روايه أنا واللصه
_____&&&_____&&&&____
فصلين 8 - 9
انا واللصه
حلقه 8
علي. السفره أنهي يوسف طعامه ثم نظر إليها ليقول:
-خلصتي اكل
جويريه بهدوء: ايوه
يوسف :طيب يلا مفيش وقت
اطاعت له،لتقف مثلما فعل ،خرجوا سويا من المنزل ،صعد يوسف سيارته ،وبجانبه جويرية، طوال مسافة الطريق جالسين صامتين، وصلو امام أحد المحلات، نزلوا سويا كانت متقدمه عنه لكنها توقفت لاحظ يوسف توقفها المفاجي ،اقترب منها ليقول :
- مالك
جويريه بحزن: ادخل انت الاول لحسن يحصل زي المره اللي فاتت .
يوسف بثقة: متخافيش
امسك يدها برفق نظرت إليه جويريه عندما لامس قبضتها، ثم اتجهوا سويا الي الداخل.. كان يوجد العديد من الفتيات الاواتى يعملن بالمحل، و عند رأيتهم ل يوسف ووسمته وشياكته اعجبو بيه
اقتربت العامله لتقول بابتسامة: اهلا يافندم اتفضلوا شرفتونا
يوسف بابتسامة : شكرا ممكن تساعدي الانسه في شويه لبس
عامله: حاضر يا فندم
أشار يوسف لها أن تذهب معها :حستني هنا
حركت جويريه رأسها بالموافقه
دخلت عامله ومعها جويريه وبدات تختار لها فساتين وبناطيل كانت بتقيسهم وكانت حلوه جدا فيها اختارت حاجات كتير وشوزات وصنادر وا**سورات انتهت ثم خرجت ليوسف
يوسف: ها خلصتي
جويريه بفرحة شديدة: ايوه
أشار يوسف بالكارت إلى العاملة :اتفضلي فيزا
عامله: شكرا يا فندم شرف*نا
يوسف: شكرا يلا بينا علي البيت
جويريه: ماشي
صعدوا السيارة ، وصلوا البيت نزلت جويريه بسعاده مسكت الاكياس وجريت بسرعه للداخل لم تنتظر يوسف
رأها ابراهيم ليقول: مالك بتجري ليه
جويريه بفرحه وهى تشير إلى ما تحمل من أكياس:جبت لبس كتير ياعم ابراهيم وجزم وشنط
ابراهيم بفرحه :كويس يا بنتي تعيشي وتتهني
جويريه :تسلم يا عم ابراهيم، حروح اقيسهم بقي
ابراهيم: ماشي
مسكت الاكياس بفرحه طفله بلبس عيد جريت علي اوضتا دخلت رمت الاكياس علي السرير ولم تهتم حتي بقفل الباب خلعت لتجرب اول فستان
بالاسفل:دخل يوسف فقا**ه ابراهيم بابتسامه
ابراهيم: يوسف حمدالله علي سلامه
يوسف: الله يسلمك ياعم ابراعيم
ابراهيم: ايه ده انت كمان جبت لبس جديد
يوسف: لا ده كيس تبع جوبريه بس جريت ونسيته بالعربيه هي فين
ابراهيم :طلعت اوضتها
يوسف: طيب حطلع اوديلها الكيس
ابراهيم: طيب ححضر العشا
يوسف :اوك حضر
طلع لفوق عشان يديها الكيس اللى نسيته لقي باب مفتوح فدخل
كانت ترتدى ذلك الفستان الاحمر الذي ذادها انوثا وجمالا اكثر مما هي فيه نظرت للمراه وظلت تتراقص امام المراءه فهي اول مره ترتدي فستان بالشياكه دي، طالما حلمت ان ترتدي مثل ذلك الفستان الفخم ولكنها لم تملك المال خلعت فستان لتقيس الاخر. فراته اتخضت
جويريه: انت واقف بتبص علي ايه
يوسف بارتباك: انا كنت عاوز اجبلك كيس ده نسيته والعشا جاهر
ترك يوسف الكيس ثم خرج واقفل باب غرفتها كان ينهت من شده خجل
نزل للاسفل
ابراهيم: حضرت عشا يا يوسف
يوسف: ها طيب ياعم الراهيم
جلس يوسف علي السفره ينتظر نزولها
نزلت من فوق مرتديه فستان من فساتين جداد اظهر جمالها فنزلت وجلست علي الطاوله الطعام كان في غايه خجل لا يتكلم فقط يتناول طعام دون كلام اما هي فكانت ساكته لاتتكلم مثله
يوسف: احم انا رايح بكره عيد ميلاد احمد تحبي تيجي
جويريه: ماشي حروح
يوسف: طيب بكره باليل حضري نغسك نروح علي ٨
جويريه :حاضر بعد اذنك تصبح علي خير
يوسف : وانتي من اهل الخير
___________&&&&________
بسم الله الرحمن الرحيم
انا واللصه
حلقه 9
صباح يوم جديد اول يوم في دراسه ليلي فعاصي قدم لها كل الاوراق الازمه ودفع مصاريف
داده :صباح خير ياليلي
ليلي: صباح الخير يا داده
داده :يلا حتتاخري ونهارده اول يوم في كليه
ليلي: انا خايفه ياداده
داده: ليه
ليلي :عشان مكان جديد عليا ومعرفش حد فيه
داده :متخفيش هو اول يوم في اي مكان جديد بيبقي صعب
ليلي :عندك حق ياداده انا اول يوم جيت هنا كنت خايفه
داده: ودلوقتي
ليلي :لا مش خايفه اتا حبيتك قوي يا داده وعاصي كمان طيب وبيعاملني كويس
داده :طيب كويس ياليلي قومي بقي اتاخرتي
ليلي: حاضر.
استقامت فتحت دولاب لتقول باستغراب:
- ايه ده يا داده هدوم مين دي
داده :هدومك عاصي طلب مني حاجه من لبسك وبعت بنت اشترتهملك امبارح
ليلي بفرحه :كتر خيره لازم اشكره
داده بفرحه: طيب روحي
ليلي :حاضر
غيرت ملابسها ثم اتجهت لغرفة عاصى، خبطت لم يجيب ففتحت الباب ودخلت كان ناىم ظلت تنظر له والي وجه وهي خائفه هو انسان طيب بس مش قادره متخفش منه فجاه فتح عيونه
اعتدل عاصي في نومته: انتي دخلتي هنا ازاي
أشارت ليلي بيديها الي الباب ثم قالت ببراءه: من الباب
عاصي بغضب: وعاوزه ايه
ليلي بدموع :اسفه
عاصي :خلاص متبكيش كنتي عاوزه حاجه
ليلي :كنت عاوزه اشكرك علي اللبس ده
عاصي: العفو اي حاجه تحتاجيها اطلبيها مني علي طول
ليلي بابتسامه :متشكره جدا انت طيب قوي
عاصي: شكرا اتفضلي انتي روحي كليتك وسواق حيوصلك
ليلي: حاضر سلام ياعاصي وخرجت
عاصي اول مره اسمع اسمي منها قام وكله حزن , دخل الحمام وغير هدومه ونزل لداده
داده: صباح خير يبني
عاصي :صباح خير يا داده
داده :احضر فطار
عاصي: لا مليش نفس
__________________
في جامعه وصلت راكبه احدث موديل عربيه وسواق فتحلها عربيه نزلت امام انظار الطلبه اخذ الكل يتحدث عنها وعن ذلك الغناء الفاحش.
شكرت السواق ونزلت وقالها حيجي ياخدها يرجعها دخلت مدرج وفجاه سكت الكل عند دخول الدكتور
وائل: صباح الخير
طلبه :صباح النور
وائل :انا دكتور وائل الاسيوطي دكتوراه في الهندسه وحدرسلكم السنادي والسنه الجايه باذن الله اعرفكم الاول علي نفسي انا وائل ٢٩ عشت عمري بره لان ابويا دبلوماسي وبتنقل كتير المهم رجعت واشتغلت هنا في جامعه اه ومش مجوز علي فكره ههههه
طلبه :ضحكوا علي هزار ذلك دكتور فهو يعاملهم كاخوه ليس كطلبه
وائل :احب اتعرف علي قدراتكم يعني حسالكم شويه اسئله في مجال هندسه هو مش امتحان متخافوش بس اعرف قدراتكم وبدا يسال اسئله صعبه شويه
وائل :اللي يعرف يرفع ايده.
لم يرفع احد الا ليلي
وائل :اتفضلي يا انسه اسمك ايه الاول
ليلي: ليلي
واىل: حلو اسمك جاوبي
ليلي :بدات تجاوب علي كل اسئلته
وائل: برافوا عليكي ممتازه اتفضلي يا ليلي اقعدي وبدا يشرح المقرر
خلصت محاضره وخرج الجميع خرجت ليلي جلست علي كافيتريا وطلبت حاجه تشربها فعاصي أعطاها مصروف يومي
مي بابتسامه: معلش كافيتريا زحمه ممكن اقعد هنا
ليلي :اتفضلي
مي :انا مي وانتي
ليلي: ليلي
مي :اهلا بيكي انتي من هنا
ليلي :ايوه
مي: عجبتك الجامعه
ليلي :جدا
مي :انا كل يوم هنا اصل بابا دكتور جامعه بس حيدينا في سنه رابعه وانتي باباكي بيشتغل ايه
ليلي بتردد وفجاه عم محمد سواق وصل بعربيه
مي: دي عربيتك
ليلي :اه عن اذنك
مي: طيب نتقابل بكره
ليلي: باذن الله اتجهت الي عربيه تحت انظار الطلبه وروحت البيت
بعد يوم طويل وصلت الفلا فاستقبلتها فاطمه بابتسامه
داده :ايه الاخبار يا بنتي
ليلي: الحمدلله تمام يا داده
داده :طيب الاكل جاهز
لبلي :حموت من جوع وقعدت تاكل
لفت انتباها حزنها فاقتربت منها قائله: مالك يا داده
داده :مضايفه علي عاصي حابس نفسه وتملي ياكل لوحده
ليلي :وليه مياكلش معانا
داده :هو خايف عليكي لتخافي منه تاتي
ليلي :لا طبعا
فاطمه :هو فاكر كده يابنتي أصله حساس جدا
ليلي: انا حروح اجيبه
فاطمه بابتسامه: ياريت يا بنتي
اتجهت ليلي الي غرفه عاصي بعدما انهت حديثها مع فاطمه طرقت اعلي الباب :
عاصي: ادخلي يا داده
فتحت باب ثم رمقته بابتسامه
ليلي :ازيك
نظر عاصي الي الباب بعدما سمع صوتها مستغربا وجودها اعتدل قليلا ثم قال بتوتر:
-الحمدلله
ليلي بحزن مصطنع:انا حمشي اروح بيتي
انتفض عاصي لها ثم قال بسرعه: ايه ليه
ليلي: لانك من ساعه منا جيت وانت حابس نفسك اكنك مش عاوز تشوفني
عاصي: ابدا بس
ليلي :مبسش انا حمشي
عاصي: هههههههه انتي بتهدديني
ليلي بابتسامه: منتا بتعرف تضحك اهو
عاصي :ايوه بعرف
ليلي بتصرفات طفوليه، اقتربت منه ثم امسكت يده لتقول: يلا ناكل بسرعه عشان احكيلك حصل ايه في كليه
عاصي بتوتر عندما امسكت بايده :طيب خلاص نازل يلا
نزلوا علي السلالم
واقفه تطالعهم ببلاها :معقول نزل معاها لا مستحيل
اقتربت منها ليلي لتقول: داده مالك يلا ناكل
داده: ها اه يلا.
وقعدوا ياكلوا هما الثلاثه
ليلي بتلقائيه : عاصي هات حته من الطبق اللى جنبك ده
عاصي بضحك علي الطفله دي : حاضر اتفضلي
ليلي :الله جميل جدا
عاصي بابتسامة : هنيا
______________
في المساء
جهزت نفسها زي مقلها يوسف لبست تلك الفستان الاحمر وتركت شعرها مموج ونزلت بالاسفل كان ينتظرها
يوسف يقف مع ابراهيم ليقول بغضب :هي هانم حتتاحر كتير متشوفها ياعم ابراهيم
ابراهيم: اهي نزلت بسم الله مشالله ايه جمال دي يا بنتي
يوسف بانبهار دراه بسرعه ليقول بخشونة: ساعه ايه كل ده
جويريه: مش كنت بلبس
يوسف: طيب يلا قدامي
جويريه :متزقش طيب
خرجوا سويا لبيت احمد فهو قريبا من بيت يوسف كان ضيوف كتير دخل ولمحه احمد اقترب منه مرحبا بهم :
مد يده ليوسف ليقول : اهلا يوسف
يوسف: كل سنه وانت طيب
احمد : وانت طيب
احمد بابتسامة :عامله ايه يا جويريه
جويريه : الحمدلله يا دكتور احمد
احمد: لا قوليلي احمد بس
ظل ينظر لهم بغيظ
يوسف :مش حنقعد ولا ايه
احمد: لا طبعا اتفضلوا ثواتي حجبلكم حاجه تشربوها وانادي محمد لحسن من الصبح بيسالني عنك
يوسف: طيب
مسك جويريه من أيدها بسرعة وقعدوا على طربيزة
جويريه :بابتسامه ومبهوره بالجو
يوسف: مالك طبعا اول مره تشوفي جو كده
جويريه: ايوه اول مره
يوسف: طبعا وحتشوفي حاجات دي منين دنتي الحته الي كنتي ساكنه فيها دي مش حته دي مدافن
جويريه بحزن :كتر خيرك يا بيه.
اضايق يوسف مكنش قاصد يضايقها بس مش عارف ليه ليرتاح لما بعمل كده
قطع حديثهم محمد
محمد: مش معقول يوسف بيه بنفسه
يوسف: اهلا يا نطع
محمد: ههههه طيب احترمني حتي قدام مزه
يوسف :احترم نفسك دي تبعي
محمد :اه طيب نتعرف يا اخي
نظر لها محمد باعجاب وظل ينظر لجسدها وعيونها وكل شي يخصها مد ايده ليقول :انا محمد
مدت جويريه أيدها لتقول بهدوء :اهلا
يوسف: سلمت يا خويا يلا اتقل
محمد: هههههه طيب يا محظوظ تعالي عاوزك في كلمتين
يوسف :طيب تعالي وبعدوا عن جويريه
تركها يوسف بمفردها ظلت تنظر إلي الفلا والحفله والأجواء كل هذه الاشياء جديدة بالنسبه لها
اقترب منها احمد يحمل كوب من المشروب ليقول لها :االله فين يوسف
أشارت جويريه باتجاه يوسف لتقول :مع صحبه
احمد: طيب اشربي انتي نورتينا بصراحه
جويريه بابتسامه : شكرا يا احمد
احمد :تحبي ترقصي
جويريه: مبعرفش
احمد :متخافيش تعالي .
استقام وهي معاه وبدا في رقص
رجع يوسف ملقهاش وبدا يبحث عنها بنظره الغاضب حتي راها ترقص معه ظل واقف يجز علي اسنانه( هي حصلت بترقصي معاه بدون اذني اما علمتك الادب يا مغروره و**رت كبريائك ده وعرفتك قيمتك مبقاش يوسف)
خلصت رقصه ورجعت ليوسف
احمد: انت كنت فين
فجاه حد نده عليه: بعد اذنكم ثواني ورجعلكم
طالعها يوسف بغضب: يارب تكوني انبسطي
جويريه بفرحه : الحمدلله انبسط
يوسف: طيب قدامي علي بيت
جويريه: احنا لسه جاين
يوسف: هي كلمه قدامي لاما حتشوفي تصرف ميعجبكيش
جويريه باستسلام: طيب
خرجوا متجهين الي بيت دخلوا جوه
ابراهيم: ايه ده انتو لحقتوا
تجاهل ابراهيم ثم امسك زراعيها بشده متجه بها الي غرفتها ثم اغلق الباب خلفه..
__________
اقتباس من الحلقة القادمة :
طالع ابراهيم حمام السباحة ليقول بلهفة وهو يطالع يوسف :
- يوسف الحق جويريه غرقت في البيسن
التفت يوسف لها بسرعة، فرأها بالفعل قد غاصت بالاسفل، فتاكد انها لا تستطيع السباحة ، خلع ملابسه ثم نزل إليها مسرعا حملها،ثم اخرجها ،اقترب ابراهيم منها ليقول بحزن: جويريه يا بنتي فوقي طلعها فوق يا بني بسرعة ...