أنا واللصه للكاتبه ايه عبده النجار
&&&&&&&&&&&&&&&
فصل4:5
سبحان الله
ورردد:
انا واللصه..
حلقه. 4
بعدما ركب عربيته ظلت تنظر له وكانه تركها في سجن او غابه مظلمه لم تعرف ماذا تفعل التفت حولها لتستكشف الحديقه فانها :
مخيفه وبارده ومهمله لا يوجد بها ورود حتي زرع صغير مهمل لم يرعاه احد احست بالخوف فأسرعت في الدخول...
ظل يتابعها بعيونه الحزينه كالصقر من وراء زجاج شباكه
في الداخل :
طرقت باب غرفه تلك السيده فهي الوحيده التي تشعرها بالامان تحس وكانها امها
داده: ادخل
ليلي: دخلت بخجل
داده : تعالي يا حبيبتي اقعدي
ليلي :شكرا حضرتك شكلك تعبانه اعملك حاجه تشربيها
داده: لا يا حبيبتي ريحي نفسك انتي في ناس حتعمل
ليلي :ماشي بس حفضل جنبك لغايه متخفي
داده: تسلمي يا حبيبتي
ليلي: عفوا ممكن اطلب منك طلب
داده :اتفضلي
ليلي: ممكن انام حنبك نهارده
داده :حاضر يا حبيبتي تنوريني طيب ثواني ابعتلك الاكل
ليلي: شكرا انا مش جعانه
داده: انا اكلي بيجيلي هنا عشان تعبانه فتاكلي معي تشجعيني عشان اخف بسرعه
ليلي: بابتسامه حاضر
_________________
في فله يوسف
ظلت حبيسه غرفتها الي ان وصل يوسف فتح باب بمفتاحه ثم ألقاه بإهمال علي طربيزه
ابراهيم: مسالخير يبني
يوسف:: مسالخير ياعم ابراهيم
ابراهيم :احضرلك الاكل
يوسف: ماشي جويريه اكلت
ابراهيم: لا مش عاوزه تاكل
يوسف: مفيش حاجه اسمها مش عاوزه هنا في نظام هي مش عايشه في زريبه
ابراهيم: هدي نفسك يبني
يوسف: حضر الاكل حالا
ابراهيم: حاضر
بعد نص ساعه جهز الاكل وحطه علي سفره
ابراهيم: الاكل جاهز يبني
يوسف: اطلع يا عم ابراهيم قولها العشا جاهز يا برنسيسه
ابراهيم: حاضر
اتجه ابراهيم الي الاعلي خبط علي اوتها:
جويريه: مين
ابراهيم: انا عمك ابراهيم يابنتي
جويريه: ادخل ياعم ابراهيم
ابراهيم :العشا جاهز يبنتي
جويريه: لا شكرا مش عاوزه
ابراهيم: يبنتي انزلي كلي
جويريه: مش عاوزه اكل دلوقتي
دخل يوسف أثناء حديثهم ثم نظر لها نظره ارعبتها
يوسف: وامتي الانسه حتحب تاكل عشان نطلعلها الاكل لغايه عندها
جويريه: وانت مالك مس عاوزه اكل
يوسف: بغضب تمام اسمع ياعم ابراهيم الاكل يتحط علي سفره ٣ مرات بس الي عاوز ياكل يتفضل والي مش عاوز ملوش اكل تاني واياك اسمع ان اكل طلع من غير اذني
ابراهيم: يبني اهدي
يوسف: مفهوم ياعم ابراهيم
ابراهيم: مفهوم يبني حاضر
نظر لها نظره عند وغرور وخرج وسابها
جويريه :ض*به في بطنك يارب يجيلك شلل رباعي
ابراهيم :معلش يابنتي دي يوسف طيب
جويريه: امال لو كان شرير كان عمل ايه ياعم ابراعيم
ابراهيم :طيب انزلي كلي يلي
جويريه: لا
ابراهيم :اسمعي كلام انتي من صبح مكلتيش
جويريه: بعند مش نزله
ابراهيم :طيب يابنتي حنزل
نزلت دموعها عندما تأكدت من خروجهم
نزل لقي يوسف بياكل
ابراهيم: مش عاوزه تاكل
يوسف: عنها ماكلت انا مش فاضي للكلام ده شيل الاكل ياعم ابراهيم اتا اكلت وزي مقلت اياك ياعم ابراهيم
ابراهيم :حاصر يبني
بعد نص الليل:
نزل من غرفته ليطمئن عليها بعدما حبس نفسه طوال اليوم في غرفته خوفا من ان تراه فالخدم وداده متعودين علي تش*ه وشه لكن هي متعرفهوش ولا متعوده عليه ذهب الي غرفه داده ليطمئن عليها فهي مريضه منذ يومين فاعتاد للذهاب اليها يوميا
دخل غرفتها دون ان يطرق الباب وذهب الي سريرها ليطمئن عليها فتفاجي عندما وجد ليلي ناىمه بجانب داده اخذ ينظر لها فراها تتقلب فاسرع الي الباب قبل ان تستيقظ خرج وقفل باب متجها الي غرفته
_____________
عند جوبريه جالسه في غرفتها لا تستطيع نوم فهي جائعه لم تاكل شي منذ الصباح
جويريه :يارب انا جعانه ربنا علي الظالم
نزلت براحه علي طراطيف صوابعها حتي لا يشعر بها احد نزلت واتجهت الي المطبخ فتحت تلاجه واخرجت الاكل علي الطاوله وبدات في تناول الاكل امتنعت عن الاكل عندما اشعل يوسف انوار المطبخ اقترب منها ثم أمسك الطبق بيديه
يوسف: قلتلك مفيش اكل الا علي سفره بس ٣ مرات بس مش حتقعدي علي سفره يبقي مفيش اكل زي محصل نهارده وانتي كده متعاقبه مفيش اكل
جويريه: بغرور مش عاوزه اكل اصلا منك حاجه وخرجت وسابته
ظل واقف ينظر لها الي ان ذهبت من امامه..احس أنه زودها معها احضر بعض الطعام ثم اتجه الي غرفتها طرق باب غرفتها
جويريه: مين
يوسف: انا
فتحت له الباب
جويريه :نعم
يوسف: الاكل
جويريه :انت جيبه بنفسك ياحضره ظابط
يوسف :كلي ساب الاكل وخرج
لم تاكل نظرت للاكل تركته وذهبت تنام جائعه
في الصباح كان جالس علي سفره يفطر
نزلت من فوق نظر لها
جويريه: صباح الخير
يوسف: صباح خير حضري نفسك حنخرج
جويريه :فين
يوسف: حنشتري لبس ليكي
جويريه :مش عاوزه معايا لبس
يوسف :البس المقطع تبعك ده
جويريه: بدموع حاجه متخصكش
يوسف: لا يخصني انا مقبلش حد يقعد عندي بالمنظر ده برستيجي
جويريه: وانا مش عاوزه اقعد مشيني يااخي
يوسف: فاكره نفسك في منتجع انتي هنا في سجن فاهمه بتقضي عقوبتك
جويريه :اه وامتي عقوبتي حتخلص
يوسف: انا احددها بمزاجي فاهمه
خرج وسابها ظلت تبكي إلي أن شعرت بيد علي كتفها
ابراهيم: مالك يبنتي
جويريه :مليش ق*فت من سجن ده عاوزه امشي
ابراهيم: معلش يبنتي انا جنبك
جويريه :شكرا ياعم ابراهيم
ابراهيم: طيب يلي كلي بقي
جويريه :طيب كل معايا
ابراهيم: بابتسامه حاضر
اخذوا يتناولون و يتحدثون سويا لم تشعر كم من الساعات قضتها تتحدث مع ذلك العجوز لكنها تشعر بالراحه والسعاده في كل مره معه ...
____&&____&&____
انا واللصه
حلقه5
صباح يوم جديد صحيت ليلي تلك الفتاه الجميله الهادئه بملامحها الجذابه علي ضوء الشمس داخل من شباك غرفه داده فاطمه نظرت إلي تلك السيده وهي تنظر إليها بتمعن والي جمالها الهادي
داده :صباح خير
ليلي : بابتسامه صباح خير يا داده
داده :صباح نور وعسل تعرفي فرحت قوي انك نمتي جنبي
لبلي :وانا والله افتكرت ماما الله يرحمها كنت دايما انام في حضنها
داده: الله يرحمها من نهارده اعتبريني امك
ليلي قامت وحضنتها :حاضر ياريت
داده: يلي بقي عشان نفطر كلنا
ليلي: مين كلنا
داده :انا وانتي وعاصي
ليلي: صحيح هو فين عاصي ده انا مشفتهوش خالص من اول موصلت
داده :بتردد حتشوفيه يبنتي مستعجله ليه يلي حروح احضر الفطار
ليلي: حاجي معاكي اساعدك يا. داده
داده :ماشي يا حبيبتي يلي
قاموا متجهين الي المطبخ
داده :حضرت الاكل
خدم: ١ ايوه
داده :طيب حعمل القهوه
ليلي: قهوه ليه
داده: عاصي لازم يشرب قهوه قبل الاكل
ليلي: في حد يشرب قهوه علي ريق كده
داده :ايوه عاصي وساده كمان ومعاها سجاره
ليلي: بطفوله ههههههه كل ده
داده :قوليلي انتي شكلك صغيره عندك كام سنه
ليلي: ١٨ الا كام شهر
داده: ياه صغيره قوي علي عاصي
ليلي: بتقولي ايه ياداده
داده: ها لا ابدا يا حبيبتي يلي انا خلصت القهوه والاكل اتحط علي سفره..
ليلي :حاضر
اتجهو الي السفره جلست ليلي تنظر إلي السفره بتمعن
داده: حروح اصحي عاصي
ليلي: ماشي يا داده واتا حستناكم
اتجهت الي غرفه عاصي خبطت علي باب ثم دخلت :
كان يجلس علي سريره يدخن سجارته الثالثه الشبابيك مغلقه والستاىر ايضا.
داده: ايه الريحه دي ياعاصي سجاير كده علي صبح
عاصي: تعالي ياداده
قربت لتفتح شبابيك
عاصي :بحده لا سيبيهم يا داده ارجوكي
داده: طيب فطار جاهز
عاصي :سيبيه عندك علي مكتب
داده :لا فطار علي سفره تحت
عاصي: تحت فين وانا من امتي باكل مع حد
داده: ومتكولش معانا ليه
عاصي :بغضب ارجوكي ياداده انا مرتاح كده
داده: يبني هو انت اول حد يحصله حادثه
عاصي: ارجوكي يا داده مش عاوز اكل روحي دلوقتي
داده: لا مش حسيبك
عاصي: بغضب ارعبها ارجوكي اخرجي حالا
خرجت فاطمه فقد رات عيونه الغاضبه فعلمت انه لم يود التحدث الي احد لكنها زعلت عليه وزعلت لانه زعقلها لاول مره خرجت واغلقت الباب خلفها فاشعل سجارته متزكرا اسوا يوم في عمره منذ سنه ماضيه..
منذ سنه مضت.....
كان يعيش في ذلك القصر الذي ورثه عن ابوه وامه وكانت داده ترعاه وخدم يحبونه لطيبته قلبه وحنيته فلم يتعصب علي احد من قبل ولا يزعل احد فكان فكاهي ويحب الضحك ولا يحب النكد كان يجهز فلته هذه ويجددها ليتجوز فيها من حب عمره اميره فكانت فتاه في غايه جمال وكانت تحب الورود جدا فكان يملي الجنينه بالورود ويهتم بها لاجلها وفي يوم رن تليفون مجيبا عليه
عاصي: جو حبيبي
يوسف: بلا حبيبك بلا جو انا لو حبيبك تقعد اسبوع متسالش افرد مت
عاصي: معلش ياصحبي منتا عارف فرحي قرب عقبالك يارب لما تفوق من عقدتك
يوسف: انا عمري محجوز خلاص
عاصي: بالله عليك متقولش كده
يوسف: انا مجرم واستحق العقاب ودي عقاب ليا
عاصي: مجرم ايه بس دي قضاء هو انت قلت لرانيا تنتحر يعني
يوسف: بس انا سبب انا الي رفضت حبها وخليتها تنتحر
عاصي: بردوا ملكش ذنب
يوسف: خلاص انسي خلينا في فرحك امتي بالظبط
عاصي :اخر الشهر يعني بعد اسبوعين
يوسف: طيب انا كنت عاوزك في مهمه بس انت مش فاضي
عاصي: مهمه ايه قول
يوسف: في قضيه شغال عليها بقالي مده شبكه سلاح انا قدرت اعرف كل معلومات مفضلش الا الهجوم وكنت عاوزك معايا انت بالذات
عاصي: معاك ياصحبي
يوسف: عمليه خطره وانت عريس بقي ولازم تهيس تخدلك رصاصه كده ولا كده هههه عروسه تبهدلنا
عاصي: فداك وانا مسيبكش لوحدك حدد اليوم وانا معاك نخلص في سريع
يوسف: حبيبي تعجبني سرعتك وثقتك في نفسك امال انا ليه محبش اطلع مهمه الا وانت معايا
عاصي: لاننا واحد يا صحبي حدد معاد امتي
يوسف :انا حددته النهارده
عاصي: بالسرعه دي
يوسف: انا كنت طالع لوحدي
عاصي: تمام حتلاقيني جاهز سلام
يوسف: سلام
قفل وراح يلبس يستعد للمهمه رن تليفونه
عاصي: روحي وحشتيني
اميره: وانت كمان وحشتني قوي
عاصي: بتعملي ايه
اميره: قاعده زهقانه قدام تليفزيون
عاصي: لما ننجوز مش حتزهقي خالص في حاجات كتير حنعملها سوي
اميره :حاجات ايه
عاصي: حاجات
اميره: الي هي ايه يعني
عاصي: حناكل سوي يا حبببتي خلاص ارتحتي
اميره: هههه ايوه
عاصي: طيب تصبحي علي خير
اميره: وانت من اهله يا حبيبي
قفل سكه وكمل لبسه بعد ساعه وصل يوسف لعنده نزله عاصي وركب معه
يوسف :ها جاهز
عاصي: طبعا يلي
بعد ساعه وصلوا مكان مهجور كانت مهمه سريه للغايه لم يحضروا عساكر اكتفي يوسف بعاصي صحبه فهم الاتنين كفلين لتخليص مهمه في سريه تامه بداو بالدخول سرا سويا دون ان يشعر بهم احد فهدف يوسف ان يستخدم جهاز الكمبيوتر لظبط بعض معلمومات اولا وبعد ذلك القبض عليهم دخلوا الي الغرفه المخصصه لذلك
عاصي: ها خلص بسرعه سامع صوت حد جاي ولو شفونا حطر اتعامل معاهم
يوسف: خلاص قربت
انجز يوسف مهمته سريعا وخرج من غرفه في هدوء
عاصي: ها كله تمام
يوسف: معلومات معايا يلي
فجاه خرج رجلين
عاصي: مش قلتلك يلي قابل يعم
بدا قتال مبينهم فتفرقوا انشغل كل منهم في ض*ب للتخلص من هولاء الرجال
اخذ يض*ب عاصي في ذلك رجل فتخلص منه وبدا يدور علي يوسف دخل غرفه وسرعان ما وجد رجل يغلق باب عليه ويشعل بيها النيران اختفي رجل وامري رجاله بالهروب ظل عاصي سجين غرفه يحاول فتحها ب**ر باب او بالرصاص ليخرج قبل ان تحرقه نار
اما يوسف بعدما كان يشتبك مع رجل من عصابه لقمه ض*به فوقع علي الارض حاول الافاقه وال**ود والدمع يخرج من فمه فسمع صوت عاصي يصرخ باسمه وصل الي غرفه حاول فتحها بكافه طرق اطلق عده رصاصات في اكره باب حتي انفتح دخل لقي عاصي مرمي ونار ماسكه فيه حاول ان يطفي نار ويشيله ليخرج به فالبيت علي وشك الانفجار شاله بسرعه فور خروجه اشتعلت نار وانفجر بيت باكلمه اخد يصرخ علي صديقه لعله يسمع نداىه ولكن بدون امل حاول نجاته وايصاله الي مشفي
بعد ٣ ايام كانت حالته خطيره وحروقه عميقه اجرت له عده عمليات ولكن ما زال اثار حرق متعمق في بعض وجه حاولوا الدكاتره انقاذ اي شي يمكن انقاذه فترك بعض اثار حروق فوق جبينه واسفل الشفاه وبعض في اذنه اما جسمه فقد اصابه بعض الاثار العميقه فاجرت له عمليات عديده بعضها في يده وص*ره ورجله بعض حروق اختفت بعمليات تجميل وبعض حروق في ص*ره ظلت واضحه اثارها
في غرفته جالس دخل عليه يوسف بابتسامه هادئه حتي يهون علي صديقه مما فيه من الم
يوسف :عاصي عامل ايه
عاصي :الحمدلله علي كل شي
يوسف :ايوه كده ياعاصي عاوزك تكون جامد وقوي وعشان انت قوي وانا عارفك حتعرف تعدي من كل مواقف دي وتبقي قدها
عاصي: تقصد ايه
يوسف: اقصد اني مش كنت عاوز اقولك وداده منعتني ٣ ايام الي فاتت بس لازم اقولك
عاصي: يوسف انطق في ايه
يوسف: اتغضل
عاصي: دي دبله اميره مين ادهالك
يوسف: هي
عاصي: يعني ايه
يوسف: يعني مش عاوزه تكمل معاك هي متستاهلكش ياعاصي وكويس انها ظهرت عاي حقيقتها قبل جواز والله ما تستاهل دمعه منك
عاصي :طيب يا يوسف سيبني لوحدي دلوقتي
يوسف: ارجوك يا عاصي متحسسنيش بالذنب انا سبب ياريتني ما اخدتك مهمه
عاصي: دي قضاء الله وانا راضي بيه الحمدلله
فاق من ذاكرته من الامه المولمه اخذ يدخن حتي انتهي من علبه كامله
نزلت فاطمه للاسفل ووجهها واضح عليه الحزن اقتربت من السفره ثم جلست
ليلي :داده ايه مالك
داده :مفبس يابنتي معلش كلي انتي انا تعبانه ومشت وتركتها
ظلت جالسه امام الاكل لم تاكل كبف تاكل ولا احد طايقها حتي صاحب بيت مهنش عليه يرحب بيا دي حتي مش عاوز ياكل معي للدرجاتي مش طابقني طيب يوسف ليه جبني هنا وجويريه وحشتني جدا تركت الاكل وقامت تتمشي بالجنينه حزينه حست بصداع وبرد في جسمها فاغمي عليها
كان يراقبها من شباك غرفته نزل بسرعه ليها شالها وادخلها غرفتها اجلسها علي سرير خرج نادي علي داده ورجعوا سويا
عاصي: مالها ياداده اجبلها دكتور
داده: لا يبني دا شويه اغماء جسمها ضعيف ومبتاكلش خالص
عاصي: يوسف قلي انها عندها انيميا اهتمي بيها ياداده لوسمحتي
داده :حاضر امسك يبني برفان فوقها حروح اجبلها حاجه تدفيها واكل
عاصي: انا لا لا فوقيها انتي
داده: يبني متخفش حاجي بسرعه خرجت وتركته معها
ظل يتفحصها جيدا كانت جميله جدا وهي نايمه عامله زي الطفله امسك العطر وبدا في افاقتها بدات تشم العطر وتفوق فتحت عينيها ببطي وراته امامها
ليلي :بصريخ وخوف اه الحقوني داده الحقيني
كان واقف معرفش يعمل ايه ترك العطر وخرج ووجه حزين للغايه اقفل الباب خلفه ثم ظل واقف مصدوم مما حدث افاقته فاطمه من سرحانه
داده: مالك يبني خرجت ليه
عاصي: قلتلك يا داده بلاش افوقها اهي اترعبت مني مشي وسابها طلع اوته
داده: بحزن علي حاله دخلت لليلي
داده: مالك يا ليلي اهدي مفيش حاجه
ليلي: كان في واحد هنا يخوف يا داده سيبتيني ورحتي فين
داده: ليلي متقوليش كده علي عاصي والا حزعل منك
ليلي :بصدمه ايه هو ده عاصي !!!!!!
_____________________
رجع من بره بعد عده مشاوير
يوسف: عم ابراهيم
ابراهيم: نعم يبني
يوسف: فين ست هانم
ابراهيم :قاعده معايا في مطبخ
يوسف :بتعمل ايه
ابراهيم :والله يبني ما طلبت منها هي قامت شالت الاكل وبتغسل مواعين
خرجت من مطبخ لابسه مريله وماسكه اسفنجه غسيل
حويريه :عم ابراهيم فين البريل الي حغسل بيه
فكشرت في وجه عندما تقابلت عينيها في عينه ثم وجهت نظرها الي ابراهيم قائله: خليك معايا ياعم ابراهيم
يوسف :مش شيفاه بيكلمتي يا بني ادمه انتي
جويريه: انت مالك انت
يوسف :بتقولي ايه
جويريه: عم ابراهيم قوله خليه في حاله
يوسف: قلها ياعم ابراهيم لو لمتش ل**نها ممكن امد ايدي عليها
جويريه :قوله علي نفسك ياعم ابراهيم
ابراهيم: انا ماشي اشكلوا انتو مع بعض
يوسف :اتفضلي جهزي نفسك عشان نشتري لبس
جويريه :بتكشيره طيب طلعت لبست هدومها وخرجوا سوا وقف بسيارته أمام محل ملابس نزل من سيارته ثم وقف امامها
يوسف: انزلي ولا مستنياني افتحلك الباب ياهانم
_____________________________
اقتباسات للحلقة القادمة :
نظرت إليه بعند و عيون محمره باكية لتقول: لو مكنتش بسرق كانت اختي وامي ماتو من جوع عارف جوع ولا الاشكال اللى زيك دلوعة بابي ومامي متعرفش الجوع.. ده يا متعلم يا ابن الزواد
اوقف سيارته بطريقة جنونية ثم امسك يديها بعنف ليقول: والله اما ربيتك من اول وجديد مبقاش يوسف انا حعرفك بتاع بابي ومامي حيعمل ايه .