الفصل الثالث
فتحت عيناها ببطء حتي رأته امامها فابتسمت ليستغرب هو بقوة كيف لها ان تبتسم فهو ينتظر رد فعل قوي
ليالي بإبتسامه ساحرة
=انت قيس...... فين قيس
قيس بصدمه
=افندم
ليالي بفرحة
=دا صوت قيس يبقي انت
قيس بصدمه اشد
=انتي مش فاقدة الذاكرة
ليالي بضحك
=ايوه بس في حد قالي اسمي ليالي ومتجوزة قيس من شويه
ثم اكملت بجديه
=هو انا كنت بحلم ولا ايه
قيس بسعادة غريبه
=لا دي حقيقة
ليالي وهي تحاول الجلوس
=خلاص ساعدني يا جوزي اقعد عدل
ابتسم وهو يساعدها لتجلس وجلس امامها دققت بملامحه هو وسيم جدا من هذا
ليالي بتوهان
=انت مين
قيس بإستغراب
=افندم
ليالي بنفس النبرة
=انا مين
قيس بتفهم
=هفهمك كل حاجة اما نطلع اهم حاجة الوقتي صحتك ارتاحي الوقتي
وقبل جبينها ثم اعادها للخلف لتنام
ليالي بخوف لا تعرف مص*ره
=متسبنيش انا معرفش غيرك
اومأ بشك فهو مازال غير واثق بفقدانها لذاكرتها فكيف له ان يثق بأحد من النمور وهم معرفون بالغدر لكن مهلا قيس هذه ليالي التي رمت نفسها للموت مقابل ان لا تقتلك غدر
بعد مرور ثلاثة أيام
في قصر قيس
اخذها له ليتأكد من سلامتها فهو تأكد من وصول خبر وفاتها الي فريدة والكل حتي حسام الان بالنسبه للعالم كله الملكة ليالي توفت
ليالي مقاطعه حبل افكارة
=بيتك جميل اوي بس مظلم ذي بيت الوحش
قيس بضحك
=بيت الوحش...... تسمح الاميرة تغير بيت الوحش
ليالي بضحك
=طبعا بس بعد اما الوحش يحكي للأميرة عن ماضيها
قيس وهو يتركها ويدلف للحمام
=حاضر
وغاب قليلا ثم عاد وحملها بهدوء للحمام وضعها علي طرف البانيو الممتلئ بالماء ورفع ذقنها وقبل جبينها
قيس بمرح
=والله نفسي اساعدك بس عارف اني بالنسبة ليكي غريب فانا هخرج وانتي خدي شاور
اومأت وهي تكتم ضحكتها فمشي خطوتين وعاد
قيس بغمزة مشا**ة
=لو عايزاني اساعدك مفيش عندي اعتراض
ليالي بضحك
=لا شكرا
قيس قاطبا حاجبيه
=فكري
ليالي بغيظ
=قيس اطلع
قبلها بخفه من شفايفها لأول مرة فانصدمت وهو غمز لها وخرج شعرت بقلبها يقرع كالطبول بينما هو نزل وغير الطباخ لدادة وصعد مرة اخري بنتظرها حتي خرجت ببرمودة للركبة وبلوزة نص كم
ليالي بإستغراب
=انت غيرت فين
قيس بسخريه
=في شقة الجيران
ض*بت جبهتها بغباء فهما في قصر بينما اشار هو لها ان تأتي له وبالفعل ذهبت فشدها لتجلس علي فخذيه نظر لملامحها لم تخجل كباقي الفتيات للحظة شعر انها تمثل فليالي لا تخجل من شئ وتحدث وهو يلاحظ تعابير وجهها فهو فعل لها اشعه وتحاليل وعرضها علي اكبر اطباء القاهرة لانه لا يثق بها
قيس بجديه
=مبدئيا انا يتيم امي وابويا ماتوا علي ايد انسانه زباله خسارة فيها كلمة انسانه
وسكت لتردف هي بحزن علي عائلته
=كمل
قيس بتنهيد
=انا ساكن لوحدي مليش حد نهائي ولا قرايب يعني كله اصدقاء بس......وانتي يتيمه اتربيتي في ملجأ وانا شوفت واتجوزتك.......
ليالي مكملة
=شفقه
نظر لعيونها وقتا واردف
=لا اعجبت بيكي مش قيس الجارحي اللي يتجوز واحده شفقة احنا اتجوزنا قبل الحادثه بيوم واحد بس
ليالي بتوتر
=يعني.....فرح.....عملنا......احم....جوازنا
ضحك بكل صوته وهو يفهم ما ترمي اليه فخجلت ليري ولأول مرة خجلها اتخجل حقا كالفتيات ضحك في نفسه فتيات هي رمز للفتيات نفض تلك الافكار التي تحتاجه كلما فكر بها
ليالي وهي تمشي يدها امام عيونه
=روحت فين
قيس بحمحمه
=مفيش بقولك مش جعانه
ليالي بتوتر
=هو انت بتشتغل ايه
استغرب من توترها وراوده الشك مرة اخري واردف بهدوء خادع
=ظابط
ضيقت عيناها قليلا ثم فتحتها واومأت وفي رأسها سؤال كيف لمجرد ظابط ان يمتلك كل هذا لكنها لم ترد سؤاله لإحراجه واحراجها
قيس بهدوء خادع
=مقدم انا مقدم والقصر في الاساس خاص بعيلتي ومرتبات الخدم والحراس ميجوش حاجه في مرتبي واصلا ليا سلسلة شركات خاصه بعيلتي وبتابعها من بعيد لاني الاصح مش بحب شغل الادارة
ليالي بهمس سمعه
=كويس فكرته مافيا او ما شبه
ابتسم بخفه وتحدث بجديه
=مش يلا ننزل ناكل
اومأت ليالي بهدوء وهي تفكر في الكثير فضحك انها وافقت ومازالت علي فخذه فحملها شهقت بخفه
قيس بمزاح
=شكلك عجبك القاعدة ع رجلي وانا جعت بصراحه ناكل وبعدين لو عايزة افضلي طول عمرك كده
اطلقت ضحكه رنانه علي مزاحه فابتسم ونزلوا لأسفل تناولوا الطعام سويا ثم صعدوا لأعلي مرة اخري فتمددت علي السرير تشعر بصداع وارهاق
قيس بخوف
=مالك
ليالي بتعب
=مفيش مصدعه شويه
اعطاها حبة مسكن وجعلها تتمدد وجاء من خلفها وحضنها لم يشعر بها تبعد ولا بخجل كما متوقع
قيس لنفسه
=حاسس انها هتطلع كذابه في الاخر وهتطلعي فاكرة يا ليالي الجرأة دي تمتلكها الملكه بس
ليالي بشرود
=قيس
قيس بضيق
=امممم
استدارت له ليكون وجهها مقابل وجهه ولمست لحيته بيدها
ليالي بإستغراب من نفسها
=انا ليه حاسه بأمان معاك ليه مش خايفه منك ليه بحب قربك
قيس بإبتسامه
=اكيد في يوم هتعرفي ليه
ليالي وهي تندس في حضنه
=ماشي اما اعرف هبقي اقولك
قيس وهو يرفع ذقنها
=ليالي
ليالي
=امممم
انحني وقبلها من شفايفها بشغف وهو يضمها اليه ثم ابتعد وقبل جبينها
قيس بهدوء كأنه لم يفعل شئ
=نامي يلا
ليالي بغيظ
=حد قالك قبل كده انك بارد
قيس بحدة
=اول قاعده امي لو كانت عايشة هتتكلم معايا بحدود فأعرفي حدودك ول**نك لو طول هقطعه مفهوم
اومأ برأسها واستدارت تعطيه ظهرها لكنه لم يسمح لها
ليالي بهدوء
=ممكن تبعد ايدك
قيس وهو يرفع ذقنها
=تاني قاعده م***ع تنقاشيني في اللي هعمله
ليالي بغيظ
=انت راديوا ابعد انا مش نايمه ع الزفت ده اصلا
قيس ببرود
=والقاعدة التالته مهما اتشاكلنا م***ع تباتي مش بس برة الجناح برة السرير لا
واكمل بحدة غير قابلة للنقاش
=والقاعده الرابعه اياكي ثم اياكي تبعديني عنك
اغمضت عيناها بقوة وجزت علي اسنانها تمنع انفجارها فانحني هو وبدأ يقبلها بخفه فخف غيظها وابتسمت ليقترب من اذنها ويهمس
قيس بهمس
=م***ع تنامي زعلانه مني ودي القاعدة الخامسه
فتحت عيناها ولم تشعر بنفسها الا وهي تحتضنه وتنام بهدوء فقبل جبينها ونام هو الآخر
في الصحراء
كانت فريدة تتحدث في الفون بعصبيه مردفه
=يعني ايه الاتفاق هيتلغي
الرجل بعصبيه
=انا تعاملي مع الملكه ليالي ولو مفيش ليالي يبقي مفيش اتفاق
فريدة بصراخ
=انت متخلف يعني ارجعها من الموت
الرجل بحدة
=صوتك ميعلاش كفايه ليليان ماتت قبل ما تبعيها ليا والوقتي كمان مفيش ليالي كدة كتير
فريدة بضيق
=انت عارف من الاول ان ليالي مش للبيع ليالي اقوي من ان حد يسيطر عليها وهي الوقتي ماتت
الرجل بضيق
=وانا قولت الاتفاق هيتلغي انا كنت معاكي عشانها بس الوقتي مفيش ليالي
فريدة بخبث
=ولو قولتلك هدخلك معايا صفقه الم**رات الجايه من روسيا
الرجل بصدمه
=ايه هو انتي......
فريدة بخبث اشد
=ايوه
الرجل بجشع
=موافق
اغلقت الخط ثم نادت علي حمدي واخبرته ان ينادي علي كمال فجاء كمال
كمال بضيق
=عايزة ايه مني يا معلمه
فريدة بخبث
=كل خير....... حسن الحمادي
كمال بلامباله
=ماله
فريدة وهو تعطيه شنطة
=روح وصله دي وقوله علي اتفاقنا بعد شهرين
كمال بابتسامه خبيثه
=امرك يا معلمه
واخذ الشنطة واتجه للخارج ليلتقي بحمدي فابتسم قائلا
=حسن معاها في الصفقه
حمدي وهو يعطيه ورقه بيدة
=الحيطان ليها ودان يا صاحبي
ابتسم كمال وهو يذهب ثم فتح الورقه ليجد اسماء من معها بالصفقه فبدأ يقرأهم عدة مرات حتي ثبت اسمائهم ثم قطع الورقه قطع صغيرة ورماها من الشباك ووصل لسرايا حسن نزل بقوته المعهودة واتجه حيث حسن دخل وجلس يضع رجل علي رجل غير عابئ لمن يجلس
حسن بعصبيه
=انت مين وازاي......
كمال مقاطعا
=انا كمال
حسن بابتسامه شر
=كمال امممم فين الحاجة
رمي الشنطة امامه ووقف حين خروجه غمز لأحد الحراس الذي ابتسم فهذا كمال لا يسمح لشئ يحدث بدون معرفته وحين خرج اخرج شريحه من جواربه ووضعها بفونه واجري اتصالات بإرسال جواسيس لمكان الاخرين
في صباح يوم جديد
فتحت ليالي عيناها وفردت اذرعتها ثم فركت عيناها وفتحتهم لم تجده بجانبها فأستغربت لتجلس لوقت ثم وقفت وبدأت تبحث عنه في الجناح وجدته يصلي بخشوع فوقفت تتأمله حتي انتهي
ليالي بإبتسامه
=علمني بالله عليك ازاي اصلي
قيس بغموض
=حاضر بس استني عليا النهارده
ليالي بفرحة
=ماشي النهاردة بس
قيس بضيق مصطنع
=خلاص يا ستي بعدين هي دي صباح الخير بتاعتك زن ع الصبح
ليالي بتذمر
=الله وانا زنيت
قيس وهو يحرك يداه ع** بعض
=ابدا
اطلقت كالعاده ضحكتها الرنانه فابتسم بخفه اما هي ذهبت بإتجاهه وقبلت وجنته
ليالي بإبتسامه
=صباح الفل
قيس بغيظ
=دي صباح الفل لابن اختك
ليالي بغيظ
=يعني لا عجبك كده ولا كدة يوووه انا راحه اخد شاور
قيس بضحك
=خلاص انا هروح اعمل رياضه خلصي وانزلي وانا هبقي اخد شاور واخصلك
ليالي وهي تستدير لتذهب
=ماشي
اتجه هو لغرفة رياضته ليبدأ بعمل تمرينات قاسيه جدا لمدة ساعتين ولا يشعر بالوقت حتي قاطعته هيليالي بضيق
=ايه كل ده رياضه
قيس وهو يلعب ضغط
=في ايه 294 295
ليالي بصراخ
=كم ياخويا
انهي الثلثمائه ومسك منشفه يمسح وجهه وارتشف الماء اما هي فسرحت قليلا بعضلاته حقا يبدو صلب
قيس وهو يغلق الزجاجه
=هاخد شاور وننزل
ليالي بإستغراب
=هو انت كل يوم بتتأخر ع الشغل كده
قيس وهو يعيد خصلات من شعرة للخلف
=تؤ انا بصحه من الفجر اصلا بس النهاردة طولت في النوم في الاساس الفطار بيبقي الساعه سبعه ونص وبروح الشغل تمانيه برجع تلاته واحيانا بسهر ويمكن ابات برة انتي بقي تاكلي في مواعيد محددة ودي هقولها للدادة وم***ع تتأخري عنها ورجلك متخطيش برة القصر مفهوم
ليالي بعصبيه
=هو كل حاجه عندك امر كده لا بص انتي مش متجوزني عبده عندك انا اتخنقت ازاي قبلت اتجوز واحد كدة طلقني يا قيس
قيس ببرود
=لو اتكررت مش هخليكي تقدري تتكلمي تاني لاني هقطعلك ل**نك ده
ليالي بصراخ
=يا ام برودك ايه ده انا بجد اتخنقت شوية كويس وشويه تكرهني في عشتي اللي جابرني عليك اني مش عارفة غيرك بس الشارع ارحم منك
شدها ولوي زراعها خلفها ورفع فكها وتحدث وهو يجز علي اسنانه
قيس بغضب
=تربية الشوارع امثالك مكانها الشارع انا غلطان اني مخلي واحدة زيك مراتي في الاول والاخر انتي بنت واحدة............
قاطعه رنين فونه ودموعها تساقطت من كلامه فدفعها وفتح ليعرف الحقيقه ما اذا كانت فقدت الزاكرة ام لا
*************
كده الفصل الثالث خلص
بقلمي /سماء أحمد
**************