البارت 3
تلاشت ابتسامت رغد عندما وجدت ان قلبه لا ينبض
رغد ببكاء و صراخ و هى تهزه:انت ازاى تمشى بعد ما عوضتنى عن موت بابا حراااام عليك سبتنى ليه
احتضنته رغد بقوة و ظلت تبكى بحرارة
سمع الخدم صوت بكاء و صراخ رغد فصعدو الى الغرفة و هم قلقون فوجدو سعد قد فارق الحياة
صُدم الجميع و حزنو كثيرا و بدأو فى إبعاد رغد التى كانت تتشبث بسعد بقوة
اتصلت احدى الخادمات بجاسر لتخبره بموت والده
الخادمة بتوتر:الو
جاسر ببرود:خير
الخادمة بخوف:سعد بيه
جاسر بقلق:ماله
الخادمة بخوف:م.م.مــات
جاسر بحدة:نـــعم !!
الخادمة بتوتر:زى م بقول لحضرتك
جاسر بغضب جهورى:غورى من وشى
اغلقت الخادمة الهاتف و تتنفس الصعداء
.......................................................
فى أمريكا
فى قصر چوليان (والدة جاسر)
فى غرفة جاسر
كان جاسر يجلس على الأريكة التى بغرفته و هو يشعر بالحزن على والده و قرر ان ينزل لمصر
خرج جاسر من غرفته و توجه الى غرفة والدته التى يحتقرها
دخل جاسر بدون ان يطرق الباب فدخل و وجد امه فى احضان رجل يفعلون ما حرمه الله
نظر لها بأحتقار و ابتسم فى سخرية
جاسر بصوت هادر:چوليان هاانم
انتفضت چوليان و الرجل الذى معها على اثر صوته
چوليان بغضب:مش تخبط قبل ما تدخل
جاسر ببرود:مش وقته الكلام دا انا نازل مصر
چوليان بفضول:ليه
جاسر ببرود تام:ملكيش دعوة خليكى فى حياتك
چوليان بغضب: ولد احترم نفسك
جاسر ببرود:لما تحترمى انتى نفسك و تبطلى تجيبى رجالة البيت
چوليان بتهكم:ما انت بتروح كباريهات و تنام مع بنات و لا هو حلال ليك و حرام عليا
نظر لها جاسر بغيظ و غضب ثم خرج و اغلق الباب بقوة و اتجه إلى غرفته ليحضر ملابسه لينزل الى مـــــــصر
.......................................................
فى شركة الدمنهورى
فى مكتب ياسمين كانت تتابع عملها بتركيز و لكن قاطع تركيزها دخول شخص يدعى (كريم) الى مكتبها
ياسمين بغضب:ايه يا استاذ كريم ده ازاى تدخل كدة من غير ما تخبط
كريم بابتسامة:اسف معلش بس كنت جاى عشان اقولك ان الموظفين كلهم مشيو
ياسمين بابتسامة:شكرا يا استاذ كريم
كريم بضيق مصتنع:اسمى كريم مش استاذ كريم
ياسمين بنبرة عادية:انا بقولك استاذ عشان بحترمك
كريم بمزاح:والله انا عندى خمسة و عشرين سنة مش خمسين عشان تقوليلى يا استاذ حرام عليكى يا ياسمين
ضحكت ياسمين بقوة على مزحته
ياسين بحدة:اسمها انسة ياسمين
انتفض كل من كريم و ياسمين على اثر صوته
كريم بتوتر:احم انا آآ
ياسين بحدة:اتفضل امشى معاد الخروج جه
خرج كريم بسرعة و تركهم
راقبه ياسين بنظرات حانقة و هو يخرج
التفت ياسين اليها بحدة و نظر لها بغضب
ياسمين بتوتر:آآ ايه بتبصلى كدة ليه
لم يجب عليها ياسين بل ظل يرمقها بنظرات تشع منها الغيرة و الغضب
حاولت ياسمين ان تتكلم و لكن فر الكلام من على ل**نها
ياسين بغضب:امشى قدامى
ابتلعت ياسمين ريقها بخوف ثم احضرت حقيبتها و جرت الى الخارج
مشى خلفها ياسين و وقفا ينتظرا المصعد
كان ياسين ينظر إلى ما ترتديه ياسمين بحنق بينما كانت ياسمين توليه ظهرها
وصل المصعد اليهم فدخلوا و ضغط ياسين على الطابق المنشود ثم وقف ينظر لياسمين
ياسين بحدة:مش شايفة ان البنطلون ضيق
ياسمين بغيظ:و انت مالك انت
ياسين بحدة:ياسمين من بكرة تيجى لابسة چيبة فاهمة و تكون واسعة
ياسمين بعند:لا انا حرة انت ملكش حكم عليا و آآ
توقفت ياسمين عن الكلام عندما شعرت بشفاه غليظة تعتصر شفتاها فى قبلة عنيفة
صدمت ياسمين من فعلته و وضعت كلتا يداها على ص*ره العريض لكى تبعده عنها و لكنه اقوى منها بكثير
وصل المصعد الى الطابق المنشود فتركها ياسين و امسكها من مع**ها و جذبها منه ثم توجه الى سيارته .. كانت ياسمين فى حالة صدمة ايعقل انه قبلها ! و لماذا استسلمت له و لم تصفعه او تهينه و لماذا هى مستسلمة الان و هو يجرها خلفه!
.
وصل ياسين عند سيارته و ادخلها ثم التف و ركب هو الآخر و انطلق بالسيارة
نظرت له ياسمين بصدمة
ياسمين بصدمة:ايه الانت هببته دا
نظر لها ياسين ببرود ولم يرد
ياسمين بغضب:انت مفكرنى رخيصة ولا مفكرنى سافلة رد عليااا
اوقف ياسين السيارة
ياسين بهدوء:اسف بس انت استفزتينى
ابتسمت ياسمين بسخرية لانها لم تقتنع بالإجابة
ياسمين بجمود:لو سمحت روحنى بيتى
ياسين:قولى العنوان
أخبرته ياسمين اين تسكن و بعد ذلك انطلق ياسين بالسيارة
.......................................................
فى المساء
فى قصر الدمنهورى
كان يقام عزاء فخم لان عائلة الدمنهورى عائلة معروفة
كانت رغد تبكى بحرارة و ياسمين تهدئها
(بصو رغد بعد ما هديت روحت و لبست اسود و قالت تاخد ياسمين معاها تمام)
فجأة دخل شخص عريض المنكبين و ص*ره عريض و قوى و يرتدى بدلة سوداء و نظارته الشمسية التى تعطيه مظهر جذاب
نظرت له رغد بعيونها الحمراء و كانت تشبه عليه و لكنها لم تتذكره
دخل جاسر بهيبته و وقف بشموخ يأخذ العزاء
جاء ياسين و لم يصدق عيناه عندما رأى جاسر فجرى عليه و احتضنه بحرارة ثم عزاه و لكن كانت المفاجأة لياسين عندما وجد ياسمين تجلس و هى تحاول ان تهدء فتاة ما
علمت رغد انه ابن سعد فذهبت إليه لكى تعزيه
رغد ببكاء:البقاء لله يا استاذ جاسر
تفحصها جاسر بدقة
جاسر بتساؤل:انتى تعرف والدى منين
رغد :كنت شغالة عنده و آآ
قاطع كلامها نبرته الغاضبة و العالية:ازاى تكونى خدامة عندنا و تدخلى العزا بتاع ابويا انتى مفكرك نفسك حاجة ولا ايه
نظرت له رغد بصدمة و التفت حولها فوجدت ان الصحفيون يصورون و الجميع ينظر لهم فشعرت بحرج و ان**ار
نظرت له رغد بغضب ثم صفعته بحدة و جرت الى الخارج و تبعتها ياسمين
كان الصحفيون يصورون كل هذا
اشتعل جاسر من الغضب و اسودت عيناه و اقسم ان يرد لها هذه الصفعة
انتهى العزاء
.......................................................
فى الصباح
فى قصر الدمنهورى
استيقظ جاسر ثم نزل و بدء باكل الفطور الذى أعدته الخادمة
ذهب جاسر إلى حديقة القصر ثم بدء فى قراءت الجرنان و لكن ظهر على وجهه علامات الغضب و الحدة و هو يرى صورة الفتاة تض*به و مكتوب فوق الصورة (تم صفع جاسر الدمنهورى اكبر رجل اعمال فى الشرق الأوسط عندما كان يأخذ عزاء والده فلماذا تلقى هذه الصفعة)
وقف جاسر و هو غاضب بشدة و اسودت عيناه
جاسر بشراسة و قسوة:اقسم بالله لكون قاتل الكاتب كدة و حدمر البت دى و اعرفها مين جــــاسر الدمــــنهورى
دمتم سالمين ?
التفاعل يا جماعة ??انا بقول مكملش عشان التفاعل وحش جدااا ??