فصلين 6- 7

2504 Words
أنا واللصه للكاتبه ايه عبده(وررد) الفصلين 6 : 7 _______&&&&________ انا واللصه حلقه 6 استقرت سيارته أمام احدى المحلات نزل منها ثم قال لها بعجرفة :انزلي واياكي اي حركة منك للهرب حندمك طول عمرك واختك مش حتشوفيها خالص فاهمة . نزلت جويرية من سيارته بغرور غير مباليه لما قال، ثم نظرت له مطولة في عينيه قائلة ببرود : فاهمة يلا بينا.. خطى خلفها ليردف بغضب :" ايه غرور ده اشحال كانت حته حرميه فقيره مش لاقيه تاكل اما **رتلك غرورك ده مبقاش يوسف " دخلت المحل لتفتح فاهه على اخرهما،لم يسبق لها أن دخلت مثل تلگ الاماكن باهظة الثمن، وقفت توزع الانظار إلى ما يعرض من موديلات، فرأت فساتين وبنطلونات التي طالما حلمت ان تشتري مثلها لكنها عجرت لفقرها ولتوفر علاج والدتها قبل وفاتها ودروس شقيقتها، كانت تحرم نفسها من كل شي لاجلهم فهي كانت عائلهم الوحيد اسرعت الي الملابس المرصوصة بدقة، امسكتهم بفرحه شديده وكأنها طفله ستشتري ملابس العيد ... اقتربت منها إحدى العاملات وهي تنظر الي ملابسها التي تشير الي فقرها الشديد ، طالعتها بغضب لتردف بحدة وهى تخ*ف منها ما كانت تمسكه من ملابس : عامله :انتي ايه دخلك هنا سيبي اللبس ده واطلعي بره طالعتها جويرية بدموع ، عجز ل**نها عن الحديث، كان يسمع لحديثهم يوسف اقترب من تلك العاملة بسرعه ليتحدث بغضب: انتى ازاي تكلميها بالطريقة دي . طالعته العامله بتأدب تطأطأ رأسها أرضا بخجل لتقول: يوسف بيه انا اسفه يافندم معرفش انها تبعك !! يوسف بغضب : وحتي لو مش تبعي المفروض تعمليها كويس عامله بتأدب: اسفة يافندم .. امسك يوسف بقبضة جويرية ثم خرج من المحل،وصل إلى سيارته ترگ قبضتها ثم ادخلها سيارته ،جلست جويرية لا تتكلم فقط تدمع وتمسح دموعها ببطن قبضتها ،شعر بها تألم لحالتها، نظر له ثم قال وهو يقبض بانامله أعلى سيارته ليقول -بتبكي ليه مسحت دمعاتها قليلا ثم قالت باختصار: -مفيش يوسف بعضب: انطقي جويريه بعناد شديد: قلتلك مفيش انا لا ببكي ولا حاجه يوسف: مش انتي اللى عامله في نفسك كده لو مكنتيش بتسرقي مكنش ده حالك جويريه بعند ونظرت له بعيون محمره باكيه: لو مكنتش بسرق كانت اختي وامي ماتو من الجوع عارف الجوع ولا الاشكال الي زيك دلوعه بابي ومامي متعرفش الجوع.. دي يا متعلم يابن الزواد اوقف سيارته بطريقه جنونيه ثم امسك يديها بعنف ليقول بصوت اجش: والله اما ربيتك من اول وجديد مبقاش يوسف انا حعرفك بتاع بابي ومامي حيعمل ايه طالعته جويريه بقوة وإصرار لتقول: - سيب ايدي انت فاكرها سايبه يوسف : -لا مش سايبه انزلي لو عاوزه فتحت جورية باب السيارة،ثم اخرجت احد أقدامها ليكمل يوسف محدثها بثقة :مش حتلاقي اختك في البيت انا خفيتها خالص التفتت إليه بصدمه بعدما أنهي جملته لتقول: - فين اختي ؟ وديتها فين ؟ ظل على حالته من القوة والثقة ليقول: - مش حتشوفيها ابدا الا لما تخلصي عقوبتك معايا واعلمك الادب من اول وجديد اعتدلت ثم نظرت له لتقول بغضب: -انت وقح ومش راجل اصلا وبتتحامي في منصبك وفلوسك غل الدم في عروقه ،لم يشعر الا وقد رفع قبضته عاليا لترتمى على وجها بقوة ،فقدت الوعى،التفت اليها بسرعة بقلق، أخذ يدب راحة قبضته بحنان أعلى وجها لكنها لم تستجيب ليقول : جويريه فوقي ارجوكى ... قاد سيارته الي الفلا مسرعا،حتي وصل أمام فلاته، استقل منها يحمل جويرية مسرع إلى الداخل ، فتح ابراهيم الباب بعجلة وهو بسمع دقاته العنيفة، ليردف باستفهام : -مالها جويرية كانت خارجة معك كويسة -اطلب دكتور ياعم ابراهيم. قالها يوسف بسرعة وهو يصعد الدرج .. ابراهيم: حاضر ______________________ كانت جالسه في غرفتها تفكر " ليه كده يا يوسف انا عرفت انت تقصد ايه وليه جبتني هنا لانك متاكد صعب علي واحده تحب واحد زي عاصي ده بس اعمل ايه ليلي انتي هنا في مهمه انك تخليه يحبك وبس انتي مش حتتجوزيه مالك بشكله حاجه متخصكيش " افاقت من شرودها علي صوت خبط باب.. ليلي :ادخل داده :جبلتك الاكل يا بنتي ليلي: اسفه يا داده جلست بجوارها ثم قالت بحنان: ماشي مش زعلانه بس في حاجه عاوزه اقولهالك ليلي :اتفضلي داده: عاصي ده اطيب واحن راجل تشوفيه في حياتك، حتي احن من يوسف احسن مني انا بس بعد اللي حصله بقي كده ليلي بفضول: حصله ايه ياداده داده حكتلها علي حادث وخطيبته الي سابته ليلي بحزن: ياه مسكين داده: فعلا مسكين مين حترضي تتجوزه وهو كده الا بقي ليلي: الا ايه داده: الا واحده تكون بتحبه بجد ليلي :تحبه داده :ايوه تحبه لو لقيها هي دي الي حتغير حياته وتخرجه من حزنه ليلي بحزن وقد فهمت ما تقصده داده عنها وعن عاصي داده: مالك ساكته ليه ليلي بتهرب :ها لا ابدا بس بغكر في امتحاناتي داده: اه نسيت ليلي: ايه داده :انتي خلصتي امتحانات ثانوي صح ليلي: ايوه داده: والنتيجه حتظهر امتي ؟ ليلي: مفروض الاسبوع الجاي داده: عاصي ممكن يجبهالك بكره ليلي: ازاي داده :انتى متعرفيش ان عاصي ظابط وابوه لواء الله يرحمه ومعارفه كتير لبلي باعجاب :للدرجاتي!! داده: طبعا يلا كلي وبكره نتيجتك حيجبهالك عاصي ليلي :ماشي يا داده ___________________ خارج الغرفة يقف لا يحرك أنظاره عن غرفتها ينتظر خروج الطبيب بفارغ الصبر،انتهى من الكشف عليها ليخرج لهم،اتجه له يوسف بسرعه فور خروجه من غرفتها ليقول بلهفة : خير يا دكتور دكتور :اغماء بسيط شكلها وقعت ولا حاجه يوسف بخجل :اه شكرا جدا اتفضل يادكتور تعبناك التفت إليه ابراهيم بعدما تركهم الطبيب بمفردهم : مالها يبني اجابه يوسف بحزن: معلش يا عم ابراهيم بعدين احكيلك خلي بالك منها وانا رايح الشغل حرجع الصبح عندي ماموريه ضروري ابراهيم :حتبات بره يوسف: غصب عني مهمه جات في السريع ابراهيم: ماشي يا بني خرج ليقود سيارته وهو في قمه الغضب بينما اتجه ابراهيم الي غرفتها فراها تتشنج ولا تستطيع ان تحصل على نفس لتقول بصوت هامس مخنوق : - ليلي ...... ابراهيم :جويريه يا بنتي اصحي متقلقنيش عليكي خرج مسرعا من غرفتها ليهاتف يوسف ،لم يجيبه رن عده مرات لم يجب اتصل علي ذلك دكتور الذي جاء كشف عليها رد ممرض قالو مش موجود خرج لحاله بالخارج وقف مش عارف يعمل ايه امسك موبيل واتصل علي دكتور احمد صديق من اصدقاء يوسف اللي مش بيحبهم بس مش قدامه حل الا هو وبالذات ان بيته قريب من هنا رفع سماعه متردد فأجابه ... احمد :الو عم ابراهيم :الحقي يبني احمد :خير ياعم ابراهيم ابراهيم: تعالي بسرعه جويريه تعبانه احمد: جويريه مين ؟؟ ابراهيم: قريبه يوسف تعالي بسرعه في الفلا احمد :حاضر جاي حالا ارتدي ملابسه في عجله ،ثم وضع نظارته النظر ليخرج سريعا الي فلا يوسف فهي بالقرب من فلاته طرق الباب فتح له أحد الخدم اقبل عليه ابراهيم بلهفة : تعالي بسرعه يا بني اتجهوا سريعا الي غرفتها : فوجد فتاه لفت انتباه جمالها ترتجف وترتعش وتخرف ببعض الكلامات الغير مفهومة اقترب منها يجس نبضها ليقول يطالعها وهو يوجه كلامه لابراهيم : احمد: هات بطانيه بسرعه ياعم ابراهيم احضر ابراهيم لحاف ملبيا لطلب احمد وغطاها اخرج احمد من حقيبته محلول وحقنه مهدئه بدا جسدها يهدي لتدخل في سباق مع النوم خرجوا سويا من غرفتها ليتركوها تحصل على بعض الراحة... ابراهيم :شكرا يا ابني احمد :العفو ياعم ابراهيم انا حفضل هنا لتجيلها الحاله تاني ابراهيم: شكرا يبني بارك الله فيك مع اني مبحبكش احمد :هههههه نفسي اعرف بس يا راجل يا طيب بتكرهني انا ومحمد ليه ابراهيم: متزعلش منى يا ابني انا اللي في قلبي علي ل**ني يمكن انت شويه كويس بس محمد ده لا مبحبوش خالص احمد :ههههه ليه دي محمد طيب حتي هو ويوسف وعاصي كانوا في كليه واحده انا حتي عشت شويه بعيد عنهم ابراهيم: فعلا بس محمد مبرتحلوش بس انت بعد موقفك ده ارتحتلك احمد :ماشي ياراجل يا طيب انا حقعد جنبها لغايه ما المحلول يخلص ابراهيم :ماشي احمد :صحيح فين يوسف ابراهيم :في شغل احمد: وجويريه دي تقربله ايه ؟ ابراهيم بتردد :اه بنت خالتو احمد اه طيب بعد اذنك حطلعلها ،تركه ليتجه إلى الدرج ، ليقف ابراهيم ينفس بصعوبة ______&&&&____&&&&____ لا اله الا الله انا واللصه حلقه7 في الصباح الباكر كان يجلس بالقرب منها فهو منذ امس لم ينم ,استيقظت لوجدته يجلس علي مقعد بجوارها طالعها احمد بابتسامة ليقول: حمدالله علي السلامه ياانسة جويرية طالعته جويريه بأعين ناعسة لتردف بألم :الله يسلمك انت مين؟ احمد: انا دكتور احمد صديق وجار، يوسف انتي تعبتي شويه باليل وركبتلك محلول طالعت جويرية قبضتها وما تحتويها من كانولا لتقول : شكرا يا دكتور تعبت حضرتك معايا احمد بابتسامة :لا ابدا المهم عندي صحتك بالخارج : ركن سيارته أمام بوابته في عجله ،فمنذ أن خرج وهو قلق عليها ،ولكن كان لديه بعض الاعمال الهامة،لم يستطيع تركها او تاجيلها، دخل بسرعة متجها إلى الاعلى،ليقا**ه عم ابراهيم يوسف :صباح خير ياعم ابراهيم ابراهيم: صباح خير يا ايني يوسف بقلق: طمني علي جويريه ابراهيم: الحمدلله بقيت احسن ححضرلها فطار هي واحمد رفع احدي حاجبيه بتعجب ليقول: - هي ومين؟؟ ابراهيم: دكتور احمد صحبك يوسف بغضب :و احمد بيعمل ايه هنا ابراهيم :اصلها تعبت بعد ما مشيت وطلبتك كذا مره مرديتش فخفت عليها جدا ف طلبت دكتور احمد يوسف : بقيت كويسه ابراهيم :الحمدلله يوسف: وقلتلو مين حويريه ابراهيم: قلتلو بنت خالتك اتجه يوسف بغضب الي مكتبه ليوقفه ابراهيم ليقول:رايح فين يايوسف وقف يوسف ليطالعه :حدخل اشوف احمد أشار إلى الأعلى ليقول : احمد مش في المكتب رفع حاجبيه وقد فهم ما يشير إليه ابراهيم ليردف بعنف محاولا التأكد اولا : امال فين انشالله ابراهيم بتوتر: في اوضة حويريه يوسف: فين نهارهم طين اتجه بسرعة الي غرفتها والغضب يشع من عينيه فتح باب ليجدهم جالسين يتحدثون التفت احمد فور دخول يوسف ليقول بابتسامة مرحة : -جو ازيك يوسف بغضب محاولا تمالكه: - اهلا يااحمد احمد: ايه مبنشفكش ليه يوسف: شغل احمد :شغل ولا مشغول مع جويريه يوسف بغضب: قلتلك شغل احمد: طيب ان عازمك علي عيد ميلادي كمان يومين وعزمت جويريه يوسف: باذن الله احمد: بعد اذنك الف سلامه عليكي ياجويريه يوسف: بغضب:"جويريه حاف كده دي ولا كاني موجود والله عال نهارك مطين" احمد: سلام خرج احمد ثم اتجه يوسف الي الباب فاغلقه وراه بقوه ارعبتها فبلعت ريقها وظلت تنظر له اقترب من فراشها ليتحدث بصوت غاضب: كنتو بتتكلموا في ايه حويريه بعند: حاجه متخصكش كشف عن صفوفه بغضب ليقف بطوله ،وضع أطرافه بجيب سرواله ليردف بصوت اجش: - ماشي يا ملكه اظن انك خفيتي اتفضلي قومي انزلي ورايا جويريه: علي فين يوسف :حتعرفي يلا ورايا بسرعه بعد مده صغيره نزلت جويريه مجيبه لطلبه نظر لها واضع يديه في جيوبه كله غرور وكبرياء ثم وجها لها الكلام قائلا : البيت زي منتي شايفه وسخ دخلتلو ناس كتير وسخه قوي نضفيه جويريه: انا يوسف: ايوه اتتي فاكره نفسك جايه رحله انتي هنا في سجن وبتتعاقبي والا انتي عارفه ممكن اعمل فيكي ايه مش حكتفي بسجنك بس لا واختك مش حتعرفي مكانها جويريه بكبرياء مشت خطوتين أمامه لتثير غضبه اكثر طالعها يوسف بغضب ليقول: راحه فين؟ جويريه بقوة : حجيب الحاجات اللي حنضف بيها يا يوسف بيه تركته يشتعل غضبا فهو يحاول استفزازها ولكن هي تستسلم بسهوله.. ___________&&&&________ في فلا عاصي ... صحيت الصبح علي صوت داده ليلي: - اصحي بسرعه ياليلي تثاوبت ليلي لتقول وهى تفرك جفنها بنعاس :صباح خير يا داده داده :صباح نور الف مب**ك يا حبيبتي ليلي: مب**ك علي ايه داده: عاصي جبلك نتيحتك بالتليفون نجحتي. ليلي بفرحه. بجد ياداده و النبي جبت كام؟ داده: ٩٨٪ ليلي: بجد الحمدلله داده: مش حتشكري عاصي ليلي بتردد :حاضر يا داده بس انا خايفه يكون زعل مني داده: لا ابدا عاصي طيب وحتي لو زعل معلش استحمليه ليلي :حاضر اطلعله داده: لا هو في مكتب ادخليله ليلي: حاضر غيرت ملابسها واتجهت الي مكتبه واقفه بالخارج دقات قلبها تتسارع خايفه انها متقدرش تتقبل شكله البشع.....أمسكت قلبها بكفها الصغير حتي تريح دقاته السريعه ثم دقت الباب ببطئ شديد وكأنها لا تريده أن يسمعها حتي لاياذن لها بالدخول وتراه ... عاصي :ادخل دخلت فلم ينتبه لها افتكرها داده ليلي :صباح خير اول مسمع صوتها ارتبك ومحاولش يدير وجه ليها حتي لا يرعبها عاصي مدير وجهه : صباح نور ليلي :انا متشكره يا استاذ عاصي عاصي :علي ايه ليلي بضحكه هاديه لمست قلبه : علي حاجات كتير علي نتيجتي اللي جبتها وعلي انك فتحتلي بيتك وعلي كل حاجه لولاك مكنتش حعرف اعيش.. عاصي: ولا يهمك انا زي اخوكي واي حاجه تحتاجيها انا موجود ليلي بفرحه :بجد مش عارفه اشكرك ازاي انت طيب قوي عاصي: شكرا قررتي حتدخلي ايه ليلي بفرحه : انا نفسي ابقي مهندسه عاصي: حلو ربنا يوفقك ليلي: بس مصاريفها غاليه عاصي: ولا يهمك الي حتحتاجيه حتلاقيه ليلي :شكرا جدا واتمني متكنش زعلت مني عاصي: لا ابدا ليلي: بعد اذنك عاصي :اتفضلي خرجت ليلي فالتفت للباب وعلي وجه علامات حزن... بالخارج كانت تنتظرها فاطمه بفارغ الصبر حتي تعرف ماذا حدث فى أول مقا**ه بينهما .. ليلي: داده داده: ها عملتي ايه ليلي: اعتزرتله دي طيب جدا داده: مش قلتلك ليلي: عندك حق عن اذنك حكلم فى الموبيل مسكت موبيل الي جبهولها يوسف وسجلها نمرته عشان تكلمه لو احتاجت حاجه التقت هاتفه بسعاده مجيبا عليها: الو ازيك ياليلي عامله ايه ليلي: الحمدلله يا يوسف يوسف: شفتي عاصي ليلي: اه يوسف: وايه رايك فيه ليلي :طيب يوسف: اقصد شفتيه هو ليلي بخبث: تقصد شفت شكله مش كده مقولتليش ليه يايوسف يوسف بارتباك : اصل ليلي: كنت عاوز تعملهالي مفاجاه صح؟؟ يوسف: ليلي عاصي طيب مش زنبه انو عمل حادثه بسيطه ليلي: عندك حق طيب انا عاوزه اكلم جويريه يوسف: دلوقتي ليلي: اه يوسف :انا في شارع ليلي: ارجوك عاوزه اكلمها يوسف: طيب انا قريب من بيت مبعدتش خليكي معايا علي خط حلف واخليكي تكلميها ليلي: اوك معاك في الفلا ... كانت تمسح وترتب اقترب منها ابراهيم بحزن ممسك من يديها ادوات التنظيف.. ابراهيم: خلاص يا بنتي سيبي حاجات دي من ايدك هو مشي جويريه: لا ياعم ابراهيم خليني اخلصها بسرعه ابراهيم :البيت مليان خدم يعملوه جويريه: معلش انا بعملها بسرعه ابراهيم: مش عارف يوسف بيعمل فيكي كده ليه مع انه طيب وعمره مزعق لحد من خدم حتي جويريه: عشان انا مجرمه ومش قد مقام سمعو صوت ركن عربيته ابراهيم :يوسف جيه انا حكلمه مينفعش يعاملك كده انتي ضيفه دخل وممسك موبيل ليقول: الف مب**ك ياحبيبتي طبعا هندسه علي طول جويريه: "حبك برص لكش تولع انت وحبيبتك اكيد شرشوحه زيك" اقترب منها يوسف موجهها هاتفه لها : خدي كلمي جويريه: انا اكلم مين يوسف :ليلي امسكت موبيل بسرعه جويريه: ليلي حبيبتي ليلي: جويريه وحشتيني حويريه: بدموع حبيبتي كنت حموت عليكي انتي بخير ليلي: بخير والله ونجحت وحدخل هندسه جويريه: بجد الف مبروح ياروحي ليلي :خلي بالك من نفسك ومتزعليش يوسف يوسف طيب وعمل حاحات كتير عشانا انا واتتي حويريه: بحزن خلي بالك من نفسك وقفلت سكه يوسف هاتي تليفون اعطته الهاتف بعدما انهت حديثها مع ليلي يوسف: خلصتي غسيل حويريه :ايوه ابراهيم: يوسف ايه اللي بتعمله ده يوسف: لو سمحت ياعم ابراهيم هي غلطت ولازم تتعاقب حضر الغدا ابراهيم :حاضر تركهم ابراهيم مجيبا لرغبه يوسف متجها الي المطبخ ليحضر الغداء التفت اليها بعدما ذهب ابراهيم مشاورا علي كرسي بيديه ليقول: اقعدي قعدت في كرسي مقابل يوسف: مب**ك لليلي جويريه :شكرا ممكن اعرف هي فين يوسف: متقلقيش هي في مكان هادي اكله نايمه لابسه وحتدخل انضف جامعه وتبقي مهندسه دور وباقي علي الاخت تانيه حراميه نظرت له نظره ناريه: ايوه انا حراميه مش احسن مبيع نفسي انت عاوز مني ايه ليه نازل من مستواك العالي لواحده من شارع عاوز مني ايه.. يوسف بضحكه :هههههه لتكوني فاكره حموت عليكي مثلا فوقي يا بنتي وبصي لنفسك في المرايه بصي كويس لشكلك وهدومك قبل منضفك اصل شكلك حيوحشك تلقت تلك كلمات بالم حاولت سيطره علي دموعها فنزلت مسرعه ولم يشعر بيها قطع حديثهم ابراهيم ... ابراهيم: الاكل يبني يوسف: يلا الاكل جويريه: مش عاوزه يوسف: قلت الاكل مش حقرر كلامي وبعد الاكل نخرج نشتري لبس جويريه باستسلام: طيب . ___&&&&______&&&&&_____ اقتباسات رجع يوسف ملقهاش وبدا يبحث عنها بنظره الغاضب حتي راها ترقص معه ظل واقف يجز علي اسنانه ليقول بغضب ( هي حصلت بترقصي معاه بدون اذني اما علمتك الادب يا مغروره و**رت كبريائك دي وعرفتك قيمتك مبقاش يوسف)
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD