رواية عش*ي الاول والاخير (مرات الظابط٣)
الحلقة (٤)أكتب للصغار..
بقلم /نورا عبد الرؤوف
صلي علي محمد
في الصباح في بيت زين الضوضاء يملئ المكان
نورهان بزعيق:ييييييلاااا
زين بفزع:في اي البيت بيولع ولا اي
نورهان:لا بصحي العيال عشان المدرسة
زين:هو اللي يصحي حد يصحي كدا
نورهان:اعمل اي يعني
زين:انا أقولك اعمل اي
راح جاب ازايز ماء ساقعة وغرق زين وسليم وزينةوسيف سليم بفزع:في اي انا بغرق ولا اي
زين ببرود:يلا عشان المدرسة واللي هينام تاني هغرقوا فاهمين اللي انتي يا زينة
سيف:اشمعني ست الحسن والهباب
زين:هباب علي دماغك هي كدا فاهمين ولا مش فاهمين
الكل:فاهمين
في بيت نور وأحمد
نور كانت بتحضر فطار ل حور ونوسيلة
حور:مامي انا عايزا اكون مع سليم في Class
نور:مش هينفع يا حور عشان هو أكبر منك وكل سن لية فصل
حور بطفولة:بس هو قالي عادي اقعد معاه
نور :لا مش عادي ويلا اسمعي الكلام عشان زمان الباص علي وصول
نوسيلة:مامي فين اللانش بو**.
نور:حطيت بتاعك في الشنطة
حور:وفين بتاعي
نور:في الشنطة برده
حور بطفولة:عملتي حساب سليم
نور:لا عشان زمان مامتة عملتلوا
احمد:يلا يلا الباص وصل يلا يا حور يلا نوسيلة عشان اوصلكم لتحت
حور ونوسيلة:باي يا مامي
نور:باي يا حبايبي
البنات نزلوا مع احمد تحت وركبوا الباص
حور:باي يا بابي
احمد :باي ياروح بابي نوسيلة خلي بالك من نفسك واختك
سليم:متخفش يا احمد انا هاخد بالي من حور
احمد:انا قولت نوسيلة مش سليم
سليم ببرود:وانا قولتك هاخد بالي منها يلا باي
الباص طلع
كان سيف قاعد يغازل نوسيلة ويضحكها
زين ببرود: نوسيلة تعالي اقعدي جنبي
نوسيلة :انا قاعدة جمب حور مش هسبها لوحدها
سليم :متخافيش علي حور انا هقعد جنبها
نوسيلة راحت قعدت جمب زين
سيف بغمزة:الله يسهلوا
سيف :بقولك اي يا ساندي
عمر:( ابن مرام اختك نورهان):بقولك اي يا سيف ملكش دعوة بساندي
سيف:هو في اي كل واحد معاه المزة بتاعوا وانا قلقاسة كدا
سليم:طب روچينا قاعدة لوحدها اهي
سيف:اللي دي دا ممكن اخوها ياكلني وبعدين هي اصلا انطوائية كدا مش فرفوشة وانا مش برتحلها
روچينا اخت ادم (ولاد هايدي وكريم)
الباص وصل المدرسة وكل واحد راح الفصل بتاعوا
نورهان بصويت:والله انا زهقت من الخلفة والعيال والارف
زين بغمزة:اي دلوقتي زهقتي مش كنتي نفسك تجيبي دستة
نورهان:انا عمري ما كنت نفسي اجيب دستة
زين:عاملة ذي القطط تأكلي وتنكري
نورهان:انا برده
بقولك اي خد شيل مالك شوية
زين:بقولك اي انتي انا ورايا شغل كتير
وقام راح أوضت المكتب
نورهان: انا مني الله اني خلفت تاني والله مني الله
العيال قاعدين يعيطوا
نورهان بصويت:حسبي الله ونعم الوكيل فيا والله
نورهان: ارن علي نور تيجي تقعد معايا
نورهان رنت علي نور
نور:الو اذيك يا نورهان
نورهان:بقولك اي مش وقت سلامات دلوقتي تعالي اقعدي معايا بالعيال عشان انا مبقتش قادرة منهم يلا مستنياكي
نور:حاضر حاضر براحة بس.
جاية اهو يلا باي
احمد:نورهان عايزا اي
نور:عايزاني اروح اقعد معاها بالعيال
احمد:ماشي تعالي اوصلك حتي عشان اتكلم مع زين شوية
نور:ماشي ثواني وأجهز
احمد بغمزة:برحتك يا بطل
في المدرسة عند الاولاد
في البريك (الفسحة)
روچينا كانت قاعدة لوحدها
بتاكل اكلها
ولد الذي يدعو (حسام )طفل رخم المدرسة كلها مش بتحبوا
خ*ف منها الاكل
روچينا بصتلوا : انت حيوان هات الاكل
حسام: لا
وقطع الاكل قدامها. و وقعها وض*بها
سيف شاف المنظر جري وراح ض*بة سليم وزين وآدم وكلهم راحوا اتلموا علية ض*بوا
ادم :حصلك حاجة ض*بك
روچينا بعياط:لا بس قطع كل السندوتشات ورماهم وانا مش معايا سندوتشات
ادم:هو دا بس اللي مزعلك
واخدها في حضنة
ادم :متزعليش تعالي اجبلك سندوتشاتي معلش سامحيني اني مقعتش معاكي انهاردة والله كان في ندوة لو كنت معاكي مكنش هيحصل دا كلة
روچينا:مش زعلانة
المديرة جات واخذت سيف وسليم وزين وآدم وروچينا وحسام
المديرة:ينفع اللي حصل من شوية دا
زين:يا مس
المديرة:اسكت يا زين انتي يحصل منك كدا انت عمرك ما اتخنقت مع حد
المديرة:انا هستدعي ولي امركم حالا
نور:باس باس يلا نام نونا
نورهان:مش هتعرفي تنيمي دا دماغة مصفحة
نور:هو جايبة من بره ذي أمه
نورهان:انا ياختي مش زنانة كدا
نور:طب اكلي
نورهان:اكل كذا مرة برده بيعيط
زين:الو
ايوة انا ماشي انا جاي حالا
احمد:في اي
زين:العيال اض*بوا في المدرسة والمديرة عايزاني
احمد:طب استني اجي معاك
زين: يلا
نورهان:رايح فين يا زين
زين:جاي اهو
نور:هو في اي
نورهان:مش عارفة والله
زين وأحمد وصلوا المدرسة
زين:لو سمحت فين مكتب المديرة
البواب: هناك اهو علي ايدك اليمين
زين:تمام شكرا
الباب خبط
المديرة:اتفضل
زين وأحمد دخلوا
المديرة :اتفضلوا اقعدوا
زين:خير يا فندم
المديرة:حكت اللي حصل
دول عيال متربوش
زين بزعيق: لحد هنا واسكتي انا ماسك علي اعصابي من ساعتها
انا عيالي متربين واحسن تربية كمان
انا عيالي مش غلطانين
احمد:اهدي بس يا زين
زين:اهدي اي بس عيالي مش غلطانين وبتقول مش متربين
زين:انا لازم اقفل المدرسة دي
المديرة:يا فندم مش قصدي
زين:قصدك ولا مش قصدك انا لازم اقفل المدرسة
احمد:اهدي بس وانا هحل المشكلة دي
احمد المديرة: مطلوب مننا اي دلوقتي عايزا تفصليهم يعني انا شايف أنهم معملوش حاجة غلط دول بيدافعوا علي اختهم عشان الولد اللي اخد منها الاكل فين الغلط في دا كلة
المديرة:حصل خير انا كلمت ولدت الولد وفصلتوا اسبوع
زين:في حاجة مطلوبة مننا
المديرة:لا
زين:يلا يا احمد وهات العيال معاك
احمد: سبهم يقضوا باقي اليوم
زين:لا هاتهم وانا مستنيكم في العربية
احمد :تمام
نورهان رنت علي زين
زين: الو ايوة يا نورا
نورهان:ممكن اعرف في اي
زين:حكلها اللي حصل
نورهان:انا هلبس واجي اربي الولية دي انا عيالي مش متربين
زين:خلاص انا عملت الواجب انا وأحمد يلا انا جاي في السكة باي
نورهان:باي
______بخ وحشتك صح
زين:--------
الحلقة خلصت اتمني تعجبكم
صلي علي محمد