الفصل التاني من العنيدة والليث

2107 Words
*في المطبخ وعد شارده في كلام ليث ونظرته لها رن تليفونها وكان المتصل كريم زفرت وعد بعد ما علمت بهويه المتصل استأذنت من خالتها وذهبت لغرفتها لتجيب عليه . ليث لأمل :اي ياحبيبتي عامله اي ؟ امل : الحمدلله حبيبي ساعدني بس وطلع الاكل بره عشان وعد معاها فون . ليث :انتي كنتي بتقولي لي عايزك في حاجه ضروري. امل بصوت واطي :ايوه عايزين نودي خالتك للدكتور دي مش اول مره تيجي ليها الدوخة دي وعشان وعد متقلقيش قولنا ليها انها نسيت تاخد علاج السكر وهي طبعا كانت وخده علاجها . ليث :خلاص ياماما ماشي بكره بعد ما وصل وعد الكلية هرجع اخدكم ونروح الدكتور متقلقيش حبيبتي يلا ناكل . • بعد الغداء ذهب كل من ليث وفهد وامل للقصر وفي مكان الاخر . مريم وهي تتحدث في التليفون : يا علاء اسمع بس انا محتاجه الشغل ده انت عارف ظروفي وانا عايزه اسعدهم عشان لسه ناقص ليا شويه حاجات في الجهاز بعد الجواز يا حبيبي مش هنزل . علاء : قولت لاء يا مريم يعني لاء فندق اي اللي تنزلي تشتغلي في وتجي علي الساعة ٩ بليل واعبال متوصل البيت ١٠ لاء يا مريم عمري موافق علي حاجه زي كده . مريم : ياحبيبي ده وضع مؤقت شهرين تلاته بس ياعلاء ،لحد مظبط دنيتي والحاجه اللي نقصاني . علاء بزعيق :مرررريم الكلام في الموضع ده انتهاااا انتي سامعه . مريم بدموع :ماشي يا علاء اللي تشوفه سلام علاء :يالا هي كده كده ليله نكد سلام . مريم بدموع بعد مقفله مش قولتلك ياماما هو عمره ما يوافق يعني ماهو عارف الظروف اعمل اي عشان يوافق . (حنان )الام :خلاص يابنتي بلاش تخربي علي نفسك يابنتي ربنا يف*جها من عنده قومي بس اغسلي وشك وصلي وكملي مذاكره وبكره ربك يحلها من عنده . في مكان آخر . ساره وهي مستلقيه علي السرير وترسم وجهه ليث رن تليونها وكان المتصل وعد . ساره :ارغي وعد :بلاش رخامه يابت انتي انا فيا اللي مكفيني . ساره :لسه زعلانه من كلام ليث الصبح . وعد :جه من شويه عشان ماما تعبت بيتكلم معاياة بالعافية من غير حتي ما يبص في وشي . ساره:معلش يا وعد انتي عارفه ليث لما بيكون زعلان بكره الصبح تلقيه يناكف فيكي زي كل يوم ،بس هي مالها طنط . وعد :داخت انهارده نسيه تاخد علاج السكر . ساره :الف سلامه عليها حبيبتي، تعالي يلا ننام وبكره كل حاجه تكون تمام متقلقيش . وعد:اه يلا انا فصله خالص تصبحي علي خير . ساره :وانتي من اهل الجنه يا وعدي . • في يوم جديد حامل معه الكثير والكثير علي ابطلنا. رحمه :قومي يااخره صبري اتاخرتي وليث مستني بره. وعد بلهفه :بجد ياماما ليث بره . رحمه :ده لو كل يوم تقومي كده من غير ما تتعبيني كنت قولتله يطلع ،ايوه يااختي بره البسي يلا وصلي قبل متنازلي يا وعد عقبال محضر ليكم حاجه تأكلوها انتو الاثنين. وعد :بلاش ياحبيبتي انتي تعبانه انا هاجيب اي حاجه من الكافتيريا في الكلية . رحمه :مش ليكي اصلا ده لي ليث . وعد بزعل مصطنع :كده يارحومي ده انا بنتك حبيبتك. • رحمه :وهو ابن حبيبي يلا بلاش بكش عليك تلحقي عقبال ما شوف الواد ده مالو علي الصبح . وعد :هو شكله مضايق لسه ياماما من امبارح . رحمه :هروح اشوفه اهوه واعرف السبب يلا قومي اتوضي وصلي وجهزي نفسك متتاخرش . وعد: حاضر • ذهبت الام للمطبخ لتجهز الفطار وهي تتحدث لي ليث . ليث :زي ما قولتلك يا رحومي اوصل وعد الكلية ورجع اخدك انتي وماما نروح نطمن عليكي. رحمه :انتو كبرته الموضوع كده لي ياليث انا كويسه مجرد دوخه يا بني وراحت لحالها . ليث :مش يجرى حاجه لو طمني عليكي. رحمه :بس يابني انا.... ليث وهو يقطعها :خلاص بقي يارحومي اسمعي كلامي حبيبتي يلا بقي اعملي ليا كوبيه شاي حلوه من ايدك دماغي هتفرتك . دخلت عليهم وعد انا جاهزه . ليث :خلاص يا رحومي اقفلي علي الشاي . وعد :ممكن نستني لو انت عايز تشرب شاي . ليث دون النظرة إليها :لا خلاص يلا عشان الحق اوصلك ورايا حاجات كتير النهارده انتي هتخلصي امته النهارده ؟ وعد :علي الساعة اتنين كده . ليث :هبعت السواق طالما ما فيش تدريب عليكي النهارده . وعد :ماشي اللي تشوفه . • في السيارة اخذ كل من ليث ووعود في سكوت تام وعندما وصلت السيارة عند بيت ساره . ساره: عاملين اي ؟ وعد : الحمدلله ياساره اركبي . ساره وهي تركب :ليلتنا فل أن شاء الله . وعد بصوت واطي :مش قولتلك أنه مش هيعديها على خير. ساره : ما تزعليش سبيه لحد ما يصفه لوحده يجيء يكلمك . وبعد مرور عشر دقائق . ليث :يلا أنزلوا ولما السواق يجي الساعة اتنين ها تصل بقي تخرجي ومش محتاجه اعيد كلامي بتاع البارح يا وعد . وعد دمعه في عيونها :حاضر • خرجه كل من الفتيات وذهبه لدخل الكلية وعند دخولهم استوقفهم نداء كريم واخد ينادي علي وعد وهي لا تعيره اي انتباه . كريم :ياوعد انتي مش سمعني يعني . وعد بعد ما توقف واخد خطوه اتجاهه :كريم لو سمحت زي مقولتلك امبارح انا مش هينفع اتكلم معاك غير لما تقابل ليث غير كده مش ينفع يكون في كلام بنا . كريم :طب اذي طيب متكلمش معاكي كل ده ماانا عرفتك ظروفي واني هجيلك لما نخلص ،ويكون كمان بابا جه من السفر . وعد :انا اسفه ياكريم مش هينفع ا**ر كلام ليث . • ثما ذهبت للمدرج واخد ينظر في أثرها كريم وهو يهمس لنفسه وينظر نظره وقحه ....معلش برضو هاخد اللي انا عايزه منك ياحلوه هو من امته بت وقفت قصادي لما نشوف سي ليث اللي طلعلي فجاء • وعندما ذهبت الفتيات للمدرج . • وعد :مريم اهي تعالي ناخد منها بقي الاسكتش زمانها خدته من محمد . • ساره وهي تنادي علي مريم :مريم يابنتي انتي يا سرحانه ،شكلها اتخنقت مع علاء . • وعد بضحك :ده اللي بتخده من الحب يااختي . • مريم وقد انتبهت من نداء ساره :اي يا بنات عاملين اي ؟ • ساره :سيبك من عاملين اي انتي اللي فيكي اي ؟؟ • مريم :كالعادة خناقه مع علاء والمره دي بسبب الشغل مش عارفه المفروض اعمل اي يعني كل محاول ارضيه بنتخانق علي أقل حاجه . • وعد :بصراحه علاء جوزك ده صعب اوي الصراحه . • علاء :تعرفي نفسي اخوش عليكم القي بتقولي كلمه حلوه في حقي ياشيخه . • وعد بضحك :انت اللي دايما ظبط نفسك علي كلمتي ،ساكته من ساعت مشوفتها مجرد متكلمت جيت . • علاء :أخرجه انتو بس منها وهي تعمر . • ساره :ياعم روح بقي ده احنا اللي دايما بن*ديها من ناحيتك . • علاء بصدمه مصطنعة :يالهوي انت كده بتهدوها امال لو قصدين تشعللوها هتعملوا ايه. • ساره بضحك :خد ياعم مراتك وامشي شوف هتصلحها ازي احنا اللي غلطانين بنعمل خير . • علاء : خلي الخير ده ليكم ونبي انا هعرف أراضي حبيبتي . • مريم بزعل :حبيبتك اه حبيبتك كل شويه تزعلها وتنيمها معيطه ولا حتى بتسمع انا عايزه اقولك اي لا محتاجه اي . • علاء :متزعليش مني حبيبتي انا خايف عليكي هو انت اقدر اكون السبب في زعل روح قلبي ونور عيني و..... • قطعتهم وعد :ببببببس ياعم الرومانسي قلبت بطني خدها يابابا وصلحها بعيد مرارتي متستحملش الكلام ده . • ساره وهي تاخد ايد وعد :يلا ياوعد علي المدرج يابنتي احنا لينا ربنا . • علاء :ده حقد وغل عشان مش لقين حد يعبركم يابيره منك ليها . • لتفت كل من وعد وساره علي كلام علاء . • ساره :انا بيره ياعلاء ده انت نهارك اسود • وعد :لا وبنحقد وبنغل ياعلاء !!! • ضحك علاء بصوت عالي وذهب مسرع بعد مااخد يد مريم ليبتعد عن ساره ووعد . • علاء :خلاص بقي ياحبيبتي متزعليش مني انا اسف انا خايفه عليك مش قصدي ازعلك . • مريم بزعل :انا عارفه حبيبي بس غصب عني، عشان خاطري فكره مره تاني انا محتاجه الشغل ده، وزي مقولتلك وعد والله هما شهرين تلاته بكتير ،بس فكر تاني عشان خاطري . • علاء بتنهيده :حاضر يامريم هفكر . • مريم بفرحه :حبيبي ياابو علاء والله عارف لوله اننا في الكلية كنت حضنتك انا بحبك اوووي حبيبي . • علاء :يعني انت جايه في الكليه وتقولي كنت حضنتك وكمان بحبك كتير عليا والله انا ماسك نفسي بالعافيه ياحبيبتي استرجلي كده لحد يوم الفرح بعد الفرح يا يخلص عايزك انثه غير كده راجل يامريم بدل معمل فضيحه . • مريم بدلع وهي تقترب من علاء :حبيبي بحبك طيب اعمل اي معرفش ابقي قدمك غير انثه وبس ،وجودك لوحده بيخ*ف قلبي ببقي في دنيا تاني وانت قريب مني لكن من وراك ب 100 راجل . • علاء :ياااابوي ارحموني ياناس هموت منك ،بحبك يامريم انا تخطيت كل درجات الحب يامريم معاكي بدعلي ربنا يحفظك ليا ويجمعنا في بيت واحده ،من ساعت اليوم اللي اكتبتي في علي اسمي وانا اسعد راجل في الدنيا خد اللي بتمنه مش عايز حاجه تاني انتي نعمه ربنا رزقني بيها يامريم متزعلش مني من غيرتي عليكي متزعلش من خوفي غصب عني يامريم والله اني اكون سبب في زعلك أو وجعك في يوم من الايام . • مريم :قلبي عمره ما يعرف يزعل منك يا حبيبي ،يلا بقي عشان خاطر المحاضرة قربت تبدا . • في مكان الاخر • ليث :يلا ياخالتو ماما سبقتنا علي المستشفى هي وفهد. • رحمه :فهد معاها كده هيقول لوعد . • ليث : متقلقيش يارحومي ماما عرفته أن وعد مش عارفه . • رحمه :انت عارف يابني فهد قريب من وعد اذي ممكن يقولها اي حاجه . • ليث بغضب :اي قريب منها دي يا خالتي بس، متقلقيش مش هيقول حاجه يلا عشان كده هنتاخر قبل ما بنتك المصون ترجع. • رحمه بابتسامه: يلا يا عم الغيور وتقولي عرفت اذي بس يا خالتي . • ليث بضحك ونادر عندما يضحك :يا رحومي يا جامد . • *وفي المستشفى بعد ساعت من الفحوصات والأشعة عند الدكتور . • ليث :خير يا دكتور عندها اي . • الدكتور (حازم):بصراحه يا ليث : عندها وارم في المخ والحالة متأخرة جدا ومحتاجه تدخل عمليه ضروري . • انصدم كل من رحمه وامل وبداء صوت عياطهم يعلي اخذ كل من ليث يهدي امه وخالته. • الدكتور: اهدوا لو سمحتم ده مش حل، ونفسيتك اهم حاجه بعد العملية أن شاء الله نسبه كبير اوي في الشفاء . • ليث :العملية امته طيب يحازم . • حازم :ياريت يكون الاسبوع الجي علي طول يا ليث التأخير مش في صالحنا . • ليث :خلاص أن شاء الله زي انهارده نعملها . • *في مكان آخر من داخل كلية هندسة بعد المحاضره سمعت كل من ساره ووعد نداء وكان المنادي دكتور مازن . • وعد :دكتور مازن خير في حاجه . • مازن :تعالي ورايا علي مكتبي يا بشمهندسه. • ساره :لي يادكتور خير في حاجه . • مازن بصوت عالي :وحضرتك مالك انا بقول لوعد تجي علي مكتبي . • وعد بصوت منخفض :خلاص يساره مش هتاخر عليك خليك مستنيه هنا .. • وفي مكتب دكتور مازن وهو ينظر بوقحه لجسد وعد . • مازن :هو انا اذي مخدش بالي منك قبل كده ! • وعد :نعم قصدك اي يا دكتور . • مازن : انتي عارفه قصدي كويس . • وعد بغضب : لو سمحت يادكتور لو معرفتيش عايزني في اي همشي . • مازن :وكمان شرس احب انا البنات الشرسة. • وعد :انا مسمحلكش تتكلم معايا كده وهبلغ العميد. • مازن :المفروض اخاف انا كده بقولك اي خليكي حلوه عشان تعرفي تعدي السنادي علي خير . • وعد :ااااه ياقليل الادب يا زبال........ • قطعه مازن :طوله ل**ن مش عايزه بعد بكره تجيلي علي العنون ده ما جتيش ها تشيلي في السنه الجاية . • وعد بصوت عالي :انت بتقول اي!!! انا هعرف العميد. • مازن بابتسامه مستفزه :روحي للعميد انتي عارفه مكتبه لو تعرفي تثبتي صحه كلامك اثبتي أشوفك بعد بكره ياقطه يلا بره . • *خرجت وعد من مكتب وهي منهارة تمام من كتر وأصبح جسدها يرتعش بشده ثما سقطت لما تعد رجيلها قدره علي حملها وقبل أن تفقد الوعي رات ساره تجري نحواها وهي تنادي اسمها بعد ذلك استسلمت للظلام. • ساره بدموع :قومي ياوعد ارجوكي ياااااوعد فوقي متوجعيش قلبي عليكي ليث هتصل بليث . • ليث :ايوه ياساره مال صوتك في اي !!! • ساره :الحق وعد يليث أغمي عليها مش بتفوق . • ليث وهو في عالم اخر وكان الكره الأرضية توقفت علي الدوران والوقت توقف عند سامع اخر كله اغمي عليها مش بتفوق اغم عليها مش بتفوق ! • ساره :يليث انت سمعني الحقني . • افق ليث من صدمه :هكون عندك حالا وديها للعياده اللي في الكليه لحد مااجي. • في اي يليث مالك وشك مخطوف كده لي ؟قالتها امل • ليث وهو يبتعد عن خالتو رحمه :وعد اغمي عليها في الكلية هروح ليها ياماما متعرفيش خالتي اي حاجه انتي عارفه حالتها غلط عليها وانا هطمنك اول لما أوصل ،خدي خالتي وروحي البيت عندنا وانا هجبها واجي علي البيت . • وقبل خروج ليث نادت عليه رحمه :يليث انت رايح فين يابني . • ليث :مافيش ياخالتو عندي شغل هخلصه واجيب وعد علي البيت عندنا متروحيش ياخالتي باتي عندنا اليومين دول عشان لو تعبي في اي وقت . • رحمه :ماشي حبيبي بس متعرفيش وعد حاجه دلوقتي لغايت لما نعرف نقولها اذي ..يتبع
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD