الفصل التاسع عشر

1797 Words
(١٩) أتحدى.. من إلى عينيك، يا سيدتي، قد سبقوني يحملون الشمس في راحاتهم وعقود الياسمين.. أتحدى كل من عاشرتيهم من مجانين، ومفقودين في بحر الحنين أن يحبوك بأسلوبي، وطيشي، وجنوني.. أتحدى.. كتب العشق ومخطوطاته منذ آلاف القرون.. أن تري فيها كتاباً واحداً فيه، يا سيدتي، ما ذكروني أتحداك أنا.. أن تجدي وطناً مثل فمي.. وسريراً دافئاً.. مثل عيوني أتحداهم جميعاً.. أن يخطوا لك مكتوب هوىً كمكاتيب غرامي.. اخذها اولا الى مول شهير للمحجبات واصر عليها ان تشترى ماتشاء رغم رفضها الشديد _روان المظهر بقى شئ اساسى فى حياتنا روان بغضب ..وماله مظهرى مش عجبك ولا ايه .هو تمام بس ده استايل يليق ببنت جامعية بسيطة .لكن انتى دلوقتى زوجة رجل اعمال وهتحضرى معايا لقاءات وعشاءات عمل وحفلات ولازم تغيرى استايلك سحبها من يدها سيبى الموضوع ده عليا ..تعالى انتقى لها عدة اطقم فساتين وتايرات وحتى ملابس بيتية ومع كل طقم الحذاء المناسب والطرحة الملائمة له _ادخلى قيسى دول امتثلت روان لامره وذهبت الى غرفة القياس ... لم تصدق مارات فى المراءة فقد تحولت فعلا من فتاة مراهقة الى امراءة ناضجة جميلة .واحمد اثبت بالفعل ان له ذوق جيد فى انتقاء الثياب كانت تخرج له بعد كل مرة تبدل بها الثياب ليعطيها رايه وكل مرة ينبهر بجمالها اكثر _حلو؟ احمد بانبهار _حلو بس ده انتى تجننى التفت للبائعة هناخدهم كلهم وهناخد دول كمان .اعطاها الكريدت لتسحب منها بعد ان دون الرقم السرى اعتقدت روان انه قد جلب بعض الاشياء لنفسه فلم تعلق ركنا السيارة بمكان قريب من الساحل وسارا بعدها يدا بيد حتى يتسنى لهم الاستمتاع بالطبيعة الخلابة حولهم روان بحماس _ حلو اوى المكان ده يااحمد اول مرة اشوف مناظر طبيعية بالجمال ده وكل الخضار ده على مرمى البصر .._فعلا البلد هنا تحفة فنية .مش هنا بس احنا الحمد لله عندنا فى مصر افضل معالم سياحية على مستوى العالم اصرت روان على خلع حذائها والسير حافية فوق الصخور واقنعت احمد ايضا بذلك _يابنتى هتبهدلى الهيبة _صدقنى دى متعة تانية وكمان بتسحب الطاقة السلبية من الجسم جرب كده مش هتخسر حاجة . تجولا كثيرا حتى تعبا ثم ذهبا بعد ذلك لتناول الغذاء بمطعم فاخر تقدم النادل منهم واعطاهم قائمة الطعام تحبى تاكلى ايه ؟ روان باحراج بعدما نظرت بالقائمة .مش عارفة بصراحة مش فاهمة ولا اسم اكله واحده من دول .ابتسم لها احمد وهو ياخد منها قائمة الطعام ويضعها جانبا طب اسمحيلى انا اطلبلك على ذوقى اومات له براسها بايجاب ...اكيد بتحبى المشاوى اومات له مره اخرى ..اشار الى النادل وقال له اسم اكله لم تفهم روان ماهى لكن على مايبدو انها فراخ مشوية بصلصة خاصة وبجانبها بعض المقبلات _وضع النادل الطعام امامهم _الاكل هنا حلو اوى وهيعجبك بدأت روان تتذوق الطعام ..حلو اوى فعلا وباين عليهم نضاف كلهم لابسين جوانتيات فى ايديهم وطريقة تقديم الاطباق شكلها تحفة _بعد الطعام طلب لها عصير فريش بينما هو شرب فنجان من القهوة التركى الوسط وفى طريق العودة ترجلا من السيارة عند نبع مياه عذبة ليشربوا هبطت قطرة ماء على وجه روان فصرخت بحماس .. الدنيا شكلها هتمطر يا احمد وبالفعل ماهى الا لحظات وقد امطرت السماء ببزخ ركضت بسعادة تحت المطر وهى تفرد ذراعيها وتصرخ بسعادة .. صاح احمد بخوف عليها ..تعالى هنا يامجنونة هتمرضى تانى ..بحب اوى اجرى تحت المطر واشم ريحة التراب بعد المطرة ..احمد بضحك بجد مجنونة .ركض عليها وخلع عنه جاكيته والبسها اياه _بس كده انت هتاخد برد _لا متخافيش انا متعود حملها بين ذراعيه بما ان الشارع خالى ولا يراهم احد واخذها على سيارته ووضعها بها رغم تزمرها ..استنى بس يااحمد عايزة العب شوية فى المطرة .يارب متجوز عيلة ...ركب بمحله _عاجبك منظرك كده اشعل مكيف السيارة ثم اخد مناديل من التابلوه ومسح لها وجهها وعنقها .واخذ ينفخ لها فى كفيها وهى تطلع له بنظرة لو نطقت لقالت لقد عشقتك ايها الرجل وعشقت كل مابك حنانك .قوتك حكمتك .غضبك .شغفك وروحك .كيف احبته بعذه السرعة لاتعلم ومن قال ان الحب يحتاج لوقت طويل لتدركه فقد صدق الشاعر حين قال ان الحب قد ياتى بلحظة نظر اليها ولم يستطع مقاومة تلك النظرة التى تطل من عينيها فضمها اليه بقوة وتناول شفتيها فى قبلة هادئة شغوفة ولم تستطع هى مقاومته بل على الع** كانت سخيه معه و استجابت له بكل ذرة بكيانها وهى سعيدة بقبلتها المتبادلة الاولى مع زوجها التى عشقته بكل كيانها تركها بعد وقت ليس بقليل وكلاهما ينهتان بقوة بتهيالى لازم نرجع البيت حالا .لوفضلنا هنا اكتر من كده هيبقى فعل فاضح فى الطريق العام ___________________ خرجت نيرمين من المشفى وعادت الى الدار بوجه ذابل حزين بعد ان تركها سيف بالمشفى واختفى ولم يعد يرد على اتصالاتها _واخذ كلام بسمة يدور براسها مرارا وتكرارا داين تدان يانيرمين وبكرة الزمن يدور عليكى واللى عملتيه فى روان ربنا هيخلصوا منك لكن بما ينفع الندم الان وللاسف مضطرة ان تنفذ كل مايطلبه منها على امل ان ينفذ وعده لها بالزواج طرقت على غرفة بسمة فتحت لها بسمة الباب بوجه مكفهر. نيرمين ببكاء .ممكن اتكلم معاكى شوية يابسمة ..رق قلب بسمة لها .طب .ادخلى _ مالك يانيرمين بتعيطى ليه؟ نيرمين بانهيار ..انا ضعت يابسمة .ومعنديش حد اتكلم معاه او اشكيله همى غيرك ..طب اهدى وفهمينى ايه اللى حصلك ..انا حامل يابسمة بسمة بصدمة ..ايه ؟ روت لها نيرمين ماحدث بينها وبين سيف لتصرخ بسمة فيها بغضب ..ياما نصحتك وقلتلك وانتى اللى فى دماغك فى دماغك عجبك دلوقتى اللى حصلك ..الله يخليكى يابسمة انا مش ناقصة .قوليلى اعمل ايه مع سيف ..هيتجوزك طبعا ويعترف بالطفل ورجله فوق رقبته ملهاش حل تانى .ولو رفض؟ ..المحاكم مليا البلد هى سايبة ولا اية .ولا فاكر بنات الناس لعبة فى ايده .نيرمين ببكاء ونحيب..مقدرش اعمل كده وافضح نفسي ده ابويا لو عرف ممكن يدبحنى .ارجوكى يابسمة متجبيش سيرة لحد وخلى الموضوع ده سر بينا وخاصة روان .طب اهدى بس وهنشوفلها حل انا هقوم اعملك كوباية ليمون تروقى بيها دمك عشان خاطر البيبى اللى فى بطنك ده حرام ملوش ذنب ..بعد ان خرجت بسمة اخذت نيرمين هاتفها وتفحصت فى قائمة الاسماء حتى رات اسم روان فاخذت رقمها ودونته على هاتفها .. انا اسفة يابسمة غصب عنى _____________________________ تخللت اصابعه شعرها وهو ينظر اليها بشغف ..ندمانة ؟ .روان بنظرة حب...عمرى .انا بحبك ياروان معرفش امتى وازاى بس حبيتك يمكن من اول مرة شفتك فيها ._امتعض وجههافجاة ..ليستطرد احمد وقد فهم سبب تلك النظرة .على فكرة اول مرة شوفتك مكنتش زى مانتى فاكرة .احنا شوفنا بعض قبل كده .لما كانوا الطلبة بيتنمروا عليكى فى الكلية وانا شهقت روان عندما تذكرت ذلك اليوم .ايوة فعلا وانا بقول ياترى شوفت الوش ده وسمعت الصوت ده قبل كده فين . قبل باطن كفها .بعدها فضلتى تزورى احلامى فترة وانا مش فاهم ايه السبب .يعنى انا شفت ستات اشكال والوان و احلى واجمل منك بمراحل اشمعنى انتى اللى طيفك مبيفارقش خيالى روان بامتعاض . اممم بقى ستات اشكال والوان واحلى واجمل منى بمراحل .ضحك احمد..هو ده بس اللى لقطتيه من كلامى قبل ثغرها برقه قلتلك بحبك ده مفرقش معاكى فى حاجة ..روان بخجل اكيد بيفرق ..طب ايه ؟ اخفضت وجهها عنه .فرفع لها ذقنها ونظر داخل عينيها نفسي اسمعها منك ياروان انا شايفها فى عينيكى بس نفسى اسمع ل**نك كمان وهو بيقولها ..بحبك يااحمد قبلها بقوة ليغرقا معا فى موجة اخرى من الحب و السعادة وسكتت شهرزاد عن الكلام الغير مباح ________________________ وقف بالسيارة امام بيته يتطلع على الشرفة التى كانت تنتظره بها نهى كل ليلة لقد ذهبت وذهب حازم ومن قبلهم روان لماذا يخسر احباءه الواحد تلو الاخر لم يستطع ان يدخل البيت فقاد السيارة مرة اخرى يسير بها على غير هدى حتى قرر بالاخير الذهاب للنايت كلاب جلس على البار يتناول المشروب المسكر بافراط النادل..كفاية كده ياسيف انت كده مش هتعرف تروح ..هههه اروح ..اروح فين ولمين .انا مفيش حد عايزنى ولا حد بيحبنى .جاءت احدى الساقطات من خلفه ومسحت على شعره طب ايه رايك تروح معايا ...صدقنى هبسطك اوى وهنسيك الدنيا باللى فيها دفعها بيده بضعف _ ابعدى عنى. انا مش عايز غيرها ..هى مين بس ياقمر انت ؟ ._البنت الوحيدة اللى حبيتها فى حياتى .. خدها منى زى مابياخد كل حاجة حلوة منى . _____________________ اتصل بها الحارس على التكتفون _مساء الخير يادكتورة انا اسف بس فى واحد عندى هنا ومعاه بنت صغيرة بيسأل عليكى وبيقول ان اسمه دكتور مراد بسمة بدهشة .دكتور مراد ايه اللى جابه هنا فى الوقت ده ارتدت مأذرها وخرجت له ورحبت به وبتاليا التى صافحتها هذه المرة بلا خوف فابتسمت لها ولاء وعانقتها ..انا اسف يادكتور ة انى جايلك فى وقت متأخر زى ده بس انا مضطر اروح البلد دلوقتى ومش عارف اسيب البنت فين وانتى عارفة انها بتخاف ومش بتطمن لحد بسرعة وانا كمان مش هآمن عليها مع اى حد ابتسمت له ولاء .وهى تمسح على شعر تاليا ..روح انت مشوارك يادكتور ومتقلقش عليها هى كأنها فى بيتها ونيار هيفرح بيها اوى . ..متشكر اوى ياولاء هما ليلة او ليلتين بالكتير وهرجع اعطاها حقيبة صغيرة بها متعلقاتها الشخصية و***بتها المفضلة ..الدبدوب ده مبتنمش غير لما بتاخده فى حضنها .كان هناك شخص من بعيد يراقبهم واخذ لهم عدة صور ____________________________ خرج من الحمام يبحث عنها ليجدها بالشرفة تحدث بسمة وتوليه ظهرها ____________________ _انا خايفة اوى ياروان من مشوار بكرة يابنتى خايفة من ايه ده انتى عندى توصية من صاحب الشركة نفسه _انا متشكرة اوى يا روان بتشكرينى على ايه ياهبلة انتى هو احنا بينا الكلام ده _ عاملة ايه مع احمد ؟.نبرة صوتك بتقول انك مرتاحة ومبسوطة _مبسوطة اوى يابسمة .طلع معاكى حق وربنا عوضنى.خير احمد راجل بجد شهم ومفيش احن منه _ .. يارب اوعدنا _ههههه.عقبالك ياستى _طب انا هدخل انام عشان اروح بكرة بدرى .تصبحى على خير _وانتى من اهله . ابقى كلمينى قوليلى عملتى ايه .سلام تسلل من خلفها ووضع ذراعيه حول خصرها مقبلا عنقها _خضتنى يااحمد اخص عليك اداراها اليها ونظر فى عينيها بهيام .انتى كمان عوض من ربنا ليا رفعت يديها للسماء.. يارب ديم علينا سعادتنا ومفيش حاجة تبعدنا عن بعض احمد باستكار ..وايه اللى ممكن يبعدنا عن بعض ؟ ...معرفش بس انا كده كل اما اجى افرح اخاف بحس ان فى حاجة هتيجى فجاه وتسرق منى السعادة دى احمد بمشا**ة .._ انا عرفت دلوقتى ليه بيقولوا على الستات نكدية .تفصلوا بلد ابتسمت بحب . عشان بحبك اوى بخاف كوم وجهها بين كفيه .متخافيش .انا اصلا ماصدقت لاقيتك ولا يمكن هفرط فيكى .. .سحبها من يدها الى الداخل تعالى فى حاجة عايز اوريهالك _حاجة ايه بس ؟ اعطاها الحقيبة التى جلبها بالامس وكانت تظن انها مشتريات له _فيها ايه دى؟ _افتحيها شهقت بخضة وهى ترى محتويات العلبة ._دى بدلة رقص يااحمد ايوة .وعايزك تلبسيها وترقصيلى نعم .لا طبعا مش ممكن البس البتاعة دى. انا مش جارية احمد بلهجة حازمة ..هتلبسيها ياروان اجلسها على قدمه وهويردف وهو انا لما اطلب منك ترقصيلى تبقى جارية عندى مش واجب على الست بردو تسعد جوزها روان بتردد _بس يااحمد .انا ات**ف احمد بمشا**ة ..بت**فى منى ؟مش **رنا حاجز ال**وف ده بعد اللى حصل امبارح .اخفضت وجهها بخجل .يلا بقى هتلبسيها بمزاجك ولا البسهالك انا _لا خلاص هلبسها ارتدت البدله وكانت تخ*ف الانفاس عليها بلع ريقه مشدوها فور رؤيتها ومن ثم اشعل لها موسيقى راقصة بدون غناء وبدات هى تتمايل مع الموسيقى رويدا رويدا حتى اندمجت معها ونسيت خجلها وهو لايستطيع ان يرفع بصره من عليها توقفت لتلتقط انفاسها واضعه كفها على ص*رها بلهاث ... يااا .تعبت اوى . لتشهق بخضة عندما وجدت نفسها معلقة فى الهواء بين ذراعية بتعمل ايه يااحمد نزلنى ؟ ..هحيكى بطريقتى على الابداع اللى حصل ده ________________________
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD