الفصل الخامس

1297 Words
اعلن جورج فى وصيته انه سامح ابنته ملك التى حرمها من ميراثه سابقا بموجب ذلك مدام ملك جورج الوريثة الشرعيه له وفى هذا الوضع انتى صاحبة كل الصالحيات الخاصة بكل ممتلكات واعمال المرحوم طبعا كانت صدمة لسونا اللى مش عارفه تداريها فين مش معقول تكون ارتكبت جريمة زى دى وفي الاخر ملك تبقى هي صاحبة كل حاجة وكمان كانت مفاجأة غير متوقعه بالنسبة لملك اللى كانت على علم برفض ابوها لوجودها اصلا وغضبه عليها ومش بس كده ده اتبراء منها اسلام.هو انا ممكن اقول حاجه اعتقد ان احنا من اللحظة دى بقينا من الاغنيا يا امي ملك بتحاول تستجمع اللى بيحصل.اسلام مش وقت الكلام ده سونا بتوتر.الشركة بتاعتنا بتخسر من سنين طويله وعليها ديون كتير جدا ولسه كنا بنحاول نلاقي مكان تاني نستلف منه علشان نقدر نسدد جزء من الديون اللي استحق ميعاد سدادها حتى البيت بالمشتل بينهاروا بسبب قلة الاهتمام بترميمهم اصلا معقول هو قرر يسامح ملاك لما الوضع بقى بالشكل ده عمي اكيد كان م**م يكمل عقابه لملك لما يتنازلها عن مكان مديون بحجم الديون اللى على شركتنا اسلام.ازاى يعنى معنى كلامك اننا مش هناخد حاجه غير الديون وبس لاء مستحيل اكيد ده هزار مستحيل يكون كلام جد وحقيقي ملك وهى لسه فى حاله صدمة.اسلام من فضلك لو سمحت اسلام.امى اسكت ايه انتى عارفه احنا مديونين من غير حاجه وحياتنا وشغلك بيمشي بالعافية حتى بيتنا مش عارفين نسدد ايجاره وبغض النظر عن اننا جايين ومش فى دماغنا اي ميراث لاء كمان يوم ماتورثى يبقى ديون يعنى هو ده اللى كان ناقصنا ديون جدى اللى اصلا كان متبري منك طول حياته ملك.اسلام اسكت اسلام.سامحك ايه بس يا امي بيقول المحامى انه سامحك هو مش واخد باله انه ده عقاب اكبر ليكي من انه كان يموت وهو مش مسامحك ملك قامت وقفت.عموما شكرا لحضرتك يا استاذ تعبناك معانا سونا.لاء لاء رايحه فين اقعدى بس اقعدى شوية من فضلك وجهت سونا كلامها للمحامى.بس هى تقدر ترفض الميراث صح ولا غلط المحامى.اه ينفع بس بعد 3 شهور ممكن ترفع دعوى برفض استلام الميراث بعد مرور ال3 شهور من اعلان الوصية اسلام.لا والله كتر خيركم بجد فريدة.اسلام تعالى لو سمحت نخرج شوية برة سونا.لالا هتخرجوا تروحوا فين بس مفيش داعى لخروجكم احنا مفيش حد غريب بينا شوفى ياملك بما ان انتى حاليا وضعك المادى صعب وميسمحش انك تستلمى الميراث احنا ممكن نتحمل كل ديون الشركة وانتى تقدمى تنازل عنها وانا هبقى مبسوطة لو قبلتى تخلينى اساعدك ويقدر الاستاذ انه يبداء فى الاجراءات لو حبيبتى المحامى.اه فعلا لو قررتى تعمليلي توكل اقدر احل الموضوع فى اسرع وقت اسلا.لحظة بس معلش كان فيه كلام عن البيت وقطعه الارض كنتى بتقولى حاجه تانيه يامدام سونا عن البيت والارض سونا بتحاول تتماسك.البيت وضعه صعب جدا تدخل خليل فى الكلام.البيت ممكن يساوى مبلغ كويس جدا مع الارض اضايقت سونا من تدخله لكن مقدرتش تكدب كلامه كملت كلامها.فعلا زى ماقال خليل بس لو قررتوا ان انتم تبيعوه يبقى احنا اولى من الغريب صح ولا ايه ملك ملتزمه السكوت ولسه لا عارفه ترد ولا حتى تستوعب هما بس اللى عمالين يتكلموا اللى حواليها سونا.ها ياملك ايه رأيك بقى نبداء فى الاجراءات بسرعه ملك بهدوء.بعد اذنكم بس تخلص الجنازة الاول والدفنه وبعد كده نتكلم فى كل اللى اتقال ده مرة تانيه خليل.فعلا المواضيع دى كانت المفروض متتفتحش دلوقتى جميله.والله ده رأيي انا كمان لكن سونا كانت كل نظراتها للى حواليها حقد وضيق وغل ... سونا.ملك استغربت جدا انها موجوده فى الوصية بس انا واثقه انها بعد ماتفكر كويس فى طبيعه الوضع هتقبل العرض اللى انا عرضته عليها اركان.تاخد بس قراراها ونبداء علطول فى الاجراءات كانوا بيتكلموا فى الجنينه قدام عربية اركان اللى خرج علشان يمشى فتح شنطته وهو بيطلع منها اوراق وقال لسونا.انا مرضيتش اسلمك كمان الاوراق الخاصة بالمصنع قدامهم دى اوراق خاصة بالمصنع التانى تبقى تمضيعم بقى فى اى وقت فاضيه فيه سونا اخدت الورق من ايديه.طيب تمام مد ايديه اركان فى شنطته وطلع جواب.وده كمان كويس كنت هنساه سونا.وايه ده كمان اركان.ده جواب سابه المرحوم علشان اسلمه لمدام ملك استأذنك اسلمهالها سونا.جواب لملك اركان.ااها سونا.طيب خلاص هات انا اسلمهالها بدل ما ترجع تانى لحد البيت وفعلا استلمت سونا الجواب من ايد اركان وفجأة وصلت عربية وقفت قدام اركان وسونا ونزل منها شاب وسيم فى منتصف العشرينات يرتدى بدله لونها اسود وبتظهر على ملامحه معالم الحزن سونا.حبيبى سيف حضنها سيف وهو متأثر جدا سيف.امى انتى بخير سونا وهى لسه فى حضن ابنها.انا بخير متقلقش سيف.انا اتصدمت لما عرفت الخبر لحد دلوقتى مش مستوعب سونا.كلنا لحد دلوقتى مش قادرين نستوعب اركان.البقية فى حياتك ياسيف سيف.حياتك الباقيه اركان ركب عربيته واستأذن ومشى لكن نزلت من عربية سيف بنت جميلة سمرا وشعرها اسود طويل سيف.استعجلنا جدا حجزنا على اول طيارة قلقت تفوتنا الجنازة سونا.لسه الجنازة بكرة البنت اللى نزلت من العربية.البقيه فى حياتك يامدام سونا الهمكم الله الصبر باستحقار ونظرة تعالى بصيت سونا من فوق لتحت للبنت.ياريتك يا سيف مستعجلتش للدرجة دى حتى على الاقل صاحبتك كانت غيرت هدوم عيد الميلاد اللى جايالنا بيها دى سابتهم سونا ومشيت وجرى وراها سيف.امى مينفعش اللى قولتيه دى سونا وهى ماشية بنفس نبرة التعالى.خلى الحثاله دى تخرج حالا من بيتى دخلت سونا على البيت ولما حست ان الاجواء هاديه دخلت علطول على اوضة المكتب وقفلت وراها الباب ومسكت الجواب بتاع ملك وفى نفس الوقت دخل سيف وحبيبته البيت وهو ماسك ايديها ورفض انه يسمع كلام سونا ويخليها تمشى فى المكتب ب انفعال فتحت سونا الجواب الخاص بملك وابتديت تقراه ابنتى الغالية ملك لو وصلتلك رسالتى يبقى اكيد انا ميت كتبتها وطلبت انها توصلك بعد موتى لأنى كان صعب عليا انى اقابلك او اطلب منك انك تسامحينى وانا على قيد الحياة لكن انا دفعت تمن ظلمى ليكي ياملك بحرمانى منك كل السنين اللى فاتت كان عقاب صعب جدا بعدك عنى يا ملك مش هحاول اطول فى الكلام ولا اكتبلك حاجه عن اللى فات يكفينى انك عرفتى انى ندمت على اللى حصل مني فى حقك هطلب منك طلب واحد بس ياملك سامحينى انا مسامحك من زمان ارجوكى حاولى تقبلى تسامحينى انا هسيب ليكي اغلى حاجه عندى فى الدنيا من بعد غلاوتك شركتنا ياملك الشركة اللى كانت مص*ر الهامها وفكرتها ليا هى امك انفعلت سونا ودموعها نزلت بس مقدرتش تعمل حاجه بغضبها غير انها تقطع الجواب وترميه فى الزباله وحاولت تستجمع اعصابها وتمسح دموعها وخرجت من المكتب وهى بتحاول تبان متماسكة اسلام.بصى يا امى سونا قبله انها تشترى البيت البيت بالوضع الصعب اللى هو عليه خلينا نبيعه بقى ونخلص ملك.اسلام صدقنى يابنى ده مش وقت ابدا مناسب للكلام اللى انت بتقوله ده اسلام.اومال عايزانا نتكلم امتى يا امى الفرصة بتيجى مرة واحده بس طول حياتنا خلينا نستغلها اسمعى كلامي ووافقى ملك.هفكر حاضر فريدة.ماما خلينا نسدد الديون اللى علينا ونعيش مرتاحين بقى شوية بدل الديانه اللى كل يوم يخبطوا على باب بيتنا اسلام.صح كده هو ده اللى بقوله وبرضه اكيد هتتبقى شوية فلوس اهو ابنك بدل ما هو عاطل كده يعمله مشروع صغير كده احسن من القاعده دى فريدة.صح ياماما هو عنده حق مش يمكن ابنك يبنى مصنع صواريخ مثلا اسلام.ياخفيفة ايه يابت خفة الدم دى لا خلاص خليهالك انتى ادفعيها كلها لجمعيات حقوق الحيوان ملك بعصبيه لأن فعلا مش وقت الكلام ده.انتم بتتناقشوا فى ايه دلوقتى ها انتم معقول مش قادرين تقدروا الظرف اللى احنا فيه اسكتوا شوية بقى وفجأة صوت ضحكة بصوت عالى جاى من على مسافة بسيطة منهم وكانت انجى هي صاحبة الضحة اسلام.ايه ده هى مش دى الممثلة اللى بتطلع فى مسلسل.... اه دى هى انا متأكد كانت واقفه مع حد شغال فى الاعلانات وبتجامله ورجعت تضحك تانى بصوت عالى.بصراحه اخر حمله اعلانية انت عملتها كانت فعلا مبهرة سمع سيف صوتها العالى ساب الناس اللى واقف معاه واتحرك ناحيتها انجى.سيف مش يلا بقى توصى عليا شوية على بيه وتعرفه ازاى انا هكون انسب حد للحملة الجديدة لشركته سيف بهدور وابتسامة صفرا.تعالى راح بيها على بعد خطوات ووقف انجى ركزى شوية معلش واحترمي المكان اللى انتى فيه احنا فى مكان عزا مستوعبه الموقف ولا ايه اسلام بغيظ.اهاااا ووصل حبيبها كمان ابن خالتنا المزعووم فريدة.بسم الله ماشاء الله عليك كل معلوماتك عن الفنانين بس مبتعملش حاجه غير انك تتف*ج على صورهم فى المجلات اسلام بيتريق على كلام اخته.اهو بحاول اثقف نفسي ياجهبذ الجهابذه وبعدين عايزانى افضل اتابع اخبار الكوارث والحوادث والثورات بس زيك ولا ايه
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD