البارت1
في احدي القصور الفخمه بتدل علي الغناءالفاحش لسكانها
يكون في شخص قاعد بيتابع شغله بكل تركيز يمتلك الطول الفارع وبنيه جسمه التي تشبه بلاعبين كمال الاجسام وعيونه السوداءمثل سواد الليل بتدل علي مدي صرامه صاحبها وقلبه الذي لايلين ولا يرحم من يتعدي علي ممتلكاته وهو في بدايه ال*قد الثالث
.........ليث بيه الفطار جاهز
ليث :تمام ....ابعت حد ينادي علي جاسر
ينتبه لصوت شخص ......انا اهو جاي
جاسر اخو ليث الصغير بيصغر ليث ب 7سنين
طباعه ع** ليث هو مرح وهادي ووسيم جدا وبيهتم برياضه جدا
ليث:عامل اي
جاسر:تمام ياباشا انت اخبارك اي
ليث :كويس اختك نيلي لسه نايمه
جاسر:اه انت عارف طول ماجوزها مسافر بتبقي علي حال دا المهم انا هخلع انا بقي عشان ورايا حاجات هعملها كتير وماتنسوش تتاخرو علي حفل التخرج النهارده بوص هزعلكم كلكم واجيب ناس تزعل انا بقول اهو
ليث رفع حاجبه :بتقول اي مش سامعك
جاسر بتوتر:هاااا لا ولا حاجه هروح المكتب عشان في شغل كتير
ليث :.تمام بس قبل ماتروح الشركه روح المصنع. كمان ساعه عشان التجار هاتيجي المكتب عشان يتفقو معاك علي جمله الحديد.وانت اللي هتمم الصفقات دي معاهم المفروض اللي جاي انهاردة هيبقي 7او8تجار
جاسر تنح واتكلم بتوتر : انا انا انامعرفش اكلم معاهم يا ليث انا لسه بادءاشتغل ف الشركه وبعدين انا مهندس معماري اي علاقتي انا بصفقات الحديد والمصنع .انا مش هفهم حاجه في شغل دا ولا
ليث قاطعه بهدوء:لي عيل صغير
جاسر باحراج: مش كدا بس انا
ليث:-كلامي انتهي انت هتروح تشوف الشركه واي شغلك هناك وبعد كدا هتروح علي مصنع في راجل
هناك اسمه سامح هو هيفهمك وهيعرفك كل المعلومات اللي انت عايزها عن الاسعار
جاسر:-اللي تشوفه
ليث :-يالا نفطر وبعد كدا اتفضل
جاسربضيق :-لا ماليش نفس
ليث بصله من غير ماينطق حرف
جاسر:-انا سبقتك اهو يا لا دانا هموت من الجوع ياجدع.....يخربيت شكلي هشوف ايام سودا علي ايدك انا مالي انا بكل دا
ليث:بتقول حاجه ياجاسر
جاسر بتوتر:ولاحاجه
ابتسم ابتسامه خفيفه علي اخو محدش لاحظها
قعدو فطرو مع بعض وبعد ماخلصو
جاسر:-الحمدلله ....انا هقوم انا بقي عايز حاجه
ليث:-لا.....لو غلطت غلطه واحده النهارده ياجاسر صدقني مش هرحمك عشان الغلطه دي بعمرك كله كلامي مفهوم
جاسر بتحدي :-طيب ولو نجحت
ليث:-انت لازم تنجح عشان فشلك معناه نهايتك
جاسر:-ممكن اسالك سؤال
ليث:-هرد عليك من قبل ماتسال.....انت عايز تسال لي بنبهك كدا والنهارده مهم لي كدا .....انت هتقعد مع تجار تديهم حديد بيع الحديد دا اصعب مما تتخيل لازم تكون ذي الحديد مش بتلين لان لو لينت هتضيع ومش هيحترموك وهتتاكل منهم حتي لو انت اللي كبير عليهم وبتص*ر ليهم فهمت
جاسر ابتسم :-اوعدك اني هكون خليفتك اطمن
ليث:-وانا واثق من كدا
ليث :-صفيه
صفيه:-نعم ياليث بيه
ليث:-جهزي الفطار عشان نيلي
صفيه :-حاضر ثواني وهيكون عند حضرتك
ليث اكتفي باشاره من راسو
جاسر:الله يسهلو يابخت نيلي بحنيتك دي هوانا ماليش في الحب جانب
ليث: بتقول اي يابيه
جاسر:ياصفيه الفطار ياصفيه نيلي جعانه
ليث:علي شغلك يازفت
جاسر:احترمني شويه طيب انا بقيت مهندس وليا اسمي
ليث قام من علي كرسي ولسه هيتحرك كان جاسر جري
صفيه بتكتم ضحكتها علي شكل جاسر.....الفطار ياليث بيه
ليث اخده منها من غير مايكلم واتوجه للسلم....علي شغلك ياجاسر
جاسر هندم بدلته وبص لصفيه.....ينفع اللي بيحصل دا ياصفصف الراجل دا بيبهدلني خالص
صفيه بهمس.... علي شغلك عشان شكله مش فايق وانت انهارده حفله تخرجك.ياحبيبي ولازم تكون جميل ياحبيبي من غير اصابات
جاسر برعب....عندك حق سلام ياصفصف
ليث طلع اوضه اخته ..خبط خبطه بسيطه وانتظر ثواني وبعد كدا دخل
كانت بنت جميله جدا نايمه علي سرير وشعرها الاسود الفحمي منثور حواليها ودموعها معلمه علي خدها
ليث شكلها ودموعها وجعو جداا راح قعد جمبها علي سرير وحاول انه يصحيها براحه
ليث:-نانا حبيبتي اصحي
نيلي بنوم :-نعم
ليث:-اصحي ياحبيتي بقي
نيلي قعدت علي سرير :نعم سيبني انام ياليث
ليث:-حبيبتي كانت بتعيط وانا قولتلك قبل كدا دموعك دي غاليه عاليه اوووي يانيلي
نيلي بدموع.:-شادي سافر ياليث و
ليث مسح ودموعها :-شششششش اهدي بس من غير عياط وبعدين سفر اي بس دا جوزك راح المصنع اللي ف العين سخنه وكلها كام ساعه وجاي لي القلق دا كله بقي في اي
نيلي:-ويسافر لي ياليث
ليث رفع حاجبه:- شغله يانيلي
نيلي:لا دا شغلك انت انت اللي مفروض تسافر مش هو
ليث: هبقي اقعدهولك جنبك واربطهولك ف رجل سرير حاضر عشان مايتحركش
نيلي ضحكت من بين ودموعها:-انت بتهزر بس ياريت تعمل كدا
ليث باسها من دماغها :-اللي اميرتي تؤمر بيه هيتنفذ لو مش عايزه يسافر تاني ياست البنات مش هيسافر حلو كدا بس بلاش اشوف دموعك دي دموعك دي بتوجعني فوق ماتتخيلي يانيلي
نيلي:-ربنا ما يحرمني منك ابدا ياليث ....عارف انا عمري ما حسيت اني انا اختك الكبيره دايما بحس انك بابا ربنا ما يحرمني منك ابدا
ليث ابتسم:-ولامنك ياحبيبتي يا لا بقي عشان تفطري ....وقومي كدا عشان حفله تخرج جاسر النهارده
نيلي:-ماتقلقش انا مش هنسي
ليث قام جاب الاكل وابتدا يا كلها ف بوقها
نيلي :-انا مش عيله صغيره عشان تاكلني كدا
ليث:-ششششش افتحي بوقك وكلي وانتي ساكته
نيلي ابتسمت علي حنيت اخوها عليها وخوفه عليها
ف مصنع ال*قاد للحديد وصلب:-
جاسر داخل بهيبه.وثقه حاول يثبتها لكل اللي حواليه رغم توتره اللي جواه ولاحظ ترحيب الكل ليه
مجرد دخوله المصنع كان منتظره راجل في منتصف عقده الثالث يدعي سامح
سامح: اهلا ياجاسر بيه نورت المصنع
جاسر: متشكر
سامح: اتفضل معايا علي مكتب حضرتك
جاسر بتعجب: مكتبي انا!!!!؟
سامح ابتسم؛: اه يافندم ليث بيه امر ان احنا نجهز ليك مكتب اتفضل معايا
طلعو المكتب وجاسر انبهر بت**يمه وحجمه
سامح: الفايل دا يافندم في كل المعلومات اللي هتحتاجها يعني بنبيع بكام ممكن تنزل وتخفيض دا تاثيره اي علينا
جاسر مسك الملف وابتدا يشوفه
سامح: حضرتك عايز حاجه تانيه
جاسر: اه استني ....هما العمال اللي هتيجي دي اتعاملتم معاهم قبل كدا ولا دا اول تعامل مابينكم
سامح استغرب السؤال....5منهم اتعاملو مع ليث بيه منهم 2 اول تعامل بس لي حضرتك بتسال
جاسر: عايز اعرف طبع كل واحد فيهم بيفكر اذاي دماغه اي كدا يعني
سامح ابتسم علي ذكاء جاسر وتفكيره واتاكد انه صوره من اخوه..... ابتدا يفهمه طبع كل شخص منهم
جاسر .....تمام جدا كدا اول معاد فاضل عليه ربع ساعه اكون قريت الفايل دا وشكرا ليك اوووي
سامح: العفو ولو حضرتك احتاجت حاجه كلمني
جاسر: تمام
جاسر مسك الورق وابتدا يفهم طبيعه الشغل الاسعار اللي المفروض يبيع بيها وكل معلومه ممكن يحتاجها
وبعد مده دخل عليه سامح ومعاه اول عميل
سيد مجرد دخوله وشاف جاسر استغرب .....مين دا وفين ليث بيه ال*قاد
جاسر: انا جاسر ال*قاد اخو ليث اتفضل
سيد: اها اهلا بيك
جاسر: شكرا .....طلابتك
سيد بيبصله اوووي: علي طول كدا مش هتقولي تشرب اي اي حاجه كدا او
جاسر زعق وخبط علي مكتبه: انت جاي تضايف ياستاذ لو انت فاضي وجاي تتسلي تقدر تتفضل انا مش فاضي للكلام.الفارغ دا
سيد فهم ان جاسر نسخه تانيه من اخوه ف حب يلطف الجو .....انا مقصدش طبعا انا كنت حابب يبقي بينا ود و
جاسر:ود اي وكلام فارغ اي انت جاي هنا تاخد شغل يابيه مش فاتحينها سبيل احنا عندك كلام يخص الشغل اتفضل قوله مش عندك الباب عندك انا مش فاضي للتهريج دا
سيد: انا طالب 50طن حديد
جاسر: تمام ....الطن سعره 300000جنيه
سيد تنح: نعم اذاي يعني دا غالي جدا انت بتهزر ولااي
جاسر.قام وقف:: احفظ ادبك واعرف انت بتتكلم مع مين دا اللي عندي مش عجبك اتفضل تقدر تشتري من حد تاني
سامح ادخل بحيث انه يلطف الجو شويه.....اهدو بس كدا اهدي ياجاسر بيه سيد بيه من التجار اللي ليث بيه بيتعامل معاهم من زمان اهدو كدا
سيد: قولو هو عايز يخرب بيتي
سامح: خلاص ياجاسر بيه قلل سعر شويه
جاسر: 250ودا اخر كلام عندي حابب علي كدا اتفضل مش عايز انت حر
سيد: امري لله
ومضي ال*قد في **ت وجاسر جواه سعاده انه قدر ينفذ المطلوب منه بكل ثقه وكفاءه
جاسر قابل باقي العملاءاللي مفروض هياخدو الحديد واثبت جدارته ف اول تعامل وقدر يثبت انه فعلا اخو ليث ال*قاد
ليث راح الشركه يتابع شغله ودخل بهيبته اللي تخ*ف الانفاس تحت اعجاب كل اللي شغالين فيها
ودخل مكتبه وتابع عمله بتركيز شديد لحد ماقطع تركيزه ارتفاع صوت موبايله وكان الاتصال من سامح
ليث: ايوه ياسامح اي الاخبار
سامح .....كله تمام ....وحكاله كل اللي حصل وطريقه تعامل جاسر مع الناس وحس بفخر بنجاح اخوه وانه قدر يدخلهم م**ب كبير
استووووووووب
اي رايكم في البارت
اتمني تعجبكم وتعجبكم الاحداث