الحلقة الاولي

2522 Words
الحلقة الأولي ********** القاهرة عام 1998 *************** في صباح اليوم استيقظت أنجي وهي تشعر ببعض التعب أسفل معدتها أنجي : لا انا خلاص بقالي كام يوم تعبانة اوى لازم اروح للدكتور بس هقول لمحمود ايه اااه هقولة راحة النادي وخلاص قطع سراحنها ايد أتلفت على خصرها أنجي : صباح الخير حبيبي محمود : صباح الورد والياسمين على عيون اجمل انوش فى الدنيا وباسها أنجي : يالا علشان تفطر وتداخد مروان معاك محمود : ليه وانتى مش هتيجي معايا أنجي : لا هروح مع نرمين النادي شوية محمود : هتتاخري أنجي بدلع : هوحشك محمود رومانسية : اوي انتى بتوحشيني وانتى فى حضني أنجي : مكفكش ليلة امبارح محمود : لا عاوز تاني وتالت وعاشر ومليار أنجي : ااااايه مليار انا كده مش هتستحمل محمود : ليه بس هو انا بتعبك أنجي وهى تقبلة : انت احن وانعم واطيب راجل فى الدنيا و عمرك متعبتني خالص محمود : ربنا يخليكي ليا المهم خدتى العلاج أنجي : خدت الى قبل الفطار ولسه الباقي و مروان : صباح الخير مامي وبابي أنجي : صباح العسل على عيون مروانى الحلو محمود : صباح الورد حبيبي مروان : مامي انا عاوز اخت محمود : اخت مين قلك كده مروان : كل اثحابي عندهم اخوات الا انا أنجي بحزن : معلش حبيبي مش بأيدي والله محمود : مروان حبيبي روح اغسل وشك مروان : حاضر بابي محمود وهو يحضنها : معلش حبيبتي هو لسه صغير أنجي بدموع : والله غصب عنى اوى كان نفسي اوى يكون عندنا ولاد كتير يشيلو عنك الحمل محمود وهو يقبلها : مروان عندى بالدنيا وانتى بنتي وكفاية عندى مروان ومش عاوز عيال تانى أنجي : بس انا عوزة اجيب اطفال محمود بعصبية : انا مش عاوز عيال انا عاوزك انتى وبس حتى لو مش بتخلفي ميهمنيش انتى بنتي وحبيبتي و مراتى وأمي واختي وكل حاجة ليا أنجي : انا اسفة محمود : خلاص بقي اطلعي البسي لغاية ما فاطمة تجهز الفطار أنجي بالم شديد : ماشي حبيبي صعدت أنجي الى غرفتها وازداد الألم عليها أسفل معدتها وقلبها فاطرت تاخد العلاج واتصلت على الدكتور الخاص بيها واتفقت معاه انها هتروح ليه المستشفي بعد قليل فوافق ارتدت ملابسها ونزلت الى الاسفل وفطرت وتوجه محمود ومعه مروان الى الحضانة وبعد ذلك توجه الى الشركات توجهت أنجي الي المستشفي وتوجهت الى غرفة الطبيب المعالج ليها أنجي : صباح الخير مدحت الدكتور : صباح النور أنجي اخبارك أنجي : الحمد لله بس تعبانة بقالى كام يوم مدحت : ليه مالك أنجي : مش عارفة بس فى وجع فى معدتي مدحت : طيب انا هتصل على دكتور ماهر أنجي : دكتور ايه ده مدحت : دكتور باطنة أنجي : تمام اتصل مدحت على ماهر وذهب إليه الى مكتبة ماهر : اهلا وسهلا مدام أنجي أنجي : اهلا بيك دكتور ماهر : خير بتشتكي من ايه أنجي : بقالى كام يوم بطني بتوجعنى اوي وخصوصا اسفل معدتي ماهر : طيب روحى مع الممرضة تجهزك أنجي : حاضر تم تجهيز أنجي ودخل ماهر ومدحت وكشف عليها ماهر بابتسامة : الف مبروك أنجي : مبروك على ايه ماهر : حضرتك حامل مدحت : اذاي حامل يستحيل طبعا ماهر : انا اسف بس الكشف المبدئي بيقول حامل مدحت للممرضة : ابعتيلي حد من فريق التحاليل بسرعة ماهر : اهدي بس مدحت مدحت : لو فى حمل هينزل امتى فاهمة أنجي بدموع : انا مش هقدر اموته يستحيل مدحت بعصبية : لا هينزل مش بامرك ولازم محمود يعرف ماهر بهدوء : طيب اهدو بس لغاية متحاليل مطلع ونتاكد مدحت بعصبية : الهانم مريضة قلب والحمل والولادة هيضعف القلب اكتر وممكن تروح مننا أنجي : انا مش هنزله انت فاهم مدحت : مش قرارك لوحدك انتى اذاي متفكريش فى جوزك وابنك أنجي : مهو علشان جوزى وابنى عوزة اجيب البيبي ماهر : خلاص ممكن تهدي وانت مدحت أخرس شوية مر الوقت بعد سحب عينة ليها وجائت الممرضة بنتيجة التحاليل مدحت بصدمة : ديه فعلا حامل ماهر : البيبي كبير فى بطنها اصلا ده عمره 12 أسابيع مدحت : الجنين ده لازم ينزل وفورا أنجي بدموع : مش هنزله خالص ولو فيها موتى مدحت : مش قرارك ده قراري وقرار محمود اتصل مدحت على محمود وطلب منه الحضور الى المستشفي للاهميه بعد مرور ساعة وصل محمود الى المستشفي وراح مكتب مدحت وفتح ودخل ولقي أنجي جالسة وتعيط فتوجه إليها بسرعة محمود : مالك يا عمري فيكي ايه أنجي : لا رد محمود : في ايه حد يرد مدحت بهدوء : أنجي حامل محمود بصدمة : ايه حامل اذاي بس ومن امتى مدحت : من 12 أسابيع محمود بعصبية : انتى اتجننتي اذاي طول الفترة ديه انتى عوزة تموتى أنجي : محمود افهم بس محمود بغضب : اخرسي خالص انتي فاهمة ماهر : محمود بيه ممكن تهدي محمود بجدية : مدحت الشئ ده لازم ينزل أنجي بعصبية : مش هنزل البيبي واسمه بيبي مش الشئ مفهوم محمود بعصبية : القرار مش ليكى مدحت نفذ وحالا ماهر بصوت عالى : بس كلكم مش عاوز اسمع صوت مفهوم مدحت : في ايه ماهر : الجنين مش هينزل خالص محمود بعصبية : وانت مالك ماهر : علشان الهانم حامل فى 3 شهور ونزول الجنين يعني موتها مفهوم محمود بصدمة : ايه اذاي مدحت : انت بتقول ايه ماهر : ممكن تقعدو وتسمعونى الحمل خلاص اتثبت وانتهى الأمر كل الى في ادينا دلوقتي انها تتابع معايا ومع مدحت وممنوع العصبية و النرفذة والدموع وطبعا محمود بيه ليه عامل مهم محمود : اذاي ماهر : طبعا انت عارف انها مش هينفع تاخد علاج كتير فلازم حضرتك يعني تحصل علاقة بينكم كل كام يوم وانت يا مدحت لازم تتابعد معاها باستمرار مدحت : تمام ماهر : أنجي يا بنتي انتى قد ولادي كفاية عياط ومن فضلك لو حسيتي باي حاجة اتصلي عليا على طول ماشي أنجي : حاضر ماهر : محمود بيه ياريت العلاقة متكنش عنيفة تكون هاديه جدا علشان خاطر البيبي محمود : انا اصلا مش عاوز الشئ ده وعمري مهسامحها على الى هي عملته ده وهفضل طول عمري اكره أنجي : محمود اسمعني محمود : العربية تحت يا ريت تروحى على البيت ومش عاوز اسمع صوتك أنجي : بس محمود بغضب : من غير بس انتهي الكلام اتفضلي على البيت غادرت أنجي وهي م**ورة من حبيبها وزوجها وعشيقها كانت دموعها تنزل على وجهها تالم قلوب الحرس الذين كانت تعاملهم على انهم اشقائها وخصوصا منصور المهدي ذلك الحارس الذي يعتبرها شقيقتة الصغيرة وكان معها فى كل وقت وصلت السيارات الى الفيلا وصعدت الى غرفتها وأخذت تبكي بشدة اما محمود الذي غادر الى الشركة وأمر بعدم دخول أحد وتحسر على حب حياتة تلك الفاتنه التي عشقها منذو صغرهم ولم يحب ولا يعشق غيرها تلك الصبيه الجميلة التي وقفت بجوارة وفعلت ما يفعلة الرجال تلك الشقية التي أدخلت البهجة و السعادة و الرخاء الى قلبه تلك الزوجه المخلصة التى كانت بمثابة الوتد بجوارة تلك المرأة التي وقفت بجوارة فى لعمالة حتى أصبح يمتلك الشركات بفضل عقلها تلك القوية التي نصرته فى اكبر المشاريع واصبح له اسم وكيان بين رجال الأعمال تلك الام التى تضمه الى ص*رها وينعم بدف غريب تلك العشيقة المجنونة التى تجعله يجن من تصرفاتها تلك الابنة التى عندما تبكي تسود الدنيا في عيونة تلك الصبية المجنونة التى حملت منه بابنه البكري وما أصعب ذلك اليوم الذي وجدها تتألم وسقطت بين يده فلاش باك كان محمود يجلس فى الشركة ويجهز صفقة مع إحدى العملاء العرب وكانت أنجي المسؤلة عن التخطيط والعمالة طلب محمود من السكرتيرة سرعة حضور أنجي ولكن قطع كلامهم دخول أنجي وكانت غير مستقرة وتسير ببطئ ولاكن فى لحظة سقطت أنجي بين احضان محمود الذى فزع من أجلها وحملها بعد تنبيه رجل الأعمال له توجه بسرعة الى المستشفي الخاصة بهم وكان فى انتظارة نخبة متكاملة من الأطباء وبعد الكشف عليها وضعوها فى العناية المركزة فترة وبعد ذلك تم نقلها الى غرفة عادية وخرج له صديقهم مدحت محمود بلهفة : مالها أنجي مدحت مدحت : اهدي بس علشان نعرف نتكلم محمود بعصبية : أنطق مراتي مالها مدحت بعملية : بصراحة أنجي عندها انسداد فى الشرايين والشريان التاجي لازم يتغير محمود برعب : أتصرف بسرعة انت عارف أنجي بالنسبالي كل حاجة ولسه مروان صغير عنده سنه اعمل ايه مدحت : متخفش ربنا كبير على العموم أنجي هتفضل معايا هنا فترة لغاية مظبط باقي أعضاء الجسم محمود بضعف : عاوز اشوفها بس خايف مدحت : مش وقت خوف خالص لازم تبقي قوى وتقف جامبها محمود بدموع : هو انا الى هقولك مانت عارف انجي لولاها مكنتش الشركات والمستشفى ديه موجوده هى قوية و ذكية وعملت المستحيل علشان توقف الشركات على رجل مدحت : اهدي يا صحبي انت عارف انى بحب أنجي ويشهد ربنا انها ذيها ذي ميسون اختي ويخاف عليها انت عارف وقفتها جامبي فى وقف الكل اتخلي عنى بس هى وقفت اقصاد الكل وظهرت برائتي محمود : عارف يا صحبي وانت عارف انك أخويا مش بس صحبي مدحت : دلوقتي تقوم تغسل وشك وتروحلها يالا محمود : حاضر توجه محمود الى جناحها بعد ان غسل وشه وعندما دخل وجدها تنام على السرير والأجهزة متوصلة فيها ووجهها شاحب بشدة جلس محمود بجوارها وقبل يديها وهمس باسمها محمود حب : مولاتي وملكة قلبي أنجي بضعف : حبيبي وروحي محمود بهزار : شكلك كده عوزة تعرفي غلوتك علينا أنجي : انا عارفة انى غالية اوى فى قلب حبيبي دودي محمود بضحكة : وحشتني دودي اوى من يوم ما الواد ابن الكلب ده جيه وهو واخد الدلع و الحنان و الحب مني أنجي بزعل : متشتمش ابني حبيبي راجل وكبير وهيكون ضهر وسند ابوه كمان ده عليه جوز عيون حلوة وتسحر اي حد محمود : مهو طالع لامه أنجي : انت عارف انا سميته مروان ليه محمود : اه صحيح ليه اسريتي على اسم مروان أنجي : انت عارف معنى الاسم محمود : لا اهو اسم والسلام أنجي : مروان هو اسم علم مُذكر عربي، وهو نسبة إلى "المَرْو" والذي واحدته مروة وهيَ الحجارة الصلبة والتي تعرف بالصوّان؛ الذي يُقدح به الزند، لترسل شرر النار. والمَرو أيضًا هو اسم جنسٍ من نبات الريحان، وقد تُسمى به الإناث، فيصبحُ: مروانة. محمود بانبهار : وااااااو يعنى اسم جامد أنجي : عملت ايه فى الصفقة محمود : مانتى لما تعبتي سبته ومشيت انجي بعصبية خفيفة : اتفضل اتصل بيه وقابله وأمضى الصفقة محمود : بس ا أنجي : مغير بس يالا حالا محمود : انا مش هسيبك أنجي : خلاص حدد معاه معاد بكرا عوزة طلب محمود بلهفة : تحت امرك انجي بحب : عوزه انام فى حضنك ممكن محمود برومانسية : الحضن واصاحبة تحت الخدمة نامت أنجي بين احضان محمود وبعد مرور الوقت دخل مدحت وعندما رائهم بهذا الوضع ضحك ووصلها العلاج فى المحلول وخرج ومنع دخول اي شخص وطلب من الحرس منع اي شخص بارك فاق محمود من سرحانه على يد توضع عليه وكانت يد منصور المهدي حارسة الأول وصديقة الأمين منصور : وحد الله يا صحبي محمود : هضيع من ايدي منصور : ليه بتقول كده محمود بعصبية : على اساس مكنتش معايا من ساعة متعبت والدكتور منعها من الحمل الآن قلبها ضعيف و مش هتستحمل انا عاوزه هي مش عاوز اي حاجة تانية منصور : اهدي بس طيب مينفعش ينزل محمود بسخرية : تنزله الهانم حامل فى 3 شهور وهي متعرفش منصور : فى ستات كتير مبتعرفش اسمعني انا مش بس الحارس الشخصي لا احنا اصحاب اهدي شوية عليها وربنا هيعمل الصالح محمود : يااااا رب انجدها منصور : يالا نروح الوقت اتأخر وهى زمانها مموته نفسها من العياط وانت عارف محمود : مش قادر اشوفها كده مدحت حذرنا زمان ودلوقتي اكتر منصور : مش دكتور النسا طمنك محمود : هو احنا بنضحك على بعض هى بقالها كام يوم مش مظبوطة حتى وهى معايا منصور : معندناش غير ربنا وهو عالم ب*روفنا يالا غادر محمود الشركة وتوجه الى المنزل وعندما دخل شاف مروان بيعيط فتوجه إليه بسرعة وخده فى حضنه محمود : مالك يا مروان في ايه مروان بدموع : ماما تعبانة اوى ومن ساعة مجيت وهى بطعيط اوي محمود : معلش اصلها تعبانة مروان : بس انت على طول بتصالحها ونبي بابي اطلع صالحها وخليها تاكل محمود : حاضر حبيبي اطلع نام بقي صعد محمود الى الأعلى ودخل الى الغرفة ووجدها تجلس على السرير وهي تضم رجليها الى ص*رها وتنظر إلى الفراغ نظر لها محمود بغضب ودخل الحمام وبعد فترة خرج ونظر لها وتوجه إلى السرير ونام انجي بدموع : محمود اسمعني انا محمود بعصبية : مش عاوز اسمع صوتك مفهوم انجي : بس انا عوزاك محمود : ااااه نسيت اني جزء من علاجك حاضر قرب منها وحاول يعمل علاقة بس هي زقته وعيطت اكتر وسابت الأوضة ونزلت الجنينة وفضلت تعيط لغاية منامت مكانها كان محمود ينظر عليها من الأعلى وقلبه بيتقطع عليها وبعد فترة نزل لقاها نايمة فشالها وطلع على فوق وحطها على السرير ونام بجوارها مر حوالى شهر على تلك الحالة وكان محمود يقيم معها العلاقات الزوجية بفتور شديد وكان كل الوقت يعلمها بكره الشديد لذلك الشئ الذي تحمله ارسل محمود مروان ومعه سليم فى رحلة مدرسية مر شهر آخر على هذا الوضع ولكن لم تستحمل انجي كل هذا البعد من حبيبها وزوجها فقررت توضع حد لتلك المعاملة انجي : محمود انا زهقت من معاملتك ليا محمود ببرود : ليه مش بعمل واجبي الى الدكتور قال عليه خلاص بقي انجي بدموع : انا عوزة جوزى وحبيبي عوزاه يرجع محمود بعصبية : نزلى الشي ده وانتى هتلاقي جوزك وحبيبك من تاني انجي : والله مكنت اعرف أني حامل محمود : خلاص انتهت انجي : دودي حبيبي انت وحشتني اوى محمود بسخرية : ما انا قولت تعالى قولت لا انجي بعصبية وصوت عالى : لااااااا انا عوزاك ترجع ذي زمان انا تعبت والله تعبت لو مكتبلي اموت هموت بس خلى بالك من بنتي وحبها حرام عليك تعذبها وتعذبني كده محمود : و المطلوب انجي : انت عارف اني ياخد العلاج والله العظيم معملت كده بمزاجي محمود : انتهي الكلام انا ماشي غادر محمود الى الشركة وتركها تبكي على ضياع حبيبها بعد مرور ساعتين اتصلو على محمود واخبروه بسرعة التوجه الى المستشفي الخاصة بيه توجه بسرعة محمود إلي المستشفي وعند وصله علم بدخول انجي الى غرفة العناية المركزة مدحت بعصبية : انت عملت معاها ايه وصلتها لكده محمود بلهفة : ليه مالها مدحت بسخرية : ولا حاجة كل الحكاية هى هتفضل باقى شهور الحمل معانا هنا محمود بذهول : ايه اذاي ماهر من خلفة : لأنها مضمرة نفسيا والجنين فى وضع خطر محمود بعصبية : نزل الجنين انا مش عاوزة انا عاوزها هيا ماهر بغضب : انت ايه الجنين وهى واحد لو مات هى ماتت انتبة الجميع لصوت ذلك الطفل ولكن اي طفل من يسمع كلامه يقول بأنه رجل كبير مروان : أمي هتفضل هنا وانتم الاتنين هتفضلو تحت رعايتها ولو أراد ربنا وخد أمانته يبقي ديه حكمه ربنا واختي تعملو المستحيل وتخرج عايشة اختى الصغيرة هتعوضنا عن أنجي الكبيرة ماهر : مين قالك كده مروان : أمي هي الى قالت كده واختى فى حمايتي ولو ابويا مش عاوز اختي انا هربيها وهخليها احسن واحدة فى الدنيا ماهر بانبهار : صحيح نظرتي ليك مخيبتش راجل من صغرك مروان : انا ابن أنجي الكاشف و محمود الكاشف ولازم يبقي نسلهم قوي وعظيم ماهر : ربنا يبارك فى عمرك ويجعلك سند لابوك ولاختك مدحت : هتسميها ايه مروان : أنجي على اسم ماما ماهر : وانت عارف معني اسمها ايه مروان : طبعا عارف معنى إسم انجي في قاموس معاني الأسماء اسمعلم مؤنث يوناني، معناه جالبة البشائر، وهو مختصر أنجيل وأنجيلا، ويلفظ أنجلين. من الإنجيل وهو البشارة. وقيل: هو تركي معناه اللؤلؤة ماهر : جدع عارف ماما على بكرة الصبح هتبقي كويسة بس قول يا رب مروان : يا رب غادر مدحت و ماهر وفضل محمود و مروان محمود : انا اسف مروان : اوعي تتاسف تاني انا عارف انك بتحب مامي وعوزها معانا بس ده نصيب محمود : صح ابن أنجي بقولك ايه تعالى ننام مروان : مش هسيب مامي لوحدها محمود : ماشي سأل ممرضة على غرفة فاضية ودخلو ونامو فيها الى الصباح &&&&&&&&&&&&&&&&&&& يتبع
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD