bc

لم أكن ضعيفه يوما

book_age18+
160
FOLLOW
1.7K
READ
lighthearted
mystery
scary
spiritual
like
intro-logo
Blurb

مابين العشق والهوا التقاء قلبي و قلبه اصبحت متيم به كان شمس نهاري وقمر ليلئ

كان مجرد حلم جميل وعندم تحقق اصبحت مثل الفراشه التى تطير باين الزهور لان ملك قلبي اردني ملكه لقلبه وسط كل هذه الفرحه حدث اكبر صدمه فى حياتى

ماهى الصدمه؟

ومن انا؟

وما هى قصتي؟

كل هذا واكثر فى لم اكن ضعيفه يوما

مع الكاتبه نورهان اشرف

و الكاتبه ليلى محمد

chap-preview
Free preview
البارت الاول
بسم الله الرحمن الرحيم الشخصيات روز سامي المنشاوي بنت ذات قوم ممشوق وبشره بيضاء بعيون زرقاء ذات شعر بنى قصير تبلغ من العمر 20 عاما يتيمه الاب وليس لديها اخوات هى و حيدة امها وتدرس فى الكليه التى كنت تحلم بها وهى كليه طب لكى تساعد الاطفال الحاجه مريم ولدت روز تبلغ من العمر الاربعين تملك جمال مثل جمال ابنتها من ينظر لها يظن انها فتاه فى مقتبل العمر تعيش على ذكرى زوجها المرحوم ادم عز الدين هو مفتول العضلات ليس بقصير وسيم الي حد همسات الفتيات يبلغ من العمر 28 معيد فى كليه الطب داليدا وهي صديقه روز المقربه هي بنت ذات بشرة قمحيه بعيون عسليه وشعر بني طويل احمد محمود مصراوي هو فتي مفتول عضلات بعيون عسلي يبلغ من العمر 30 عاما وهو صاحب مستشفيات المصراوى اكبر سلسه مستشفيات لعلاج السرطان فى مصر وهو الابن الاكبر للعائلة المصراوى شمس صالح المنفلوطي هي فتاة في العشرينات ذات شعر مموج وعيون بنيه خاريجه معهد سكرتاريه وحيده ابوها وامها صالح المنفلوطى راجل طيب الاخلاق و الخلوق يبلغ من العمر 50 مريض بلقلب يجلس فى المنزل بدون عمل بسبب حالته الحاجه مرفت ولدت شمس تبلغ من العمر 48 ولكن من ينظر لها يظنها اكبر من ذلك بسبب ديق الحال واكثرة المراض يوسف منصور عامر يبلغ من العمر38 صاحب شركات المنصوري للحديد من ينظر اليها يظنه شب فى مقتبل العمر سارة شاهين مشاري وهي زوجه يوسف في عمر الثلاثينات هي ذات شعر اسود طويل وعيون بنيه تملك مشكله فى الرحم لذلك لا تمتلك أبناء محمود المصرى يبلغ من العمر 55 عاما من ينظر اليها يعتقد انهو فى الاربعين من العمر يعشق زوجته حد الجنون لقد تزوجو بعد قصه حب قويه كان حديث الساعه فى وقتها يملك من الابناء تلات احمد هو الابن الاكبر و ياسين وليلى ليلى زوجت محمود المصراوى تبلغ من العمر 45 تملك من الجمال الكثير والحنان والحب اكثر واكثر تعشق زوجها حد الجنون تغار عليه لحد الان ياسين الابن الاوسط يبلغ من العمر 28 عام يشبه احمد فى كل شيء من ينظر لهم يظن انهم توم ليلى الابنه الصغر تبلغ من العمر 22 دلوعه ولدها وقد اسمها ليلى لتكون ليله هى وامها في منزل سامي المنشاوي .................ً....... فتاه تشبه الاطفال الي حد ما هي كالملاك النائم وتحلم احلام ورديه وفجاه تستيقظ علي صوت والدتها الحاجه مريم: يبت قومي يلا روز: يماما سبيني انام شويه انام عاوزة انام الحاجه مريم :تنامي اي بس بذمتك في عروسه تنام لحد دلوقتي لحد العصر روز: عارفه يماما انا بحبك اووي ومن غير وجودك جمبي انا مكنتش وصلت للي انا فيه دايما واقفه وبلاقي الدعم علطول منك في اي حاجه ربنا يخليكي ليا يارب الحاجه مريم والدموع تملا عينها وهي تحتضن ابنتها بشدة كبرتي ياروز والنهاردة خطوبتك عارفه انتي الحاجه اللي عشت عشانها بعد بابكي الله يرحمو كان هيبقا فخور بيكي اكيد زي منا فخورة بيكي الله الله وانا كمان مليش نصيب في الحضن دا ولا اي يلتف كل من مريم وروز الي مص*ر الصوت الذي ياتي من ناحيه الباب وهي داليدا داليدا هي صديقه روز المقربه بل هي تعتبرها اكثر من اختها داليدا :اي العروسه القمر دي روز:حبيبتي انتي اللي عيونك قمر داليدا:هو اكيد انا احلي طبعا بس انتي العروسه يضحك كل من الفتاتان الحاجه مريم: خلاص يبت بقا انتي وهي عندنا حاجات كتير عاوزة تخلص وانتي لسه عاوزة تجهزي نفسك بس كلمي ادم الاول عشان اتصل بيكي كتير وحضرتك كنتي نايمه الله يكون فعونه والله ورز بنبرة طفوليه:بقا كدا ي ست ماما حاضر الحاجه مريم وهي تضحك علي طريقه ابنتها التي مازالت تتعمل كالاطفال رغم انها تبلغ عشرون عاما ولكن من شاهدة تصرفاتها يقول انها طفله لم تتعدي الخمسه اعوام ودعت لها ان يسعدها ربها دائما لكنها لاتعلم ما يخبئ القدر لها ولابنتها الوحيدة روز تلتقت هاتف لكي تهاتف ادم روز :الوو ادم بنبرة تعجب:مين؟ روز:نعم يسي ادم ومين يعني اللي هيكون بيتصل بيك غيريي ادم:اه سوري ي حبيبتي عامله اي ي بيرو روز:بيرو مين دي بقا يسي ادم بيه بقا في معيد محترم ينسي اسم خطبتو ماشي ي عم شكرا. انا زعلانه منك علفكرة ادم:انا لو نسيت روحي مقدرش انساكي انتي هديه ربنا ليا اللي عوضني بيها عن كل حاجه في حياتي انا بحبك جداا ومش عارف كنت عايش من غيرك ازاي روز:كنت عايش عادي بتاكل وبتشرب وتنام زي البنادمين ادم:عفكرة انتي رخمه وبتبوظي اي لحظه رومانسيه بس انتي فاكرة اول مقابله لينا كانت عامله ازاي روز: وهي دي حاجه تنسي ساعه مااحرجتني ادم :مهو بصراحه ي حبيبتي انتي اللي رغاايه اوي طب بذمتك في واحدة اول يوم ليها في الكليه تقعد ترغي مع صاحبتها ولما المعيد بتاعها يدخل تكمل رغي عادي يعني فلاش باك....... روز:بت ي داليدا عارفه انا مبسوطه جداا النهاردة احنا حققنا جزء من هدفنا ودخلنا طب ي بت داليدا: بت بذمتك دي الفاظ دكتورة محترمه روز: اذا كان عاجبك ي ختي داليدا:بس عارفه اديقت من الموقف بتاع الصبح من الواد الرخم اللي كان هيغبطني بالعربيه وكمان مش عاجبو وهو اللي بيزعق دا رخم اوووي وانا مش عارفه سكتلو ازاي كان مفروض اتخانق معاه داليدا :لا وانتي سكتيلو اويي يختي دا انتي كان ناقص تخديه قلمين يبت روز: بصراحه يستاهل مهو رخم فجاه تسمع صوت ياتي من خلفها هو مين اللي رخم يادكتورة وانت ماالك يا...وفجاة بصدمه انت انت اللي جابك هنا انت بقا اللي جيت لقضاك انتي شايفه انك زوتيها اوي من الصبح لا وكمان لمادخلت ملاحظتيش ان المدرج كلو سكت الاحضرتك عماله ترغي ومش ساكته روز:انت شخص وقبل ان تكمل كلامها انا ابقا المعيد بتاع حضرتك يا دكتورة احب اعرفكم بنفسي انا ادم عزالدين هد*كم مادة تشريح بما انكم لسه في اول يوم هنتعرف علي بعض واللي حابب يسال علي اي حاجه يتفضلهو كان وسيما والطقم الذي كان يرتديه زاد من وسامته كان يرتدي بنطلون جينز اسود وقميص ابيض وبليزر اسود ادم :اعتقد كده انا اتعرفت عليكو واتنمي نكمل السنه مع بعض علي خير قال جملته وهو ينظر بتجه روز عودة الي الحاضر .... روز : اه طبعا فاكرة هي دي حاجه تتنسي ادم طب يلا اجهزي بقا عشان متتاخريش روز :حاضر وانت متتاخرش ها سلام بقا عشان الحق اجهز ادم:لا استني روز:اي في اي ادم:نسيت اقولك بحبك روز:وربنا مجنون سلام روز وبعد ان اغلقت الهاتف توجهت الي غرفتها لكي تجهز الي حفل الخطوبه وهي في قمه سعادتها ولكن لا تعلم ما يخفي لها القدر ???????????? في فيلا محمود المصراوي...... تشرق شمس نهار جديد تحمل معها الكثير من الحب ليلي:محمود قوم يلا عشان تلحق تصلي ي حبيبي محمود بعيون ناعسه صباح الخير يا ملكتي ليلي: انت هتفضل كدا تقولي كلام حب كتير محمود :عمري مابطل اقولك يا ملكتي دي ابداا انتي فعلا ليا كل حاجه حبيبتي ومراتي وام اولادي وملجئي الذي الجأ اليه عندما انهزم من الزمن ليلي وعيناها تملاها الدموع :انت فعلا كل يوم بتثبتلي اني اخترت صح واني عمري ماندمت ابدا اني وقفت قدامي اهلي زمان وهما رفضين جوزنا يدخل ابنهم ياسين قائلا بمشاغبه تيرااا تيرااا انتو اكتر اتنين شوفتهم بعد الجواز لسه بيحبو بعد ويقعدو كدا يناغشو في بعض ليلي :انت بتقر علينا اول مرة اشوف ابن بيقر علي ابوة وامه انهم بيحبو بعض وتتعال اصوات الضحك في ارجاء الغرفه معلين عن يوم ملئ بالفرحه والبهجه والسعادة .. ____________________________________ فيلا يوسف منصور... يستيقظ يوسف من النوم وداخله شعور بالحزن علي ماهو اصبح عليه بعد ان تزوج من سارة حبيبته او معني اوضح من كان يظن انها هكذا سارة:يوسف حبيبي انت صحيت طب مقومتنيش لي عشان احضرلك الفطار يوسف:اه مانتي فاضيالي ياست هانم مانتي طول الليل سهرانه مع اصحابك ومش مهتميه بيا ولا بالبيت ولا باي حاجه خالص مش كفايه اني مستحملك وسكت سارة :سكت لي ي يوسف متكمل وقولها اني مش بخلف يوسف تاركا ايها غارقه في دموعها وهكذا اصحبت حياتهم بعد قليل من الوقت يذهب يوسف الي شركته سمع صوت زعيق ياتي من قبل الرسيبشن وفتاه تصيح يعني ايه انا منفعش انا عاوزة قابل صاحب الشركه منال السكرتيرة :ياانسه انتي مش معاكي الموهلات المطلوبه للوظيفه يعني متنفعيش الفتاه :يعني اي منفعش بقولك انا محتاجه الشغل جدااا وخليني بس قابل صاحب الشركه وفي هذة اللحظه يتدخل يوسف في اي يامنال منال:مفيش حاجه ي فندم هي بس الانسه دي جايه تقدم لوظيفه السكرتيرة بتاعت حضرتك وانا بقولها انها مش معاها الموهلات المطلوبه قامت فضلت تزعق زي محضرتك شوفت يوسف :اي المشكله يانسه الفتاه:انا اسمي شمس صالح يوسف :انا مسالتكيش عن اسمك انتي هنا في الشركه وصوتك عالي لي شمس :انا كنت جايه اقدم للوظيفه المطلوبه عشان محتاجه اني اشتغل مش اكتر وكنت حابه اقابل صاحب الشركه وهي مش راضيه يوسف :انتي معاكي موهل اي؟ شمس :معهد سكرتاريه يوسف :بتعرفي تتكلمي انجليزي شمس :اه يوسف: طب فرنساوي شمس: بصراحه لا بس انا ممكن اتعلم يوسف :طب انتي جايه تعملي ايه وانتى مش معاكي الموهلات المطلوبه شمس :انا كنت جايه عشان اشتغل وفكره ان ممكن يكون عندكم قلب انا معايه نص الموهلات ونص التانى ممكن اشتغل على نفسي فيها لحد مخدوا بس خلاص مش عاوزة وقررت انا تغادر ولكن عيناها كانت تملاها الدموع لانها كانت بامس الحاجه الي الشغل في هذة اللحظه سمعت صوت يوقفها استني نظرت وراءها تعالي معايا يلا كان هذا صوت يوسف رغم انه اصبح قاسي بعد ان تزوج سارة ولكنه في قلبه بعض الحنان ولا يريد ان يجرح مشاعر الفتاه هذة وهو لا يعرف لماذا ???????????? يتوجه احمد الي المشفي وهو في قمه سعادته لان هذا المكان الذي يريحه لان داخل هذا المكان يوجد من فقد الامل والحياة ولكن هو من يعطيهم الامل في الغد كل من في المشفي يحبه من دكاترة الي العمل لانه يعملهم معامله حسنه والمرضي يتفائلون بوجودة فمن احب واتقن عمله رزقه الله حب الناس ______________________________________ في منزل سامي المنشاوي..... اعلن الليل عن القدوم حاملا معه الفرحه فكانت روز قد انتهت فانها كانت فاقت الجمل حقا كانت ترتدي فستانا زادها جمالا وكانت تضع بعض الميكب الهادي مما اظهر رقاتها كانت ترتدي فستان من اللون السيموني وتركت شعرها القصير منسدلا علي ظهرها ولم تضع اي شي في عينها فانها لاتحتاج هذا بعيونها الزرقاء الحاجه مريم: بسم الله مشاء الله انا خايفه تتحسدي النهاردة لازم ابقي ابخرك بقا داليدا:اه والنبي ي طنط احنا مش ناقصين ابقي بخرينا روز:انتي حشره نفسك لي بنت وامها بتتدخلي لي داليدا:اد*كي قولتي بنت وامها انتي اللي بتدخلي لي بقا الحاجه مريم: خلاص انتي وهي عشان الناس وصلت ويلا ياروز عشان ادم مستنيكي خرجت روز من الغرفه مع كلا من صديقه عمرها وامها فتلاقت اعينهم وسط الحاضرين فادم كان ايضا في قمه شياكته فكان يرتدي بنطلون جينز وتشيرت ابيض اظهر مفاتن عضالاته وجاكت اسود وجذمه كلاسيك سودة ادم :اي دا روز:اي في اي ادم :ازاي دا يحصل روز:هو اي دا ادم:ازاي القمر كدا ينزل يقعد معانا روز:انتي بتعا**ني بقا ادم:بصراحه اه روز:بصوت امر حضرتك مقبوض عليك بتهمت انك وقعتني وخليتني احبك ادم:انا اخد اعدام قدام بصه بس من عينكي دي روز:انت بتعا**ني تاني بقا ادم وهو يضحك علي طريقه حبيبته المجنونه اه يستي بعا**ك ويلا بقا عشان حاسس اننا هناخد عين النهاردة انما اي عين عسل فضحك سويا وذهبو ليجلسو بمكان المخصص لهما وكانت اعين تراقبهم في غضب شديد ولا تبشر بالخير ابداا في منزل سامي المنشاوي.. بعد انتهاء حفل الخطوبه ادم :خلاص كدا بقيتي خطبتي رسمي انا مش مصدق اني خطبت اجمل وارق واحدة روز وكانت تريد ان تنشق الارض من شدة خجلها انا بدعي ربنا انك تفضل علي طول معايا وسند ليا دايما داليدا :اي دا كنتي قمر جدا ياحبيتي الف مبروك ليكو روز:حبيبتي عقبال مفرح ليكي واتعبلك داليدا :انشاء الله ي حبيبتي وكانت نظراتها لا تنظر لاي خير ___________________________ في فيلا محمود المصراوي..... كانت ليلي ابنه محمود تجلس مستمتعه بمنظر الليل الهادي وكانت تتحدث مع خطيبها حسام وهو ايضا ابن عمها ليلي :اي ياحبيبي الجو دا ممتع جدااا والسماء شكلها جميل حسام:لا دا عشان انتي اللي قاعده بتف*جي عليهم فهما احلو عشانك ليلي:حسام انت وقبل ان تكمل جملتها يدخل ياسين كالعادة مفرق العشاق الله الله البيت كله بقا رومانسي وحبيب ليلي :وانت مالك يارخم ياسين :مهو مش بابا وماما الصبح وانتي بليل كدا كتير وهنا تدخل ليلي امه ليلي :ياماما كنت بكلم حسام وياسين بيرخم عليا الام:انت مالك بيهم يا ياسين ياسين:انا كنت عاوز ميبقاش حد رومانسي في البيت غيرك انتي وابو حودة الام:افضل كدا انت اتريق علينا كدا بكرة نشوف لما حضرتك تحب ايه اللي هيحصل وهنا يدخل احمد علي نقاشهم ليلي :حمدالله علي السلامه يا حبيبي احمد:الله يسلمك يا ماما اي صوتكو كان عالي في حاجه ليلي:اه ي احمد اخوك ياسين بيرخم عليا انا وماما احمد:لي كدا ياياسين انت لحد امتي هتفضل تافه كدا وتفضل ترخم عليهم ياسين وقد تملكه الغضب انا تافه علي الاقل بضحك مش كل حاجه كدا جد وبتعامل كاني معنديش قلب خالص ولا بحس وعندي كل حاجه الشغل زيك احمد ترك الغرفه بعد ان جرحه كلام ياسين ليلي:لي كدا ياياسين تجرح اخوك بالشكل دا هو مغلطش فيك وبعدين هو اخوك الكبير مينفعش تتكلم معاه كدا اخته ليلي:انت بصراحه زودتها احمد ميستهلش منك كدا وانت عارف هو بيحبك قد اي محمود: وبعدين انت مضايق لي يا ياسين مانت فعلا تافه هو مقالش حاجه غلط يلا روح صالح اخوك يلا احمد: يجلس علي السرير يتذكر كلام اخوه ياسين: ممكن ادخل وقبل ان ياذن احمد له بالدخول اقتحم الغرف وجلس بجانبه احمد: انا لسه مردتش عليك عشان تدخل ياسين:هترفض مثلا احمد:بردو رخم ياسين:يعم انت عارف اني بحب الضحك والهزار وكدا ومش قصدي اضايق وازعلك مني انت اخويا الكبير وقدوتي تعرف ايوة الفرق بنا مش كبير بس فعلا بحس انك كبير لانك عاقل كدا ومش طايش زي وبعدين خلاص يعم انت بقا هتزودها انا عارف احمد وهو يحتضن اخوة بشدة ويضربه علي راسه خلاص يلا مش زعلان بس مترخمش تاني ياسين: بس انا ممكن اعمل اي حاجه انت عاوزها اللي دي وتنتشر الضحكه في احنا الغرفه معلنه عن السعادة ___________________________________ في فيلا يوسف منصور......... بعد يوم طويل ملئ بالعمل يصل يوسف الي الفيلا واتجه الي غرفته ولم يجد سارة زوجته بحث عنها ولم يجدها يوسف ينده علي الخادمه الخاصه بزوجته وهي الحاجه زينب تعتبر مربيه سارة زوجه يوسف فهي معها منذ طفولتها يوسف :زينب زينب:نعم يا يوسف بيه يوسف :فين سارة؟ زينب :مش عارفه والله هي خرجت من الصبح وكانت مضايقه وسالتها رايحه فين مردتش عليا يوسف:ولسه مرجعتش لحد دلوقتي شكلها خلاص جابت نهايتها معايا وتركها متوجها الي مكتبه لينجز بعض الاعمال يوسف وهو يدرس ملف صفقه كبيرة لشركته يتذكر شمس ويظل يبتسم علي تصرفاتها وينهض هذة الفكرة من راسه سريعا ويعود الي دراسه الملف ___________________كا في النادي كانت تجلس سارة وهي في قمه غضبها انا عارفه هو مبقاش طايقني خالص ولا عاوز يشوفني بقا بيعاملني بقسوة اوي يا نرمين نرمين :يا سارة اهدي شويه سارة :اهدي ازاي بس شوفتي اهو مفكرش حتي يتصل يطمن عليا وزمانه رجع الفيلا ملقنيش ولا اتصل وقال اي حاجه انا لازم اتصرف لازم اعمل اي حاجه لازم اجيب طفل عشان ميفكرش انه يسبني انا بحبه ومش هقدر اعيش من غيرة انتي فاهمه نرمين:انا اعرف دكتور كويس وكذا حد مكنش بيخلف ورحلو وربنا رزقهم باطفال سارة:طب كويس ارحلو واشوف عشان لازم اخد خطوة في الموضوع دا ___________________________________ في منزل صالح النفلوطي ..... شمس ترجع الي منزلها وكانت في سعادة لاتوصف لانها وجدت عمل بمرتب كانت حتي لاتحلم بيه ٥٠٠٠جنيه شمس:ازيك يابابا النهاردة صالح هو والد شمس مريض قلب ولا يعمل بس حالته المتدهورة انا الحمدلله ي بنتي شمس:خلاص يابابا انا لقيت شغل وبمرتب حلو كمان اطمن مش هنبقا محتاجين حاجه وعلاجك كله وانشاء الله هتبقا كويس وكمان ممكن تعمل العمليه فاطمه :وهي والدة شمس كانت تبكي وهي تحمدالله علي حال زوجها وابنتها التي تحملت المسئوليه يلا عشان تاكلي ي حبيبتي عشان تنامي وتصحي بدري عشان شغلك شمس :حاضر يلا ياحلي ماما ذهبت شمس الي سريرها بعد ان انهت طعامها وتذكرت كل ما مر بيها في شركه يوسف منصور فلاش باك.. تعالي معايا علي المكتب يلا انتي بقا كنتي بتخانقي عشان تشتغلي صح شمس وهي تبكي :اه فعلا انا محتاجه الشغل دا جدااا وصدقني مش هقصر وانا هبقا قد المسئوليه حضرتك مش عارف انا محتاجه الشغل دا قد اي يوسف:بكرة القيكي في الشركه الساعه 8تكوني هنا عشان تعرفي طبيعه شغلك شمس:شكرا لحضرتك جداااااا انت مش عارف انت حلتلي مشاكل قد اي بس ممكن اعرف المرتب كام .يوسف :اول مرة اشوف حد بيسال علي المرتب قبل مايعرف طبيعه الشغل شمس :حضرتك قولتلي هعرف بكرة طبيعه شغلي فعشان كدا سالت يوسف :مرتبك هيبقا ٥٠٠٠جنيه شمس وكاد ان يغمي عليها من شدة الزهول كااااااام قول تاني كدا واحلف الهي ربنا يجبر بخطرك يوسف وهو يضحك عليها احلف انتي مش مصدقاني ولا اي شمس :لا لا ازاي مصدقاك انت قولت ٥٠٠٠جنيه صح قول والنبي صح يوسف :اه صح انا مبحبش التاخير اكتر حاجه بكرها التاخير شمس :انا هتلاقني هنا من الساعه 7هكون هنا متقلقش طب كويس هنام بقا عشان متاخرش عشان مبيحبش التاخير وكمان وانا ماشيه وقعت فنجان القهوة علي المكتب وجريت يارب ميفتكر _____________________________________ يمر الليل بسلام وهدوء علي روز التي كانت متيمه بادم في الصباح تستيقظ روز وهي تحضر نفسها الي الذهاب الي جامعتها التي كانت لها حلم وتحقق تذهب روز الي الجامعه وتلتقي بصديقتها داليدا روز:هلا هلا بصديقتي داليدا:اي ينتي الخطوبه اثرت عليكي اوي كدا وعلي لسانك روز:انا مش قادرة اوصفلك انا مبسوطه قد اي داليدا:اه انا عارفه ربنا يكملك فرحتك علي خير روز:مالك ي داليدا في حاجه داليدا:ها .....لا مفيش بس افتكرتك وانتي كنت منورة وافتكرت بردو ان احنا هنترد من المحاضرة حضرتك روز:اه صح يلا وانطلقا كلا من روز وداليدا الي الجامعه وعند وصولهم الي الجامعه بدا اصادقائها بتهنئتها علي خطوبتها من ادم الذي كان حديث الفتيات في الجامعه من شدة وسامته _________________________________ في منزل صالح المنفلوطي... تعلن الشمس عن بدايه يوم جديد تستيقظ شمس علي صوت المنبه وقامت لتحضر نفسها لذهاب الي عملها الجديد فاطمه:قومي يلا ياحبيبتي انا عملتلك فطار عشان تاكلي قبل متنزلي شمس :حاضر يماما بس تعبتي نفسك لي كدا انا كنت هتؤضي واصلي الصبح وكنت هعمل سندوش ولا اي حاجه فاطمه :ولا تعب يا بت ولا حاجه يلا قومي شمس :بعد ان صلت قامت لترتدي ملابسها ووقفت حائرة اما خزانه ملابسها ولكن لا من كثرة ملابسها بل لانها كانت تريد ان ترتدي شيئا يليق بوظيفتها الجديدة ولكن ما باليد حيرة كما يقولون ارتددت جيبه سوداء وقميص اسود وجاكت جينز لما يكونون بحاله جيدة ولكن ازدات جمالا مع حجابها الاحمر شمس :ماما باباانا نزله بقا عاوزين اي حاجه فاطمه:لا يبنتي ربنا يصلحلك حالك يارب صالح:خلي بالك من نفسك يبنتي ربنا يستر طريقك وانطلقت شمس وبداخلها فرح ممزوج ببعض من الخوف ركبت الميكروباص الذي سيوصلهاقبل مقر الشركه بشارعين نزلت شمس وكانت تسير وكانت عربيه تاتي خلفها وكان ظلها ينع** عليها وكانت اعين تراقبها من داخلها ____________________________________ داخل شركه يوسف منصور.. يوسف:برافو عليكي جيتي قبل معادك بعشر دقايق شمس :امال انا قولتلك الا عشرة يعني الاعشرة فابتسم يوسف علي طريقتها طيب نبتدي بقا الشغل اللي هيحدد اذا كنتي هتفضلي معانا ولا هتبقي برة الشركه احب اعرفك علي انسه مني ديه اللي هتعرفك طبيعه شغلك وهيبقا قدامك اسبوع بس عشان تتعلمي وتثبتي وجودك معانا الاسبوع دا اللي هيحدد شمس :انشاء الله ياستاذ يوسف مش هتندم وانا هتعلم وهثبت لحضرتك اني قد الثقه دي يوسف :طب يلا بقا عشان ضيعنا وقت كتير في الكلام خرجت شمس برفقه مني لكي تبدا عملها جلس يوسف علي كرسي مكتبه وكانت يوجد نافذة امامه تطل علي المكتب التي كانت تعمل فيه شمس وكانت تعمل بجد وكانت تبتسم ليطمئن قلبها يوسف وكان يشاهد وقفذت فكرة الي راسه تلاشها وعاد الي عمله مرة اخري وانتهي العشق بخطوبتهم ولكن هل يديم العشق ام سينتهي؟ هل ستنجح سارة فيما تخطط له وما هي ردت فعل يوسف علي ذالك ؟ ماينتظر شمس في عملها الجديدة وهل ستنجح في ان تثبت نفسها اما ماذا؟ سنعرف كلها هذا في البارت القادم نورهان اشرف

editor-pick
Dreame-Editor's pick

bc

بروحى فتاة(معشوقه اليل)

read
2.0K
bc

Ice Shards

read
1.1K
bc

الوحش الثائر.. ج3... من أحفاد الجارحي... للكاتبة آية محمد

read
1K
bc

|| حور الأسد ||

read
1.3K
bc

ظلامي

read
1K
bc

I'm not your alpha

read
1K
bc

عائلة الشيخ رجب

read
1K

Scan code to download app

download_iosApp Store
google icon
Google Play
Facebook