الفصل الواحد والعشرون

1350 Words
دخل الياس الي غرفه زوجته ليجدها ترتدي ملابسها استعدادا للخرج لبندفع اليها يحتضنها من خصرها مقبلا رقبتها العاريه لتنظر اليه ريم في المراه قائله : علي فكره خضتني . . . .. . . ابتسم الياس قائلا : حد يخاف من حبيبه . . . . . دا انا الياس حبيبك . . . . . . . ابتسمت ريم بحزن قائله : معلشي اصلي بقالب ٤ شهور قاعده في اوضه لوحدي مهدده ان حد يدخل عليا في اي وقت فعلشان كدا لازم اخاف واتخض كمان . . . . . أدارها الياس اليه ونظر في وجهها بحزن ليبتسم قائلا : حقك عليا . . . حقك عليا لاني كنت حمار وغ*ي . . . . . كنت اعمي وعامل نفسي مفتح . . . كنت مفكر اني احسن من الناس علشان كدا كنت بمشي من غير عصابه لكن طلعت غ*ي كمان . . . . . . اوعدك اني عمري مهسيبك ابدا تبعدي عني مهما حصل . . . . . اوعدك انك تبقي حببتي مدي الحياه . . . ام اولادي . . . . .بس متزعليش مني مهما يحصل . . . وخليكي عندك قناعه اني مستحيل ابعد عنك مره تانيه . . . اوعدم اني اعو١ك عن كل اللي شوفتيه الفتره اللي فاتت دي . . . . اوعدك انك تفضلي حببتي علي طول . . . . .تفضلي اجما حاجه حصلت اليا في حياتي . . . علشان خاطري سامحيني . . . .واعرفي اني بحبك يااجمل حاجه في حياتي . . . . . . . . ابتسمت ريم بسعاده ثم تحتضنته بقوه لتسمع صياح ندي بالخارج لتضحك قائله : خلينا نطلع اصل تض*بني . . . .وانا مش ناقصاها خالص . . . . . . ابتسم الياس بخبث مقتربا من اذنها قائلا : ليه ياروحي مش ناقصه دا انا حتي كنت طول اليوم بعيد عنك . . . متعبتكيش ولا حاجه . . . تنكري . . . . . ابتسمت ريم قائله بدلال : لامنكرش ويالا بقي خلينا نطلعلهم قبل ميكلونا . . . . . اصلك مش عارف ندي لما بتجوع بتعمل ايه. . . الياس بضحك : طيب متقعد مع سيف شويه . . .هيا لازم يعني تقطع علينا . . . . هاااه انها كلامه وهو يضمها الي ص*ره بقوه لتبتسم لتتاوه قائله : حاسب ياالياس . . . . عيالك تعبيني انت مش حاسس بيا ولا ايه. . . . الياس بابتسامه : اعمل ايه ماانتي وحشاني مووت . . . يعني بقولك اطلع اطردهم وافضالك . . . . امسكت ريم بيده قائله : اعقل ياالياس . . . متبقاش مجنون . .. الياس بابتسامه : اللهم اخزيك ياشيطان . . . . طيب يالا خلينا نطلع ليهم . . . . . خرج الياس وبيده ريم ليجد سيف يجلس وبجانبه ندي وياكلون بنهم شديد لينظر الي ريم قائلا : الحمد لله انك عامله اكل اصل كانوا اكلونا بجد تعالي ياحببتي خلينا نروح نشوفلنا حاجه نكلها وسط المفاجيع دول . . . .بدل ميخلصوا الاكل . . . . . بتضحك ريم وتذهب معه . . .جلس الياس ينظر اليهم قائلا : ماتكالوا ياجماعه انتو ا مش بتاكلو ليه . . . كل ياسيف . . . كلي ياندي . . . اصلك خاسه اليومين دول . . . ضحكت ندي قائله وهيا تلوك الطعام في فمها : والله ياالياس . . . طيب قوله اصل قاعد يقولي اني تخنت تخنت. .. وانا والله ياالياس حاسه اني ضعفانه. . . . . . شرق سيف بشده لينظر الي ندي قائلا : فعلا .. . خاسه ياروحي . . . . تعالت الضحكات ليكملو سهرتهم وياخذها سيف ويذهب الي فيلته . . . . . . . . . في الصباح استيقظت تلك الجميله التي تغط في نوم عميق علي لمسات رقيقه علي وجهها لتفتح عينيها بهلع ف*نكمش تلك الصغيره بخوف . . . . اخذت الفتاه تنظر الي تلك الصغيره سمراء الوجهه صاحبه العينان الواسعتان والعشر الاسود الحريري لتبتسم وتوشير اليها ان تتقدم منها . . . . اخذت الصغيره تتقدم منها ببطئ شديد لتنظر اليها قائله : انا فين .. . وانتي مين . . . ابتسمت الصغيره قائله : انا ورد .. . وانتي هنا . . .في بيت بابي . . . انتي بقي اسمك ايه . . . نظرت اليها الفتاه واخذت تتذكر كيف اتت الي هما لتتذكر الشرطي الذي ركبت في سيارته . . . . نظرت الفتاه الي ورد لتتحدث قائله : انا اسمي . . . .اسمي . . . . اخذت تام الفتاه تدور بعينيا ف المكان لتقرر ان تصطنع فقدان الذاكره لتمسك بالسلسال الذي برقبتها قائله : انا مش فاكره حاجه بس شكلي اسمي تالا. . . . . . ابتسمت الصغيره قائله : الله اسمك جميل قوي ياتالا . . . انا هقول لباب ان اسمك تالا . .. خرجت ورد بسرعه لتهم ان تلحق بها تالا . . . خرجت ورد لتجد والدها يخرج من غرفته وهو يرتدي بنطال قطني وتشيرت بدون اكمام . . . . خجلت تالا واستدارت بسرعه لينظر لها لها معتز لتتحدث ورد قائله : الحق ياباب انا لقيت ماما نايمه في الاو١ه .. . بس اسمها تالا مش ورد زي اسمي . . .بس انا مش زعلانه لانها اسمعا تالا برضوا حميل وهيا هتيجي معايا الحضانه مش كدا . . . . نظر اليها معتز بحزن وتلك الواقفه كان قلبها يتمزق علي تلك الصغيره التي ترغب في ان يكون لديها ام هيا الاخري . . . . التفت معتز ودخل الي غرفته ليرتدي قميصه ثم يدخل الي المطبخ ليحضر طعام الافطار . . فاليوم اجازته . . . . اقتربت تالا من المطبخ لتتحدث قائله : شكرا ليك لانك انقذتني منهم . . . نظر اليها معتز قائلا : عفوا . . . بس اظن من حقي اني اسالك دلوقتي انتي مين ومين اللي كانوا بيجروا وراكي . . . . نظرت اليه تالا بخوف لتتحدث قائله بتوتر : انا اسمي تالا ودا كل اللي انا فاكراه . . . . التفت اليها معتز لينظر اليها بتفحص ليجد انها لازالت بعبائتها السوداء وشالها الذي يخطي راسها ونصف جسدها ووطهها الملوث من التراب لتلتقي عينه بعينيها ليبتسم بسخريه فقد عرف بسرعه انها تكذب من حركه بؤبؤ عينيها ليكمل مايفعله قائلا : تمام . . .يبقي اني هتفضلي هنا لحد لما ترجعلك ذاكرتك . . . .انا مراتي متوفيه . . . وتقدري تعتبري نفسك مرافقه لبنتي ورد .. . ومتقلقيش مني لاني غالبا طول الوقت بره لاني ظابط . . . .كدا ابقي انا عملت فيكي معروف وخليتك عندي وانتي تعملي فيا معروف وتخلي بالك من بنتي . . . نظرت اليه تالا لتهز راسها قائله بامتنان : شكرا جدا ليك . . . ابتسم معتز قائلا : عفوا . . . انا جهزت ليكي فطار انتي ورد . . . . افطروا وختلاقي عندك في الاوضه دي هدوم تقدري تغيري لبسك وانا عندي مشوار هعمله وهرجع علي طول . . . . . اومات له تالا ليكمل قائلا : بس اعزريني لاني هقفل عليكم بالمفتاح انا برضوا معرفكيش . . . هزت تالا رايها بتفهم ليدخل معتز الي غرفته ليبدل ملابسه ثم يقبل ابنته ويذهب الي حيث يريد . . . اخذت تالا تتفقد الشقه لتنبهر بجمالها ورقه ت**يمها بينما ورد تخبرها بتفاصيل مل مكان لتصل لغرفه والدها وتفتح الدولاب قائله : خدي بقي من لبس ماما وغيري زي مابابا قلك . . . . ابتسمت تالا علي براءه تلك الصغيره لتنظر الي الملابس لتجدها ملابس محتشمه وجميله واغلبها بدويه لتخمن ان زوجته كانت من البدو . . . ابتسمت تالا وامسكت بعباءه واسعه من اللون الزهري . . .يبدوا انها كانت تلبسها اثناء حملها وبعض الملابس الاخري لتدخل الي الحمام بعد ان اخبرت ورد ان تنتظرها . . . دخلت تالا الي الحمام لتخلع ملابسها وتزيل حجابها مطلقه العنان لشعرها الاجمر الناري المجعد الذي يشبه بطلات الافلام . . . . . اخذت تنظر الي نفسها بحسره وتتذكر زوجها وهو يتغزل بها لتبكي بشده . بينما معتز ذهب الي عمله ليتعجب صديقه من قدومه في يوم اجازته ليخبره بانه يريد هؤلاء الرجال الذي القي القبض عليهم امس . . . . . . . . احضر لمعتز الرجال الذين أخذوا ينظروا اليه بكره شديد لينظر اليهم معتز قائلا بجديه : دلوقتي بقي عايز اعرف كل حكايتكم من طق طق لسلام عليكم .. . . . وبكدا البارت خلص ٠
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD