بارت 1
تبدأ الحكايه مع فتاه فى الثامنه عشر من عمرها (ملك)وهى الابنه الوحيده ل احمد عز الدين و هى فرحه ابيها و امل امها فى الحياه كان لها اخ اكبر منها(ماجد) ولكن توفى فى حادث سير وهو صغير عوض ابيها و امها شوقهم ل ابنهم فى ملك و تبنوا فتى اكبر من ملك تقريبا نفس سن ابنهم ماجد عنده اضطرابات فى المخ سببت له اعاقه عقليه نفس حاله اخو ملك ده خلى عائله ملك تحب الفتى و تسميه ماجد ويعطفوا عليه
ملك لديها صديقه مقربه (مى)تعتبرها اختها فتحبها اكتر من نفسها فهى سرها وصديقه الطفوله فعبروا معا مراحل النمو منذ الصغر وهما ايضا جارتان بنفس الدور الباب جمب الباب فكلاهما بالمرحله الثانويه العامه و ينتظروا النتيجه بفارغ الصبر
فى مدينه الاسكندريه
الساعه التاسعه صباحا تذهب مى لملك و تخبط ع الباب
فتحت والده ملك (فايزه)
-ملك فين يا طنط فى حد ينام فى يوم زى ده اى الجبروت ده
تضحك فايزه
. ادخليلها صحيها بطريقتك انا مش قادره عليها بصحى فيها من بدرى لما زهقت
-تزفر مى بضيق د انا هوريها علطول نايمه من اول الاجازه انا زهقتلها المؤتمر كمان شويه يارب ننجح و نطلع من الاوائل قولى يارب ياطنط الا انا هنهار لو محصلش كدا
تنظر فايزه بأمل
. يارب يابنتى يارب ميضيع لكم تعب ابدا انتو تعبتو وشقيتو ربنا انشاء الله مش هيضيع لكم تعب ابدا
-تزوم مى بشفتيها هاتيلى مايه ياطنط
تضحك فايزه بشده جمبها ع الكوميدينو
_دخلت مى وهى تهبد الباب ملك انت يابت يا حيوانه اصحى الا و الله هقومك بطريقتى و انتى عارفه
شدت ملك الغطا ع وجهها سبينى انام انا بقالى سنه مش بنام سبينى اخد فرصتى
مى تمسك الدورق وتسكب كوب ماء
_ حاضر من عنيا د انا هد*كى فرص كتير
تسمع ملك صوت الماء فتقوم تجرى وهى تخاف
.خلاص يا مى والله صحيت صحيت والله خلاص
تكتم مى ضحكتها فعلا والله ناس متجيش الا بالعين الحمرا
تنظر ملك بلوم بقا اهون عليكى و تض*بها بالمخده
_ترفع مى حاجبها خدينى يابت فى الصعبنيات بتاعتك وشك الحلو ده مش هيصعب عليا يلا المؤتمر هيبدأ
ملك تنظر بخوف اناخايفه و مرعوبه و ايدى ع قلبي انا خايفه يامى
_بس بس اى يا توتر هانم هتخوفينا ليه روحى صلى و انا هشوف طنط بتعمل اكل اى
.تضحك ملك بكرش وطول عمرك نبتفكريش الا ف الاكل
تصلى ملك وهى تناجى ربها ويكرمها ع تعبها طول السنه هى وصحابها
بعد حوالى نص ساعه تخرج ملك تجد فايزه تطعم كل من مى (و ماجد )الاخ بالتبنى
.الله الله انتى امى ولا امها لا كمان بتأكليها فى بقها د انتى مبتعملهاش معايا
-تنظر لها مى نظره عدم اهتمام انتى مالك انتى متغاظه ليه ال غيران مننا يعمل زينا يا اختشي
تضحك فايزه على مشاغبتهم
.انا هفتح التلفزيون خليكى انتو بتأكلوا بعض
بعد نصف ساعه
الاول على الشعبه الادبيه: مى محمود فوزي
الاول على شعبه علمى علوم :مازن ماجد عز الدين
الاول على شعبه علمى رياضه :ملك احمد عز الدين
بكت كلتا الفتاتان من الفرحه و اعلنت افواه الامهات عن زغاريط و فرحه وملأ البيت بالرقص و الفرحه من العائلتان
انقسمت مصر الى قسمين قسم راضي ع نتيجته و قسم حزين ع نتيجته
فى مكان تانى بالقاهره
هناك من يحتفل ايضا بانه الاول على شعبته وهو مازن الابن الاصغر ل ماجد عز الدين ودلوع والدته فريده فهو يمتاز بخفه الدم و روحه المرحه
فريده تبكى من الفرحه فينظر لها مازن بصدمه
_هو كل حاجه عياط افرحى يا ماما د انا الاول المفروض ترقصي
.ياقليل الادب
فيظهر صوت رجولى حازم
هى امك كدا طول عمرها حتى يوم فرحنا كانت بتعيط (ماجد)
يخرج صوت انثوى يضحك بشده (ثناء والده ماجد و احمد)
يوم مولدت اخوك كانت بتصوت وتقول ل ابوك ابعد عنى انت السبب فى ال انا فيه منك لله
ضحك مازن بشده حتى اعلن صوت هاتفه عن الرنين
الف الف مب**ك يا حبيبي انا كنت واثقه انك هتكون الاول (داليا اخت مازن 24سنه )
_الله يبارك فيكى يا دوود هتيجى امته بقا وحشتينى
كلها شهرين هستلم الشهاده و اجى
تسأل داليا الا مين البنت ال اسمها نفس اللقب دى الاولى على علمى رياضه
-مش عارف تلاقيها تشابه اسماء
انتو مالكو و مال الناس خليكو ف نفسكو
-ينظر مازن بصدمه. ابيه!
الف مب**ك يا مازن هديتك كلها ساعه وتوصل عربيه احلا موديل (مروان الابن الاكبر لماجد عز الدين شخصيه غامضه عصبيه ذو هيبه ووقار يخاف منه الجميع و يحسب له الخدم الف حساب )
حبيبي يا ابيه
انا هقفل بقا يا مازن عندى تدريب
وقفلت داليا
يرد مروان قفلت لما سمعت صوتى صح
_ماهو يا ابيه ال انت عملته مش شويه
ينظر له مروان بحده فخاف مازن انا
-هخرج مع صحابي و هرجع متأخر محدش يرن عليا يقلى روح
تضحك فريده وتقله حقك روح
خرج مازن حتى تكلم ماجد
_حاسس انها بنت احمد اخويا
تنظر ثناء و فريده كل منهما فى لهفه
حاسه انها هتكون حفيدتى عاوزه اشوفهم قبل م اموت
يرد مروان بحزم بعد الشر عليكى يا تيته هتموتى علشان مين علشان ال فضحونا
يرد ماجد بعصبيه مروان عيب كدا دول عمك و خالتك لازم تحترمهم
وهما محترموناش ليه زمان انا ماشي
_اثبت مكانك انا مخلصتش كلامى تجمعلى كل المعلومات عنها. تكون ع مكتبي بكره بليل ممكن تمشي دلوقت
مشي مروان و هو يلعن عمه احمد و خالته فايزه بأسوأ الالفاظ فهو فى رأيه غلطهم لا يغتفر
.تبكى فريده انا عاوزه اشوف اختى يا ماجد انا مليش دعوه بالماضى ال ابنك علطول عاوز يفكرنا بيه بسبب جده ابراهيم (ابو ماجد )
و جده سالم (ابو فريده ) ال عقدوه و بقا قلبه اسود و اسلوبه زفت
_اهدى يافريده و انا خلال 3 ايام و هجبهم هنا
نرجع للأسكندريه
رجع احمد من عمله وهو فى قمه السعاده فابنته رفعت رأسه وسط زملائه
استقبلته فايزه حمدالله ع السلامه يا ملك يا ملك بابا جه
_جائت وهى تجرى لتحضن ابيها فهو سندها فى الدنيا
الف مب**ك ياحبيبتى الوزير كلمنى
_الله يبارك فيك يابابا انا مبسوطه اوى و ممكن انزل اتمشا انا و مى شويه ؟
روحى يا حبيبتى
فايزه مسرعه لا الجو اتأخر الساعه 6
.سبيها يا فايزه
تطلع ملك ل**نها لفايزه
_شوف البت انت ال مقويها عليا
خرجت ملك مسرعه
-فايزه بتوتر الاول على علمى علو....
.عارف ابن ماجد وحاسس ان هما عرفوا ان ملك بنتى
-فايزه بحزن ياترا هيسألو علينا
.يربت على كتفها ابويا و ابوكى اكيد موصيينهم ميسألوش بس اخويا و اختك هيسألوا انا عارف
احنا هنحكى لملك امته لازم نقلها علشان هى م**مه تسافر القاهره تاخد كليتها من هناك
-فايزه بلهفه خوف بس مش اقليمى
.الاوائل بيروحو المكان ال عاوزينه و ده اتفاقها هى و صحابها مى و فادى و محمد و احمد و اسماء
كلهم من الاوائل
فايزه بحزن طب هنقلها ازاى خايفه ننزل من نظرها
احمد بقهره
لازم تعرف بدل متعرف من برا و هى لو قررت تروح القاهره هنروح معاها و هنقل شغلى هنا انا مش هزعل بنتى علشان ماضى عدى و فات بقالنا 22 سنه لوحدنا ملناش دعوه بحد سواء اهلى او اهلك
عند البنات
.اسماء تقول بفرحه انا مبسوطه اوي
لازم تنبسطى قليل لما تلاقى بنات بيحققوا حلمهم يقول احمد مستهزئا
-ترد ملك بسرعه ليه انشاء الله الست هى المجتمع
اى رايك انت يا فادى
_ال انتى شيفاه صح انا هشوفه صح
تنظر ملك و قد احمر وجهها
مى تضيق عيناها تيررااااراااراااا اجيب اتنين لمون و الله هجيب
تض*بها ملك برجليها
فيضحك الجميع
.محمد بحزن ممكن مروحش معاكو القاهره
ينظر الجميع بصدمه ليه
.ظروفى مش هتسمح للمصاريف
-ترد اسماء وعيناها مليئه بالدموع خلاص انا كمان مش مسافره هفضل معاك
لااااا اجيب اتنين لمون هنا كمان قالتها مى لتخفف الامور
ينفجر الجميع من الضحك
فى القاهره
فى مكتب شركه المقاولات (عز) نسبه لاسم عائله عز الدين
يجلس مروان بهيبته المعهوده فى مكتبه و يستدعى السكرتيره
_ناديلى المهندس عماد بسرعه
فينظر لها من فوق لتحت اى اللبس ده يا نانسي د بيظهر اكتر ميخفى حاولى تظبطى لبسك شويه
. نانسي فى خجل مصطنع حاضر يا مروان بيه
يدخل عماد بدون طرق الباب
-نفسي مره تخبط زى بقيت البنى ادمين انت اى ياخى
يضحك عماد فى الاحلام
عاوز معلومات عن الاولى ع علمى رياضه
يرد عماد بتباهى
ملك احمد عز الدين صورتها عندك 18ينه من الاسكندريه العجمى بنت زى القمر عيون زرق شعر بنى زى الدهب موزه جامده ايه ده شكلها بنت عمك يابختك
-لم نفسك و كمل
ابوها احمد عزالدين بيشتغل فى شركه العدل صورته عندك شبه ابوك اوى
امها فريده سالم العدوى بتشتغل فى تفصيل الملابس
يعدل عماد لياقه قميصه كنت عارف انك هتسأل قول شكرا
-مروان بعدم اهتمام جدع
.هتفضل متكبر كدا انا رايح مكتبي. سلام
.تدخل نانسي وهى تهتز يمين و شمال انا كنت عاوزه نتعشا سوا اى رأي حضرتك
-فى شقتى ولا شقتك. خليها ف شقتى
قصدى ف مطعم
نعم ياختى و الناس تشوفنى معاكى هستناكى الساعه 10 ف الشقه اوعى تتاخرى الا انتى عارفه
ترتعد نانسي حاضر هى تعلم بداخلها انه يكون معها بغرض الشهوه و ليس الحب
عند الشله
_عاوزين ننزل البحر بكره نودع شط العجمي
لا انا بخاف
.بطلى جبن بقا يا ملك قالتها مى وهى تعقد ساعداها
احنا كلنا معاكى بكره العصر كدا نتجمع
وذهبو لبيوتهم
الساعه العاشره و دقيقه
_اتأخرتى ليه
.د هى دقيقه
-مسكها من شعرها قلت عشره يعنى عشره اجلسها جمب رجله انا مسافر بكره الاسكندريه الشاليه ال هناك
.اجى معاك
_لا خلى بالك من الشركه لان عماد هيكون معايا
متيلا ادخلى الاوضه
.تنظر نانسي برعب مش هنتعشا
-لا هتعشا بيكى
دخلا و سكتت شهرزاد عن الكلام المباح وملأ صدى المنزل سوا صوت صريخ نانسي و صوت الحزام
Flash Back
اطلع برا انت ولا ابنى ولا اعرفك انت خرجت عن طوعى انا عمرى مهسامحك روح منك لله ع الفضيحه دى
Back
قام احمد وهو مفزوع من نومه
-نفس الحلم
.اه ملك جت اه لسا داخله
يلا نحكيلها بس مش كل حاجه قالتها فايزه
ذهبوا
ملك يا ملك
_ايوه يا بابا
تعالى هحكيلك حاجه
قول يا بابا
انتى ليكى اهل و احنا مخبيين عليكى ولازم تعرفى ان احنا اضطرينا لكدا
_ملك فى صدمه ملك فهمني يا بابا احمد اهدى يا بنتي و هافهمك كل حاجه فايزه اهدي واحنا هنقول لك كل حاجه احنا كنا اصلا ناويين هاحكي لك
ملك فى لهفه احكولي بالله وانا هتفهم
. انا هفهمك من 30 سنه جدك اسماعيل عز الدين ابويا وابو عمك ماجد حب يوطد العلاقات بينه وبين محمد دويدار ابو مامتك فايزه وخالتك فريده فتقدم علشان يجوز خالتك فريده لعمك ماجد واتخطبوا
و اتجوزو في فتره جوازهم بعد ثمان سنين كنت انا حبيت مامتك فايزه اللي كانت مخطوبه لابن عمها سامي دويدار ولما رحت اللي جدك اسماعيل علشان اخطبها قالى
سلو عيلتنا ما نخطبش خطيبه احد هي مخطوبه قبلك وما ينفعش تفسخ خطوبتها علشانك عشان ما نعملش مشاكل لاخوك ولعيله الدويدار قلت له بس انا باحبها قال لي جوازك منها كوم و انك تفضل في البيت ده كوم ثاني رحت لجدك سالم وطلبت منه اتجوز فايزه طردنى وقال لي دي مخطوبه لابن عمها ما ينفعش وخلاص سبت البيت ورجعت بيتنا لقيتهم حدد وجواز امك على سامي وحاولت هنا وهنا وفي الاخر هربنا انا وامك وجينا هنا بعد ما جدك اعلن على ان وريثه الوحيد عمك ماجد وانا اتبرا مني قدام الكل من النسب ومن وقتها ما اعرفش عنهم حاجه اخر حاجه كنت متابعها ان عمك عنده ولد اسمه مروان كان عنده وقتها متهيالي 10 سنين
ملك تبكى فى صدمه يعنى عندى خاله وعم و جد و تيته
فايزه ترد جدك سالم و جدك اسماعيل كانو صحاب و من كتر حبهم لبعض اتوفوا فى نفس الاسبوع من عشر سنين
تبكى ملك وليه محكتوليش من زمان
علشان مكنتيش كبيره كفايه انك تفهمى ده و موت اخوكى كان مخوفنا
بكت ملك يعنى الولد الاول ع علمى علوم ابن عمى و ذهبت لغرفتها
-شوف رد فعلها لو عرفت الحقيقه كامله اى ال هيحصل
احمد بحزر سبيها وهى هتهدى لوحدها ملك واعيه و هتتفهم الامر انا واثق من انها هتسامحنا و محدش هيحكيلها الحقيقه الا هنقل فى نظرها و ده هيخلينى ات**ر يا فايزه د بنتى الوحيده
احنا كنا شباب صغير مش فاهمين
فى اليوم التالى انطلق مروان و عماد للشاليه بتاع مروان ف العجمى الذي له ت**يم خاص مختلف عن باقى الشاليهات ت**يم فرعونى فخم يمتاز بالطابع الشرقى و الغربي
استيقظت ملك ادت فروضها و اخبرت امها بانها ذاهبه للشط مع اصدقائها
وصلوا عماد ومروان وقررا ان يرتاح كل منهم فى غرفته المعهوده
ووصلوا شله ملك كل من مى و اسماء و ملك و فادى و محمد و اعتزر احمد وقرروا ان يدخلوا الشاليه ليرتاحوا
قررت مى و ملك ان يتمشوا ع الشاطئ حتى صادف شاليه طابعه مختلف و يلفت النظر قررت ملك ان تذهب لتراه من قرب
.انتى بتعملى اى هتودينا ف داهيه قالتها مى بخوف
هلمسه و نكمل تمشايه
وقفوا ع الشط ليلتقطوا بعض الصور حتى فاجئهم صوت رجولى فخم مين حضراتكم
.احنا جيرانكوا هنا كنا بنتمشا احنا اسفين اوي قالتها مى بزعر
مالك خايفه ليه انا بسال عادى علشان نتعرف ع حضراتكوا
ملك رفعت النضاره و نتعرف بأماره اى حضرتك احنا اسفين و هنمشي
نظر بصدمه فى باله دى ملاك من الجنه دى اكيد خلفه اجانب اى العيون القمر ولا عليها جسم محتاج حد يهتم بيها زيي بس شايفها فين قبل كدا ؟
-هالو حضرتك احنا بنعتزر ممكن تعدينا
لا
هو اى ال لا عدينا نمشي هو عبط
خرج عماد ع الصوت حتى رأي مى
ف باله اى الفخامه دى اى الجمال ده ايييييه لا شكلى هتجوز قريب
فى اى براحه مين دول حتى نظر لملك بصدمه تركتهم ملك و مى بصده
تابعهم مروان بعينه حتى وصلوا وعرف الشاليه
حاسس ان شايفها قبل كدا القمر دى
اه ماهى دى ملك بنت عمك
مروان بصدمه صح بس جامده
_عماد بصدمه بقلك اى دى بنت عمك غير البنات الصيع ال تعرفهم خالص انت فاهم. بس صحبتها حلوه اوى
.بص مروان باستهزاء و مشي علشان يعوم شويه
بس انا عاوز اعوم انا كمان
ذهبت الفتاتان الى فادى وحكوله ال حصل
قالهم انتوا اتجننتوا ده شاليه مروان ده وحش الاقتصاد و الصفقات ف السوق
ملك معتزرنا خلاص بقا
لا اعتزرو تانى الا ده لما بيحط واحده ف دماغه مش بيسيبها
مى بخوف يعنى اى
ملك مصدومه من ال قدامها
مروان و عماد بيعوموا قصاد الشاليه بتاع فادى و طلعوا من المايه وجايين عليهم
فى بالها اى الجمال ده اى العضلات الجامده دى طول بعرض ب*عر بلون قمحى جامد وكلوا كوم و عيونه العسلى النارى كوم
. تنظر مى ل عماد اى يابنى البياض ده بشرتك انقى من حياتى اى العيون الخضرا دى حلو اوى
فادى ينظر مكان نظره ملك و مى
مروان بيه انا عارف انهم غلطوا و هيعتزرو خلاص
لا انا جاى اعزمكو ع العشا عندى ولازم كلكوا تيجو الا لو مجتوش هزعل و انا زعلى وحش
.عماد يتطلع ب مى ويشرفنا انكو تيجو و الله
خجلت مى ووشها جاب الوان
فادى يرد لا والله اكيد هنيحى طبعا
-مش كنت ف الثانويه العامه عملت اى
الحمدلله كلنا من الاوائل ملك اولى علم رياضه و انا تانى
مى اولى ادبي و اسماء التانيه
و احمد و محمد من اوائل علمى علوم
شله دحاحين ملناش دعوه بيهم ?
لااا برافوا عليكو هنحتفل عندى الساعه سبعه و مشي من غير مينتظر ردهم
تنظر ملك له من فوقه لتحته و تنصدم عندما ينظر مره واحده
مش هروح عند البنى ادم ده مهما حصل انتو فاهمين ترد ملك وهى منزعجه
فادى هنروح علشان ان مجتيش هيحطنا ف دماغه يا ملك
فى القاهره
-لازم توقعيه فى حبك هو هيفضل يستغلك كتير.
بحاول اعمل اى بحاول و بهتم و بعمل كل حاجه و انا اصلا بخاف منه
.هو انت بتحبنى ازاى و قابل ان واحد تانى يلمسنى.
-علشان الحب مش كل حاجه
اقفلى اصل مش فاضي
بكت نانسي وهى تلعن نفسها ع الحاله ال وصلت لها بسبب حبها لشخص انانى مثله
Flash Back
عمك **رنى زمان و جاى انت ت**رنى دلوقت سيبها و الا هتبري منك انت كمان و هتخرج من طوعى. سيبها و الا انت حر
Back
يستيقظ مروان ع الساعه 6 مساء وهو متعرق
يدخل ليأخد شاور ويضع عطره الساحر
وينزل ليجد عماد مجهز كل انواع الاكل و المشروبات
لاستقبال الضيوف او
بالاحرى لاستقبال ابنه عمه ليستمتع بها و يبدأ فى الانتقام
هل معامله جده له جعلته يسعى للانتقام من نفسه و من عمه و يتطلع للانتقام من ابنه عمه التى ليس لها زمب
الساعه السابعه جائت شله فادى وجلسوا ليأكلو و اذ تنصدم ملك بمن يلمس رجلها من تحت طاوله الطعام الدائريه و يتحسس ملامح رجلها من فوق فتبعد تلك القدم بيدها وهى فى حيره هل هو مروان ام عماد
وتكررت نفس الحركه لتقول ملك فى صدمه
-مى عوزاكى
استاز عماد هو التويلت فين. شاور لهم عماد و ذهبو معا و تبعتهم اسماء
-فى حد بيحسس ع رجلى ل اما الحيوان مروان ل اما عماد
لا يا ملك عماد لا تثولها مى فى عجله
لا و النبي اى ال خلاكى متأكده كدا
باين عليه محترم
تضحك اسماء شكل الصناره غمزت
لتخرج الفتيات و تقرر ملك تجلس بجانب مروان لتتاكد هل هو ام لا؟
جلست ملك لتكمل طعامها بجانب مروان بعد ان قام الجميع و نهى الطعام فجلست ملك و مى و اسماء و مروان و عماد و ذهب الشباب ليشربوا شراب
تعمدت ملك الجلوس بالجانب الايمن لمروان جلست وهى تنظر ل مى بخوف
اذ انها تتفاجأ من ان مروان امسك يدها اليسري و اطبق عليها و هى تحاول ان تبعد يده ولكن كيف يد عصفوره بكف اسد تنظر لصديقاتها لتناجيم بان يتصرفوا
ليفهما عليها
و اذ فجاه اصبح مروان اكثر جرأه و وضع يده ع رجلها لتقوم ملك و تصفعه
- انت قليل الادب و انسان سافل و عاوز تتأدب احنا ال غلطانين اننا جينا عند انسان مش محترم زيك
لينصدم كل من فى المكان اولهم مروان الذى لأول مره تصفعه امرأه لا وهو يعتبرها صغيره عيله فهى فى سن مازن اخيه الذي يقول له ابيه و يحترمه
.انتى اتجننتى د انا ه**ر ايدك ال ض*بتنى دى انتى ع**طه انتى عارف انا مين
-يعنى مين يعنى انسان سافل و زعلان علشان ض*بتك مسكت ملك كوب الماء و كبته فى وجه مروان
الكل فى صدمه
يلا يا بنات
فادى و محمد دخلوا فى اى
-مروان فى ان انا هربيهالك
فادى فى صدمه حصل اى يا ملك
فى ان البنى ادم ده بيعا**نى و بيتحرش بيا
_محصلش هى ال جت قعدت جمبي و مسكت ايدى
لتحدق ملك وتقول انت كداب
_هكدب ليه خوف منك مثلا
تجرى ملك وورائها اصدقائها
_فادى يقول بعصبيه ملك مش بتكدب لانها مش بتخاف
عيب اوى ال حضرتك عملته احنا ضيوف ف بيتك ابعد عننا احسنلك
مشي فادى ليجد ملك تبكى فى وسط اصدقائها
بتعيطى ليه احنا مصدقينك هو ال اكيد كداب معروف عنه انه بتاع بنات
_د انسان قليل الادب و مش محترم د ازاى رجل اعمال
مى ترد لتهدأ من روع صديقتها اهدى يا ملك خلاص الموضوع عدى و ملناش دعوه بيه
انا يقلى تعرفى انا مين هيكون مين يعنى ؟
- انا ال هربيكى