bc

أحفاد نعمان( مكتمله)

book_age16+
1.6K
FOLLOW
10.6K
READ
drama
comedy
like
intro-logo
Blurb

#أحفاد_نعمان

كيان : انا بكرهك

صقر: عارف

كيان : انت مش طبيعي. بص انا وانت مش بنحب بعض .صح

**ت هو ولم يجيب .. اما هي فكانت تصرخ بداخلها تريده ان يكذبها

صقر : عارف انك معتحبنيش

نظر لها بعينيه لتتوه بهما فهي تعشق عينه السوداء كالليل

كيان في سرها : غ*ي مش بتفهم

قطع كلامهم صوت طرق علي الباب .

ذهب صقر ليفتح الباب ووجد امامه اخته روح

روح : صقر . جدي تحت وعايزك

صقر: انزلي وانا عهحصولك

روح : هات كيان

صقر: لاع . عتنزل معاي

نظرت له روح بترجي .ليضيق عينه بتحذير 😒. خافت منه فتراجعت ونزلت للاسفل.

اغلق الباب خلفه ورجع اللي تلك الواقفه تنظر اليه بعينها الخضراء ولا يعجبها الامر ..

صقر بعصبيه: شكلك اكده . معجبكيش الحديدت

كيان : صقر لو سمحت. اتكلم بهدوء ومتزعقش

صقر لنفسه : ازاي متعصبش وانا نفسي اخبيكي جوايا بعيد عن كل العيون

كيان : انا هنزل لجدو . واحشني

صقر: غيري لاول .

كيان بصت علي لبسها في المرايا : لبسي كويس اهو وطويل

وقف خلفها لتشعر بحراره جسده في ضهرها. وضع يده علي يدها ومررها بطول ذراعها لتغمض عينها ووجهها تحول للون الاحمر من الخجل

صقر بهمس : يدك دي غطيها

كيان بتوتر : ها. حاضر

*********

اما روح فكانت تقف امام المرآه وهي تضع حجابها .

اقترب منها وهو ينظر لها بتفحص ووجهه جاد

روح : انت بتبصلي كده ليه

فهد : عشوف . كيف راح تلبسي الحجاب

روح : هلبسه كيف ما بلبسه في العادي

فهد : وشعرك عيبان

روح : الطرحه هي اللي بتتزحلق. لكن مش قاصده انا

فهد امسك بكتفها وعينه مثل النمر : اتصرفي . لو لقيت شعره منك واحده باينه هقص شعرك كله

روح : يا سلام . ومين اللي هيسمحلك تعمل كده

فهد : انا بعمل اللي علي كيفي

روح : اللي علي كيفك ده . مش عليا

فهد : عليكي وعلي اي حد. انت معترفيش انا فهد يعمل اللي علي كيفه

chap-preview
Free preview
الحلقه الاولي والثانية والثالثة
#أحفاد_نعمان الحلقه ١ ? اللهم صل وسلم علي سيدنا محمد ? في الريف المصري .. يحكي ان هناك عائله من اكبر عائلات الصعيد المعروفه بالقوه والاصاله . كبير العايله وهو الجد نعمان سليم الرازي معروف بالحكمه والوقار والقوه . توفيت زوجه السيده امنه وله ولدان وبنت .... الابن الاول زيدان الرازي متزوج من اميمه وله ولد وبنت صقر. و روح . الابن الثاني طه الرازي متزوج من سماح وله ولدان فهد و عزيز الابنه امينه الرازي متزوجه من دكتور امين راضي تعيش في القاهره مع زوجها وله ابنتنا كيان وايمان تجتمع العائله بعد صلاه الجمعه ليقضو وقت عائلي جميل نعمان بقوه : اختك اتاخرت ليه يا ولدي زيدان : ياحاج الغايب حجته معاه .. خير نعمان : خير ان شاء الله سمعو صوت العربيه . زيدان : اهم شكلهم وصلو يا حاج اشار نعمان لزيدان بالموافقه. دخلت امينه ومعاها زوجها امين وبناتها الاثنين كيان وليان قدمو التحيه للكل وللجد بوجهه خاص جلس الجميع وتناولو الغدا في جو اسري دافئ .. خرج الاطفال ليلعبون بالخارج ... جلس الكبار في القاعه وهم يتناولون الشاي ويتحدثون الدكتور امين : انا بستاذنك يا حاج .هاخد امينه والبنات ونسافر بره جايلي عقد عمل في مستشفي بالخارج زيدان : واه واه. عتاخد اختنا وتهج امين: نهج ايه يا حاج زيدان ... هننزل اجازاه وكمان دي فرصه متتعوضش طه بعقل : يا بوي . خليهم يسافرو ويعيشو حياتهم اما نعمان فكان صامت لا يجيب. نظر الي ابنته فوجدها متوتره . نعمان : امينه . قومي عايز اتحددت وياكي امينه : حاضر يا بوي. اتفضل دخل نعمان المكتب ومعه ابنته امينه نعمان : مالك يا بنتي امينه لم تجيب نعمان : احكي يا بتي. امين زعلك امينه : لا يا بوي امين زين معي وراجل . بس هو محتاج يسافر هناك دخله عيزيد وحالته عتتحسن وكان قلقان لحضرتك ترفض نعمان: انتي موافجه علي السفر امينه: اللي تشوفه يا بوي فهم نعمان انها تريد السفر. فاشار لها ان تقترب . اقتربت منه ليضمها اليه بطيبه وهو يربت علي ظهرها ......... في الخارج. كان صقر يجلس علي المقعد الخشبي فهد وعزيز وكيان ايمان .وروح يلعبون بالكوره فهد: الكوره راحت عند صقر. كده خلاص كيان : خلاص ليه . حد يروح يجبها عزيز : انت معترفيش صقر . هيقلب دلوقيت ايمان : يقلب ليه روح : هو اكده كيان : انتم خايفين منه ليه . انا هروح ايمان : تعالي بس يا كيان كيان: استني بس انتي. متخفيش اقتربت كيان من صقر لينظر لها بحده كيان : هات الكوره صقر: لاع كيان : لاع ليه صقر : اكده بمزاجي كيان : احنا بنلعب . صقر : لاع كيان اوكي. انا هقول لجدو وهو يزعقلك صقر ابتسم ببرود . لتنظر له بغضب وتدخل الي البيت. كيان : فين جدو طه : جوه يا حبيبتي مالك كيان : مفيش. عايزاه دخلت كيان لغرفه المكتب . الجد: تعالي يا حبيبه جدك كيان: جدو. صقر واخد الكوره ومش راضي يخلينا نلعب الجد: واه واه . تعالي وياي امينه : خلاص يا بوي. متزعلوش لسه صغير كيان : لا خليه يزعقله . علشان هو رخم امينه : عيب يا كيان ..ده ابن خالك كيان بطفوله : هو اللي رخم وبارد الجد ضحك : عندها حق. تعالي ياحبيبتي خرجت كيان وهي تشعر بانتصار ومعاها جدها نعمان .. الي صقر اللذي يجلس علي الاريكه ولا يبالي بشئ نعمان : صقر وقف صقر باحترام : نعم يا جدي نعمان : عم تزعل بنت عمتك ليه صقر بصلها بغيظ : بتضايقني يا جدي كيان : لا .مش حصل. هو اللي خد الكوره . ومش راضي يجبها صقر: انتي اللي شوطيها عليا كيان بعند : اه احسن بقي اقترب صقر اكثر. ليمنعه صوت الجد : صقر. عتعمل ايه صقر: انت شايف يا جدي نعمان : هات الكوره. بنت عمتك الصغير. متزعلهاش صقر: حاضر يا جدي اعطها صقر الكوره ..لتبتسم بفرحه الانتصار . دخل الجد البيت . ووقف صقر وهو يدبر الانتقام لكيان. كان الاطفال الخمس يلعبون ويضحكون ويجرون وصقر يجلس في مكانه وعينيه علي الصغيره كيان. فهد : روح تعالي العبي اهنا جنبي روح بطفوله : تؤ فهد : رووح قولت ايه. معتقوليش تاني ليا لا روح عيونها اتملت دموع ونظرت له بحزن . ابتسم لها فهد : خايف عليكي لتقعي وانتي لسه صغيره روح : معتخفش فهد : العبي جنبي علشان اخلي بالي عليكي روح : حاضر فهد بصوت عالي: يلا يا عزيز هنعمل مسابقه ونجري لحد الشجره البنات وعزيز : ماشي ظلو يركضون الي الشجره وقف صقر تحت الشجره و كيان كانت تلعب مع الاطفال وتجري وضع رجله لتقع علي وجهها وجرحت راسها في حجر ونزفت الدماء. صرخ الاطفال بفزع. ليشعر صقر بالندم. كان يريد اخفتها فقط صقر صرخ بهم ليكفو عن الصريخ لان كيان كانت تبكي وخائفه خرج الكبار علي صوت الاطفال المفظوعين. ليجدو صقر يحتضن كيان وهي تبكي ويحاول يهدأها امينه بفزع : بتي . مالك صقر : وقعت واتعورت نعمان : متخفوش . خير يا ولاد. حملها امين ودخل بها قضب جبينها ولف الشاش علي راسها. والاطفال والكبار. واقفين وهما يشعرون بالخوف. امين : الحمد لله. جرح بسيط. زيدان : سلمتك يا كيان كيان: الله يسلمك يا خالو طه : سلمتك يا حبيبتي. كيان : الله يسلمكم اميمه : الحمد لله . جت سليمه سماح : اشربي العصير يا بنتي. علشان الدم اخذت امينه كوب العصير من سماح و اعطته لبنتها كيان شربت منه امينه : انتي كويسه كيان : اه .الحمد لله .انا هنام شويه نعمان : نامي يا حبيبتي. وارتاحي. يلا اخرجو انتم. خرج الكل وامينه احتضنت ابنتها ونامت في حضنها دخل صقر بعدها الي الغرفه ليطمان علي كيان امينه : تعالي يا صقر . صقر: هي عامله ايه امينه : كويسه يا حبيبي متخفش صقر: عمتي . انا السبب امينه : السبب في ايه صقر باسف : شنكلتها برجلي . بس والله مكنش قدي تتعور امينه : اممم. ليه عملت كده صقر: اصلها عندتني امينه : انت كل حد يعندك تعمل فيه كده . مينفعش تأذي حد تاني يا صقر ربنا يزعل منك صقر: حاضر يا عمتي امينه : شاطر يا حبيبي صقر: انتي مش زعلانه امينه : لا .بس اوعدني متعملش كده تاني صقر،: حاضر يا عمتي ..... تاني يوم ودعت اسره امينه الجد والعائله وسافرو الي الخارج. مع مرور السنين . كبر الاطفال. تخرج صقر من كليه الحقوق واصبح وكيل نيابه معروف بالذكاء والشده والقوه . له كلمه تسمع في البلد. وفهد اصبح محامي قوي ايضا . وعزيز اصبح مدرس طيب وحكيم روح بتدرس في كليه اداب معروف عنها الرقه ... اما كيان فتخرجت من صيدله وكذلك ليان تخرجت من لغات وترجمه ?أحفاد نعمان .. لياسمين علاءالدين ? اجتمع الكل في بيت الجد. اللذي اصبح في السبعين من العمر . ينتظرون وصول امينه وزوجها الدكتور امين وبناتها كيان وليان. فقد انتهو من الدراسه وهيستقرو في البلد دخل صقر بهيبته ووجه لايبشر بالخير. نعمان : مالك يا ولدي صقر : البقاء لله فزع الجميع ونظرو اليه اكمل صقر : عمتي وزوجها عملو حادثه وتوفو . وبناتها في المستشفي جلس نعمان بصدمه علي كرسيه. حال الكل لا يختلف عنه ..ولكن الصدمه بالنسبله كبيره . *********** الحلقه 2 ?أستغفر الله عدد ما كان وعدد ما يكون وعدد الحركات وعدد السكون? ❤هل تبادلين معي ؟؟ لا افهم !! اعطيني حزنك .واعطيك ابتسامتي ليس عدلا انا اري هذا هو العدل . فوجهك لم يخلق للحزن❤ توجه رجال العائله الي المشفي. ليستلمو جثث ويطمائنو علي حاله البنات. دخل الجد الي المشرحه وهو في حاله من الحزن يبكي علي ابنته الوحيده اللتي طالما احبها من كل قلبه . كان معاه ابنه طه وابنه زيدان . واما الشباب فكانو يخلصون اجراءات الاوراق الدفن واخراج الجثث ليدفنوهم . وبعد وقت تم انتهاء من كل شيء . سمع صوت صريخ . صقر: تصريح الدفن روح يا فهد لجدك وقوله اننا خلصنا فهد : ربنا يستر عليه عزيز : الصدمه واعره وجدك كبر صقر : ان لله وان اليه راجعون. روح يا فهد عقبال ما نشوف بنات عمتك ذهب فهد الي جده .. توجه صقر ومعه عزيز . ليسمع صوت صريخ وبكاء . وجد فتاه تركض وهي تبكي بشده لم يستطيع رؤيه وجهها فشعرها يغطي وجهها اصدم جسدها به فمسكها بين يديه. كانت تحاول الفرار منه وهي تبكي وتصرخ هي: ماما .وبابا .. لا لا كان الجميع يقف وهم يشعرون بالحزن عليها يبدو انها فقدت والديها ضمها ليهداها وهو يربط علي ظهرها فقد علم من تكون صقر: اهدي. البقاء لله . حرام اللي بتعمليه ده. ادعيلهم احسن . لم تهدا . فاقترب الطبيب ومعه ابره مهدا واشار لصقر ان يمسكها جيدا صقر بصوت مخيف : متقربش منيها الدكتور: محتاجه مهدا صقر: اللي تلمسها ست نظر له الطبيب في ذهول . عزيز : هات دكتوره او ممرضه واخلص في يومك اقتربت الممرضه وحقنتها بالمهدا...لتغيب عن الوعي . حملها صقر وذهب بها الي الغرفه اللتي اشارت بها الممرضه دخل وهو يحملها بين يديه ووضعها علي الفراش كانت تبكي . حاول ييتعد عنها ولكن يدها كان ممسكه في ملابسه. فك يدها وجلس بالقرب من السرير وهو ينظر لها بحزن صقر: الله يكون في عونك. فقد الام والاب مع بعض في يوم واحد صعب اوي. ربنا يصبرك ....... اما عزيز فسال علي غرفه ابنه عمه الاخري ودخل لها وجدها تبكي ويدها م**وره .. ووجهها به جروح عزيز : السلام عليكم هي ببكاء: وعليكم السلام عزيز : كيفك يا ايمان بكت اكثرت ... عزيز : البقاء لله. شعر بالحزن لرويتها تبكي هكذا. اقترب من الفراش اكثر عزيز : انا عزيز ابن خالك طه .فكراني حركت ايمان راسها ورفعت عينها له. نظر داخل عينها ولاول مره يشعر بمثل هذا الشعور. لم يستطع منع يديه من ان تمسح عبرات دموعها من علي وجنتها . ليشعر بشئ يرتجف بداخله. انه قلبه يدق بشده لها ..لها ايمان شعرت بالخجل : لو سمحت فاق علي صوتها : اسف. بس محبش اشوفك عتبكي ايمان : ها عزيز: عقصد معتبكيش واصل إيمان : ازاي بس. بابا وماما بكت بحرقه مره اخري . لم يتحمل فجلس بجانبها واحتضانها بشده عزيز : لا. عتبكيش يا بوي . إيمان : الاتنين يا عزيز ماتو وسبوني لوحدي عزيز وهو يحدث نفسه : يا بوووي علي عزيز منيك طلعه مثل الجمر بكت وهو في عالم اخر من السعاده وهي في احضانه. لىجد يد كالحديد امسكت به . رفع عينه في غضب ليجد فهد ومعه جده والشرار يخرج من عينهم. عزيز في سره: جالك الموت يا تارك الصلاه الجد : ليلتك سوده يا ابن طه يا ولد المحروق انت ايمان نظرت الي جدها ووجها كله دموع وحزن : جدو ابتعد عزيز سريعا . واقترب الجد من ايمان لتترمي في احضانه وتبكي بشده عزيز ينظر الي الجد بقهر لانه يحتضنها . فهد اخرج عزيز من الغرفه : انت كنت عتعمل ايه يا زفت عزيز : ملكش صالح انت فهد : جدك عيفرمك كيف اللحمه عزيز : يفرمني . كيف يسمح لنفسه يحضنها اكده فتح عينه بصدمه فهد واندهش من كلام اخيه فهد : اتجنيت اياك . ده جدها عزيز بغضب : اسكت انت فهد : لا شكلك اتخبلت . انت حوصل لعقك حاجه . انت ملكش صالح بيها عزيز : دي مرتي فهد امسكه من ملابسه بغصب: عتقول ايه. مرتك كيف يا غ*ي. انت لسه شايفها عزيز : عتجوزها . وسيب ايدي . اما ادخل اشوق جدك ده اللي عمل يفعص في البت ضحك فهد : راح عقلك يا ولد ابوي. انت كنت اعقل واحد فينا دخل عزيز لجده ونظر الي يديه وهو يكشر علي اسنانه من الغيظ نظر له الجد بتوعد علي مافعله .. عزيز : كفايه بقي الجد : هو ايه اللي كفايه يا ولد طه عزيز بذكاء : كفايه قاعد اهنا..وروح اطمن علي كيان دي حالتها صعبه ايمان بخوف : مالها عزيز وهو بيسبل : معتخفيش . هي نايمه دلوقيت نظر له الجد بتحذير : هروح اشوف اختك وارجعلك . وانت تعال معايا ايمان : خدني معاك يا جدي. عايزه اطمن عليها عزيز : عتقدري تمشي إيمان بدموع: اه. وقف الجد وامسك عكازه ووقفت ايمان معاه. اقترب عزيز وعينه لا تري سوها : هاتي ايدك . شكلك تعبان ض*به الجد بالعكاز علي قدمه : لم روحك يا ولد المحروق. انا معملش عينك وله ايه ابتسم إيمان بحزن .. ليتوه اكثر عزيز عزيز : يا بوووي الجد : اتخبلت اياك . عزيز : يا جدي. الله يرضي عليك روح اطمن علي البنيه التانيه الجد : يلا يا بتي. خرجت ايمان بيد جدها وعزيز خلفهم ...فهد نظر له باستغراب علي حاله .فهو يتصرف بغير طبيعته ... كان طه وزيدان مع صقر في غرفه كيان . النائمه جلست ايمان بجانب اختها وهي تنظر لها بدموع وجلس الجد بالجانب الاخر. واجتمع الكل في الغرفه صقر: جدي . لازمن نخرج من المشفي علشان الدفن طه : كيان هنعمل فيها ايه زيدان : هننقلها البيت معانا والحريم اهناك يخلو عينهم عليهم . كمان ايمان تعبانه فهد : تمام اكده . يلا يا جدي كيان فتحت عينها ونظرت اليهم بالم وحزن ايمان : كيان انتي كويسه كيان بكت وحضنت اختها لتشاركها حزنها. بكا الاثنين. اما الجد فعينه دمعت بالم وحزن وتعهد مع نفسه ان يحب ويحافظ علي بنات الغاليه ابنته .. خرجو من المشفي. وتم الدفن والعزا في جو كله حزن واسي علي فقدان امينه وزوجها الدكتور امين . كانت الفتاتان في غرفتهم ويبدو عليهم الحزن والتعب دخلت الغرفه اميمه و سماح بالاكل اميمه : بسم الله يا بنات كيان : مليش نفس ايمان : وانا كمان. سماح: اكده مينفعش. انتم مكلتوش من الصبح. عت**فونا وله ايه ايمان : لا والله يا خالتو بس مش جعانه سماح : حبيبه خالتو انتي. معتزعلوناش منيكم اميمه : يلا كيان . سمي الله دخل الجد الي الغرفه ليشير لاميمه و سماح بالخروج الجد : الحلوين عيكلوش ليه الاتنين: شبعنين الجد : لا ازعل اكده . انا كمان مكلتش . وتعبان . كلو معايا علشان أخذ الدواء تحايل عليهم الجد. حتي اكلو الطعام معه. .... في الاسفل كان صقر يتحدث الي الهاتف صقر: زهره قولتلك اليومين دول صعبين. معينفعش نخرج زهره: انت خطيبي يا صقر وليا حق عليك صقر: ليكي حق وانا مقولتش غير اكده بس انتي عارفه الظروف زهره : مليش دعوه بالظروف صقر: زهررره. فوقي لكلامك عاد. . انا اصلا مخنوقك من عمايلك السودا. كيف معتجيش تعزي مع اهلك زهره: انا معحبهش جو النكد ده صقر: نكد ع نفوخك . انتي عتستهبلي ..عمتي ماتت وتقولي نكد . زهره : اسفه معقصدش قطع صقر الخط . وقفل هاتفه وهو يشعر بالغضب وخيبه الامل منها فهي لم تقف معه في حزنه وكل ما يهمها هو نفسها فقط نفخت زهره : يوووه بقي . كئيب ونكدي .مالي انا ومال عمته اللي ماتتت. انا اللي قاتلتها .. .......... فهد كان يتحدث علي الهاتف ..ليجد روح ابنه عمه قادمه نحوه اغلق الهاتف ونظر له بجمود روح : فهد نظر لها بغموض: نعم روح : عمي عايزك جوه فهد بعصبيه : انا قولتلك مليون مره اعدلي الحجاب وله لا روح بزهق : اووف هو بيتزحلق فهد : عتتنفخي يا روح روح : لا .. فهد وهو يضيق عينه وينظر لها بتهديد : والله روح: اسفه فهد : هعديها المره دي . اظبطي حالك يا بت عمي روح حركت راسها وتمتت وهي ماشيه : رخمم فهد : عتقولي حاجه روح : لاع ركضت الي الداخل لينظر الي السما ويتن*د بحب ........... عزيز كان يذهب ايابا وذهابآ في الغرفه وهو يشعر بالضيق. عزيز بتفكير : اشوفها كيف . وجدي جوه معاها عزيز : اهدا وفكر بالعقل. انا مكنتش اكده . بس هي من وقت اما جت لخبطت حالي . عينها اسرتني .... لازمن اشوفك مره اليوم يا ايماني #أحفاد_نعمان الحلقه 3 ?اللهم صلي وسلم علي سيدنا محمد وعلي اله واصحابه وسلم ذهب عزيز الي غرفه البنات وطرق الباب . فتحت كيان كيان : عزيز تعال عزيز : جدي اهنا الجد : عايز ايه افسحت له الطريق ليدخل هو وعينه تبحث عن ايمانه . وجدها جالسه بجانب جدها ابتسم لها وعينه ابتسمت بفرحه. نظرت له في خجل الجد بتحذير : عزيز عزيز : احم . كنت عايز اطمن عليك .انت زين الجد : زين . عزيز وعينه ما زالت علي ايمان : خدت الدوا الجد : خدت يا ولدي عزيز : جدي الجد : اخلص يا عزيز عزيز لم يجيبه فهو شارد في حبيبته رفعت عينها ووجدته ينظر اليها بطريقه غريبه . قضمت شفايفها بخجل . الجد : انت يا جبله . ياللي معندكش دم. عزيز باحراج : احم. عن اذنك يا جدي . تصبح علي خير .واحلام سعيده ابتسمت له . الجد : لا والله . بررره يا عزيز عزيز : مش عايز مني حاجه يا جدي الجد : لاع عزيز : انا ماشي. .ها. الجد رمي عليه الوساده اللتي بجانبه . لتضحك ايمان وكيان عليه. عزيز : يا بووووي الجد: يا ولد المحروق . جاك خابط عزيز وهو بيسبل : سلام يا جدي .. يا بختك يا جدي خرج عزيز وهو يشعر بالسعاده ... الجد يعلم ان عزيز معجب بايمان ولكن كيان اكبرمنها وعليه ان يزوجها اولا ...... مر اسبوع علي الجميع وبدات البنات في الانسجام في الجو الاسري .. وكان الكل يتعاملهم معاهم بحب وطيبه الجد : فهد فهد : نعم يا جدي الجد : تعال عايزك في المكتب فهد : حاضر .. دخل الجد وخلفه فهد وجلسو سويا الجد : اخبار الشغل ايه فهد : الحمد لله . كله تمام الجد : دايما . فهد : خير يا جدي. الجد : كل خير يا ولدي . انت كبرت ولازمن تكمل نص دينك ابتسم فهد للجد : ياريت ياجدي الجد : علي خيره الله. كتب كتابك انت وبنت عمتك كيان بعد شهر انصدم فهد : نعمممممم الجد : خبر ايه يا ولد فهد : كيان مين دي اللي عتجوزها. انا معيزش اتجوز الجد : اتخبلت اياك . انت كنت لسه موافج وقولت ياربت يا جدي فهد : بس مش كيان. الجد : ومالها كيان بجي فهد : معلهاش يا جدي بس. كيان كويسه وزينه البنات كمان. بس انا .. انا الجد : بنت عمتك معتجوز من خارج العيله وده سلو بلدنا فهد : جوزها لحد تاني غيري الجد : وانا رافض ليه وقف فهد بقوه ونظر الي جده : انا عحب روح وعايز اتجوزها **ت الجد .. فهد : جدي انا عحبها من صغرها. وكنت منتظرها تكمل تعليمها . وعطلبها للجواز. الجد : ومقولتش ليه قبل سابق فهد : زي ما قولتلك يا جدي . كنت منتظرها. تكمل تعليمها. بس بما انك فتحت الموضوع فانا طالب ايد روح وبدي نتزوج . صدقني يا جدي عحافظ عليها كيف عيني. لكن كيان دي بنت عمتي ولو اتزوجتها لاهي هتعرف تعيش معايا ولا انا . هز الجد راسه بتفهم فاقترب فهد وقبل يده بحب وجبينه فهد : موافج يا جدي الجد : عفكر فهد : عتوافق يا جدي . ارجوك لم يجيب الجد فعقله في مكان اخر . خرج فهد من المكتب وهو يفكر في الامر .. الجد يفكر: عزيز عيحب ايمان . وفهد عيحب روح ومينفعش يتجوز كيان وروح قدامه طول الوقت. ..... توجهه فهد الي الجامعه ليتحدث مع روح . فهو لن يقوي علي ال**ت اكثر من ذالك . بحث عنها كثيرا واخيرا وجدها. وقف وهو يشعر بالغضب عند رؤيتها تتحدث مع شاب وتبتسم . غليان في جميع جسده كور يده في غضب واقترب اكثر ليسمع الفتي يتغزل بها . فهد : ليله اهلك طين . عتقول لمين يا قمر روح بخوف : فههه.دد فهد : اسكتي ساكت حسابك معايا في البيت اما انت. فليلتك سودا الشاب : مين ده يا روح فهد بتريقه : يا روح ..(بصوت قوي)حد يتصل بالاسعاف. روح خافت واتصلت بصقر اخوها .. و حصلت خناقه كبيره في الجامعه .. بعد ساعات كان فهد وصقر في القسم بسبب اصابه الشباب . روح رجعت البيت ودخلت لجدها وكانت بتعيط وكيان وايمان معاها وجدها بيهديها رجع البيت صقر وفهد بعد اما نهو الخلاف في القسم دخل فهد وصقر الي غرفه الجد ليجد الفتيات معه. نظر فهد الي روح نظره ارتعبت بداخلها بشده وانكمشت في احضان جدها. الجد : معتخفيش يا بتي . صقر : برره كلكم . انا عايز جدي لوحدنا كشرت البنات . كيان : ايه بره دي. ما تتكلم باسلوب احسن من كده #أحفاد_نعمان لياسمين علاءالدين ? صقر: انت اللي هتعرفيني بقي الحديدت كيف كيان : في حاجه اسمها اداب الحديث. صقر: وانا قليل الادب كيان : انا مقولتش انت اللي قولت كشر صقر علي انيابه ونظر لها بشر لتخاف وتحتمي في جدها .. دخل عزيز وهو يصفر وعندما وجد ايمان ابتسم لها . خجلت وابتسمت ب**وف عزيز : يا بووووي عليك يا جدي. كيفك الجد : بره يا ولاد *** . برره فهد : واه. واه يا جدي. عايزين نتكلم وياك الجد : انزلو المكتب تحت .وانا هحوصلكم صقر. وهو ما زال ينظر الي كيان بشر : ماشي يا جدي فهد كان الغضب يتملك منه : حاضر يا جدي عزيز لم يجيب . نزل الاثنين وهو ما زال في مكانه الجد : يا ولد المحروق انت . قولت بره عزيز : يا جدي عنزل معاك انا. عساعدك يا جد ضحكت ايمان علي طريقته. ليتن*د هو وابتسامه بلهاء علي وجهه الجد : خليكم اهنه يا بنات. وانا راجعلكم عزيز بهمس : يا بختك يا جدي قام الجد وض*ب عزيز بعكازه علي رجله ولكن الآخر لم يبالي فهو منشغل بالنظر الي محبوبته.. اخرجه الجد من الغرفه وقفل الباب ونزلو سويا الي الاسفل .... روح : ربنا يستر انا مرعوبه من اللي حوصل كيان : متخفيش يا بنتي .جدي قالك متخفيش ايمان برقه : اه متخفيش نظر لها الاثنان وهو يضحكون عليها ايمان : بتتضحكو ليه بقي كيان : انتي بتتكلمي كده ليه روح : خدتي بالك انتي بنظرات عزيز كيان : ده هو اول اما يشوفها بيعمل كده ايمان : انتم رخمين علي فكره. مفيش حاجه من دي . هو بس شخصيته كويسه وهادي . غير فهد وصقر كيان : لا والله .وايه كمان روح : اه وايه كمان ايمان : انتم هتحفلو عليا انا بس روح : اعترفي وقولي في ايه بينكم ايمان : مفيش حاجه. هيكون في ايه. ضحكت كيان عليهم ... ...... في الاسفل .. كان الجد جالس ومعه صقر وفهد وعزيز حكي فهد علي ما حدث وهو في قمه غضبه كيف تسمح لنفسها ان تقف مع شاب ويتغزل بها انها له وحده . فهم الجد ما يفكر به فهد : هي كمان حكتلي وقالتلي انه وقفها وكان بيسال علي شئ في الدراسه. وانه طلب ايديها انقبض قلب فهد ووقف و جسده يشتعل من الغضب. صقر كان يتابع الحوار في **ت .. فهو يعلم جيدا ماذا يفكر به فهد فهما الاثنان اكثر من صديقين عزيز كالعاده هادي وغير متسرع فهد : يطلب مين يا جدي. اتجن اياه. كان لازمن اقتله . نظر الي صقر... انت السبب قولتلك سبني اخلص عليه صقر : انت **رت ايده ورجله غير الكدمات وتقولي اخلص عليه وعلي اللي جابوه . فهد : برضو ناري مبردتش صقر : وال٢٠ اللي ض*بتهم مع الواد كل ده ونارك مبردتش فهد : لاع الجد : انت عايز ايه دلوقت يا فهد . روح ملهاش ذنب فهد : كيف يعني هي ايه اللي وقفها من لاول معاه الجد بقوه وغضب منهم : قولتلك كان بيسالها علي شئ و بعدين اوعي تكون فاكر انك في يوم من الايام تقدر تحاسبها او تعاملها بقساوه وعنف. انا اللي هقف في وشك فهد بشرود : عمري ما اقدر اعملها بقساوه يا جدي. انت معترفش هي عندي كيف وقع كلماته علي الجميع بصدمه . فليس من السهل ان يعترف فهد عما بداخله .. حتي صقر اندهش من كلماته .فهو يعلم انه يريد ان يتزوج من اخته لكن اول مره يسمع منه هذه الكلمات فهد : يا جماعه. انا عايز اتزوج روح وتكمل تعليمها براحتها. هي فاضل عليها السنه دي . تكملها وهي مرتي احسن .. عزيز : انا كمان يا جدي. عايز اتزوج ايمان. الجد نظر لهم ولم يتحدث فهد : جدي . انت خابر زين اني عحب روح . فارجوك وافق الجد : هتكلم مع زيدان وطه لاول عزيز : ابوي وعمي هيوافقو. احنا نكتب الكتاب طوالي احسن الجد : مفيش كتب كتاب قبل ما اشوف عريس لكيان . هي اكبر من اختها ولازمن اطمن عليها مع واحد يستاهلها

editor-pick
Dreame-Editor's pick

bc

عشقت سيد الرجال

read
20.6K
bc

أنتِ أدماني/ سارة محمد

read
10.7K
bc

هوى الروح {عندما يعشق الصقر }

read
4.0K
bc

جبل الجليد

read
43.9K
bc

وقعت ببراثن صقر

read
39.9K
bc

حبيبى رجل استثنائي +18(لأنها استثناء)

read
32.4K
bc

انت لي وحدي

read
67.5K

Scan code to download app

download_iosApp Store
google icon
Google Play
Facebook