الفصل الثامن
نظر لها لوجهها الذي تحتله البرائه وتحولت اعينه لأحمر قاتم وهو يقول بجمود
=من مين
نظرت له بصدمه وبعدت عنه ودموعها تساقطت وهي تحرك رأسها علامه الرفض ثم وقعت علي الارض وتحدثت بضعف وخفوت
=بتقول ايه
حسام بجمود
=من مين انا مبخلفش
=اعتبر ده ايه
حسام ببرود
=خيانه لو انتي فعلا حامل
=انا خاينه يا حسام
حسام بجمود
=معرفش
=والحل
حسام بنبرة ميته
=هنعمل تحليل دي ان اي عشان اخلي ضميري منك
=دي ان اي يا حسام ؟! موافقه بس بشرط
حسام بسخريه
=متقلقيش هعوضك اما يطلع سالب مانتي بردك سعدتيني مش بس نسخه من امك في الشكل لا وكل حاجة
=مش هنسي اهانتك دي ابدا..... انا عايزة اطلق عشان لما تظهر الحقيقه ابقي حرة لاني مش هقدر اعيش معاك
حسام بلامباله
=موافق
وبالفعل اتجهوا لمأذون وهي معه وجلسوا امام بعض
المأذون بهدوء
=يا ولاد راجعوا نفسكم ان ابغض الحلال عند الله الطلاق
حسام بجمود
=ابدأ يا مولانا
تمردت دمعه منها وبالفعل انتهوا من الاجراءات وتم الطلاق ثم اتجهوا لمستشفي خاص بصديق لحسام
صديق حسام بجديه
=حسام في خطر علي حياتها لو خدنا منها عينه
حسام بلامباله
=اسألها
=خدها
نامت علي فراش وهو ينظر لها خلف زجاج اشاحت بنظرها عنه وبعد وقت خرجت بضعف شديد ونزلت اتجهت لشقتهم معه ودخلت اخذت بطاقتها وبدلت ثيابها لأخري كان قد جلبتها من مالها
حسام بإستغراب
=رايحه فين
=انت اخدتني بهدومي دي من الشارع وانا هرجع لشارع واظن انت واثق من النتيجه لذلك مش هتقولي اقعد
حسام ببرود
=معاكي حق
خلعت خاتمها ووضعته علي الطاوله والتفتت فتحت الباب ونزلت فجلس ينظر خلفها شارد ومر يومان ليظهر التقرير ويرسل له فهو فعله بسريه تامه
حسام بسخريه
=مش فارقه افتحه ولا لا لو كان ابني مكنتش مشت
ورماه علي المنضدة واتجه لغرفته وجد رساله لم يلمحها الا الان فتحها
"اظن عرفت الحقيقه مش هقولك بكرهك بس هقولك خساره الحب اللي حبتهولك"
جري للتقرير وفتحه ليجلس علي الارض ويبكي بقوة الطفل ابنه بحث عنها كثيرا ولم يجدها علم انه خسرها للأبد
بااااك
علت شهقاته وهو يتذكر وبكي كالطفل كم تمني حضنها في هذا الوقت
في ڤيلا آسد
الدكتورة بأسف
=جالها انهيار عصبي انا ادتها مهدئ لو سمحتوا بلاش ضغط علي اعصابها
آسد بحزن
=شكرا يا دكتورة
وذهبت الدكتورة
رحمة بحزن
=واللهي يا ابني مكنش اصدي يحصلها كدة
آسد وهو يدخل
=ولا يهمك يا أمي
واغلق الباب خلفه فنظرت ليليان للباب وابتسم وهي تتجه لغرفتها ثم تمددت علي السرير وتكورت بنفسها
ليليان لنفسها ببالها
=غلط اللي بتحسي بيه غلط شوفتيه كان قلقان عليها ازاي مستحيل يبصلك هه وانتي مين يبصلك يا ضعيفه اطردي المشاعر دي من قلبك قبل عقلك لو مش عايزة تتهان كرامتك
تذكرت قلقه عليها كم تمنت ان تكون هي سارة لكن للأسف ليس كل ما نريدة يكون
اشرقت الشمس فوقف واتجه لفيلته مقررا شئ وجد امه تجلس ولم تعيرة انتباه
حسام بجمود
=حددي معاد خطوبتنا وانا موافق
ابتسام بفرحة
=ماشي هما اصلا جايين
سمع صوت سيارة خالته فصعد لجناحه بينما دخلت خالته وابنتها رندا التي ما ان علمت حتي طلبت رؤيته وصعدت له
حسام بضيق
=ادخل
دخلت رندا التي ما ان رأته حتي تمردت دموعها
حسام بقلق
=رندا مالك
رندا ببكاء
=وافقت ليه وانت مش بتحبني
ظن هو انها تفعل هذا لانه سيكون معها جسد فقط فاردف
=مش هحسسك اني لسه بحبها متزعليش هكون ليكي وب.......
رندا بصراخ
=غ*ي انت غ*ي كدة خيانه ليها وانا كدة هخون حبيبي حرام عليك يا حسام طيب انا ذنبي ايه مش عايزة اتجوز غيرة
حسام بإستغراب
=هو مين دة
جلست رندا علي الشازلونج بضعف مردفه
=ايه اللي يخلي واحدة عندها خمسه وعشرين سنه متتجوزش لحد الوقتي غير عشقها لواحد ملوش اثر محدش يعرف ولا حتي هو
حسام وهو يجلس بجانبها
=مين ده نعرفه
رندا بدموع تتساقط
=لا عرفته وانا عندي تمنتاشر سنه كان فقير ومعندوش اهل كان شغال في مطعم جرسون وسيم اوي شكله يدي لرجل اعمال مش جرسون كنت مع اصحابي شوفته مرة واتنين ومرة دافع عني ضد شباب عرفته عنه حاجات كتير بحجة اننا اصحاب ومرة وقولتله اني بحبه هههههه باس جبيني وقالني انه بيعشقني وفي يوم هيرجعلي ومن يومها مشفتوش لسه بروح للمطعم لحد الوقتي بستناه يا حسام بس مرجعش
مسحت دموعها قائله بقوة
=هو مفكر اني همل يبقي غلطان انا في حياتي ما همل من انتظارة هو اهبل ولا ايه قال مفكرني هتخلي عن حبنا لا مش هتجوز غيرة هفضل استناه لحد اما اروح قبري وبعدها
لأول مرة تتمرد دموع حسام امام احد وحضنها فبادلته وهي تبكي
حسام بخنقه
=هما هيرجعوا
رندا بثقه
=ايوه هيرجعوا هو هيرجع عشاني وهي هترجع عشانك
حسام وهو يمسح دموعها
=ولحد اما يرجعوا هنحافظ علي بعض ليهم
اومأت بإبتسامه وهي تفهم مقصدة
في قصر قيس
ليليان بترجي
=بالله عليك بلاش تشتغل النهاردة
قيس بضيق
=مينفعش انا امبارح فضتلك نفسي
ليليان بعتاب
=مستخسر فيا يومين يا قيس اخس عليك
ووقفت لتذهب فشدها لحضنه
قيس وهو يداعب انفه بأنفها
=بقينا نزعل كتير ونبوز
ليالي بحزن
=متكلمنيش لو سمحت وابعد
قيس بحزن
=بقي كدة ماشي
وتركها ووقف اتجه للشباك ووقف ينظر للحديقه فجاءت ووقفت امامه وحاوطت خصرة
ليالي بغمزة
=متجيب بوسه
نظر لها بغضب ثم نظر امامه فرفعت نفسها ودفنت رأسها بعنقه وهي تضمه بقوة لوقت ظلت هكذا
قيس بضيق واضح
=ليالي
شعرت انه سيقول له ابتعدي فنظرت له قائلا
=قلبها
قيس بحدة
=لو لسه عرض البوسه واقف خديها
رمشت عدة مرات لتستوعب فضحك وكور وجهها وقبلها من شفايفها ثم انحني وحملها ونزل لأسفل عبر سلم مباشر من جناحهم فاستغربت لانه لا يسمح ان تنزل هكذا فكانت ترتدي هوت شورت وبلوزة كب ونزل بها حيث المسبح واوقفها ومسك ريمود تحكم فأغلق سقف فوق جهة المسبح بأكملها واشتعلت اضاءة واغلق الزجاج الفاصل بالرغم من عدم وجود حرس في هذه الجهه الا ان الاحتياط واجب
ليالي بخوف
=هو احنا هننزل
قيس بإستغراب وهو يخلع تيشيرته
=اكيد
ليالي برعب
=بس انا بخاف منها مش عارفه ليه
شدها لترتطم بص*رة وهو يرفع وجهها ويقبلها قائلا
=وان قولتلك عشان خاطري
ليالي بابتسامه تحمل الاطمئنان
=هنزل
انحني وحملها بين يديه ثم نزل وهي تحاوط عنقه حتي شعرت بالماء
ليالي وهو تضمه
=اوعي تتخلي عني
قيس بصدق
=مستحيل اتخلي عن حياتي واللي هي انتي
ثم ترك ارجلها وحاوط خصرها فشهقت وهي تحاوط عنقه بقوة ثم بدأت ترتخي
قيس بمكر
=تحبي اعلمك تعومي
ليالي بخوف
=لا ولا انت هتعوم وتسيبني
قيس بخبث
=منا مش هعوم انا هغطس
ليالي بغباء
=هاااا
رفع يداه ليداها وبعدها بهدوء وهي تنظر له بإستغراب حتي وجدته يغطس ولم تجدة
ليالي بصراخ
=قيس قيس انت فين رد عليا قيس عشان خاطري اطلع قيس انا خايفه قيس اطلع
شعرت بمن خرج وهو يحملها علي اكتافه فصرخت وهي تتشبث برأسه صارخه
ليالي بصراخ
=عااااااا عااااااا هقع عااااا
قيس لنفسه
=الحمد لله الازاز عازل
واكمل بصوت
=هتسكني ولا ارميكي
ليالي برعب
=هسكت بس نزلني يا قيس
قيس بمرح
=لا يا قلب قيس مش هنزلك الا اما تقولي علمني العوم
ليالي بصراخ
=لا مش هقول نزلني
قيس بضحك
=خلاص خليكي متعلقه فوق كدة
ليالي بخوف
=خلاص هتعلم نزلني
انحني بهدوء حتي لا يخيفها وانزلها فاستدارت وض*بته علي ص*رة بقبضتها وهو يضحك ثم كبلها
قيس وهو يداعب انفه بأنفها
=خلاص يا حبيبتي يلا تتعلمي
ليالي بخوف
=انا.......
قيس بابتسامه
=ثقي فيا
اومأت بإبتسامه فبدأ يعلمها وهي تتبع ما يقول بإطمئنان
(اهو بعملهم زكريات وبشهيصهم وبفرحهم عشان اما اطلع روح اللي خلفوهم ميبقوش يقولوا الكاتبه شريرة ولو عملت لينا زكريات )
في ڤيلا آسد
كانوا يجلسوا ويتناولوا العشاء سويا ماعدا سارة التي نزلت للتو بشحوب
آسد بقلق
=انتي لسه تعبانه ايه اللي قومك
سارة بخفوت ومرح
=بقيت كويسه وبعدين جوعت الله مجعش
ابتسم هو يشير علي كرسيها لتجلس ومسكت المل*قه وبدأت تلعب بالأكل وهي شاردة
فلاش بااااك
سارة بحزن
=لا انا مخ**اك ومش واكله
=يا قلبي انا اسف
سارة بعبوس
=قولت لا كل انت
تحدث بنبرة عصبيه
=قولت قومي اتزفتي كلي الله يعني مفيش سماع كلام
نظرت له وانفجرت باكيه وادارت وجهها عنه فوقف واتجه حملها وجلس علي الاريكه وهي بحضنه وقبل عيناها
=انا اسف
سارة ببكاء
=لا مش عايزاك تعتذر انا مخ**اك اصلا
مسح دموعها وضمها بقوة مردفا
=سامحيني بقي مش عايزة تاكلي خلاص ولا انا كمان واكل
بعدت وجهها ومدت شفاها السفليه فابتسم علي منظرها الطفولي وقبلها فقالت
=مش هتاكل هزعل منك
=يبقي ناكل سوا
سارة بعبوس
=مش عايزة اكل
مسك مل*قته وبدأ يطعمها واكلت وهي بحضنه كأبنته وبدأ يأكل معها
بااااك
بدأت تاكل بهدوء وتن*دت لا تعرف لما قلبها يؤلمها هذه الفترة وفكرت قليلا انه لربما اكمل حياته والان لديه اولاد هه وهل سينتظرها اذا كانت لن تعود
كانت ليليان تتابعهم اسد ينظر لها بحزن وهي شاردة تن*دت من ذلك الشعور الجديد واستأذنت وصعدت فلمحها آسد ووقف وذهب خلفها
سارة وهي تنظر لهم
=ليليان فين
سيف وهو يأكل
=تلعت فوق ببا تمان
استغربت لما صعدت وذهبت خلفها
في غرفه ليليان
دخلت وجلست علي سريرها تضم ارجلها لص*رها ووضعت رأسها عليهم سمعت احدهم يخبط
ليليان بتنهيد
=ا.ادخل
دخل آسد وترك الباب مفتوح فتوترت هي حين رأته وبدأ قلبها يدق بعنف حين جلس بجانبها
آسد بهدوء
=مكملتيش اكلك ليه
ليليان بصوت منخفض
=ش.شبعت
آسد وهو يمسد علي شعرها
=عارف ان المكان غريب وجديد عليكي والناس كذلك بس احنا مش وحشين
ليليان وهي تشعر بقلبها سيخرج
=ع.عارفه و.وشكرا ع.علي ا.استضافتكم
آسد بخبث وهو ينظر لملامحها
=متقوليش كدة انتي ذي اختي
نفضت يده بعصبيه قائلا
=ا.انا م.مش ا.اختك ا.الله
ابتسم حين فعلت هذا لا يعرف لما فعل هذا ولكنه شدها لحضنه فجأه قائلا
=هششش اهدي
سكنت بين احضانه ولم تبعد شعرت فجأه ان هذا امانها بينما كانت هناك اعين تتبعهم بخبث
سارة بخبث
=هعرفكم ازاي تحبوا بعض كويس نيهاهاهاهاااا
******************
كدة الفصل الثامن خلص
بقلمي/ سماء أحمد
*************