الفصل الاول... 💔

2653 Words
كنت راجعه من الكلية تعبانه اوي سمعت صوت زغاريط وزيطه جاية من بيتنا بسرعه روحت اشوف في اي وكانت الصدمه اول ما دخلت لاقيت ابويا جاي عليا وبيحضني وبيقولي: الف مب**ك يا زينة الف مب**ك يا حبيبتي النهارده كتب كتابك انا بجد مبسوط اوي اخيرا هفرح بيك يا نور عيني رديت وانا مصدومه: كتب كتاب مين يا بابا انت بتقول اي انا مش بفكر في الجواز خالص دلوقتي انا عايزة اكمل تعليمي رد وقالها: يا بنتي انا عايز مصلحتك والعريس كويس وهيعيشك احسن عيشه اسمعي كلامي وانت ت**بي تعالي اعرفك عليه شدني من ايدي وشاورلي علي واحد وكانت الصدمه لما شوفته وقولت: نعم انت بتقول اي انت عايزني اتجوز الراجل العجوز دا لا مستحيل انا مش موافقه لو سمحت انهي المهزلة دي سمعت صوت انا عارفه كويس بصيت كدا وكانت صوت دكتور مروان وهو بيقول: وبعدين بقي احنا عندنا شغل ومش فاضيين للعب العيال دا يا انسة زينه احنا جايين نكتب كتابك علي جدي وولدك موافق ولا غيرت رايك بصيت لبابا وقولت: اوع توافق يا بابا ارجوك انت كدا بدمرني ازاي عايز ترميني للراجل دا انا لسه في عز شبابي انت كدا بتدفني بالحي رد وقالي: يا بنتي سامحيني معنديش حل تاني انا حياتي كلها متوقفه علي الجوازة دي ريحيني وانقذي اللي فاضل في عمري اتكلم مروان وقال: بقولك اي الشيك اهو بخمس مليون جنيه هتاخده وتنقذ نفسك من الافلاس والحبس وتم الجوازة ولا اخده واخد جدي ونمشي من هنا القرار قرارك دلوقتي بابا رجع بصلي وقالي وهو بيترجاني: يا بنتي بالله عليكي وافقي بقي هتسيبي ابنك يتحبس بعد كل العمر دا ههون عليكي تشوفيني بضيع وانتي واقفه تتف*جي عليا بقيت مستغربة ازاي بابا هيعلن افلاسه واكيد دكتور مروان بيعمل كدا عشان ينتقم مني بس مكنش قدامي حل تاني وقولت وانا مش قاظرة امسك دموعي: انا موافقه يا بابا عشان خاطرك اعملوا اللي تعملوا سبتهم وجريت علي اوضتي وفضلت اعيط وانا سامعه الزغاريط بتعلي وكتب الكتاب بيتكتب والماذؤن بيقول: بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير لاقيت ابويا دخل وقالي: يلا يا بنتي حضري شنطتك وكتبك عشان تروحي علي بيت جوزك مبقاش ينفع تقعدي هنا من تاني انا اسف قومت مسحت دموعي وقولت: كان عندي اموت اهون من دا كله بس مش هتفرق كدا موته وكدا موته حاضر يا بابا اتفضل وانا جايه وراءك علي طول جهزت شنطتي وخرجت وركبت معهم العربية كان دكتور مروان قاعد جانب السواق وانا وراه جانب الراجل الكبير اللي اسمه جوزي دا لحد ما وصلنا قصر كبير اوي وكان طول الطريق مروان بيبصلي من المرايا وممبتسم اوي للحياة ميعرفش اني مش هرحمه بعد اللي عمله فيا نزلنا ودخلنا القصر والراجل الكبير شاورلي علي اوضتي طلعت بشنطتي وبعد شوية لاقيته دخل وقفل الباب وقرب مني وقالي: بقي انتي يا حتة عيله تعلبي بي حفيدي وتبهدليه كدا وحياة شنبي دا ما هرحمك وهتشوفي معايا ايام سودا بصتله وكنت لسه هرد لاقيته كمل وقال: انا تعبان وعايز انام مسمعش صوتك وتترمي تنامي علي الارض انتي فاهمه وسابني وراح غير هدومه ونام علي السرير وانا فضلت مكاني وفجاه جتلي فكرة وابتسمت بخبث وقررت انفذها وفعلا عملت كدا وغيرت ونمت علي الكنبة مروان كان مخنوق من اللي حصل وخرج من القصر خالص وراح لصديقه محمود شقته فهو اقرب ليه واول ما وصل قاله: معلش يا محمود قلقتك بس انت عارف مليش حد غيرك رد وقاله: عيب اللي بتقوله دا انت اكتر من اخويا يا مروان وانت عارف كدا كويس بس قولي مالك اي اللي حصل مخليك في الحاله دي مروان رد بحزن وقال: من بعد الفضيحة اللي حصلت وانا مش قادر اوري وشي لحد والحمدالله اني متفصلتش من الجامعه بس نظرة الناس ليا مش حلوة وعشان ارتاح قررت انتقم منها وجوزاتها جدي محمود اتصدم وقال: اي اللي بتقوله دا يا مروان ازاي يعني تجوز حبيبتك لجدك انت اتجننت ولا اي مش كدا خالص يا مروان كان في مية حل تاني غير دا انت ازاي هتستحمل الفكرة اصلا مروان مكنش عارف يرد وقاله: اهو اللي حصل يا محمود انا مقدرتش وسبتلهم القصر كله وجيتلك يمكن انا صح ويمكن غلط مش عارف المهم اني مش بسيب حقي وانت عارف رد وقاله: طب اهدي يا صحبي وكل حاجه هتتحل ان شاء الله قولي بقي هتبات معايا النهارده طبعا مفيش مجال للرفض ضحك وقاله: يا عم انت بتعمل اصوات وانت نايم والواحد مبيعرفش ينام منك حرام عليك حس بيا انا عندي شغل بدري ضحك محمود وقال: يا **فتك يا حازم كدا يا صحبي اللي كنت فاكرك صحبي يا سيدي نام في اوضة لوحدك ولا تزعل نفسك مروان وهو بيضحك قال: يا عم بهزار معاك ماشي هبات هنا بس همشي بدري عشان ارحع القصر اغير هدومي واتحرك علي شغلي دخل مروان الاوضة عشان ينام وسرح وهو بيفتكر اللي حصل قبل كدا في الجامعة كنت قاعده مع الشله بتاعتي وفجاه دخل مروان والكل كان مبهور بيه بصيت لصحبتي وقولت: هو في اي بتبصوا علي مين اي دا مش حلو خالص مال ذؤقكم بقي وحش كدا يا اختي انتي وهي رديت ايمان وقالت: اتنيلي يا اختي انتي اللي مش بتشوفي فكرك جمالك دا هيعرف ياثر عليه دا تقيل اوي والكل هيموت عليه اصلا دا الدكتور الجديد وحقيقي مهند في نفسه قولتلها: علي اي بجد دا مش هياخد في ايدي ثواني وهيبقي راكع تحت رجلي يا اختي انتي وهي وبكره تقولوا زينه قالت في المحاضرة بداءت انتبه مع وهو لاحظ دا وبقيت اعمل المستحيل عشان الفت انتباه وفي يوم محضرتش المحاضرة بقصد وفي اخرها وايمان خارجه نداها وقالها: انسه ايمان ممكن سؤال بعد اذنك هي الانسة زينه مجتش ليه مش من عوايدها متحضرش يعني لعل المانع خير ان شاء الله رديت وقالت: لا يا دكتور هي جت بس اتاخرت علي المحاضرة وحضرتك مش بدخل حد بعدك وعشان كدا محضرتش النهارده خير في حاجه تحب اقولهلها رد وقال: لا شكرا ليكي وبعد كدا قوللها حته لو متاخره تيجي وتحضر احنا داخلين علي امتحانات ومش هينفع نقصر في الاخر عن اذنكم جت ايمان الكافتيريا وقالتلي علي اللي حصل ضحكت وقولتلها: اي لسه مش مصدقة اني هجيبه راكع تحت رجلي يا بنتي قولتلك انا مش اي حد مصدقتنيش ولسه اللي جاي اتقل في اخر اليوم لاقيت جاي عليا بصيت لايمان وغمزلتها وهو قرب وقالي: انسة زينه ممكن اعرف انتي اتاخرتي ليه النهارده كانت محاضرة مهمه اوي وفاتتك رديت وقولتله: معلش يا دكتور المواصلات كانت رخمه ان شاء الله مش هتاخر تاني حضرتك عايز حاجه تاني رد وقالي: هو لو ينفع تقبلي عزومتي علي قهوة لو مض هيضايقك يعني واهو منه اشرحلك المحاضرة اللي فاتتك دي ابتسمت وقولت: ماشي يا دكتور مفيش مشكلة ثواني هشوف صحابي واجيب حاجتي وهاجي لحضرتك علي طول وفعلا اتكررت خروجتنا كتير اوي لحد ما جه يوم ومروان عزمني في كافيه وحسيت انه هيعترف بحبه وعملت اللي كنت مخططه ليه وروحت وساعتها مروان كان عامل جوه رومانسي اوي واول ما دخلت قعد علي كبته وطلع ورده وقالي: انا بحبك يا زينه قدرتي تخلي قلب مروان يدق ويحب انا مش مصدق نفسي بس مبقتش قادر اعيش من غيرك تقبلي تكوني مراتي ابتسمت بانتصار وقولت: دكتور انت فاجاتني تنا محتاجه وقت افكر بعد اذنك وبكره هيوصلك ردي علي طول ابتسم وقام وقالي: وانا مش مستعجل وهفضل مستنيكي يلا عشان نتعشاء سوي واوصلك قبل ما الوقت يتاخر فاق مروان من ذكرياته علي صوت المنبه قام ولبس واتحرك علي القصر... كنت نايمه زي ما اكون بهرب من الواقع بتاعي صحيت علي صوت الراجل الكبير دا وبيقولي: انتي يا بتاعه قومي يلا انتي فاكرة نفسك جايه هنا عشان ترتاحي دا في احلامك يا حلوة قومي يلا دا انا وحياة..... مقدرتش اكتم ضحكتي وقولت: اي سكت ليه متكلم وحياة اي مالك كمل كمل انا سمعاك كويس اهو يا جدي الراجل بصلي بصدمه وقال: شنبي انا شنبي راح فين انتي هببتي اي يا بت انتي دا انتي سنتك سودا معايا بعد العمر دا كله تيجي انتي تقصيهم كدا عادي انا هوريكي قومت اجري وانا بضحك ودخلت الحمام وقولت: تعيش وتاخد غيرها يا جدي ولسه اللي جاي اتقل بس اصبر عليا فاكرني هعيط وهبقي م**ورة الجناح لا دي مش انا خالص انا زينة يا جدي سمعت صوته بيخرج وبيرزع الباب وراه خرجت وانا مطمنه انه بره بس اتصدمت انه لسه موجود وخوفت اوي وهو بيقرب مني وبيقولي: طب اي انتي مراتي هتفضلي بعيدة عني كتير بصتله بخوفت وقولت: انت عايز مني اي ابعد عني حرام عليك انا قد عيالك ارحمني ابوس ايد*ك انا اسفه والله مش هعمل كدا تاني رد وقال: عيال اي بس دا انا جوزك يا حلو وليا عليكي حقوق بس مليش مزاج ليكي دلوقتي بس قريب هتقعي في ايدي ومش هسيبك سابني ونزل وانا انهرت في الارض بعيط وهو نزل تحت مروان اول ما شافه اتصدم وجري عليه وقاله: اي دا يا جدي مستحيل انت اي اللي عملته في نفسك دا رد بعصبيه وقال: مش انا دي المصيبه اللي فوق خلتني نايم وبهدلتني كدا البت دي مش ساهله وراسها في السما لازم ا**رهالها مروان خاف من كلام جده وقال: مش لدرجادي يا جدي انا كل اللي عايزه اعلمها الادب بس مناذيهاش اجوك احنا مش وحوش رد وقاله: متقلقش يا حبيبي يلا اطلع غير وانزل عشان نفطر سوي انا مستنيك متتاخرش واوع تختلط بالبت دي خالص خلصت وطلعت من الحمام تلفوني رن وكانت ايمان رديت وانا بعيط وبقولها: شوفتي اللي حصلي يا ايمان انا اتجوز واحد قد جدي ياريتني ما كنت عملت التحدي والمقلب الزفت دا اهو دمر حياتي خالص رديت ايمان وقالت: يا بت العبيها صح مروان اكيد بيحبك انتي لازم تستغلي دا عشان تخلصي من العك دا ولو مخلصتيش اهو ت**بي الراجل اللي رجله والقبر دا ونخلص من مروان بفضل غيرة جده عليكي فهماني اتصدمت من كلامها وقولت: انتي بتقولي اي يا ايمان لا مش لدرجادي مش هقدر انا اه بحب التحديات والمقالب بس انا مش زبالة كدا خالص بقولك اي اقفلي انا غلطانه اني باخد رايك اصلا قفلت وخرجت وانا معرفش ان مروان سمع كل دا نزلت تحت وجيت اقعد علي السفرة لاقيته بيقولي: انتي بتعملي اي انتي مكانك مش هنا يلا علي المطبخ حضري الفطار وهاتيه وبعدين ادخلي كلي مع الخدم اتصدمت وقولتله: انت بتقول اي انا مبعرفش اقف في المطبخ وكمان ازاي اكل مع الخدم يعني لا طبعا مش هقدر انا مش متعودة علي كدا خالص ضحك بسنانه اللي معظمها واقعه دي وقالي: ما قولتلك انتي مش جايه هنا ترتاحي انتي هنا خدامه وبس ودا اللي عندي انا دفعت فيكي كتير يا قطة يلا انجزي حفيدي نازل ولازم يفطر قبل ما يروح شغله سيبته ودخلت المطبخ فعلا وحاولت اعمل الفطار والخدم بتساعدني بالعافية ومروان نزل وقال لجده: امال زينه فين يا جدي المفروض انها صحيت من بدري ضحك وقال: الست زينة دخلتها المطبخ تعمل الفطار اهي تتبهدل شوية انا هخليها تعمل كل اللي مبتعرفش تعمله عشان ا**ر منخيرها اتصدم مروان وقام يشوفني كنت واقفه وفجاه الزيت وقع علي ايدي واتحرقت وفضلت ماسكها وبعيط مروان بسرعه جري عليا ومسكها وقالي: بس اهدي بسيطه تعالي معايا اي حد يكمل الفطار دا امشي يا زينه يلا خدني علي اوضته ودخل جاب ادوات التعقيم وقعد مسك ايدي وبداء يعملي الحرق وانا بصه ليه ومصدومه من طرقته وقولتله: بدام بتخاف عليا اوي كدا ليه جوزتني لجدك ليه عملت فيت كدا يا مروان لدرجادي هونت عليك مبصليش بس رد وقال: انتي اللي عملتي في نفسك كدا يا زينه انتي اللي استهونتي بيا وبمشاعري رغم انك عارفه انك اول واحده تدخل قلبي غلطي ولازم تستحملي النتيجه كنت لسه هرد بس هو قطعني وقال: انا خلصت ايدك هتبقي كويسه متقلقيش انا هنزل وانتي روحي ارتاحي او انزلي افطري عن اذنك سابني وخرج وانا فضلت اعيط وانا بفتكر اللي حصل مني.... فلاش باااك... تاني يوم جه مروان الكلية زي العادة ودخل وسط نظرات الكل اللي اتحولت من اعجاب لاستحقار وضحك كان مستغرب اوي ولما جاب اخره قرب من حد من الطلبة وقال: هو اي اللي بيحصل هنا بالظبط الكل بيبص كدا في اي يضحك لدرجتدي الطالب رد وقاله: اصل يا دكتور بص خد شوف بنفسك احسن..... مروان مسك التلفون وشاف الفديو وهو راكع قدامي ومكتوب انا **بت الراهن اهو والبطل بتاعكم راكع تحت رجلي مروان كان مصدوم ومش مصدق نفسه وانا كنت داخله بضحك من صحابي اول ما شفني قرب مني وض*بني بالقلم وقال: هو دا ردك عليا صح شكرا جدا ومب**ك الراهن اللي **بتيه يا احقر واحده شوفتها في حياتي وسابني ومشي وسط صدمتي واحساسي بالذنب وبعدها عرفت ان العميد هزقه وتم تحويل لمجلس الجامعه لتحقيق وبعدها بكام يوم روحت عشان اعتذرله وقولتله: دكتور مروان انا عارفه اني غلطانه بس حقيقي مكنش قصدي دا كان تحدي تافه وانا مكنتش اعرف ان النتيجه هتبقي وحشه كدا انا بجد اسفه رد وقالي: ولا يهمك يا انسة زينه بس احب اقولك انك خسرتي م**بتيش لانك كنتي اول واحده تدخل قلبي واول انسانه احبها بجد وكنت مستعد اجبلك الدنيا كلها تحت رجلك بس انتي اكتفيتي بالركوع للاسف نظرتك قليله اوي وهيجي يوم وتندمي وهتشوفي عن اذنك فوقت من كل دا علي صوت الراجل الكبير بينادي عليا مسحت دموعي ونزلت وقولتله: نعم يا جدي حضرتك عايز مني حاجه رد وقالي: انا مش جدك مفهوم انتي تقوليلي يا بيه افضل يعني اصل دا اللي مسموح للخدامين يقولوه انا عايز قهوة تجبهالي مكتبي مفهوم مردتش عليه ومشيت علي المطبخ كان مروان مشي علي الشغل هو كمان ومفضلش غيري انا والعجوز دا في البيت... في لندن وصل خبر جواز الجد لابنه عزت وكان مصدوم وقال: اي التخلف دا ازاي ابويا اتجوز في السن دا اكيد واحده ضحكت عليه عشان املاكه احنا لازم نرجع مصر كفايه كدا رديت بنته شادية وقالت: انت بتقول اي يا بابا انا مش عايزة ارجع مصر انا حياتي كلها هنا مش هعرف اتأقلم هناك خالص وهخسر شغلي رد وقالها: متقلقيش انتي هتشتغلي مع مروان في الشركة ويمكن يحبك ويتجوزك وناخد احنا كل الاملاك احسن ما تروح للغريب عشان تفضلي عايشه في نفس المستوي دا فهماني رديت وقالت: وياتري مروان دا هيعجبني ولا لا وغير كدا ما انتي عارف اني مرتبطه يا بابا وبحب جون ومش هقدر ابص لغيره ابدا قالها: الحب دا مش هياكل عيش ومروان شاب حلو وكل البنات بتحبه وهيعجبك متقلقيش من النقطة دي بس يارب تعرفي تخليه يحبك رديت وقالت: اوكي يا بابا بس لو مقدرتش هسيبك وهرجع لجون حبيبي اتفقنا عن اذنك بقي لاني خارجه مع صحابي وبعد ما مشيت بنته قال: مش هسمحلك انتي لازم تنجوزي مروان لو اي حصل مش هسمحله ياخد كل حاجه مني وصل مروان المكتب فهو معندهوش محاضرات النهارده وراح يخلص شوية شغل في الشركة واول ما وصل دخلت سارة عليه وقالت: مروان بيه ال*قد بتاع الصفقة الجديده وصل ومحناج امضيت حضرتك مروان قال: تمام يا سارة سيبي الملف هنا هراجعه وهبعتلك ياريت لو محمود جه تقوليليه اني عايزوا ضروري وبعد اذنك كوباية القهوة بتاعتي ابعتيها مع اي حد خرجت سارة وعملت كل اللي اطلب ودخلت بالقهوة بنفسها وقالت: مستر مروان القهوة بتاعت حضرتك وللاسف استاذ محمود مجاش واتصلت بيه وعرفت انه في المستشفي مروان اتصدم وقال: نعم مستشفي ازاي دا اي اللي حصل عرفتي اسم المستشفي يا سارة.... قالتله: المستشفي اللي في نفس الشارع بتاع بيته يا مستر مروان مروان بسرعه خرج وراح المستشفي عشان يطمن علي صحبه واخوه واول ما وصل وشافه قدامه حضنه وقاله: في اي يا ابني حرام عليك وقعت قلبي اي اللي حصل وبتعمل اي في المستشفي طمني انت كويس رد وقاله: متخفش يا مروان انا بس عملت حدثة بسيطه والبنت هي اللي اتاذيت مش انا وجبتها المستشفي عشان اطمن عليها مش اكتر اطمن مروان وفضل واقف معه لحد ما طلع الدكتور وقال: الحمدالله اطمن هي اصابة خفيفه ودراعها جبسناه وان شاء الله مع الراحه هتبقي احسن بكتير عن اذنكم دخل مروان ومحمود يطمنوا علي البنت وهي اول ما شافتهم قالت بصدمه: دكتور مروان حضرتك بتعمل اي هنا مروان قال: ايمان هو انتي اللي محمود خبط احنا اسفين جدا وحمدالله علي سلمتك معلش هو متهور شوية في سوقته رد محمود وقال: اي دا هو انتوا تعرفوا بعض منين عمتا يا انسة ايمان انا فعلا مكنش قصدي انا اسف ليكي والحمدالله جت بسيطه اهي رديت وقالت: دكتور مروان يبقي الدكتور بتاعي في الجامعه وعشان خاطره انا قا**ه اسفك وشكرا جدا انك جبتني المستشفي..... وبصيت لمروان وقالت: هو انا ينفع يا دكتور ابقي اروح ازور زينه بس لما ابقي كويسه مروان ابتسم بالعافيه عشان كان سمع اللي حصل منها الصبح مع زينه وقال: ان شاء الله مفيش مانع يا انسة ايمان يلا عشان نوصلك في طريقنا يلا يا محمود في البيت عملت القهوة ودخلتها لجدوا دا وبعد شوية سمعت صوته وهو بيزعق وبينادي عليا اترعبت وحسيت ان في مصيبه...... ياتري ازاي مروان قدر يجوز زينه لجدوا.... وزينه هتعمل اي.... واي حكاية عمه اللي في لندنا... وبنته هتعمل اي.... واي هيحصل لمحمود.... وايمان ناوية علي اي.... وزينه هتحب مروان ولا هتستسلم للعجوز وتقبل بوضعها الجديد.... وياتري العجوز كان بيزعق ليه.... عملتي اي المرادي يا زينه... هنعرف الحلقات الجاية.... انتظرونا يا حلوين....
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD