البارت السابع

2950 Words
لا إله إلا الله الحليم الكريم، لا إله إلا الله العلى العظيم، لا إله إلا الله رب السماوات السبع و رب العرش العظيم. ربّ إني أسألك أن تريح قلبي وفكري، وأن تصرف عنّي شتات العقل والتفكير، ربّ إنّ في قلبي أمورًا لا يعرفها سواك فحققها لي يا رحيم، ربّ كن معي في أصعب الظروف وأرني عجائب قدرتك في أصعب الأيام. السقوط مره لا يعني الفشل التام بل الحياه اختبارات تسقط مره وتنجح مره اخرى مازن برفض تام :لا غزال عمرها ما تعمل كده انا عارفها كويس رباب بخبث:طب فهمني ازاي واحده تقدر تتجوز اخو جوزها اللي كان مسافر واللي هي ما تعرفوش و عمرها متعملت معه في يوم وليله طب حتى لو عايزه تتجوز تتجوز واحد ثاني مش تتجوز اخو جوزها فكر فيها كده يا مازن وهتلاقي الكلامي صح فارس وغزل كان يعرفوا بعض واكيد هي عملت الليله دي كلها عشان تتطلق منك وتتجوزوا اصل انت مش اول واحد تتجوز على مراتك ولا اخر واحد بس مراتك الصراحه عارفه تلعبها صح هنا بدات تشتعل نار الغضب فى قلب مازن تجاه فارس وبعد تفكير اكتشف ان كلام رباب صحيح ولا لماذا غزل وتتزوج بتلك السرعه من اخيه هنا اقسم مازن ان يعود زوجته وحبيبته غزل له مره اخرى حتى ان خسر اخيه لايهم اهم شيء هو اعاده عائلته الصغيره مره اخرى ???????????? اما عند شعيب كان يجلس على كرسيه ويمسك كتاب الله يقرا فيه ولكن قطعه تراكات سحر على باب الغرفه شعيب بهدوء: اتفضل دخلت سحر وهي تحمل كوبان من القهوه تحدثت بهدوء: بقلنا كتير ماخدناش فنجان قهوه مع بعض هنا ظهرت ابتسامه ساخره على واجه شعيب :من ساعه ما بدات تعملي فيها حماه وتعملي البنت كانها خادمه عندك سحر بهدوء بعض الشيء :طب ايه رايك يا شعيب مانتكلمش عليها النهارده ونرجع تاني زاي زمان حتى لو نص ساعه شعيب بسخريه :والله مش انا اللي دمرت حياتنا انتي يا سحر اللي عملتي كده انت اللي استغليتى ضعف البنت الغلبانه وعملتي عليها حماه مع ان البنت م**وره الجناح وماجتش جنبك عملتي البنت كأنك مرات ابوها وسايبه الحربايه الحقيقيه في بيتك سحر بغضب :انت مش شايف اللي انا شايفاه شعيب بغضب :اكبر انت اللي مش شايفه حاجه انت اللي كرهك للبنت الغلبانه عمي قلبك وعينك عامله حماه على بنت غلبانه والله تستاهل المعامله دى بتعمليها كانها بنتك والله يا سحر انا مش عارف انتي بتعملي ايه بس خلي بالك ربنا هيحاسبك على اللي انتي عملتيه في البنت غلبانه لان البنت دي لما عاملتك عاملتك على انك امها لكن انتي عملتيها كانها خادمه وخلى بالك عقابك عند ربنا كبير يا سحر سحر بدفاع عن نفسها : عقابي على ايه اني عايزه لبني احسن حاجه وبعدين هو انت فكرني ان انا موافقه انها تتجوز فارس انت عارف يعني ايه تتجوز دي بنت قليله الادب ازاي تطلق من رجل وتتجوز اخوه وازاي تقبل ان هي تعيش في بيت كان في جوزها السابق و جوزها الحالي انا الوحيده اللي شايفه البنت دي على حقيقتها لكن انت واقف معها وشايفها كانها الملاك البريء شعيب بجديه: والله يا سحر البنت كانت رافضه ان هي تتجوزه لكن انا اللي جوزتها فارس هنا وقعت لكلمات على سحر كالصاعقه ماذا هل زوجها هو من زوج تلك الحرب ايه الى فارس سحر بغضب :انت بتقولي انت اللي جوزتها فارس ازاي تعمل الحركه دي انت بتحط النار جانب البنزين هتوقع ما بين عيالى عشان بنت ملهاش لازمه شعيب بهدوء: انا ماوقعتش ما بين حد انا بحافظ على ورثي العيال الغلبان لان الحربايه اللي انت جايبها لو انا حصلي حاجه مش هتخلي ابنك يدي ابنه اي حاجه وفارس هو الشخص الوحيد اللي يقدر يحافظ على ورث الولد الغلبان ده تحدث سحر بضيق: اه اكيد الهانم هي اللي قالتلك كده اتجوزت ابنى الاول عشان الفلوس ودلوقتي بتتجوز بن التاني وبرده عشان الفلوس ثم أكملت بجدية طب بصي بقى يا شعيب و حطها حلقه في ودانك البنت دي هتطلق من فارس زي ما تطلقت من مازن انا هعمل كدا حتى لو كلفني الموضوع عمري لان انا ما اقبلش ان واحده مش من مستوانا اجتماعى ولا حتى تعليم تقعد في بيتي وتكون مرات ابنى وتكون ام الاحفادي فاهم تقول ذلك وتترك شعيب يستغفر الله لها ???????????? بعد عده ايام تحديدا في شقه فارس كانت تجلس غزل تداعب صغيرها ولكن اوقفها صوت الباب غزل بابتسامه: ثانيه يا مودي اوع تفتح الباب استنا اروح اجيب النقاب واجي مراد بطفوليه :بس هفتح معاكى غزل بابتسامه: ماشي يا روحي ذهبت غزل وارتدت نقابها عندما فتحت الباب وجدت اخر انسانه ممكن لها ان تكون امامها رباب ببرود: مش هتقولي اتفضلي يا ضرتي ثم اكملت باستخفاف اه معلش نسيت انك بقيتي سلفتي غزل باستغفار: استغفر الله واتوب اليه عايزه ايه يا رباب هنا ازاحتها رباب بق*ف عن الباب ودخلت الى الصالون واخذ تنظر الى رجاء الشقه بالق*ف :شكلها مش بطال غزل بسخريه: محدش طلب رايك هنا ضغطت رباب على شفاتها وتحدثت بغيظ: مش لازم تطلبي راي اصل راي اهم حاجه هنا غزل ببرود : انت بجاحه اوى رباب بابتسامه بارده: عارفه غزل: اللهم اخزيك يا شيطان باقولك ايه رباب قولي انت طالعه ليه رباب بقله ذوق :طالعه اشوف ازاي وقعت اخو جوزك يقدره هنا نظره غزل الى صغيرها وتحدثت بهدوء :معلش يا مودي ادخل يا حبيبي الاوضه بتاعتك مراد بجديه: لا يا مامي انا عايز ابقا معاكى غزل باقولك: ادخل يا مراد دخل الصغير الى غرفته وهو يشتم زوجه اباه اما غزل نظرت الى رباب بسخريه :هو انتي فاكراني بجحه زايك و سرق واحد من مراته ولا اصلا هاكلم واحد انا معرفوش ولا تربطني به علاقه رباب بسخريه: يا شيخه ده انا شكه انك عملت معه علاقه اصل اى إلى يخليكى تتجوزه بسرعه كدا هنا صفعاتها غزل بقوه على وجهه وحدثتها بق*ف: مش معنى انك رخيصه وزباله ان انا كمان زيك بس صحيح امي دائما تقولي يا بنتي الحرامي شايف كل الناس حراميه زيه والزباله برده شايف كل الناس زباله زايه وانتي عشان زباله شايفني زيك بس احب اقولك لا انا مش زيك انا ولا خ*فت واحد من مراته وابنه ولا قبلت ان انا اكون زوجه في السر لا يا حبيبتي انا اتجوزته ادام امه لا اله الا الله ماتخبتش زاى الفئران رباب بغضب:انتى قليله ادب غزل بابتسامه: معلش اصل الحقيقه دائما بتوجع هنا لم تحتمل رباب اهاناته اكثر من ذلك فصفعت غزل بقوه هنا نظرت لها غزل بصدمه: نهار ابوك ابيض اللي انت عملتيه ده ولم يمر اكثر من ثانيه وقد جذبتها غزل من شعرها ومسحت بها بلاط الشقه واخذ تنهال عليها بالض*ب من ينظر اليهم يظن انها مصارعه نسائيه في اخذت تكلل لها غزل اللكمات والض*بات وبعد مرور ربع ساعه من الض*ب المتواصل قامت غزل من على رباب وتحدثت بق*ف: بره بدل اقسم بالله ماض*بك تاني ولو فكرت تعتبي باب شقتي هاعلمك الادب انت واللي يتشددلك لم تطر غزل تكرير جملتها فقد لمت رباب شتات نفسها ونزلت من على الدرج وهي تنزف وشعرها منفوش كانها قد مسكت سلك كهرباء دخلت بسرعه الى شقت سحر كانت تجلس امام التلفاز تشاهد احد المسلسلات العربيه القديمه وجدت رباب امامها بهذا المنظر فجلست تصرخ بسبب منظرها الب*ع: ايه المنظر ده ومين عمل فيكى كده رباب ببكاء :طلعت اشوف مراد يا ماما ض*بتني وشتمتني وشتمت حضرتك كمان هنا تفاقم غضب سحر اكثر واكثر وندهت بعلو صوتها على شعيب: شعيب انت يا راجل تعال شوف الهانم اللي بتدفع لها عملت اى شتمتنى وض*بت مرات ابنك الثانيه انا قولتلك انها زباله وبيئه انت اللي فاكرها بنت ناس تعال بقى شوف هتاخد حقنا منها ازاي البلطجيه بنت الشوارع فاكره ان هي قاعده في الشارع خرج شعيب من الغرفه وعندما وجد منظر رباب بهذا الشكل ابتسم بفخر وفرح لان قطته بدات تظهر لها انياب وسوف تجرح اي شخص ياتي بجانبها شعيب ببرود: والله غزل معملتش كده من نفسها اكيد مرات ابنك الحربايه عملت حاجه رباب بدموع انا مش عارفه حضرتك بتكرهني كده ليه صدقني انا ماعملتهاش اي حاجه انا كنت طالعه اقعد مع مراد شويه مسكتني شتمتني وشتمت طنط وض*بتني انا عايزه حقي انا بنت ناس مش واحده جايه من الشارع عشان يتعامل في كده شعيب بسخريه: واضح انك مش جاي من الشارع ثم اكمل ببرود والله غزل متجوزه وفي ع**ت راجل لما جوزها يجي قولوله هو يقدر يشوف مراته عملت كده ليه لكن انا مقدرش اعمل حاجه قال ذلك وترك سحر ورباب ينظرون له بغيظ وكره وكل واحده تسب غزل بطريقتها ?????????? في المساء يعود مازن من العمل يجد رباب تجلس على الاريكه وتضع الكثير من الضمادات الطبيه على وجهه مازن باستغراب : اى اللي حصلك انت دخلتى في عربيه ولا ايه رباب بغيظ وبغضب: انت بتتريق بدل ما تجيبلي حقي مازن برفعه: هيجيب حقك من مين رباب بدموع : مراتك القديمه مسكتني ض*بتني ده كله عشان طالعه اقعد مع ابنك واشوفه لو عايز حاجه وفوق ده كله شتمتني وشتمتك وشتمت مامتك وقالت انك مش راجل و انك عيل وملكش لازمه وان مامتك هي اللي مشياك هنا لم يقدر مازن على كتم غيظه وغضبه اكثر من ذلك فصعد بسرعه الى شقت فارس كان فارس عاده للتو من عمله فارس باستغراب: انت طالع في حاجه يا مازن ولا ايه مازن بصراخ وغضب :انت ملكش انك تتكلم معي انا طالع اكلم ام ابني فارس بجديه :ام ابنك دي تبقى مراتي مازن ببجاحه :كانت امراتي قبلك لم يستطيع فارس كبت غيظه وامسكه من قميصه :احترم نفسك وانت بتتكلم على مراتي يا مازن اه هي كانت مراتك بس دلوقتي مراتى وقول كنت طالع ليه مازن بغضب؛ الهانم شتمتني وض*بت مراتي وفوق ده كله شتمت امك تحدث فارس بجديه: غزل ماتعملش كده مازنب رافعه حاجب: وانت ايه اللي عرفك ان غزل متعملش كده فارس بجديه: غزل تبقى مراتي وانا واثقه في مراتي انه متعملش كده ومش معنى انك مكانش عندك ثقه فيها ان انا كمان ما يكونش عندي ثقه وانزل شقتك وانا هسال مراتي الاول واشوف عملت كده ليه ولو عملت كده اشوف ايه الحل اللي يرضيها ويرضيك معها لكن لو مراتي معملتش هيبقى في حل ثانى اذا كانت الثقه اساس العلاقه سوف تدوم العلاقه الى الابد لان الثقه هو الحصن المنيع لاي علاقه على وجه الارض في شقه فارس كانت تجلس غزل على الاريكه وهي تفكر كيف لها ان تعتذر الى رباب بعد ان مسحت بها بلاط الشقه فهي تظن أن فارس سوف يجعلها تعتذر عما فعلته كما كان يفعل ماذا دون حتى ان يسمع ماذا حدث معها كل تلك الدوامات جعلتها لا تشعر بذلك الذي يجلس على الاريكه بجانبها ينظر له بهيام واتحدث بصوتها الحنون وتلك البحه الرجوليه الخاصه به :للدرجه دى سرحانه ومش حاسه باللي حواليك غزل بتسأل: انت جئت امتى فارس بابتسامه: حوالي من 10 دقائق لقيتك قاعده عماله تفكرى ثم أكمل بستغراب بتفكري في ايه غزل بتوتر :فارس انا في حاجه عملتها وعايز اقولك عليها فارس بتسال كانه لا يعلم شي : ايه اتكلمي انا سامعك غزل بتوتر :فارس رباب طلعت النهارده هنا وكمان فارس :اتكلمي يا غزل ومتخفيش واعرفي دائما ان مهما يحصل انا واقف جنبك ومعاكى متخافيش من اي حد طول ما انا جنبك قال هذا الكلام النابع من قلبه بكل حب وغرام هو فعلا يقصد كل كلمه يشعر انه سندها في هذه الدنيا هنا ظهرت ابتسامه شاحبه على وجه و تحدث بتوتر غزل: لما طلعت هنا قالت كلام وحش جدا علي لدرجه ان هي قالت ان انا وانت كنا عاملين علاقه مع بعض عند تلك الجمله سقطت دموع من عيون غزل جعلت غضب فارس يتفاقم اكثر واكثر كيف لها ان تجرح حبيبته بتلك الكلمات كيف تتجراء وتغرس هذا السكين في قلب حبيبته يقسم انها لو امامه الان لكن شقاها الي نصفين وتحدث بغضب: وانت ساكتلها غزل بجديه: لا ض*بتها قلم وهي وض*بتني انا في اللحظه دي مقدرتش اتحكم في نفسي اكثر من كده ومسحت بيها بلاط الشقه بصراحه كده اديتها علقه سخنه فارس بجدية: حسه انك لسه ماخدتش حقك غزل بتوتر : بصراحه لا انا اخذت وزياده هنا تحدث فارس بغضب:بس انا حساس لا قومى يا غزل البسي نقاب بتاعك ويلا غزل باستغراب: هنروح فين فارس بجديه: هاجيبلك حقك فعلا في خلال دقائق كانت ترتدي غزل النقاب وتنزل من على الدرج هي وفارس عندما وصل فارس الى شقه والده اخذ يطرق الباب بشده فتحت له سحر الباب وظهرت الابتسامه على وجهها فهي تظن ان فارس سوف يفعل مثلما كان يفعل مازن ويهين كرامه زوجته ويجعلها تعتذر لها دون ان يسمع المشكله اساسا ولكن حطم احلامها حديث فارس الذي تساؤل بجديه: هي فين رباب سحر بحزن لكى تجعل فارس يشفق على حاله رباب اكثر ليزيد اهانه غزل :يا عيني ده البنت اتبهدلت خالص يا فارس قاعده يعني في قلب واضتها وشها وارم خالص وجسمها مزرق من ض*ب مراتك فارس يقتضب :طب بعد اذنك يا ماما انا عايز رباب هي ومازن دقائق وكان الجميع من فى المنزل امام فارس كنت تقف رباب و دموع التماسيح تنهمر من عينيها وبجانبها مازن الذي ينظر الى غزل بكل هيام فهو يشعر انه اضاع جوهره من يده بكل غباء ام عن شعيب ينظر إلى فارس بهدوء فاهو يعلم ابنه جيدا فارس بجديه :انا سمعت المشكله منك يا مازن وانت طالع تكلم مراتي عند هذه الكلمه ضغط عليها بقوه كانه يذكر مازن ان غزل اصبحت ملكه ولم طلعت سمعت من مراتى اى إلى حصل و بقولك دلوقتي انا عايز رباب مراتك تعتذر لي غزل دلوقتي و قدامكم ده طبعا بعد اذنك يا بابا شعيب بابتسامه: لا يا ابني ده حقك وحق مراتك هنا صدح صوت سحر الغضب: مين اللي يعتذر اللي مين المفروض غزل هي اللي تعتذر ليا انا ورباب مش رباب هي اللي تعتذر فارس بجديه: وغزل تعتذر اللي حضرتك ليه ما انتي مكنتيش في الموضوع اساسا عشان غزال تعتذر سحر بغضب: لا كنت في الموضوع لما مراتك المحترمه تشتمني وانا مش موجوده يبقى لازم تعتذر لي فارس بسخرية: وطبعا اللي قالتلك الكلام ده رباب صح ثم تحدث بغضب لا غزل مقلتش كدا ثم نظر الى مازن بص يا مازن لو انت مراتك ملبسك الطاقيه و بتكذب عليك وانت بتصدق دي حاجه تخصك لكن انا محدش يتجرأ ويقرب ناحيه غزل لان غزل خط احمر غزل محدش ليه حق انوا يكلمها او يقولها حاجه تزعلها ثم أشار إلى مازن بيده وانت يا مازن بعد كده ماتطلعش شقتي وانا مش موجود ثم انظر اليه بقوه: يلا خلي مراتك تعتذر هنا تفاقم غضب رباب اكثر واكثر فتحدثت بقوه : انا الدكتوره رباب انا بنت وكيل وزاره اعتذر لحته بنت ملهاش لازمه ولا من مستويه اصلا ثم أكملت بقوه وهي تنظر الى غزل انت اللي زيك شغالين عندي خدامين هنا لم يقدر فارس على كتم غضبه مره اخرى فهو حاول بشتى الطرق ان لا يمد يده عليها ولكنها تستفزه وتهين حبيبته بكل برود لذلك يجب عليها أن تستحمل نتيجه خطاها فصافعها بكل قوه جعلت من وجه رباب يلتفت الى الاتجاه الاخر وتحدث بجديه: لا انت اللي متنوليش الشرف انك تشتغلي عندها خدامه ثم نظر الى الجميع بجديه :انا اشتريت فيلا لينا احنا هنقعد هنا مجرد اسبوع لغايه ما انا وغزل نكلم مهندس الد*كور يعمل لنا الحاجات اللي احنا عايزينها خلال الاسبوع ده انا مش عايز اي احد يجرح غزل بكلمه واحده لان اللي هيبص اللى غزل بعين مش ها بصله بالاثنين لا ده انا هفقعله عينه الاثنين قال ذلك واخذ غزل وانصرف ???????????? فى شقه غزل دخلت خلف فارس وهى تشعر بصدمه لا تصدق مافعله فارس فى الاسفل تشعر أن كل هذا حلم لا اكثر ام عن فارس يكتم ضحكته على منظر غزل تحدث بمرح :مالك فيكى اى غزل بستغراب:انت عملت اى ولا عملته ليه اصلا فارس بحب حقيقي نابع من القلب:لان كرامتك من كرامتى و لان ده الطبيعى غزل بسخرية :انت مفيش منك كتير هو انت انسان بجد فارس بهدوء :بصي يا غزل المجتمع دلوقتى بقا يطلع ذكور كتير لكن الرجاله قله والصراحة ده مش بسبب الرجاله لا ده بسبب الستات غزل بستغراب:سببا احنا فارس:اه طبعا لم يبقا راجل قاعد في البيت وست تخرج تشتغل وفوق ده كله يض*بها ويهنها ويقل من كرامته وهى تسكت عشان الحياه تمشي يبقا انتوا السبب الرجل الحقيقي بيبقا سند ضهر مش اتب غزل بمرح :انت متاكد من انك راجل بجد ولا بجد يبخت مراتك بيك انت زوج لقطه هنا شعر فارس أن قلبه ينشق إلى نصفين ولكن حاول أن يدري ذلك وتحدث بهدوء :انا هدخل انام تصبحي على خير ???????????? سحر بغضب: شايف شايف ابنك الشملول مش عارفه البنت دي عاملاه عمل ولا ايه هنا صدح صوت شعيب بجديه: لا هي مش عامله عمل بس ابنك راجل فاكره يا سحر من 40 سنه اتخنقتي انتى وامي مره واحده ساعتها كانت امي عندنا وانت عارفه ان انا مش باحب الاكل الحراق ورغم ذلك كنت عامله محشي وكنت عامله نار امي ساعتها زعقتلك وقالتلك اى المحشي ده هو ده يتاكل ساعتها برغم ان انا كنت بتعب من الحراق مبحبش اكله وقلتلك تسلم ايدك يا سحر وبصيت لامي وقولتلها انا أن اللي قائلك تعملي المحشي كده ساعتها في الموقف ده يا سحر انا رفعت قمتك وخليت قيمتك فوق الكل لان قمتك من قمتي وابنك عامل كدا بس معملش كدا معاكى لا ده عامل كدا مع مرات ابنك إللى قله أدبها على مراته وعلى فكره ده من حقه ثم نظر الى رباب بقوه وانتى يا بتاعه انتى انا قولتك قبل كدا انك ليكى غلطه واحده وانتى عملتيها برا تلمى هدومك وتطلعى برا ثم أكمل وهو ينظر إلى ابنه :وانت يا دلوع امك لو عاوز تغور فى داهية معاها غور هنا صدح صوت سحر الغضب وتحدثت بكره: لا يا شعيب ابني مش هيسيب البيت ويمشي شعيب ببرود: خلاص تمام يبقى انتوا الاتنين تمشوا اصل الصراحه مش ناقصه خنقه خلال ساعه تكوني لما هدومك انتي وابنك والحربايه دى قال ذلك ودخل الى غرفته فنظرت سحر بخوف الى مازن وتحدثت بتساؤل: هنعمل ايه مازن بهدوء :مفيش حل غير ان احنا نمشي لان بابا دلوقت متعصب ادخلي يا رباب جهز هدومك عشان نروح شقتنا القديمه رباب بضيق :حاضر اما سحر فصعدت بسرعه الى شقه فارس وخذت تطرق الباب بكل قوه وغضب فتح فارس الباب بتساؤل :ايه يا امي في ايه سحر بغضب و قهر :في اني هامشي من بيتي بعد 40 سنه وانا عايشه مع ابوك 40 سنه وعمري ما خرجت من بيتي زعلانه ثم أشارت إلى غزل الواقفه امامه بسبب الهانم دى انا هاسيب البيت وامشي غزل بصدمه :هتسيبي البيت بسبب انا سحر بجديه :اه تخيالى بسببك انتى انا يا ست يا كبيره هاسيب بيتى هنا تحدث فارس بجديه: لا يا امي ماتسيبنيش بيتك شوفي اللي انت عايزاه وانا اعمله بس انتى ماتسيبيش البيت هنا تحدث سحر بهدوء: طلق غزل ???????????? ماذا سوف يحدث هل سوف يطلق فارس غزل لكي نفذ امر والدته ام تكن هناك حكايه اخرى لا احد يعلم حتى سوف انتظر منكم الكثير من التعليقات التي يوجد فيها رايكم لا تبخلوا عليه بها انا سوف انتظاركم في البارت القادم من كحلي عربي مع تحياتي
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD