باقي الحلقة 1 الجزء الثاني

2242 Words
هزت رأسها بنفي -مفيش حاجة متشغلش بالك.. هاني بحب -حبيبتي انتي عارفة اني جنبك وقت متحتاجيني هتلاقيني هدى ابتسمت -ربنا يخليك ليا يا احلا اخ في الدنيا... چويرية اختهم الصغيرة دخلت -يلاا بقى علشان تاكلوا مستينكوا يلا يا ابيه هاني يلا يا ابلة هدى هدى ابتسمت وحملتها قبلتها -يلا يا روحي منار تبكي وتحاول دفعه وهو يمزق ملابسها ويض*بها -انتي مبتهديش تعبتيني منار صرخت به بإنهيار -انت قذر..انت دمك قذر بكرهك...انا بكرهك انت وابوك ربنا ينتقم منكوا و رامي بغضب قاطعها بصفعها وهو يحاول السيطرة عليها سمعوا دق الباب ومنار امسكت روب رامي الملقى بجوارها اختبأت اسفله فلقد مزق ملابسها وهو فتح الباب مرتدي الشورت -عايز ايه يا عزيز عزيز بهدوء -صاحبك دبور مستنيك دبور من خلفهم -ليه هو انا محتاج استأذان ولا ايه وبعدين انا عارف ان اهلك مسافرين الله وايه اللي انت عامله في نفسك دا ماشي بالمنظر دا في البيت ولا ايه رامي اغلق الباب وخرج له -تعالى تعالى نقعد في مكان تاني دبور بتعجب -محنا طول عمرنا بنقعد في مكتبك ايه اللي جد تعالى علشان عايزك رامي امسكه -مش عايز يا اخي تعالى نقعد في اي حتة تانية دبور بشك وخبث -هو في ايه اممم لا شكلي فهمت.. معاك مين جوا يا نمس انت رامي ابتلع ما بحلقه -مفيش حد دبور بتعجب -مالك مش على بعضك ليه ال يعني اول مرة رامي نظر له و**ت وهو يتحدث سرآ -مش اول مرة يا زكي بس دي فيها قضية ورأي عام ومش ناقص وجع دماغ انتو ليكوا حدود في حياتي... دبور تنهد -نهايته بقى انا جعان تعالى ناكل ونتكلم رامي نظر لعزيز واشار بعينه على الغرفة لينتبه ان لا يدخلها دبور وصعد رامي يرتدي ملابسه... دبور جلس بالصالون وهو يعبث بهاتفه...واتت عيناه على غرفة المكتب وتعجب من رؤية عزيز يقف امامها كع** عادته خرج دبور وتعجب عزيز ولكنه لم يعيره اي اهتمام دبور ذهب من حديقة الڤلة لغرفة المكتب فتح النافذة وقفز بفضول للداخل ليصدم بتلك الفتاة الغارقة بدمائها امامه كانت تبكي وتأن بألم رأت دبور فأمسكت بالروب التي تداري به جسدها حتى لا تتعرى دبور بصدمه اقترب وامسك بوجهها -انتي...مين وهو ازاي....هو اعتدى عليكي... منار بخوف ابعدت وجهها وهي لا تقوى على الحراك من ض*ب ذلك الهمجي حتى يستطيع ان يسيطر عليها دبور وجد ملابسها اسفل الروب ممزقة همست بضعف -خ..رجني...من هنا...خرجني انا...مش قادرة... دبور ازال الروب وجد ملابسها شبه ممزقة خلع قميصه وبقي بالحمالة البسه لها وهو يرى ارتجافها ووجهها الأبيض الزائد عن الطبيعي اخرجها من النافذة وهي تحاول ان تساعده ولكن ض*ب رامي لها جعلها كالعاجزة حملها هو بقلق وذهب اوقف تا**ي -روح على اقرب مستشفى لو سمحت كان بالخلف بجوارها -انتي حاسة بإيه؟ منار مغمضة عيناها وجسدها ملقى على دبور -جسمي..وجعني...مش قادرة... دبور بقلق -بسرعة يسطاا عامر يجلس على القهوة ووجد الشيخ اسلام ذاهب للمسجد ليصلي العشاء وقف امامه -عايز اتكلم معاك اسلام بنفاذ صبر -انا مش فاضيلك عامر بتعب -انا تعبان...لو سمحت محتاج اتكلم معاك اسلام تعجب من طريقته وواضح عليه حقآ انه متعب ولا يسخر منه كعادته هز رأسه بإيجاب -تعالى نصلي العشا وبعدين نتكلم... عامر نظر للمسجد وتذكر حديث رامي الساخر (اوعى تقرب لتتحرق) -بلاش احسن اتحرق اسلام ضحك ببشاشة -للدرجة يلا يا عامر استغفر ربنا وبلاش الشيطان يسيطر عليك... سحبه للداخل وعامر شعر بقلبه يرتجف وينبض بقوة توضأ واسلام اذن ليبدأوا الناس بالدخول للمسجد... الطبيبة فحصت منار -خدي نفس عميق منار اخذت نفس عميق وهي ممسكة بيد دبور الطبيبة بحزن -هي مضروبة جامد فطبيعي هتحس بالوجع دا انا هعالج الجروح دي وكمان هي محاولة ا****ب فلو عايزين اتأكد انا.... منار بتعجب -تتأكدي ازاي ومن ايه! دبور نظر للطبيبة -انا هستنى برا... خرج وتعجبت منار ونظرت للطبيبة وشرحت الطبيبة ماذا تعني لتغضب منار -لا طبعآ مفيش حاجة زي كدا حصلت...انا بس جسمي وجعني من ض*ب الحقير دا وعايزة ارفع قضية عليه الطبيبة هزت رأسها بإيجاب وخرجت -هي م**مة ترفع قضية عليه دبور بضيق -انا ههتم بالموضوع الطبيبة بتعجب -هو انت تقربلها ايه؟؟ دبور بتفكير -جوزها.. دخل لها وهي مغمضة عيناها اقترب -انتي... منار وهي مازالت مغمضة عيناها -منار..اسمي منار دبور هز رأسه بإيجاب وهو ينظر لها يتفحص كل انش بها -مفيش داعي ترفعي قضية منار نظرت له كانت نظراتها كأنها تهاجمه -مفيش داعي؟؟؟؟انت عارف هو كان بيعمل ايه انت عارف الشخص دا مش بس زبالة وحقير وظالم وبيستغل العمال لمجرد انه مالك المصنع هو حاول يغتصبني ودي مش اول مرة اكيد معايا اكيد عمل كدا مع بنات كتير دبور بضيق -انا بنصحك نصيحة صدقيني لو رفعتي قضية زي دي فأنتي كدا بتقضي على نفسك دا عمه مقدم في الشرطة وابوه مستشار كبير فتفتكري مين اللي هيبقى خسران؟تقدري تثبتي ان هو اعتدى عليكي؟؟تقدري؟ منار نظرت له والدموع اجتمعت بعيناها -انت شاهد مش انت كنت هناك! دبور هز رأسه بإيجاب -هشهد معاكي بس تفتكري هما مش هيحاولوا يدمروكي ويدمروا عيلتك...ابعدي وملكيش دعوة بيهم منار بدموع -ايه الظلم دا ابعد وانا مش غلطانة ابعد وانا اللي معايا الحق ازاي انت م**م تحميه دبور بشرود نوعآ ما -صدقيني يمكن تتعرضي لهجوم كتير لمجرد ان معاكي حق منار نظرت له وهي تمسح دموعها -ممكن طلبين... دبور هز رأسه بإيجاب -اتفضلي طبعآ منار بألم -عايزة فستان غير اللي اتقطع دا...وحجاب...علشان هو...شده....و دبور هز رأسه بإيجاب -متقلقيش.. منار بدموع -وعايزة اكلم ماما واروحلها علشان اكيد هي قلقانة عليا.... دبور مد لها هاتفه -تقدري تتكلمي.... همس سرآ -لأمتى هفضل اصحح غلطاتك يا غ*ي انت..ا****ب!!دا انت كنت هتودي نفسك في داهية... رامي بغضب وحدة -يعني هي فين انت بتستهبل يا عزيز خرجت من غير متشوفها يعني ولا ايه اتت عيناه على النافذة -يا بنت ال هربت...هربت.... تذكر دبور ما الذي جعله يرحل والأن!شك بأمره اتصل به منار كانت قد اتصلت بوالدتها ومدت الهاتف له -هو..بيتصل بيك..هو....انت هتقولوا اني معاك؟هتقولوا مكاني؟ دبور هز رأسه بنفي -اهدي ومتتكلميش اهدي اجابه بمرح مصطنع -والله كنت متوقع هتقعد ساعتين لحد متجهز رامي بجمود -انت فين دبور تنهد -في المول مع امي هروح دلوقتي على المكان بتاعنا هاااه متتأخرش وسيبك من اللي عندك مش وقته متتأخرش بقى وسلملي على المزة رامي تن*د وهو ينظر لعزيز -سلام.. اغلق الهاتف وهز رأسه بنفي -مظنش انه هو...خلينا منتظرين لو بلغت او عملت اي حاجة هنكون جاهزين هنخلص منها ومن كل حاجة تخصها عزيز ابتسم -مش اول مرة رامي ابتسم منار كانت تنظر لدبور دبور تنهد -هروح اشتريلك فستان وحجاب وهجيب عربية علشان تروحي لمامتك تمام.. منار نظرت له بإحراج -انا مش معايا فلوس...بس انا اول مروح انا.. دبور وضع اصبعه على شفتيها -بس..انا مش مستني حاجة منك مساعدتك واجب عليا...وعلشان مش هقدر اساعدك في موضوع رامي منار بدموع -ازاي انت صاحب انسان زي دا دبور نظر لها -علشان احنا شبه بعض بس في فرق اقترب منها هامسآ -انا مبغصبش واحدة انها تبقى معايا هاااه بس بخليها تبقى معايا برضاهم بقى بالإجبار بس المهم انهم بيمتعوني منار ابعدت وجهها بإستحقار هي رأت كيف يعيشون في هذا المكان الراقي الجاف من اي نوع من المشاعر والأحترام او على الأقل رأت رامي... اسلام نظر لعامر وهم بالمسجد ومعظم المصلين قد رحلوا -ايه بذمتك مش حاسس براحة عامر تن*د -مش عارف اقولك ايه...مش عارف جيتلك ليه اصلآ مخنوق وعندي احساس انك الوحيد بس اللي ممكن تساعدني اسلام نظر له بثقة -انا ممكن اكون سبب بس صدقني الوحيد اللي ممكن يساعدك هو اللي خلقك يا عامر عامر نظر له -انا بعمل مصايب...انا بغلط انا بشرب بلاوي..ليه ربنا حطني في كل دا ليه كتب ليا اني اكون عاصي وبعدين الناس تستحقرني واهلي يبقوا شايفني انسان مق*ف ماللي خالقني هو السبب اسلام نظر له بذهول -انت بتقول ايه يعني قصدك ان ربنا ظالم ربنا مخلكش ولا خلقك عاصي يا عامر عامر نظر له -انا مش فقيه في الدين بس عارف الكلام دا ربنا مقدرلنا كل حاجة اسلام بهدوء -ربنا مقدرلنا كل حاجة.. بس مكنش ربنا اداك عقل تفكر بيه مكنش ربنا عمل جنة ونار مكنش قال ان الدعاء بيغير القدر صفة ربنا مش صفة مؤثرة بعد وجود العبد صفة ربنا عز وجل كاشفة ربنا قال في سورة الأنسان ايه ٣{إنا هدينـٰه السبيل إما شاكرآ وإما كفورا} وقال في سورة البلد ايه ١٠ {وهدينـٰه النجدين} عامر نظر له بضيق -انا وصلت لمرحلة اني كرهت نفسي والناس كلها كرهتني...بقول اني مبسوط وبجاهل بشكل عقيم انا مش عارف ازاي...ازاي بتكلم معاك دلوقتي... اسلام بهدوء -عامر ربنا جاب كل حاجة بالتدريج خلق الدنيا بالتدريج مع انه كان ممكن يخلقها مرة واحدة ربنا منع الخمرة بالتدريج مع انه كان ممكن يمنعها مرة واحدة لازم يكون في تدريج متبقاش انت بتعمل حاجات كتيرة غلط وفجأة هتقول انا هبطل ممكن في اللي عنده ارادة قوية بينجح لكن في الغالب بنحتاج لتدريج ابدأ بتحسين اخلاقك مع ابوك وامك واهلك مع صحابك وجيرانك عامر بتعجب -بقولك بعمل بلاوي تقولي حسن الأول اخلاقك! اسلام تنهد -مش انا اللي بقول الرسول صل الله عليه وسلم قال(حسنوا اخلاقكم)وقال(إن من احبكم الي احسنكم اخلاقآ) خليك رقيب على اسلوبك وعلى كلامك خليك حريص على صلاتك وخليك فاكر انها من اركان الإسلام... عامر نظر له وقد اقتنع بما قال وكيف لا يقتنع وهو يستمع لأيات واحاديث من هذا الرجل بشوش الوجه اسلام وضع يده على يد عامر -لينا لقاء الأسبوع اللي جاي هنتظر ولو عايز يبقى يوميآ بس احب نخليه كل اسبوع علشان اشوفك هل استمريت على صلاتك هل سبيت حد وافتكر قبل مالشيطان يوسوسلك بحاجة ربنا قال في سورة فصلت ايه ٤٦ {وما ربك بظلـٰم للعبيد} وقال على ل**ن النبي (يا عبادي،اني حرمت الظلم على نفسي،وجعلته بينكم محرمآ،فلا تظالموا) عامر وقف وهو يتخيل انه تغير وان هدى تجلس بجواره افاق من شروده وابتسم بتمنى نظر للمسجد حوله وتن*د وهو يناجي ربه -اجعلها من نصيبي.... منار ضمت والدتها بقوة وبكت والدتها بقلق -مالك يا بت فيكي ايه وانت تبقى مين منار تبكي بقوة والدتها بقلق نظرت لدبور -هي مالها وانت تبقى مين في ايه يا منار متتكلمي منار بدموع -انا كويسة بس شنطتي اتسرقت..و هدومي اتشبكت في عمود...واتقطعت..وهو ساعدني والدتها ضمتها وهي تتفحص دبور بعيناها وتتفحص ملابسه -طيب خلاص اهدي يا قلبي المهم انك بخير (ابتسمت لدبور)شكرآ يا ابني... دخلت للغرفة وهي تفكر دبور نظر لمنار بإستفهام لماذا كذبت منار فهمته فهمست بدموع -لو عرفت هتخاف عليا وانا مش عايزة ارعبها وهت**م تاخد حقي من رامي وزي مقولت مش هيسيبنا وهفضل عايشة في عذاب....يبقى اتكلم ولا لا اقتربت والدتها بحافظة بها مال -قولي يا ابني انت صرفت كام دبور بتعجب -انتي بتقولي ايه دا كان واجب عليا... والدتها بإصرار مصطنع -لا لازم تقول معلش انا م**مة دبور هزت رأسه -الفلوس اللي هتديهاني هاتيلها بيها حاجات تخليها تضحك بدل مهي عمالة تعيط من ساعتها وهتصدعك ضحكت والدتها وهي تتفحص هيئته يبدو انه مرتاح ماديآ ومنار ابتسمت وهي تمسح دموعها فأبتسم -سلام... ذهب للكباريه ولم يجد رامي اقتربت مسك منه بضيق -اومال فين الباقي وفين عامر؟ دبور تنهد -فكرتيني.. اتصل بعامر واجابه -نعم دبور بتعجب -انت فين؟ عامر تنهد -في البيت دبور بتعجب -مش هتيجي ولا ايه؟ عامر هز راسه بنفي -لا اشوفكوا في الجامعة ان شاء الله...انتو عارفين بابا وماما بيجهزوا علشان يطلعوا عمرة وانا هبقى مع ايه دبور هز رأسه بإيجاب -تمام...خلي بالك من نفسك لو عايز حاجة كلمني... اغلق معه وكان رامي قد وصل ابتسم وجلس -ايه يا دبور شكلك مطلبتش حاجة دبور هز راسه بنفي -لسه مسك اقترب -كلمته ولا لسة يا دبور دبور تنهد -كلمته بس قال مش هيجي الفترة دي علشان باباه ومامته هيجهزوا للعمرة مسك ضحكت بخلاعة -عمره لا ربنا ينقبل رامي سحبها -بقولك ايه سيبك من عامر وركزي معايا انا مسك بدلع تحدثت -لهو انا مش مركزة معاك تعالى نرقص رامي بتهكم -نرقص هو انا بتاع رقص بردو انا عايز اقضي ليلة حلوة (نظر لدبور)جاي ولا ايه دبور هز رأسه بنفي -لا انا هكلم ماجد رامي سحب مسك -طيب يلا بينا بقى... دبور نظر له وضحك وهو يهز رأسه بيأس مسك ابعدت يد رامي وهو يسير معها -بقولك ايه انت عارف رأيي شوفلك واحدة تقضي الليل معاها انما انا اخري ارقص معاك وانت عارف السبب امسك رامي شعرها بقوة -هسيبك بمزاجي بس اللي انتي مستنياه مش جاي يا روح امك دفعها بقوة وذهب لتضع يدها على شعرها بألم... في اليوم التالي اجتمعوا الأصدقاء بالجامعة اسيل بإعتذار -والله كان غصب عني سيف وافق بس انا تعبت اوي ورجعت مكة بقلق -دا بسبب الحمل طبيعي ولا؟ اسيل ابتسمت بتعب -طبيعي هدى نظرت لمكة -الف سلامة عليكي يا اسيل وانتي يا مكة مجتيش ليه مكة نظرت للأسفل -منزلش...وفضل قاعد ومقدرتش اتكلم فضل يطلب يطلب يطلب وانا خدامة سعادته اسيل بتفكير -مكة انتي لسة مش حامل صح مكة تغير وجهها وانخ*ف لونه -لا...مش..حامل... اسيل هزت رأسها بإيجاب هدى وضعت يدها على كتفها -متقلقيش قريب ان شاء الله مكة ابتعدت وقفت امامهم هزت راسها بنفي والدموع اجتمعت بعيناها -لا...مستحيل اسيل وهدى تعجبوا مكة بدموع -مسمحتلوش يقرب مني...ولا حتى يشوف اكتر من شعري اللي كان بيشوفه غصب عني...ابدآ...انا مش هكون لواحد زيه ابدآ اسيل بذهول -انتي بتتكلمي بجد! مكة هزت رأسها بإيجاب هدى نظرت لها اسيل بتعجب -مش ممكن يكون دا سبب معاملته مكة هزت رأسها بنفي -لا يا اسيل هو بسبب معاملته انا بعدت اسيل دا بيشرب حشيش في اول يوم لينا شوفته كان بيشرب وكان...عايزني اشرب معاه...وكان م**م وانا بعدت عنه وحبست نفسي في الأوضة وهو حتى بالعافية شاف شعري من اول يوم كشفته على حقيقته هو اول متكتب كتابنا خدني غصب عني على الشقة وكأنه اشتراني خلاص هدى ضمتها بحزن -ليه مكنتيش بتتكلمي مكة بدموع -علشان مكنتش عارفة اعمل ايه هدى تساقطت دموعها تأثرآ بما قالته صديقتها -طيب اهدي في هذا الوقت دخل عامر لقد كان متأخرآ وصل بعد المحاضرات ورأها تبكي ارتجف قلبه وكان يتابعها اقترب منهم المعيد سامر الذي يكرهه كثيرآ وقف معهم -ازيك يا هدى هدى دون النظر اليه ابتعدت مسحت دموعها ومكة مسحت دموعها سريعآ -كويسة... سامر وهو مازال ينظر لهدى -ازيك يا اسيل اسيل بضيق -الحمد لله.. سامر بشك نظر لمكة -في ايه مكة نظرت له وشعرت بالقلق -هو....هدى كان عندها مشكلة واحنا كنا بنحاول لم يدعها تكمل وقف امام هدى -مالك يا هدى ايه اللي حصل هدى برسميه -يلا بينا يا جماعة نجيب الملازم ونروح اتت لتذهب لكن سامر امسك بزراعها لتصدم وتنظر له وليده وهو ابتسم لها برغبة تسير الأشمأزاز... عامر الغضب اشتعل بعروقه وهو يعلم نوايا هذا السامر جيدآ ولكن قذارته لن تصل لحبيبته ابدآ نظر له بغضب و........ #استودعكم_الله♡ #نووووودي
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD