البارت الخامس

1116 Words
كان نائم علي فراشه الملوكي عندما شعر بيد تتحرك بهدوء علي شعره الاسود الحريري... مالك: نعم يا امي بتصحيني بدري ليه... الام: انت ناسي ان حفيدة عمك مختار جايه النهاردة... مالك: بس يا امي انا قلت اني هبعت السواق يجيبها ... الام بحنان: ينفع اخالف الوعد الي قطعته لعمك... مالك بنعاس: انتي الي وعدتيه مش انا... الام: ولو بردوا انت عايز الناس يصغروني ويقولوا عليا اني كذابه... جلس مالك بعصبيه ونظر في عيون والدته ... مالك بعصبيه : الي يقول عليكي كلمه كذابه او اي كلمه تانيه هقطع لسانه انتي امي انتي ام مالك عبد الحميد الحسيني سمعه... الام بهدوء: اهدي يا بني ... فعشان كدا لازم تكبرني في وسطهم... أمسك يد والدته وقبلها .. مالك: أنتي ست الكل وسيدة القصر ... الام: يلا جهز نفسك الطيارة قدمها ساعه بالضبط وتوصل ... مالك : حاضر يا أمي ... وقف قبل رأسها وتقدم داخل الحمام كانت امه تنظر له بحنان ... الام لنفسها: امتا افرح بيك وبولادك كمان ... يارب ... خرجت والدته من الغرفه بدأ هو في الاستحمام وانتها منه وخرج اخرج بدله له كانت سوداء اللون ارتدا حذائه ونزل للأسفل .. مالك: صباح الخير... الام: صباح النور ... ...: صباح هو فين... الام: نور اكلمي عدل... نور: ماما انا ليا اخ وعدني انه يخرجني اعمل شوبنج وموفاش بوعده... تقدم مالك وقبل رأس اخته ... مالك: انا وعدتك بس محددتش يوم محدد ... امال بابا فين... الام: راح الشركه ... مالك تمام... نور: هنروح امتا يا مالك... مالك: انتي عرفه الشغل او ما افضي هقولك وكمان حفيدة عمك جايه هتلاقيها زيك بتحب الخروج ... نور: لما نشوف... الام: يلا يا حبيبي اقد افطر.. مالك: حاضر ...ّ جلس مالك بجانب امه وبدأ يأكل فطوره نظر للساعه وجد انه تأخر كثيرا علي الطائرة ... وقف من مكانه... الام: انت مأكلتش... مالك: اتأخرت علي الطيارة فاضل عشر دقايق وتوصل ... الام: خد السندوتش دا معاك... نظر لامه ولأخته التي وقعت علي الارض من كثرة الضحك... مالك: انا مش صغير خالص انا رايح هجيب الهانم الي جايه وهروح علي الشركه اجيب اكل هناك انا وبابا... الام: خلاص براحتك ... تركهم وذهب وهو يتوعد لاخته عندما يعود... جلس في سيارته وذهب بها للمطار اخذ لافته وكتب عليها اسمها... مالك: هو قال اسمها ايه انا نسيت... اخذ هاتفه وطلب والدته ... الام: السلام عليكم...ّ مالك : وعليكم السلام ايوا يا امي ...ّ الام: اؤمرني يا حبيبي ... مالك: هي اسمها ايه الي جايه...ّ الام: دا اسمها ميتنسيش اسمها ليل.. مالك: تمام سلام .. الام: سلام...ّ كتب علي اللافته اسم ليل وتدم داخل المطار ووقف ينتظر خروجها ظل ممسك باللافته ونظر لها للأشخاص الذين يخرجون من البوابه... . . . . كانت تتقدم من باب الخروج وتنظر للأشخاص الذين ممسكين باللافته حتي رأت اسمها ليل..... ليل: لو سمحت دي انا .. نظر لها مالك ... مالك: نعم... اشارت للافته ونظرت له... ليل: انا ليل ... ظل ينظر لها يتفحصها كانت ترتدي فستان طويل لونه اسود مع خطوط بيضاء وجاكت ابيض قصير وشعرها الاسود الجغري علي ظهرها والساقط علي عيونها السوداء ... مالك: وريني بطاقتك اتأكد ... ليل بصدمه: أفندم نعم ليه انشاء الله ... مالك: ممكن اي واحدة تيجي تشاور علي اللوحه وتقول انا ليل ... ليل: افندم قصدك ايه ... انت شايف نفسك ايه امير ولا ملك عشان يعني البنات تجري وراك مش بحب الشخص الي راسم نفسه .... مالك: ينفع تخطي لسانك جوا بوقك وتسكتي خالص... ليل بنرفزه: ما تحترم نفسك انا هروح احكي للي مشغلك كل دا ... مالك لنفسه: هي شيفاني شغال عند الناس تما حلو خليها كدا شويه... ليل: ايه رحت فين ... مالك: ولا حاجه اتفضلي يا هانم... نظرت له بعيون بريئه... ليل ببرائه: الحقيقه انا اسفه ... نظر لها مالك هو مش عارف حصل ايه... مالك لنفسه: شكلها عندها انفصام في الشخصيه...ّ مالك: علي ايه... ليل : انا قليت ادبي مع حضرتك انا عمري ما عملت كدا بس حضرتك الي نرفزتني لما لقيتك بتبصلي بعينك من تحت لفوق كأنك بتستحقرني ولما قلتلي هاتي بطقتك ... مالك لنفسه: اعمل ايه دلوقتي انا كدا ياريتك يا امي ما قلتيلي روح هاتها... مالك: ولا يهمك عادي يلا بينا ... ليل: حاضر ... أنتهوا من إجراءات الخروج وأخذت حقيبتها وخرجت ... أشار لها مالك علي سياره... مالك: العربيه اهي اتفضلي... ذهبت ليل للسيارة واشارت لها... ليل بفضول: دية... مالك : اه .. ليل : حلوة اوي.. مالك : اتفضليها... ليل ب**وف : شكرا... وضع الحقائب في السيارة وهي جلست في السيارة بجانب السائق وهو جلس مكان السائق ... كانت ليل لا تحب السكوت تحب الكلام كثيرا ولا تحب الهدوء نظرت له ليل ... ليل: انا ليل محمد بسيوني... مالك : اهلا بيكي ... ظلت تنظر له حتي بتكلم فنظر لها وارجع نظره للطريق... مالك: نعم أؤمريني... ليل: اسم حضرتك... مالك: اسمي مالك ... ليل: ايوا مالك ايه... مالك: اسمي مالك عبد الحميد الحسيني ... ليل: تشرفت بحضرتك... مالك: شكرا.... حل الهدوء في السيارة حتي تكلم هو... مالك: وصلنا البيت... نظرت للبيت ... ليل: دا مش بيت دا قصر انت شغال هنا... مالك : اه ... ليل: هتلاقيهم بيعملوك وحش صح... مالك بضحك: ابدا دول معملتهم حلوة اوي ... ليل: الحمد لله طمنتي ... مالك: ليه ... ليل: لاني كنت خايفه منهم الصراحه... مالك: لا متخافيش أنا همشي دلوقتي لأني اتأخرت عن اذنك وانا نزلت شنطك الخدم هيطلعوها لأوضتك.. ليل: تمام اتفضل ... تركها وذهب وهي تقدمت للبيت رنت الجرس مرت دقيقه وفتح الباب.. الخادمه: مين حضرتك... ليل: انا ليل... الخادمه: اتفضلي يا انسه اتفضلي ... تقدمت ليل للداخل وأجلستها الخادمه في غرفه المعيشه .. الخادمه: اتفضلي هنا وهطلع انادي المدام من فوق لانها مستنيه حضرتك علي نار ... ليل: حاضر ... ظلت جالسه ليل مكانها تنظر لأساس البيت وتنظر للبيت فلم ترا جمالا مثل هذا من قبل وجدت الخدم يأخذون حقائبها للأعلي ظلت جالسه لا تتحرك ولا تتكلم جائت امامها خادمه اخري ووضعت امامها كأسا من العصير... الخادمه: اجيب لحضرتك حاجه تانيه.. ليل ب**وف: لا شكرا ... الخادمه: عن اذنك ... وقفت ليل ب**وف: اتفضلي ... كانت جالسه بخوف و**وف ماذا تفعل .... ام مالك: السلام عليكم... وقفت ليل بسرعه وبتوتر ... ليل: وعليكم السلام ... ام مالك: اقعدي يا حبيبتي مالك متخفيش .. ليل: حاضر ... جلست ليل وبجانبها ام مالك... ام مالك: انتي ليل بقي... ليل : ب**وف ايوا حضرتك... ام مالك: مبلاش حضرتك دي اسمي ماما... ليل: بس ... ام مالك: مفيش بس ماما .. ليل: حاضر يا ماما ... ام مالك : الله طلعه من بوقك زي السكر جبولك حاجه تشربيها ... ليل ب**وف: اه جبولي عصير وانا الحقيقه مش قادرة لاني شربت كتير في الطيارة ... كانت تكذب عليها كيف شربت وهي كانت نائمه وأخذت وقتا حتي افاقت علي صوت المضيفه وهي تحاول ايقاظها .... ام مالك: شكلك تعبانه اطلعي ارتاحي في اوضتك... ليل: حاضر ... قامت الام بالنداء علي احدي الخدم وطليت منهم ان يأخذوها لغرفتها... ام مالك: طلعيها لاوضتها الي حضرتهالها.. الخادمه: حاضر يا هانم... اخذتها الخادمه للغرفه تقدمت داخلها وانتظرت حتي خرجت الخادمه من الغرفه وجلست علي الفراش تبكي... ليل: أمي ...
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD