رواية عش*ي الاول والاخير(مرات الظابط٣)
بقلم/نورا عبد الرؤوف
الحلقة (٣)
حبيبتي افتحي شباكك انا جيت انا واقف تحت البيت
كان زين مشغل هذه الأغاني
نور:والنبي يا زين علي شوية
مريم:لا يعلي اي دا من الصبح وهو شغال اقفلوا يازين
نورهان بشرشحة:يقفل اي يا حبيبتي سيببي عايزا افرح العيال وأبوهم الله
هايدي:بجد يا نورهان صدعنا
نور:بت يا نورهان بقولك
نورهان:ها ينصيبة
نور: نصيبة تمام مبلوعة منك. المهم ماتيجي نشيل كل اللي بنعملوا دا ونسافر الاسكندريه ونعمل السبوع في المطعم بتاعي ها اي رايك
نورهان:والله فكرة بس زين ممكن ميوافقش
نور:زين يرفض طلب لنورهان والله عيبة في حقك
نورهان:هيوافق ولو موافقش ميجيش معانا واحنا نروح
مريم:بس يا جماعة والناس اللي هتيجي نقولهم اي
نورهان:محدش هيجي غير اختي وعيالها وجوزها
وماما وبابا. مامت زين واختة واخويا وعيالهم بس
هايدي:يا جماعة مش هنلحق دا الوقت هيروح في المواصلات
نور:هنلحق هنخلي الرجالة تشتغل معانا نورهان تكلم اللي يجي وتقولهم اننا هنروح الإسكندرية ويجوا معانا
نورهان:تمام هشوف زين
زين:مش موافق يا نورهان دا شوية والناس هتيجي وانتي تقوليلي نعملوا في الاسكندرية
نورهان:عشان خاطري يا زين دا هيبقا مختلف عن اي سبوع عملنا هيكون قدام البحر
زين:لا يعني لا مش موافق
بعد دقائق
نورهان:وحياتي يازين هات اكياس الفشار من جوة عشان نسيتها
احمد:يلا كل واحد يركب عربيته قدمنا الطريق طويل
نور:كل واحدة تركب مع جوزها وهيكون معاها كمية من الحاجة عشان تعبي السبوع وخلي جوزك يعمل معاكي ايوة شغلي كدا
البنات:اشطا
زين بزهق:يلا يا ست هانم اركبى
نورهان:طب ماتزوقش طا
البنات كل واحدة ركبت مع جوزها وكل واحدة مشغولا بأسبوع وجوزها معاها
احمد بزهق:يووووو انا زهقت مش عارف احط كام ملبس
نور:اتنين يا احمد
احمد:بقولك اي اعملي انتي خليني اركز في السواقة
نور:ولية متعملش معايا الله
نوسيلة:مامي كفاية كدا ولا اعبى كمان
نور:عبي شوية صغيرين
حور:مامي انا عايزا اروح اعبي مع سليم
احمد بصوت عالي:بت انتي مالكيش دعوة بسليم فاهمة ولا مش فاهمة
حور بعياط:حاضر يا بابي
زين:انا مردتش ازعلك ونفذت اللي في دماغك عشان بس مبحبش اشوفك زعلانة
نورهان: ان شالله يخليك لينا
زين بغمزة:بقولك اي ماتيجي نخلي العيال مع صحابك ونقضي احنا شهر العسل من تاني
نورهان ب**وف:يا راجل اتأدب بقا
زين:توتو مش هتآدب خالص وانا معاكي
زين والشباب ركنوا العربيات وراحوا مطعم نور
نور:نورتوا المطعم يا شباب والله
احمد بغمزة:بنورك ياقلبي
نورهان:انا خلصت الكمية اللي كانت معايا
البنات:واحنا كمان
نور:الشباب بقا يروقوا المكان والشباب اللي هنا هتساعدهم واحنا هندخل للشيف ونطلب منه الاكل اللي احنا عايزينوا
نورهان:زين كلمت سارة ومحمد
زين:ايوة وكلهم جايين في الطريق
نورهان:ماشي
نور:اشقطت يا احمد كيس البلونات دا
احمد:اعمل اي بى
نور:هتفخوا اكيد يعني
احمد: هو انا فيا حيل يعني
احمد:خد يا زين انت وسليم وسيف وباقي العيال أنفخ معايا عمك احمد لو منفخش البلونات دي هو اللي هيتنفخ
نورهان:يلا يابنات نجهز احنا باقي الحاجات
بعد ساعات كان المكان متجهز احسن حاجة والمكان كلة مليان بالونات الهيليوم واسماء البيبي
نورهان:بنات حلو الفستان عليا
زين من وراها :هياكل منك حتة ياقلبي
وبأسها من خدها
نورهان ب**وف :زين اتأدب بقا
نور:لا والله انتي لسة فاكرة تقولي اتأدب يا شيخة بقا
احمد: يلا يا شباب سارة جات اهي هي باقي العيلة
راحوا البنات سلموا علي سارة واهل نورهان ومامت زين
هايدي:عاملة اي ياسارة وحشاني والله
سارة:والله وانتي كمان وحشاني
مرام:مبروووك ياقلب اختك
نورهان:الله يبارك فيكي ياقلبي
مرام:يارب نتهد بقا
نورهان ب**وف:مرام اسكتي
زين:يلا يا شباب نبداء السبوع
نور بطفولة:اه يلا
احمد:لاء ولاء ولاء ولا عندنا سبوع وانتو لا
يلا ياعيال غنوا
لاء ولاء ولا عندنا سبوع وانتو لا
يارب يا ربنا تكبر وتبقا قدنا
زين:ولا بقولك اي شغل مهرجانات
احمد :اشطا يا زميل
اي دا اي دا هو في كدا كدا ايوة في كدا كدا
اي دا اي دا اي دا
هو في كدا كدا ايوة في كدا كدا
انا جامد كدا كدا
زين قاعد يرقص نورهان والكل هايص
زين:أدلعي يا موزة اه ياسمكة علي استكوزا
بطل بطل والباقي فيك
خطر خطر اه لو بصتلها في عنيك
قمر قمر قمر بنوتة رقيقة وشيك
احمد قاعد يرقص نور ويغنلها
نوسيلة:زين انا عايزا ارقص معاك
زين:لا يا نوسيلة مش هينفع عشان ادم وعمر بيبصوا عليكي
ادم(ابن هايدي )
عمر(ابن مرام)
نوسيلة:ما كلهم بيرقصوا اشمعني انا
زين:انا كدا مبحبش حد يبص عليكي
نوسيلة:رخم
وسابتوا ومشت
زين:متشكرين ياشباب نردهلكم يارب
احمد:يارب تكون بقا اخر خلفة والله انا حاسس اني بكلم ارانب
زين: اتأدب يلا الله
نورهان :عجبك اللي جوزك قالوا دا
نور بضحك:والله عندة حق
حازم:طب يا شباب هنبات هنا ولا هنروح
نور:هنبات اكيد
زين:لا يا نور مش هينفع عشان شغلنا
نور:عادي خدوا إجازة
زين:هي بالساهل كدا اكيد مش هينفع
نورهان:طب يلا يا بنات نشيل الحاجات دي بقا
نور:لا مش هنعمل حاجة العمال هنا يعملوا كل حاجة متشغليش بالك
كريم:طب يلا كل واحد يركب عربيته
احمد:انتم مستعجلين كدا لية احنا لحقنا
عمرو(جوز مرام اخت نورهان):عشان بس الشغل يا احمد
احمد :تمام يلا نجهز
كل واحد راح يركب عربيته واتجهوا الي مدينتهم القاهرة
نورهان:مبسوط
زين باس ايديها:جدااا طول ما انتي جنبي مبسوط جدا ربنا يخليكي ليا يا بطتي
الحلقة خلصت اتمني تعجبكم
صلي علي محمد
#نوووووور