part 2

2725 Words
#أحفاد_نعمان الحلقه 4 ?اللهم صلي وسلم وبارك علي سيدنا محمد ? اجتمع الجد مع زيدان وطه وحدثهم علي جواز البنات من الشباب . زيدان : صقر هيتجوز كيان بنت عمته. الجد : كيف بس ..صقر خاطب طه : ابوي عنده حق. زيدان : البت اللي خطبها دي معتنفعش مع ولدي. انا هتكلم معاه الجد كان يتمني ان صقر يكون من نصيبه كيان في الليل كان الجميع في غرفهم .. صقر يتحدث الي الهاتف مع زهره صقر : مالك زهره : مش عجبني اللي بتقوله ده صقر: وايه اللي معجبكيش في كلامي زهره : انا عايزه بيت لوحدي صقر : وايه تاني زهره : وعربيه كمان . انت وعدتني صقر : وايه زهره : هو ايه . انت بتكلمني كده ليه صقر **ت لحظه : زهره انتي عتحبيني وله عتحبي مركزي . انتي معتتصليش بيا واصل غير اما بتطلبي شي . غير كده لاع زهره : انت عتقول ايه بس . انا عحبك موت كمان. واما بطلب منك حاجه علشان انت حبيبي سمع طرق ع باب غرفته صقر: هقفل معاكي واكلمك مره تانيه. زهره : سلام قفل صقر الهاتف وفتح باب الغرفه ليتفاجا بابيه صقر: اتفضل يا بوووي دخل زيدان الغرفه وجلس واشار لصقر ليجلس بجانبه فكر زيدان في الطريقه اللتي يفاتح بها صقر ولم يجد غير الصراحه زيدان : صقر انت هتتجوز بنت عمتك .كيان صقر بصدمه : انت عتقول ايه زيدان : اسمعني يا صقر انت عاقل وهتفهم كلامي . زهره دي مهتنفعكش تفكيرها غير تفكيرك انا مكنتش موافق علي الخطوبه دي. صقر : بس زيدان: هي بتريحك ..بتسمع كلامك .متفهمين صقر: ابوي. دي حياتي وانا اخترت دي زوجتي وشريكتي. اما بقي كيان دي انا معحبهاش . زيدان : هت**ر كلمه ابوك وجدك يا صقر صقر: جذمتكم علي راسي يا بوي . بس دي حياتي والقلب وما يريد زيدان : طاا علشان تعرف انا مش موافق علي زوجك من زهره . ولو عايز تكمل كمل واعصاني **ت صقر فهو شخصيته قويه ويعلم الجميع بهذا لن يقوي احد ان يقرر عنه او يقنعه بشئ هو يرفضه. اما زيدان فقرر انه لاينضغط علي ابنه فهو يعلم جيدا مدي عنده مر يومين .. فهد ما زال غاضب من روح . وهي تخاف ان تتحدث معه . حتي انها لا تخرج من غرفتها. اما كيان وايمان فالجد يهتم بهم جيدا و زيدان وطه وزوجاتهم كيان : تعالو نقعد في الجنينه شويه ايمان : يلا روح : لا. مش هخرج كيان : بطلي جبن بقي. هتفضلي حبسه نفسك روح : اه. انتي معترفيش فهد زين ايمان : ميقدرش يعملك حاجه .ده جدو كان موته اقنعو روح انها تخرج معاهم. جلسو في الحديقه وهما يتسامرون. دخل عزيز من بوابه المنزل . ليلمح ايمان ابتسم بفرحه واقترب منهم عزيز : اول مره اشوف ورد بيتكلم ضحكو الثلاثه عليه .. عزيز: يا بوووي علي الضحكه احمر وجهه ايمان ونظرت للارض روح : شوف انت ابن عمي من زمان واول مره اعرف ان دمك خفيف عزيز وهو بيسبل : هو بقي خفيف من اجلها فقط رفعت عينها لعينه وتاه الاثنان معا. في كلام العين. نظرت روح الي كيان وغمزتها ليضحك الاثنان . اما عزيز وايمان فكان في مكان اخر. امسكت وجهه اختها : ايه ركزي معايا انقطع التواصل بين عزيز وايمان ليتن*د هو بحبه جلس امامها علي المقعد وهو يتامل في ملامحها بابتسامه هادئه . روح : اتنين ليمون هنا بسرعه كيان : لا خليها ماذون بسرعه عزيز : ياريت ماذؤن ويبق احلي واجب ضحكت البنات. . عزيز : عتكلم جد. انا عايز اتجوزك يا ايمان . شعرت بالاحراج وزاد ض*بات قلبها . قضمت شفاتها بخجل . عزيز : يا ابووي علي القمر وهو م**وف. رحت فيها يا ابن زيدان تدفقت الدماء الي وجهها اكثر وشعرت بارتجاف جسدها من الخجل . وقفت روح واشارت لكيان ليبتعدو عنهم ويتركوهم يتحدثون اقترب اكثر عزيز من ايمان لترجع للخلف : في ايه عزيز : في كارثه. في مصيبه ايمان : لا حول ولا قوه الا بالله. كارثه ايه عزيز : قلبي وقع وخلاص هيقف من كده الدق ايمان: يا سلام عزيز : وحيات اغلي حاجه عندي اللي هي انتي. انا حبيتك اووي نظرت داخل عينه لتفهم اكثر و تستوعب ماذا يقول عزيز بهيام تام : بحبك يا ايماني . انتي اللي عايزاها تكون شريكه حياتي وانتي اللي عايز بيها اكمل نص ديني ايمان : انت لحقت تحبني . احنا بعدنا عن بعض من صغرنا ولسه راجعه من وقت قصير عزيز : من اول يوم شفتك في المستشفي وقلبي دقلك وحسيت اني مش قادر ابعد عنك. مسك يدها فابتعدت سريعا . اعاده الكره وامسك بها مره اخري ووضعها علي قلبه لتشعر بالخجل عزيز : حاسه بقلبي كيف عم ينبض. اغمضت عينها بخجل وشعرت بقوه ض*بات قلبه وسرعاتها . لتشعر ان قلبها ايضا يزيد من قوه ض*باته عزيز : بحبك ابتسمت له .. عزيز : قولي اي حاجه تعبر عن حالتك. اخفضت راسها في خجل تريد ان تفر منه ولكنه ممسك بيدها عزيز : موافقه نتجوز لم تجيبه .. عزيز : اي اشاره تتطمني بيها قلبي ويزيد تاكدي حركت راسها بالموافقه ليضحك بفرحه ويطبع قبله رقيقه علي كف يدها احست بان دمائها تغلي من الخجل .فسحبت يدها منه ظل ينظر له وهو حاسس انه طائر في سماء الحب كانت كيان تضحك مع روح لتنصدم في فهد شهقت روح بخوف .. فهد : شوفتي عفريت وله ايه روح : ااا. لاع. فظعتني نظر لها بزعل . بادلته النظره بعتاب . اكمل طريقه لتوقفه هي بالنداء عليه روح : فهد تن*د من سماع اسمه منها : نعم روح : انا معملتش حاجه غلط نظرت لها كيان لتشجعها ان تكمل حديثها فهد نظر لها : لا عملتي. وغلط كبير كمان روح : انا مكنتش اعرف هو عايز ايه. قالي انه عايز يسال عن حاجه في الدراسه .. وبعدين انا كمان زعلانه منك. مفروض انك عارفني وعارف اخلاقي كويس نظر لها فهد بغضب ارتعبت من نظرته واقترب اكثر منها لترجع خطوه الي الخلف واغمضت عينها بتوتر كيان : فهد براحه مش كده تنفس بغضب : انا عايز اتكلم معاها لوحدنا. معلش يا كيان كيان : بس فهد: معتخفيش عليها . مش هكولها تركتهم كيان وابتعدت عنهم فهد بهدوء : فتحي عينك يا روح شعرت روح بانخفاض نبرة صوته ففتحت عينها ببطئ فهد : انا مقولتش انك قليله الادب وعارف اخلاقك كويس. بس مفروض متسمحيش لاي شخص يتكلم وياكي . محدش يسمع صوتك ده . ومحدش يقرب منك وله يتغزل فيكي . انتي جوهره وكنز وقمر عالي الكل يشوفه من بعيد والكل يتمني يقرب منه وميعرفش. مش مسموح لاي حد غيري انا وبس نظرت له بصدمه وفتحت عينها ماذا يقول . اهو اعتراف . فهد بحزم وقوه وخليط من الحب : انتي ليا انا وبس . انتي ملك فهد نعمان . روحي انا ازدادت دهشتها لتشعر ب*عور غريب لم تشعر به من قبل. ارتفع صوت تنفسها ووجهها اصبح محتقن بالدماء فهد : روح فاهمه كلامي لم تجيب .. فهد : هقول تاني انتي ليا انا وبس . هتكوني مرتي .. انتي روح فهد . سمعاني وفهماني قال كلمته الاخير بقوه لتحرك راسها انها تسمعه ابتعد خطوتين ورجع اليها يبدو انه تذكر شئ نظر الي داخل عينها : مش عايز اسمع رايك. لانك غصب عنك . عتكوني ملكي ابتسم لها بثقه اما هي فكانت تائها في عينيه ولم تجرؤ علي الرد #أحفاد_نعمان لحلقه 5 ?اللهمَّ فاطرَ السمواتِ والأرضِ، عالمَ الغيبِ والشهادةِ، لا إلهَ إلَّا أنتَ ربَّ كلِّ شيءٍ ومَليكَه، أعوذُ بك من شرِّ نفسي ومن شرِّ الشيطانِ وشرَكِه، وأنْ أقترفَ على نفسي سوءًا أو أجرَّهُ إلى مسلمٍ? بعد اعتراف كل من فهد وعزيز بحبهم الي ايمان وروح. كانت حالتهم غريبه. روح كانت تشعر بالصدمه. نعم تحبه. من مل قلبها متذ الصغر وهو امامها ولكنه كان كالحلم البعيد. كانت تعشقه ولكنه متعجرف ومغرور ولكنه هو الوحيد من رق قلبها له .. اما ايمان فكانت تشعر انها فوق السحاب فعزيز ينتهز اي فرصه ليعبر لها عن مدي حبه لها بعد يومان دخل صقر وهو يبدو عليه الحزن وصعد الي غرفته لم يتحدث الي احد. صعدت اميمه اليه : مالك يا ولدي نظر له صقر وتن*د بالم : زهره يا امي. بعتتلي رساله انها هتفركش الخطوبه ومش عايزه تكمل اميمه : بنت ال*** ليه ايه حوصل صقر : معجبهاش تحكماتي ورافضه اسلوبي . اميمه : تغور في داهيه. انت راجل كيف ابوك وجدك. جوزك ست ستها صقر كتم غصته في قلبه. ومثل القوه فهو لن ينهار امام احد حتي لو كانت امه. احتضنته امه وربت علي كتفه بحنان : البلد كلها تتمناك يا قلبي . بكره تندم هي تلاقي ضفرك فين . صقر: برحتها يا امي. ربنا يرزقك بابن الحلال اللي يسعدها ابتسمت امه اميمه برغم من معرفتها انه غاضب ولكن قلبه ابيض وحنين اميمه : ربنا يسعد قلبك يا ولدي ويرزقك السعاده . صقر: يارب يا امي . خرجت اميمه وتركت صقر في افكاره .. زيدان : مالك يا اميمه اميمه : زهره سابت صقر وهو يا حبه عيني شكله زعلانه زيدان بفرحه : خير وبركه. جت من عند ربنا. اميمه: فرحان فيه . انت خابر ان ابنك عيحبها زيدان : فرحان جدا. خابره انتي ربنا عمل اكده علشان يرزقه باحسن منها . اميمه : شكلك مخبي عني حاجه زيدان : صقر عيتجوز بنت عمته كيان. اميمه : هو هيوافق . انا خابر زين ان صقر عنيد زيدان : عيتجوزها وانا متاكد . **تت اميمه وبداخلها حيره . هل سيقبل ابنها من الزواج بكيان اما سيرفض ... . علم الجد بما حدث ولم يتحدث مع صقر. بعد ايام دخل صقر الي الجد .. صقر: جدي انا موافق علي الزواج من كيان الجد : نعم صقر : موافق. مش ده اللي انتم عايزينه الجد : يا بني اقعد اكده وفهمني مالك جلس صقر و تن*د بالم : زهره اتخطبت لواحد تاني يا جدي . مكنتش عتحبني ربت علي كتفه : متستهلكش يا ولدي. انت احسن منيها صقر: ليه يا جدي تعمل فيا اكده الجد : احمد ربنا يا ولدي. عرفك ناويها وعرفت انها مفهاش خير . ربنا يرزقك باحسن منها صقر : والاحسن دي هتكون كيان ابتسم الجد : محدش يقدر يغصب عليك بحاجه يا صقر. بس انا معطمنش علي كيان غير معاك . عزيز عيحب ايمان . . وفهد انت خابر زين انه عيحب اختك روح . وانا ماجل موضوع جوازهم لحد اما اطمن علي روح لاول. وانت الوحيد اللي هكون مرتاح ومطمن وهي وياك. لو مت قطع كلمه صقر بحزم : بعد الشر عنك يا جدي . طولت العمر ليك. عتجوزها يا جدي. الجد : عتتجوزها وتعملها زين وتحبها يا ولدي صقر: وهو الحب ده بايدنا يا جدي . وله نضغط علي زرار وتشتغل خاصيه الحب. . الجد : لا يا صقر . الحب مش بايدنا. بس انت تقدر تحب من جديد وتبني علاقه احسن مع واحده تحترمك وتحبك وتشاركك في حياتك. مش واحده همها تاخد منك بس. الحب لو مفيهوش اخذ وعطا ميبقاش حب. يبق استغلال يا صقر انت عاقل وعتفهم كلامي. نصيبك عتخده بس حافظ عليه ومضيعيش فرصتك الحلوه علشان انت مغمي عينك صقر اتن*د ونظر لجده اللذي طمئنه بعينه الجد : ادي لنفسك فرصه يا صقر وصدقني مش هتندم صقر: حاضر يا جدي . الجد : نقول مب**ك صقر بلا مبالاه : قول يا جدي. حضنه الجد في فرحه فقد اطمأن اخيرا علي كيان انها ستكون مع من يحافظ عليها ويسعدها فهو يثق في قدره صقر علي المحافظه عليها اما صقر فكان بداخله بركان من الغضب فحبيبته تركته من اجل من يدفع اكثر لا احد يشعر عما بداخله. دخل الجد الي حجره البنات ليجد كيان وايمان وروح الجد : كيفكم يا بنات الكل : الحمد لله الجد : عايز اتكلم مع كيان لوحدنا. استغرب البنات ونظرو الي بعضهم باستغراب . ثم خرجت روح وايمان ونزلو الي الحديقه .. الجد : اقعدي يا كيان كيان : خير يا جدو الجد : ابن عمك صقر طلب يدك كيان بصدمه : ايه. الجد : اللي سمعتيه كيان :ازاي بس صقر خاطب . الجد : الخطوبه اللي بينهم اتلغت كيان : انا معحبوش الجد : انتي في حد في حياتك يا بتي كيان : لا يا جدو الجد : اسمعيني كويس . صقر ابن خالك زين وراجل صوح. هو عصبي حبتين وشديد بس قلبه ما في اطيب منه هيصونك ويحميكي . وعيحبك انتي ادي لنفسك فرصه وانتي عتحبي و انتي قولتي معتحبيش حد كيان : بي انا مش عايزه اتجوز. انت زهقت مني الجد : زهقت من ايه .ده انا نفسي اشيلك في نفوخي بس عايز اطمن عليكي انتي مش هتغيبي عن نظري. هتتجوزي اهنا معايا كيان : ده جواز يا جدو مش حاجه بسيطه الجد : انا عمري ما ضرك يا بنت الغاليه وصدقيني صقر ده احسن واحد ليكي . في الجنينه كانت روح تتحدث مع ايمان. و اقترب من خلفهم عزيز رأته روح وابتسمت ليغمز لها ان ت**ت ايمان: تفتكري جدو عايز ايه من روح : مفيش انا هقوم اعمل شاي .تشربي ايمان : ماشي. ذهبت روح وهي تضحك . ليضع عزيز يده علي عين ايمان شهقت : يا بيخه انتي بتعملي ايه ضحكت في **ت . تحسست يده لتعلم انها ليست روح ايمان : نزل ايدك يا عزيز ضحك بصوت عالي .. ضحكت علي ضحكته ايمان : ايدك دي هقطعها بعد كده عزيز : اهون عليكي ايمان بابتسامه : لا. بس متلمسنيش عيب عزيز : عيب. عارف. بس غصب عني . قلبي عيحبك ايمان : انت مش هتسكت غير اما جدو يقطع راسك عزيز : فداكي يا ايماني. اموت فداكي ايمان : بعد الشر عنك عزيز : يا بوووي علي العسل . هموت يا بوووي ضحكت ايمان علي طريقته : بعد الشر عنك يا رخم بطل كل شويه تقول هموت دي عزيز : عتخافي عليا اومات راسها بخجل. فرح بداخله وابتسم لها بحب عزيز : ارفعي راسك عايز اشوف عيونك دي نظرت له في خجل ليتن*د لها بشوق وينظر لعيونها بشوق عزيز : بحبك يا ايمان احمرت وجنتها بخجل وقضمت شفتها عزيز : يا بوووي عليكي . قسما بالله بحبك واموت فيك شعر بض*به علي راسه ونظر خلفه .. كان نعمان واقف الجد: بتعمل ايه عندك يا ولد المحروق. ضحكت ايمان. وضع عزيز يده علي راسه بالم عزيز بعتاب : اضحكي زين .ماشي ايمان بحب : وجعتك عزيز : قوي قوي يا بوووووي ايمان : معلش. الف سلامه عزيز : لو حطتي يدك عليها عتخف ض*به الجد مره اخري علي يده. ليصرخ بالم عزيز : في ايه بس يا جدي. الجد : لم روحك يا ولد ال*** عزيز : انا عملت ايه. عحبها يا بوووي وعايز اتجوزها الجد : مفيش بنات للجواز عزيز : نعممممم. ليه بقي الجد : اكده . امشي من وشي. عزيز قبل يد جده : ابوس يدك يا جدي ..جوزهالي ومعتندمش نظرت له ايمان بحب وابتسمت بخجل . الجد وهو يتصنع الجد : لاع عزيز : لاع ليه . عحبها وعحافظ عليها. ومزعلهاش واصل الجد : وايه رايك يا ايمان في عيقولو عزيز نظر لها عزيز بامل لكي تتحدث . غمز لها الجد ايمان : اللي تشوفه يا جدو الجد: اهو. وانا رافض يبق انتي ايه ايمان : رافضه نظر لها عزيز بصدمه : ايمان غمزلها جدها .. ايمان : اللي جدو عايزه يا عزيز عزيز : اكده . وانت يا جدي رافض ليه الجد : اكده. مزاجي. عزيز بحزن : يا جدي. انا عحبها والله عحبها الجد : استحي علي دمك . عتقولها في وشي عزيز : اه عقول للعالم كله. عحب ايمان. ابتسمت ايمان : خلاص بقي يا جدو. حرام عليك الجد : قلبك رهيف. سبيه شويه يتعذب ايمان : لا كفايه عليه عزيز : اتتم عتمثلو عليا. حركت ايمان راسها بنعم . ليضيق عينه : ماشي يا ايمان. ماشي يا جدي. الجد : مش عجبك وله ايه عزيز بغيظ : عجبني يا جدي . عجبني اووي .... في الداخل كانت روح انتهت من عمل الشاي . وعند خروجها لمحها فهد ليقترب منها اتوترت ونظرت الي الارض فهد : عتهربي مني وله ايه روح وعينها للاسفل: لاع . ليه عتقول اكده فهد : شكلك اكده. روح : لاع فهد : ارفعي عينك يا روح ترددت للحظه ثم رفعت عينها وتقابلت مع عينه لتشعر برعشه تسري في جسدها ..فهو له هيبه ورهبه في نظرته فهد اخذ كوب من الشاي وشرب منه : تسلم يدك روح : تسلم فهد : اي حاجه منك جميله روح: ها فهد : انتي جميله واي حاجه منك جميله .. تاهت روح من كلامه ووقع كوب الشاي منها. ليبعدها يد فهد بعيدا بخوف .. فهد بخوف : حاسبي يا روح روح امسكت في يده بخوف . لينظر الي جسدها فهد : حوصل حاجه. انتي زين روح : اه .اه . زينه فهد : الحمد لله. مش عارفه تمسكي كوبايه شاي روح : انت السبب فهد : واه واه. وعملت ايه روح : انت خابر زين عملت ايه تركته وصعدت الي غرفتها وقلبها يدق بشده اما هو فضحك علي برائتها فكلمه منه تجعلها تتوتر
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD