بارت12

2209 Words
في بيت عزام وقد وصل شمس وحازم وهنا ولي لي فريده : حمدالله علي سلامتكم حازم : الله يسلمك انا اسف عارف اننا متقلين علي حضرتك فريده : متقولش كدا انت زي شمس ولي لي زي هنا ولميس وقامت فريده باحتضان لي لي فوجدتها ضعيفه حزينه وتائهه فريده : شدي حيلك عارفه انه صعب بس هيعدي وانا جنبك امك التانيه لي لي وقد احست بحب فريده : شكرا لحضرتك فريده : عارفه انه صعب بس ياريت تقوليلي ماما ونشيل الالقاب لي لي بأعين دامعه : ماشي ياماما فريده وهي محتضنه اياها خرج عزام من مكتبه عزام وقام باحتضان حازم : انا معاك متشلش هم حاجه وذهب للي لي واخذها في حضنه : تعالي يابنت الغاليه انا عارفه انك متعرفنيش بس غصب عني وهنقعد اكيد وهنحكي بس المهم ترتاحي دلوقتي فريده : هنا خدي لي لي وريها اوضتها شمس : وانت تعالي ياحازم اوريك اوضتك حازم حاملا امتعته وشمس حاملا امتعه لي لي شمس وقد اشار لحازم لغرفته : دي اوضتك قصاد اوضه لميس عارف انها صغيره شويه بس معلش لان الاوضه الكبيره كانت للي لي حازم متفهما : انا تعبتك ياشمس متشكر جدا ومتشكر لاهتمامكم بتفاصيل تفرح اختي انا مش هحتاج اوض كبيرة انما هي كبنات بيهتموا بالحاجات دي شمس : م انا قولت كدا ف قولت لماما تجهزهم لحد م نييجي يلا ادخل جوا ارتاح ورص هدومك وانا هروح اوديلهم الشنطه وتركه وذهب لغرفتها التي كانت بجانب غرفته وهذا سبب اختياره لها وليس بسبب مساحتها شمس : اتفضلي الشنطه اهي لي لي بنظره تخلو من التعبير : شكرا هنا : شكرا ياحبيبي يلا روح ارتاح وانا هرص معاها الهدوم شمس : ماشي ولو احتاجتي حاجه انا موجود مش هروح الشركه النهاردة هنا : ماشي ياحبيبي منتحرمش منك وتركهم وذهب هنا : اوضتك جنب اوضه شمس علي فكرة وحازم اوضته قدام اوضه لميس بس هي مش موجوده دلوقتي اكيد في الجامعه لما تيجي هتتعرفي عليها لي لي : انشاء الله وفين بناتك مش هما نايمين هنا المفروض هنا ممازحه : اكيد طالما في هدوء في البيت لما جينا ف شريف جه اخدهم الصبح وداهم المدرسه بس هجبهملك بليل بس انتي اللي متزهقيش بس لي لي بموده : اكيد مش هزهق مستنيه اشوفهم من اول مرة حكتيلي عنهم هنا : طب يلا نخلص الشنطه لي لي : انا تعبتك ياهنا معايا ومش هنسالك وقفتك دي هنا : قولتلك انتي اختي متقوليش كدا ويلا بطلي غلبه علشان نخلص واسيبك ترتاحي لي لي : ماشي يلا وبعد ان انتهوا من ترتيب ملابسها واشيائها تركتها وذهب لكي ترتاح هنا : انا ماشيه ياماما هعدي علي البيت اغير هدومي واروح اشوف المستشفي فريده : عارفه انك تعبتي ربنا يجعله في ميزان حسناتك هنا : برغم معرفتي الصغيرة بيها الا انها دخلت قلبي وبعتبرها اختي ف اللي عملته دا واجب عليا فريده : ودخلت قلبي كمان ربنا يصبرها هي وحازم هنا : اللهم امين هامشي انا بقي وهاجي بليل ومعلش غلبتك بالبنات فريده : ابدا فضلو يلعبوا مع لميس في اوضتها لحد م ناموا هنا : ماشي ياحبيبتي انا ماشيه سلام فريده : مع السلامه فريده وقد ذهبت لرؤيه عزام فريده : ناوي علي ايه عزام : ولا حاجه اهم حاجه انهم بقو عايشين معايا سيبي كل حاجه تاني تمشي ب*روفها فريده وهي شاكه فيما يجول بعقل زوجها : ماشي ياعزام ربنا يسترها .................. وعندما حل المساء وقد اتت هنا مع شريف وبناتها هنا : مساء الخير فريده : مساء النور هنا : اومال فين لي لي فريده : في اوضتها منزلتش من ساعتها هنا : وحازم وشمس فريده : حازم في اوضته برضو وشمس في اوضته هنا : طب هطلع اناديهم فريده : ونادي للميس برضو لانها جات وطلعت اوضتها ومشافتش لي لي او حازم لسا هنا : ماشي ياماما وخلي داداه ساميه تحضر عشاء خفيف علشان لي لي وحازم مأكلوش حاجه من يومين غير فطار بسيط فريده : حاضر لحد م تنزليهم يكون جهز وهتصل بأبوكي علشان ييجي يقعد معاهم ويتطمنو بوجوده لانه عند عمك عادل وقد ذهبت هنا لكي تري الجميع بغرفهم في غرفه شمس لانها الاولي هنا : شمس انت صاحي وقام بفتح الباب شمس : ايوة ياحبيبتي صاحي فهو لم يستطع النوم خوفا ان تحتاجه ولم يسمعها هنا : طب روح لحازم شوفه وانزله تحت شريف تحت وبابا عند عمو عادل وماما هتتصل بيه ييجي وانا هشوف لي لي ولميس شمس : ماشي وتركته وذهبت للي لي وهو ذهب لحازم هنا : لي لي انتي صاحيه لي لي : اتفضلي ادخلي ياهنا وقد دخلت هنا ووجدتها جالسه علي سريرها حزينه هنا : مالك قاعده كدا ليه حاسه بتعب او حاجه لي لي : لا متقلقيش انا مش جالي نوم بس هنا : طب قومي البسي يلا علشان ننزل تحت شريف والبنات تحت ولميس هنا بس هروح اناديها من اوضتها ف البسي ويلا علشان تتعرفي عليهم لي لي : ماشي روحي وانا هحصلك وتركتها هنا وذهب لتري لميس هنا : لميس لميس : ادخلي ياام البنات هنا : ميه مرة اقولك بطلي ام البنات دي لميس ضاحكه : ليه هو انتي متبريه منهم ولا ايه هنا : بعد الشر وبطلي غلبه وقومي البسي علشان تتعرفي علي لي لي وحازم ولاد عمتك لميس : مافيش حد هيفهمني الحكايه ايه هنا : انزلي بس وبابا زمانه جاي هخليه يحكيلكم كل حاجه لميس : ماشي وتركتها تستعد ونزلت هنا : ماما اتصلتي ببابا ولا لسا فريده : لا لسا هنا : خلاص انا هتصل عليه وقامت بالاتصال بوالدها هنا : ايوة ياحبيبي احنا ف البيت اهو وماما بتقول انك عند عمو عادل ياريت تجيبه معاك هو ودانا علشان يبقي الكل موجود ويتعرفو علي بعض عزام وقد اعجبته فكرة ابنته : عندك حق ماشي احنا جايين سلام يابنتي وقد اغلقت معه الخط وذهبت لتري زوجها هنا : بابا جاي وهيجيب عمو عادل ودانا معاه علشان الكل يتعرف علي بعضه شريف : ربنا يستر والليله تعدي علي خير هنا : يارب اومال فين البنات شريف : بيلعبو في الجنينه برا اثناء حديثهم نزلت لميس لميس : اهلا اهلا بابوالبنات شريف ضاحكا : يابنتي ارحمينا بلقبك دا لميس : والله ابدا لايق عليكم وبعدين فين البشر اللي هنا هنا : زمانهم نازلين وبابا زمانه جاي مع عمو عادل ودانا لميس لنفسها : دانا ياساتر يارب هو شكله يوم هباب فهي الاخري لا تحب دانا ولكن لا تهتم بها ع** دانا ف تفكيرها هو اذيه لميس وقد نزل شمس ومعه حازم لميس لنفسها : ايه الواد المز دا بقي دا ابن عمتي بطلي هبل دا باينله رخم شمس : مساء الخير الكل : مساء النور شمس : حازم اعرفك دا شريف طبعا شوفته ودي لميس اختي حازم : اهلا وسهلا ولم يعير لميس اي انتباه مما اغاظها لتجاهله لميس الجبالي فمن يجرؤ علي ذلك حازم : فين لي لي هنا : نازله دلوقتي وبالفعل لم تكمل جملتها وقد نزلت لي لي وكانت ترتدي فستان بسيط اسود وحجابا اسود مما ازادها جمالا ولكنه جمال حزين شمس لنفسه عندما رآها : شكلك هتخليني اموت حد يابنت عمتي لي لي : مساء الخير الكل: مساء النور هنا : لي لي دي لميس اختي ودا شريف جوزي لي لي وقد قامت بمصافحه لميس : ازيك مبسوطه اني شوفتك لميس رغم غرورها الا انها طيبه القلب مثل والدايها فقامت باحتضانها لميس : وانا اكتر مبسوطه اني بقي ليا اخت وهنتسلي سوا اكيد علشان مقولكيش معاناتي يابنتي عايشه مع شمس وماادراكي وشمس مما جعل الجميع يضحك وهنا سعيده بمبادرة اختها شمس بنظرة ناريه : لميس مما افزعها لميس : ياما شوفتي بقي بعينك فضحك الكل مرة اخري بينما هي اكتفت بابتسامه مجامله لها لي لي : اكيد هنبقي صحاب واخوات انا معنديش غير حازم ومشغول طول الوقت ووجودك هيفرحني فقامت باحتضانها مرة اخري لي لي : ازي حضرتك ياشريف شريف : من غير حضرتك انتي بنت عمتي برضو لي لي : حاضر فريده : متجمعين عند النبي ياحبايبي الكل : عليه افضل الصلاة والسلام فريده : اتصلي بابوكي تاني ياهنا واثناء حديثها وصل عزام ومعه عادل ودانا عزام : انا وصلت خلاص عزام وقام باحتضان لي لي : عامله ايه دلوقتي البت لميس ضايقتك لي لي : كويسه ياخالو لا ابدا دي انا حبيتها جدا لميس متصنعه الحزن : جرا ايه ياسي بابا شويه مايا ولينا ياخدوك مني وشويه لي لي هو انت لقيتني عند باب جامع ولا ايه مما اضحك الكل عزام ضاحكا : مش فاكر مما اضحك لي لي علي مشا**ات لميس وخالها عزام : لي لي دا عمك عادل ابو شريف ودي بنته دانا لي لي مصافحه اياهم : اهلا وسهلا دانا بتكبر ملحوظ : اهلا وسهلا انتي بقي اللي بيقولو عليها بنت عمتي لميس : اه هي دي ومش بس كدا بقت تحت حمايه عزام الجبالي وشمس الجبالي يادانا يعني زيها زيي هنا متداركه الموقف : خلاص يابنات لي لي وقد احست وجودها غير مرغوب فيه من عادل وابنته لي لي : فين البنات ياهنا هنا : في الجنينه لميس : طب تعالي نطلع نشوفهم وقد خرجو ليجدو الفتيات يلعبوا فقامو بالعب معهم بعد ان عرفت لميس لي لي عليهم ............. شمس وقد انتابه شعور بانه لايريدها ان تفارق انظاره شمس : يلا ياحازم نطلع برا دانا باسلوب متصنع رقيق : وانا كمان ممكن اجي ياشمس فهي تحبه او بالاحري تريد ان تمتلكه ولكنها ليست نوعه فلا يعيرها اي اهتمام شمس وقد احس بكرهها للي لي مما اغضبه ولكن لن يستطيع قول شي لها شمس : ابقي تعالي مع هنا مما احرجها هنا : خلاص يادانا هشوف ماما وجايه معاكي دانا بغيظ : طيب خرج شمس وحازم ليراها وجدها تلعب مع البنات والسعاده ظاهرة علي وجهها فكانت اول مرة يراها تضحك هكذا وتمني ان تدوم هذه اللحظه ولكن عندما رأته صمتت وتوقفت عن اللعب مما احزنه انها لا ترتاح بجواره حازم ممازحا شمس : ايه النظام شمس : مش فاهم حازم : اقصد بنت عمك يعني بتعاملهاكدا ليه **فتها يابني شمس : اه قصدك دانا دي بنت متدلعه زياده عن اللزوم ومفكرة اني ممكن افكر اتجوزها حازم بخبث : شكلها مش بطال وايه المانع شمس : مش بالشكل بالروح واكمل حزينا انا مرة واحده في روح جذبتني ومحصلش نصيب مكملا لنفسه واهي المرة التانيه حصلت بس خايف حازم : سرحت في ايه شمس : ها ولاحاجه حازم : مش معني ان مرة فشلت ومكملتش يبقي متحاولش تاني مقصدش دانا لاني متقبلتهاش برضو خاصه بمعاملتها لاختي بس اقصد عامه ادي لنفسك فرصه تانيه شمس: اولا محدش يقدر يكلم اختك وحش ثانيا موضوع فرصه تانيه سيبها لظروفها حازم : ماشي صحيح مراد اخباره ايه شمس : كويس وكان عايز ييجي يعزيك بس قولتله يستني لما ترجع الشغل حازم متفهما : خير ماعملت هنا وقد خرجت مع دانا لميس بصوت تسمعه لي لي لميس ضاحكه : تحسي الهواء اتسحب لي لي بعدم فهم : هواء ايه ولكنها عندما رأت دانا فهمت لي لي : عيب يابنتي شكلكم مافيش كيمياء بينكم لميس ضاحكه : ولا فيزياء وحياتك لي لي مبتسمه : دا انتي فظيعه لميس : ممكن اطلب طلب لي لي : اتفضلي لميس : ممكن تقلعي الاسود الحزن في القلب لي لي : مش دلوقتي لسا لما احس اني قادر اتجاوز هقلعه لميس ضاحكه : وطلب كمان لي لي : قولي لميس : لو دانا او اي حد تاني فكر يضايقك متسكتيش المرادي انا رديت عليها وهي زي التعبان هتحاول لي لي : اولا شكرا اللي انتي عملتيه ثانيا متخافيش عليا لو انتي لسانك طويل في الهزار ف انا لساني طويل في الخناق بخانق مع اي حد مش بيهمني طالما علي حق بس دلوقتي معنديش طاقه لاي حاجه لميس ممازحه : ايوة ياواد ياجامد دا انتي طلعتي مسيطرة بقي ايه دا يخربيت الرخامه فنظرت لي لي الي مكان ماتنظر لميس وجدت دانا تجلس بجانب شمس وتحاول التقرب له ولكنه واضح انه يتجنبها لي لي وقد احست انها منزعجه لمحاولات دانا في التقرب من شمس ولكنها تجاهلت مشاعرها لميس : البت دي مستحيل تتغير لي لي : مالها لميس : انتي مش شايفه هتموت علي شمس بس هو مش معبرها وبتحاول بكل الطرق وبرضو مافيش اي اهتمام منه بس مش راضيه تفهم دا ومتأمله انها تتجوزه مش راضيه تستوعب انها مش نوعه المفضل لي لي : وانتي عارفه نوعه المفضل لميس ضاحكه : بصي هو تقريبا كان لاقاه بس الموضوع مكملش دا تخميني لحاله السواد اللي عايش فيها بس الحقيقه هنا بس اللي تعرفها واكيد مراد صاحبه المقرب لي لي وهي تتذكر كلامه اثناء نومها او بالاحري عندما كانت تتظاهر بالنوم : ماعلينا تعلي ندخل نشوف طنط اقصد ماما بتعمل ايه لميس بمحبه ومزاح : انا مش هقولها انك قولتي طنط علشان مقولكيش علي عقاب ماما دي فيها حرمان من عشاء لي لي بابتسامه : ربنا يخليكي لينا مش عارفين نودي جمايلك دي فين يلا ندخل واخذو البنات وذهبو اتجاه شمس وحازم ودانا وهنا هنا : علي فين لميس : لي لي قالت نشوف ماما هنا : ماشي وانا جايه معاكم موجهه كلامها لشمس وحازم ودانا هنا : هتفضلو هنا ولا هتتعشوا دانا : هنقعد وقبل ان تكمل كلمتها شمس : لا جايين علشان هنموت من الجوع مما اضحك لميس علي احراج اخاها لدانا واسعد لي لي ولكنها اخفت هذا ولكنه لاحظه واسعد ايضا بها ولكنه ايضا اخفي مشاعره وقد ذهبوا للداخل ووجدو فريده والداده قد وضعوا العشاء عزام بمحبه : تعالي جنبي يالي لي ومن هنا ورايح دا مكانك علي السفرة رغم انه مكان لميس الا انها تفهمت بمحبه لميس مشا**ه اباها : مش هتقولي برضو لقيتني علي اي جامع عزام ضاحكا : يابت اتكلمي جد شويه وبعدين م انتي قعدتي علي الكرسي دا كتير اظن زهقتي لميس ضاحكه : تصدق اقنعتني خلاص انا هقعد جنب لي لي فكان هذا مكان شمس فوجدته ينظر لها نظرته الناريه لميس : اقصد جنب شمس اخويا حبيبي ف جلس الجميع وكان حازم يقابل لميس وفريده تقابل لي لي وجلس الجميع يتناولون العشاء وكانت دانا تستشيط غيظا لجلوس شمس بجانب لي لي ومر اليوم بسلام وذهب كل شخص الي غرفته ليفكرو في احداث اليوم وما سيحدث ..........
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD