الحلقه الاولى من جراح القلب ٢ للكاتبه شيمو الخطيب
?جراح القلب ٢?
الحلقه الاولى
طبعا بعد الفرح الجميل والكل فرح فيه من قلبه، خرج احمد وهنا من القاعه
ووصلهم مؤمن ومي.. وبعد موصلوا
احمد نزل من العربيه وفتح الباب لهنا
ومسك ايديها وباسها وقالها
احمد:نورتي دنيتي، يا احلى هديه بعتها القدر ليا
هنا :ات**فت، احنا في الشارع يا احمد،وبصت حواليها وابتسمت ابتسامه سحرت قلب أحمد
احمد :اااااه يخربيت جمالك، هنا انا....
مؤمن قاطعه:انت ايه بس، بلاش فضايح وراعي اننا واقفين ياعريس، وبعدين انتو تطلعوا شقتكوا واعملوا اللي انتو عايزينو، لكن في الشارع كده، ميصحش عيب ههههههههه
احمد :دايما انت هادم لذات كده على طول هههههه
مؤمن :وهي جديده عليا هههههه
مي بدموع سلمت على هنا :مب**ك ياقلب اختك، بجد انا فرحنالك قوي ياهنا
هنا :بس بقه يامي انتي كده هتخليني اعيط والله، وبعدين انتي تجيلي على طول، اوعي تتأخري عليا، (وحضنتها)، هتوحشيني لحد بكره يا ميوي
مؤمن:احمد يلا اطلع بهنا، عشان احنا كمان نلحق نروح،احنا لو فضلنا كده هنقف لبكره، انت شايف الدراما اللي احنا فيها، (وسلم على أحمد وحضنه وقال) ربنا يسعدكو يارب يا احمد، وعقبااالي هههه
احمد:حبيبي يا مؤمن، ربنا يفرحنا بيك عن قريب يارب، ونخلص منكو انتو كمان
وضحكوا كلهم، ومشي مؤمن ومي، واحمد وهنا طلعوا على شقتهم
احمد فتح باب الشقه، وهنا قلبها دقاته بتزيد، ومش عارفه تاخد نفسها، وحاسه ان قلبها هيطلع من مكانه
احمد:اتفضلي ياقمري نورتي حياتي كلها ياهنا
هنا :احم، شكرا يا احمد
احمد:هو ايه اللي شكرا، هو انا بقولك خدي شيكولاته، انا بقولك (وبص في عينيها) بحبك ياهنا، بجد انا تعديت كل مراحل الحب، انا بجد اسعد واحد في الدنيا انك معايا وملكي انا وبس
هنا: ب**وف.. أنا كمان بحبك قوي يا احمد، ربنا يخليك ليا يارب ياحبيبي
احمد:حس ان هنا م**وفه ومتوتره حب انه يهديها شويه مسك ايديها وقالها
احمد:طب تعالي يا حبيبتي، ادخلي الاوضه وخدي شاور تمام كده واستعدي عشان نصلي مع بعض، وندعي ربنا يباركلنا في حياتنا، انا هدخل الحمام اللي في الريسيبشن، وانتي خليكي براحتك في الاوضه،
وفعلا هنا دخلت الاوضه واخدت هدوم ليها من الدولاب واخدت اسدالها معاها ودخلت الحمام
اما احمد فدخل الاوضه بعدها بشويه واخد تيشيرت وبنطلون وخرج، اخد دش، واتوضي، وطلع بيجهز اكل ليه هو وهنا لانه واثق انها اكيد مأكلتش من الصبح
هنا خرجت وكانت لابسه اسدالها، بس م**وفه جدا، وفي نفس الوقت فرحانه جدا بوجود احمد معاها وانها خلاص حلم طفولتها اتحقق
دخلت المطبخ، وفضلت ساكته تتف*ج على أحمد بابتسامه جميله
احمد ضهره ليها لكن حس بوجودها
احمد:(من غير ميبصلها)، حبيبتي، واقفه عندك ليه
هنا :باستغراب،، ايه ده انت عرفت اني هِنا ازاي،!!!
احمد لف ليها وقرب منها قوي :انا بحس بيكي في اي مكان، انتي روحي ياهنا،
هنا بلعت ريقها وبعدت عن أحمد شويه :احم، هو احنا مش هنصلي ولا ايه
احمد :اكيد يا حبيبتي، هغسل ايدي ونصلي وبعدين ناكل مع بعض، عشان يبقى عيش وملح هههههه
هنا :قصدك حمام ومحشي ههههه
احمد:هو فيه احلى من كده اكل هههه، بس اوعي تتقلي في الأكل، احنا بالليل، هههه، يلا يا حبيبتي
احمد شال هنا، وهنا اتخضت من حركته دي جدا،
هنا :احمد!!! نزلني يا احمد عشان خاطري
احمد :قرب من وشها وهمس،، بس انا مرتاح كده، نفسي أفضل كده العمر كله
هنا:حاوطت بايديها رقبة احمد ودفنت وشها في رقبته، وكان قلبها هيوقف من السعاده ونفسها اللحظات دي متعديش ابدا
احمد نزلها في الاوضه، وبدأوا في الصلاه صلوا ركعتين وبعدين صلو الفجر وكان صوت احمد جميل في القرآن وبعد مخلصو قروا الدعاء مع بعض ودعوا ان ربنا يديم عليهم السعاده ويحفظهم لبعض طول العمر
احمد:ها ياهنا، مش يلا بقه نقوم ناكل، انا بجد جعان جدا
هنا :، انا برده جعانه قوي والله، انا مأكلتش اي حاجه من الصبح،
احمد :طب ليه انا بعتلكو اكل على السنتر،
هنا:انا عارفه، بس مكنتش جعانه، أو بمعنى أصح كنت مشغوله هههه
احمد :وانا كنت واثق انك مكلتيش عشان كده جهزت الاكل على مخلصتي حمامك
هنا :حبيبي، ربنا ميحرمني منك ابدا
احمد :ولا منك يا حبيبتي، وبعدين هو انتي هتاكلي بالاسدال ولا ايه، مش تغيري عشان تبقى براحتك،
هنا ب**وف :اه اه، ح ح حاضر بس...
احمد.:بس ايه ياهنا، (مسك وشها بين ايديه) حبيبتي انا عارف ان جواكي رهبه من الوضع الجديد ومقدر ده جدا، بس لازم تحاولي تتغلبي عليها، وتأكدي يا هنا، ان مفيش حاجه هتحصل غصب عنك، او بعدم رضاكي، انا بحبك، واحب اشوفك دايما فرحانه وسعيده، ده عندي بالدنيا كلها، اي حاجه بعد كده، تعتبر كماليات مش اكتر، ممكن بقه تفكي الاسدال ده، وناكل ، قبل مالاكل اللي انا سخنته يبرد
هنا بارتياح :حاضر يا احمد
وقلعت اسدالها وكانت لابسه قميص قصير رقيق جدا باللون الموف، وفكت شعرها وكان جميل جدا وسرحت قدام المرايه ومش راضيه تبص لأحمد خالص، اللي واقف متنح من جمالها لأنه لأول مره يشوفها ب*عرها بالرغم انها متربيه معاه
احمد قرب من هنا ولفها ليه
احمد:ياااااه، انتي بجد ملكه، انتي جميله قوي يا هنا، انا مش مصدق ان الجمال ده كله معايا، وملكي انا وبس
هنا قلبها بيدق بسرعه ومش قادره تتكلم وترد عليه من **وفها وقربه ليها
احمد باس خدها بوسه رقيقه وسابها ومشي بسرعه قبل مينهار قدامها.
هنا وقفت متخشبه مكانها وفاقت على صوته بينادي عليها، وخرجت ليه وقعدوا يجهزوا الاكل مع بعض وهما بيهزروا وبيضحكوا، واكّلوا بعض، وقضوا لحظات حلوه جدا
احمد،:انا بجد فرحان قوي ياهنا، انتي خليتني، ادوق معنى السعاده، انتي الهنا كله ياهنا، ربنا يخليكي ليا يارب
هنا :انا كمان فرحانه قوي يا احمد، ربنا يباركلي فيك وفي حبك واعيش دايما واسعدك يا حبيبي
احمد:انا بعد الكلام الحلو ده قررت اني لازم اكافئك على السعاده اللي انا فيها، واخدك اسفرك البلد اللي تشاوري عليها
هنا :بفرحه،، بجد يا احمد هنسافر،
احمد :طبعا ياعيون وقلب وروح احمد، شاوري انتي بس وانا هنفذ،
هنا :امممممم اوك ايه رايك في باريس
احمد:امممم ومالو، اللي حبيبتي تقول عليه انا موافق طبعا، بس ياريت بلاش باريس، احنا عاملين مقاطعه مع ولاد الكل... دول خليها ألمانيا، ايه رايك
هنا :ايه ده!!! انت بتتكلم بجد!!! على فكره انا بهزر، لاباريس ولا ألمانيا كلهم زي بعض بيكرهوا ديانتنا واسلامنا ، ممكن اسكندريه انا راضيه بيها
احمد :بس انا فعلا بتكلم بجد، انا عاوز نسافر المانيا، وبعدين احنا هنتفسح هناك هو اسبوع عسل ونرجع على طول، اهو على قد الفلوس اللي معانا، ههههه، هنا انا عايزك المكان اللي تحبي تروحيه تطلبي مني وانا هنفذ على طول،
هنا :بعشق، حبيبي يا احمد، ربنا ميحرمنيش منك ابدا، انت وجودك معايا في اي مكان، كفيل يسعدني يا حبيبي
احمد :اااااه، انا مقدرش على كده، هنا انا نفسي اجيبلك حته من السما، نفسي احققلك كل اللي بتحلمي بيه، نفسي اسعدك واشوف ده بعيني
هنا:هو انت كده مش شايفه، انا اسعد واحده في العالم يا احم....
احمد قاطعها وباسها وكانت البوسه كفيله ترد على كلام هنا وتثبت ان هنا هي حب احمد الأول والأخير،
وقضوا ليله حب مع بعض، وبدأت هنا تتعود على الوضع،، والرهبه اللي عندها قدر احمد يشيلها خالص، وعاشوا احلى ليله مع بعض، (ونقولهم الف مب**ك)
بقلم شيمو الخطيب
*****************
نرجع لمؤمن ومي
مؤمن :ايه يابنتي، انتي هتفضلي تعيطي كده كتير
مي : بعصبيه، مانا سكت خلاص، ولا انت اللي عايز تفكرني وتنكد عليا وبس
مؤمن :هههههه تصدقي مأخدتش بالي انك سكتي، يابت انتي حزينه كده ليه، هي هنا هاجرت، دي يادوب ربع ساعه وتبقى عندها
مي:انا مش متخيله اني هروح مش هلاقيها، أو انزل عند خالتي ناديه، وملاقيش هنا، مؤمن، بجد هنا عوضتني عن الوحده، هنا اختي بجد
مؤمن وقف العربيه وبصلها :طيب هنا وعوضتك عن الوحده، انا بقه عوضتك عن ايه،
مي :احم، مؤمن نروح وبعدين اقولك
مؤمن :بس انا عايز اعرف دلوقتي
مي بصت لمؤمن :انت عوضتني عن الكون كله يا مؤمن، ها ينفع ولا عايز حاجه تانيه هههه
مؤمن؛ :لا كده رضا قوي هو انا أطول،يخربيت رومانسيتك، ههههه
بت يامي،
مي :امممممم
مؤمن :انتي وحشتيني قوي بجد
مي بتوهان :هاه، مأنا معاك اهو يا مؤمن
مؤمن :بجد انتي بتوحشيني وانتي معايا، وقرب منها ومي مغيبه تماما وباس جبينها وخدها، ورجع كمل سواقه وطلعوا على البيت في **ت تام وكل واحد عايش مع مشاعره وحبه وبس
بقلم شيمو الخطيب
******************
عند نادر وولاء
نادر :عقبالنا ياولاء، انا بجد مستني اليوم ده بفارغ الصبر
ولاء: بجد!! انت كل شويه تقول كده، وترجع تقولي عندي شغل، لا عندي مهمه، وبتسيبني قلقانه عليك بالشهور معرفش عنك حاجه، وبعدين تقولي اسف، هي ظروف شغلي كده، وانا بصراحه تعبت،
نادر، اتن*د:اممم اظن احنا اتكلمنا في الموضوع ده كتير قوي يا ولاء، وكل مره اقولك ده شغلي وانا بحبه جدا، بس انتي اللي مش قادره تتحملي، ولاء احنا لسه في الأول، ومش معقول هنبتديها كده، وبعدين احنا اتكتب كتابنا وانتي عارفه شغلي عامل ازاي ووافقتي بيا، ليه دلوقتي زعلانه
ولاء، :بصوت عالي،،، عشان بحبك يا نادر، بحبك ومش قادره استحمل بعدك عني كل شويه، الاول مكنتش متعلقه بيك بدرجه كبيره، لكن دلوقتي الوضع اختلف، نادر انا بجد مش قادره ابعد عنك
نادر قلبه هيقف من الفرحه لان دي اول مره ولاء تقوله بحبك
نادر: (وقف العربيه فجأه) ،، ياااااه اخيرا قولتيها، ده انا كنت فقدت الأمل فيكي يا شيخه هههه،، ولاء انا كمان بحبك جدا يا حبيبتي، بس عشان خاطري، حاولي تتأقلمي على الوضع،
ده شغلي، وبعدين انا مش على طول بطلع مهمات، ولاء عشان خاطري، مش عايز اشوف في عينك نظرة حزن، مش عايز ابقى سبب في يوم من الايام في دمعه تنزل من عينيكي، الا كده صدقيني مش هقدر، ولا هحس اني جدير بيكي، لو في يوم زعلتك، ولاء انتي كل حاجه حلوه في حياتي،
ومسك ايديها وباسها
ولاء،:وانت كل حياتي يا نادر، واسفه لو دايقتك بكلامي، بس صدقني، كان كلام جوايا وحبيت اقولهولك، اوعي تزعل مني يا نادر
نادر:انا عمري مزعل منك ابدا، انتي عمري كله، واي كلام حابه تقوليه، لازم تقوليهولي انا، انا حابب ده جدا، ومشاكلنا، احنا بس اللي نحلها، صدقيني هتبقى الحياه احلى كتير،،، ولاء
ولاء،:اممممم
نادر :انا بحبك قوي، ربنا يديمك نعمه في حياتي، وباس جبينها(واتحركوا بالعربيه)
ووصلوا للبيت وولاء نزلت، وودعت نادر اللي رفض انه يدخل البيت في وقت متأخر
بقلمي شيمو الخطيب
********************
عند فارس وسلمي
فارس: حبيبتي، ايه رايك في الفرح النهارده،
سلمي:بحماس،،، بصراحه كان جميل قوي خصوصا فقرة غناكو كانت تحفه وولعت الفرح كله،
فارس: يعني اتبسطي يا سلمى،؟
سلمي:اي مكان ابقى معاك فيه يافارس، صدقني ببقه مبسوطه جدا
فارس بص لسلمى، :ربنا يخليكي ليا يا حبيبتي، صدقيني يا سلمى، انتي غيرتيني للأحسن، انا حسيت بطعم الدنيا وانتي معايا، رجعتيني لصوابي ، انتي بوصلتي للصح ياسلمي، ربنا يديمك ليا يارب
سلمي:ياااه كل ده انا، انت اللي من جواك نضيف يافارس، بس كنت عايز حد يكتشفك ههههه
فارس: هههه وانتي جيتي اكتشفتي النضافه دي، هههه، الحمد لله ياسلمي، ربنا بعتك ليا في الوقت المناسب، انا كنت هخسر كل حاجه حلوه في حياتي، كنت هخسر صاحب عمري، كنت هخسر شغلي، وقبل كل ده كنت هخسر نفسي، الحمدلله ان ربنا بعتك ليا، انا بجد بحبك قوي
سلمي:انسى كل اللي فات يافارس، وخلينا نبدأ من يوم محبينا بعض، ممكن ولا ايه هههه
فارس: طبعا ممكن، انتي تؤمريني يا حبيبتي
ووصل سلمي بيتها وودعها ومشي
بقلم شيمو الخطيب
****************
نرجع لأحمد وهنا
هنا نايمه في حضن احمد وطبعا مش مصدقين نفسهم من الفرحه
احمد بيمسح على شعر هنا :
حبيبتي، انتي نمتي ولا ايه
هنا: لا يا حبيبي صاحيه، محتاج حاجه اعملهالك
احمد: تسلميلي ياقمر، انا بس بطمن عليكي، اصلك سكتي مره واحد،
هنا :انا سرحانه فيك يا احمد، وفي السعاده اللي انا فيها
احمد : حبيبتي يا هنا، ربنا يباركلي فيكي ، ويقدرني على اني اسعدك اكتر واكتر
وفجأه الباب خبط بشكل مرعب
وهنا واحمد اتفزعوا من الخبط ده