الفصل الأول (٢)

1072 Words
في اليوم التالي كانت نهله عند فاطمه في شقتهااا فاطمه : انتي وحشاني جدا والله يا عمتو نهله : يخربيتك متقوليش عمتوا يابت بتكبريني فاطمه ضاحكه : حلو نونو نهله : ايوه اتعدلي فاطمه بان علي وشها التعب نهله بقلق : انتي كويسه فاطمه ذهبت مسرعه للمرحاض حتي تتقي ما في جوفها نهله : تركت ابنها علي الكنبه و ذهبت ورائها نلهه : ايه يا فاطمه انتي كويسه فاطمه غسلت وجهها و خرجت و جلست و هي تضع يديها علي معدتها نهله : انتي متاكده انك كويسه فاطمه : بطني وجعاني و معدتي قالبه خالص متقلقيش بس يمكن برد بس نهله بتساؤل : يمكن تكوني حامل ؟!! اصل ... قاطعتها فاطمه بسرعه : لا لا ابداا مش حامل نهله باستغراب : و انتي متاكده اووي ازاي فاطمه بتوتر : لا مش حاجه معينه بس اصلي انا متفقه مع سليم باخذ برشام منع الحمل لغايت ما اخلص الجامعه علشان منشغلش و كده نهله : علي فكره عادي جدا مش دايما موانع الحمل بتكون مظبوطه ميه في الميه لما ربنا بيريد خلاص فاطمه بتوتر : مظنش نهله : اومال مالك طيب اود*كي المستشفي وشك مصفر خالص فاطمه : امبارح اكلت في الجامعه ممكن يكون جالي مكروب او الاكل مش كويس او حتي ممكن يكون عندي برد نهله : تمام انا هخلي البواب يجبلك علاج من الصيداليه لو معملكيش حاجه ابقي روحي للدكتور فاطمه : تمام المهم انتي ايه اخبارك نهله : الحمدلله كويسه و ظلت تتحدث معها حتي ذهبت و نزلت فاطمه عند والدتها في شقه ابراهيم السيوفي كانت سمر في المطبخ و بجانبها فاطمه التي تسمع منها مضمون ما تسمعه يومياا و هو لا جديد فهي الوحيده التي تعلم طبيعه علاقه فاطمه بسليم حتي الان و حاولت كثيرا ان تكلم ابنتها باللين حتي تفهم و تتخلص من عقدتها و لكن هذه المره فاض بها الكيل سمر : يعني مش هنخلص بقا وله ايه انا تعبت انا مبقتش اعرف انام اكتر منك و اربعه و عشرين ساعه قلقانه و كل ما افوق من نومي بدعي ربنا اني اسمع منك الخبر اللي المفروض اسمعه من حوالي ١١ شهر سمر بغضب مكتوم : بصي يا حبيبتي انا عارفه اللي انتي فيه و مقدراكي كويس و بحاول اكلم سليم كتير و اصبره لان سليم يعتبر ابني زيك و انا مقبلش اني لو ليا ابن يكون عايش كده فاطمه بخجل و غضب و غيظ : يا ماما والله ما قادره انتم محسسيني اني عاجبني الوضع محدش متعذب قدي انا عليا ضغط نفسي كبير في دراستي تعرفي ايه انتم عني يعني تعرفي اني لو بتكلم مع الدكتور في الجامعه بكون خايفه و متوتره كانه هياكلني و كل اللي في المحاضره قاعدين تعرفي اني حتي علاقتي مش بايظه مع سليم بس لا كمان انا مش عارفه اتصاحب علي و لا بنت مبقتش بثق و لا في بنت و لا حتي في راجل اني اتعامل معاه و هو قد ابويا زي دكتور الجامعه العيب مش فيهم فيا انا انتي عارفه ان مشروع الجامعه احنا ٥ بنات و ٤ ولاد انا بتكلم مع زمايلي و انا مرعوبه انتي عارفه اني احساسي دايما شك شك شك تجاه اي حد انتم مش حاسين بيا سمر بحزن علي ابنتها : يا بنتي محدش هيحس بيكي قدي و بعدين انتي فيكي ايه كفالله الشر انتي عارفه انتي كويسه و زي الفل و ان انتي ربنا سترها معااكي و قولتلك قولي الحمدلله ان الموقف عدي بسلام في ناس لقدر الله الموضوع تم معاهم و للاسف مش عارفين يكملوا حياتهم انتي ربنا سترك و زي الفل و ربنا عوضك بزوج اقل ما يقال عنه راجل بمعني الكلمه و انتي عارفه هو صابر عليكي صبر الجبل وربناا مفيش راجل يصبر كل ده فاطمه: معرفش يا ماما انا تعبانه والله و نفسي اخلص من اللي انا فيه الموقف عدي عليه حوالي ٣ سنين بس معلم جوايا اوووي كانه لسه امبارح مبيروحش من دماغي سمر :بصي يا بنتي انا هقولك الخلاصه اللي مقولتهاش ليكي بقالي ١١ شهر و مش عيزاكي تضايقي فاطمه:قولي يا ماما يعني انا هضايق منك برضو سمر: سليم صبر بما فيه الكفايه و زياده والله عن الكفايه ابوكي بيقولي انه علطول متعصب في الشغل عن الاول و سلوكه متغير من ناحيه العصبيه لان سليم مكنش كده و الموضوع ده اكيد سببه اللي انتم فيه مفيش راجل قوه تحمله تيجي لكده انتي عارفه كويس انه ممكن كان يتم جوازكوا غصب عيطي متيعيطيش موتي في جلدك اي حد تاني مش هيهمه متختبريش صبره اكتر من كده ...... و متحوليش تسبيه ينتظر اكتر من كده بعد لما تروحوا العمره و ان شاء الله تكوني احسن مكنتيش احسن لقدر الله فلازم بقااا تتصرفي فاطمه :اتصرف ازاي يعني سمر: تتمي الموضوع بقدر الايمكان حتي لو هتعيطي تتصرفي اول مره هتكون صعبه بس معلش اثبتي سليم لو لمره انك واثقه فيه فاطمه:يعني ايه ؟! هو مين قالك اني مش واثقه في سليم انا مش فاهمه نفسي حتي سمر: ايوه هو حاسس بكده و قالتهالي صراحه ان هو حاسس انك مبتحبهووش و لا واثقه فيه ""كاذبه "" فاطمه:هو قالك كده والله ابداا يا ماما انا بحبه جدا بس انا مش عارفه في ايه سمر :اي راجل في مكانه هيفكر كده يعني ايه كل ما يجي يقرب منك تعيطي و تنهاري عيزاه يفكر ايه فاطمه:بس هو عارف ظروفي و عارف كل حاجه سمر : و لو انتي متعرفيش الشيطان ممكن يصور ليه ايه وله هيفكر ازاي انتي عارفه انه مضغوط اضعاف اضعافك لانه كاتم في نفسه و ساكت و حتي انا لو اتكلم انا برضو امك انتي و كمان واحده ست مش هيصرح بكل اللي حاسس بيه انتي عارفه انه بقي بيشرب سجاير بكميه غريبه و واضح انه مضغوط غير الطبيعي اثبتي ليه لو لمره حبك له اثبتي لو لمره انك عيزاه زي ماهو عايزك و انك واثقه فيه زي ما هو سايبك براحتك اثبتي كل حاجه ليه متخليهوش يفكر حاجه تانيه او في احتمالات تانيه اخذت فاطمه تفكر ما المعني وراء كلام والدتها : قصدك ايه يعني ايه اللي فكر فيه اني فيا حاجه تانيه يعني ان فيا عيب سمر مقاطعه : قطع ل**ن اللي يقول كده فاطمه بحيره:ماما انتي قصدك ايه قولي الصراحه سليم ممكن يفكر كده فعلاا ؟!!!!!! سمر :محدش يعرف الشيطان لو دخل بينكم هيوصل لفين علشان كده يا بنتي انا بقولك ثقي في جوزك و انتي هترتاحي نفسيا لو علاقتك بسليم بقت طبيعيه و كل حاجه هتتحل و لاخر مره بقولهالك متسمحيش للشيطان يدخل ما بينكم .... و بعد ان انتهت سمر جاء سليم و طلعت فاطمه لشقتها و هي تفكر في مغذي كلام والدتها لا تعلم حتي سمر لما قالت هذا و لكن كانت تريد ان تجعلها تفهم بهذه الطريقه اذا لم تفهم بطريقه اخري ____________ في شقه مازن و ياسمين و كان مازن نايم ياسمين بصرااخ : قوووووم ______________
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD