الجزء الثانى

1178 Words
ريهام ب استغراب وعصبية وسذاجة كمان.معقول اهلى عاملين عليا ع***ة يعنى انا بنت البطة السودة يعنى علشان تجوزونى واحد ممل شبه منجد ده وبعدين انا اصلا مقولتش انى بفكر فى انى اتجوز دلوقتى خالص وليه اتجوز وانا لسه محققتش اي طموح من طموحاتي ليلى بغرور.ماما عايزاكى تتجوزى ياريهام لأنك مش عارفه تثبتى نفسك ولا تعملى لنفسك شخصية فى اى حاجة وكل مرة تلفى تلفى وترجعى على محل ابوكى يافاشله ريهام بعصبية.اكتمى ل**نك ده بقى بدل م اطلع جنانى عليكي ها الام.شوفى يا ريهام اختك اد ايه هى شاطرة وناجحه فى شغلها وعرفت تعمل لنفسها الكيان والشخصية اللى كانت بتتمناهم كانت الام بتقول كده علشان تخلى ريهام تتحمس انها تكون ناجحه في شغل مناسب زى ليلى ليلى ب ابتسامة خبيثة.تسلميلى ياست الكل ويسلم ل**نك كانت دايما ليلى بتتعمد تقلل من ريهام ومن قدراتها ريهام بضيق من اسلوبهم.اااه عندك حق هى ياستى بنت البطة البيضا اللى دايما صح وانا بنت البطة السودة اللى دايما غلط كانت ليلى وامها قاعدين هيفطروا في الوقت اللي ريهام واقفه هتنفجر من الغيظ هو انتم بجد ازاى قادرين تقعدوا مبتسمين كده وكمان هتفطروا ولا شاغلين بالكم بحاجه الام بمنتهى الهدوء.يعنى ايه المطلوب مش فاهماكى عايزانا نقعد نعيط مثلا ونقطع الاكل هو انتى ليه محسسانى ان العرسان واقفين على باب بيتنا طوابير علشان خاطر سواد عيونك هو انتى لو مش امجد حد هيعبرك اصلا مفيش قدامك غيره ريهام مصدومة.والله انا مامصدقة اللى بيحصل ده اكيد انا نايمة وده كابوس من كوابيسى مستحيل حتى يكون حلم يارب اصحى بقى منه سكتت شوية ريهام ورجعت اتكلمت بابا عمره ما هيقبل انى اتجوز منجد فاهمين بابا مش هيوافق وجريت ريهام على ابوها وهى بتنادى عليه بصوت عالى بااااابااااا بااااابااااا الام مع بنتها الكبيرة بيضحكوا ومبسوطين والام حاسة بفخر بأنها ابتديت تحقق غرضها من خطتها على ريهام الام.صدقت اللعبه هههه دخلت عليها فكرة منجد اللى احنا فكرنا فيها ههههه ياخبر ابيض تعالى الحقى معايا ابوكى معندهوش فكرة عن الموضوع قومى قومى نلحقه قبل ما يقع فى الكلام ريهام.بابا بابا الحقني بقى يابابا تعالى شوف ايه اللي بيحصل فيا كان باباها في اوضته جوة البيت وخرج لما سمع صوتها وكان بيكمل قفل زراير قميصه لأنه خارج بعد الفطار الاب.فى ايه ياريهام مالك يابنتى صوتك عالى خير فى ايه تعالى قوليلى ريهام بنظرة ترقب.بابا انت مستحيل توافق على منجد صح انا عارفه انت مش هتقبل ليا جوازة زى دى الاب.منجد!! وصلت الام ومن ورا ريهام غمزتله علشان يكمل المسلسل والأب فهم اشارة مراته الاب بهدوء.اه اوافق على منجد فيها ايه يعنى منجد ماله ها ماله ريهام.يابابا منجد ده مستحيل اقبل بيه انا ولا بحبه ولا حتى بطيق اتكلم معاه ازاى بس عايزين مني انى اقبل اتجوزه هو انا مش بنتكم ولا ايه؟ الام.ماله يعنى ايه ناقصه الولد ده **يب وزى الفل كفايه انه هيقدر يفتح بيت ويكون مسؤل عنك بقى وعن جنانك ده صح يا حبيبى الاب.اه طبعا امك عندها حق وبعدين انا اللى بكلمك تبصيلى انا انتى ليه بصالها هى ها انتى دلوقتى بتسألينى انا وانا هرد عليكي اولا الولد ده ممتاز جارنا ومربيينه على ايدينا وعارفين اوله من اخره محترم ومؤدب ومبيرفعش عنيه فى حد علطول حاطط عنيه فى الارض علشان ميضايقش حد تانى بقولك متبصيش لأمك بصى ليا انا وبعدين بقولك ايه الموضوع ده منتهى ولا هقبل فيه جدال ولا مناقشه خلصنا خلاص اقفلى بقى الكلام ده خالص سابها ابوها ومشى وهى بصيت لأمها واختها وهى فى قمة عصبيتها ريهام.بندم على اللحظة اللى اتولدت فيها فى البيت ده يابااااااباااااا الاب.قولتلك خلاص انا اخدت قرارى وموافق عليه وهتتجوزيه اقفلى بقى الموضوع ده نهائيا انا كده خلصت كلامى ريهام.يابابا الله يخليك اقف معايا بقى وساعدنى اللى انت عايز تعمله فيا ده صعب اوى ده مستحيل اصلا الاب.طيب ياستى ادينى اهو وقفت معاكى عايزة ايه بقى ريهام.لاء اقف معايا فى موضوع منجد ده يابابا الله يخليك اوعى تعمل فيا كده الاب.انتى عايزانى اعملك ايه يعنى انا عطيت كلمة للناس مستنية مني ارجع فى كلامى يعنى يرضيكي ميصحش ريهام.هو فى ايه مالكم كلكم عايزين تخلصوا مني كده ليه اخت ريهام.حبيبتى ياريهام انتى اصلا مفيش قدامك اى فرص او حلول لحياتك الضايعه دى غير امجد انتى هتقعدى ست بيت فى بيته وهو هيشوف شغله ويصرف عليكي بقى ريهام.يابابا.ااهاا انا بقى دلوقتى فهمت انتم عاملين عليا كل القصة والحوار ده علشان بس موضوع الشغل علشان انا مش عايزة اشتغل عند حد ولا فى شركات صح انتم مش عاجبكم وقفتى فى المحل ماشى انا بقى هعرف الاقى شغل كويس وانت عارف يابابا انى هقدر اعمل ده بكرة تشوفوا انا بقى اللى هخلص نفسى من كل الصداع ده سابتهم ريهام وخرجت الاب.خير ايه القصة ياوهيبة؟ هو بجد امجد واهله جايين عندنا علشان ريهام؟ الام.مش جايين النهاردة هما جايين بكرة اتصلت ام امجد وقالتلى انها عايزة تيجى تزورنا كنت مستنى اقولها ايه يعنى لاء مينفعش تيجوا قولتلها طيب اهلا وسهلا اتفضلوا فى اى وقت بيتكم ومطرحكم هو اه احنا جيران من سنين السنين لكن اكيد يعنى مش هسيبلهم بنتنا ولا اقبل عمرى انها تتجوز امجد الاب.اومال ايه بقى الحكايه فهمينى الام.قولت كده علشان اخوفها لما تعرف انها هتتجوز امجد وهى مش بتطيق تسمع صوته فتضطر تبداء حياتها بقى وتشوف شغل محترم وانت بقى كفايه توافقها على رغبتها فى وقفتها فى المحل دى اللى خليتها شبه الشباب ونسيت انها بنت كفايه بقى لحد كده الاب.ماشى ياستى بس المهم الله يخليكى ولا تعليلي صوتك كده ولا تبرقيلي عنيكي دى علشان جسمى بيرتعش من الرعب وايديا بتنمل مش فاهم انا بصراحة شوفى انا بقالى اد ايه متجوزك لحد دلوقتى ولا قادر افهم ايه اللى بيدور فى راسك دى ولا حتى عارف ازاى انتى بتفكري فى الشارع ماشية ريهام رايحة للمحل لكن مش طايقه نفسها سمعت صوت بينادى عليها بصيت لقيتها واحدة صاحبتها وجارتها اسمها جيهان كانت مبتسمه وبتكلمها بحماس خلاص يابنت الايه انتى نفدتى من جوازة امجد وخلصتى منه هيجوزوه وعمالين يفرقوا شربات وحلويات على الجيران كلها فى المنطقة ريهام.خلصت ايه بس واتهببت ايه ما هو انا عروسة الغفله ياستى جيهان.هههه هزارك دمه تقيل بصيتلها ريهام بعصبيه قلقت جيهان.ايه ده ياريهام طبعا اكيد مش بجد اللى انتى بتحكيه ده صح مستحيل يعنى ريهام.لاء ياستى بجد وبجد جدا كمان تخيلى اهلى وصلت معاهم الحاله انهم يوافقوا على جوازى انا من سى امجد ده وكل ده علشان ايه الاقى وظيفة محترمة زى ست الحسن والجمال الاخت الكبيرة انا خلاص هضيع لو ملقيتش شغل كويس وجوزونى امجد جيهان.خلاص انا هحاول ادورلك على شغل متقلقيش القصة محلولة يعنى هشوفلك اى محل هنا فى المنطقة ريهام.ياسلام عليكى اذا كان هما اصلا عايزين يجوزونى البيه امجد علشان انا بشتغل فى المحل بتاعنا انتى عايزاهم بقى يجوزونى حتى عميانى من غير ما احضر الفرح على كده لما اقولهم هشتغل فى محل تانى لازم ياستى الاقى شغلانى محترمة وبنت ناس وتكون في شركة وفيها تثبيت ودرجات وظيفية كمان جيهان.طيب هو مش انتى كنتى باين بتدرسى زراعه ولا اقولك هى مش ليلى اختك كانت بتقول انهم محتاجين فراشين وعمال بوفيه طيب ماتكلميها تساعدك وتشوفلك شغلانه هناك عندها فى الشركة ريهام.ههه ليلى انسى يابنتى ان ليلى تفكر تخلينى انزل معاها فى نفس الشغل حتى لو تقدر تنزلنى هناك مديرة مش فراشة بس جيهان.طيب ماتجبريها ياستى زنى عليها انتى مش بتتوصى فى الزن ريهام.لاء ياستى مستحيل هتوافق جيهان.جربى بس ياريهام انتى فى الموضوع ده بتاع الزن ت**بى وعن جدارة ريهام.طيب والله عندك حق فكرة حلوة تصدقى جيهان.اه طبعا من امتى فكرت فكرة وحشة ريهام.طيب هحاول معاها بقى ادعيلى تسلميلى وتسلملى دماغك ياجيهان جيهان.رايحه فين هتسيبينى كده وتمشى ريهام,هرجع اشوفك جيهان.راااايحة فين ريهام.سلام
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD