الفصل الثامن
... ..
تدخل رحمة على ابنها الغرفة : يا بني قوم
شوف اختك فين
احمد والكلام يخرج من فمه بصعوبة : يا
ماما ارحميني انا لسة داخل البيت
رحمة بضيق: انت عندك دم انت بقولك
اختك ماجتش لدلوقتي ولا حتى جت على
الفطار وموبايلها مقفول
احمد : بقولك ايه انا دماغي وجعاني ومش
فايقلك
رحمة بشك : انت شارب
احمد بتوتر : انا شارب حاجة انتي بتشكي
فيا انا بس تعبان وعندي صداع وعايز انام
هو تحقيق
تركته وخرجت تكلم جاسم
رحمة بقلق : ايوة يا جاسم
جاسم : ايه يا روحي لحقت اوحشك
رحمة :مش وقته يا جاسم اميرة ماجتش
لحد دلوقتي
يبتسم جاسم في داخله ومش هتيجي
دلوقتي ريحي نفسك
جاسم بقلق زائف : ازاي يا رحمة يمكن
وراها حاجة في الشغل ولا حاجة
رحمة : لا يا جاسم كانت كلمتني انا مش
مطمنة
جاسم : طيب يا حبيبتي ماتخفيش انا
هشوف هي فين وهكلمك
في القسم
دخل حسام الى المكتب مرة اخرى
ومعه ادهم المهدي
وقف الظابط وبغضب : ايه التهريج ده
انت فاكر نفسك ايه واخذ ينادي على
العساكر
دخل احد العساكر : نعم يا باشا
الظابط بصوت عالي : ايه التهريج ده انت
ازاي تتطلعه من الحبس من غير ما
اقولك
العسكري برعب : يا باشا اللوا مصطفى
شريف امرني من محمول البيه واشار
على حسام وقالي انا اطلعه
وما ان اكمل كلمته حتى رن هاتف المكتب
الظابط : ايوة
الشخص :
الظابط بضيق : حاضر يا فندم
الشخص :
الظابط: تحت أمرك
الشخص :
الظابط : في رعاية الله يا فندم
واغلق الخط ونظر الى حسام بغيظ
الظابط : تقدر تنصرف انت يا عسكري
حياه العسكري التحية العسكرية
وانصرف
حسام : كدة بقى نقدر نتكلم من غير لف
ودوران انا عايز اتكلم انا والواد ده لوحدنا
ممكن تسيبونا لوحدنا
الظابط : يعني ايه
حسام : من غير كلام كتير بررررة
ويوجه حديثه لسامي
حسام : سامي اميرة امانة معاك
وخرجوا وتركوا ذلك الغ*ي بين فكي الاسد
عند الظابط
الظابط: ايوة يا مازن
مازن : في ايه تاني يا فادي
فادي : انا اتصلت بيك عشان اقولك
الموضوع خرج من ايدي وحسام قاعد مع
الواد في مكتبي وغصب عني
مازن : روق كدة يا فادي
مازن : اروق ايه ده لو عرف اني معاكوا
مش بعيد يسجني
مازن بضحك : ههههه مش للدرجادي يا
فادي
فادي : والله يا ابني انا مش عارف مين
فينا الظابط ده اخد مكتبي وسيطر على
العساكر بتوعي عساكر مين ده القسم كله
لا وكله كوم ونظراته كوم تاني
والمصحف ماكنت عارف اتلم على
اعصابي
مازن بغل : هو ده حسام الجارحي بس
هيروح مني فين اقفل يا فادي خليني اقول
للباشا
واغلق الخط
مازن : باشا حسام قاعد مع بن المهدي
دلوقتي انا خايف يقولوا ان احنا قولنا
هنساعده عشان ينتقم
جاسم بعصبية :انا كنت متوقع انه مش
سهل وانه مش بالسهولة دي يت**ر ويعود
لهدوءه مرة اخرى : مش مهم خليه يقول
براحته على الأقل يبقى اللعب على
المكشوف
مازن : بس ازاي يا باشا هيطلع البت مش
هتبات في الحجز مش انت موصي عليها
جاسم في سره وبحنق وغيظ شديدين :
وابن اختي موصي عليها طلعت صعب
أوي يا ابن بسمة
اما عند اسر فقد وصل الى المشفى وصعد
الى الطابق الذي يوجد به سيف
اسر بضعف : مالها اسيل يا سيف
وقفت مي ودموعها لا تتوقف
سيف : اهدى يا اسر
اسر بدموع وضعف شديدين جعلت سيف
يقلق عليه : قولي انها كويسة لكن لو تعبانة
ماتقولش حاحة مش عايز اسمع
نظر له سيف بالم نظره جعلته يستشف
الوضع ولكنه يرفض تصديقه فتوجه
ببصره لمي وكانه يقول لها قولي لي انني
أحلم اليس كذلك ضميني اليك حبيبتي قولي
لى انه ليس واقع انه كابوس سئ ولكن
ليس كل ما يتمناه المرء يدركه
لم تستطيع مي النظر اليه اكثر فهربت
بنظراتها الى سيف
جلس اسر مستسلما ويسلم رأسه الى كفيه
وتنظر اليه مي بحزن والم وتجلس بجانبه
مي بحنان وهي تنظر إليه
مي بحنان : اسر
يرفع أسر وجهه من بين يديه وينظر لها
وعيناه شديتا الاحمرار
اسر بضعف : الدكتور قال ايه يا مي
مي وهي تحاول التخفيف عنه : قال انها
زي الفل واخذت تبكي
يبتسم اسر : ما تكمليش يا مي انا عارف
ان ربنا مش هيحرق قلبي عليها
في القسم
حسام : انت عايز ايه
ادهم : عايز ايه في ايه والله انت اللي
جايبني وانت اللي عايزني
اقترب منه حسام بثقة
حسام : هو انت اللي بيساعدوك مافهمكش
ان اللي بيلعب مع حسام الجارحي
بيتحرق
ادهم : وآلله مش انا اللي هتحرق انا دلوقتي
معايا صور جميلة اوي للحظات اللي مش
هنساها ابدا
شعر حسام بانه لم يعد يستطيع التحكم في
نفسه وقبض على عنقه حتى كاد ان
يختنق
حسام بعصبية :انت عايز ايه
ادهم : حلو اوي كدة عايز اطلع من هنا
وهتجوزها مقابل ان الصور تتمسح
علم حسام انه امام شخص غ*ي هو كان
يعلم انه فتى مدلل تافه ولكن لم يكن يعلم
انه يساوم على شرف فتاة وليست اي فتاه
بل فتاه يطلبها من حبيبها
حسام : انت ايه اللي رجعك من امريكا
ادهم : مايخصكش
حسام : على رايك
اقترب حسام من اذنيه بشدة
حسام بابتسامة ثقة : مفيش اسهل من
التعامل مع اجهزة الاندرويد سلام يا
حبيبي
ادهم بصدمة : تقصد ايه
حسام : اقصد ان موبايل سيادتك
معايا و الست اللي اتصلت باميرة برة
شعر ادهم بصدمة شديدة فهذا يعني انه
سيسجن لا محالة
حسام باستفزاز: دلوقتي عد القضايا
وراجع حساباتك كويس
وكاد حسام ان يخرج ولكن رجع مرة
اخرى
حسام : اه صحيح اللي بلغوا عنك هم اللي
ساعدوك تتحداني يا خسارة بس تعرف
اللي صعبان عليا اكتر هو منصور المهدي
لما يرجع من السفر ويعرف ان ابنه
المحترم مشرف في السجن
خرج حسام ودخل الظابط وانهى المحضر
وخرجت اميرة مع حسام
سامي : اي اوامر تانية حسام بيه
حسام: متشكر اوي يا سامي تعبتك معايا
سامي : تحت أمرك حمد الله على سلامتك
اميرة هانم
اما اميرة فتقف لا تشعر باي شئ كل ما
تفكر به انها لولا ستر الله وتدخل حسام
لكانت في السجن في قضية تمس شرفها
حسام وهو ينظر لها: الله يسلمك يا سامي
تصبح على خير
سامي: وحضرتك من اهله سلام عليكم
رحل سامي ونظر اليها حسام بحنان
حسام : يلا يا اميرة
اميرة : ها يلا
اميرة : حسام انا عايزة اكلم ماما
حسام : انا كلمتها وقولتلها انك معايا
وهتباتي في الفيلا عشان عندنا مؤتمر في
شرم بكرة وهنمشي بدري
نظرت اميرة بعشق لهذا المخلوق الغريب
الذي لا ينسى ادق التفاصيل ،يستطيع
تحمل جبال من المسؤلية وحده ولا يشعر
احد بحزنه حقا ما هذا المخلوق
اميرة : حسام
حسام بتعب : نعم يا اميرة
اميرة : مالك يا حسام ماسك دماغك ليه
كدة
حسام: مافيش حاجه
اميرة : طب تعالى مكاني وانا اسوق
حسام : لا انا تمام كنتي عايزة تقولي ايه
اميرة : هو انا طلعت ازاي ده معاه صور
ليا وو
حسام بغضب : خلاص الصور والموبايل
اتحرقوا وماتتكلميش في الموضوع ده
تاني
اميرة بخوف : حاضر
حسام : انا هحجز لاحمد في مصحة
موثوق فيها عشان يتعالج
اميرة بدموع: مش هيوافق هيعاند
حسام : لازم نحاول وبعدين سيبيه عليا
اميرة بحب وهي تنظر اليه : تعباك معايا
حسام : ماتقوليش كدة تاني يلا انزلي
وصلنا اطلعي خدي حاجة من عند مي
تلبسيها وبعدين تعالي نتسحر
نزلوا من السيارة وهمت اميرة بالدخول
للفيلا
حسام : اميرة
التفت اليه أميرة : نعم يا حسام
حسام : هتيجوا تعيشوا معانا انتي وطنط
الفترة دي
اميرة بعشق: بصف*نا ايه
حسام بجمود : بصفتكوا ايه ازاي يعني
بصفتكوا معكوش راجل وماينفعش تقعدوا
كدة لوحدكوا تيجوا تقعدوا معانا
اميرة بحزن : بس
حسام وهو يتلاشى النظر داخل اعينها :
انتو مش محتاجين صفة انكو تيجوا
تعيشوا هنا ده بيتكم
اميرة بعصبية : لا محتاجين ده مش بيتنا
عن اذنك
يمسك حسام ذراعها ويديرها اليه
حسام ولازال يتلاشى النظر اليها : اميرة
ده بيتكوا و كلهم هنا بيحبوكي وعايزينك
تعيشي معاهم
اميرة بحزن : وانت
حسام بارتباك وهو يعلم انها تريد معرفة
لماذا قال انها خطيبته
حسام : وانا طبعا عايزك معانا
اميرة بعشق : ليه
نظر حسام الى عينيها و غرق في بحورهم
واخذ يقترب منها شيئا فشيئا وهي ايضا
تاهت في عينيه وشعرت بانفاسه على
وجهها
اما بطلنا فشعر بنفسه وتركها فجأه ورحل
سريعا وتركها تحاول إدراك ما حدث
دخل حسام الفيلا وجد رنا نائمة في الاسفل
على احد الكراسي بالصالة
حسام بقلق : ماما ماما
رنا بنعاس : حسام حبيبي ايه اللي اخرك
كدة
حسام : معلش يا حبيبتي موضوع كدة
حسام: ايه اللي منيمك كدة
رنا : كنت مستنياكوا
حسام : مستنيانا مين هو في حد غيري
برة
رنا بحزن : اه يا حبيبي اصل اسيل تعبت
واخدها سيف ومي المستشفى واسر
راحلهم على هناك
حسام بقلق : هما في مستشفى ايه
رنا : ما تقلقش يا حبيبي هي كويسة
خلاص هما طمنوني اطلع غير هدومك
انت واحضرلك السحور
حسام لكي يطمئنها ولكنه كان يشعر بالقلق
على اسر عندما راى كل هذا الكم من
المكالمات على هاتفه وهو في الطريق
ولكنه ظن انه لمجرد السؤال عليه وانه نام
فلم يتصل به
حسام : لا يا حبيبتي انا مش هتسحر
اتسحري انتي واميرة وانا طالع اتصل
باسر اتطمن عليه واغير هدومي
رنا باستغراب: أميرة
حسام : ايوة اميرة جت معايا عشان كان
ورانا شغل كتير وماقدرتش اروحها واجي
تاني وبعدين احنا كدة كدة مسافرين بكرة
عندما مؤتمر في شرم
رنا بحنان : طيب يا حبيبي اطلع ارتاح
انت وانا هجبلك السحور فوق
كاد حسام ان يعترض ولكن قاطعته رنا
رنا : ماتتعبنيش يا حسام هتتسحر يعني
هتتسحر اومال اميرة فين
اميرة : انا اهو يا طنط وتنظر الى حسام
حسام بارتباك : انا طالع ارتاح تصبحوا
على خير
رنا : وانت من اهل الخير
رنا : يلا يا حبيبتي اطلعي غيري وخدي
شاور وانزلي عشان نتسحر انا وانتي
اميرة : مش قادرة والله يا طنط انا هتطلع
اخد بيجامة من عند مي واخد شاور وانام
رنا بحنان: ما ينفعش يا اميرة انزلي يا
حبيبتي عشان مش هتسحر لوحدي ولو
تعبت يبقى بسببكوا
اميرة : مي وسيف واسيل واسر اكيد حد
فيهم هيتسحر معاكي
قصت رنا ما حدث لاميرة
اميرة بحزن : ربنا يقومها بالسلامة انا
هطلع اغير وانزل احضر معاكي
السحور
رنا : طيب يا روحي يلا بسرعة
صعدت اميرة الى الطابق الثاني ورأت
غرفة حسام مضيئة وتذكرت ما حدث
بينهم او ما كان على وشك الحدوث
وشعرت بان قلبها سيخرج من محله
عند حسام
اخذ يتصل باسر ولكن لا رد فقام بالاتصال
على سيف
حسام: ايوة يا سيف ايه الاخبار
سيف بتعب : الحمد لله
حسام : الحمد لله اسر مش بيرد على
موبايله ليه
سيف بالم : سابه هنا ومشى
حسام : اسيل عندها ايه يا سيف
سيف بدموع وقوة زائفة: تعبانة يا حسام
تعبانة وفي العناية والدكاترة بتقول الحالة
متاخرة والعملية نسبة نجاحها ضعيف
اغمض حسام عيناه بالم على هذه الملاك
الصغيرة
حسام بالم : ربنا كبير ومي فين يا سيف
سيف : مي جنبي هنا اهي بس نامت وهي
قاعدة
حسام : خلي بالك منها على ماجي اشوف
اسر واخدها هي ماتستحملش كدة
سيف : لا خليك مش انت رايح شرم بكرة
ما تتعبش نفسك هي كدة كدة مش هترضى
تروح معاك انا قولتلها و هي **مت
حسام بحزن : هو اسر ما قالكش هيروح
فين
سيف : لا نسى موبايله وقالي خالي بالك
من مي ولو في جديد رن عليا
اغلق حسام الخط و وشرد قليلا ثم قام
ودخل الى الحمام وخرج وبدل ملابسه
سمع صوت طرق باب غرفته
حسام : ادخل
وهو يرتدي حذائه ويستعد للرحيل
حسام : تعبتي نفسك ليه يا امي انا مليش
نفس
اميرة : انت خارج يا حسام
ما ان سمع صوتها حتى شعر بالتوتر
حسام دون ان ينظر اليها : ايوة عايزة
حاجة
اميرة : رايح فين
حسام بعصبية خفيفة : رايح مشوار هو
تحقيق عن اذنك وهب واقفا ولكن
اميرة بدموع: انا اسفة يا حسام
شعر حسام بالندم لانه جعلها تبكي فهو لا
يتحمل بكاؤها
رجع حسام مرة اخرى
حسام بحنان : ما تزعليش يا اميرة معلش
انا متوتر شوية عشان اااا
اميرة بجمود : عشان اسيل فاهمة
نظر لها حسام نظرة تحمل الكثير من
المعاني والمشاعر نظرة عشق حزن حنان
شجن رجاء اراد حسام ان يقول لها
ارجوكي صغيرتي ارجوكي لا تضغطي
على اكثر فانا العاشق المجنون بكي لم اعد
قادرا على ال**ود حتما ستتحطم قلاعي
ارحميني لا تنظري لي هكذا ارجوكي
حسام : انا كنت رايح اشوف اسر
اميرة : طب اتسحر الاول
حسام : حاضر بس كلي معايا
اميرة : لا انا اكلت مع طنط
اقتطف حسام بعض اللقيمات لارضاء
قطته
حسام : كدة تمام
ابتسمت اميرة : ماتتاخرش عشان ترتاح
شوية قبل ما تسافر انا لولا اني عارفة اني
مهما اقولك ما تروحش هتروح برده
حسام : يلا سلام وحاضر مش هتاخر
عايزة حاجة
اميرة بابتسامة : سلامتك
نزل حسام ووجد رنا في الاسفل تسبح
وتنتظر اذان الفجر لتصلي الفريضة وتنام
رنا : رايح فين يا حبيبي
حسام : هشوف اسر واتطمن على اسيل
رنا باستسلام : طيب تيجي بالسلامة
ذهب حسام الى المشفى هو يعلم انه سيجد
صديقه بالقرب منها فلن يقوى على
الابتعاد
اميرة : طنط ممكن اسالك سؤال
رنا : طبعا يا حبيبتي
اميرة بشرود: هو ليه كدة
رنا باستغراب : هو مين
اميرة ولازالت شاردة : حسام قصدي
حسام
رنا بابتسامة : هو كدة ماشوفتش احن منه
في الدنيا مع انه شاف حاجات وحشة كتير
في حياته الا انه لسة طفل صغير محتاج
للحنان اقولك على سر انا لما اتجوزت
احمد الله يرحمه كنت بغير من حسام ومش
عايزة احمد يهتم بيه بس مع الوقت مع انه
طفل الا انه علمني الحنان والحب وخلاني
احس تجاهه بالامومة
اميرة باستغراب : ازاي
رنا بابتسامة : كان لما احمد يروح الشغل
كنت اتلكك على غلطة عشان اض*به او
اعنفه وفي مرة كنت بجري وراه عشان
اض*به اتخبطت ووقعت لقيته جاي يجري
عليا ويعيط ويبوسني ويقولي اسف انتي
كويسة وكان قلقان اوي من يومها عرفت
ان الولد ده حنين ودخل قلبي وحسيت قد
ايه انا كنت قاسية ده هو اللي مربي مي
غريب صح مايبانش عليه يبان عليه انه
عصبي و بس حاولي تشوفي قلبه ملكيش
دعوة باللي بيحاول يبينه
اميرة : تصبحي على خير يا طنط
رنا : وانتي من اهل الخير يا حبيبتي
على النيل يجلس اسر حزينا
حسام وهو يضع يده على كتف اسر
حسام : خير يا صاحبي
التفت له اسر ولم يتمالك نفسه وارتمى بين
أحضان صديقه
اسر : مش قادر خلاص مش عارف اعمل
ايه
حسام : اجمد يا صاحبي هنسفرها برة
وهنجبلها اكبر الدكاترة في العالم هتبقى
زي الفل
اسر بضعف : الدكاترة قالوا ان اللي
هيتعمل برة هو هو اللي هيتعمل هنا
بالع** السفر هيبقى غلط عليها
جلسا سويا ينظران الى النيل دون اي
كلام
اسر : حسام يلا بينا الفجر قرب ياذن
وزمان مي لسة ما اكلتش حاجة
حسام بابتسامة : يلا
اشترى اسر طعام و عصائر وذهبا الى
المشفى
وجدوا سيف يجلس على كرسي ويضع
وجهه بين كفيه ومي نائمة
حسام بحنان : مي حبيبتي اصحي
مي بنعاس : ابيه
حسام : قومي يا روحي عشان تتسحري
وتروحي كفاية عليكي كدة
عدل سيف من وضعيتها
سيف : اسر انت كنت فين
اسر : كنت بتمشى جبتلكم سحور يلا
عشان تاكلوا
مي : مش هتاكل معانا
اسر : لا كلي انتي يا حبيبتي
مي بخجل : لا مش هاكل غير لما تاكل
انت الاول
ينظر كل من سيف وحسام الى بعضهم
البعض باستغراب و وبلاهة
سيف : احم احم
حسام : ماتخلي عندك دم اخواتها واقفين
وتناولوا الطعام جميعا
عند رحمة
رحمة : ايه الصوت ده
خرجت رحمة الى الخارج وجدت احمد
وقع على الارض مغشيا عليه جرت رحمة
اليه وبقلق
رحمة : ابني ... احمد فوق يا حبيبي فوق فوق
يا حبيبي
أخذت تتحسس نبضه بقلق شديد
رحمة : اعمل ايه يا ربي
قامت رنا بالاتصال على اميرة ولكن
هاتفها ضاع في وسط كل هذه الاحداث
رحمة : ردي يا اميرة طب اتصل بمين انا
هتصل بجاسم طب لو مراته شافته هو
قايلي ما تصلش بيه متاخر كدة
يوووه بقي اعمل ايه دلوقتي خلاص
هتصل بحسام
قامت رحمة بالاتصال على حسام
عند حسام
حسام في سره : رحمة وعايزة ايه دلوقتي
دي
استاذن حسام وقام بالرد على هاتفه
حسام : أيوة يا مدام رحمة
رحمة : الحقني يا حسام احمد واقع على
الارض ومش بيفوق ومش عارفة اعمل
ايه
حسام : متقلقيش انا جاي فورا
واتصل حسام باحدى المشافي الخاصة
وطلب منهم ارسال سيارة اسعاف مجهزة
للعنوان الذي اعطاه لهم
قام حسام باخذ مفاتيح سيارته واستأذن
حسام : عن اذنكوا يا جماعة انا ماشي
سيف : خد مي معاك لانها مش هتستحمل
كل ده
حسام :مش هينفع انا مش هروح البيت
ورايا مشوار الاول
سيف : خدها معاك انا واسر هنفضل هنا
اسر : خدها معاك يا حسام
حسام باستسلام فليس لديه وقت للمجادلة
حسام : يلا يا مي بسرعة
في سيارة حسام
مي : ابيه احنا رايحين فين
حسام : هنروح المستشفى احمد تعبان
شوية
مي بقلق : ماله يا ابيه
حسام : مش عارف ربنا يستر
حسام: وصلنا خليكي هنا انا هاطلع اشوفه
واجي بسرعة
مي : لا انا هاجي معاك يا ابيه ما يصحش
ابقى هنا ومااطلعش
عند اسر
يمر الطبيب على مرضاه
الطبيب : اسر بيه
اسر بضعف : ازي حضرتك يا دكتور
الطببب : الحمد لله حضرتك لسة قاعد ليه
اسر : ماقدرش اسيبها يا دكتور
الطبيب : ان شاء الله خير ومالهاش لازمة
القعدة هنا هي مش هتفوق دلوقتي ولما
تفوق هنكلم حضرتك
سيف : روح انت يا اسر وانا هقعد هنا
اسر بامتنان : لا يا سيف انا تعبتك معايا
روح انت
سيف : عيب يا اسر روح انت انا مش
تعبان
الطبيب : والله ملهاش لازمة القعدة
خالص
اسر : تمام يا دكتور انا هاجي الصبح
الطبيب : في رعاية الله
اسر : يلا يا سيف
انطلق سيف بسيارته واسر بسيارته
عند احمد
حسام باستسلام : يلا يا حبيبتي تعالي
نزلت مي من السيارة وصعدوا الى الطابق
الذي يوجد به احمد
مي بقلق : احمد عامل ايه يا خالتو
رحمة بضيق : جاية تشمتي يا مي
مي بحزن : والله يا طنط مش كدة
حسام بحدة : الدكاترة قالوا ايه
رحمة بغضب : لسة ما طلعوش وبعدين
انت جاينا مصحة لعلاج الادمان انت
اتجننت يا حسام جايب ابني مصحة
حسام بجمود : لما الدكاترة يطلعوا الاول
نبقى نتكلم
في سيارة اسر
اسر : ايوة يا حسام انت فين
حسام : انا في مستشفى **
اسر باستغراب : ليه يا حسام
حسام : احمد تعب شوية
اسر بعصبية : ومي معاك
حسام : ايوة مالك
اسر : انت اتجننت يا حسام
حسام : انت اللي اتجننت مي معايا انا يا
اسر مش لوحدها وبعدين بقولك تعبان
اسر : اقفل يا حسام انا جاي
حسام : اه يا مجنون ايه يا ربي الليلة اللي
كلها اقسام ومستشفيات دي يلا الحمد لله
عند سيف
دخل سيف الى الفيلا وصف سيارته في
الجراح وظل جالسا داخل سيارته ويتذكر
اسيل وهي تقف امام سيارته
اسيل : لا يا سيف انا عايزة اجي معاك
سيف باستسلام على تلك الطفلة: اوعي يا
بنت الناس من قدامي ووعد يا خوخة
هخدك معايا المرة الجاية
اسيل بغضب : انا مش قولتلك ميت مرة
ماتقوليش يا خوخة تاني
سيف بضحك : اعملك ايه مانتي اللي دايما
خدودك حمرا زي الخوخة
اسيل بغضب طفولي : انا انا هقول لابيه
حسام
سيف باستفزاز : هقوله بذمتك مش شبه
الخوخة الاوزعة
اسيل بانتصار طفلة : لا مش هقوله على
موضوع خوخة دي
سيف بنفس استفزازه وفتح باب سيارته
ونزل واخذ يشد شعرها ببرود ويقلدها
بمرح
سيف : يلا روحي لابيه حسام وقوليله
عااااااااااا يا ابيه سيف بيقولي يا خوخة
لاني خدودي حمرا شكل الخوخ و لا
اقولك قوليله بيشد توكتي
شعرت اسيل بالغيظ
اسيل بابتسامة خبث : لا مش هقوله كدة
هقوله انت رايح فين
وهمت بالرحيل
سيف بلامبالاه : يلا يا ختي هنرش ماية
مش فاضين
ثم يتحول صوته إلى صدمة ورعب
سيف برعب : يا نهار مش فايت ويوجه
حديثه لاسيل
سيف : لولو حبيبتي
أسيل: لا هقوله برده
سيف : طب واللي يجيبلك شوكولاتة كتير
اسيل بتصنع اللامبالاه : عادي هقول لابيه
حسام يشتريلي او لما اروح هخلي ابيه
اسر يجيبلي
سيف بتفكير : خلاص شوكولاته و مفيش
خوخة تاني وهجيبلك احلى بيت عرايس
وانا جاي
اسيل : وباربي والمطبخ بتاعها وماتنساش
لبس باربي
سيف : يا دي الوقعة ... من عيوني
اسيل بابتسامة : بجد
سيف بابتسامة: بجد
بااااااااك
فرت دمعة من عينيه بالم
سيف : فوقي يا اسيل ومش هبطل اناد*كي
خوخة فوقي انتي غيرتي فيا كتير يا
اوزعة
وبدموع حزن : يا رب
صعد سيف الى غرفته ليرتاح
اما عند اسر
يصل اسر الى المشفى ويصعد الى الطابق
الذي توجد فيه حبيبته
حسام في سره : يا ساتر يا رب جه
بزعابيبه
اسر : السلام عليكم
حسام ومي : وعليكم السلام
اسر وهو ينظر الى رحمة التي نظرت له
نظرة اشمئزاز وفي سره : مالها دي
اسر بغيظ وغيرة : مش يلا بقى مش
اتطمنتي
مي : معلش يا اسر خلينا شوية اصله لسة
مافقش
طبعا دلوقتي اسر عايز يقتلها ويقتل نفسه
اسر بعصبية : ما ان شالله ما فاق انا مالي
وانتي مالك وماله
حسام : اهدى يا اسر في ايه انا واقف
اسر محاولا التظاهر بالهدوء : طيب يا
حسام انا اسف والف سلامة على البيه مش
يلا بقى
حسام : لا خدها معاك انا هستنى شوية
اسروهو ينظر لمي : يلا
حسام بتحذير : اسر انت عارف مي عندي
ايه
اسر بتفهم وغيظ : وانت عارف هي عندي
ايه
حسام في سره : ربنا يستر
انصرف مي واسر متجهان الى الفيلا
في الطريق للفيلا يقود اسر بسرعة جنونية
وتدور الافكار في عقله بخصوص ش*يقته
ويحترق قلبه عليها ومن جهه اخرى تاكله
نار الغيرة على حبيبته
تجلس مي برعب وقد شعرت بالذي
تفوهت به واستنتجت السبب وراء غضب
اسر فهي لم تقصد ان تشعره بالغيرة ولكن
هو بن خالتها وتخاف عليه ولكن كاخيها
فهي ادركت تماما انها لم تحبه قط
مي بخوف : اسر
وكأنه لا يشعر بها
مي بصوت اعلى: اسر
اوقف اسر السيارة فجاءة وبعصبية
فارتدت مي للخلف بقوة وتاوهت من شدة
الالم
اسر بعصبية شديدة: طلعتي ليه يا هانم
قلقانة على حبيب القلب طبعا ما الببه لسة
في قلبك
مي وهي ترفع سبابتها في وجهه وبدموع
وشعرت بكلماته تمزق قلبها
مي : انا ما اسمحلكش وبعدين هو بن
خالتي مهما كان
اسر بنفس عصبيته : ماتسمحليش بايه يا
هانم طالما بتحبيه وافقتي عليا ليه يا
محترمة
شعرت مي بسكاكين تمزق قلبها وشعرت
بان كرامتها قد بعثرت
مي بعند وكبرياء لاسترداد كرامتها :
ومين قالك اني وافقت عليك
نزلت الكلمات على مسامعه كما لو سكب
عليه دلو ماء بارد في يناير
اسر ببلاهة : ازاي يعني
مي بغرور : يعني موافقتش عليك اصلا
اسر وقد عاد لعصبيته ولكن تضاعفت
واخذ يض*ب على مقود السيارة
اسر : يعني لسة بتحبيه ولا اقولك انتي
كنتي ناوية تلعبي علينا احنا الاتنين
مي بعصبية وبكاء : احترم نفسك
اسر بعصبية : احترم نفسي في واحدة
تقول لجوزها احترم نفسك
مي بغل : انت ما سمعتش انا مابحبكش
ومش موافقة عليك
اسر بعصبية وغيرة عاشق : مش هتكوني
لغيري يا مي انتي من زمان اوي واسمك
مكتوب على اسمي مي اسر الجارحي
مي بصدمة : هو بالعافية
اسر : ايوة بالعافية وبلاش يا بنت الناس
تخليني اوريكي انتي بتاعتي ازاي احنا
صايمين وانا بحترم الأمانة اللي اخوكي
امنهالي
مي واعتدلت في جلستها وضمت ذراعيها
امام ص*رها ولا تنكر انها هدأت قليلا
حين شعرت بغيرته وهي تعلم انه لم يقصد
اي مما قاله ولكن ارادت تأديبه
مي بضيق : ما هو باين فعلا
اسر : اتلمي
مي : ولو ما اتلمتش
اسر : هلمك
قررت مي السكوت وعدم تعصيبه فهو
في حالة لا تسمح له بالنقاش فهو لديه ما
يكفيه ويفيض من الهموم
انطلقوا الى الفيلا مرة اخرى
في مستشفى علاج الادمان
حسام : خير يا دكتور
الطبيب : للاسف فعلا في كميات كبيرة
من الم**رات في دمه
رحمة بعصبية : انت اتجننت انت وهو
بتغنوا وتردوا على بعض
الطبيب : من فضلك يا مدام انا عامل
اعتبار لحسام بيه
حسام موجها كلامه لرحمة : اهدي
لوسمحتي وخلي الدكتور يكمل كلامه
حسام : اتفضل يا دكتور كمل هو عامل
ايه دلوقتي
الطبيب : للاسف يبدوا انه كان بيحاول
يبطل بس هو وصل لمرحلة انه صعب
يوقف لوحده وكمان ماينفعش يوقف مرة
واحدة طبيعي يحصله اللي حصل
حسام : طيب هو هيفوق امتى
الطبيب : هو دلوقتي فايق بس من فضلكوا
ما تتضغطوش عليه وخليكوا جمبه حالته
النفسية مهمة واحنا علينا الباقي وربنا
يسهل
رحمة بعصبية : ومين قالك ان ابني
هيقعد هنا دقيقة واحدة
الطبيب : اومال انتو جايبينوا ليه عموما انا
رايح اشوف باقي الحالات وهمر على
حضرتك تاني يا حسام بيه تكونوا شوفتوا
هتعملوا ايه بس بكرر تاني حالته النفسية
مهمة جدا وهي اولى خطوات العلاج
واهمها
حسام : طبعا يا دكتور تعبناك معانا
الطبيب : تحت أمرك عن اذنكوا
انصرف الطبيب ووقفت رحمة بصدمة
رحمة : يعني ايه اتفضحت مابقاش عندي
اي فلوس بقيت شحاتة وابني اللي طلعت
بيه من الدنيا مدمن يا شماتة الناس فيا يا
شماتك فيا يا بن الجارحي
لم يتفاجئ حسام بردة فعلها فمن تبيع
زوجها ولا تحزن عليه ومن بأخلاق تلك
الحية لا تستغرب افعالها
حسام باستسلام فهو مر بيوم طوييييل
متعب ملئ بالأحداث المتعبة ولم يغمض له
جفن وعليه الذهاب لمؤتمر هام بشرم
الشيخ ولا يظهر تعبه امام احد فهذا هو ابن
الجارحي الذي يتربص به الكثيرون يكنون
له الكراهية والحقد ولكن لا يعلمون مدى
خطورة هذا الشاب وان الله دائما معه
حسام بلهجة امرة لحل تلك المشكلة
ومساعدة ذلك الشاب فليس له ذنب بكون
تلك المرأة والدته
حسام: هندخل دلوقتي نطمن عليه
وهنطمنه اننا معاه
رحمة برجاء : مش عايزة حد يعرف حتى
رنا كفاية فضايح لحد كدة
حسام ولم يرد اخبارها بان اميرة تعرف
حتى لا تغضب من انها لم تخبرها :
ماتقلقيش حتى مي واسر سيبيهم عليا
رحمة : اوكي
دلفا سويا غرفة احمد
حسام : حمد الله على السلامة يا ابو حميد
احمد بخجل وتعب : الله يسلمك
رحمة : ليه كدة يا احمد دي اخرة دلعي
فيك كله قالي شدي عليه وانا اقولهم سيبوه
يعيش حياته سيبوه ملكوش دعوة طلع
عندهم حق انا دلعتك زيادة عن اللزوم
احمد بدموع وان**ار وندم حقيقي : انا
اسف والله حاولت اوقفه بس ما قدرتش
حسام : خلاص يا احمد شد حيلك وهتكمل
علاجك هنا ان شاء الله وتطلع وتتخرج
وتشتغل وتبقى بني آدم تاني خالص