بارت 3
نادى عامر على احد اصحاب المحلات بجوار البيت لمساعدته بحمل امجد واعادته الى حجرته وجلس بجوار امجد بعد ما شكر الرجل وودعه على الباب واخرج الورقة ونظر اليها وبدأ يقرأها للمرة العاشرة
#######الورقة#######
تحذير هاديس
القراءة لعقد بداية خطوات امضاءه
لا تقرأ إن كنت لا تحتمل الجحيم فعدم
تنفيذ البنود تقيدك وتسحبك لارضى
(مملكت هاديس )
###########################
عامر / يعنى ايه الكلام ده ....... مش ممكن يعنى امجد لقى الكتاب وبدأ يقراه من جديد .... لا لا مش ممكن ..... امجد مش بيحب يقرا الحاجات دى انا مخوفه منها من زمان
فوقت من فتره بس حاولت ماتحرك واشوف اللى قاعد ده بابا ولا تهيأت وسمعت كلام بابا ففتحت عينى بسرعه وانا بصرخ
امجد / كتاب ايه قولى يا بابا انا تعبت احنا من اول ما جينا هنا وانا بشوف حاجات غريبه وبسمع كلام غريب
عامر / احكى لى الاول وانا هفهمك اللى اعرفه
بدأت احكي من اول يوم لما سيبت العشا ودخلت حجرتى والخيال اللى شفته فى اوضة منه وبعدين كلامهم لحد ما اغم عليه بابا قام وقف وفضل يتحرك فى الحجره ويردد
عامر / اذاى ده ........... ازاى وليه ما انا نفذت كلام الساحر ليه .....ليه .... رجع تانى انا لازم اروح للساحر تانى يشوف حل
امجد / ساحر ايه وكلام ايه انت مش قولت هتحكى لى
عامر /شوف يا بنى اللى حصل زمان ان جدك امجد كان شغال فى التنقيب عن الاثار انا كان عمرى تسعة سنين فى يوم رجعت من المدرسه لقيت جدك امجد وجدك الكبير العمرى بيتكلموا
###F. B.####
العمرى / يا بنى انا علمتك ايه متاخدش حاجه من مقابر الميتين تكون ملعونة انت لازم ترجع الملفوف ده للعالم الاثار
امجد الجد / ارجع ايه يا أبا ده كتاب ومش هيهم حد ولا لاحظ العالم ده وجوده اصلا وبعدين انا هقرا ولما اخلصه ابغى ارجعه
العمرى / بلاش يابني ليكن بتاع سحرة ولا حاجه
امجد الجد / لا يا أبا الحج ده حتت كتاب هيضر فى ايه يعنى
العمرى / افتكر اني حذرتك يا بنى افتكر كلامي
#####End F. B.###
عامر / بعدها ابوي اخذ الكتاب ونزل للبدروم لان كان فارش البدروم مكتب ليه ....
جدك يا ابنى كان مثقف وتعليمه عالي كان يقرأ ويكتب اثنى عشر لغه منهم ثلاث لغات قديمة زى الفرعونيه و اللاتينى و الاغريقية و فى البدروم مكتبة كبيرة فيها كتب تاريخ قديم اوى جدك كان كمان بيحب يقرأ عن الغيبيات وعالم الأساطير
المهم جدك امجد نزل البدروم وغاب غاب ايام واسابيع وكانت امى هدى هى الوحيده اللى بتنزل فى يوم انا كعادتي اتسللت ونزلت اتخبيت تحت مكتبه والمفرش بتاع المكتب خبانى شفت ابوي رايح جاى فى الاوضه بين الكتب زى المجنون وحط الكتاب الكبير اللى كان جدى العمرى بيتكلم عنه على الارض بس كان مقفول زى ميكون مقفول بقفل مكتوب عليها كلام بلغه مش مفهومه وابويه بيحاول يجيب معانى الكلام دى فى دخلت امى بالاكل
#####F. B. #####
امجد الجد / اكيد الكلام ده خليط من اليونانية والفرعونية ودى اول مره اشوفها
هدى / يا امجد انت بقالك ثلاث اسابيع انت والكتاب ده لا عارف تفتحه ولا رادى ترجعه حرام عليك نفسك وحرام عليك ابوك انت شايف اذاى الشغل حالة تأخر وابوك مبقاش زى الاول قادر على الشغل البيت كبير ومحتاج مصاريف و شغلكوا باليوم يا امجد
امجد الجد / يوه يا هدى خلاص كام يوم ولو ما عرفت افتحه هرجعه للعالم خلاص ارتحتوا اووووف
تقترب هدى من الكتاب وتبص على القفل وتبدأ تردد كلام باللغه الهولوغرافية
هدى / ما الكلام سهل اهو يا امجد بس زى ما يكون تحذير
امجد الجد / اه ده انت عرفتى تفهميه
هدى / ما انت عارف انى كنت بحب اخلط بين اللغه الهلوغرفيه والاتنية عشان ارعب اصحابى واقولهم سحر وكده هزار يعنى واهو طلع كتابك إلى كتبه بيهزر
امجد الجد / بيهزر ايه بس دى فعلا كانت لغة سحرة الفراعنة عشان يحفظوا باب العالم السفلى ...... المهم مكتوب ايه بقى
هدى / تحذير ......... لا تفتح الكتاب ان كنت لا تمتلك الصدق والوفاء بالعهود
وفجأه الكتاب بدأ يهتز جامد ويخرج منه نور عالى جدا وات**ر القفل وصدع صوت بيسأل باليونانى عن اسم ولغة اللى فتح القفل
امجد الجد / انا امجد العمري لغتى العربيه
بدأ الكتاب يهتز اكتر والصوت اتحول للعربيه
الصوت / هل تمتلك مفتاح العهد
امجد الجد / الحمد لله انا لقبي الصادق وافي بعهدي لو على رقبتي
فجأة الضوء اتحول الكلمات على الهواء باللغة العربية وكانت كالاتى
تحذير هاديس
القراءة لعقد بداية خطوات امضاءه
لا تقرأ إن كنت لا تحتمل الجحيم عدم
تنفيذ البنود تقيدك وتسحبك لارضى
الصوت/ اقرء بعلو صوتك امجد العمرى
وبدأ فعلا اخى يقرأ بصوت عالي وبعدها تغير الكلام الى
بالوفاء بعهد هاديس تمتلك كنوز الارض
والبحر تمتلك القدرة بالحكم والقوى
المطلقة تمتلك القدرة على فهم جميع
لغات المخلوقات
ستبحر في عوالم المجرات وتنهل
من كنوز الكون
وبعدين اتغير الكلام تانى واتبدل
اخر تحذير إن لم تمتلك القدرة
على الوفاء بالعهد فغلق الكتاب كما فتحت
أمامك من الوقت 24 ساعة للتفكير
وبعدين اختفى النور واتقفل الكتاب بس من غير مفتاح
امجد الجد يضحك بهستريا / خلاص يا هدى كل مشاكلنا اتحلت فلوس فلوس كتير سمعتى انا هجدد البيت واكبره واساعد اهل الشارع مش هسيب حد محتاج حاجه ههههه
هدى / اهدى يا امجد وفكر انت مقرتش التحذير لو ماوفت ببنود العهد مش هتحقق حاجه وكمان اللى اسمه هاديس ده هيخدك أرضه ...... فكر يا امجد فكر كويس واقرء فى التاريخ مين هاديس ده
امجد الجد / امممممم فعلا لازم اعرف مين هاديس وفعلا بيوفى بعهده ولا لا
######End F. B.#######
عامر/ بس يا امجد بعدها طلع ابويه من البدروم يتعشى مع جدى العمرى وانا خرجت وراه بس وانا خارج لقيت الورقه دى فجأة فى ايدى طبقتها وخبتها فى هدومى ومن يومها وابويه اتغير حاله وبقى يفضل فى البدروم بالايام ميخرجش غير يشترى حاجات غريبه او يروح مكان التنقيب ويشتغل معاهم ويرجع باليوميه وبعد حجات سرقها من هناك وفعلا حالنا اتبدل وبدأنا نكون ثروة وبابا منساش اهل الشارع بس شرط عليهم يزرعون شجر معين أمام البيوت واى مبنى بالشارع وكل فتره يجيب حيوان شكل ويذبحه ويوزع لحمه على الحى كله مش الشارع بس الغريب ان اللحمه كانت بتكفى بالضبط عدد البيوت كل بيت كيلوا وبعدين بدأ جدا يعمل حجات غريبه منها يجبر جدتك على حاجات مش كويسه ويربطها بالبدروم بالايام ونسمع صوت صراخها وصوتها وهى تترجاه كفايه ويرحمها لحد ما فى يوم خرج جدك من البدروم وهو بيصرخ ويقول لا لا الا ابنى لا يا هاديس ابنى لا وخرج بالكتاب وغاب ايام واما رجع فضل يحضنى ويقول انا بحبك يا عامر انا مش ممكن اذيك يا بنى اوعى تصدق ان ممكن اذيك ونزل للبدروم واخد معاه بنزين وكبريت وفجاه طلع يجرى وفى ايده الكتاب وهو يصرخ لا لا ياهاديس لا المره دى انا هغرقك فى النيل
وخرج وغاب ايام ورجع ووجهه وجسمه عليهم علامات تعذيب وضرب ونزل جرى للبدروم وبعدين طلع بهدوء وهو فرحان ونظر لامى وقالها سامحينى ودخل نام معداش نص ساعه وخرج جري وهو بيقول شاهد المقبره ها هدها يا هاديس وخرج وبعد ساعه رجع ومعاه حسن ونزل بيه للبدروم وبعد شوية طلع حسن يصرخ الوحش اخذ ابو امجد وحرق المكتب والمكتبة الوحش اخد ابا امجد وبعدين اغمى عاليه .
بعدها ملقناش جثة لجدك ولا لقناة والمكتبه والمكتب كانوا زى ما هما بس بدأت انا احلم بعذاب ابويه وصريخه واصحى على صوته وهو بيقول لى. روح للساحر الشرقى .
امجد / ها وبعدين
عامر / اه ده الدنيا ليل احنا لازم نقفل الشبابيك والباب دور على منه يا امجد اوعى تخليها تخرج من الباب بسرعه
قمت من مكانى ادور عليها واقفل الشبابيك زى ما بابا طلب بس ملقتهاش وفجاه شفت اه ياقلبى شوفت .........
##################################
يا ترى شاف ايه
يا ترى ايه رجع الورقه لايد عامر تانى
هل منه لها علاقة بظهور الورقة
#######asmaa#####
توقعاتكم ايه
مش تنسوا الفوت
والتعليق وشير الاكونت بتاعى على الفيس
بحبك ووووووو ????
####asmaa###