الفصل الثالث من العنيدة والليث

2291 Words
رحمه :ماشي حبيبي بس متعرفيش وعد حاجه دلوقتي لغايت لما نعرف نقولها اذي . ليث وهو يخرج :حاضر ياخالتو سلام دلوقتي . وفي المستشفى :هي لي مش بتفوق يليث ؟سالته ساره بدموع . ليث بوجع ودموع محبوسه :معرفش الدكتور قال إنها في حاله انهيار عصبي والمفروض أنها تفوق بس رافضه الواقع وده بيخلها متفوقيش زي غيبوبة ،هو اي اللي حصل في الكلية ؟ ساره بتوتر :انا معرفش دكتور مازن ندا عليها وقالها عايزك في مكتبي وبعد كده لما لقتها اتاخرت قولت اروح اشوفها لقتها وقعه علي الارض وبتعيط . وأثناء كلامهم سمعه صوت بكاء ليث بلهفه وهو يجزب وعد في أحضانه :اهدي ياحبيبتي انا جانبك متقلقيش فوقي ياحبيبتي . وعد وهي تحتضنه وصوت بكاءها يعلو: خليك جانبي يا ليث متسبنيش يا ليث انا خايفه اوي . ليث وقد خانته دمعه من عينه :اهدي حبيبتي عرفيني بس مالك في اي اهدي احكي ليا اي اللي حصل بعد ما رحت للدكتور. وعد وقد أفاقت من صدمته وبدأت أن تترجع عن حضن ليث بعد عده لحظات اردفت قائلا: اسفه مافيش حاجه كان بس عايز مني اعيد كذا حاجه في المشروع.. ليث بغضب :انتي عايزه تفهميني كل اللي حصل ليكي ده عشان عايز منك تغيري كذا حاجه في المشروع بس !!!! وعد :ايوه يا ليث في اي . ليث بنفاذ صبر:ماشي يا وعد هروح اجيب الدكتور علي ما تعدلي طرحتك شعرك باين . وبعد خروج ليث... طب ده الكلام اللي تضحكي بي علي ليث ها تضحكي عليا انا كمان بي ....اصل بصراحه كلامك ده مدخلش بزمته بشيليين قالتها ساره لوعد . وعد :دكتور مازن الحقير بيطلب مني اني اروح شقته بعد بكره بكل وقحه بيطلبها مني ولما زعقت وهددته باني اعرف العميد قالي انتي عارفه مكتبه روحي لو تعرفي تثبتي اثبتي. ساره بصدمه :الوقح كده عيني عينك وهو ما فيش حد يلمه لي ....وانتي لي معرفتيش ليث لي يا وعد هو هيعرف يتصرف. وعد ببكاء : هيسقطني يا ساره لزم نفكر بعقل ليث لو عرف يخرب الدنيا . سمعه صوت خبط علي الباب ساره :اتفضل . دخل الدكتور وبعد الإنتهاء من الكشف . بقت كويسه الحمد لله لو عايزين تروحوا ممكن خلاص ممكن تخدها وتروحوا .... ليث :شكرا يادكتور جدا يلا ياوعد . وفي العربيه بعد ما وصل ساره البيت . وعد :ممكن متعرفش ماما حاجه . ليث : اشمعنا . وعد :انت عارف ماما كانت تعبانه امبارح من اقل حاجه السكر بيعلى عليها. ليث :ماشي بس انا مش مقتنع بحته المشروع دي... بس لما نشوف آخرها......وساعتها رد فعلي هيكون وحش... وعد مغيره الحديث حتي لا يلاحظ ليث:انت لسه زعلان مني ؟ *ليث اكتفه بنظره فقط نظره تحمل كل معاني الكلمات منها العتاب مع خليط من الحزن والوجع نظره اول مره تشوفها وعد في عينه خ*فت قلبها لم تعد تفسر ما معنها . وعد وهي تحاول ارضاءه :والله يليث متكلمتيش معه تاني زي مقولتلي وانهارده لما كلمني في الكلية بعد ما سبتني قولتله متتكلميش معايا تاني غير لما تيجي وتكلم ليث . ليث وبدأت علي ملامحه الهدواء ولكن مكتفي ب**ت . وعد : يليث انا اسفه زعلك مني مضايقني اوي انت عمرك مزعلت مني كده . ليث :انزلي ياوعد وصلنا . وعد ولم تكون تدرك اختلاف الطريق وعندما نظرت رأت أنها قدام قصر ادهم الشامي. ....انت لي جبتنا علي هنا . ليث :عشان خالتي هنا عندنا يومين علي ما صحه خالتي تكون احسن وكمان اكون خلصت لكي الماده اللي محتاجه اشرحها ليكي. في مكان آخر في شقه ساره ساره :ماما يا ماما انتي فين ؟ الام :تعالي يساره انا في الصالون عندنا ضيوف . ساره :ضيوف مين !اي ده محمد اي اللي جابك هنا !! الام :عيب يابنتي كده . محمد :جاي اطلب ايدك من طنط ياساره . ساره بصدمه :ومين قالك اني انا موافقه الام بصوت عالي :ساره عيب كده انتي زودتها قوي اتكلمي معه بأد.... قطعها محمد :سبيها ياطنط ممكن لو سمحتي اتكلم مع ساره خمس دقائق . الام :ممكن يابني .....وبعد ذهابه الان ...... محمد :اقعدي ياساره واسمعني الاول بعد كده فكري مع نفسك وخدي قرارك انا مش مستعجل هستناكي العمر كله.. انا يساره بحبك من اول ما عيني شافتك يعني من اول يوم لينا في الكلية، ومن ساعتها وانا حالف أن اعمل المستحيل عشانك وتكوني ليا ،اشتغلت جنب كليتي وعملت شقتي عشان عارف انك عمرك مطروحي معايا سوهاج انا من عيله كبيره هناك بس انا عمري مبني مستقبلي بفلوس ابويا ، ببني مستقبلي بنفسي حبيت كل حاجه تكون ليكي ،تبقي بتعبي وشقايه وعشان بحبك قولت مش هاجي وخبط علي بابك غير وانا جدير بيكي مكنيش ينفع اقولك طول الثلاث سنين عن شعوري من ناحيتك انا راجل صعيدي ما ليش في اللف والدوران باجي دوغري ووقت ما بقت جاهز جتلك......يابنت الحلال فكري علي راحتك بعد اذنك . *بعد ذهابه انهارت ساره من البكاء فكيف ان تعبر لهم عن حبها يليث وهو لما يعيرها اي انتباه قطع تفكيرها صوت ولدتها . انا مش عارفه اي اللي ناقصه عشان ترفضي من غير حتي متفكري وتكلمي مع الراجل بالأسلوب ده قالتها ولدت ساره بغضب وصوت عالي . ساره :اهدي ياماما انا فوجئت ان هو جاي من غير حتى ما يعرفني. الام بنفس نبره الصوت: والراجل داخل البيت من بابه تكون دي مقابلتك لي غلط في اي انه رجع لي كبيرك الاول ،متربي ومحترم تتكلمي معه بشكل ده . ساره :انا اسفه ياماما ارجوك اهدي . الام :هي كلمه واحده انا موافقه علي العريس ده ومفيش اي مناقشة تاني وهكلم اخوكي ينزل اجازه عشان يقعد معه هو واهله . ساره بدموع : انا مش عايزاه يا ماما هو بالغصب . الام :ايوه بالغصب ياساره وده اخر كلام عندي . ساره : انتي بتعملي معايا كده لي انتي عمرك ما غصبتنني على حاجه الام بنبره اهدا :عشان مش عارفه اي السبب اللي بيخليكي ترفضي كل عريس ،ساره انتي بتحبي حد !؟؟ ساره بصدمه من كلام ولدتها :اي ياماما اللي بتقوله ده كل الحكايه محتاجه فرصه افكر وبعد كد..... *قطع كلمهم صوت رنين التليفون وكان المتصل وعد. ساره :ماما بعد اذنك اديني فرصه افكره وأستأذنك دلوقتي ارد علي وعد عشان عايزها في حاجه مهمه .......واتجهت ساره لغرفتها...... ساره :اي يابنتي عامله اي دلوقتي . في جهه أخري ردت وعد :كويسه الحمدلله لما تيجي بليل تعالي علي قصر احنا عند خالتو . ساره :في حاجه ولا اي ؟ وعد :ليث قال عشان ماما تعبانة خلينا هنا لحد متتحسن وبالمرة يشرح لينا اللي نقصانا . ساره : طب هتعملي اي في موضوع دكتور مازن ؟؟ وعد بصوت م متقطع من الخوف وبحه تعلن عن بدأيه بكاء: مس..تن..يه .. فهد... لما ...يجي من ....بره يا..س..اره. ساره:اهدي بس حبيبتي، وهو فهد هيعمل اي اللي هيعرف يتصرف ليث مش فهد ياوعد . وعد مناهيه الحديث :لما تجي ياساره يكون فهد جه هنشوف ساعتها هنعمل أي . ساره :خلاص ماشي انا هحاول اجي بدري مخنوقه اصلا مش عايزه اقعد في الشقه ..... وعد :خلاص ماشي يلا باي ساره:باي في مكان آخر كان يتحدث محمد مع ولدته في التليفون. محمد :واااه ياامي كيييف يعني مخدش اذنيك ؟ الام :عيبه في حججك يابشمهندس لما تروح تتجدم لزميلتك من غير علم اهلك.... اوعاك يا واض تكون فاكر انك عشان بتتعلم في مصر تبجي تخرج عن طوعي يابن بطني وتعمل اللي يحلى لك . محمد :اهدي بس ياماما استني فهمتي اي كل اللي عملته روحت لي اهلها عشان اعرف رأيها الاول ياامي ولو موفقه ابعت اجيبكم وهو انا اقدر اعمل حاجه من غيركم ابجي جليل الأصل يا مواي ....ثما كمل بضحك قلبتلك صعيدي اهوه عشان تصدقي أن عمري ما البر من اصلي ... الام (جليله):لما نبقي نشوف السنيورة اللي خلتك ترفض اللي بجبهم ليك وروحت اخترت مصراويه . محمد بضحك : هتحبيها خالص يا ماما مافيش في ادبها ولا جمالها ياامي . الام :ماشي ياقلب امك لما يجلك الرد من السنيورة عرفنا عشان نيجي نشرفوك . محمد :أن شاء الله ياماما ادعيلي انتي بس . الام:وهي ممكن ترفض ياابني هي تلقي ذيك فين ادب وعلم ومن عيله سوهاج كلها تتمنه تاخد من بناتها . محمد :ياامي مش كده وهي برضو الف مين يتمنها انتي بتقولي كده عشان لسه متعرفهاش لكن لو عرفتها تحبيها اوي ياامي . الام :علي خير يابني علي خير سلمها لربك . محمد :ونعمه بالله، عرفي بقي ابوي ومصطفي وانا أن شاء الله جي قريب يلا سلام ياست الكل. الام :أن شاء الله يلا يابني سلام وخالي بالك من حالك. *وعند قصر ادهم الشامي في اوضه وعد تحديدا . فهد :يانهار ابوه اسود انتي بتقولي اي، واذي ساكته لحد دلوقتي ليث لزم يعرف لزم . وعد بدموع :اهدا يفهد انا مش ناقصه اسمعني يا فهد ليث لو عرف مش عارفه ساعتها ممكن يتصرف اذي بسبب عصابيته وساعتها هشيل انا السنه كلها خلينا نفكر بعقل شويه اذي نوقع الدكتور ده ونعرف العميد وسخته من غير مظهر عشان لو حس ان انا مستقبلي يضيع .. قطعها فهد:انتي مستوعبه انتي بتقولي اي يولع مستقبلك بني ادم وسخ زي ده لزم قبل ما يتفضح نكون ميت علي ايدي عشان فكر يفكر فيكي و يهددك ده غير ذنب البنات اللي ما لهمش حد يقفله ده بني ادم....... وعد :اهدا بقي يا فهد يعني انا غلطانه أن رجعت ليك اهدا وفكر معايا بعقل انت متعرفش لو حد عرف هيفكر فيا انا اذي و ما تعرفش حتى هو ممكن يعمل اي انا كل اللي طلبه منك نفكر بعقل .. قطعهم صوت خبط علي الباب . وعد :اهدا هااا،،اتفضل ليث بغضب :لما فهد اللي معاكي في الاوضه مش فتحه الباب لي . فهد :بتقول اي بس ياليث دي اختي وبعدين دي اكبر مني بسنتين . ليث لوعد :انا مش هنبهك على حاجه زي كده تاني. وعد وهي تنظر في الأرض :حاضر *بعدها أستاذا فهد فهو لم يستطع أن يتحكم في أعصابه اكتر من ذلك وبعد ذهابه اقترب ليث من وعد وأمسك يدها بشده . وعد :ايدي يا ليث براحه قولتلك حاضر مش هعمل كده تاني وبعدين ماانت عارف فهد بنسبا ليا اي ده اقرب حد ليا واخو...... قطعه ليث :بس اسكتي بلاش تبرري الغلط حرام ولا مش حرام . ليث وهي تمنع دموعها :حرام ليث :يبقي ما يحصلش ثاني وشعرك اللي كل شويه يابان من تحت الطرحة يترفع يا وعد . وعد وهي تمسح دمعه نزلت علي وجنتها : حاضر حاجه تانيه . ليث وقد بداء علي صوته وملامحه الهدوء عندما رآه دموع وعد ،الغيرة اعمت عينيه لم يكن يستطيع السيطرة علي أعصابه عندما دخل وراه فهد يجلس بجانبها علي السرير وبابا الغرفة مغلق . ليث بهدوء :خوشي اغسلي وشك وانزلي يلا عشان ناكل وبعد كده تعالي عشان اشرح ليكي اللي ناقصك . وعد بصوت منخفض دون أن تنظر لي ليث : انا تعبانة محتاجه ارتاح . ليث بوجع ولكن يحاول السيطرة عليه نفسه :مالك انتي من الصبح مش طبعيه انا لحد دلوقتي مش مصدق أن المشكله موضوع المشروع وياريت تيجي منك وتحكي ليا في اي . وعد وقد بدأ علي ملامحها التوتر :لا ابدا انا بس مرهقه ممكن تسبني ارتاح ولما تيجي ساره نبدا الشرح . ليث :ماشي ياوعد هبعتلك الاكل هنا كلي ونامي شويه. وعد :بس يا ليث انا مش..... ليث :من غير بس كلي الاول ونامي هبعتلك داده فاطمه . *بعد ذهابه انهارت وعد من العياط في هي تعلم بأن ليث لو علم بي اي شكل كان ،لم يسامحها، ولكن كيف أن تخبره وهو لما يستطيع أن يتحكم بأعصابه علي اتفه الأسباب، فكيف لموضوع مثل هذا أن يسمعه بص*ر رحب ،ليث ليس مجرد ابن خالتها إنما كل شيء فهو الأمر الناهي لها وبرغم عصابيته فهي تعلم بأن تلك العصبية فهي ما الا خوفا عليها . داده فاطمه ممكن تجهزي الاكل وطلعيه علي اوضه وعد و تأكدي يا دادا انها كلت . دادا فاطمه بابتسامه :حاضر ياحبيبي يلا روح كل معاهم علي سفره ومتقلقيش هطلع الاكل وخليها تاكل *وعلي السفرة امال :كلي ياحبيبتي اي حاجه عشان العلاج شديد وعشان تقدري تخوش العملية يا رحمه وبعدين ..... قطعها ليث وهو يقبل رحمه علي وجنتيها :رحومي بتدلع علينا ياامول وسعي كده هأكلها من ايدي . امال بضحكه :بقي كده يا ليث مش بدلع غير خالتك يا بختك يا ستي ليث باشا بيدلعك . رحمه :بس يابت انتي بلاش تقري علينا انا والواد . ليث :هناخد عين شكلنا يارحومي . فهد :ونبي ماليا في العيل دي غير وعد اسيبكم بقي تحبه ودلعه في بعض وهطلع اكل مع وعد . وقفه صوت ليث :فهد خد هنا هو اي اللي هطلع اكل مع وعد . امل :في اي ياحبيبي وفيها ايه وبعدين هي أصلا لي منزلتش تاكل معانا . فهد :قوليلو ياماما انا معرفش في اي وبرضو من شويه زعق ليا عشان قعد معاها في الاوضه وبنتكلم . ليث بصوت عالي :ففففهد قولتلك حاجه زي كده متتقررش ، واللي بيقول كان قعد معاها في الاوضه كان قعد ياماما وقفل الباب وده يعتبر خلوه وحرام ده وهو بقي زي الشحط كده ولا اي يا رحمه . رحمه لفهد :يا حبيبي اخوك عنده حق، انت كبرت انت وهي وغلط، وقبل غلط حرام، اخوك بيعرفك الصح من الغلط، انا عارفه انها اختك بس ليث بصفته الكبير لزم يعرفكم الصح من الغلط بلاش تخدها بزعل ،يلا تعاله كمل اكلك معانا . فهد :مليش نفس انا هطلع اذاكر . وعند وعد بعد بكاء متواصل سمعت صوت طرقات الباب . وعد :ايوه اتفضل . دادا فاطمه :الجميل اللي حابس نفسه في الاوضه ومنزلش يااكل ينفع ياكل من ايدي انا . وعد بابتسامه :اتفضلي ياداد ادخولي. فاطمه :اي ده مالك وشك عامل زي مايكون كنتي بتعيطي . وعد :مافيش ياداد بس ليث صع....... قطعتها فاطمه : متزعلش من ليث هو عصبي وناشف كده في المعاملة بس حنيه الدنيا كلها فيه، تعرفي أن هو قالي منزلش من عندك غير وانتي وكله الاكل ده كله ،متزعلش هو بيخاف عليكم، من ساعت موت البيه وهو شايل كل حاجه علي كتافه ،وزي ماانتي شيفه قدر يحافظ علي كل حاجه ويكبرها كمان ،حد غيره وهو في سنه ده كان قال يلا نفسي وعاش علي اللي سابه ابوه، لكن ليث مش كده مش ده طبعه، عشان كده تلقي جد في المعاملة وناشف ميعرفش يتعامل غير الأسلوب ده ،بس اسالني انا اطيب واحن منه في الدنيا ماتلقيش يابنتي . وعد :عارفه يا دادا والله . فاطمه :طب يلا كلي بقي . وعد :الله يدادا بقي مش قولتي انتي اللي هتاكليني بايدك فاطمه بضحك :مش بتكبيري ابدا. وعند ليث في المكتب دخل فهد .ليث ممكن اتكلم معاك شويه .قالها فهد وهو يجلس علي الكرسي امام ليث . ليث :ايوه طبعا مالك في اي انت لسه زعلان مني . فهد :لاء، بس لو سمحت ممكن اللي هقوله ليك ده تمسك اعصابك ......يتبع
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD