bc

طفله في ثوب المحاماه

book_age12+
7
FOLLOW
1K
READ
others
drama
comedy
like
intro-logo
Blurb

فتاه متخرجة من كلية الحقوق عن جديد تستلم قضيتها الأولي وتفوز بها كما تفوز بقلب البطل المحامي الذي يبلغ من العمر 30 عام وتمر الاحداث ويتقارب البطل والبطله من بعضهم ولا تخلو حياتهم من بعض القضايا المثيره التي تقع في طريقهم

chap-preview
Free preview
طفله في ثوب المحاماه
طفلة_في_ثوب_المحاماه #البارت_الاول الدكتور*البقاء لله احمد* (بصوت عالي) يعني ايه الكلام ده؟ بعد اذنك احمد*(بزعيق ثم وقع علي الارض) يعني هي ماتت خلاص مش هشوفها تاني خلاص كدة لأ ___'____________'__________'__ *بعد 3 سنين يعني برده يبني مش عايز تشوف حياتك بقى وتنسى؟ احمد*طب ممكن اسألك سؤال؟ اتفضل يبني طبعا احمد*يوم ما بابا مات انتي حسيتي ب اي؟ حسيت كأن روحي بتنفصل مني اصل ابوك ده مكنش مجرد زوج لا ده كان شريكي وحبيبي واخويا وابويا وكل حاجة ليا يومها كان صعب اوي عليا ان الانسان الي حبيته وحبني وعيشنا ٣٠ سنة مع بعض حياة مبنية علي الحب والاحترام والمودة يروح مني كدة واشوفه وهما بيحطوه تحت التراب بس سبحان الله ربنا ربط علي قلبي وقتها وفضلت اردد الحمد لله كتير اوي لحد ماهديت وفضلت ادعي لابوك وقولت لازم ابقى اقوى مش عشاني لا عشانك انت وعشان مستقبلك. احمد*يعني انتي بعد السنين دي كلها منسيتيش بابا؟ انساه؟؟ هو فيه حد ينسى روحه ده انا مبيعديش عليا دقيقه ولا ساعه ولا يوم إلا لما افتكره وادعيله. احمد*اد*كي قولتي اهو كل حاجة ي ماما لسه برده عايزاني انساها؟ يبني انا__ احمد*خلاص يا ماما أرجوكي ممكن منتكلمش في الموضوع ده تاني وتقومي تحضريلي الغدا من ايد*كي الحلوين دول حاضر عينيا ياحبيبي احمد*ربنا يديمك ليا يا أمي ويديمك ليا يا نن عين أمك احمد*الحمد لله يا ماما تسلم ايدك ياست الكل تسلملي يارب من كل سوء احمد*انا هقوم بقى اشوف الشغل الي ورايا ماشي ياحبيبي ربنا معاك *الصبح يالا يا احمد انا حضرت الفطار احمد*نعم يا ماما انا جاي اهو يالا يا حبيبي اقعد كلك لقمة احمد*لا مش هينفع يا أمي انا متأخر وعندي محكمة يادوبك ألحق يعني هتنزل علي لحم بطنك كدة؟ احمد*معلش بقى يا امي هبقى اشتري حاجة اكلها لما اخلص طيب ياحبيبي ربنا معاك *في المحكمة هاجر*بسبس،يسطا احمد بيتلفت حوليه وبعدين بيلاقي مص*ر الصوت بنت قصيرة شوية وعينيها بني غامق وشعرها الغجري والنمش الي في وشها يدوها كأنها في ثانوي كدة فاق من سرحانه فيها علي صوتها هاجر*يسطاا ماتعبرني يسطاا احمد*حضرتك بتكلميني انا؟ هاجر*ايوة بقالي ساعة بقولك يسطا يسطا وانت ولا معبرني احمد*يسطا؟؟؟ هاجر*اه مالك في اي يسطا احمد*انتي عندك كام سنة ياشاطرة؟ هاجر*بتعد علي صوابعها وبتقوله بتعرف تعد لحد كام؟ احمد*(بعصبية) احنا هنهزر هاجر*اي ده انت بتتعصب عليا طب والله لاعيط احمد*لا تعيطي اي انتي شكلك عاقلة طب انتي عندك كام سنة ؟ هاجر*بنظرة طفولية عندي 26 سنة ههههه احمد*ايه؟؟ بتهزري ,طب احلفي كدة هاجر*والله انا اصلا عاقلة بس الظروف بقا الي خليتني هبلة وابان صغيرة زي ما انت شايف احمد*طب بعد اذنك بقى عشان انا اتأخرت علي الجلسة هاجر* (بخضة) جلسة اي يالهوي هما بيعملو جلسات كهربا هنا ويكهربو الناس احمد*باااس يخربيتك جلسات كهربة اي انتي مش طبيعية الجلسة دي بتبقي القاعة الي انتي شايفاها هناك دي وشاور بإيده وبيقعد جوا القاضي والمستشارين واطراف القضية والدفاع وبعض الاشخاص وبيبدأ القاضي يسمع من محامي الخ** والدفاع وبعديها هاجر*بس بس متكملش انا عارفه وبعديها بيض*ب بالشاكوش الي في ايده ويقول الحكم صح؟ احمد*شاكوش؟؟؟؟؟ هاجر*اه زي مابشوف في المسلسلات احمد*مسلسلات لا كدة كتير انا هتجيلي جلطة انتي اي الي جابك هنا يبنتي هي ماما سلطتك عليا وقالتلك اجلطيه والنبي عشان مفطرش الصبح؟ هاجر*اي ده انت مفطرتش حيث كدة بقى انا كنت عاملة حسابي في ٤ سندوتشات كدة اتصبر بيهم عقبال مااخرج من هنا وافطر بقى خدلك واحد منهم ومدت ايدها في الشنطة وبتديله واحد وهو باصصلها ومبحلق في السندوتش وفي دماغه كلمه ٤ احمد* في سره ٤ سندوتشات بتصبر بيهم بتصبر نفسها بيهم اومال بتفطر ب اي؟ هاجر*خد متنحش بقولك احمد*لا شكرا مش عاوز الحاجب*القضية رقم ٢٤٣ المحامي أحمد عبد العزيز، المحامية هاجر محمد متولي الاتنين بصوت واحد افندم الاتنين بيبصو لبعض احمد*اي ده هو انتي محامية؟؟؟؟ هاجر*اي ده انت الي هتدافع قدامي احييه طب بقولك اي يسطا والنبي تاخد كام وتخسر القضية دي احمد*انتي هبلة؟ هاجر*طب بص انا معايا دلوقتي ميتيناية مقفولة خدها وحلال عليك احمد*لا انتي مجنونة فعلا وجاي يمشي هاجر*طب بص بص هد*ك ٤٠٠ج ها ها وافق بقى احمد*صبرني يارب هاجر*بقولك اي ياض بص وطلعت ٥٠٠ج من شنطتها وحطتهم في ايده وهي مداريه علي ايدها وراحت غمزاله وقالتله معييش غيرهم والله خدهم وامشي بقى يسطا احمد*راح زاقق ايدها وقالها انتي مش طبيعيه وسابها ومشي هاجر*اي ده ده سابني ومشي يامصيبتك ياجرجورة يالي متهنتيش بالكارنيه يافضيحتك في النقابة الي لسه مدخلتيهاش الحاجب*يا انسة هو حضرتك مش المحامية هاجر*اه انا محامية حتي الكارنيه اهوو ياعمو والله الحاجب*عمو؟ طب الجلسة ابتدت جوا انتي مش هتدخلي؟ هاجر* (بصريخ)يالهوي هي ابتدت ياختاااااااي في الجلسة* الحكم بعد المداولة قررنا نحن تأجيل القضية لحين النظر في اوراق القضية رفعت الجلسة في خارج المحكمة* هاجر* براءة يعني ونجحت لولولولوي احمد*براءة ؟؟ هو انتي مبتسمعيش ده القاضي قال تأجيل هاجر*(بحزن) يعني مش براءة احمد*لا مش براءة بس هو انتي مش المفروض محامية الجهة التانية يعني المفروض تضايقي لو.خد براءة اصلا هاجر*اي ده بجد طب احلف كدا احمد*( بضحك) والله هاجر*ياصلاه العيييد هييييح طمنتتني الله يسترك احمد*هيييح؟؟ ده انتي حكايتك حكاية ي ست هاجر هاجر*اي ده انت عرفت اسمي منين؟ احمد*هو مش المفروض ان الحاجب ندى علي اسمك ولا انتي مزورة ولا اي حكايتك قال الجمله الاخيرة بضحك راحت بصاله وتنحت في ضحكته وهو أخد باله احمد*طب استأذن انا بقى ومد ايده ليها وقال فرصه سعيدة ياانسة هاجر احم الله يسعدك وهو رايح ناحية عربيته عشان يركبها سمع صوتها هاجر*الحقونيييييييييييي احمد*وهو بيجري بسرعة ناحيتها مالك؟ في اي؟جرالك حاجة؟ هاجر*(بخوف وعياط)شوفت عرسة جنب العربية كانت بتجري ورايا ملحوظه*العرسة دي يا جماعة حيوان عامل زي الفار احمد*(بعصبية وزعيق)عرسة وبتجري وراكي ده انا قولت اتخ*فتي ولا حد حاول يقتلك بالصريخ ده الله يخربيتك هاجر*(بصوت ناعم) ما انت متعرفش انا بخاف منهم ازاي دول وحشين اوي احمد* (بتريقة)ااه فعلا وحشين اوي ونوتي كمان هما ازاي يخوفوكي بالطريقة دي دول لازم يتربو طبعا هاجر*(بعصبية)انت بتتريق عليا ؟ احمد* لا حاش لله قال اتريق قال انا معرفش عملت ايه في حياتي عشان ربنا يبتليني بيكي روحي يشيخة منك لله هاجر*(بضحك)عملت معمول بالعجوة ههههه احمد *لا كدة كتير انا ماشي وركب العربية ومشي هاجر*اي ده سابني ومشي طب والعرسة لاحسن تجري ورايا تاني يا ماما عااا وركبت هي كمان عربيتها ومشيت (في بيت احمد) والدة احمد* اي يحبيبي اتأخرت كدة ليه قلقتني عليك احمد*انا بخير يا أمي متخافيش عليا وافتكر هاجر وكلامها وقال ده القضية كانت صعبة ورخمة شوية فطولت والدة احمد* ربنا معاك يبني ويسهلك الصعب احمد*طب اي هنقضيها دعاوي ومفيش غدا ياست الكل النهاردة ؟ والدة احمد* لا ازاي روح غير بس انت هدومك وتعال يحبيبي ____________________________ (في كافيه ع البحر) ملك*اقدر افهم انت كنت بتعمل اي معاها يا وليد في المطعم؟ وليد*اد*كي قولتي في المطعم يعني أكيد بناكل يعني ملك*(بزعيق) ما انا عارفة ان انتو كنتو بتتزفتو وليد*(بنرفزة)اي بنتزفت دي مالك يا ملك ماتظبطي كدة في اي؟ ملك*اه معلش اصلي غلطت في الهانم بتاعتك خليهالك بقى اشبع بيها وراحت ماشية وليد* الو يا هاجر (في بيت هاجر) هاجر*الو يا وليد عايز اي وبتتصل بيا دلوقتي ليه؟ وليد* انا مش ناقصك يا زفتة انتي مش كفاية صاحبتك الي مطلعة عيني دي هاجر*زفتة انا زفتة يا حيوان انت وحياة امي لو شوفتك لاربيك يا كلب البحر وكمان انت مالك بصاحبتي اوعى تكون زعلتها اطقش عينك الاتنين واقليهم في الطاسة وليد*باس يخربيت الي يكلمك انا مش ناقص كفاية عليا ملك ارحمو امي وراح قافل في وشها هاجر*بقى انا يتقفل في وشي ماشي يبن فوزية والله لاطلع عينك اما اتصل ب البت ملك تنكد عليك ملك*(بعياط) الو يا هاجر هاجر*مالك يبت في ايه بتعيطي ليه؟ ملك*ابن خالتك بي**ني ومقضيها لا وكمان بيزعقلي لما واجهته الخاين هاجر* بصي بعيدا عن انه واطي وحيوان وانا مبطيقهوش بس هو بيحبك ملك*والي يحب بي**ن برده هاجر*طب احكيلي طب اي الي حصل ونشوف ملك*............ هاجر*طب انا هتصل بيه ونشوف اخرتها اي معاكو جتكو الق*ف هو انا ناقصة ملك*لا متكلميهوش مش طايقه اسمع صوته الخاين ده هاجر*والنبي تتنيلي علي عينك ده انتي بكلمة منه بتقلبي ايتن عامر اساسا وليد*نعم عايزة اي؟ هاجر*وهعوز منك انت اي يا بغل انت ملك*متقوليش عليه بغل هاجر*والله مافيه بغل غيرك ايتن عامر فعلا وليد*هي ملك معاكي؟ هاجر*اه متنيلة معايا قولي بقى اي الي حصل خليني اخلص منكو ومن ق*فكو وليد*قوليلها تعقل طب وتبطل زفت شك عشان انا اتخنقت ملك*يعني قاصدك اني خنيقة؟ وليد*شايفة بتسيب ام الموضوع وبتقول اي ؟ هاجر *قول الي حصل وانجز وانتي يا ملك اسكتي لحد ما يتكلم ارحمو امي وليد* انا كنت قاعد في المطعم لسة هطلب غدا لاقيت ميار زميلتي في الشغل جات وقعدت فطلبت الغدا واتغدينا ورحنا نكمل الشغل الاقي صاحبتك بتتصل بيا وتقولي يا خاين يا غشاش وتعالالي حالا رحت رايح لها ع الكافيه وقعدت تزعق ومش راضية تتزفت تفهم ملك* والله يعني مكنتش قاعد بتهزر معاها يعني وتضحك ؟ وليد* والله ابدا ده انا مكنتش طايق نفسي اصلا ويادوبك اكلنا وقومنا ملك*(بزعيق)وصاحبتي الي شافتكم قاعدين بتضحكو دي اي يا خاين يا كداب وليد*شايفة بتزعق ازاي وكمان صاحبتك دي كدابة وبتوقع مابينا ملك*لا صاحبتي مش كدابة انت الي خاين وليد *لا كدابة ملك* لا انت الي خاين وليد*كداااااابة ملك*خااااااين هاجر*باااااااااس يخربيتكو صدعتوني اتكتمو انا ماشية ورزعت باب الاوضة وراها ملك*هي بتزعق كدة ليه؟ وليد* مجنونة دي ولا اي ملك*(بضحك) كلنا عارفين بس عمرنا مانروح نقول وليد*سيبك منها انتي وحشتيني ملك* وانت كمان هاجر * دخلت الاوضة وقالت ده انتو عيال خنيقة وملزقة وراحت خارجة _____________________________ (في مكتب احمد) مالك* اي يبني عملت اي في القضية بتاعة الصبح ؟ احمد*خدنا تأجيل وقاعد بفكر في المرافعة الجاية متقلقش كدة كدة القضية معانا فيه دافع للجريمة موجود مالك*طب خلي بالك ومتطمنش اوي كدة مش يمكن المحامية بتاعته تجبله براءة وتثبت مكان وجوده ساعة الجريمة وقتها هياخد براءة احمد*(بضحك) لا متقلقش المحامية بتاعته طفلة مالك* طفلة اي ياعم دي بيقولو مزة احمد* (بعصبية)مين الي بيقولو ؟ مالك*مالك اتعصبت كدة ليه هي الصنارة غمزت ولا اي احمد*غمازة اي وزفت اي انت عارف اني مش بفكر في المواضيع دي ومش هحب تاني غيرها مالك* يا احمد الحي ابقى من الميت وهي بقالها 3سنين ميتة المفروض تشوف حياتك بقى احمد*(بعصبية وزعيق) والله ي مالك لو اتكلمت في الموضوع ده تاني يبقى لا انت صاحبي ولا اعرفك انا ماشي (بعد شهر) ((في بيت هاجر)) هاجر*ياربي انا بقالي شهر رايحة جاية لما رجلي ورمت علي أم القضية دي مش كنت دخلت خدمة اجتماعية ولا تجارة بدل الهم ده يارب ا**ب يارب واطلع الراجل الغلبان ده من السجن والدة هاجر *انتي بتكلمي نفسك يا بنت المجنونة هاجر* يا ماما سيبيني والنبي في حالي او اقولك ادعيلي ا**ب بكرة القضية والدة هاجر*ربنا يوفقك يا حبيبتي وت**بي القضية وتعقلي كدة وتركزي وتتجوزي واخلص منك وارتاح هاجر *يالهوي اي ده كله يا ماما انا بقولك ادعيلي مش ادعي عليا *(تاني يوم في الجلسة)* هاجر * ل للحاجب عمو عمو هدخل امتى ها احمد*(بضحك)عمو لا يا شاطرة ده اسمه الحاجب مش عمو هاجر*(بضحك) اسمه حاجب ههههه علي كدة اسمه اسمها رموش احمد*يخربيتك فضحتينا اسكتي و يالا ندخل الجلسة هتبدأ القاضي* القضية رقم .. المتهم علي ربيع محمد محامي الدفاع في قضية قتل عمه سالم محمد، محامي الخ** موجود؟ احمد*احمد عبد العزير حاضر يافندم القاضي*عندك اي اقوال؟ احمد*ايوة يا حضرة القاضي من الواضح ان المتهم المتمثل امام سيادتكم هو من قتل الضحية القاضي*فيه دافع او دليل للقتل؟ احمد*الدافع يا سيادة القاضي هو ان المتهم كان واخد قرض كبير من البنك عشان يعمل مشروع ولما معرفش يسدده راح ل عمه وهو الضحية ولكنه رفض يساعده ومن هنا نشأ الدافع للقتل وهو ان قتل الضحيه عمه سيرثه ويصبح معه المال الكافي للسداد للبنك القاضي*تمام عندك اي اقوال أخرى؟ احمد*لا يا سيادة القاضي القاضي*عند الدفاع اي اقوال ؟ هاجر* هاجر محمد متولي ناءبة عن المتهم علي ربيع محمد ممكن اتكلم ؟ القاضي*اتفضلي هاجر*ياسيادة القاضي ياحضرات السادة المستشارين ان هذا المتهم المتمثل امام سيادتكم برئ براءة الذءب من دم يوسف انظرو اليه ضعيف وشحيب وجميل ووجهه ناصع البياض احمد*(بصوت واطي)ناصع البياض اي هو تايد الله يخربيتك انتي بتقولي اي هاجر * ل احمد ملكش دعوة انت متغاظ اكمني يعني بقول حكم وانت معرفتش تقول حاجة القاضي* مينفعش كدة هتتكلمي يا استاذة ولا اي؟ احمد*(بصوت واطي وضحك)استاذة اي دي اخرها تروح تشتغل في شركة مسحوق هاجر* (بتسبيل للقاضي)سامع يا عمو بيقول عليا ايه يرضيك كدة ؟ القاضي*ااه يرضيني ولو مبطلتوش انتو الاتنين هحبسكم وانجزي بقى هاجر *(في نفسها يا **فتك يا حازم زمان الواد فرحان فيا دلوقتي طب والله لا**ب القضية واغيظك ها) ياحضرة القاضي موكلي برئ القاضي*عندك دليل؟ هاجر*اه يافندم اهو الدليل ..... _________________________ القاضي*عندك دليل؟ هاجر*اه يافندم اهو الدليل.... فلاش باك في قسم الشرطة* هاجر* استاذ علي ياريت تساعدني عشان اخرجك من هنا علي*هتفرق في ايه ما هنا زي هناك نفس الوجع ونفس الحزن هاجر* هتفرق طبعا انك هتبقي حر وانا ه**ب أول قضية ليا ارجوك ساعدني وقولي كنت فين ساعة وقوع الجريمة علي* كنت في كافيه..... هاجر* ياأستاذ علي حضرتك وقت وقوع الجريمة كنت قاعد في كافيه... حضرتك متأكد؟ علي*زي ما بقول لحضرتك كدة كنت قاعد في الكافيه زي كل يوم من بعد ما خطيبتي سابتني وانا كل يوم بروح اقعد فيه اصل المكان ده بيفكرني بذكرياتنا سوا وممكن تسألي عم محمد وهو يأكدلك هاجر* عم محمد البواب؟؟؟؟ علي* بواب اي بس انا قصدي عم محمد الي بيقف في الكافيه هو عارفني وعارف اني بقعد علي طول في الكافيه في الوقت ده اصل انا ببقي شغال من ٨ الصبح لحد الساعه ٤ وبعدين بروح البيت واغير هدومي وانزل اقعد في الكافيه من من ٥ لحد الساعه ٩ وبعدين بتمشي شويه واروح انام هاجر*طب انا دلوقتي هضطر امشي يا أستاذ علي اشوف عم محمد واجيب كاميرات المراقبه بتاعه الكافيه ونتأكد ان شاء الله انك كنت موجود في الكافيه وقتها وان شاء الله هتاخد براءة وتعيش حياتك تاني علي* تصدقي مبقاش هاممني اني اخرج اصلا وهعيش ازاي وانا قلبي مات خلاص من وقت ما سابتني ومشيت انتي تعرفي هي سابتني ليه؟ هاجر هزت دماغها بمعني لاء علي* عشان خلاص فلوسي خلصت عليها واخدت القرض عشان اجبلها الڤيلا الي كانت عايزاها اشتريتها وقعدنا نوضب فيها وبعدين خلتني اكتبها ب اسمها وبعد ما فلوسي خلصت والبنك بقى عايز الفلوس وانا معييش رحت ل عمي وقولتله بس عشان هو كان بخيل وميهموش غير الفلوس زيها مرضاش يديني قولت اكيد حبيبتك هتقف معاك وتساعدك وكلمتها واتقابلنا في الكافيه زي العادة _________________________ في الكافيه علي* ندى انا معيش فلوس اسدد القرض ومرتبي والفلوس الي كان سايبهالي بابا الله يرحمه زي ما انتي عارفة خلصت علي لوازم الڤيلا والعفش ورحت ل عمي اقوله يساعدني مرديش قولت مفيش حد هيقف جنبي غيرك ندى* يعني ايه الكلام ده ؟ علي* يعني يا حبيبتي لازم نبيع الڤيلا عشان اسدد القرض بدل ما اتحبس و اوعدك اني هشتغل بدل الشغلانة اتنين لحد ما اجيبلك ڤيلا احلي من دي كمان بس انتي خليكي معايا انا محتاجلك اوي ندى* ڤيلا اي الي تبيعها دي؟ علي* الڤيلا الي انا كنت شاريها عشان نتجوز فيها يا حبيبتي ندى* الڤيلا دي بتاعتي يا حبيبي ومكتوبة ب اسمي انسى يا روحي و اه انا كنت جاية اقولك انك تنساني احنا مننفعش لبعض علي* ندي انتي بتقولي اي ؟ ندى*بقولك ايه ابعد عني وانساني انت فاهم _____________________________ هاجر* ايه ده هو فيه كدا؟ علي* كنتي بتسأليني ليه مش فارق معاك تخرج من هنا اديني قولتلك حتى انتي مصدومة من الي سمعتيه تخيلي بقى تتحطي في مكاني كنتي هتعملي اي؟ هاجر * مش عارفة حقيقي مش عارفة لاني معشتش الي انت عشته بس الي اعرفه انها واحدة متستاهلش واحدة طماعه ومتستاهلكش وان شاء الله لما تاخد البراءة وتخرج من هنا تلاقي الي تحبك بجد *عودة * القاضي* ايه دي؟ هاجر*دي كاميرات مراقبة كافيه.... في وقت حدوث الجريمة تثبت ان المتهم كان موجود في الكافيه ساعتها ولو ممكن ادخل شاهد يؤكد علي الكلام ده القاضي* نادو علي الشاهد الي برا الاسم والسن والعنوان واحلف اليمين عم محمد* اسمي محمد ابو الوفا عندي 50 سنة العنوان...... والله العظيم هقول الحق هو الاستاذ علي كان يوميها قاعد في الكافيه زي كل يوم ما هو من زمان وهو بيجي الكافيه مع خطيبته بس من شهرين كدة بقي يجي لوحده بيجي يقعد من الساعة 5 للساعة 9 ويوميها كان موجود ومشي الساعة 9 القاضي* تمام اتفضل عند محامي الخ** اقوال؟ احمد*(بصدمة) لا يفندم القاضي* حكمت المحكمة ببراءة المتهم علي ربيع محمد رفعت الجلسة هاجر* شوفت بقى مش قولتلك هخرجك من هنا علي* انا مش عارف اشكرك ازاي انتي فوقتيني وانا اول ما اخرج هرجع اعيش حياتي واركز في شغلي وهقعد استنى بنت الحلال ببقى لما تظهر بس المرادي تكون تستاهل هاجر* ايوة كدة براڤو عليك مش عايزاك تستسلم ابدا علي*اوعدك مش هستسلم هاجر* خلصانة يا برنس عاااش علي*(بضحك) خلصانة يا وحش الكون *خارج المحكمة* احمد* مب**ك الصراحة مكنتش متوقع انك هت**بي الصراحة بس فاجأتيني هاجر* (بضحك)شوفت يسطا مش كنت تاخد ال 500ج بس اقولك ايه انت فقر بقى نعملك ايه احمد*(بضحك) خلصانة المرة الجاية ابقى اخدهم هاجر*اي ده هو هيبقى فيه مرة جاية اصلا ؟ احمد* مين عارف مش ممكن نتقابل تاني؟ هاجر*ممكن واي نوت (why not) احمد*(بضحك) سلام هاجر*سلام *في بيت هاجر* هاجر دخلت البيت و قاعدة بترقص وتغني و**بت هيييييييه الناجح يرفع ايده هيييه هيييه والدة هاجر * يخربيت صوتك يشيخة في ايه ؟ هاجر* **بت يا ماما القضية باركيلي لولولولولولولوي والدة هاجر* عاملة كل الزيطة دي عشان قضية اومال لو **بتي مليون جنيه هتعملي ايه يابنت الع**طة هاجر* انا رايحة اوضتي لاتقولي **بتي مليون جنيه س سل سلام تليفون هاجر بيرن مجهول* الو هاجر* الو مجهول*......... هاجر*اييييييييي هاجر* اييييي؟ مجهول*حضرتك سامعاني ؟ هاجر*اه اه سامعه حضرتك دلوقتي مجهول*تمام كنت بقول لحضرتك احنا مكتب كبير زي ما حضرتك عارفة وكنا عاوزين محامية شاطرة واحنا سمعنا علي القضية الي حضرتك **بتيها وعاوزينك معانا في المكتب فياريت تيجي بكرة الساعة 5 المكتب ونتكلم ب استفاضة اكتر هاجر*انت بتتكلم بجد؟ مجهول*اه طبعا يا استاذة هو فيه مشكلة؟ هاجر* لا أصل انا لسة متخرجة جديد وحضرتك اكيد عاوز محامية خبرة وانا معنديش مجهول*لا مفيش مشكلة خالص انتي هتكتسبي خبرة معانا هاجر* تمام هكون في المعاد والدة هاجر* كنتي بتكلمي مين ومالك واقفه مبلمة كدة ليه يبت؟ هاجر* (بفرحة) باركيلي يا ماما بنتك هتشتغل في مكتب من احسن مكاتب المحاماه في مصر ولولولولولولولولولوي والدة هاجر* (بفرحة)ألف مب**ك يحبيبتي عقبال ما اشوفك بقا متجوزة وفي الكوشة كدة واشوف عيالك وعيال عيالك يارب هاجر*(بتمثيل الزعل) اي يا ماما انتي لحقتي جوزتيني وخليتيني اخلف وابقي جدة كمان قولي الحقيقه انتي عايزة تخلصي مني عشان لاقياني ع باب جامع صح؟ والدة هاجر* الصراحة كدا ااه نفسي اخلص منك بقا واطمن عليكي هاجر* ده بعينك انا مش هتعتع ولن اتزحزح من جنبك هنهون والدة هاجر* بكرا يجي الي يوقعك علي بوزك ويربيكي ان شاء الله هاجر*نينينينينينيني ممكن تسيبيني بقا انام عشان هصحي بدري يلا من غير مطرود بيتك بيتك والدة هاجر* بقا كدا يبنت الهبلة وراحت حدفاها بالشبشب هاجر*اغيثوناااا شاهد ام تض*ب ابنتها الوحيدة ب ابو وردة اه صحيح يا ماما فيه سؤال مهم اوي جيه في بالي والدة هاجر* قولي ياختي سؤالك وخلصيني هاجر* هو مش اسمه ابو وردة تبقي فين بقى ام وردة ؟ والدة هاجر* تعالي قربي وانا اقولك فين هاجر* بعد ما قربت هاا فين بقى؟ والدة هاجر* بعد ما حدفت الفردة التانية اهيه ام وردة يا بنت الموكوسة جتك نيلة فيكي وفي اسألتك _____________________________ *الصبح هاجر *فين الشراب الي علي شكل قطة يا ماما؟ والدة هاجر* في الغسيل هاجر* يا ماما انا حطاه ع الغسالة بقالي اسبوع مغسلتيهوش لييه والدة هاجر* بت انا مش فيقالك ع الصبح شوفيلك شراب غيره والبسيه هاجر* يوووه يا ماما انتي عارفة انيه بيجبلي الحظ وانا محتجاه النهاردة والدة هاجر* متوجعليش دماغي اهو عندك في الغسالة البسيه متوسخ انتي حرة هاجر* يعععع انا البس شراب متوسخ المحامية هاجر علي سن ورمح تلبس شراب متوسخ ده حتي الناس تاكل وشي والدة هاجر* (بتريقة)ليه هما هيسيبو الي وراهم ويشوفوكي لابسة شراب نضيف ولالاء هاجر* عاااا خلاص بعد كدة هغسل حاجتي بنفسي عااا اتأخرت ع المقابلة وهيرفدونيييييي والدة هاجر* هنا لسة عينوكي لما هيرفدوكي؟ هاجر* تصدقي صح والدة هاجر* غوري من وشييي هاجر* بقيتي عنيفة اوي وعصبية الايام دي حاسبي علي نفسك بقا عشان ميجيلكيش الضغط وطلعت تجري برا الشقة *************************** *في المكتب* مالك* شوفت يبني مش جايبنلنا محامية جديدة لا ومعندهاش خبرة كمان يعني هنلبس هنلبس احمد* مين دي معرفتش؟ مالك* (بخنقة)هو مدحت الزفت دا بيقول حاجة احمد* طب خلاص يا عم اهدى انت متعصب ليه؟ مالك* متعصب عشان احنا الي هنشيل الليلة انا مبعملش حاجة غير اني بشتغل ويادوبك بروح انام وحت يوم الاجازة مش بتعتقوني فيه لخطيبتي ومبلحقش اشوفها حتى وطول واتخنقت بصراحه احمد* طب هي بتقولك اي ؟ مالك* هتقولي ايه يعني قعدت تتخانق معايا وبقالنا اسبوع مبنتكلمش مع بعض ومش لاقي وقت اروح اصالحها احمد* طب انا عندي فكرة مالك* ايه هي الحقني بيها؟ _____________________ مدحت* انا مدحت الي كلمتك امبارح في التليفون اتفضلي هاجر* تشرفنا يا استاذ مدحت انا هاجر مدحت* تحبي تشربي حاجة ؟ هاجر* لا شكرا بس لو ممكن كوباية ماء مدحت* هات واحده قهوة سادة و كوباية ماء علي المكتب بسرعة أول حاجة ألف مب**ك يا انسة هاجر علي القضية هي اول قضية ليكي مش كدة؟ هاجر* اه اول قضية شكرا جدا لحضرتك ي استاذ مدحت وبعد ما شرحلها عن الشغل والنظام مدحت* ها عندك اسأله يا هاجر؟ هاجر* لا مدحت* طب تحبي تبدأي من امتى؟ هاجر* من دلوقتي لو ينفع مدحت* تمام تعالي اعرفك بقى علي باقي الزملاء الي في المكتب _______________________ مالك* بجد يعني هتاخد القواضي الي معايا ؟ احمد* من امتى بهزر معاك ياض انت اهو هرتاح منك يومين ع الاقل مالك* والله انت اجدع صاحب في القارة يا ابو حميد ياقمر انت يا مسمسم ماتجيب بوسة احمد* ايه لا ياعم انت ع**ط ياعم ابعد مالك*وهو قاعد يجري وراه في المكتب عشان يبوسه والله لانت جايب بوسة انا حلفت وهوبااااا مدحت* اي يا حضرات الي بتعملوه دا مالك* متظلمناش والله احنا كنا بنهزر هاجر*(بضحك) يعني مكنتوش بتجرو عشان تبوسو بعض تؤتؤ بنهزر احمد*اي ده انتي؟؟ هاجر* (بضحك)يالهوي هو انت دا انت طلعت بتتباس اهو احمد* بس يا طفلة انتي العبي بعيد انتي تايهة هنا ولا اي؟ هاجر* (بضحك)طفلة احسن من شحط بيتباس ولا اي؟ مالك*(بضحك) العبي بالييييه هاجر* شيبسي وكاراتيه مدحت* بااس انتو شغالين في مكتب محاماه محترم ولا شغالين في حضانة يلا كل واحد علي شغله يلااااا وانتي يا هاجر اقعدي مع واحد من بتوع البوس دول خليه يفهمك اكتر وخدي الملف ده دي قضية جديدة اشتغلي عليها ولو عوزتي حاجة ف انا في مكتبي هاجر* بكتم الضحكة تمام يافندم مالك * نسيتي تعملي كدا هو وراح عامل تحيه الظباط هاجر* نينينيني حد قالك انك ظريف قبل كدة؟ مالك* اه ماما بتقولي وراح مطلع ل**نه هاجر* (بعصبية طفولية) علي فكرة انت رخم احمد* باس انت وهي صدعتوني هاجر*ل احمد ممكن توطي صوتك علي فكرة وانت بتتكلم احمد* اوطي صوتي اعليه ابلعه انتي ماالك؟ مالك* نعم يا ابو حميد احمد* مش انت يغ*ي هاجر* (بضحك)يا ابو حميد يالموكوس ياخاين احمد* خاين؟ مالك*(بضحك) وبالنسبة لموكوس عادي؟ هاجر* عادي في المعادي مالك* لا انا انهو رحلتشي بقى ومشي احمد* خد يالا متسيبنيش معاها لوحدنا ياواطيي هاجر* بياع اوي صاحبك ده احمد* الصحاب في اجازة بعيد عنك هاجر* طب انا فين مكتبي ؟ احمد* شايفة.الي هناك.دا هو ده هاجر* بس انا ده عاجبني اكتر احمد* لا دا مكتبي هاجر * طب ما تخليك جدع وتديهولي احمد* لاء هاجر* بلييييز احمد* لأ برده هاجر* علي فكرة انت رخم اووي احمد* ما انا عارف هاجر* دماغي وجعتني وصدعت من الجوع انتو مبتاكلوش هنا ولا اي احمد* صدعتي من الجوع ده انتي مبقالكيش نص ساعه قاعدة هاجر* ما انا مفطرتش كويس يادوبك كلت ٦ سندوتشات ونزلت عشان الحق احمد* يالهوي ٦ سندوتشات وجعانه؟؟ هاجر * قليل صح انا عارفة انا في العادة باكل ٨ وبعديها بساعه كدة باكل سنا** عشان مبوظش الدايت احمد* دايت اي؟ هاجر* دايت يعني رچيم يبني عشان متخنش احمد* لا متقوليش يعني انتي بتاكلي الكمية دي وعاملة دايت ؟ هاجر* ااه يلا بقا قولي اكل فين ولا اعمل اي لاحسن اكلك انا جعانة واعملها احمد *(بضحك) لا وعلي ايه انا امي عاوزاني برده هاجر*طب يلا _________________________

editor-pick
Dreame-Editor's pick

bc

روح الزين الجزء الثاني بقلم منارجمال"شجن"

read
1K
bc

ظُلَأّمً أّلَأّسِـدٍ

read
2.9K
bc

احببتها فى قضيتى ❤️ بقلم لوكى مصطفى

read
2.3K
bc

"السكة شمال" بقلم /لولو_محمد

read
1.0K
bc

خيوط الغرام

read
2.2K
bc

قيود العشق - للكاتبة سارة محمد

read
7.9K
bc

شهد والعشق الأخر

read
1K

Scan code to download app

download_iosApp Store
google icon
Google Play
Facebook