الفصل الثاني (2)

1661 Words
الفصل الثاني استفاقت علي دلو ماء بارد صب علي وجهها فشهقت وحركت رأسها ونظرت له ابتسمت بسخريه ليالي بسخريه =صباح الخير بتاعتك عجبتني اوي قيس بسخرية مثلها =والفطار هيعجبك اكتر ليالي بفحيح =انا بحزرك اقتلني قبل ما أعملها قيس بعصبيه =وربي لندمك علي الكلمتين دول يا بنت فريدة ليالي بصراخ وانفعال =اسمي ليالي قيس بعند لانه وجد احد الاشياء التي تعصبها =ماشي يا بنت فريدة ليالي بدهاء =ماشي يا ابن فادية قيس بعصبية =سيرة امي ماتجيش علي ل**نك يا بنت*** يا*** ليالي ببرود =تؤ تؤ عيب تشتم بنت خالتو هي ماما معلمتكش كده ولا ماتت بدري بدري كانت تحفر قبرها بيدها ولا تعرف اقترب من وفك قيدها وصفعها بقوه واحده تلو الاخري وخبطها بقدمه قيس بصراخ =ما هي ماتت بدري بدري عشان واحد*** ذي امك قتلتها انا هندمك انتي وال*** امك وهاخد بتار اهلي ليالي بصراخ مثلة =اللي تقدر علية اعمله يا حيوان قيس بفحيح ممزوج بصراخ =هعرفك الحيوان ده هيعمل فيكي ايه وشدها وضعها علي كرسي ووصل الكهرباء ل*قلها وبدأ يلقي لها الصدمات في الصحراء حمدي بنهيج =معلمة ليالي مش لقين ليها آثر دورنا عليها كتير فريد بلامباله =هتكون راحت فين هي مستحيل تهرب حمدي بنفس متقطع =آخر مره دخلت قصر قيس الجارحي ومطلعتش فريد بهدوء ممزوج ببرود =سيبك ميتخافش عليها بعدين انا عارفة ليالي مش هتقول حاجة ولو ماتت اي هيت**ر اقوي ضلع فينا بس اهم حاجة الأساس وهو انا نظر لها حمدي بإستحقار كيف لهذه ان تكون ام ثم استأذن وذهب ليقابل رفيقة كمال ويجلس معه كمال بحزن =قالتلك ايه يا حمدي حمدي بحزن علي حال رفيقة =مستحيل تكون ام كل همها تكون هربت او لا انما ماتت عادي ربنا يتوب علينا من ام المكان ده كمال بنبرة ذات مغزي =هيتوب يا حمدي هيتوب...... قولي انت مسمعتش حاجة جديدة حمدي بصوت منخفض =في شحنة بعد شهر هتنزل حي*** في القاهرة ودي ض*بة قاضية تخيل تساوي كام كمال بتخيل =خمسين مليون حمدي بزهول مما يقول =خمسين مليار دولار كمال بصدمه وصراخ =ايه انت بتهزر حمدي بخوف =الله يخربيتك صوتك كمال باستوعاب =خلاص يا عم انا رايح اتفقد البضاعة حمدي بلامبالة =ماشي روح ذهب كمال الي احد الانفاق ودخل فتح باب ومشي مسافة عشرة امتار ثم قفز عبر شباك واخرج فون ورن علي احدهم كمال برجاء =ردي عشان خاطري لم تجب حتي بعد رنه عليها عدة مرات فمل واعاد الفون وخرج من ذلك المأزق (كمال 29 سنه شاب وسيم جدا بأعين خضراء طويل القامه مفتول العضلات قمحي البشرة دو لحيه خفيفه يرهبه الكل فهو يشبه ليالي الي حد كبير نفس الخبث والدهاء خريج كليه طب ومعيد لكنه ترك كل هذا واتجه لطريق اخر حمدي 31 سنه شاب وسيم جدا طيب يحب الكل بأعين سوداء وشعر اسود ولحيه طويل القامه مفتول العضلات يعبر الاكثر برائه في النمور فهو لم يقتل احد ع** كمال وليالي وهو صديق كمال المقرب) بعد مرور ثلاثة أيام في قصر الجارحي حمل دلو ماء بارد جدا ورماه فوق رأسها لتفيق قيس بفحيح =خدي امضي ع الورقة دي او هدوقك عذاب اقوي بأني اوصل الكهربا الوقتي ليالي بضعف شديد =وصلها قيس بفحيح =مش هتمضي....... اقسم بربي لو ما مضيتي لهروح واقول لفريدة علي ليليان يا بنت فريدة اغمضت عيناها بألم واردفت =هات الورق اعطاها الورقة فمضت وضيقت عيناها لتلمح كلمة عقد زواج واسم قيس أحمد الجارحي ابتسمت رغما عنها قيس بسخرية =الظاهر عجبك انك تكوني مرات قيس الجارحي متعرفيش انك كده بت**ري فريدة يا بنت فريدة ليالي بهدوء =تؤ معجبنيش بس متخيلتش ولا في أحلامي اني اكون مرات شخصية محترمة ليها قيمتها في المجتمع قيس بكراهية =وانا متخيلتش اني هتجوز انسانه زبالة ومتأكد انها مش بنت بس دا كله يهون عشان اعذبك براحتي وا**ر اقوي ضلع في النمور وشد شعرها للخلف وهو يفك قيدها وحين جاءت تقف خرت قواها فحملها وهو يردف =اهلا بيكي في عرين الأسدليالي بضحك =ودا اسوأ من عرين النمور منع ابتسامته رغما عنه هل لها نفس لتضحك وتتحدث بمرح وضعها بجناحة ليالي بمرح =اسود ذي صاحبة اللي دغدغنيقيس بغيظ =يا بت اتلمي وانت معدش فيكي حته سليمه اض*بك فيها ليالي بضحكة رنانه =هههههههه لسه ايديا ورجلي م**روش اهم قيس بابتسامه حاول اخفائها =روحي الحمام خدي شاور والبسي الفستان اللي جوه وانا هستناكي تحت والتفت وذهب وهو شديد الاستغراب منها ومن نفسه ليسمع صوتها ليالي بصوت عالي =قيس قيس بعدما التفت =نعم ليالي بنبره لأول مره تتحدث بها =يمكن انت عذبتني بس انا محستش الامان مع حد ادك قيس بسخرية =وايه المناسبة ليالي بتجاهل لنبرته =حقيقة يمكن مقدرش اقولها بعد كده التفت وذهب وفي عقلة انها ستفعل شئ لكن ما هو لا يعرف اما هي فدخلت الحمام وجدت البانيو مملوء بالماء وصابون الاستحمام فخلعت ثيابها واستلقت به لتشعر بالألم ثم بدأت تسترخي رويدا رويدا وعادت زاكرتها فلاش بااااك كانت ليليان تنام بحضن ليالي فهي اعتادت علي هذا منذ ولادتها لأنهم لم يجدوا حضن ام او اب ليليان بخوف =ليالي احنا هنفضل عايشين هنا كتير نفسي نبعد عن هنا يمكن نلاقي السعادة اللي محرومين منها ليالي بنبرة ذات مغزي =مينفعش نلاقي السعادة سوا السعادة هتغمر واحدة بس فينا بس لازم يبقوا الاتنين شجاع ليليان بحنية =خلاص خليها تغمرك انتي لانك اتعذبتي اوي وبتحميني دايما ليالي وهي تقبل جبينها =نفسك في ايه يا ليليان ليليان بفرحة =نفسي الشر اللي بيعملوه يخلص يا ليالي ونعيش انا وانتي سعداء ليالي بهدوء =يبقي تسمعي كلامي كويس وتنفذيه وعد ومش هتخلفيه ليليان بسعادة كبيرة =وعد قولي ليالي بدموع تجري بعيناها لما ستخسر =بكره انا هعمل نفسي بتدرب كالعادة وانتي تيجي فهض*بك بالرصاص جنبك علي الحيطة وانت تفجري كيس دم هحطهولك وبعدين تقعي علي الارض وطبعا هتشربي عصير كمال هيديه ليكي وهيكون في حبوب مهبطة للنبض وفريدة هتطلب منهم يدفنوكي كمال هياخدك مع الرجاله موثقين وهيطلعوكي برة الجبل خالص وانتي تروحي عنوان هديهولك كمال كل فترة هيد*كي معلومات تجمعيها وتديها للشرطة يقضوا علي الجبل ليليان بإستغراب =وانتي ليالي بتنهيد =ليالي مش غداره يا ليليان وان جينا في مقارنه واحدة هقتلك ومش هتردد يعني ذيي ذي المعلمه ليليان بدموع تتساقط =وانا مش هسيبك يا ليالي ليالي بأمر =وانتي وعدتي وهتنفذي يا ليليان بكت ليليان وهي تحتضنها بشدة فمسدت ليالي علي شعرها بااااااك عادت ليالي للخلف وهي تغطس بالماء فسمعت صوت قيس وهو يخبط علي الباب لم تعيرة انتباه ونزلت بالماء حتي تنهي حياتها فجأها برفع رأسها فشهقت قيس بعصبية =انت اتهبلتي ورأي انها تحاول مدراه جسمها فاردف =مفيش حاجة باينه الصابون مداريكي ممكن افهم راحه تعملي ايه ليالي بخجل =اطلع عايز البس قيس بخبث =ليه دا انا جوزك ليالي وهي تغمض عيناها بقوة =لو سمحت ابتسم وخرج لتلحقة بعد وقت وهي ترتدي ذلك الفستان واخذ يدها ونزل لأسفل ثم اتجه لسيارته وركب وهي بجانبه وقادها لخارج القصر وهي تنظر للطريق حتي مشي علي طريق صحراوي ليالي لنفسها بخوف =رايح للمعلمه يا تري هيعمل ايه كل اللي اعرفه ان المقابلة مش هتبقي صح ولا هتعدي بخيرنظرت لباب السيارة ثم المرآة وجدت سيارة قادمه علي بعد وهذا طريق سريع فتحت الباب بلمح البصر وقذفت نفسها وخبطتها السيارة ناس شخص نزل رأها قيس أيضاً جاء انحني امامها يقول شئ لكن ما هو لا تعلم حدث ظلام فجأه فتحت عيناها مره أخرى لا تري شئ واضح بجانبها اشخاص بينهم قيس في منزل إبراهيم كان يجلس يناجي ربه ان يعيد له الغائب ليشعر فجأة بقبضة قوية علي قلبة ابراهيم بخوف =يا رب انجيهم من كل شر يا رب احفظهم ليا رقية بقلق =إبراهيم مالك إبراهيم ويشعر ان الالم سيفتك بيه =يا رب احفظهم الاتنين يا رب نجيهم وخد من عمري واديهم يا رب نور الهدي بدموع =بابا ماله يا ماما رقيه بدموع هي الأخرى =مش عارفه يا نور ذهبت نور الهدي لوالدها واحتضنته وتمردت دموعها كدموعه ابراهيم بدموع تتساقط تلقائي =ادعي لأخواتك يا نور اخواتك متأذين نور الهدي بدموع تتساقط =ربنا هيحفظهم عشانك يا بابافي المستشفی وقف امام غرفه العملیات لا یعرف لما تمنی ان لا يصيبها شئ رفع يده للسماء قيس برجاء لربه =يا رب احفظها واحميها يا رب مش عايز اخسرها صدم مما تفوه لا يخسرها كيف وهو كان يريد اخذها لفريدة ويعلم انها ستقتلها حتما حتي لو غدر او لو علمت انها متزوجه منه رغما عنها فحتما في كل الاحوال ستقتل مسح علي وجهه بعنف وهو يري نور غرفة العمليات الخارجي يطفي وانتظر حتي خرج الطبيب قيس بخوف =هي عاملة ايه يا دكتور الطبيب بجديه =المريضة كويسه وهتفوق قريب من البنج بس في حاجة سلبية حصلت قيس بقلق =ايهالطبيب وهو يعدل من وضع نظاراته =مركز الذاكرة في المخ اتأثر بنسبة كبيرة جدا يعني نسبة انها تبقي متذكره الماضي صفر واما بقول صفر يعني ولا من سابع المستحيلات تكون فاكرة قيس بشك =وانا ايه ضامني انك مش قابض شروة عشان تقول كدة....... اقسم بربي لو حصل لمراتك وابنك الوحيد رأسهم بس هتوصلك الطبيب بخوف وصدق =لا والله وحياة ابني دي الحقيقة وانا حالف اني في شغلي ما اعمل كده اومأ قيس بالرغم من انه لمح الصدق في عينه الا انه مازال يشك به ولا يعرف لما فرح من فكرة ان ليالي فاقدة الذاكرة لكنه سعيد جدا وجدها تخرج من الغرفة ابتسم لكنه شعر بالغيرة تأكله من فكرة ان هناك رجال رئوا هذه الملاك وقال للطبيب ودخل لها في غرفة العنايه المركزة قيس بإبتسامة جانبيه =اهلا بيكي يا ليالي في حياة قيس الجارحي جوزكفي مكان آخر حمدي بصوت عالي =معلمة يا معلمة فريدة بخضه =ايه يا ولا في ايه حمدي بأنفاس متقطعة =واحد عنده اخبار عن الملكة ليالي فريده بخوف مما سيخبرها =دخلة بسرعه يا زفت وبالفعل اخبر الرجل ان يدخل وجلس امام المعلمة وحمدي يقف ويستمع بإنتباة الرجل بجديه =اللي عرفته يا معلمة ان الظابط عذب الملكه ليالي اوي وهي معترفتش لحد النهاردة نطت من عربيته وهو بيسوق وعربية خبطتها والبقاء لله فريدة بفرحة =بنت امها لحد آخر لحظة مش ذي الجبانه اللي ربنا وريحنا منها ليليان نظر لها حمدي بصدمه وتسلل خرج وجد كمال يجلس ويفحر بشئ فجلس امامه بينما مسح كمال حبات العرق ونشف عضلاته من العرق وذهب بإتجاه حمدي جلس بجانبه كمال بإستغراب =مالك يا ابني مش متعود عليك معكنن كدة تمردت دموع من حمدي وهو يقول بحزن شديد =ليالي ماتت يا كمال كمال بضحك هستيري =لا مشت عليا صدقتك يا حيلتها قول غيرها حمدي بجديه وبكاء =بقولك ليالي ماتت يا كمال كمال بألم شديد =قول انك بتهزر يا حمدي حرك رأسه علامة الرفض وجاء يضع يده علي كتف كمال فدفعة كمال بعنف ووقف ذهب ليعلم حمدي بضعفه فهو يعلم مدي حبه لليالي بالرغم من معرفته انه حب مستحيل فهو يعرف ليالي حق المعرفة اما كمال وصل لمكان وصرخ بقوة يفرغ الم بقلبة ****************** كدة الفصل الثاني خلص بقلمي / سماء أحمد *************
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD