البارت الثالث

993 Words
انتهت الام من تحضير الطعام لإبنتها بعد انتهائها من الطعام صعدت لغرفة ليل لإيقاظها حتي تأكل... فتحت الام باب غرفه إبنتها ونظرت لها وهي نائمه تقدمت منها... الام: ليل اصحي يا ليل... ليل بنعاس شديد: عيزا أنام... الام: لازم تصحي عشان تاكلي وتذاكريلك شويه بقالك كتير نايمه.... ليل بنعاس: يا امي عيزا انام شويه صغيرة... الام: قومي عشان تاكلي مكلتيش من الصبح وكمان عم مختار عايز يكلم معاكي.. ليل بنعاس: يكلم في ايه... الام: مش عرفه هو قالي لما تصحي كلميني لان في موضوع مهم يكلمك فيه.... ليل: حاضر قايمه اغير هدومي وهنزل... الام: متتأخريش... ليل: حاضر... تركتها ونزلت تكمل الطعام... نزلت ليل من علي السرير ووضعت قدميها علي الارض وكانت تضع يدها علي رأسها مكان الذي ضربت فيه وقفت وذهبت للمرآه ونظرت لنفسها حاولت أن تتذكر ما الذي صار لها في الطريق خرجت من غرفتها وذهبت للحمام أستحمت وغسلت وجها وأسنانها وتوضأت للصلاه وخرجت كانت تضع المنشفه حول جسدها وأخري علي رأسها رجعت لغرفتها اخرجت ملابس منزل عبارة عن بيجامه لونها زرقاء وفي منتصفها رسمة ميكي... نزعت المنشفه من علي شعرها وأخذت تمشطه بعد ما أنتهت رفعته الي زيل حصان.... الام بصوت عالي: يا ليل يلا الاكل هيبرد... ليل: حاضر ياماما هصلي وانزل... الام: ماشي يلا... اخرجت اسدال الصلاه من الخزانه وأرتدته صلت صلاتها وأنتهت وقفت نزعت الاسدال وأرتدت حذاء المنزل ونزلت للأسفل... ليل: صباح الخير يا ماما... الام: قولي مساء الخير يلا روحي كلي الاكل علي الطرابيزه برا اول ما تخلصي قولي عشان اكلم عم مختار عشان هو عايز يكلم معاكي.... ليل: متعرفيش هو عايز يكلم معايا في ايه... الام: لا مقليش حاجه خالص... ليل: ماشي انا رايحه اكل يا أمي... الام: ماشي... بدأت تأكل الطعام.... أنتهت منه وأدخلت الاطباق لوالدتها وطلبت منها انها تطلب عم مختار... صعدت للأعلي جلست... ليل لنفسها: أذاكر شويه لغايت ما عم مختار يجي.... بدأت تدرس مر بعض الوقت وسمعت صوت جرس الباب نزلت وفتحت... ليل: عم مختار... مختار: ازيك يا بنتي اخبارك ايه... ليل: بخير الحمد لله... مختار: الحمد لله... ليل: أؤمرني يا عم مختار ماما قالتلي ان في موضوع مهم حضرتك عايز تكلمني فيه... مختار: خلينا نقعد في مكان هادي لأن كلامنا هيبقي طويل شويه... ليل: طب حضرتك اتفضل في المعيشه عقبال ما أعمل ليا أنا وحضرتك كوبايتين نسكافيه كدا عشان أعرف أركز معاك... مختار: تمام يابنتي وانا هستناكي... تقدم عم مختار لغرفة المعيشه وذهبت ليل لتحضر فنجانين من النسكافيه لهم... أحضرت الفنجانين وتقدمت لغرفه المعيشه ووضعت فنجان أمامه وفنجان أمامها كانت تحب التنظيم جيدا جلست أمامه وبيدها الفنجان وبدأت تشرب منه... ليل: أتفضل يا عم مختار... مختار: بصي يا بنتي الموضوع دا مهم جدا أنا حكيت لوالدتك أني لقيتك مغمي عليكي في الطريق بس مش دي الحقيقه... ليل بقلق: امال ايه الحقيقه... مختار: الحقيقه أنا لقيت مجموعه من الرجاله كانوا عيزين يقتلوكي حاولت أحميكي منهم وأقدرت وانا عارف أنها مش أول مرا صح... ليل بتوتر: صح مش اول مرا... مختار:كنت عارف أنها مش أول مرا لأني من أسبوع شفتهم كانوا ماشين وراكي بعد ما رجعتي من الكليه ... ليل: هما عيزين مني ايه أنا مش فهمه حاجه.... مختار: عيزين يقتلوكي ... ليل بخوف: ايه ليه أنا عملت ايه ... مختار: أهدى متخافيش أنتي معملتيش حاجه هو أبوكي الي عمل ... ليل: بابا عمل ايه وهو فين أنا معرفش عنه حاجه ... مختار: أنتي كنتي هتموتي بسببه ولسه هتسألي عليه ... ليل ببكاء: عم مختار أنت متعرفش أحساس أنه يبقي ليك أب ومتعرفش هو فين .. مختار: لو قلتلك إن أبوكي نفسه هو الي عايز يقتلك .... ليل ببكاء: وليه هو عايز يقتلني ليه أنا عملتله ايه... مختار: هو عايز يبيعك للناس الي حاولوا يقتلوكي... ليل: بابا لا عمره ما هيبيع بنته ... مختارك : مهما صدقتيني أو لأ حياتك في خطر ... ليل: مش عرفه أصدقك ولا لأ ... مختار: قدامك فر صه لبكرا فكري كويس لو وافقتي أني أساعدك تمام هنقذك منه وهنقذ مامتك منه ... ليل: فرصه لبكرا وأكلم مع ماما وهفكر... مختار: تمام فرصتك لبكرا وفكري كويس وأكلمي مع مامتك وأسأليها .. ليل: ماشي... مختار: خلاص تمام أنا همشي أنا وهاجي بكرا في نفس المعاد ... ليل: هستنا حضرتك بكرا.... مختار: تمام سلام يابنتي.... ليل: سلام يا بنتي .. خرج من البيت وذهب لبيته وأنه متأكد أنها ستوافق علي قراره الذي لم يقوله لها حتي الأن منتظر قرارها بالموافقه حتي يحميها منه أما هي صعدت وذهبت لغرفه والدتها طرقت باب الغرفه ... الام: أدخلي يا ليل ... ليل: لسه منمتيش ... الام: لا لسه يا حبيبتى في حاجه عيزا تتكلمى فيها... ليل: أه يا ماما حاجه مهمه جدا ... الام: تعالي اقعدى جنبي وقوليهالي ... تقدمت منها ليل وجلست بجانبها ... ليل: ماما هو صح الي قلهولي عم مختار ...... الام: قالك ايه عم مختار .... ليل: قالي الي بابا عايز يبعني لناس عيزا تموتنى ..... توترت الام كثيرا نظرت لها ليل وهي شعرت بتوترها .... ليل: في حاجه يا ماما مالك... الام لنفسها: لازم أبعدها عنه لازم اسمع كلام عم مختار وأسفرها برا ... ليل: ماما ماما ماااااااااما.... الام: ايه يا ليل .... ليل: رحتي فين ... الام: ولا حاجه بصي ياحبيبتي.... الكلام الي قالوا عم مختار دا صح 100% ... ليل: يعني فعلا بابا عايز يبعني أو يموتني... الام: للأسف اه فعلا ... ليل ببكاء: طب هو عايز يقتلني ليه أجوزك ليه خلفني ليه ... الام ببكاء: أهدي يا ليل اهدي يا بنتي ... ليل ببكاء شديد : اهدا ازاى بابا عايز يقتلني ليه عايز يبعني ليه ....... مسحت الام وجهها ونظرت لإبنتها بحزن :لازم تسمعي كلام عم مختار سمعه هو الوحيد الي يقدر ينقذنا منه أنتي مش فهمه حاجه ... ليل ببكاء: حاضر هسمع كلامه ... الام: هو قالك هيجي امتا .... ليل: بكرا .... الام: هو بكرا عندك كليه صح ..... ليل: لا بكرا مفيش محاضرات مهمه فمش هروح ... الام: تمام حلو قومي ريحيلك شويه وبكرا ذاكري براحتك ... ليل: ماشي يا أمي تصبحي علي خير... الام: وأنتي من أهله ... خرجت من غرفة والدتها وذهبت للحمام توضئت وخرجت أخذت الاسدال من خزانتها وبدأت تصلي ركعتين منتصف الليل وأنتهت من صلاتها وذهبت للسرير ظلت جالسه مكانها لا تتحرك تبكى فقط علي السرير تبكي علي حظها على والدها الذي لا يريدها يريد فقط موتها ... ليل: ليه كدا ليه .... ظلت تبكي حتي ذهبت للنوم ......
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD