bc

رواية القدر

book_age4+
84
FOLLOW
1K
READ
like
intro-logo
Blurb

المقدمة

رواية القدر

بقلمى ميرا اسماعيل

في قطار المتجه الى القاهرة كانت تنظر،فتاه من الشباك حين قام القطار بمغادرة المحطة

حينها امسك ب،يديها

حسن: متخافيش،أنى وياكى ومهملكيش واصل

نعمه: مخيافش،بس بوى وامى هتوحشهم جوى وعزيزة مرت خوى

حسن: هما اللى وصلونا ل كده اول ما ندلوا مصر،ب اذن المولى اكتب،كتابي عليكى وتبجى مرتى نعمه هواره مرت حسن دهشان

وهمليهم هما يفكروا كيف يحرجوا لبعض اراضي،وبيوت بس رايد منيكى وعد

نعمه: وعد ب ايه؟ ؟؟؟

حسن: منرجعش إهنا تانى واصل ننسوا خالص انك بت هواره وأنى ابن الدهاشنه ونعيشوا لينا ول عيالنا

نعمه: اوعدك لان رجوعنا في موتى وموتك

حسن: ربى يجدرنى واحميكى واحمى ولادنا من اى شر،منيهم اهلى او اهلك

نعمه: ربك كريم

بعد سنه في مستش*ي في القاهرة

وضعت نعمه بنت في غاية الجمال

نعمه بتعب: هنسميها ايه؟ ؟؟؟

حسن: بحب ماسه ماسه حسن دهشان

نعمه: ربنا يبارك فيها ويبعد عنيها الشر

حسن همس ل ماسه: وعد هتكونى ليا اهلى وناسي ومهعرضكيش،واصل لخطر هواره ولا الدهاشنه

في الصعيد

في منزل فخم وتراثي

عزيزة بالم :هموت يا اماى الحجينى

صديقه: اجمد يا مرت ولدى هتجيبي الولد جرب اهو شهل. يا وليه

بعد فتره وصل طفل بصوت مزعج يدل علي،شخصيته العصبيه

صديقه اخدت الولد وراحت للجد

صديقه: بفرحه الولد وصل يا حاج الولد اللي،هيكبر هواره

حامد: هاتى الولد وسمى

صديقه: ناولته الولد بسم الله

حامد: حسك عالى إكده ليه حسك كيف الرعد

أيوه هسميك رعد رعد هواره

واطلق الطفل او الرعد صوت اقوى واشد

حامد بضحك؛ ههههه الولد عفي من يومه هو دا اللي هيعدل المايله

صديقه: امين

وفي سرها يا تري ارضيكى فين يا بتى مفيش فرحه في الدوار من غيرك يا نعمه يا بتى

في منزل اخر مرعب في شكله

chap-preview
Free preview
البارت الاول
المقدمة رواية القدر بقلمى ميرا اسماعيل في قطار المتجه الى القاهرة كانت تنظر،فتاه من الشباك حين قام القطار بمغادرة المحطة حينها امسك ب،يديها حسن: متخافيش،أنى وياكى ومهملكيش واصل نعمه: مخيافش،بس بوى وامى هتوحشهم جوى وعزيزة مرت خوى حسن: هما اللى وصلونا ل كده اول ما ندلوا مصر،ب اذن المولى اكتب،كتابي عليكى وتبجى مرتى نعمه هواره مرت حسن دهشان وهمليهم هما يفكروا كيف يحرجوا لبعض اراضي،وبيوت بس رايد منيكى وعد نعمه: وعد ب ايه؟ ؟؟؟ حسن: منرجعش إهنا تانى واصل ننسوا خالص انك بت هواره وأنى ابن الدهاشنه ونعيشوا لينا ول عيالنا نعمه: اوعدك لان رجوعنا في موتى وموتك حسن: ربى يجدرنى واحميكى واحمى ولادنا من اى شر،منيهم اهلى او اهلك نعمه: ربك كريم بعد سنه في مستش*ي في القاهرة وضعت نعمه بنت في غاية الجمال نعمه بتعب: هنسميها ايه؟ ؟؟؟ حسن: بحب ماسه ماسه حسن دهشان نعمه: ربنا يبارك فيها ويبعد عنيها الشر حسن همس ل ماسه: وعد هتكونى ليا اهلى وناسي ومهعرضكيش،واصل لخطر هواره ولا الدهاشنه في الصعيد في منزل فخم وتراثي عزيزة بالم :هموت يا اماى الحجينى صديقه: اجمد يا مرت ولدى هتجيبي الولد جرب اهو شهل. يا وليه بعد فتره وصل طفل بصوت مزعج يدل علي،شخصيته العصبيه صديقه اخدت الولد وراحت للجد صديقه: بفرحه الولد وصل يا حاج الولد اللي،هيكبر هواره حامد: هاتى الولد وسمى صديقه: ناولته الولد بسم الله حامد: حسك عالى إكده ليه حسك كيف الرعد أيوه هسميك رعد رعد هواره واطلق الطفل او الرعد صوت اقوى واشد حامد بضحك؛ ههههه الولد عفي من يومه هو دا اللي هيعدل المايله صديقه: امين وفي سرها يا تري ارضيكى فين يا بتى مفيش فرحه في الدوار من غيرك يا نعمه يا بتى في منزل اخر مرعب في شكله من الداخل والخارج كان الحزن يغيم علي البيت سمعان: اكتمى يا وليه انت وهى مرات سمعان هديه: مرت ولدى ماتت يا كبير سمعان: ولدت ايه؟ ؟؟؟ هديه يخزن: واد يا كبير سمعان: هاتى الولد ليا وخلى ولدك يدفن مرته هديه ناولته الولد: انت هتكون مدد الدهاشنه انت صلبها وعودها هسميك جاسي «قاسي » عشان الكل يهابك وخصوصي،هواره ورجلتها عدت السنين وماسه بتتربي علي الحب والامان واتربي رعد بحب لكن لانه قوى الشخصيه كان الكل يخاف منه واتربي قاسى علي الكره وخصوصا ل هواره ياترى القدر مخبي لكل واحد ايه؟ ويا ترى ماسه قدرها مع مين؟ وهتوصل لقدرها ازاى؟ ؟؟ #القدر #ملكة الدراما ميرا اسماعيل تعريف الشخصيات رواية القدر بقلمى ميرا اسماعيل عائلة حامد هواره حامد كبير هواره عمره 60عاما يحب ابنائها واخفاده كثيرا يخشاه الكل ويرجع حق الغلابه من الظالمه ال دهشان صديقه: مرات حامد سيده المنزل والعائلة الكلمه الاولى والاخيره لها عمرها55 عام لديها ولد وبنت الولد منصور متزوج ابنه عمه عزيزه وانجب منها رعد و هنا عزيزة: زوجه صعيديه مش،متعلمه لكنها تعشق اولادها كثيرا والابنه الثانيه: نعمه هواره اانقطعت اخبارها بعد هروبها وم***ع البوح ب اسمها في المنزل هى ميته بالنسبة للكبير رعد الحفيد الاول: عمره 29 عام مهندس زراعى يعشق الارض ويكره عائلة الدهاشنه هنا: ثانوية عامة بنت هادية سمرا شعرها غجرى وهى مدلله جدها عائلة سمعان دهشان سمعان: كبير الدهاشنه ظالم مستبد يتجار في كل ما هو حرام المهم جمع المال هديه: زوجه م**ورة ل زوج ظالم لديها ثلاث اولاد الولد الاول: حسين هو رجل غير يعتمد عليه كان متزوج وتوفت زوجته حين ولادتها ومن يومها وهو يسهر ويسافر ولا يعرف شئ عن الله او الحرام الولد التانى: حسن هو رجل بمعتى الكلمه ولكن من يوم هروبه وهو محكوم عليه بالموت حين العصور،عليه هو مهندس زراعى الولد الثالث: حسان كان طيب ومسالم توفي من اكثر من عشرون عام في،حادث ولم يكن له زوجه الحفيد الوحيد: قاسي وهو ك اسمه قاسي ينظر للناس نظرة سلطوية ويري،الكل عبيد للرغباته فقط خريج تجارة عائلة حسن دهشان حسن مهندس زراعى تزوج من نعمه وهربوا من جحيم اهلهم نعمه: ست مصرية صعيدية ولكن الحب في حياتها غيرها لاحسن الحالات ماسه: مهندسة د*كور بنت جميلة ورقيقه تخشي الصوت العالى محجبه وتعشق والديها ولكن هتموت وتعرف اهل ابوها وامها وتتعرف عليهم خصوصا بعد تمسك والديها بلهجتهم الصعيدية دليل علي حبهم ل الصعيد ول اهلهم اسما الصديقه الوحيده ل ماسه وتعيش معهم في،نفس،المنزل هى يتيمة الابوين وقد تكفل بها حسن لحبه الشديد لها استنوا الفصل الاول بعد قليل #القدر #ملكة الدراما ميرا اسماعيل البارت 1 رواية القدر بقلمى ميرا اسماعيل في منزل حسن في القاهرة حسن: صباح الخير علي اجمل نعمه في حياتى نعم بخجل: بكفايك مزهجتش منى كل السنين ديه حسن »ازهج من مين من مرتى وام بتى الغاليه نعمه: طول عمرك إكده امفرحينى يا ابو ماسه يا ما كان نفسى ننادلوك ابو الولد حسن: واه رايد بتك تسمعك اياك عيندى ماسه برجاله بشنبات كمان ربنا يبارك فيها هى واسما نعمه: امين روح صلى يكون الفطور جهز يا ابو الغالية حسن: تسلم يدك في غرفه ماسه واسما فهم لديهم نفس الغرفه مش لضيق المكان لكن ماسه تخاف الوحده كثيرا ماسه وهى بتلف حجابها: يا اسما اخلصي بقالك ساعه في الدولاب تطلع اسما من الدلاوب: مش لازم ابقي شيك احنا شغلين في اكبر شركه د*كور خليكى انت في دريساتك دى ماسه: لا انا هخرج افطر لو اتاخرتى مليش فيه همشي اسما: تعمليها هحصلك وخرجت ماسه واخيرا اسما استقرت علي طقم في الخارج ماسه: صباح الفل على اجدع جوز كناريا في الصعيد ومصر كلها نعمه: هههه مهتبطليش انت بكش اياك ماسه: تؤتؤ مهبطلش بكش حسن: جلب ابوها تعمل اللي ريداه نعمه: دليعها دليعها بتك رفضت عريس زين وكبارة ماسه كملت: ودمه يلطش وفاكر دمه خفيف وهو خنيق ورزل نعمه: كل عريس إكده تطلعى فيه العفش كله حسن: براحتها تتشرط براحتها ماسه: حبيبي يا ابو علي انا عايزة اعيش قصة حب زيكم يفضل يحب فيا لغاية ما اعجز نعمه: ودا نجيبه منين بجا ماسه بطفوله: انا وحشه قوى كده نعمه بحنان :مين جال إكده انت زينه البنات بس أنى نفسى افرح بيكى في بيتك ووسط عيالك ماسه: امى ريحى نفسك يوم ما قلبي يتخ*ف زى ما قلبك اتخ*ف ل ابو علي ا وعدك هروح اتقدم ليه حسن: ان شاء الله تلاجى اللي في راسك نعمه: ويبجا حالك احسن منينا ماسه بفضول وسؤال اللي بيتكرر يوميا: اللي،هو ايه نفسي،اعرف ليه ملناش اهل وعايله وانا متاكده ان اهل بابا موجودين هم لو رافضين جوازكم زمان دلوقت خلاص وانا موجودة من حقي،في عائله خصوصا لما عائلتى تبقا كبيرة وانا م***ع اقول اسمها حتى حسن: ماسه كل يوم نفس الحديت واجولك بلاش نبش في الماضي من يوم ما دريتى ان اهلى عايشين وانت مبطلتيش حديت عنيهم انسيهم كيف ما ابوكى وامك ناسين وعيشيى بعيد عنيهم خلص الكلام اسما : خرجت هو موال كل يوم دا اخرته ايه ماسه: حقي اعرف اهلى واقول اسم عائلتى حسن: وأنى جولت لاه يبجا خلص الحديت اسما: خلاص يا ماسة متزعلش نفسك بس وبهمس كدا فيش غير حلنا احنا ماسه: عندك حق انا تعبت من الغموض دا لو عليهم تار مش هيبقوا كدا وقعدوا يفطروا بعد مصالحه ماسه ل حسن By Queen Mera esmil ✍✍✍✍✍ في الصعيد تحديدا بيت كبير هواره صديقه:الجهوة يا حج حامد: تسلم يدك ووجه كلامه لمنصور رعد مبينش ليه من الفجرية منصور ب احترام: رعد بيسلم الفاكهة ل صاحب المصنع حامد بفخر: المحصول خلص وهيتسلم كمان الحمد لله منصور: وأنى هبابه وهحصله صديقه: ربنا يكفيكم شر العين يا ولدى عزيزة: امين يا اما احسن أنى جلبي بيبجا مخلوع عليهم التنين وهما بره الدوار العين محدش سلم منيها حامد: جرى ايه هما صغار إياك دول رجاله وبعدين اللي مع ربنا ميتخافش عليه واصل هنا: جدى أنى كنت رايده منيك حاجة حامد: خير جولى؟ ؟؟؟ هنا بخوف: نتيجتى هتبان النيهارده وأنى كت يعنى منصور: انت هتجطعى كيف العربية الخربانه ليه انطجى علي طول حام: منصور بالهدوا يا ولدى جولى يا هنا هواره هنا: نفسي ادخل جامعه في مصر مش إهنا هناك المستجبل اكبر واحسن منصور: واخرتك ايه هتتجوزى برد*ك لاه سفر لاه هنا: طيب ما رعد سافر ودرس في بلاد الخواجات كمان منصور: رعد راجل ومدد هواره حامد: وهى هنا هواره مددها برد*ك لو جبتى مجموع زين هدخلك الجامعه اللي انت رايداها اتفجنا هنا: يخليك ليا يا جدى وطلعت علي فوق منصور: يا ابوى دى بت وا**ر،للبت ضلع يطلع لها اربع وعشرين حامد: غشيم **رنا زمان عملت ايه هربت وحطط راسنا في الطين وهربت مع مين هربت مع حسن ابن الدهاشنة اتعلم يا ولدى اتعلم وقام حامد ومنصور خرج وهو غضبان عزيزة: اتوحشتها جوى يا اما كانت ونيسي صديقه: ومين سمعك أنى بحلم بيها يوماتى نفسي تعاود ل حضنى بس،الحاج وتحكماته عزيزة: الحج بس،دا كفاية الدهاشنه دول بيجول اى حد يظهر هى ولا حسن ولا لو ليهم عيال ينتجتلوا أنى بجول يارب ما تفكر،تعاود تانى واصل صديقه: يارب جومى معايا نروح ل سيده مرت الغفير مصلحى ولدت بت ومصلحى حالف ل يطلج مرته جومى نهون عليها عزيزة: من عنيا هجيب الملث،واحصلك في بيت الدهاشنة سمعان: جاسي وينه؟ ؟؟؟ هدية: ب**رة وخوف مخبراش،من عشية مش،باين سمعان »وولدك راح فين هدية: معودش،من سفره الغفير دخل الحج يا كبير سمعان: مالك يوش الغراب بتنوح ليه الغفير: رعد هواره ماسك جاسي،وحالف ل يلف بيه البلد وهو رابطة في حصانه سمعان: اتجن اياك ورايا ولم الرجاله وخرج سمعان هدية: ربنا الهادى اتوحشتك يا ولدى يارب ما تعاود تانى واصل يارب في ارض هواره رعد ماسك قاسي،وبيض*به رعد بغضب: يا نجس في،ارضنا ومن بنتنا أنى هدفنك إهنا حى قاسي: وهو بيتوجع وكل بت في هواره هعلم عليها وتفضلوا مططين من اول عمتك لحد اخر،نسلكم صحيح خيتك اسمها ايه بيجولوا جمر ل عمتها رعد قرب عليه وخنقه خيتى انظف من اسمها يبجى علي ل**نك حامد ومنصور وصلوا حامد: هملوا يا ولدى دا شيطان صغير من نسل شيطاين رعد باحترام: ساب قاسي بس يا جدى اتعدى علي حرمه ارضنا ولا بنتنا منصور: هيقرب ويض*به هو اصلا اتبهدل حامد مسكه : وجف يا منصور احنا بنتنا اتفاج وهو **ره وقرب علي قاسي اللي بدا يخاف خصوصا جده اتاخر واللي ي**ر اتفجنا ينجلد دا حكم مجلس عرفي وجه امره للغفير اربطوها سمعان وصل سمعان: يربط مين هو بجره اياك رعد: لاه البجر بيحس عنيه دا د**ث وكلب واللي هي**ر،كلمه جدى وجبليها كلمة المجلس هربطه جاره ووقف رعد ل سمعان وجه ل وجه سمعان: انت بترمى بلاك علي ولدنا رعد: وكل الشهود دول ايه بيرموا بلاهم علي جاسي برديك حامد ض*ب عصيته في الارض: خلص الحديت نفذ يا ولدى رعد قرب علي ودن قاسي قبل ما يض*به رعد: اوعاك في،يوم تنسا إحنا هواره كبرات البلد دى وبدا يجلد فيه حامد: متفكوش فين البت رعد: موجود يا جدى وجابها البنت ل خامد: احب علي يدك يا كيير،حفيدك حمانى اهلى هيجتلونى مهيصدقوش حامد: انت بت مين؟ ؟؟؟ البت: بت رضوان السيد حامد: انت في حميتى بس جبل الحماية مسك الكرباج من رعد وحطه في ايدها رعد خد حج انه اتعدا علي ارضنا خدى حجك وطفي نارك بيدك البنت في الاول خافت وبعدها اتجراءت وض*بته ض*بتين واستخبت ورا حامد من خوفها حامد ل سمعان: ربي رجالتك مفيش،بت من هواره هتكون ليكم ل بابرضا ولا بالغصبنية فكوه وحامد مشي،وخد البنت معاه سمعان قرب علي قاسي: غ*ي طول عمرك غ*ي في النهار وفي ارضهم قاسي بعيون غاضبه: هنتجم منيك يا رعد وه**رك وخيته هى **رته زى عمته زمان سمعان للرجاله »شلوه واتحركوا كلهم في بيت هواره حامد: خشي يا بتى انت إهنا في حمايتنا البنت دخلت وهى مطمنه استحاله تتاذى رعد: كان نفسي اسففه التراب حامد: بالعجل ض*بته جدام البلد كلتها بالعجل بلاش تهب كيف اسمك إكده من صغرك تهب وضيع حجك رعد: أنى الدم غلي في نفوخى كان هيضيع البت وواجف يبجح كمان خامد: جاسي كيف اسمه وبارد وانت علي طول حامى وهو عارف إكده عشان تاخد حجك لازمن تحكم عجلك زين فهمت رعد : حاضر يا جدى هطلع اتسبح وانزل نجفل حسابات السنه حامد: لاه أنى تعبت جفلهم مع بوك وزى كل سنه حوش حج للغايب رعد: امرك يا جدى اطلعك ترتاح حامد: معجزتى جوى إكده والكل اتحرك ومنصور هيتجنن منين رافض سيرتها ومنين م**م علي حقها By Queen Mera esmil ✍✍✍✍✍✍ في القاهرة فى شركة الد*كور اللي بتشتغل فيها ماسه واسما اسما دخلت عليها: اتفضلى ماسه: ايه دول لسما: قرطاس لب هيكون ايه تذاكر سفر ل الصعيد ماسه بخوف: الصعيد اسما: ايوى رجعنا تانى للخوف اه الصعيد لازم نعرف اهلك يمكن اوصل انا كمان مش بابا حسن قال انى منكم من نفس الاصل لازم نوصل يا ماسه ماسة: بس ماما وبابا هنقول ليهم ايه اسما: هنقول دا وطلعت دعوة الشركة عملاها مكافاءه علشان تعبوا فى تشطيب قرية سياحيه ماسة: ماما هتصدق اسما هتصدق الفجر هنكون في القطر ونوصل ونعرف اللغز اللي احنا فيه دا ماسة: امري لله موافقه عدا اليوم من غير احداث علي العشا اسما: قولتى ايه يا ماما نعمه :سبوع كتير جوى ولا ايه رايك يا حسن حسن: سييهم يغيروا جوا بناتنا رجاله ميتخافش عليهم نعمه: لاه جلبي مجبوض بلاش جضوا الاجازة إهنا او حسن ياخد اجازة ونسافروا كلتنا حسن: إحنا عندينا جرد هيخلص بعد سبوع تكون اجازتهمو خلصت لاه يسافروا ربك هو الحارس بعد شد وجذب وافقت نعمه وجهزوا البنات واتحركوا في القطر ماسة: لا انا هرجع متعودش اعمل حاجه من وراهم اسما: بقولك ايه عايزة ترجعى ارجعى انا لا لازم اعرف ليه اهلى رمونى في ملجا زمان ماسة. : نحاول معاهم تانى اسما: مش هيتكلموا بقللنا سنين بنسال والقطر،اتحرك شفتى ربنا عايزنا نوصل القطر اتحرك اهدى بقا واسكت By Queen Mera esmil ✍✍✍✍✍ في الصعيد في بيت الدهاشنه سمغان: متعمليش الواد كانه مضروب طلجه لازمن يجوم بسرعه علشان نرد الجلم هدية: جاسي مجدرش يصلب طوله وأنى عملت الوكل بس ليه فوج سمعان: جولت اللي عيندى يتغدا معانا إهنا سامعه هدية: سامعه ربنا يهد*ك ومتبجاش نسخه من جدك يا ولدى في غرفه قاسى هدية: فطرت يا ولدى قاسى: مليش نفس أنى هنزل هدية: ارتاح هبابه قاسى: رايده الناس تجول أنى ات**رت إياك أنى هنزل وهمشي بفرسي كمان وقام يجهز علشان ينزل في بيت هواره حامد: خابره يا عزيزة يا بتى نفسي هفانى علي ايه عزيزة : اومر يا حج خامد: للبط وورج العنب عزيزة: بس إكده من عنيا الجوز رعد: أنى هلف علي العمال عشان المحصول الجديد عزيزة: ربنا يستر طريجك يا ولدى وتجع في حضنك بت الحلال اللي تللهب جلبك إكده رعد: لا أنى رعد يعنى محدش يجدر عليا وبعدين أنى مش هتجوز وسابهم ومشي، منصور: يا حاج انت مالك فيك حاجة حامد: لاه بس،حاسس أنى في حاحة حلوة هتحصل اجولك اعملى حلو ورز معمر هرتاح في،المندرة منصور: انت فاهمه حاجة عزيزة: لاه هروح اجهز الغدا اللي،طلبه منصوؤ،:هطلع اتسبح اروح اصلى في المحطة وصلت ماسه،واسما ماسه مسكت في اسما جامد ومرعوبة اسما: امشي عدل الناس،بتبص علينا جدك اسمه ايه ماسه بغباء: ليه اسما: هروح اخطبه علشان نسال ماسه: اه سمعان دهشان اسما: تعالى نسال وسالوا وكانوا عند مفترق،الطرق اللي،بيفصل بين الدهاشنة وهواره لسه هيدخلوا ظهر قاسي بحصانه قدامهم قاسي،:انتم مين: اسما: وانت مالك حامى البلد هنا ولا غفير قاسى: انت بتتحدتى ويايا اكده يومك اسود من الطين اسما: يا ماما خوفت خافي،انت كمان ماسه: احنا اسفين بس،يا اسما احنا كنا بنسال علي بيت قاسي نزل من علي،الحصان وبيقرب عليها: بتسالى عليه ايه يا جمر،انتى ماسه خافت ورجعت لورا في رجوعها دخلت ارض هواره اسما: انت يا اخ ابعد عنها قاسي: اكتمى انت انى بتحددت مع الحلويات دى وقرب علشان يلمسها ماسه ض*بته بالقلم قاسي: انت بتمد يدك عليا انى هجطعلك يدك وبيقرب وهى بترجع بخوف ورعب،وقعت في،حضنه رعد: جاااااسي، ماسه: خافت ومسكت فيه تلقائي،ليه متعرفش،مع ان المفروض،تخاف من صوته بالرغم من قوه صوته لكن كان حنين اسما : يا استاذ الاستاذ اتهجم علي اختى رعد: لتاتى مره بتغلط قاسي: دى مش،من هوارة رعد لكن انت في،ارضي قاسي اكتشف انه في،ارضه: هى السبب فضلت تلاغينى بالكلام ماسه: والله ما حصل دا كداب، رعد شاف دموعها اتجنن وقرب،من قاسي: خابر انك زباله دول ضيوف غور،أنى هرحمك بس علشان لسه الكرباج معلم في جتتك قاسى: ماشي،همشي لكن هنتجابل وكتير قاسى مشي ماسه: متشكرين قوى تعبناك رعد: انتم اغراب جاين ل مين ؟؟؟؟ اسما: كنا بندور علي بيت كبير الدهاشنة رعد: ليه؟ ؟؟؟؟؟ ماسه استغربت بس جوبت بتلقائية: انا حفيدته رعد: سمعان عينديه حفيد واحد ماسة: لا انا كمان انا بنت حسن ابنه وهو فضل واقف بيستوعب لو دى بنت حسن تبقي،بنت عمتى كمان ماسه: افتكرته مش مصدق طلعت البطاقه اتفضل علشان تصدق رعد: مشي جدامى هوصلكم اسما: متشكرين جدا ماسه: غريب قوى الراجل دا اسما: المهم نوصل ومشيوا وراه،وهو طول الطريق،مش عارف اللي بيعملة صح ولا غلط ووصلوا ل بيت هواره رعد: دخل بيهم وهى استغربت اسما: تفتكرى دا الحفيد الوحيد ماسة: معرفش رعد: دخل يا اما يا حاجه عزيزة: خير يا جلب امك رعد: خلي عينك علي الضيوف طالع ل جدى ماسة واسما: يبقا ابن عمى / عمك عزيزة: جدك في المندرة دخل رعد ل جده صديقه دخلت: ايه كل الوكل دا عزيزة: دى اوامر الحج صديقه: مين دول عزيزة: ضيوف ل رعد ولدى خرج حامد في دخول منصور حامد: فضل ثابت من غير،ملامح ماسة: انت جدى صح صديقه وعزيزة شهقوا حامد بثبات: ايوة بس. مش ابو ابوكى أنى ابو امك يا بت نعمه ماسه: ايه ازاى مش فاهمه اسما: ماما قالت انها من بلد تانية غير بلد بابا حامد: انت كمان بتها ماسه: انا مش فاهمه حاجة ارجوك فهمنى منصور بغضب: امك وينها علشان نغسل عارنا ماسه: عار ايه انا مش فاهمه حاجه رعد: ليه عمتى مجلتش ليكى الحكاية منصور: امك فين هربت هى وابوكى وبعتينك لينا إهنا اسما: محدش يعرف اننا هنا ماسه عايزة تلاقي اهلها وبس،دا ل عيب ولا حرام الماضي محدش يعرف عنه حاجة حامد. : اخرصوا كلتاكم جربي،يا بتى ماسة بخوف: لا لا رعد: انت بتجولى لاه للكبير ماسه: انت بتزعق ليه بصوا انا مكنتش اعرف ومش عايزة اعرف حاجة ماشي،انا همشي اعتبروا أن مجتش،اصلا يلا يا اسما منصوؤ: علي فين بالساهل إكده إياك ماسه بعياط: ارجوك انا عايزة امشي حامد: وسع من طريجها يا منصور تعالى انت ورعد نتحدتوا بره وخرجت معاهم رعد: اللي ض*بتية يبجا ابن عمك حامد بفخر: ض*بت جاسي ماسه: كان عايز يلمسنى غصب عنى حامد: بروا عليكى جيتى كيف وليه ماسه: بالقطر،وكنت عايزة اعرف الحقيقة رعد: الحجيحة:ان عمتى هربت مع ابن راجل سو وسلساله كلتاه زيه ماسة: انا بابا راجل محترم وبعدين قولت اسفه وهرجع حامد: وبعدهالكوا انت بت بتى من هواره رعد : لاه دى م الدهاشنة وزيها زيهم غدارة ماسة: انت تعرفنى منين رعد: جيتى كيف ها من ورا اهلك غدر،ولا مش غدر يا بت الدهاشنة ماسة: مكنش عندى حل تانى صدقنى حامد: بس جولت اجفل خاشمك منك ليها لازمن تسافري،مش،عشان مش،ريدينك لاه عشان إهنا خطر عليكى وعلي،امك تنسى خالص انك جيتى إهنا من اساسه ماسع: حاضر. همشي بس ممكن طلب، حامد: جولى يا بت نعمه ماسه: اسمى ماسه وتسامح ماما وتحضننى نفسى اجرب حضن جدى قوى حامد : كيف امك تمام تعمل المصيبة وتجولى سماح وتندارى في حضنى تعالى يا بت نعمه وحضنها هنا: ايه دا العشج اللي عينى عينك دا رعد: دى بت الدهاشنة هنا: واه وبتعمل عيندينا ايه حامد: دى بت عمتك فيها دم هواره زيك تمام هنا: بغيرة لاه رعد صح دى بت الدهاشنة مش بت هواره ليهتف الجد بغضب وأنى چولت بتنا مش ح

editor-pick
Dreame-Editor's pick

bc

ميما النسخة المعدلة للعامية

read
1K
bc

مأساة ماسة

read
1K
bc

رواية للقدر راى اخر بقلم (آية العربي )

read
1K
bc

زهور ذابلة

read
1.5K
bc

روايه جحيم حواء بقلمي /مني سالم

read
1K
bc

عشق الفهد

read
2.5K
bc

فلك

read
1K

Scan code to download app

download_iosApp Store
google icon
Google Play
Facebook