الفصل الاول

1489 Words
بعد مرور ٢٥ وعشرين عاما تستيقظ فريده باكرا لتجد احمد ينام علي وجهه بعمق لتنظر اليه بحب شديد فهي قد عشقته واحبت رفقته فقد وجدت به نعم الزوج المحب العاشق بكل ما للكلمه من معني اذا وقع قلبك في حب اثنين في وقت واحد فاختار الثاني لانك اذا كنت حقا تحب الاول ماخفق قلبك للثاني) فريده بابتسامه وهيا توقظه .....احمد ....احمد قوم بقي يالا علشان هتتاخر علي الشغل كل دا نوم ليعتدل احمد في نومته ويجذبها الي ص*ره سريعا ويغلق عليها يديه بقوه دون ان يفتح عينيه لتبسم فريده بضيق مصطنع .....بس بقي ياحمد هو كل يوم كدا ....يعني مجيش اصحيك احمد وهو مغمض العينين .....يعني انتي مش بتصحيني كل يوم علشان كدا لتض*به فريده علي ص*ره بتذمر مصطنع وخجل ......بطل بقي ..انت علي فكره غلس قوي ورخم كمان ليضحك احمد ضحكته الرجوليه لتهز اعراش قلبها لتدفن وجهها في ص*ره بسرعه وتبتسم احمد بمكر وهو ينظر اليها .......مش بقولك بتيجي علشان كدا لتدفعه فريده بقوه وتنهض مسرعه وهيا تؤشر له باصباعها....خلص يااحمد قوم يالا علشان نلحق نروح نعمل عمره بعد متيجي من شغلك انا هروح اجهز الفطار واصحي لين علشان تروح شغلها هيا كمان عندها تدريب مكثف في المستشفي لينهض احمد بابتسامه واسعه ....واديني قومت اهو ياستي اي خدمه تانيه....... لتهز فريده راسها وعلي وجهها ابتسامه كبيره احمد بخبث .....طيب متجيبي بوسه ياقمر انتي لتخجل فريده بشده وتذهب من امامه وتذهب الي غرفه ابنتها لين لتوقظها لتجدها غارقه في النوم هيا الاخري وشعرها الاسود الفاحم يغطي وجهها الابيض بعشوائيه مما اعطاها منظر يخ*ف القلوب لتزيله فريده من علي وجهها وتوقظها بهدوء ورقه ....لين ....لين ....قومي ياقلبي يالا علشان تلحقي تروحي شغلك .... لتهمهم لين بضيق.......سيبيني ياماما عايزه انام شويه فريده بابتسامه......يالا ياحببتي علشان متتاخريش علي المستشفي وحد يدايقك لتفتح فريده عينيها الخضراوتين وابتسامه واسعه تزين شفيها الكرزيتن فقد كانت تملك وجهها ملائكي لو هناك احد كامل لكانت هيا فكم كانت تشبه والدتها وكانها نسخه مصغره عنها لتبتسم لها فريده بحب شديد فهيا ابنتها الوحيده التي حملت بها ولم تنجب غيرها فقد تضرر رحمها عند الولاده ولم تستطيع الحمل مره اخري .....يلا ياحببتي انا هروح اجهز السفره الاقيكي قومتي صليتي وقريتي وردك والبستي علشان متتاخريش واعملي حسابك انتي هتيجي مش هتلاقينا انا وباب هنروح نعمل عمره سوا وانتي اول لما تخلصي ارجعي علي البيت علي طول....ماشي ياحببتي لتوما لها لين بابتسامه واسعه وتنهض وتدخل الي الحمام بتكاسل ❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤ علي الجانب الاخر في فيلا عا** يجلس عمر وعلي يمينه يسرا وعلي شماله يجلس ولده عامر وبجانبه ابنته عليا وامامه مباشرةً يجلس والده عا** علي كرسيه المتحرك ويتاناولون طعام الافطار لينظر عمر الي ولده عامر ويحدثه بجديه .....الشغل ماشي كويس في الشركه ياعامر عامر بصوت رخيم ......كله ماشي كويس يابابا متشلش هم حاجه خالص الشركه ماشيا زي الساعه ليبتسم عمر اليه ويدير وجهه الي ابنته عليا التي كانت تشبهه كثيرا .....وانتي يادكتوره عامله ايه في دراستك عليا باتسامه واسعه فهيا مدلله ابيها .....الحمد لله والله يابابا كله حاجه كويسه وان شاء الله هنزل تدريب عملي في المستشفي من بكره انا دلوقتي في تالته وعايزه ادرب كويس علشان لما اجي اتخرج ابقي عندي خبره كبيره عمر بابتسامه .....ربنا يوفقك ياحببتي .. يسرا بهدوء وهيا تنظر الي عا** بحب.......عامل ايه دلوقتي يابابا صحتك كويسه .. ليبتسم عا** لها بود فهيا دائما ما تراعيه وتهتم به فقد **رت كل توقعاته وكانت دائما محبه وودوده وتعامله كاب لها لينهض عامر من بسرعه وينظر الي ابيه بجديه .....انا هروح علي الشركه يابابا عايز مني حاجه قبل مامشي... عمر بهدوء وهو لا يزال يتناول طعامه .......عايز سلامتك خلي بالك من اختك وانت ماشي وبلاش تكهرب الموضفين خليك هادي في تعاملك معاهم دول بيخافوا لما بيسمعوا اسمك ليظهر شبح ابتسامه علي وجهه ويتحدث بهدوء ......هو دا اللي انا عايزه يابابا لما يخافوا هيشتغلوا كويس ....بعد اذنك انت همشي ...يلا ياعليا لتنهض عليا بسرعه وتقبل جدها وتذهب معه بهدوء ??????????????? في منزل طارق . تستيقظ حبيبه علي كوب ماء قد انسكب عليها بواسطه زين لتفجع بشده وتذهب وتجري وراءه لكنها لا تستطيع ان تمسك بها فزين ضابط شرطه مثل والده ليباغتها ويمسكها من مؤاخره راسها كما يمسك الحرامي لتتذمر حبيبه بشده وهيا تنظر اليه وتحاول الافلات منه لتخرج مليكه من المطبخ وتضحك علي منظرهم مليكه بضحكه كبيره.......تاني يازين يابني سيبها في حالها عندخا محاضره دلوقتي وهتطلع علينا هبلها دلوقتي حبيبه بحزن مصطنع.....كدا ياماما دي اخرتها طيب جهزي الفطار خليني اخلص هتاخر علي الطلبه بتوعي دلوقتي ليتركها زين ويتحدث بمزاح بصوت عالي نسبيا .......طيب اتجوزي وخلصينا دانتي بقي عندك ٣٠ سنه ولسه قاعده علي قلبنا دخلتي مرحله العنوسه والحمد لله لتحزن حبيبه في داخلها وتنظر اليه بضيق وتتركه وتذهب دون ان ترد عليه مليكه بعتاب وحزن علي حالها فكم تمنت ان تزوجها وتفرح بها لكن لم ياتي من يخ*ف قلبها بعد......ليه كدا يازين ....دي مش بتهون عليك تزعلها كدا ت**ر بخاطرها بالطريقه دي زين بضيق فهو لم يكن يتوقع ان تحزن هكذا فهو دائما مايمازحها هكذا.......مش قصدي ياماما وبعدين مانا دايما بكلمها كدا وهيا عمرها مزعلت مني مليكه بضيق ....طيب روح يالا صالحها ومتخليهاش تنزل من غير فطار علشان مزعلش منك زين بهدوء .......حاضر ياماما انا هروح دلوقتي اصالحها ??????????????? في منزل الحاج اسماعيل يجلس الجميع لتناول طعام الافطار يجلس علي راس المائده الحاج اسماعيل وعلي يمينه يجلس سليم وبجانبه زوجته وابنته الصغري هنا وعلي الجانب الاخر يجلس ابن سليم الاكبر احمد وبجانبه يجلس اخيه محمود سليم بهدوء وهو ينظر الي ابنه الاكبر احمد ...... عامل ايه في شغلك يااحمد لينظر اليه احمد بجديه .....كله تمام يابابا اجازتي هتخلص بكره وهرةح علشان اللوا محسن مكلفني بماموريه جديده ادعيلي تنتهي بسلام سليم بفخر فابنه دائما ما يرفع راسه امام زملاءه........ربنا يوفقم يارب لينهض محمود بعد الانتهاء من الطعام ف*نظر اليه يارا بتساول .....رايح فين ياحبيبي انت هتفتح العياده النهارده ليبتسم اليها محمود ......اه ياماما انتي ناسيه ان النهارده يوم الخميس يعني اليوم المفتوح للغلابه وهيبقي فيه مرضي كتير فلازم امشي بسرعه علشان الحق الدكتور عادل يعلقني لتبتسم اليه يارا الحاج اسماعيل بجديه ......ربنا يوفقك يابني ويعينك علي فعل الخير ???????????????? في مكه المكرمه تذهب لين الي تدريبها في المشفي وتذهب فريده واحمد للبيت الله الحرام لاداء العمره وزياره اماكن العبادات . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ... . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ... . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ... . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ... . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. * ينقضي منتصف النهار لتندفع عربات الاسعاف الي المشافي بسرعه ليهرول الجميع اليها بخوف لتحادث لين صديقتها بخوف ......هو فيه ايه وايه كل الجرحي دول دول بلبس الاحرام مريم صديقتها ......مش عارفه انا سمعت السواق بيقول انه فيه رافعه من الروافع اللي في الحرم الخاصه بتوسيع الحرم وقعت علي المعتمرين صدمه ....صدمه .وخوف شديد اصاب لين فهيا شعرت فجاه بالم يختلش ص*رها وقد تاكدت شكوكها عندما نظرت الي عربه الاسعاف لتجدهم يحملون سيده بيدها اسوره ......مهلا ...مهلا ... لتقع لين علي الارض فجاه لتمسك بها مريم بخوف .....مالك يالين انتي كويسه لتوشير لين الي الداخل بهلع وصوت لا يخرج .....م....ما....ماما...مااااااااااااااماااااااااااااا وبكدا البارت خلص دمتم سالمين . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ... . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ... . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ... . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ... . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. *
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD