( الجزء السابع )
في عالم اخر
تنحي ساهير جانبا لتري اسيا ما في داخل الغرفه .
تقدمة اسيا لداخل الغرفة فرات غرفه كبيره جدا بها العديد من المجالس التي رأتها عندما دخلة القصر .
بدأت اسيا تدور بعينها داخل الغرفه فرات كرسيان كبيران يظهر عليهم الفخامه ويجلس عليهم اثنان خمنت اسيا من المظهر أنهم الملك و الملك .
كانوا لا يختلفون كثيرا عن ساهير ، فالشعر كثيف ، عيون سوداء لا يظهر بها اي بياض ، طويلين القامه ، و لكن الملك يظهر عليه أنه اعرض من ساهير و يمسك بيده عصا طويله وبها جوهره لامعه في أولها ومرصعه بالمجوهرات علي طول العصا .
اسيا بهمس لساهير : هو دا الملك صح ؟
ساهير : اها .
اسيا : هو بيخوف لي ؟
ساهير بنفس الهمس : علي فكره احنا بنسمع عن بعد يعني هو سامعك .
نظرة له اسيا وقد اصطبغ وجهها بالحمرا .
جامر : انا مش قاصد اخوفك بس أن شيفانا علي الطبيعه بسبب اللعنه اللي عليكي لو مش كنتي ملعونه كنت هتشوفيا زي ما شوفتي ساهير .
اسيا : انا مقصدش كدا حضرتك انا بس دنيا أنك بتبص ليا بحده مش اكتر .
ذلال : اقعدي يا اسيا .
اسيا : عفوا بس هو حضرتك مش بيقصر عليكي لعنات .
ذلال : ليه ؟
اسيا : لأن شايفه حضرتك انسيه زي بالظبط مفيش اختلاف .
ابتسمت ذلال و جامر .
جامر : شيفه ايه اوصفيلي .
نظرة اسيا لساهير فهز رأسه لها مشجعا بان تتكلم .
اسيا : شايفه سيده جميله جدا بشرتها بيضه و شعرها فيه خصل بيضا عيونها عسلي صافي وليها ابتسامه جميله جدا .
ابتسمت ذلال وجامر .
جامر : ممكن طلب .
اسيا : اكيد .
جامر متقوليش لحد انت شيفاها ازاي قولي انك شيفاها زينا .
اسيا : حاضر .
تقدمت اسيا من مقعد لتجلس عليه ولكنها وجدت المقعد يعلوا عنها .
اسيا : احم ساهير !
ضحك ساهير واقرب منها ورفعها لتجلس علي المقعد .
ساهير : مرتاحه كدا ؟
اسيا : اها شكرا .
«««««« بقلم الاء ابو العز «««««««
في الواقع .
في باريس .
كان علي يسير مع شيرين في ممر الفندق .
علي : قوليلي يا شيرين ، ايه اللي انت و ماما بتخططوا ليه ؟
شيرين : مش فاهمه يا علي قصدك ايه ؟
علي : لا انت فهمتني كويس يا شيرين واتكلمي معايا بوضوح بتخططي لايه مع ماما ضد اسيا عرفيني .
شيرين : والله أسأل ناهد هانم لو في خطط او حاجه فهي هتقولك .
قالتها شيرين بثقه استغرابها علي فهو سمع حديثهم بنفسه كيف لها بهذه الثقه .
اما شيرين فكانت تموت رعبا بداخلها ليكتشف علي كذبها وغايتها .
وصلت شيرين اما غرفتها وتركت علي دون أن تتكلم بحرف اخر .
اما علي فذهب لغرفته وهو يقسم أن يكشف لعبتها حتي لا تقع اسيا بفخهم .
في غرفة شيرين .
عندما أغلقت شيرين الباب وتاكدة من أن علي ذهب اخرجت هاتفها و قامت بالاتصال بناهد .
شيرين : الو .
ناهد : ايوا يا شيري .
شيرين : في مصيبه لو انت جنب اونكل صلاح ابعدي .
وقفت ناهد وتحركت بعيدا عن صلاح.
ناهد : في ايه يا شيرين .
شيرين : علي تقريبا سمع كلمنا علي البيسين .
ناهد بقلق : ازاي ؟
شيرين : سألني بنخطط لايه. انا قولتله أسأل ناهد هانم لو في حاجه هي هتقولك .
ناهد : طيب خليكي ثابته على الكلام دا وهو لو كلمني انا هتصرف .
شيرين : تمام
«««««« بقلم الاء ابو العز «««««««
في عالم اخر .
كانت اسيا تجلس أمام جامر و ذلال و بجانبها ساهير .
جامر : مخوفتيش لما شوفتي ساهير بالشكل دا اول مره ؟
اسيا : في البدايه خوفت طبعا لحد ما عرفة أن هو ساهير .
ذلال : مخوفتيش منه .
اسيا : لا لأن كنت حاسه من جوايا بحاجه بتقولي أن هو مش هياذيني بحس معاه بالأمان .
ذلال بهمس لجامر : كان الزمن بيعيد نفسه .
جامر : كنت عرفة انك عايزه تيجي تعيشي مع ساهر هنا .
اسيا : هو قالي أن فيه حرب وأن بعد الحرب هيجبني هنا .
جامر : مستعده يعني تسيبي اهلك وأصحابه وتيجي هنا .
اسيا : أهلي مش محتاجني واصحابي هيزعلوا شويه وبعد كدا هينسوني .
ساهير : جلالته هيعطيكي يومين كتجربه تقعدي فيهم هنا .
اسيا بفرحه : بجد يعني مش نرجع اقعد لوحدي ؟
ساهير بابتسامه : لا هتفضلي معايا هنا .
«««««« بقلم الاء ابو العز «««««««
في مملكه اخري .
تحديدا مملكة آل زينار .
علال : مساء الخير جلالتك .
قالها علال وهو ينحني باحترام للملك .
زار ملك المملكة : ايه اللي انا سمعته دا يا علال ؟
علال : كل اللي بلغوك بيه صح جلالتك .
زار : سمعك .
علال : اتبلغت جلالتك أن الأمير ساهير بيحب انسيه وفعلا انا اتاكدة بنفسي أنها انسيه .
زار : بتفكر في ايه ؟
علال : دي نقطه ضعف ليهم لو جبنا الامسيه دي هنا ساهير هيطلع عشانها من مملكته .
زار : يعني انت بتقول نخ*ف انسيه لهنا ون**ر قانون .
علال : هن**ر قانون بس هن**ب مملكه كامله .
زار بتفكير : متاكد ان ساهير بيحبها ؟
علال : لسه بتأكد من دي ، و في كمان حاجه تانيه جلالتك .
زار : ايه
علال : في كلام أن الملكه ذلال انسيه .
زار : انت بتقول اي ؟
علال : دا اللي اتقال ليا ولسه بتأكد .
زار : لا متتاكدش الملكه زلال جنيه وانا عارف دا كويس .
علال : أوامر جلالتك .
زار : اتاكد من الانسيه بس وبلغني بكل جديد .
وقف علال وانحني للملك وخرج .
زار بتركيز شديد : جامر خبرات الملكه انسيه اتسرب من حد خلي بالك .
«««««« بقلم الاء ابو العز «««««««
في الواقع .
في باريس .
كان الجميع يجلس لتناول العشاء .
علي : انا برن علي اسيا مش بترد ولا في البيت ولا في الموبايل .
صلاح : ازاي دا ؟
علي : معرفش .
ناهد : ممكن تكون برا أو نايمه هي يعني بيفرق معاها حد او حاجه .
نظر علي الي أمه بحده جعلها تبتلع غصتها بقلق هي وشيرين .
صلاح : هكلم دعاء اشوف لو كانت معاها .
ناهد : صلاح ممكن تكلمها بعد العشاء مش لازم دلوقتي .
صلاح : دي بنتي يا ناهد بنتي مش بترد علي التلفون .
وقف صلاح وامسك هاتفه واتجه للخارج ليتحدث مع دعاء .
اما علي فكان يجلس ينظر إلي شيرين و ناهد .
علي : انا لو عرفة أن انتو تعرفوا حاجه او انتو عملتوا حاجه انتو هتشوفوا حاجات عمركوا ما شوفتوها .
قالها علي ووقف .
ناهد : ولد انت ازاي تتكلم معانا كدا .
نظر لها علي ثم اتجه إلي صلاح .
انزل صلاح الهاتف من علي أذنه .
علي : هاا عندها .
صلاح : مشافتهاش من يوم ما سافرنا ولا تعرف عنها حاجه .
علي : يعني ايه ؟
صلاح : واضح أن هدفع ثمن تعاوني مع امك الوقتي ، احجز علي اول طياره لمصر .
«««««« بقلم الاء ابو العز «««««««
في عالم اخر .
كانت اسيا تسير مع ساهير في القصر .
اسيا : القصر دا كبير اوي عن ما يظهر من برا .
ساهير : دي بردو أحد خدع السحر .
اسيا : أنا مبسوطه اوي أن هفضل معاك هنا .
ساهير : وانا كمان وبدور علي طاب بكل الطرق عشان ترفع عنك اللعنه دي .
اسيا : مش مشكله انا مرتاحه خلاص ، و كمان باباك و مامتك شكلهم طيبين اوي .
ساهير : ممم انا حبيت انك اتكلمتي معاهم بثقه ومش خوفتي .
اسيا : هي مامتك انسيه اصل انا شوفتها .
ساهير : سيبك من كل دا تعالي شوفي اوضتك .
فتح ساهير الباب لآسيا وتركها تدخل .
دخلة اسيا الغرفه وجدتها غرفه بلون البيج الهادئ الذي تحبه اسيا و مزينه ببعض اللوحات الخاصه بها .
اسيا : الله ، اللوحات دي ضاعت من زمان ازاي هنا ؟
ساهير : هي مش ضاعت انا اللي اخدتها عشان عجبتني .
اسيا : هو انت معايا من زمان ؟
ساهير : من يوم ولادتك .
اسيا : احكيلي .
ساهير : اسمعي يا ستي ......
يتبع ........
بقلم الاء ابو العز ❤️