bc

رحيق الحب

book_age18+
27
FOLLOW
1K
READ
contract marriage
pregnant
badgirl
kickass heroine
drama
comedy
lighthearted
first love
love at the first sight
shy
like
intro-logo
Blurb

رواية درامية تحكى مااساة فتاه تقع فى حب جارها وتقف بجانبه لسنين تسندة وتحارب معه وتداف عنة بكل قوتها تاامن بة وبحبه لها في حين كل الناس حذروها منة بل وكانت تقف ضدهم معه ولاكنة ف النهاية خذلها وتركها وتزوج زميلتة الغنية ليصبح هو الاخر غنى ويعيش حياه الطرف والرفاهية

لتنسكر هى وتبكى حسرة والم ع ماحدث لها من حب عمرها ولاكنها لاتيااس وتعافر اللى ان تصل لمبتغاه ولاكن ابيها يجبرها ع الزواج من شخص يزلها هو وامه ليتوفى بحاث سير ثم

يااتيها العوض من الله ع هيئة شخص يخبها ويحارب لاجلها

chap-preview
Free preview
الفصل 1
" بسم الله الرحمن الرحيم " ( جعلني_ملتزمه ج2 ) & رحيق الحب & الفصل الاول ( تفكير فى الماضي ) الحب وان كان عذاب فهو عذاب حلو المذاق وان كان وجع فوجعه اهون من الفراق وان كان هلاك فهلاكه احب من النفاق احببتك بكل مافى قلبي من شغف وعطف وحنان لذالك فلا تذيقنى مر الفراق ..... _: عبدووو عبدووو قووم بقا وبطل **ل عشان تفطر وتزل شغلك ... تململ " عبد الرحمن " ب**ل علي الفراش وهو يقلد مايفعلوة اولادة معها كل يوم في الصباح ليقول بمرح :_ يوووه بقا هو كل يوم شغل شغل سبيني انام شويه :_ اطلقت هى ضحكه عاليه وهي تمسك بيدة وتقول بدلع قدرك كدة بقا ياسيدي هتعمل ايه ... قوم بقا متتعبنيش زي ولادك _ : قام "عبدالرحمن" وعلي وجهه ابتسامه بشوشه ثم قبل اعلي راسها واردف بحب صادق نابع من قلبه وانا مااقدرش علي تعب "شذاي" ابدا نظرة له بعينين هائمان ثم نطقت بحب :_ ربنا يخليك ليا يا روح شذاك ، يلا ياحبيبي روح اتوضي وصلي ركعتين والبس وحصلني علي السفرة عشان نفطر كلنا سوا ، ونا هروح اشوف عيالك الي مغلبني دول كمان صحيو ولا لسة ، ثم خرجت من غرفتهم وتوجهة الي غرفة ابنتيها التؤام " خديجه وعائشه " وقالت بصوت مرتفع ياخررررابي انتو لسه نايمين بردو دنا هشرب من دمك انتي وهي انتي ياجزززمه منك ليها قووومو فزو بسررررعة نطقت خديجه بتذمر وهي تفرك عينيها :_ ياماما ياماما بقا حرام عليكي كدة بجد هو احنا لحقنا ننام يدوبك صحتينا لصلاة الفجر وصلينا وهنريح شوووية قبل ما ننزل قالت شذى بغيظ :_ طب قووومي يابت بدل ما اجي اجيبك من شعرك وصحي المزغودة الي عملالي نايمه دي كمان عشان مااجيش افطسها ردت عائشة بضحك :_ لا وعلي ايه انا صحيت اهو ياست الكل وهخرج حالااا . _ :طب يلا اخلصووو اجهزو عشان تفطرو وتنزلو مع بباكم علي مدرستكم ثم تركتهم وذهبت الي غرفة ابنيها " معاذ وحمزة " طرقة الباب عدت طرقات بهدوء وهى تقول بحنو يلا ياولااا الفطار جاهز _: فااتها صوت من الداخل يقول ادخلى ياماما فتحت الباب وخلت الية وقالت ببتسامه حنونه صباااح الفل علي سيد الكل ،الي عمرة ماغلبني ابدااا _: اردف معاذ ببسمه صباح الوورد علي احلي ام ف الكووون كله ثم اخذ يداها وقبلهم بحب _ ربطت هى على ظهرة بحنو وقالت يسعدلي صباحك يااروح ماما انت ، يلا يا حبيبي الفطار جاهز علي السفرة ثم نقلت بصرها علي الفراش المجاور له وقالت بصوت عال انت يلي نايم زي البقرة قوم يلا البس عشان تنزل علي جامعتك قام حمزة من نومه ثم قال بتمثيل الزعل :_ اها مهو ناس يتقالها حبيبي و روحي وناس يتقالها قوم يابقرة ماشي ماشي شكرا يامصررر _ ردت شذى بضحكه واسعه انت لو مش بتتعبني زي معاذ كدة كنت قولتلك ياحبيي وياروحي وياقلبي كمان ، انما انت والتنين الي جوة دول هتجبولي الضغط قريب من عمايلكم فيا رد معاذ بضحك :_ انت لو قومت من سكات مكنتش سمعتلك كلمتين ف جنابك احسن احسن تستاهل . حمزة بغيظ :_ بقا كدة شمتان فيا ماشى ياعم معاذ مردودالك * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * علي مائدة الطعام كان يتراس هو السفرة وكل ابن من ابنائه يجلبس بجانبه وهي في مقابله بداو في تناول طعاهم في صمت قطعه "عبد الرحمن" مشيرا الي ابنة الاكبر فقال بتسائل _: وراك ايه انهاردة يامعاذ بعد الشغل ؟ رد باادب وهو ينظر له بهتمام :_ مش ورايا حاجه يا بابا لية خير في حاجه حضرتك عاوزها منى ؟ _اها كنت عاوزك تعدي علي عمتك حياه تسال عليها انهاردة ، عشان زعلانه منك اووي بقالك فترة مزورتهاش وهى كلمتنى ووخده ع خاطرها منك _: رد معاذ بجديه انا عارف اني مقصر معاها الفترة دي يا بابا بس الشغل كان كتير اوي والله اليومين الي فاتو دول ، وانا كنت ناوي بعد مااخلص انهاردة اعدي اطمن عليها _ ماشي يا ابني فيك الخير اهم حاجة متقطعش صله الرحم نطقة عائشه بسرعه وهى تنظر الى ابيها :_ ونا كمان يا بابا عاوزة اروح ازو عمتو ، ممكن اروح معي معاذ _نظر الاب الي ابنه وقال ابقي خد عائشه معاك يا معاذ رد معاذ بطاعه حاضر يا بابا . _نطقت شذي في هذا الاثناء ابقي سلملي عليها كتير يامعاذ وقولها تيجي هي ودنيا وفاطمه يزرونا عشان وحشووني اووي . ثم انتهو جميعا من تناول افطارهم وهمو بالخروج الي جامعتهم واشغالهم . قام عبدالرحمن بتوديع "شذى" ثم قبل جبينها وقال عاوزة اي حاجه اجبهالك معايا من برة ونا راجع ياحببتى شذى ببسمة حب : عاوزك تجيلي بسلامه ياحبيبي ثم قبلته من احدي خديه ابتسم لها ثم غادر وهو في قمة سعادته . وهي ايضاااا في كامل سعادتها فهاهي منذو عودتها الي "عبد الرحمن " وهي تشكر ربها دوما علي هذا الزوج الصالح الذي احبها وعاملها بالين والحسني عاملها كما يرضي الله ورسوولة . وهي ايضااا تعامله منذو عودتها اليه بمحبه صادقة نابعه من خلايا قلبها واقسمت ان لا تجعل بينهم غير الحب والود والوفاء الي اخر العهد بينها * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * استووووب (فلاش_باك) عووودة الي عشرووون عاام قبل الان كانت جالسه في احدي الكراسي علي متن طائرة عائدة من مكه المكرة الي ارض مصر الحبيبه وفي الكرسي المجاور لها كان هو وابنه معاذ يجلسان ايضا لمحها معاذ فاردف في فرح طفووولي شذذذذي عندما سمعت صوته نقلت بصرها اليه وبنبرة مليئة باالحب اردفت :_ معاذ حبيبي ازيك عامل اية _ رد الصبي بحماس : الحمدلله كويس انتى راجعه مصر ؟! _ هزت راسها دليل علي صدق كلامه ثم قال اها : راجعه مصر معاذ بفرح :_ هيييي طب ممكن ابقي اشووفك تاني بابا قالي انك صاحبة عمتو حياة ، بس انا مش بشوفك ابدا هناك عندها ممكن تبقي تيجي تزورينا ونلعب سوى انا وانتي اردفت بحب نابع من قلبها : _ طبعا يا روحي ممكن، ثم اكملت بمكر وهي تخطتف نظرة سريعه الي "عبدالرحمن " الجالس بجوراها وكانه لا ينتبه لشئ مما يحدث دا اذي مكنش عند اي حد هنا مانع يعنى ؟ _ سمع هو حديثها فاابتسم داخليا وتمني لو انها تقترب من ابنه وتجعله يحبها ثم نفض كل هذة الافكار من راسه وعاد مثل ماكان يسترق السمع الي حديث طفله معها وكانة لايبدو عليه شئ رد الصغير بغير فهم :_ لا محدش عندو مانع حتي اسالي بابا كدة، ثم نظر الى ولدة واردف مش كدة يا بابا _ تصنع هو عدم السمع ثم نظر لاابنه و قال بدهشه :_ ها ايه بتقول حاجه يامعاذ اصلي مكنتش واخد بالي رد الصغير بطفوله :_ بقولك ممكن طنط شذي تيجي عند ماما حياة نلعب سوي _رد هو بلامبالاة زي ما تحب يامعاذ :_لامبالاته اثارة غضبها فردت هي بغيظ وصوت مسموع اما صحيح انك شخص بارد ومستفز . قهقة داخليا علي رد فعلها وانتوي لها علي ان يثير غيظها دائما . بعد ساعات قليله هبطت الطائرة في مطار القاهرة واتجهوو الي ساحه النزول واخذ كل منهما شنطة واشيائة لكي يرحلوو _ تقدم منها "عبد الرحمن" ثم قال ببرود اتقنه وهو ينظر اسفل قدمية ممكن تخلي معاذ معاكي لحد ما اخرج الشنط برة واوقف تا**ى نطقت بغيظ من بروده :_ ممكن مش ممكن ليه ، ثم سحبت يد الصغير وقالت بطفوله تعالي ياميزو نروح نجيب لينا ايس كريم ساقع من الكافتيريا دي واخذته ورحت _ابتسم هو علي طفولتها ثم ذهب الي خارج المطار ليخرج شنطه _ عاد اليها بعد فترة قصيرة وقال انا وقفتلك تا**ي هاتي شنطك اخرجهالك برة نطقت هي برفض :_ لا مافيش داعي للتا**ي انا في حد جاي ياخدني دلوقتي _تمكن الغضب منه وثارث ثورتة الداخليه وهو يتخيل ان الذي يااتي ليااخذها هو رجل نطق بصوت ظهر بة الغضب دون وعي منه :_ ومين بقا دا الي جاي ياخد الهانم ! ؟ _ابتسمت خفيه علي حالته الذي وصل اليها بفضل مكرها وقررت ان تثير غضبه اكثر فقالت وهي تتصنع الدهشه :_ نعمم حضرتك وبتسال ليه مش فاهمه !! _ عاد الي رشدة فااردف بنرفزة : لا ولا حاجه اسف لو ادخلت ف شئ ميخصنيش ، يلا يامعاذ خلينا نمشي نطق الصغير بعنا :_ لا انا هستني مع شذي لحد ما نيرة صحبتها تيجي تاخدها عاد "عبدالرحمن" الي رشدة واراتاح داخلين من ما كان فيه _: ثم اردف بمرح خلاص مش مشكله نستني معاها في حين ان "شذي" تتاكل غيظا علي مخططها في اشغال غيرتة الذي بات بالفشل وبفضل هذا الصغير، الذي اكتشفت مااخرا انه لا يااتمن علي سر علي الاطلاق وفي هذا الاثناء المشحونة بالتوتر جائت نيرة صديقتها الذي تعرفت عليها منذو فترة واصبحت هي وحياة كنزيها الثمين . :_اردفت بسعادة وهي تحتضنها شيزووووو حمدالله على السلامة ، وحشيتني اووووي ياحببتي _نطقت شذى بنفس لهجتها الفرحه وانتي اكتير يانيررو وحشتينى اوووى عندها ذالك تكلم عبدالرحمن مع نفسه بصوت خفيض شيزو ونيرو ايه اسماء القطط الي بينادو بعض بيها دي استطاعت هي ان تسمع ماقله برغم انخفاض صوته فاابتسمت وعادت الي الحديث مجددا مع صديقتها . _عامله ايه يانيروو وياسين وااسر عاملين ايه معاكي دول وحشوووني اوووي _نطقت نيرة بضحك : مطلعين عيني يا ختي وكل شووية عاوزين شذى تلعب معنا عاوزين شذي تلعب معانا انتي وحشة مش بتلعبي معانا ضحكت شذي ع كلماتها ثم قالت بهدوء :_طب يلا يا وحشه وصليني وابقي جبهووملي الشقه العب معاهم عشان وحشني اوووي بجد ،ثم نظرة لمعاذ واردفت سلام ياميززو هشوفك تاني قريب ابقى سلملى ع طنط حياه كتييير شاور لها معاذ بطفولة وقالت ماشى ياشذى ابقى تعالى شوفينا انا وماما حياه .. يتبع . . . . * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * رايكم ف البارت ياحلوووين يارب يكون عجبكم اتمنى تقولولى رايكم وتدعمونى #رحيق_الحب #جعلني_ملتزمه_ج(2) #اسراء_جمال #جعلني_ملتزمه_ج(2) #اسراء_جمال

editor-pick
Dreame-Editor's pick

bc

احببتها فى قضيتى ❤️ بقلم لوكى مصطفى

read
2.3K
bc

روح الزين الجزء الثاني بقلم منارجمال"شجن"

read
1K
bc

"السكة شمال" بقلم /لولو_محمد

read
1.0K
bc

خيوط الغرام

read
2.2K
bc

ظُلَأّمً أّلَأّسِـدٍ

read
2.9K
bc

قيود العشق - للكاتبة سارة محمد

read
7.9K
bc

شهد والعشق الأخر

read
1K

Scan code to download app

download_iosApp Store
google icon
Google Play
Facebook