الفصل السادس

2150 Words
الطبيب : انا مش عارف اقولك ايه بس ألفت بقلق : بس اية يا دكتور الطبيب : هي الحادثة اثرت علي دماغها و دخلت في غيبوبة و كمان احتمال تكون سببت شلل و كمان مش عارفين هتقوم من الغيبوبة دي أمتي ألفت لم تتحمل تلك الكلام و وقعت مغشي عليها و حملها بأسل و ادخلها احدي الغرف و اعطاها دكتور مهدئ اما حنان فقد جلست لا تعرف اتحزن علي جود التي لا يوجد لها اسر ام علي مروج التي لا يعلموا هل هي علي قيد الحياه ام لا اما محمد فكان حائر لاول مرة اما ياسين فكان في حالة صدمه بسبب الذي حدث ل مروج و كان ايضا يفكر في اختفاء جود اما اسر و باسل كانوا مهتمين بالبحث عن جود و عمار جالس حزين ______________ في اسيوط في قصر عائلة الاسيوطي في الصعيد كان قصر يبان علية الفخامة و كان له حديقة كبيرة يلتفها سور و باب حديدي كبير و قفت امام باب القصر الخارجي سيارة عندما رأها احد الحرس فتح لها الباب الخارجي علي الفور و دلفت السيارة الي الداخل و بعدها هبطت منها جود و كان يظهر علي وجهها الحزن بعدما هبطت من السيارة دلفت الي الداخل مباشرتا عندما دلفت للداخل كان هناك شخص يجلس و يظهر علية الهيبة كان كبير في السن حقا ولكن له شموخ رجل ولكن عندما رأها ابتسم ولكن سرعان ما تحولت ابتسامة الي نظرت قلق جود وقد احتضنته : جدو و حشتني جدا سالم وهو يحتضنها : جود يا قلب جدك برضوا الغيبة دي كلها جود بعدما تركته : معلهش يا جدو بس لسة إلي راجعة من السفر اول امبارح سالم : هو فين الباقي جود و قد ظهر عليها الحزن مرتا اخري : مجوش يا جدو انا جيت لوحدي سالم و قد لاحظ حزنها : طيب يا حبيبتي روحي غيري هدومك في اوضتك و ابقي تعالي تاني علشان رايدك في موضوع مهم قوي جود و قد قبلت خده : حاضر يا جدو بس هي فين عمو حسن سالم : عمك حسن بره البيت في شغلة جود : طيب يا جدو انا هطلع اوضتي و هرجع تاني و بعدها صعدت الى غرفتها انا سالم كان ينظر اليها بحزن شديد بسبب الحقيقه التي سوف يخبرها اياها الأن ______________ في قصر عائلة السيوفي كان يجلس الجميع معا في صالون الفيلا عثمان : انتي مش احسن يا بابا علي السيوفي : اه الحمدلله احسن بكتير ليلي : يا رب يا بابا تكون احسن علي طول مالك : بس لازم نلاقي دكتور علاج طبيعي و يكون شاطر كمان نسرين : اهم حاجه جدو يبقي بخير كامل بكذب : ايوة اهم حاجه مرام زوجة عثمان : بس هو لية معملتوش العملية دي من زمان سلافة زوجة محمود : ايوة يا مرام عندك حق انا اسمع انه عمو علي تعبان من زمان محمود : مكانش الطب لسة اتطور عبير زوجة كامل : ايوة عندك حق يا محمود الطب كل شوية وبيطور ريتاج : اهم حاجه انه جدو دلوقتي بخير مليكة : ريتاج عندها حق علي : اهم حاجه انه اقدر الاقي دكتور كويس ل جدو مراد بخبث : يا ريت تكون دكتورة يكون افضل بكتير اما علي فنظر اليه بيأس من عدم تغيرة اما عليا فقد نظرت بحزن الي مراد الذي لم يتغير ولا ينظر اليها من الأساس و يزن ايضا لاحظ نظرات اخته المصوبة تجاه مراد فحزن عليها كثيرا علي و قد تذكر : اه صحيح انا كنت حابب اقولكم حاجه كامل : ايه هي يا علي علي : كنت حابب اقولكم انه انا كلمت محمد الاسيوطي الصبح ورجعت معاه الشراكة تاني وقالي خد معاد و لما السكرتيره بتاعتي اتصلت علشان تاخد معاد السكرتيره بتاعته قالتلها انه مش موجود بكرة لانه عنده في حد حصلتله حادثة اما علي السيوفي عندما استمع الي اسم محمد السيوفي فتذكر احمد و فكر هل من الممكن أن يكون محمد يشبه احمد الان محمود : طيب هو مين الي حصله الحادثه علي : للاسف معرفتش بس لما سألت قالوا انها بنت نسرين : طيب احتمال تكون بنتة علي بقلق لا يعرف سببه : انا بكره هعرف و هروح ازورو في المستشفى مليكة : ايه رأيك اجي معاك يا علي علي : تمام ماشي يا ريتاج علي السيوفي : انتي تعرف يا علي انه محمد الاسيوطي ده ابن صاحب عمري علي : اه اعرف علشان بابا و عمامي و حتي عمتو اصرو انه اشاركة علي السيوفي : بس هو انتي متعرفش محمد معاه كام ولد علي : ايوة اعرف اولاده هم اسر و ياسين و عمار و جود و كمان في باسل بس ده ظابط شرطه علي السيوفي : اه و بعدها اكملوا جلستهم بين حوارات مختلفة ولكن كان تفكير علي السيوفي كله في محمد الاسيوطي اما علي كان تفكيرة كله كان في جود حاول طردها من تفكيرة ولاكنه لا يستطيع ________________ في المستشفى في إحدي الغرف كانت تجلس حنان تحاول تهدئة ألفت اما محمد و عمار ذهبوا إلي الطبيب المهتم ب حالة مروج و اسر و باسل خرجوا من المستشفى اما ياسين فقد دلف الي غرفة مروج في غرفة ألفت ألفت كانت تبكي علي ابنتها حنان بحزن : اهدي يا ألفت يا حبيبتي انشاء الله مروج هتبقي احسن ألفت ببكاء : انا خايفه عليها اوي يا حنان حنان :ماتخفيش محمد عند الدكتور و دلوقتي هيطمنا عليها ألفت : يا رب بس هو جود لسه مظهرتش حنان بحزن : لسه انا قلقانه عليها اوي ألفت : يا رب ترجع بخير و بعدها اكملوا جلستهم بين دعائهم بعودة جود و تحسن حالة مروج في مكتب الطبيب كان يجلس محمد و عمار و الطبيب محمد : طمني يا دكتور بنتي حالتها اية علشان إلي حصل من شوية شوش انتباهنا الطبيب : انا هشرح لحضرتك الآنسة مروج لما حصلت معاها الحادثه الخبطة اثرت علي دماغها و بالتالي عملنالها عملية و كمان نزفت كتير بس احنا حاولنا نعوضها بالدم و الحمدلله قدرنا بس الخبطة كانت شديدة شوية علشان كده هي دخلت في غيبوبة عمار : طيب يا دكتور هي هتفوق أمتي الطبيب : دي حاجه في علم الغيب يعني بأيد ربنا ممكن يوم و ممكن اسبوع و ممكن شهر و ممكن سنه محمد : طيب ايه احتمال الشلل الي حضرتك قلته علية . الطبيب : هو الخبطة في دماغها في احتمال تأثر علي المشي عندها و احتمال لاء بس احنا مش هنحدد اه او لاء غير لما هي تفوق محمد : شكرا يا دكتور عن ازنك و خرج هو و عمار من مكتب الطبيب في غرفه مروج كانت نائمه و وجهها شاحب اللون في نظر الاخرين اما في نظره هو فهي كانت بالنسبه له ملاك نائم نظر إليها بحزن شديد ثم اخذ احد الكراسي و جلس بالقرب منها و بدأ يحدثها ياسين بحزن : مروج اول مره اشوفك كده طول عمري متعود عليكي قويه فين مروج الي كانت بتتخانق معايا علشان اعلمها تلعب تايكوندوا و علمتك يلا قومي انتي و اوفي بوعدك ليا فكراه انا اهو مربك المحترف بس تلاميذي الاتنين مش موجودين جود مش لاقينها و مروج مش بترد عليا بس انا هستناكي و نظر اليها نظرة أخيرة و بعدها خرج من غرفتها ________________ في اسيوط في قصر عائلة الاسيوطي هبطت جود للاسفل وجدت سالم يجلس مع عمها حسن فركضت اليه لتحتضنه و بعدها سلمت علي اولاده و هم ادم الذي يدرس الان في الثانويه العامه اما يونس في المرحلة الاعدادية فرح حسن و ادم و يونس برؤيتها و جلسوا معا حسن : معلهش يا جود مقدرتش احضر الحفلة بتاعتك انتي و عمار علشان شغل المستشفى جود : لاء عادي ولا يهمك يا عمو اهم حاجه شغلك و بعدين حضرتك جراح كبير و كمان حضرتك مدير و صاحب المستشفى يا دكتور حسن : أنا بس الي دكتور يونس : انا كمان هبقي دكتور جود : اكيد يا حبيبي و اكملت و هي تنظر الى ادم و انتي يا ادم ادم : لاء انا هبقي بيزنس مان زي عمي محمد و عمي راسل ابتسم الجميع علي ادم الذي يشبة عمه راسل كثيرا نظر حسن الي والده فرأي انه يريد التحدث مع جود بمفرده حسن : يلا يا اولاد أطلعوا زاكروا شوية و انا هروح المستشفى حد عايز حاجه جود : سلامتك يا عمو و بعدها ذهب حسن الي المستشفي اما ادم و يونس ذهب كلا منهم الي غرفته سالم : جود اني عايز اتحدت معاكي في موضوع يخص احمد الله يرحمه جود : هو بابا كلمك يا جدو سالم : لا يا حبيبتي مكلمنيش ليه جود : علشان انا سمعت الحقيقة و هو بابا بيحكيها لأخواتي علشان كده اتخنقت و معرفتش اروح فين فمليقتش حل غير انه اجي هنا سالم : انا معرفش انك انتي عرفتي الحقيقة بس انا كنت مستني انك تخلصي تعليمك و تعتمدي علي نفسك و اقولك الحقيقه الي مخبيها عليكي بقالي سنين جود : ايه هي يا جدو الحقيقه انا عايزه اعرف كان سالم سوف يتحدث ولكن قاطعه صوت هاتف جود الذي بدأ يرن بإسم عمار كانت لا تريد ان تجيب ولكن بعدها أتت لها عدت رسائل جعلتها ترد لان الرسالة مكتوب بها موضوع حياة او موت رن هاتفها مرتا اخري بإسم عمار و أجابت جود : ألو يا عمار في اية صمتت جود عدت ثواني حتي استمعت الى حديث عمار الذي اخبرها بحادث مروج كانت جود تستمع الي عمار بصدمه كبري . و بعدها اغلقت معه المكالمه سالم : اية الي حصل يا جود جود بصدمه : انا لازم اروح القاهرة حالا يا جدو سالم : في اية يا بتي جود : مروج عملت حادثه يا جدو انا لازم اسافر حالا سالم : طيب استني عمك حسن جود بصوت مرتفع قليلا : مش هينفع يا جدو مروج بتموت يا جدو هبط ادم و يونس علي صوت جود و استمعوا الي كلام جود الذي يخص مروج ادم : خلاص يا جدي لو انتي خايف عليها تسافر دلوقيت اني هسافر معاها و نأخد حد من الحرس معانا و ابقي تعالي مع بابا و هاتوا يونس معاكم ماشي وافق سالم علي رأي ادم و بعدها خرج ادم و جود الذي لم يأخذو احدا من الحرس و ذهبوا في طريقهم للقاهرة _______________ كده خلصنا البارت تعالوا اعرفكم علي الشخصيات الجديده بس عيزاكم تركزوا معايا كويس تمام _________ عائلة السيوفي علي السيوفي الجد فاطمه الصياد الزوجة الاولى آمال الاسيوطي الزوجة الثانيه فاطمه الصياد : زوجة علي الاولي امرأة سيئه جدا و خائنه اولاد فاطمة الصياد كامل السيوفي الابن الاول محمود السيوفي الابن الثاني ليلي السيوفي الابنه الثالثه محمود السيوفي الابن الرابع آمال الاسيوطي : زوجة علي الثانية امرأة طيبه القلب اولاد آمال الاسيوطي من علي السيوفي احمد السيوفي ابنها الوحيد من زوجها علي دلوقتي تعالوا نتعرف على كل واحد من اولاد علي بالتفصيل هو و عيلته كامل السيوفي : شخص سئ الطباع شارك في قتل اخاه احمد و زوجته يحب الاموال جدا عبير : زوجة كامل امرأة سيئه مثل زوجها تحب الاموال ابنائهم علي : العمر 34 سنه شخص جيد ولكنه عصبي متقلب المزاج يحب العائلة بإكملها و بالاخص جده علي السيوفي و عمه احمد الذي كان متعلق به جدا مراد : العمر 30 سنه مدلل و سئ الطباع نسرين : العمر 25 سنه جيدة مثل علي في جميع طباعه و تحب العائله ------------- محمود السيوفي : شخص سئ جدا لا يحب الا نفسة و الاموال شارك ايضا في قتل اخاه احمد و زوجته سلافة : زوجة محمود جيدة ولا تحب طباع زوجها ولا تعلم انه له يد في موت اخاه و زوجته ابنائهم زين : العمر 29 سنه شخص جيد لا تعجبة طباع والده ولكنه زكي جدا ريناد : العمر 27 سنه سيئة جدا لا تحب احد مثل والدها ريتاج : تؤام ريناد ولكنها ع**ها بجميع الطباع لأنها هي جيدة و تحب العائله بأكملها ما عدا اصحاب التصرفات السيئة ---------- ليلي السيوفي : شخصيه طيبة لا تحب تصرفات أخاها كامل و محمود زوجها متوفي ابنائها يزن : العمر 27 عاما شخص طيب جدا يحب اخته عليا و يخاف عليها جدا عليا : العمر 25 عاما طيبة لا تحب ايزاء احد تحب مراد ولكنه لا يهتم لأمرها تحب يزن أخاها جدا -------- عثمان السيوفي : شخص طيب جدا لا يعلم بأمر قتل اخاه احمد ولكنه لا تعجبة تصرفات اخاه كامل و محمود مرام : زوجة عثمان امرأة طيبة ولكنها تكره محمود و كامل و عبير ابنائهم مالك : العمر 26 سنه شخص طيب و يحب العائلة بإكملها مليكة : تؤام مالك مثل مالك في جميع طباعه ( كده خلصنا عيلة السيوفي ) ______________ عائلة الاسيوطي سالم الاسيوطي : رجل طيب و حنون آمال الاسيوطي : زوجته الاولي زينب المهدي : زوجته الثانية آمال الاسيوطي : زوجة سالم و ابنته عمة ايضا و تزوجته تحت امر والدها و والده و انجبت منه ابن واحد و بعدها انفصلا محمد الاسيوطي : ابن سالم الاسيوطي الوحيد من زوجته آمال -------- زينب المهدي : زوجة سالم الثانية امرأة طيبه تزوجت سالم و انجبت منه حسن و راسل و توفيت و هي تنجب راسل ______________ اولاد سالم الاسيوطي من زوجته الثانية بالتفصيل حسن الاسيوطي : رجل طيب دكتور جراح كبير لدية مستشفى خاص توفيت زوجته منذ خمس سنوات لدية منها ادم و يونس . ادم حسن الاسيوطي : العمر 18 عاما يدرس في الثانويه العامه شاب جميل صاحب شخصيه قويه ولكنه طيب يريد أن يصبح رجل اعمال يونس حسن الاسيوطي : العمر 15 عاما هادئ جدا كان متعلق بوالدته ولكنه يحب الجميع ----------- راسل الاسيوطي : العمر 33 عاما شخص طيب و زكي جدا وسيم صاحب شخصيه قويه ( كده خلصنا الشخصيات الجديده و في القادم هنعرف نربط الاحداث ببعض و الشخصيات ) عايزة تشجيع حلو منكم و ياريت الي بيشوف روايتي ينصح غيرة انه يشوفها انتظروا القادم بقلم داليا ناصر الاسيوطي
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD