الفصل الرابع

3573 Words
الفصل الرابع ... بقي اسر الذي كان يتابع الحوار من بعيد ثم تقدم نحوهم واحتضنها بحنان اسر :الف مبروح يا اغلى حاجة في حياتي ربنا يفرح قلبك يا عمري اعطاها اسر ظرف وقال اسر :افتحيه وما ان فتحته اسيل ورات ما به حتى ابت الدموع التوقف اسر بابتسامة وجع :دي كانت رغبتة ماما الله يرحمها اسيل بتذكر عبير :عارفين يا والد انا نفسي في ايه اسيل بمرح :في ايه قمر انت عبير :اول ما تخلصي امتحانات ونتيجتك تظهر نطلع احنا التلاتة عمرة قبل ما اموت اسر وهو يقبل يدها :بعد الشر عليكي يا ست الكل بعد عمر طويل اسيل وهي تحول مجرى الحوار اسيل :طب افرضي يا قمر ماجبتش مجموع عبير بنفس هدوئها :كل اللي يجيبه ربنا حلو يا روحي اسر :اللي تؤمري بيه يا ست الكل اسيل وقد فاقت من شرودها اسيل :الله يرحمها الجميع :الله يرحمها جلس الجميع يضحكون ويمزحون مع اسيل وطبعا سيف يشا**ها كالعادة لاحظت اميرة انسحاب حسام ووقوفه عند المسبح شاردا حزينا ولم لا فهو يعرف جيدا ما هو شعور فقدان الام وجدت نفسها تذهب اليه اميرة :ابيه حسام حسام وهو يلتفت اليها وتعلقت عيونهم ببعض كانهم لا يحتاجون للحديث لفهم بعضهم فلغة العيون كافية حسام :وحشتني اوي يا اميرة نفسي تاخدني في حضنها تاني نفسي اشكيلها من همي وان الدنيا صعبة اوي اوي الناس فاكرة اني اتولدت حسام الجارحي الشاب اللي اتولد في بؤه المعلقة الدهب واللي كلمته مسموعة حسام الجارحي اللي اكبر رجال الاعمال بيترعبوا من اسمه ضعيف اوي لا تعلم اميرة لماذا شعرت بكل هذه الغيرة لمجرد حديثه عن امرأة اخرى وهمت بالرحيل لولا صوته حسام وترقرقت الدموع في عينيه :عارفة يا اميرة انا مش فاكر منها حاجات كتير كل اللي فاكره حاجات بسيطة اوي وشوية حاجات انا اللي كنت بتخيلها لما طنط عبير الله يرحمها كانت بتحكيلي عنها واخذ صوته يختنق ويصبح مكتوما واشبه بالبكاء :وحشتني اوي يا اميرة لم يشعر بنفسه الا وهو يرتمي بين احضانها وشددت هي من احتضانها له فهي لا تعلم لماذا تشعر بكل هذا القلق عليه لماذا تريد مشاركته همه ظلوا هكذا فترة ليست قصيرة الى ان شعر حسام بما فعله وغضب من نفسه على ذلك فهي ليست زوجته وهذا حرام ابتعد بسرعة وهو يهم بالرحيل حسام :اميرة انا اسف جدا على اللي حصل مش هيتكرر تاني عن اذنك ظلت تنظر اليه بحزن الى ان اختفى طيفه ارادت ان تذهب خلفه وتضمه اليها اكثر فهي لا تعرف من منهما بحاجة الى ذلك الحضن ارادت ان تقول له لا تبتعد عني حسام انا لم انزعج منك انا احتاج اليك غادر حسام الفيلا بسيارته لا يعرف جهته كل ما يعرفه انه غاضب لما فعله ولرؤيتها له بتلك الحالة فهو دايما ما يتصنع القوة لكي يستطيع تحمل كل تلك الأعباء نوى اسر واسيل الذهاب لشقتهم ليخرجوا من هناك الى المطار لاداء مناسك العمرة رنا تحتضن اسيل :تروحوا وتيجوا بالسلامة يا حبايبي مي وهي تحتضنها :هتوحشيني يا قردة وهي تنظر الى اسر :تروح وتيجي بالسلامة يا ابيه هتوحشنا اسر :الله يسلمك يا مي خلي بالك من نفسك سيف يحتضن اسر :سلام يا كبير تروح وتيجي بالسلامة اسر :سلام يا سيف خلي بالك من نفسك سيف :سلام يا لولو ادعيلي انجح زيك كدة وحسام يطلعني من دماغه حتى مش لازم يطلعني عمره انا مش طماع ضحك الجميع على ذلك الا**ه الذي يحبه الجميع اميرة :تروحوا وتيجوا بالسلامة مع السلامة يا لولو مع السلامة يا باش مهندس اسيل :الله يسلمك اسر :الله يسلمك يا انسة اميرة اسر :وامال فين حسام يعني مش شايفه اختفى فين اميرة :شوفته طالع بعربيته من شوية اسر :اوكي انا هتصل بيه في الطريق اشوفه فين اسر :مش يلا بينا يا اسيل وانطلقا الى الشقة اسر وهو في الطريق اسر :حسام مش بيرد عمال برن عليه مش بيرد اسيل :ماتقلقش يا ابيه هتلاقيه مش شايفه بس اسر :لا انا عارف هو فين وانطلق الى حيث يذهب عندما تضيق به الدنيا ركن اسر السيارة عند كافيتريا في مكان قريب من حسام اسر :اسيل حبيبتي خليكي هنا في العربية ماتخفيش في ناس كتير هنا انا هروح اعمل حاجة بسرعة وهاجي اسيل :حاضر ذهب اسر الى صديقه وهو يسبه في سره اسر وهو في الطريق اسر : منك لله يا حسام انت ايه يا بني قلبك ميت ازاي تيجي هنا بالليل يا رب يكون ظني مش في محله ولكنه وجد سيارته مصفوفة اسر : مجنون والله العظيم مجنون حد يجي المقابر في الوقت ده دخل اسر وجده يجلس امام قبر والدته مهموم حزين شارد الذهن اسر : ليه كدة يا صاحبي تيجي في الوقت ده حسام: اسر ايه اللي جابك دلوقتي مش المفروض تروح ترتاح عشان عندك سفر بعد الفجر اسر : هو اللي يصاحب مجنون زيك يشوف راحة ليه يا صاحبي مابترميش همومك علينا ليه دايما مصر تشيل هم الكل لوحدك و تقف جمبنا كلنا وتحمل مسؤلية العيلة كلها لوحدك وماتشركناش مشاكلك حرام عليك نفسك يا حسام حسام : يلا يا اسر خلينا نمشي اسر في سره : مافيش فايدة فيك ابدا يا حسام هتفض كدة طول عمرك فحسام دائما ما يتحمل مسؤلية الجميع ويتحمل أخطاء الجميع فعندما كانوا صغار كان دائما ما يتحمل هو أي خطأ أمام الكبار يأخذ هو ال*قاب ولم يتغير شيء عندما كبروا انطلقوا بسيارة حسام إلى ان وصلوا الى أسيل نزل حسام وذهب إليها واحتضنها : تروحي وتيجي بالسلامة يا حبيبتي أسر : يا عم أخوها واقف أسيل وحسام في نفس واحد : اسكت انت أسر : كدة يا أسيل طيب حسام: سيبك منه ابقي طمنيني عليكي كل يوم وماتنسيش دواكي احتضن حسام أسر حسام : تروح وتيجي بالسلامة يا هندسة هتوحشني أسر : الله يسلمك يا حس خلي بالك من نفسك يا صاحبي انطلق كل منهم عند حسام ذهب حسام الي بيته و وقف عند المسبح شاردا في أميرته عند أسيل و أسر ذهب أسر و أسيل الى شقتهم اسر وهو يفتح باب الشقة و يحتضن كف اخته بين كفه دخل كل منهم ووجدوا كل شئ كما هو ظلت الذكريات الجميلة تمر أمام أعينهم فالش باااك أسر وهو يفتح الباب بسعادة : انا اتخرجت يا بيرو عبير وهي تخرج من المطبخ : لولولولولي الحمد لله يا حبيبي ألف مبروك أسر : هي فين أسيل أسيل وهي تقفز على ظهره وهو يلتقطها أسيل : لولو هنا يا ابيه فين حلاوتي أسر بضحك وهو يحملها : هو انتي منشار يا بنتي أسيل ببراءة : انا ده انا سكر أسر : طب يا سكر عايزة ايه عبير : ربنا يخليكوا لبعض يا حبايبي أسر وهو يقترب من والدته ويحتضن كفها ويقبله : ويخليكي لينا يا امي أسيل : ها فين الهدايا اسر : هخلي الصايغ يجيب حاجات اختاروا اللي انتو عاوزينه اسيل : لا يا ابيه هو انت مش عندك غير الدهب او الساعات أسر : اومال عايزة إيه يا لمضة يا أم ل**نين أسيل بزعل طفولي : انا لمضة وبل**نين اسر : اه وأوزعة أسيل وهي تذهب باتجاه والدتها : عاجبك كدة يا مامتي عبير : بيهزر معاكي يا لولو ماتزعلهاش يا أسر أسر : هو أنا جيت جمبها طيب يا ست أسيل هانم تؤمري بايه أسيل بانتصار : عايزة أطلع رحلة مع صحابي أسر : لا مفيش رحلات لوحدك اختاروا مكان على مزاجكم وهنروح احنا التلاتة أخذت أسيل تقفز من الفرحة أسر بحنان: طب وست الكل تؤمر بايه عبير : نفسي اعمل حج وعمرة ليا ولمحمود فاق أسر من شروده والتفت الى اسيل أسر بابتسامة واهية: يلا يا حبيبتي شوفي كنتي عايزة تاخدي ايه أسيل : عايزة اخد كل دهب ماما ومجوهراتها واوزعهم صدقة على روحها ماعدا الخاتم والكوليه اللي بابا الله يرحمه اتجوزها بيهم وهديهم ليك تديهم للي قلبك هيختارها ماما كان نفسها تعمل كدة أوي أسر بنفس هدوءه وهو يقبل رأسها بحنان :الله يرحمها ويغفر لها ويسكنها فسيح جناته يلا يا حبيبتي تقدمت أسيل الى غرفة والدتها وفتحت باب الغرفة ورجعت الي ذكرياتها مع والدتها فلاش باااك أسيل : مامتي مامتي اصحي بقى الدنيا بتمطر جامد اوي تعالي نشوفها عبير وهي تفيق : حاضر يا لولو انا صحيت بس تعالي هنا اتغطي معايا الدنيا برد اوي اسيل ببراءة: طب ما ابيه اسر بيذاكر برة في البرد ومش راضي يتغطى عبير: ادعيله يا لولو اسيل ببراءة: يا رب يتدفى تضحك عبير على براءة طفلتها : طب تعالي احكيلك حدوتة اسيل وقد فاقت من شرودها واقتربت من سرير والدتها وجلست على الارض بجانبه اسيل بدموع :وحشتني الحدوتة اوي... طب مين هيدفيني دلوقتي واخذت تلف جسدها بيدها وبدموع : الدنيا برد اوي من غيرك وقفت اسيل بتعب وجلست على طرف السرير وهي تتحسس وسادة والدتها اسيل: طب مين هيكويلي البالطو مش كنتي بتقوليلي انا اللي هكويلك البالطو بتاعك يا لولو ها مش وعدتيني ليه خلفتي بوعدك انتي عارفة يا ماما انتي كويتي ايه واخذت شهقاتها تعلو : انتي كويتي قلبي كويتي قلبي اللي كنتي دايما لما نرجع من عند الدكتور تقوليلي انتي عارفة يا لولو قلبك اللي الدكاترة بتقول عليه انه تعبان وضعيف ده اجمل قلب في الدنيا ومش كنتي بتدعيله وتقوليلي ربنا يفرحه اهو مش قادر يستحمل و تعبان فعلا من غيرك يا ماما يقف اسر على باب الغرفة يستمع لتلك الحزينة على فراق والدتها وقرر تركها تبكي لعل الدموع تشفي جراحها في حديقة اقل ما يقال عنها انها الجنة تجلس امرأة شديدة الجمال شديدة البياض عيونها خضراء ووجهها يشع منه النور وترتدي مالبس بيضاء جميلة وتقترب منها اسيل المرأة : لولو حبيبتي اسيل : انتي مين تبتسم السيدة تحت نظرات الاستغراب من أسيل المرأة : مش عارفاني يا لولو أسيل باستغراب وبدون وعي : ماما تبتسم لها عبير أسيل بفرحة : ماما حبيبتي انتي سيبتيني ليه عبير : أنا ماسيبتكيش يا قلبي أنا بس سبت الدنيا الوحشة هنا حلو أوي يا لولو أسيل : انتي عارفة يا مامتي أنا نجحت وجبت مجموع عالي زي مانتي كنتي عايزة وكمان هروح انا واسر نعمل عمرة ليكي ولبابا عبير : ربنا يسعدك يا قلب ماما أسيل : طمنيني عليكي يا ماما عبير : أنا الحمد لله كويسة خالص يا حبيبتي وقابلت محمود هنا والحبايب كلهم ربنا يجمعنا في الجنة إن شاء الله يا حبيبتي خدي بالك من نفسك يا لولو وسلميلي على اسر وخليكي جمبه يا لولو هو مش قوي زي مانتو مفكرين ده طفل بس هو اللي اتحمل المسؤلية بدري وقوليلو ماما راضية عنك يا نور عيونها وعيشي يا لولو وماتعيطيش وانا جمبكوا يا قلبي أسيل : حاضر يا ماما ، ماما ماما انتي روحتي فين مامتي تستيقظ أسيل على صوت أسر أسر : أسيل أسيل اصحي يا حبيبتي الفجر بيأذن يلا يا حبيبتي عشان نصلي ونمشي اسيل بنعاس : ماما ماما أسيل وقد فاقت وهي تحتضن أخيها : شوفتها يا أسر شوفتها جاتلي وهي فرحانة بيا وبتسلم عليك يا أسر وبتقولك انها دعيالك وكانت حلوة اوي ومنورة وصغرت 30 سنة انا معرفتهاش الا لما قالتلي لولو حبيبتي عرفتها من صوتها أسر وهو يحتضنها أسر : طب يلا يا حبيبتي نصلي ونمشي انطلقا الى المطار لاداء مناسك العمرة في فيلا الجارحي في غرفة الطعام حسام: مب**ك يا سيف انت نجحت نتيجتك ظهرت وأنا جبتهالك من الكنترول يلا بقى يا بطل عشان تشتغل وتبدأ تدريب مع اللي هيدربوا مي :مب**ك يا سوفا وهي توجه كلامها لحسام مي : طب اميرة معاه في نفس الكلية جبتهالها حسام وقد ظهرت ملامح الغضب على وجهه ويحاول التظاهر بالامبالاة حسام بلامبالاة : مش عارف كويس انك فكرتيني هبقى اشوفها شعرت رنا بالاستغراب من حال ابنها فمنذ حفلة اسيل ويبدوا حزينا دائما ولا يجلس بالبيت كثيرا مي: طيب يا ابيه سيف : طب ماتجيبها معانا يا حسام تتدرب على مانتيجتها تظهر حسام بغيرة وغضب واندفاع : تدرب على إيه على خيبتها دي طلعالي بمادتين لولا إني لحقتها من الكنترول كانت شالتهم الكل باندهاش من ذلك العاشق العنيد رنا بخبث : انت مش لسة قايل انك ما افتكرتش تجيبها حسام وقد شعر بالذي تفوه به : ها انا ماشي ورايا شغل واعمل حسابك هتبدا من بكرة تدريبك وابقى هات معاك اميرة هانم جلس ثلاثتهم يحملقون ببعض دون فهم ثم انفتحوا في الضحك سيف وهو يقلد اخاه : اه صحيح كويس انك فكرتيني هبقى اشوفها مش قد الحب بتتنيلوا ليه هاهاهاها لا وسي حسام غيرته مني هتموته بس هو مابيشوفش نفسه في المرايا ده انا نفسي بكراش عليه عند اميرة الجالسة في الشرفة شاردة في ذلك الحسام وتصرفاته الغريبة لم يعاملها بكل هذا الجفاء فكلما تذهب الى هناك يتحجج بانه لديه عمل ولا يراها ولا يجلس معها فاقت على رنه هاتفها رنا : مب**ك يا ميرو انتي نجحتي حسام جابهالك انتي وسيف نجحتوا اميرة بشرود : حسام وقد سمعتها رنا واخذت تداري ضحكتها رنا : اه يا حبيبتي ابيه حسام جابهالك افرحي بقى وعندي ليكي مفاجأة تانية اميرة : ايه هي قولي يا طنط بسرعة رنا: تعالي الصبح عشان تروحي انتي وسيف الشركة عشان تدربوا اميرة بفرحة : بجد يا طنط ميرسي بجد مش عارفة اقولك ايه وانهت المكالمة اميرة في نفسها بدهشة : طب ليه ما كلمنيش هو ليه وبعدين نجحت ازاي ده انا فاضية من غير ولا HRسايبة ورقة ال مفيش ولا كلمة Marketingكلمة ولا صح يلا مش مهم المهم اني نجحت الحمد لله praise my God واخذت تحضر ملابس للذهاب للتدريب وفي الصباح الباكر حسام: انا هروح الشركة وهم يعلمون انه لا يريد رؤيتها وبغيرة شديدة حسام: تعالى معايا وانا هبقى ابعت السواق يجيب اميرة سيف يحب مشا**ته سيف : لا اسبقني انت انا هبقى اجيب اميرة واجي وبعدين لسة بدري نظر له حسام نظره جعلته يقول وسط ضحكة رنا التي تحاول اخفاءها سيف : انا اصلا في الشركة يلا يا باشا ده حتى التدريب لازم يبقى قبل ما الناس تروح الشركة والشركة تتفتح اصلا ويكمل بمرح: قولي يا حس اول مرة تروح الشركة 7 يعني هو انت قررت تفتح الشركة بنفسك بدل السيكيورتي وهنا انفتح في الضحك كل من مي و رنا وانطلق حسام و سيف سيف في نفسه : ماتتحرقوا في بعض ابو الحب الي يمشيني 6 ونص ده من قبل ما افطر وبعدين ذنبي ايه انا اني حليوة ومطقطق والبنات بتجري ورايا وصلوا الى مكان ما واوقف حسام السيارة موظفة باسلوب مهذب الموظفة :حسام بيه اتفضل اللي حضرتك طلبته واعطته اكياس كثيرة يبدوا انها ملابس حسام : شكرا يا انسة واعطاها مبلغ من المال وانطلقت السيارة سيف بمرح :ايه ده يا حس يا حبيبي حسام بجدية لا تقبل النقاش : دول لبس فورمال هتديهم لاميره على اساس انت اللي اشترتهم لها يكمل في سره بدل ما اقتلي كل يوم موظف ولا اتنين شعر سيف باخيه ولم يرد مضايقته : حاضر يا حسام في فيلا الجارحي وصلت أميرة الفيلا اميرة وهي تقبل خذ رنا : صباح الخير يا انطي رنا : صباح الخير يا ميرو مي : طب مي ايه مافيش حاجة حلوة أميرة بمشاغبة : انتي نتيجتك طلعت ونجحتي زي مي : يعني مامتي هي اللي نجحت رنا بمزاح: في ايه بت انتي انا نجحت من زمان رنا: يلا يا قلبي افطري وسيف هيبعتلك السواق و تعمدت ذكر سيف لترى ما تخبيه عيونها اميرة : ايه ده هو ابيه حسام مشى رنا وقد شعرت بالفرحة الشديدة رنا : اه يا حبيبتي هو وسيف مي : انتي هتروحي الشركة كدة يا ميرو اميرة : اه انا قولت البس حاجة فورمال ومقفولة عشان ده مكان رسمي وكدة وبعدين انتي عارفة ابيه حسام بيتتلككلي مي في سرها : لا مهو باين فعلا هو مش هيتلككلك ده هيقتلك يا عينيا يا رب يا حسام تفضل بعقلك مننا ?? اميرة : انا ماشية شكل السواق برة رنا :سلام يا ميرو ربنا يوفقك يا قلبي مي ورنا في نفس واحد : ربنا يستر في الشركة في غرفة اجتماعات كبيرة ويراسها واحد من اكبر الموظفين في الجارحي جروب وهو مازن مؤمن مازن للمتدربين: طبعا انتو عارفين يعني ايه الجارحي جروب والتدريب هنا بيكون ازاي حسام بيه معندوش دلع وكلو هنا بيمشي بالقوانين واللي هيتاخر او يخترقها هو اللي هيخسر وقام بتقسيمهم على جروبات واخذ ينادي الاسماء مازن : واخيرا انسه اميرة محمد السيوفي والاستاذ سيف احمد الجارحي والانسة ميس محمود السيد في الجروب بتاعي اميرة في سرها : الله يخربيتك يا ميس اتاخرتي ليه يا زفتة طبعا ميس انتو عارفينها صديقة اميرة وهي من اوائل الدفعة وأتت للتدريب معهم مؤمن : هي فين الانسة ميس وتحول صوته للغضب مازن بعصبية : انا معنديش التسيب ده انا لولا ان فيه توصية جامدة من حسام بيه ان حضرتكوا تدربوا تحت ايدي انا مكنتش وافقت انا مش بدرب اساسا ده اسمه تهريج أميرة : والله يا فندم هي مش من عادتها انها تتاخر سيف : معلش يا مازن باشا المرة دي بس مؤمن :المرة دي بس يا سيف عشان انت عارف معزتك عندي سيف : حبيبي والله يا مازن أميرة في نفسها: لا واضح فعلا النظام و انها مش بالواسطة و بالقوانين ميس وهي تنهج وتحاول تهدأة نفسها ميس : اسفة والله يا فندم على التاخير مازن : اول واخر مرة و بدا يشرح لهم بعض الأعمال مازن : بس وبكدة انتو تقدروا تنفذوا اللي شرحتهولكوا دلوقتي كل واحد هياخد مشكلة وينفذها فالتدريب في شركة الجارحي يختلف عن باقي الشركات فهم يدربون عدد قليل جدا من أوائل كليتي الهندسة والتجارة لكي يخرجوهم كفؤ وهذا ما يميز شهادة تدريب الجارحي عن باقي الشركات فيكون التدريب في احدى شركات الجارحي هو حلم الطلاب والخريجين ويكون التدريب عن طريق تكليفهم بمهام فعلية ولكن بعد تعليمهم عن طريق أحسن الخبراء مازن : عن اذنكوا شوية وراجع نفذوا اللي اللي معاكوا على casesأنا قولتوا في ال ما اجي مش هتاخر ميس : إيه المز الغاضب ده يالهوي يا أميرة أميرة بمزاح : اتهدي المز ده كان هياكلك بس لولا ستر ربنا وان سيف اتدخل ميس بعشق : اخس عليك يا سيف كنت سيبتو ياكلني أميرة بضحك : يا عيني يا بنتي ده انتي حالتك صعب أوي وض*بتها اسفل راسها ميس بخضة : ليه كدة يا غلسة فوقتيني اميرة : هههههههههههه الالالال ده احنا واقعنا وفزعوا على صوت مازن مازن بغضب: على فكرة انا قولت تراجعوا اللي قولته مش اتكلموا زي سيف ما بيعمل مازن مؤمن شاب مكافح توفي والداه في حادث وهو طفل ولم يكن له اقارب لذلك تربى في ميتم خريج تجارة سبق له الزواج ولكن انفصل عن زوجته لاسباب كثيرة ومن وقتها مضرب عن الزواج صارم جدا في عمله مقرب من عائلة الجارحي ويثقون به وخصوصا حسام فهو صديقه منذ زمن ويمسك منصب كبير وراتب كبير جدا في شركات الجارحي مازن : أيوة يا حسام بيه وهو يرفع سماعة هاتفه حسام: ابعتلي أنسة أميرة على مكتبي مازن : تحت أمرك يا فندم مازن :أنسة اميرة حسام بيه منتظرك في مكتبه أميرة باستغراب : ليه مازن : معنديش معلومات والله في مكتب حسام تطرق اميرة الباب بعد ان سمحت لها السكرتيرة بالدخول أميرة : خير يا أبيه حضرتك طلبتني حسام وكاد أن يصرخ بها لهذه الملابس ولكن تناسى غضبه وقام من مكتبه حسام بارتباك: خير يا حبيبتي تنظر أميرة له باستغراب وفي عقلها ما هذا البني آدم الغريب لا يتحدث معي ولا يعيرني اهتمام وبالوقت ذاته يهتم بأدق تفاصيل حياتي قاسي وع**د ولكنه حنون جدا وتكمل و انا لا اقل عنه جنونا فانا لا اريد الابتعاد عنه برغم من اني اكره ان يتحكم بي احد ولكني أحب تحكماته وأعشق جنانه وحنانه ما هذا يا ترى أما حسام فقد ظل ينظر إليها وهي شاردة بالم وهو يقول بداخله كيف أخبرك صغيرتي اميرة : أبيه حسام حسام بانتباه وحنان : أميرة انا عايز اقولك حاجة اميرة بقلق : خير يا ابيه حضرتك بتقلقني حسام : لازم تمسكي نفسك بابكي في المستشفى وعايز يشوفك اميرة وهي لا تستوعب اميرة : بابي مين يا ابيه بابي لسة مكلمني الصبح وقالي انه كويس وقالي انه هيتاخر شوية في امريكا حسام اغمض عينيه وهو يتذكر انه قد علم ان والدها خسر كل أمواله في البورصة وأصابته جلطة حين علم أنه خسر كل أمواله وأنه سيحجز على كل ممتلكاته بما فيهم الفيلا وهو بين الحياة والموت في أمريكا حسام : أميرة حبيبتي مش يلا بينا عشان أوصلك المطار تشوفي باباكي وهو عايز يشوفك أميرة : وهي تنظر إليه بضعف وان**ار انت مش هتسيبني صح حسام : صح يا حبيبتي يلا بينا مامتك وأحمد سبقونا في الطيارة اللي فاتت وانطلقوا الى المطار بعد انتهاء اليوم في فيال الجارحي رنا : سيف هو أخوك فين سيف : هو انتي ما تعرفيش وقص على والدته ما حدث رنا بحزن : لا حول ولا قوة الا بالله رنا : هو عيال عمك هيرجعوا امتى يا سيف سيف : بيقولوا هيجوا قبل رمضان بيومين يعني اسبوع وشوية رنا : ربنا يجيبهم بالسلامة واكملت بحزن ربي اني لا اسالك رد القضاء ولكني اسالك اللطف فيه في أمريكا في المشفى تصعد اميرة الى الطابق الذي فيه عائلتها ومعها حسام فتجد أحمد أخيها يجلس مسند راسه الى الحائط ومغمض العينين وعينيه تزرف الدموع وأمها تبكي اميرة وهي تنظر الى حسام ثم تجري إليهم أميرة بقلق : مامي في إيه يا مامي مامي ردي عليا رحمة : باباكي مات ومات يا اميرة وماسبش حتى فلوس المستشفى ولا فلوس تذاكر الطيران بعد ما حجزوا على فلوسنا وأخذوا كل حاجة حتي الفيلا يعني لما نرجع ده لو لقينا تمن التذاكرهنعيش في الشارع يا أميرة أميرة وهي لم تسمع اي كلمة مما قالته والدتها لم تسمع الا أن والدها مات وهي حتى لم تراه لم تسمع صوته قبل الموت اميرة بتوهان وتنظر الى حسام الذي ينزف قلبه على طفلته التي مات والدها اميرة : ده ما استنانيش يا حسام سابني يا حسام سابني بقيت لوحدي ليه يا بابي ليه ده انت طول الوقت كنت بعيد عني ماعرفتش تستناني شوية ليه ااااااااااااااه ااااااااااااااااااااه وسقطت بين يديه وحملها وطلب لها الطبيب بعدها قام ببعض الاجراءات وحجز تذاكر الطيران وجهز كل شيء لدفن الجثة بمصر حسام وهو يجلس أمامها وهي مستلقاه غائبة عن الوعي حسام: أسف صغيرتي لم أستطع ان أحمي ذلك القلب من ال**ر أسف صغيرتي على ما عشتيه من وحدة أسف على أخ مستهتر وأم لا تعرف ماهي الرحمة لا تستحق أن تسمع كلمة أمي لا تمت للإنسانية بصلة نعم انها و**ة عار على الانسانية انها حزينة نعم حزينة ولكن ليس على زوجها بل على الثروة يالله كن في عون تلك الع**دة اوعدك صغيرتي ساحميكي لآخر نفس في حياتي سأحميكي حتى من نفسي فانتي نفسي أميرتي انا غير قادر على العيش بدونك وقبل جبينها شعر بتململها حسام : أميرة حبيبتي فوقي أميرة : ماتسبنيش يا حسام أوعى تسيبني خليك جمبي حسام :أنا جمبك وهنا.دخلت رحمة رحمة : يلا بينا أحمد يساند اخته وانطلقوا الى المطار وانتهوا من العزاء وذهبوا الى منزلهم الذي سيتركوه خلال يومين في الصباح وهي تشعر انها اصبحت مسؤلة عن البيت نعم فاخيها لا يستطيع فعل شئ فهو مستهتر ولم يبقى الا هي التي يجب عليها تولي المسؤلية الكاملة في الصباح ياتي حسام وتنزل اميرة وهي بائسة تتصنع القوة وترتدي الاسود لمقابلته
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD