الجزء الاول
فى لندن في الساعة الثانية صباحا يدخل هذا الشاب الوسيم الى قصره الكبير والملئ بالحراسة فاوقفه شخص يقول
( الحوار بالانجليزي)
الشخص :لما تاخرت بنى
الياس بسخرية :لماذا هل قلقت على
الشخص: اننى والدك كيف تحدثنى هكذا
الياس: هل تريد شئ منى لاننى اريد النوم
الاب بحزن: اريدك ان تجلب لى ملاك ابنت عمتك هيلين لان عمتك هيلين قد توفت
الياس بصدمه: متى توفت
الاب بحزن: توفت منذ ثلاثة سنوات لهذا اريدك ان تجلب لى ملاك لتعيش معنا هنا
الياس بجديه: حسنا ابى غدا سآبحث عنها ولكن الان انا اريد النوم حقا
الاب :حسنا بنى اذهب لتنام ولكن لاتنسى ابنه عمتك ><"
الياس بتنهيده: حسنا ابى تصبح على خير
ثم ذهب الياس الى غرفته للنوم
فى مصر
فى منزل فى غايه الجمال يوجد فتاه تمسك غيتارها وتغنى
فاتت اليها امرا فى غايه الجمال وقالت:
الله يابنتى صوتك حلو قوى
الفتاه بابتسامه جميله وجذابة: انت اللى حلوه اوى يا داده
الداده: دا من زوقك يا ملاك يابنتي
ملاك باستغراب ؛:هى فين نرمين مش باينه
الداده :راحت الشركه بتاعتها لانها شاكه ان ابن عمها بي**قها
ملاك: بجد فى ناس كده
الداده: فيه يابنتى فيه انا عارفه الناس جرلها ايه بس يا ربى
ملاك: بس فيه ناس كتير طيبين يا داده
الداده :ايوا يابنتى بس هماا فين الا قوليلى يابنتى
ملاك :نعم يا داده
الداده:
هو مش انت ليكى خال هو مش بيزورك او يطمن عليكى ليه
ملاك بابتسامه:
مش عارفه بس انا مش زعلانه منه ابدا انت تعرفى يا داده انا شفته مرتين تقريبا بس هو طيب جدا كان بيحب ماما جدا
الداده: ربنا يحميكي يابنتى يالا تعالى علشان تفطرى
ملاك: حاضر يا داده
ثم امسكت الداده بايد ملاك لتجلسها بالمطبخ ثم اجلستها وبدات بتحضير الطعام
فى لندن
في اليوم التالي استيقظ الياس على الساعة التاسعة صباحا
فاستعد للذهاب لشركته
ونزل الى اسفل فوجد ابيه يشرب كوب من القهوة
(الحوار بالانجليزي)
فقال بهدوء: صباح الخير
الاب: صباح الخير بنى لاتنسى ما تكلمنا به البارحه
الياس: حسنا ابى لن انسى صدقنى والان الى اللقاء
الاب: الن تفطر
الياس :انت تعلم اننى لا احب ان اآكل الان الى اللقاء
الاب بتنهيده: الى اللقاء بنى
ذهب الياس الى الخارج فوجد رجالة ينزلون رؤسهم الى اسفل
فابتسم بتكبر وذهب الى شركته ومعه الحراسة
وصل الياس الى شركته وذهب الى مكتبه فدق باب المكتب ودخل صديقه وقال بجديه: لقد تمت مهمه بيع الاسلحه سيدي
الياس: احسنت يا صديقى والان اريدك بمهمة جديدة فالتجلس اولا
بيرسي وهو يجلس: ماهى المهمه
الياس وهو يضع القلم من يده المهمه: هى ان تجد ابنه عمتى هيلين
بيرس: لماذا
الياس بهدوء: نفذ المهمه دون اى كلام
بيرسي وهو ينهض :حسنا يا صديقى سآبحث عنها ولكن اخبرنى اي معلومه لاصل اليها
الياس :فلتسآل ابى والان اذهب
بيرسي: حسنا ثم ذهب الى قصر الياس ليجلب معلومات ليبدأ بالبحث عن ملاك
.....
فى القاهرة
تحديدا شركه نيرمين
جلست نيرمين مع ابن عمها ياسر وقالت بغضب:
انت مرفود يا استاذ انا وثقه فيك لكن انت خنتنى وكنت بتسرقنى
ياسر ببرود: دى مش شركتك لوحدك انا كمان ليا نصيب فيها
جلست نيرمين على كرسي مكتبها المتحرك وقالت بسخرية:
والله ومين دا اللى كتبتلك من شركتي حاجه
ياسر بثقة: عمى كتبلى جزء من الشركه قبل اما يموت
نيرمين: اطلع برا شركتى مش عاوزه اشوفك تانى إحمد ربنا
انى مكلمتش الشرطه برااااا
قالت كلمتها الاخيرة بصراخ
ياسر :هطلع برا دلوقت وبكرا انا انت اللى هتكونى برااااا صدقينى لان دى الشركه بتاعتى
نيرمين بغضب: اطلع برااااا
ذهب ياسر الى الخارج وهو يتوعد لنيرمين
اما نيرمين فجلست على كرسيها و دمعت عيونها وقالت:
يارب خليك معايا
فى منزل ملاك
رجعت نيرمين الى المنزل وووجدت ملاك جالسه ومعها الغيتار
فقالت وهى تقبل ملاك من خدها :مساء الخير
ابتسمت ملاك وقالت: مساء الخير كيف كان يومك
نيرمين بغضب عندما تذكرت: الحقير طلع بي**قنى وانا كنت واثقه فيه
ملاك بحزن :متزعليش يا نيرمين قولى الحمد لله على كل شئ ربنا معاكى ومش هسيبك
نيرمين وهى تحتضن ملاك :انا تعبت بجد يا ملاك تعبت
ملاك بابتسامه هادئه وهى تبادلها العناق :قلتلك قبل كدا ربنا معاكى وقولى انت بس الحمدلله وربنا مش هيخيب ظنك ابدا
نيرمين وهى تبتسم: ونعم بالله امال فين داده نعمت
ملاك بابتسام: راحت تشترى شويه حجات قوليلى هتتصرفى ازاى كده بين الدراسه وشغلك
نيرمين بتنهيده :مش عارفه بجد
ملاك بابتسامه :سيبيها على ربنا روحى غيرى هدومك على اما داده تيجى
بادلتها نيرمين الابتسامة :وقالت ربنا يخليكي ليا
ملاك :ويخليكى ليا ياحبيتى
نيرمين :طب انا هروح اغير هدومى واجى وتسمعينى اغنيه جميله لانى بعشق صوتك
ملاك بابتسامه :ماشى هستناكى
فى قصر الياس
دخل الياس غرفته وبدل ثيابه ونزل الى اسفل فوجد والده
(الحوار بالانجليزي)
فقال له: ساذهب للخارج قليلا ابى
اومئ له والده وقال: حسنا ولكن خذ حذرك
ذهب الياس الى ملهى ليلى وجلس على البار وقال للساقى:
اجلب لى كآس فود*كا
الساقى :امرك سيدي
جلب له الساقى كاس من الفود*كا وقال: تفضل سيدي
اخذ الياس الكآس وبدأ يشرب منه بعد قليل اتت فتاه تلبس ثياب لاتستر غير القليل وقالت بابتسامه خبيثة وهى تضع يديها على منكبيه: كيف حالك حبيبى
نظر لها الياس ببرود وقال :انزلى يدك والا قتلتك
ارتبكت الفتاة وقالت: انا اسفه
نظر لها الياس بخبث وقال: هل ارسلك حبيبك جاك لى لتمتعينى قليلا لايوجد لدى مشكله
قال جملته وهو يمسكها من خصرها بشده
الفتاه وهى على وشك البكاء :انا ارجوك اتركنى انت تؤلمنى
الياس بسخرية وهو يتركها: هل حقا ارسلك لى
الفتاه بارتباك: لا لم يرسلنى اليك
الياس: صدقينى انه لا يحبك ابدا اذا كان يحبك لما ارسلك لى انجيلكا
انجيلكا بحزن:لكننى احبه ماذا افعل
الياس وهو يذهب: اتركيه واحبى احدا اخر
نظرت انجيلكا بظهره وهو يذهب وتفكر بكلام الياس