الفصل الاول

2055 Words
حب وكبرياء الجزء الاول بقلم/ايه يوسف الفقر لا يسبب التعاسة في حد ذاته، لكن المشاكل المترتبة عليه هي التي تجعل الإنسان تعيساً. ليس الثراء والفقر هو ما يجعلنا سعداء أو تعساء، بل إننا كثيراً ما نلاحظ الع**. أتذكر كلمات أبى عندما كان يكرر دائماً أن المواهب يصقلها الفقر وتخنقها الرفاهية. المال في الغربة وطن، والفقر في الوطن غربة. كان يقود سيارته بسرعه جنونيه وراء سياره اخري مابين ازدحام السيارات لحد ماوصلو لمكان فاضي وتقدم بسيارته امام السياره الاخري ووقف ونزل بهيبته الشديده وجسمه القوي ونزل رجالته من السياره اللي وراه خلع نضارته الشمسيه وتقدم بخطوات قليله وفتح العربيه على الراجل اللي في السياره الاخري والرجل كان يرتجف من خوفه ورعبه الشديد منه فانه يعلم مايحدث فيه. الراجل وهو يرتجف خوفا: والله انا ماليه زنب انا كان لازم اقول لسليم باشا علي كل حاجه والا كان موتني. كان يقف مراد امامه بنظرات قويه وجاحده وكلها غضب. وانا مبسامحش حد خاين اظن انت عارف الخاين عندي بيحصل فيه ايه ولا نسيت اللي حصل في اللي قبلك للاسف مراد االجيوشي معندهوش رحمه مع الخاين واللي يقف في طريقه وفي لحظه كان اطلق رصاصه في قلبه ادت بحياته واخذوه رجالته علي عربيتهم وهو ركب عربيته ومشي بكل ثبات وكانه لايفعل شئ. وذهب الي شغله اللي هنعرفه بعدين اعرفكو بقي علي مراد الجيوشي. رجل في التلاتينات تخرج من كليه التجارة ولديه شركات ومولات داخل مصر وخارجها وسيم جدا وانيق وجسمه رياضي وطويل شعره اسود وعينه سمرا مثل الليل بشرته بيضاء شخصيته قويه جدا غامض لدرجه لا احد يفهمه حتي اقرب الناس ليه راجل يخاف منه جميع اللي حواليه. على الجانب الاخر في حاره من الاحياء الشعبيه التي تتصف بالحب والجدعنه والاصول تعيش اسره جميله ومرحه تتكون من الاب« حسين» والام «ليلي» والبنت الكبيره «شاهندا» والصغيره«شريهان» تجلس شاهندا هي ووالدها وفجأه تصرخ هيييي كش ملك ياسحس تطلع ليلي من المطبخ عوض عليه عوض الصابرين يارب بدل ماتدخلي المطبخ تجهزي الغدا معايا قاعده تلعبي شطرنج مع ابوكي شاهندا: لا يالولا ومخسراه كمان حسين: انا كرهت الشطرنج بسبب بنتك اللي بعمله في زمايلي ع القهوه بنتك بتعملو فيه. شاهندا بنت مرحه جدا عندها عشرين سنه كل حياتها ضحك وهزار بتدرب في مكتب محاماه وهي بتدرس في كليه الحقوق ملامحها فتانه شعرها اسمر كالليل وعيونها خضرا تحمل ملامح وجمال مامتها جسمها متناسق ورشيق موسوسه جدا من التخن بتخاف تاكل عشان متتخنش عندها اعتقاد ان الايس كريم واكل بره هو اللي مبيتخنش. يرن جرس الباب تنط شاهندا كالاطفال لتفتح دي اكيد شيري اكيد جابتلي معاها الايس كريم اللي بحبه والله لو ماجبتو لارجعها تاني يضحك حسين وليلي علي هبلها شريهان: السلام عليكم شاهي: فين الايس كريم شيري يابنتي استني ادخل طيب والله ابدا من ع الباب لحسن مدخلكيش شيري صبرني يارب ع الهطل بتاعها مش عارفه دي محاميه ازاي متهيالي لو الخ** عزمها علي ايس كريم هتخسر القضيه عشانه. شريهان ع** شاهندا تماما رغم ملامحها الفتانه وجسمها المتناسق شعرها ولكنها حياتها جد لديها سته وعشرون سنه تخرجت من كليه الشرطه وتعمل ظابط وناجحه جدا في شغلها عن زمايلها الرجاله شريهان: ازيك يابابا ياحبيبي عامل ايه وانتي يالولا عامله ايه حسين بضحك: مفيش ماما خالص شريهان بزمتك دي ينفع يتقالها ياماما بحلاوتها دي احنا بنمشي معاها يقوللنا دي اختكم الصغيره خرحت ليلي من المطبخ طب يالا يابكاشه غيري وتعالي عشان نتغدي شيري حاضر يالولا طبعا شاهندا مش طالعلها صوت بتاكل ايس كريم مش فاضيه. وصل مراد قصره الفخم بهيبته وغرورو وتكبره قصر فخم وكبير جدا مراد الابن الكبير للعيله وكله بيعملو الف حساب ولديه اخ ولكن مش ش*يق بيشتغل في شركه الجيوشي ولكنه فاشل ولا يايتحمل اي مسئوليه ع** مراد خالص شايل مسئوليه الشغل والعيله باكملها ولكن ليه شغل خاص تبع المافيا لا احد يعلم بيه عيله الجيوشي مكونه من الجد الكبير الشديد الجاد في قرراته ولكن لايحبه مراد وبيتعامل معاع في حدود وده اللي هنعرفو بعدين ومعهم ايضا في القصر عمته دي بقي ست كده اللي تقولو عليهم بتمدح في نفسها طول الوقت وبتكلم ع انجازتها الوهميه وجوزها عايش معاها في القصر خمورجي ع حساب مراته عايش علي حس فلوسها وبنتها سهيله دي بقي بنت ساذجه جدا ومستفزه ومغروره وتدرس مع شاهندا في الكليه وكل متعتها انها تضايق شاهندا وتتحداها وتتعين دكتوره في الكليه لت**ب التحدي وتعيش معهم مرات ابوه في الاربعينات ست مغروره جدا وكل هدفها ان ابنها حازم يتملك كل حاجه وانه يبقي احسن وافضل من مراد اول مادخل القصر لا يكلم احد ولا ينظر لحد تجري عليه سهيله وتحتضنه كعادتها وهو لايتحرك من مكانه ولا يبادلها الحضن ولكن بالع** شال ايديها بقوه ونظر لها نظره احتكار قولتلك مبحبش التفاهه دي وطلع مراد الي غرفته لياخد شاور وينزل يجلس في مكتبه ولكن سهيله طلعت وراه وطبعا ده كله بتخطيط من امها فتحت باب الغرفه بدون استأذان حتي وجدته خالع ملابسه ع السرير وهو بياخد شاور في الحمام جلست علي السرير ومسكت قميصه لفت نظرها دم علي القميص انتهي من حمامه وخرج وهو لافف فوطه حول وسطه وجسمه عاري وينشف شعره ووجدها امامه نظر ليها بغضب انتي بتعملي ايه هنا مفيش فايده فيكي نظرت له بإعجاب هي فعلا بتحبه من صغرعا ولكن هو دايما شديد معاها وطريقته وحشه. سهيله: مفيش اصل لقيت دم علي قميصك ومردتش اسالك قدام حد قولت اطلع اسالك هنا شد مراد القميص من ايديها وقالها ملكيش دعوه واطلعي بره عشان البس ومسكها من دراعها خارج الغرفه وغلق الباب. انتهي من لبسه وسمع زعيق وصوت عالي نزل جري من غرفته وجد جده بيزعق وصوته عالي وقف امامه ونظر له بغضب انت بتزعق ليه في ايع الجد رد عليه: ولما انت مبتحبش الزعيق والصوت العالي مجبتش حقنا من اللي هز اسمنا ليه ومخليني عصبي وصوتي عالي. مراد ينظر له بعصبيه وكره: انا قولت هجيب حق العيله من سليم الخولي يعني هجيبه وموته بالبطئ علي ايدي الجد بسخريه: وهو فين التنفيذ ولا انت بتكلم وخلاص رد حازم بسخريه: شكله ياجدي كلام بس من غير تنفيذ مانا قولتلك ياجدي سيبني انا عليه نظر له مراد نظره مخيفه جعلته يقطع حديثه يكمل مراد حديثه لجده كاظم: انا عارف كويس جدا انا بعمل ايه ومش مستني حد يفكرني ولا يقولي اعمل ايه ولا يدخل في شغلي كاظم: ماشي يامراد انا عارف انك قدها بس ريح قلبي وانتقم منه.. تركه مراد ودخل مكتبه بكل برود بدون ان يقول اي كلمه. خبطت سهيله عليه باب المكتب وسمح لها بالدخول سهيله: انا خبط اهو عشان متضايقش مراد: عاوزه ايه مش فاضي عوزاك تيجي تحضر التكريم بتاعي النهارده في الجامعه مراد انا مش فاضي وسبها وخرج من المكت جريت وراه خارج القصر لبس نضارته وركب سيارته وتركها واقفه ومشي بدون اي كلمه في الكليه. كانت تقف شاهندا مع زمايلها يمزحون الكليه كلها بتحب شاهندا لخفه ظلها ومرحها واحتشامها رغم خفه دمها انها ترتدي ملابسها كلها فساتين طويله وعليه حجاب يجملها اكتر ماهي جميله. شاهندا: بقولك ايه يامروه ماتيحي ناكل ايس كريم مروه بغيظ: بت انتي هتشليني النهارده التقييم بتاعنا وانا مرعوبه وانتي ليكي نفس تاكلي ايس كريم يابارده. شاهندا بثقه: واخاف ليه انا اجبت كويس ومتاكده اني هجيب امتياز. مروه: انا متاكده ان سهيله هتموت فيها النهارده لانها مبتفتحش كتاب واكيد مرعوبه لا انتي تجيبي اعلي منها شاهندا لا متقلقيش ولا مرعوبه ولا حاجه اكيد الدكتور محمد هينجحها ويديها امتياز كمان عاشق ولهان بقي. دكتور محمد واقف خلفهم وسمع كل الحوار لمحتو مروه ولسه هتنطق عشان تسكت شاهندا شاور لها بتحذير لكي لا تتكلم تكمل شاهندا حديثها: طول عمره بيجري وراها مفكر انها هتبصلو وطبعا انتي عارفه انه بيجري وراها عشان فلوسها مش عشان سواد عيونها وهي اصلا ميتبصلهاش مروه تحاول ان تغلق الحديث مع شاهندا ولكنها مستمره مفيش فايده. محمد مره واحده: كملي ياانسه شاهندا انا ايه كمان اتفزعت شاهندا والتفتت اليه وهي تبلع ريقها بصعوبه ايه ده دكتور محمد هنا دانا لسه عماله اشكر فيك وفي مجهوداتك العظيمة لمروه وتزغد مروه مش صح برضو يامروه محمد بغضب: استنيني عند المدير شاهندا: تمام انا موافقه جدا بس حضرتك عندك اثبات اني قولت حاجه محمد قالت ولا مقالتش يامروه ولا تحبي تتعاقبي معاها مروه باستغراب: قالت ايه يادكتور انا مسمعتش حاجه كانت سهيله جت وسمعت الحوار محمد: قدامك حلين لاماتتاسفي دلوقتي لاما ع العميد مروه بهمس لشاهندا اتاسفي وخلي اليوم يعدي لنشيل السنه تقدمت شاهندا من دكتور محمد: انا متاسفه جدا يادكتور وذهبت لسهيله انا اسفه ياسهيله سهيله تنظر لها باستحقار: انتي ازاي اصلا تتحرأي وتتكلمي عليه انا انتي مش عارفه انا ابقي مين انتي حسابك معايا تقيل نظرت لها شاهندا بغضب: تصدقي انك قليله الادب وانا غلطانه اني كلمت واحده زيك سهيله صعقتها قلم ع وجهها بشده عشان تتعلمي تتكلمي مع اسيادك يابتاعه الحواري ظلو يغلطو في بعض لحد ما الامن اخدهم قدام العميد العميد بعصبيه احنا هنا في جامعه ولا في الشارع سهيله بتكبر: دي واحده قليله الادب متعرفش انا مين قاطعها العميد بعصبيه: الزمي حدودك ياسهيله وانتي واقفه قدامي انتي عارفه اني مبفرقش مابين حد وانتي عارفه انها ممكن تعملك محضر تعدي وده يبقي حقها. وع العموم انتو الاتنين فصل تلت ايام عشان تتعلمو ازاي تحترمو المكان اللي انتو فيه يالا اتفضلو. سهيله بتكبر: انا مش هتفصل انتي مش عارفني وبعدين النهارده التقييم بتاعي وهكرم. فضلت سهيله تستفز شاهندا ومسكو في بعض قدام الدكاتره اللي في الجامعه جاء مراد من بعيد بتكبر ووقار ووجد شاهندا وسهيله ماسكين في بعض مراد بغضب مسك ايد شاهندا كانت لسه هتض*ب سهيله بعد ان خلعت من علي شعرها الحجاب مسك ايديها ونظرت في عيونو الساحره ومره واحده شدت ايدها انت ازاي تمسكني كده انت اتجننت جريت سهيله وحضنت مراد وتبكي بكاء مصطنع لتصعب عليه انتي جيت في وقتك دي كانت ممكن تموتني بنت بيئه زي المكان اللي جايه منه. شدها من ايديها ودخل علي العميد مراد: انت ازاي تفصل سهيله من الكليه انت مش عارف هي بنت مين. طبعا العميد ارتجف منه هو عارف كويس جدا مراد يقدر يعمل فيه ايه كوبس هو وعيلته كلها. مراد بعصبيه: سهيله ترجع حالا وتتكرم والبنت التانيه دي اللي تتفصل مفهوم وتركه ومشي من غير اي رد. ظلت شاهندا تبكي من قرار الفصل هو ليه الفقير مظلوم دايما ومتداس عليه هو احنا اللي اختارنا فقرنا بإ يدينا مروه تطبطب عليها وحزينه عليها في بيت حسين شريهان: قومي يابنتي يالا اتاخرتي علي الجامعه شاهندا بعصبيه: مش رايحه يستي سيبيني بقي شيري: لا كده في حاجه قومي فهميني في ايه. شاهي: اتفصلت ياستي استريحتي شيري ايه ازاي وليه فهميني اللي حصل؟ قصت عليها شاهندا ماحدث في الكليه شريهان بغضب: ومين ظه اللي دخل للعميد واثر ع قراره ورجعها شاهندا: مش عارفه يقربلها ايه بس ايه يابت ياشيري واحد كده جنتل وعليه عيون يااااا شريهان خبطتها: انتي سايبه المصيبه وبتكلمي علي عينه. شاهندا: وبعدين انا كده هيروح عليه التكريم شيري: لا متقلقيش انا هكلم سليم يكلم العميد شاهندا: انتي مش ملاحظه ان سليم بيه ده مهتم بيكي اوي لا وكمان يخطبك مش عارفه راجل في مركزه يخطبك ليه خبطتها شريهان بعنف: ليه اختك مالها مش قد المقام ولا ايه وبعدين الحب ميعرفش غني وفقير. تعرفي ياشاهندا انا فرحانه اوي ان خلاص قربنا نتجوز. شاهندا وانا كمان مبسوطه اوي انك هتسبيلي الاوضه. خبطتها شريهان بمرح يابنتي اتكلمي مره جد شويه. جالس في مكتبه وعينه بتطلع شرار ويفكر في الانتقام من سليم ويفكر في اللي عمله فيهم. يدق الباب ويدخل مازن بمرح ايه يابني هتفطرنا ايه. مراد بغضب وخبط بيده علي المكتب: انجز يامازن مش وقت هزارك البايخ جبت اللي طلبته منك مازن بخوف من غضب مراد حاضر ياباشا: سليم الخولي هيتجوز الاسبوع الجاي من بنت ظابطه وده الغريب ان واحد زي سليم الخولي يتجوز ظابطه بس اكيد ده لغرض في دماغه بس اللي سمعته انهم بيحبو بعض مراد بغضب: شكل نهايتك قربت ياسليم وبدل ماتدخل دنيا هدخلك اخره مراد: احنا لازم نخ*ف العروسه دي يوم الفرح تخ*فها وتجبهالي الفيلا الخاصه مازن باستغراب: بس دي الفيلا ال.. قاطعه مراد: تنفذ اللي قولتلك عليه انا لازم ادمره باللي هعمله فيها واحرق قلبه لما يشوفها معايا مازن: اوامرك ياباشا. في اتيليه فساتين فخم تقيس شيري فستان رقيق جدا بديل طويل جدا مطعم بشغل رقيق جدا من اللولي وتنظر اليها شاهندا وتنط من الفرحه وتحتضنها الله شكلك حلو اوي وانتي عروسه تحتضنها شيري عقبالك ياروحي شاهي بمرح بس بقي هتخليني اعيط وبعدين فين خطيبك مش المفروض ييجي يختار معاكي الفستان شريهان: لا انا اللي مخلتهوش ييجي مش عاوزاه يشوفني بيه غير يوم الفرح عشان. تنظر له وتعطيه كاس الويسكي ماهي: مالك كده مش في المود مش متعوده منك علي كده ولا خلاص مبقتش اعجبك نظر لها مراد بسخريه: ومين قالك اصلا انك عجباني انا بس بجيبك لمزاجي مش اكتر يعني مش عاوز رغي كتير انتي بتاخدي اللي عمرك ماتحلمي بيه عشان انا لما اعوزك مش اكتر من كده ماهي: طب ومالك داخل فيا شمال كده ليه انا بس كنت عوزاك تفك كده. مراد: بالا قومي البسي هدومك وامشي ماهي: طب متخليني بايته في الفيلا دي النهارده مراد بعصبيه قولتلك امشي ارتجفت ماهي وجريت من قدامه عارفاه يعمل اي حاجه. ظل جالس يشرب في سجاير ويفكر في انتقامه من سليم اللي قرب خلاص. انتظرو الجزء الثاني عشان تشوفي ايه هيحصل لشاهندا. بقلم /آيه يوسف
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD