bc

حارسي سرق قلبي (بقلمي :هبة منصور)

book_age18+
172
FOLLOW
1K
READ
others
drama
tragedy
comedy
serious
like
intro-logo
Blurb

رواية رومانسية اكشن بسبب طبيعة عمل ابطالها في جهاز الشرطة (كلف بحراستها والحفاظ علي حياتها ولكن لم يدرك انه يسلبها قلبها ويزرع حبها في قلبه فهل سيكتمل حب أنبتت براعمه في وسط الحرب والكراهية لنتابع حتي نعرف لأين تنتهي بنا الحكاية)

chap-preview
Free preview
حارسي سرق قلبي (هبة منصور) المقدمة والفصول الاولي
في إداره مكافحه الم**رات يجلس علي مكتبه العميد (محمد المهدي) ومعه فريق من الضباط يتحدثون بشأن مهمتهم القادمة التي يخطتون لهامنذ ثلاث اشهر مضت والأن حان وقت تنفيذها. لينهي العميد محمد المهدي كلامه عن الخطة التي سيبدأ في تنفيذها لكي يتمكنوا من القبض علي المجرم ( رأفت حسان) أكبر تاجر م**رات ودعارة وتجارة أعضاء داخل مصر الذي هرب من بين أيديهم كل مرة حاولوا الايقاع به منذ أكثر من خمس سنوات سألهم العميد محمد المهدي بتأكيد علي كلامه السابق من معلومات أخبرهم بها عن الخطة التي ستنفذ. أظن كدا كله تمام يارجاله مش باقي غيرساعه الصفر ودي هنعرفها بكره ان شاء الله من العميل السري الي زرعناه عند رأفت هيبلغنا بيها وقت ما تتحدد .أجابه قائد الفريق وهوا أعلي الضباط رتبة بعد العميد محمد :تمام يافندم كدا كله تمام ان شاء الله هنمسك الراس الكبيره المره دي ومش هيقدر يهرب زي كل مرة ليأكد لهم العميد محمد كلامه قائلا بأمل كبير :احنا تعبناجدا لحد ماوصلناله وأكيد هنجيبه المرة دي وهتكون نهايه رأفت حسان علي إيدينا يارجاله إن شاء الله وافقه في كلامه كل أعضاء فريقه جميعا بصوت واحد :أكيد يافندم ان شاءالله منحهم العميد محمد الإذن بالإنصراف قائلا .تمام اتفضلواعلي شغلكم وأي جديد تبلغوني فورا. حيوه الضباط وانصرفواجميعا بعدخروجهم سمع العميد محمد صوت هاتفه فأخذه وضغط علي زر الإجابه ليرد علي من يتصل به وعندما رأي هوية المتصل هتف بنفاذ صبر منها ::خير ياستي كلي أذان صاغيه ليأتيه صوتها الساخر من لهجته معها::بقاكدا ياحمودي تزعلني وانا عروسه طب والله هخاصمك. قهقه العميد محمد ضاحكا علي طريقتها التي يحفظها عن ظهر قلب وتحدث بتأكيد علي ما هوا قادم ::ااه حمودك يبقافي مصيبه إشجيني ياست ملك عايزة إيه. لتجيبه ملك ببرائة وهدؤء ::ابدا والله يابابا انت بس نسيت تسيبلي فلوس انا مش طلبت من حضرتك اخرج اجيب شويه حجات وانتانسيت. لتستمع فور صمتها لتأنيب والدها لها بسبب كثرة ما تشتريه هذه الأيام ::ياملك حرام عليكي انتي مزهقتيش انتي اشتريتي كل الي في مولات مصر كفاية بقا أنا كدا هعلن إفلاسي يابنتي مش معقول لتهتف ملك بغضب مصتنع فهي تدرك نقاط ضعف والدها جيدا وتستغلها بقوة لصالحها:::بقا كدا طب انا مش هكلمك تاني وهاخد من سامر بقا يلا سلام أوقفها صوت والدها هذه المرة بجدية وليس مزاحه الدائم معها ليهتف بضيق واضح ::سامر وزفت انامش عارف بتحبي فيه إيه سي زفت ده صبرني يارب مش عارف وافقت إزاي عليه عيل سمج ومستفز ومش برتاح له ابدا ولا طايق حتي سيرته صمت بين الطرفين بعد كلام والدها اللذي تحفظه جيدا فهوا لا يريد هذه الخطبه ولكن وافق مرغما بعد الحاح ملك قطع صمتهم صوتها الحزين المعاتب هذه المرة لتأنبه ملك قائلة بغضب :::حرام عليك يابابا ده بيحبك خالص انتا مش بتحبه ليه بس كل مرة تقول نفس الكلام حاول أن يشرح لها والدها للمرة الألف وجهة نظره ::أنامش مرتاح له ياملك وقولتلك بس إنتي مصره عليه وانا وافقت علشانك انتي لكن مش راضي عن جوازكم ابدا علشان ابقا خلصت ضميري حاولت ملك أن تغير رأيه في خطيبها قائلة بهدؤء لعله يقتنع بكلامها::يبابا اناخلاص باقي علي فرحي شهر وهوابيحبني وانابحبه ليه مش مقتنع بيه سامركويس والله وبيحبك قاطعها والدها يتكلم بنفاذ صبر ويأس من أن تقتنع برأيه :: بقولك ايه اناعارف كلامي في الفاضي روحي افتحي درج مكتبي وخدي الي انتي عايزاه يلا سلام أنهت إتصالها وهي تتملق لوالدها ::سلام ياقلبي ربنا يخليك لياوميحرمنيش منك ابدا يااحل بابا في العالم . ضحك العميد محمد علي طباعها التي يحفظها ووبخها مازحا قبل ان ينهي الاتصال ::حبيبتي انتي ماديه اااووووي ياملوكة سلام ياقلبي ومتتأخريش برا اغلق الهاتف وظل يفكر في حاله مع إبنته فهي ابنته الوحيده انجبها بعد عناء من العلاج هوا وزوجته هدي رحمها الله التي ماتت منذ خمس سنوات كانت ملك في السنه الثانيه من الجامعه كليه الإعلام وحينهاتعرفت علي هذا السامر كان دكتورهافي الجامعه يكبرها بسبع أعوام يتميز بالوسامه والشخصيه الجذابه وحبه للمظاهروالتفاخر التقي بملك وأعجبته وأيضا جذبه مركزها الإجتماعي ومكانة والدها فقررالإرتباط بها ولكن ملك تحبه بحق فقد تفنن في لفت إنتباههاله وجذبهاله حتي وقعت في شباكه وأحبته::ملك فتاه جميله ببشره قمحيه وعيون وأسعه بلون عسلي يميل للخضره وشعر جميل جدا طويل وأ**د اللون تخبئه بحجابها وجسد ممشوق القوام تبلغ من العمرخمس وعشرون عاماطيبه جدا تعشق المرح والضحك ولكن عنيده بعض الشئ تعشق والدها العميد محمد المهدي وهوا مثال للشرف والنزاهه والتفاني في عمله يبلغ من العمرتسع واربعون عاما وهو مثلها الأعلي في هذه الحياة يعمل بالداخلية فرع مكافحة الم**رات رجل رياضي بجسد متناسق رغم سنوات عمره وجهه أسمر وعيونه عسلية وشعره أ**د تخطه بعض الشعيرات الفضية التي خطها الزمن وملامحه التي يشوبها بعض التجاعيد دليل علي مرور سنوات عمره التي قاربت علي الخمسون لدي ملك صديقه وحيدة مقربةمنهاتعدهااخت لها منذ المرحلة الثانوية وهماصدقاء حتي إنتهاء الجامعة اسمها رانيا جارتهاوصديقه طفولتها في الدراسه أيضا تعيش ملك مع والدها فقط في فيلا صغيره في القاهرة سجلهاوالدها بإسمهاكما انهم يمتلكون أرض في الفيوم ومنزل هناك فوالدها من محافظه الفيوم ولكن لايذهب هناك كثيرا بسبب طبيعة عمله و إدارة الارض تركها لأخيه الاكبر (حسن المهدي) وأكتفي بالمبلغ الذي يصله كل عام من الأرباح لايعلم أحد بموضوع بيت وأرض الفيوم غيره هوا وأبنته وسامر يعرف انهم يملكون ارض بالفيوم ولكن لايعرف المكان بالتحديد نعود مره أخره لملك فقدأخذت الأموال التي تريدها وذهبت هي وصديقتها رانيا للتبضع من أحد المراكز التجارية رانيا صديقتها فتاة منطلقه وتحب الحياة طويلة القامة بعيون سوداء وبشرة بيضاء وجه طويل وليس دائري شعر أ**د يصل لكتفها وفم صغير جسد مناسب لطولها فهي تمتلك الجمال المصري المعروف والدها ووالدتها في إحدي الدول العربية يعملون بها في وظائف مرموقه أخذت كل وقتهم للدرجة التي جعلتهم لا يهتمون بها في معظم الأوقات فقط ارسال مصروفهاالشهرواتصالات يومية للاطمئنان عليها كانت ملك تتسوق عندما وقفت رانيا بإنهاك لتريح قدمها ويدها التي تملؤها الحقائب فوضعتهم أرضا وهي تهتف بتعب ::ملك أرحمي أمي كدا كتير أقسم بالله ::ابتسمت لها ملك قائلة بهدؤء ::استهدي بالله بس لسا بارانيا مخلصتش كل حاجتي والفرح قرب صرخت بها رانيا ::جلست رانيا علي احد الكراسي وصاحت بها مؤكدة والله ما هتحرك من مكاني تاني غير واحنا مروحين ابعدي عني بقا يخربيت الجواز وسنينوا أنا مشوفتش كدا في حياتي تعبت ياناس حاولت ملك ان تثنيها عن قرارها بتخليها عنها ورفضها اكمال التبضع للنهاية فهتفت بها قائلة :والله انتي صاحبه أي كلام مش تقفي جنبي يابنتي صححت لها رانيا كلامها قائلة بتعب وانهاك ::لا معلش اققف جمبك ايه اسمها تتمرمطي معايا تتبهدلي معايا كدا حرام بقالنا شهر بنلف علي المحلات كفايابقا هلكت تبسمت ندي وهي توبخها علي كلامها ::الله مش بجيب جهازي يابت انتي ولازم اكمل كل حجاتي أستقامت رانيا لتقف في وجهها وتصيح بها تؤنبها علي مبالغتهافيالتبضع بشكل غريب:: لا ياماما جهازمين ده جهاز مصركلهاوالله الي زي سامر ده يبوس ايدوا وش وضهر عليكي مخلتهوش يتكلف اي حاجه داخل الجوازه بالمجهود الذاتي صراحة . سألتها ملك بتعجب من عدم تقبلها لسامر ::انا مش عارفه انتي وبابا مش بتطيقوا سامر ليه بس انتوتعبتوني وقبل ان تنهي كلامها التفتت لتسير وهي تصيح برانيا قومي يلا نكمل حاجتي انا مش عايزة اتكلم في الموضوع لانه بيوترني . إلتفتت ملك فجأة ولم تنتبه فأصتدمت بشخص كان يسير في طريقه وهي من عرقلته بدورانها حول نفسها فجأة ليسقط كل ما كانت تحمله معها من أغراض أرضا صرخت به ملك وهي تجمع أغراضها من علي الأرضية بغضب وعنف من إسقاطه أغراضها :: الله يحرقك ياشيخ مش تفتح يااخينا انتا اتعميت نظر لها الشخص الذي إصتدمت به بغضب فهي من أخطا ومع خطأئها تطيح فيه وتسبه فهتف مستنكرا لطول لسانها عليه::افتح ايه انتي مجنونه وناقصه تربيه فتحي انتي ياختي بلاش قرف بلاوي بتتحدف علينا وتركهاوغادر من أمامها دون الإلتفات لها لها إستقامت ملك لتصرخ فيه بهياج من تطاوله عليها بهذا الشكل بلوة لما تشيلك ياحيوان إيه قلة الزوق دي لكنه لم يلتفت له واكمل طريقه دون اهتمام تعالت ضحكات رانيا لتسخر منهابعدان أهانها هذا الشاب فصاحت بسخرية ::الواد روقك ياملك الصراحة وبعدين انتي الي غلطانه لفيتي فجأة أسكتتها ضربة من ملك علي كتفها وهي تعنفها ::اسكتي خالص يازفته والله مانقصاكي واد غ*ي بدل مايعتذر بيهزقني .تأوهت رانيا وعاتبتها::يامفترية إنتي الي غلطانه وخبطي فيه نفت ملك كلامها وهتفت بتعنت ::يسلام لا هوالي غلطان ولازم كان يتأسف لي مش يقل أدبه تكلمت رانيا معقبة بيأس من جدالها الأن ::طب يلا نخلص علشان نمشي انافصلت بجد تعبت جدا وافقتها ملك ورفضت أن تكمل تبضعها بسبب إفساد مزاجها بعد ما حدث معها الان::ايوةيلا خلينانمشي اناخلاص زهقت صفقت رانيا بيدها من شدة سعادتها فأخيرا أنتهي مشوارهم الطويل جدااااا وصاحت بفرح :::هههاي الله أكبر دانا لوشفت اخينا ده هكافئه لانه زهقك وخلاكي رحمتيني وهنروح أخيرا الحمد لله يااااارب. قالت ملك بعزم لتؤكد علي توعدها لهذا الذي إصتدم بها:: داأنا الي لو شفته هكافئه فعلا هخلية يحلف انه هيمشي علي الرصيف بعد كدا ولما يشوف بنت يديها التمام والتحيه كمان ويوسع لها الطريق سحبهتا رانيا بيأس من عنادها الدائم لكي يخرجوا من المركز التجاري ليستقلوا سيارة ملك ويعودوا للبيت. خرجت ملك ورانيا فتحت الباب الخلفي للسياره ووضعت أغراضها وعندما كانت تلتفت لتغلق الباب وجدت من صدمها داخل المول منذ قليل يجهز نفسه ليركب دراجةبخارية و إقترب منه شخص أخر عطله وأوقفه لبعض الوقت بجانب الموتوسيكل كان ظهرهم للمارة ويقف متكئ علي ظهردراجته ويتحدث مع شخص من الواضح أنهم أصدقاء مقربون من طريقة وقفتهم معا. ركبت ملك سيارتها سريعا وقادتها في نفس إتجاههم بهدوء ركنت السياره قرب الموتسيكل وأخرجت من الدواسه عصاهوكي تحتفظ بها في سيارتها دائما من أجل حماية نفسها من أي متطفل أخرجتها من النافذه و**رت له واجهة الموتوسيكل ومصباح الإضأه الأمامي ودخلت سريعا لتعاود القيادة بعد أن صاحت به مخرجة له طرف لسانها تسخر منه قائلة بصوت مرتفع ليسمعهاقبل هروبها ::علشان تبقا تهزق بنت تاني ومتعتزرش منها ياشاطر وغادرت في لمح البصر من أمامه قبل أن يفيق من صدمته كان هو وصديقه يتحدثون ولكن انتفضوا معا مفزوعين علي صوت تحطيم قوي بالقرب منهم لينظروا خلفهم فيجدوا فتاة تحطم مقدمة الدراجة كاملة وتصرخ بهم بسخرية أسناء فرارها بعملتها عرفها علي الفور هي من صدمته في المول منذ قليل وأهانته تلك الوقحة لينتبه لصوت صديقه يسأله بتعجب مما فعلته تلك الفتاة ::مين البت دي ياقصي وإزي تعمل فيك كدا هيا مجنونة ولا إيه متعرفش إنتا مين إلتفت قصي لصديقه محمود قائلا بتوعد للإنتقام منهاعلي ما بدر منها ::وحيات أمي منا سيبهاوالله لندمهاعلي إلي عملته وهخليها تدفع تمنه غالي اوي أمسك محمود يده وهتف ليهدئه قليلا. اهدي بس هوا إيه الموضوع فهمني انت تعرفها ليأكد له قصي علي إنتقامه منها ويصرخ قائلا بعنف بنت مش متربيه واناهربيها وأخرج هاتفه وأجري اتصال سريع انتبه إليه صديقه محمود ليعرف علي ماذا سيقدم قصي سمعه يتحدث بلهجة خطرة::بقولك يامنيرفي عربيه رقمها....هتدخل عليك الكامين الوقتي عايز إلي فيها شدهاعلي القسم عندك وانا ثواني وجيلك ممنوع تزوغ منك إنتا فاهم. واسرع يركب دراجته ليلحق بها أمسك محمود بساعده لينبهه لوجوده ::يابني فهمني بس في إيه::سرد قصي لصديقه محمود كل شئ أثناء سيرهم بالدراجة فسأله محمود ضاحكا علي ما فعلته الفتاة به :::ياراجل طب هتعمل إيه وليه خليت منير يمسكها أجابه وهوا يعدل من سرعة الدراجة قليلا ليتمكن من اللحاق بها ::ده طريق إتجاه واحد وانا لساشايف منير علي الكامين هيروقهالحد ماأروحلها ليستعجله محمود.طب يلا بسرعه قبل الباشا مايطلبنا. تحدث قصي بغضب :: أأدب بس الهانم ونرجع الشغل تان اتجه محمود وقصي للقسم وفور دخولهم لمكتب منير مباشرة سمع صوت فتاة تصيح من الداخل كانت ملك تصرخ بصديقهم منير وهوا ضابط بالمرور .انتا إزاي تجرجرني كدا منغير ما عملت حاجه انتا أكيدمختل. صرخ بها الضابط منير وهوا يضرب بكفيه مكتبه بعصبية من تطاولها عليه::إحترمي نفسك يابت إنتي بدل ماأربيكي وأصبري بس والوقتي تعرفي عملتي إيه ياحلوه لتقف في وجهه ملك قائلة بجرأة ::احترم نفسك انتا انامحترمه غصبن عنك في هذا الوقت دخل محمود وقصي وحياهم منير وبعدها جلس قصي علي المقعد ووضع قدم علي الأخري وهوا ينظر لملك بلا مبالاة أدركت ملك الأن سبب إيقافها من قبل الشرطه لتصيح بقصي بصراخ ::اه كدا وضحت انتابقاإلي جبتني هنا انتا واحدمعدوم الضمير ومعندكش دم رفع قصي وجهه لها وهتف بغضب من تماديها في الخطأ::لا والله معدوم الضمير ومعنديش دم طب وحيات أمك لأربيكي علي كلامك وبجاحتك وقله أدبك دي إنتي مش عارفه انامين يابت إنتي انابقاهعرفك مين قصي السيوفي ياحلوة الي قليتي ادبك عليه والله لأربيكي قهقهت ملك وتحدثت تناطحه بثقة ::انتاإلي شكلك مش عارف بتكلم مين يأخ انتا.انابس اكلم باباوهوايعرفك مقامك إبتسم قصي بإستفزاز وسخرية وهتف بها مرة أخري ساخرا :: طيب ياحلوة وحياة بابا إلي معرفوش ومش عايز أعرفه لهتباتي في الحجز ولو باباجه هيشرف معاكي.كمان تحدثت رانيا بأسف لتهدئه قليلا وتنهي الأمر إن إستطاعت فقالت متدخله في الحوار يأستاذ إحنا أسفين جدا علي إلي حصل بجد هيامش قصدها تدايقك ممكن نمشي ملهوش لزمة الي بيحصل أسكتتها ملك تسحبها من يدها بعيدا عن قصي وصرخت بها::انتي بتعملي إيه متعتذريش هوا الي غلطان أصلا تجاهلها قصي وتحدث مع رانيا فهي ليست المعنيه بالأمر ولا يريدها ::تفضلي انتي إمشي انامش عايزمنك حاجه بس الهانم هتشرفنا هناكام يوم تتأدب شوية ضحكت ملك بصوت عالي وهي تقول بسخرية من كلامه معها بهذا الشكل ::صدقني لتندم علي إلي بتقولوا ده إمشي انتي يارانياوكلمي بابا اوسامر خرجت رانيا من القسم وتحدثت مع العميد محمدوالد ملك ولم يرد إتصلت بسامرخطيب ملك وعندما أجابها قالت له رانيا بخوف ورعب منا سيحدث لملك سامرإلحقني ملك في القسم عملت مشكله مع واحد ومش عارفه أخرجهاتعالي بسرعة. أجابها الأخر ببرود وعدم إهتمام::متصلتيش بمحمدباشا ليه اناعندي محاضره الوقتي مهمه ومش هعرف أجيقبل ساعتين ليكون توبيخ رانيا له اخر مايسمعه منها قبل ان تغلق الهاتف في وجهه علي بروده أغلقت معه وأعادت الإتصال بالعميدمحمد وبعدوقت قليل رد عليها وعرف ما حدث وجاء لها سريعا . ركن العميدمحمد سيارته ليصل لرانيا القابعة أمام باب القسم تنتظره وسألها مستفهما::فين ملك يارانيا وإيه إلي حصل أجابته رانيا بصدق.جوا ياعموا بس بصراحه هياإلي غلطانه وقصت له ما حدث بالتفصيل تحدث العميدمحمد بغضب بينما يهم بدخول القسم ::أنامش عارف هتعقل إمتا البنت دي تعالي معايا دخل العميد محمد القسم ووقف له الجميع بعد معرفه هويته أرشدته رانيا علي مكتب منير وفتح المكتب ودخل ليجد ملك تقف وأمامها شخص يوبخها.كان أول من إنتبه لوجوده هوا منير ليقف فورا يحيه ويفسح له المكان ليجلس علي المكتب ::أهلا وسهلا يافندم منور حضرتك اتفضل وقام من مكانه لكي يجلس العميد محمد بدلا منه إلتفتت قصي في هذه اللحظه ليعرف من دخل الغرفة فرأي قائده العميد محمد حياه قصي قائلا بإستغراب من قدومه لهذا القسم :محمد باشا تمام يافندم خيرأناكنت جاي لحضرتك بس حصلت مشكله كنت هخلص واجي المكتب . سأله العميد محمد .خير ياقصي مشكله إيه. أجابه قصي فورا. مفيش يافندم بنت مش مظبوطه خبطت فياو**رتلي الموتوسيكل وبتقل أدبها عليا. كان رد فعل ملك وقتها وضعت يدهاعلي خصرها ونظرت لقصي بإستهزاء وسخرية .لينظر لها والدها بغضب ويسألها بغضب ::خير ياأنسه ملك أشجيني.إقتربت منه ملك وتحدثت معه ببرأة ومسكنة ::ياباباهواإلي غلطان وقعني في المول وشتمني وخلي الضابط ده يقبض عليا كانت الصدمة من نصيب الثلاث ضباط فهي إبنة قائدهم ومستقبلهم الأن علي المحك ليهتفوا معا بصوت واحد في نفس اللحظة بتعجب مما إلتقطت أذانهم قصي ومنير ومحمود ::بابا !!! إقترب منير من آذن قصي وتحدث معه .همسا الله يخربيتك ياقصي زي ماخربت بيتي مستقبلي ضاع بسببك بينما اقترب في نفس الوقت من الجانب الأخر محمود. ربنايهدك ياقصي ضيعت مستقبلناكلنا بغبائك ليكون رد فعل قصي هوا السؤال بصوت هامس قائلا بتعجب. بابا بابا إزاي… قطع عليهم همسهم العميد محمد صائحا .إيه هتفضلوا تهمسو لبعض كتير وانا واقف تنحنح محمود قائلا بأسف وإعتذار::يافندم والله إحنا منعرف انهابنت حضرتك ياباشا احنا بنعتذرلحضرتك وللأنسه أكمل الاعتذار معه منير قائلا وهوا ينظرلقصي ::أنا أسف يافندم ربنايسامح إلي كان السبب والله منعرف. أما قصي فتحدث بهدوء وركوز علي ع** أصدقائه أنايافندم معرفش انهابنت حضرتك بس هيا إلي غلطت فيا الأول اخرسه محمود بضربة في ظهره قائلا::: الله يحرقك إسكت انتاناوي تنقلنا السلوم ولا إيه إعتذر وانتا ساكت رمقه قصي بنظرة غاضبة وقال له ليخرسه إخرس خالص إنتا ومتدخلش ياغ*ي. أنبه محمود وهوا ينظر له بغضب قائلا. .اشوف فيك يوم ياقصي.. قاطعهم صوت العميد محمد قائلا .اناعارف كل إلي حصل ياقصي وعارف إن ملك هي الي غلطانه كان صوت ملك هذه المرة هوالمسموع لتقول بغضب .بابا انا مش غلطانه نظر لها والدها وتحدث بغضب من تهورها الدائم .إسكتي خالص وإعتذري من الظباط حالا. لتعيد ملك كلامها وتحاول أن تعدل عن هذا الحل فكرامتها تأبي الرضوخ لهذا القصي ::ياباباانا.. لكن اسكتتهانظره أبيهاوإعتذرت مرغمه لقصي وخرجت سريعا بغضب من المكتب مع رانيا. اعتذر قصي من العميد محمد بعد خروجها قائلا. انا أسف يافندم علي إلي حصل بس صدقني هياإلي بدأت ولو كنت اعرف انها بنت حضرتك مكنش كل ده حصل تقبل العمي محمد اعتذاره قائلا بهدؤء ليطمئنه ::عارف ياقصي انتا إبني الي مخلفتهوش وعارفك وعارف بتتصرف إزاي المهم الوقتي إجمع الفريق وبعد ساعه تكونوا في مكتبي في الإدارة المهمة هتتنفذ خلاص عرفنا الوقت هتف كلا من قصي ومحمود قبل خروجه من المكتب . تمام يافندم... وانصرف العميد محمد يلحق بملك ورانيا. قصي ظابط في إدارة مكافحه الم**رات وهوا قائد الفريق الذي يجهزه العميد محمد لينقذ العمليه التي يخطط وهوا إبن العميد حامد السيوفي كان صديق وزميل للعميدمحمد المهدي وقتل أمامه في مواجه مع رأفت حسان منذ سنتين ومن وقتها وقصي تحت رعاية العميد محمد ويخطتون معا للإنتقام لوالده والقضاء علي رأفت حسان يعيش قصي مع والدته فقط في شقتهم بالمعادي وهوا شاب طويل جسده رياضي وبشرته خمريه عينه سوداء وسيم جدا ويشبهه أصدقائه بالفنان احمدعز جذاب جدا وملفت للنظر رغم قسوته وشدته في التعامل مع الأخرين. كان كلا من منير ومحمود وقصي دفعه واحده ونفس السن ثلاثون عاما ولكن منير يعمل في قسم أخربينماقصي ومحمود يعملوافي مكافحه الم**رات. قهقه قصي وهوا يجلس بتكبر بعد خروج العميد محمد . فسأله محمود مستنكرا لضحكه وللموقف الذي وضعهم فيه مع قائدهم :بتضحك علي إيه انتا دلوقتي يابجح. أجابه قصي وهوا يكمل ضحكه::مشفتش وشها وهيابتعتذر هموت علي شكلها كانت هتتفجر من الغيظ لما اعتذرت انبه منير قائلا.::انتابجح علي فكرا لو حد تاني غيرمحمدباشا كان نفخنا هوابس راجل ميري مبيعرفش ابوه في الحق شاركهم في الضحك محمود وأكمل كلامه بسخرية::وانا الي كنت هروح اجهزشنطتي للنفي في السلوم هتف قصي بكبر وغرور ::هيا إلي غلطانه بنت غ*يه. أوقفه منيرمستنكرا :::غ*يه مين دي بسكوته ياعم تتاكل أكل بس لسانهاعايز قطعه دي كانت هتموتني لما وقفتها وشدتها علي هنا بس البيت صاروخ الصراحة أيده محمود في كلام وصاح يشاركه الرأي ::هي فعلا حلوه أوي بس لسانهامبرد. تحدث قصي بغضب من طريقة تفكير أصدقائه ::مش هتتغيرو أبدا إهمدو انتوالإتنين إلي عارفه ان فرحهابعد شهر فاتكتموابقا هتف محمود ومنير بندم ::ياخساره والله يبخت العريس ليزيد عليهم قصي ساخرا من ملك::دي أمه دعيه عليه في ليله القدر جوزها ده والله انا لو أعرفه لقوله ينفد بجلده منها أعوذ بالله حرباية. قاطعه محمود ليستعجله .طب يلا نجمع الفرقه ونروح بدل مانتنفخ بجد المره دي تلقي ضربة علي ظهره من قصي أسكتته لينبهه علي فارق الرتبة بينهم فقصي قائدهم .يلا ياخويا ولم لسانك ده فما كان من محمود الا ان يضحك ويؤدي له التحيةالعسكرية:: تمام يافندم أمر سعادتك اتفضل ياباشا. بعد إنتهائهم من المزاح تحركوا سريعا لكي يتمكنوا من جمع الفريق كاملا قبل حضور العميد محمد لقطاع مكافحة الم**رات والذي اكد لهم ان المهمة التي يرتبون لها منذ فترة علي وشك البدأ قريبا اما العميد محمد فكان لديه مهمة اخري عاجلة وهي توبيخ ملك علي فعلتها التي جعلته يوضع في موقف يجعله يعتذر من تلاميذه علي سوء تصرف ابنته التي دائما تتصرف بتهور ودون تفكير او وعي دائما تعتمد علي والدها وهي ترتكب الاخطاء فهوا حصنها الامن لكن أن الاوان لكي تتعقل فهي علي وشك الزواج والخروج من تحت جناحي والدها وحصنها المنيع فهل تستمع لكلامه حقا.

editor-pick
Dreame-Editor's pick

bc

احببتها فى قضيتى ❤️ بقلم لوكى مصطفى

read
2.3K
bc

ظُلَأّمً أّلَأّسِـدٍ

read
2.9K
bc

خيوط الغرام

read
2.2K
bc

"السكة شمال" بقلم /لولو_محمد

read
1.0K
bc

روح الزين الجزء الثاني بقلم منارجمال"شجن"

read
1K
bc

قيود العشق - للكاتبة سارة محمد

read
7.9K
bc

شهد والعشق الأخر

read
1K

Scan code to download app

download_iosApp Store
google icon
Google Play
Facebook