البارت الاول .
حمزه بعد أن استفاق من تلك الغيبوبه التي كان يرقد فيها منذ زمن لا يعلمه ليجد نفسه يرقد على فراش المستشفى و من حولهم تلتف الاجهزه الكثيره
حمزه و هو يتحمحم لكي ينظف حلقه: ايه المكان ده انا فين انا ايه اللي جابني هنا نسمه لحظات من واحد اسمه ما يستثنى حديثه مردفا الاول انا مين انا مين انا مش فاكر اسمي انا مش عارفه اسمي ايه مش عارف ايه اللي جابني هنا و مش عارف ايه اللي بيحصل ايه كل الاجهزه دي
لينظر الى الى انبوبه المحلول الذي يتصل بوريده : البتاع ده كمان خلاص هيخلص هو انا ما حدش بيراعيني و لا ايه معقول ما عنديش ام ما عنديش رب ما عنديش اخ ما عنديش وقت ما عنديش اي حد يقعد جنبي علشان يراعيني وقت ما انا في المستشفى كده اكيد في حاجه غلط طيب المستشفى دي سايباني كده لوحدي مش خايفين على الهواء ادخل في وريدي و اموت بسبب اهمال هم كده عارفين اللي ما فيش احد معي هيبلغ ان المحلول خلاص هيخلص
لقطع كم الاسئله الهائل الذي ينهال عليه في هذه اللحظه دخول تلك الممرضه و هي تدندن بعد كلمات من اغنيه ان رومانسيه قد سمعها حمزه من قبل لتجحظ عينيها بمفاجاه عندما تراه فاقا و ينظر اليها
لتقترب من سريعا و هي تضع يدها على وجهه و هي تتحسسه لكي تعلم كان ما تراه صادق ام لا
لتردف بقلق : حمزه انت فايق انت صاحي و شايفني كده زي ما انا شايفاك انا شايفاك ان انت صاحي انت شايفني صاحي
حمزة باستغراب من كل هذا التوتر الذي يداهم تلك الفتاه: ايوه انا صاحي و فايق هو انا نائم بقى لي كثير و لا ايه انا حاسس ان انا جسمي كله واجعني و نائم بقى لي فتره طويله شكلي نائم بقى لي كثير صح
الممرضه : يعني انا دلوقت باسمع صوتك بجد و لا ده حلم
حمزة بنفاذ صبر : لا هو بجد بس عايزه الفت نظرك ان المحلول خلص في يدي و لا انت مش واخذه بالك من شغلك
الممرضه بارتباك: لحظه لحظه حاضر هشيل ودلوقتي حالا ما تقلقش ما فيش حاجه انا اصلا كنت اضبط التليفون بتاعي على وقت المحل بتاعك بالضبط عشان كده جئت دلوقتي بس اتفاجئت لما لقيتك صاحي دي اول مره من ست شهور اشوفك فايق متزوجه الى الزراعيين تبدا فك انبوب المحلول من وريده
حمزة باستغراب : ست شهور بقى لي ست شهور نايم انت بتقولي ايه
الممرضه : ايوه يا حمزه انت بقى لك ست شهور في غيبوبه انت جئت لنا هناك من سته شهور بالضبط و اربع ايام و سبع ساعات و كنت عامل حادثه خطيره هو كنت بين الحياه و الموت بعدين دخلوك عمليات و ما حدش كان معكبعدين لما خرجت من العمليه قالوا ان هم لحقوا على اخر لحظه ومن انت قلبك وقف في العمليه و هم فوقوك مره الثانيه وعملوا لك عمليه خطيره جدا و كانت نتيجتها ان انت تعيش و انك هتعيش حاجه بس انت دخلت في غيبوبه من وقتها
حمزه : ٦ شهور و محدش سأل عني يا هو أنتِ اسمك اي يا قمر
الممرضه بخجل و قد انتهت من نزع أنبوب المحلول : همس
حمزه: عاشت الاسامي يا مس على فكره اسمك جميل قوي و لائق قوي عليك
همس: شكرا جدا مش عارفه اقول لك ايه
حمزه : ما تقوليش حاجه يا بنتي المهم قولي لي بقى لي ست شهور هنا يا همس و ما حدش جاء سأل علياخالص ما شفتش مثلا ايه علينا على الجرائد في ان انا ماسك المفقود ان في حد مختفي كده ما فيش اي حاجه يعني ما حدش عرق يوصلس ما ليش اهل مثلا و لا ايه
همس هي تجلس على المقعد المقابل له لترف بحزن شديد على حاله : للاسف لا يا حمزه ما فيش اي حد جاي و ما كانش معك اي اثبات شخصيه لما جيت هنا
كنا اللي جابوه كانوا مجموعه شباب يقع على طريق عمل حادثه كبيره قوي وا لعربيه بتولع و هم انقذوك على اخر لحظة و جابوك هنا
حمزه : بس المستشفى دي شكلها نظيف يعني دي مش مستشفى حكومي اكيد هيكون عاملين يونيفورم جميل كده للممرضات عندهم و لا ايه رايك انت
همس بخجل : ايوه فعلا انت مش مستشفى حكومه دي مستشفى خيري و اللي جابك هنا و اتوسط لك انك تفضل فيها كل ده كان ابن صاحب المستشفى لانه هو و اصحابه هم اللى لقيوك و هم راجعين من بره و جابوك هنا ومن وقتها و انت موجود هنا في المستشفى
حمزه : طيب انت قلت ان انت ما لقيتوش معى اي اثبات شخصيه لما جيت انا جيت بهدومي بس ما كانش معي تليفون او محفظه او اي حاجه
همس: لا للاسف ما كانش معك اي حاجه تقريبا لما انت عملت حادثه حد سرقك
حمزه : طيب انت عرفت ان انا اسمي حمزه ازاي طيب لما ما فيش اي اثبات شخصيه كان معي و لا اي كارنيه او بطاقه أو اي حاجه تثبت ان انا اسمي حمزه عرفت ان انا اسمي حمزه منين
همس بصدق: انا اللي اطلقت عليك اسم حمزه
حمزه : كمان يعني اسم حمزه ده مش اسمي
همس : لا لاسف يا حمزه ده مش اسمك
حمزه : و حضرتك سبتيني حمزه على اي اساس بالضبط من غير ما تعرفي اسمي يمكن ما يعجبنيش يا ستي و لا ده مثلا اسم البوي فريند بتاعك و لا ايه بالضبط
همس بحزن: على فكره اسم حمزه غالي جدا على و ما كنتش هسمهولك غير علشان انا باكتب اجنده بقى اسماء المرضى اللي انا متابعيها من المدنيين هنا في المستشفى و ما كنتش اعرف اسم حضرتك و لما سالت المستشفى قالوا لي ان انا اقدر احط لك اي اسم اعرفك بي مش اكثر لحد ما تفوق و تقول لنا اسمك ايه و لما كان الاختيار في يدي ملقتش اغلى ما اسم اخويا الله يرحمه و يحسن اليهااسميك به لكن لو طبعا الاسم مش قاعد بك او مضايقك في حاجه تقدر تغيره في اي وقت هو كده كده مش مسجل في اي حاجه قانونيه مجرد مسجل في النص بتاعي و الفون بتاعي مش اكثر
حمزه: انا اسف على فكره ما كنتش اقصد اضايقك بس كنت عايزه اعرف الاسم ده جبتيه منين يعني اشمعنا الاسم ده بالذات مش اكثر و بعدين اسم حمزه اصلا جميل جدا و البقاء لله في اخوك و انا اسف لو خليتك افتكرت حاجه ضايقتك بس ليس على المريض حرج و لا ايه
همس : عادي يا حمزه ما فيش مشكله حصل خير انا اصلا ما بنسهوش ابدا و على فكره هو كمان توفي حادثه عربيه علشان كده لما انت جئت في كنت حادثه و كده ما جاش في بالي الاسم ده
حمزه: بجد شكرا انك انت سبتيني اسم حد غالي عليك يا دي لوحدها كفايه عندي قوليلي بقى كان اخوك الكبير و لا الصغير
همس: تؤامي
حمزه : كمان سمتيني باسم اخوكي التوام لا بجد انا مش عارفه اشكرك ازاي و لا اعتذر على رخامتي و قلة ذوقي معك ازاي
همس : ما حصلش حاجه حمزه على فكره كان من حقك جدا انك تعترض و تسال اسم مين المهم انا لازم اتحرق دلوقتي علشان اقول الدكتور ان انت في وقت علشان هيجيء يكشف عليك و اشوف موضوع فقدان الذاكره ده هيطول معك و لا ايه بالضبط و انت هتخرج امتى من المستشفى و الحاجات دي عشان لو متحركتش دلوقتي حالا هاتجزى علي الاهمال في شغلي
حمزه : اكيد طبعا اتفضلي يا همس هاشوفك ثاني صح
همس : صح بس لو انت اللي عايز كده
حمزه: اكيد اي احد في الدنيا مكاني هتمنع يشوف القمر ده
همس: بعد اذنك انا هاروح انا للدكتور
حمزه بابتسامه: اتفضلي
لتتوجه همس الى خارج الغرفه علي الواجهه ابتسامه عريضه فقد استطاع رسم الابتسامه على وجهها من جديد بعد ان كان تجعل الحزن يبدو على وجهك ظاهرا عندما تحدثت عن اخيها المتوفي.
لستطدم باحدى الفتيات الذين يعملون معها في طاقم التمريض و هي تسير بشرود
الفتاه : ايه ده ايه ده ايه دههمس بنفسها ماشيه سرحانه ايه ده في حصل ايه النهارده علشان يحصل كده في حاجه غلط اكيد مش معقول همس تكون سرحانه في وقت الشغل بتاعها مستحيل ده انت مستني الانضباط في المستشفى في حدث عظيم في حياتك
همس : ايه كل ده يا مروه اهدى على نفسك بس انا كل الحكايه ان انا كنت سرحانه ما كنتش بعمل جريمه على فكره عشان تقولي كل ده و بعدين حتى لو صار حالي فانا برده بيشتغل اهو رايحه مكتب الدكتور أيمن دلوقت حالا علشان يجي يشوف الحاله
مروه : حاله ايه يا بنتي هو ايه الابتسامه انا عايز افهم ايه الابتسامه لسه رايحه عنده هو في ايه بالضبط
همس: هو انت مهكراني و لا حاجه في ايه
مروه: ما فيش يا بنتي بس واضح قوي عليك ان انت فيك حاجه مختلفه و انا صاحبتك و عارفاكي و مش هاسيبك تتحرك من هنا غير لما اعرف ايه الابتسامه دي و اي سببها ها اعترفي بقى
همس: يا اختي عليك و على ذنك يا مروه انا عارفه ان احنا مش هنخلص النهارده و هنترفد احنا الاثنين ان شاء الله بسببك حمزه في ايه مروه حمزه عايزه اروح عند الدكتور علشان يشوف يا مروه اوعى كده
لتتحرك سريع إلى مكتب الطبيب المتابع لحالة حمزه ماتترك مروه هي التي تقف مكانها و على وجهها تظهر ملامح الصدمه جليه جدا ما تقف فاتحه ميها دون النطق بأي كلمه لا ترد بعد ذهاب همس بعدة الدقائق : معقول حمزه فاء و هو اللي مخليك مبتسمه كده و فرحانه كده انت مجنونه يا بنتي
هي مين المجنونه دي انتي واقفه بتكلمي نفسك كده ليه يا استاذه اتفضلي على شغلك
مروه : دكتور ايمن انا اسف يا دكتور بس كنت سرحان انا اسف اروح الشغل دلوقت حالا
الطبيب: تمام تفضلي يا استاذه على شغلك
لتذهب مروه بغيظ و هي تنظر الى همس التي تخفي ضحكتها و هي تقف خلف الطبيب فهي تعلم جيدا انها تحدثها هي
انا هامشي فقط توديها معها الطبيب ايمن الى غرفه المريض لكي يفحصوا و ها قد وصلوا الى غرفه حمزه لا يتركنا الباب و يتوجه الى الداخل و من خلفيه همس
دكتور ايمن بابتسامه وهو يتوجه الى فراش حمزه: حمد لله على السلامه يا استاذ ؟
ليرفع حمزه كفايه و يمد شفتاه الى الامام بمعنى انه لا يعرف
لا نظر الطبيب الى الممرضه بشكل لتؤكد له هذا الشك عندما ردفت همس باسف: فقدان ذاكره
الدكتور: خير كنت شاكك في كده من الاول على فكره بس حضرتك تقدر تحمد ربنا دلوقتي اللي انت اصلا زهقت من العمليه العمليه اللي انت عملتها مكنتش سهله ابدا ابدا و كان نسبه نجاح خمسه في الميه و نجحتالحمد لله كنا فاكرين هتبقى اثار سلبيه عليك بس كنا فاكرين ان الغيبوبه هي الاثار السلبيه الوحيده اللي عليك لكن الظاهر اللي الاثار السلبيه هتمتد كمان لفقدان الذاكره دلوقتي انا هفحصك و ادخلك اشاعه علشان اعرف نوع دي هتكون مستمره او مؤقته
حمزه ؛ طيب هي هتفرق في حاجه يا دكتور يعني لو كانت مؤقته ممكن افوق كمان شويه يعني يعني ممكن اكون هاعرف انا مين مثلا اهل مين قوي اسمه ايه او اي حاجه كده
ايمن بأسف : هو تقريبابالنسبه لحالتك مش هتفرق كثير سواء كانت غيبوبه مؤقته قوي مستمره لانك ما فيش قدامك حاجه هتفكرك باللي كان زمان او اللي كنت عايش و قبل الغيبوبه او قبل الحادثه بمعنى اصح المريض في حاله فقدان الذاكره المؤقت بفتكر شويه شويه لما بيمر نفس الاماكن اللى عايش فيها قبل كده و يشوف نفسي الاشخاص اللي كان بيتعامل معهم قبل كده بيحس ان دول يعرفهم وين وسماع صوتهم قبل كده و حصل موقف بان هو بتبدا بعدين تظهر له لقطات بسيطه وب عدين بتدي الذاكر ترجع شويه شويه لكن في حاله حضرتك انا عارف ان انت جاي المستشفى دي عن طريق ناس يوك في الشارع بعد الحادثه ما حدش لحد دلوقت اعرف مكانك قوي هزارك هيكون صعب جدا
حمزه :الحمد الله الله يبشرك بالخير يا دكتور تقريبا كده انا دمرت
الطبيب و هو يقترب من حمزه وابدا في فحصه : اولا انت قلت الحمد لله يعني المفروض لما تقول لي الكلمه دي تكون متاكد منها تكون عارف ان انت من جواك بتحمد ربنا على الحاجه دي و راضي بيهاتمام يعني انت دلوقتي لما تقولي الحمد لله يعني انت راضي باللي حصل سواء كان وحش قوي وخير بالنسبه لي ان انت تؤمر تؤمر تشفي امتى حصلت معجزه عشان تفوقك من الموت هو اللي قلبك وائل في العمليه و اسعافناك و ده معناه ان انت تكتب لك عمر جديد انت واحد مات و صحي ثاني و رجع للدنيا ثاني من الاول يعني بجد اللي حصل لك ده ما كانش سهل خالص خالص و ربنا راضي ان انت تصحى ثاني
حصلت لك حادثه صعبه جدا جدا و كان ممكن تموت فيها و ربنا نجاكم باعث لك ابن صاحب المستشفى علشان ينقذك من الموت و يجيبك مستشفى والده و تفضل هنا ست شهور في رعايه تامه في احسن مستشفى مستشفيات مصر و ده معناه اني ربنا يحفظك و عايزك تعيش
دخلت عمليه من اخطر عمليات في ممكن تحصل في الدماغ وكان نسبه نجاح خمسه في الميه و خرجت منها عايش مع ر و قلبك وقف و ده اثر كثير جدا علينا و وتر كل الدكاتره حواليك لكن ربنا اراد ان انت تعيش
دخلت في غيبوبه كامله لمده 6 شهور و ان تعيش على المحاليل و المغذيات الصناعيه و ربنا راضي ان انت تعيش و تقوم صحتك ما شاء الله كويسه جدالما جبت الحادثه كان عندها ال**ور مضاعفه في رجلك الشمال فاكيد لما هتبدا تتحرك عليها ممكن بحس بوجع بسيط كده في حاول تمشي عليها بالراحه و شويه شويه شويه لحد ما تتعود على الوضع ده كمان كان عندك **ر في ذراعك وربنا راضي ان انت هتنام ست شهور و انت مرتاح في مكانك علشان كل **ورك تجبر و تلم و تخف و انت اصلا لسه مش حاسس بحاجه و ده طبعا الام صعب جدا و ربنا عافاك منه و تشافيت الحمد لله و خفيت و رجعت احسن من الاول اهو
حاجه اخيره كمان انت عندك فقدان ذاكره مؤقت ودا يمكن يكون حاجه مش كويسه قوي بالنسبه لك بس هي حاجه كويسه لانهم ممكن في يوم من الايام تمر مكان انت كنت عايش فيه قبل كده وتفتكروا ذاكرتك ترجع لك ممكن تشوف اي حاجه تفكرك دلوقتي مش مطلوب منك اي حاجه غير ان انت تحمد ربنا علاء اللي انت فيه و علي النعمه اللي انت غرقان فيها علشان بجد هتبقى ظالم قوي لو ما عملتش كده
حمزه: الحمد لله على كل حال يا دكتور بجد انا مش عارف اقول لك ايه على كلامك الجميل ده بس انت انسان كويس جدا فعلا وباين جدا التقوى عليك و انت فعلا خالتن ي راضي بحالي بعد كلامك ده
الطبيب : بص يا حمزه انا قابلت زيك كثير قبل كده يمكن ما قابلتش حد يقفل لوحده في وقت الغيبوبه و الكلام ده بس احنا كنا جنبك طول الوقت او معنى اصح هامس كانت جنبك طول الوقت في ما فيش بس بتروح تعمل شغلها وترجع تقعد هنا جنبك انا كنت باللحظه طبعا ما قدرتش تتكلم عشان كنت شايفه انها بتعمل حاجه كويسه ما ينفعش اقول لها عليها لا يمكن كمان هي ربنا تاخرها لك علشان تكون جنبك طول الفتره دي و ترلعيك و كانها واحده من اهلك فما تجيش بعد كل ده تقولي تدمرت انت لازم تقعدي كل ده تقولي الحمد لله ان انا فوق الحمد لله ان انا عايش الحمد لله ان انا بتنفس احمد ربنا على كل النعم اللي محطوطه كبها علشان تحسي من جواك ان انت راضي بحالكو باللي انت فيه عايزه اقول لك حاجه اخيره ربنا مش هيضيعك لان عمره ما بيضيع حد بعد اذنك انا عايز اقول لك حاجه كمان انت مش هتحتاج على ان انا تاكدت دلوقت ما في الميه ان انت اللي عندك ده فقدان ذاكره مؤقت لانه واضح جدا من اعراضه عليك لكن تقدر تعمل الاشعه دلوقتي لو حابب
حمزه: هو انا ما بدئين مش شايفاني اصلا هتفرق معي في حاجه طالما انا كده كده مش هتفتكر و طالما حضرتك قلت انها مؤقت فهو مؤقت ربنا يرجعها بالسلامه لو كانت ناويه ترجع بقى و يدلني على الطريق الصحيح لو مش هترجع لي و ربنا عايز كده
الدكتور ايمن: دلوقتي انت بقى تتكلم كلام صحيح جدا يلا بعد اذنك انا علشان عندي شغل كثير قوي و عندي حالات ثاني عايزه مره عليها ربنا معك و تشرفت بمعرفتك بجد و لو احتاجتي اي حاجه ما تترددش ان انت تيجي هنا بتساليني عنها اول تطلبها منه
حمزه: بجد مش عارفه اشكرك ازاي دكتور شكرا قوي على كلامك ده
دكتور ايمن: لا شكر على واجب يا حمزه ده واجبي كطبيب انت دلوقت عامل زي الطفل الصغير و محتاج نصيحه و كل اللي انا عملته انا قدمت لك نصيحه بسيطه جدا عشان تساعدك في حياتك اللي جايه بتمنى لك كل خير
حمزه : شكرا جدا يا دكتور بتمنى لك اكثر من كده بكثير
الدكتور ايمن: الشكر لله لحمزه
ثم يوجه حديثه الى همس التي كانت تقف بجانبه: انا فهمته المريض دلوقتي مش محتاج لاي اجازه تقدري تحصلين على الاجازه دي قبل موعد انتهاء الزيارة الأوضاه دي تكونت اتخلت لانه اكيد في ناس بره مستنيه من السرير يبقى علشان عيان مستحقه اكثر يكون عليه و بعتذر منك طبعا يا حمزه انا حنان خرجت من المستشفى دلوقتي بس ده الصح
حمزه : لا ابدا انا دكتور ما فيش اي حاجه انا اصلا كنت هاخرج لان انا ما بحبش قاعده المستشفيات مجرد بس ابقى اشيله الاجهزه دي يعني انا هلبس هدومي و اخرج على طول ما تشيلش هم كده
دكتور ايمن : تمام بعد اذنكم شوفي شغلك يا انسه همس
ليخرج الطبيب و يتركهم معا في الغرفه ووتبدا همس في ازاله اهل الاجهزه المتواصله بجسد حمزه حتى انتهت مين عملها و تحت نظرات حمزه المتفحصه لها
همس بحزن: انا كده خلصت يا استاذ حمزه تقدر تلبس هدومك و تتفضل في اي وقت معاك لحد الساعه سبعه و ده وقت انتهاء الزياره
حمزه و هو يجلس على الفراش: ممكن تقعدي عايز اتكلم معك كلمتين
لتيجه همس على المقعد المقابل لي الفراش و تنظر له و تنتظر ان يتحدث
حمزه : اولا يا همس عايزه اشكرك جدا جدا جدا علي رعاتك لي و انا في الغيبوبه و تحمل لك اكثر من طاقتك و في حاجه مش من شغلك اللي انت بتعمليها علشان تساعديني و انا ما فيش حد جمبي و ده انا مش هنسهالك طول عمري و اكيد طبعا لما استقر اعرف هاعمل ايه في حياتي هاحاول ارد جميلك ده
همس : انا ما عملتش حاجه يا حمزه تستحق كل الكلام كده
حمزه: استني معلش اكمل كلامي عايزه شكري كمان على الاسم الجميل اللي انت اديته لي و انا مش اغير الاسم ده ابدا لحد ما ربنا يكتب بقى وافق من اللي انا فيه ده و ترجع له الذاكره وقتها هاكون اسمي حمزه برده مش هغير وهخليه كده خلي الناس تقول لحمدي حتى لو كنت اسمه غير حمزه كفايه من الاسم ده يفكرني بك و كهي فكرني باليوم الجميل اللي انا عشته معكم هنا في المستشفى كلام الدكتور ايمن بجد انسان في مكانه الصحيح وكمان انت انسانه بجد بمنتهى الامانه وانا بجد فخور ان بلدي فيها حد زيك زيك الدكتور ايمن بجد انت و مؤسسه تستحق اسم خيريه .