الفصل العاشر

2356 Words
بسم الله الرحمن الرحيم وبه نستعين الحلقة 10 (بشرى سارة) لما هى صعبه عليك كلمة احبك؟ لو كنت تود ان تحرقنى ؟ فانا بالفعل احترقت وصرت رمادا ولكن بكلمة منك ينبض هذا القلب مجددا ويحيا من رماده .استيقظ زياد وهو يشعر بالراحة فلاول مرة منذ زمن بعيد ينام قرير العين بمثل هذا العمق استدار على جانبه المواجه لها واخذ يتلاعب بخصلاتها الناعمة وهو يتطلع عليها. دقائق كثيرة مرت وهو لا يستطيع ان يرفع عينه من عليها مبتسما بين الحين والاخر لذكرى ليلتهم الاولى معا حتى سمع صوت ورود رسالة الى هاتفها فمد يده بلا وعى ليلتقطه من على الكومود الموازى له لتتبدل ابتسامته وتتسع عينيه بغضب عندما قرأ محتواها ..انا حازم يا سارة انا نزلت مصر وعايزة اشوفك ارجوكى مترفضيش فى كلام مهم لازم ااقولهولك القى الهاتف باهمال على الكومود بعد ان مسح الرسالة ثم نهض من جانبها بغضب وهو يزفر زفيرا حارا بامكانه ان يحرق به العالم _______________ .مدت ذراعها لتعانقه ولكنها هوت فى الفراغ فتحسست موضع نومه ولم تجده بجانبها فتحت عينيها ببطء وتمطعت فى سعادة لقد كان زياد مراعيا لها جدا وفى منتهى الرقة معها نهضت وتوجهت للحمام وخرجت بعد ذلك لتؤدى فرضها وترتدى ملابسها اما هو فكان يجوب البهو ذهابا وايابا وراسه ستنفجر من كثرة الوساوس التى تلاحقه معقول يا سارة ترجعى تخدعينى تانى بعد ما امنتلك صدقينى المرة دى هقتلك والله هقتلك اتصل بمساعده .عايزك تحطلى الخط ده تحت المراقبه واى شاردة او واردة عليه لازم اعرفها فاهم جلس على الاريكة وهو يستند براسه على كفيه فى الم فهناك صراع دائر بين عقله وقلبه . مكنش لازم تقرب منها وتخليها تقتحم دايرة حياتك مرة تانية وانت مبتثقش فيها قلبه..بس هى ملهاش دعوة هو اللى بعتلها الرسالة وبيترجها مترفضش يعنى معنى كده انها مبتكلموش .عقله..طب وليه لسه سيباه عندها فى الاصدقاء اصلا الا اذا كانت لسه عندها منه امل ..قلبه..جايز نسيت او منتبهتش لانه كان مسافر ومفيش تواصل بينهم عقله... قلتلك بلاش هت**رك تانى بس هى عماله تتسحب جواك زى الحية واحدة واحدة لغاية ما هتحكم خناقها عليك وتخليك تضعف ليها تانى.؛ نستك منى اللى المفروض جوازكم بعد كام يوم ..منى اللى وقفت جنبك واستحملت جنانك ومعاملتك ليها رغم انها عارفة ومتاكده انك قلبك مش ليها هى دى اللى تستاهل حبك مش اللى خانتك وباعتك قلبه_انت ليه محسسنى انك عملت جريمة دى مراتك يابنى حلالك واللى عملته ده شئ طبيعى عقله_ ..لا مش طبيعى انت عارف ان جوازك منها بصفة مؤقتة وهترميها قلبك ..انت بتضحك على نفسك جواز ايه اللى مؤقت ده انت مصدقت بقيت فى حضنك ومنى لو كنت قادر تحبها كنت زمانك حبيتها من زمان ام سعيد ..تحب احضرلك الفطار يا بيه ..اجابها ..لا مليش نفس بس روحى اعمليلى فنجان قهوة سادة وشوفيلى برشامة للصداع وجد يد تمتد الى راسه فجأه من الخلف فشهق مبتعدا عنها وكانه قد لسعه تيار كهربى ..فجذبته سارة للخلف مجددا ليستند على الاريكة براسه .استرخى وغمض عينيك انا احسن واحدة تعمل مساج للراس عشان ماما كان بتشتكى دايما من الش*يقة هتشوف بعد شوية مش هيبقى له اى اثر ...بدا فعلا يسترخى بين يديها همست بجانب وجهه _مينفعش تشرب قهوة كده على معدة فاضية .افطر الاول وانا هعملك القهوة بايدى ثم اقتربت من اذنه وهمست ..ليه قومت من حضنى من غير ما تصحينى وتقولى صباحية مباركة يا حياتى امسك يدها بعنف .. ياريت تنسي الليلة بتاعة امبارح دى نهائى وتمسحيها من ذاكرتك انتى مش مراتى ولا يمكن هتكونى مراتى فى يوم من الايام وانا فهمتك كده من اول يوم واللى حصل بينا ده ماهو الا لحظة ضعف مش اكتر ..بس متقلقيش انا هعوضك عن الليلة دى تعويض مكنتيش تحلمى بيه وقفت تنظر اليه بصدمة وعينيها قد امتلئت بالدموع تود لو تض*به فى قلبه هذا الذى اصبح بمنتهى القسوة وتصرخ به.. لما تفعل هذا بى؟ ولكنها لم تستطع سوى ان تركض الى غرفتها لتحتمى بها وتبكى ب**ت .. صوت بكاءها بالغرفة المجاورة ادمى قلبه ولكنه تركها وذهب تبتلع غصتها و تعانى الام الحسرة والندم انا ماشى يا ام سعيد بلغى المدام انى هبعتلها العربية مع السواق بعد نص ساعة تاخدها توديها لمامتها ياريت تبقى جاهزة وللسائق..هتوصل المدام لوالدتها فى المستشفى ومتغبش عن عينك لحظة واى حاجة تحصل تكلمنى ..فاهم .حاضر يا بيه __________________________ عند بشرى وعمر وقفت تجفف شعرها امام المراه وهى تبتسم بين الحين والاخر وهى تنظر لعمر الذى يغط فى نوم عميق نظرات حب وهيام ثم وضعت كفيها على وجهها بخجل وهى تتذكر ليلة امس قبل 12 ساعة ..استيقظت من نومها بعدما شعرت بقلقه وحركة جسده بجانبها .مالك ياعمر ؟مش عارف تنام ولا ايه اجابها وهو يخلع ملابسه الواحدة تلو الاخرى _حران .اعتدلت فى جلستها .. بس الجو حلو اوى تحب اعليلك التكييف .ثم شهقت بفزع يا خبر ده انت عينك حمرا اوى والعرق بيصب منك .وضعت كفها على جبهته انت عيان ولا ايه؟..شعرت بانتفاض جسده تحت وطأة لمسة يدها .ثم نظر لها نظرة لاول مرة تراها منه نظرة اخافتها وبنفس الوقت احتوتها .بشرى انت حلوة اوى ثم انقض عليها ينهل من شهد شفتيها لتكون هذه الليلة شاهدة على اكتمال زواجهم قولا وفعلا ..قبلته من جبينه ..عمر اصحى يا حبيبى يله بقينا الضهر قال وهو يتقلب بنومه ..امممم عايز انام طب ولو قلتلك .انى هنزل اعملك الاومليت اللى انت بتحبه وبعد كده هنقعد نلعب بالمكعبات فى الجنينة ايه رايك ؟ ..نهض فجاه ليقبلها على وجنتها .انا قمت اهووو بشرى..ههههه ههههه..انا جهزتلك الحمام وحطيتلك غيارك فيه ولا تحب اجى اساعدك .اشار براسه يمينا ويسارا .تؤ روحى انتى اعمليلى الاومليت وحطيلى فيه كتير من البتاع الاسود _فلفل اسمر ..ههههه.ماشى .بعد قليل دخلت الخادمة هنية لتوضب الغرفة وابتسمت عندما رات علامة قضاء ليلتهم الاولى معا جليه على الفراش فركضت على الفور لتخبر صلاح ..والذى ابتسم بدوره .متاكده طبعا يا باشا لو مش مصدقنى تعالى شوف بنفسك اخرج لها مبلغ كبير من المال ..خدى مش خسارة فيكى على البشارة دى ___________________ .. جلس مازن ينتظر تولين بالكافيه لفترة طويلة ولم تاتى مازن بحزن ..كنت عارف انها مش هتيجى وانت ياريت تعقل بقى وتبطل شغل المراهقين ده ..نهض ليذهب فاذا بها تدخل وهى خجلة وتتلفت حولها فابتسم مازن وجلس مرة اخرى ..ثم نهض وصافحها عندما اقتربت منه ..متشكر اوى انك قبلتى عزومتى صافحته هى الاخرى ..بس اعذرنى مش هقدر اقعد كتير هما خمس دقايق وهقوم مازن بابتسامة ..وماله المهم انك جيتى ..تشربى ايه تولين وهى تفرك يديها بخجل .ممكن ليمون ..تمتمت بصوت خفيض مع انى مبحبوش ..قهقه مازن بصوت خفيض ولما انتى مبتحبهوش طلبتيه ليه ..يعنى بشوفهم بيطلبوا كدا فى الافلام فقلت اعمل زيهم ..مازن بضحك ..تعرفى انك بنت مختلفة جدا وتلقائيتك ودمك الخفيف دول من اهم اسباب تعلقى فيكى .اخفضت راسها بخجل ..لا والنبى انا مش متعود عليكى بتت**فى كده ارفعى راسك عايز اشوف العيون العسلى الحلوين دول .اللى شبه عيون مرفت امين ..ده احنا هنبقى احلى دويتو حسين فهمى ومرفت امين بس احنا بقى استحاله نفترق عن بعض لانى مستحيل اضيعك من ايدى بعد ما لاقيتك ..اتسعت عينيها بذهول ...هههههه ههههه ولا ايه يا بيبى ادركت تولين انه قد سمع حوارها مع بشرى واخذت كوب الماء الموضوع على المنضدة وشربته كله دفعة واحدة استطرد مازن وهو يضحك على تعابيرها المصدومة ها بقى تحبى تشربى ايه؟ _نسكافية باللبن .ايه ده ده مشروبى المفضل انا كمان .بشربه اول ما بصحى من النوم وقبل ماانام بشرى .وانا كمان .الظاهر انه هيطلع فى حاجات كتير بينا مشتركة ..ابتسمت بخجل .. وبعدين بقى فى ام ال**وف ده .تولين انا عايزك متتوتريش منى وتكونى معايا على طبيعتك زى اول مرة شوفتك فيها عايز البنت ام ل**ن طويل اللى شدتنى ليها اول ما شوفتها تولين باندفاع ...ده انت غاوى تهزيق بقى .هههههه ايوة كده يا شيخة افتكرتك عياتة قضا مع بعض وقت لطيف وارتاح كل منهما للاخر حتى ان تولين نسيت الوقت معه وتركته على وعد باللقاء مجددا __________________ سارة..وحشتينى اوى يا ماما ووحشنى حضنك .وانتى كمان ياحبيبتى شهور كتير وانا محرومة منك استلقت سارة على ص*ر كريمة ثم اجهشت بالبكاء ..طب وليه بس العياط ده كله يا حبيبتى قلتلك انا كويسة شوية رضوض وكدمات هياخدلهم يومين تلاتة ويخفوا انا مبسوطة اوى يا حبيبتى انك اتجوزتى كنت خايفة عليكى وبدعيلك كتير اوى لما هربتى من البيت ان ربنا يوقفلك ولاد الحلال وميورنيش فيكى حاجة وحشة اجهشت سارة اكثر فى البكاء لا اله الا الله ..بتعيطى ليه بس تانى يا حبيبتى ما خلاص اخيرا خلصنا من حامد وفهمى يعنى كل حاجة بقت تمام ولو فى حاجة لسه مضايقاكى احكى لجوزك عليها وهو هيتصرف ماشاء الله عليه شخصية والكل بيعمله الف حساب انا مطنة عليكى طول مانتى معاه .(اه ياامى لو تعرفى انه سر بكائى) _انا عايزة ارجع بيتنا يا ماما كريمة بحزن ..هو فين البيت ده يا بنتى .ما حامد طردنى منه بعد ما مضانى على تنازل عنه ورمانى فى دار المسنين واتجوز وخلف فيه كمان ..ايه وانتى ازاى تسمحيله بحاجة زى كده ..غصب عنى يا بنتى هددنى انه هياذيكى بس زياد جوزك طمنى وقالى انه هيرجعهولى تانى وهيثبت انه خاده غصب و بالتهديد ..طب انتى هتقعدى فين دلوقتى ..خلاص تعالى معايا .لا يا حبيبتى خليكى انتى مبسوطة ومرتاحة مع جوزك انا هرجع تانى دار المسنين انا مبسوطة هناك ولا قيت ناس من سنى اتصاحب واتسامر معاهم بدل الوحدة اللى كنت عايشة فيها ..روحى انتى لجوزك ربنا يهنيكم ومتقلقيش عليا انا كويسة .. انا هجيلك كل يوم وانتى هتكلمينى ع طول .ماشى طبعا يا حبيبتى هو انا ليا حد غيرك خرجت من الغرفة لتصادف صديقتها سلوى امامها حاولت تجاهلها ولكن الاخرى وقفت امامها لتجبرها على التوقف ..ايه يا سارة مش عايزة تسلمى عليا ..سارة بجمود.لأ وياريت توسعى من وشى عشان امشى ي**نك العيش والملح . _ انتى عايزة ايه منى يا سلوى مش كفاية اللى حصلى بسببك وبسبب اخوكى ..وبسببى انا ليه يا سارة انا اللى قلتلك تحبيه لو تفتكرى انا حاولت احذرك منه كتير وقولتلك انه عينه زايغة وبتاع بنات وانتى مكنتيش بتصدقى ..ع العموم خلاص اللى حصل حصل همت ان تذهب ولكن الاخرى مسكت ذراعها _ طب طمنينى انتى جاية تزورى مين هنا ؟ _ماما تعبانة شوية .الف سلامة عليها _ ممكن نروح نشرب حاجة فى الكافتيريا مع بعض؟ مش هعطلك كتير وافقت سارة على مضض وذهبت معها .وطلبا عصير فريش .سارة ..انتى هنا ليه مين عندكم تعبان سلوى بترددوالم ..حازم .حازم بيموت يا سارة وربنا انتقملك منه مراته اللى سابك عشانها عشان معاها ج*سية امريكية و هتحققله حلم الهجرة لامريكا رمته لما المرض هلك جتته ودورت على اللى اصغر وااقوى منه وبنته الوحيدة منعته يشوفها وبعد طلوع روحه فى المحاكم الامريكية سامحوله يشوفها يومين بس فى السنة ..سارة ببرود..طب وانا مالى بتقوليلى الكلام ده ليه .حازم عايز يشوفك يا سارة عايز يعتذر منك ويطلب منك السماح انا اتصلت عليكى كتير بس الواضح انك غيرتى نمرتك القديمة ومصدقتش نفسى لما شوفتك النهاردة قدامى ..نهضت سارة مغادرة ..اسفة اوى طلبك مرفوض واذا كان على السماح قوليله اننا سامحته من زمان اوى وحتى انى مبقتش افكر فيه ولا هو فارق معايا من اصله ..سمعت صوته الذى يشبه الرعد ينادى عليها .ساااارة انتفضت فزعة وبدون سابق انذار جذبها من ذراعها خلفه حتى وصلا للسيارة ثم فتح الباب ودفعها الى الداخل واحكم عليها حزام الامان بعصبية ثم ذهب ليجلس مكانه خلف المقود ..زياد بحدة..مين اللى كنتى قاعدة معاها دى؟ مش هى بردو اخت الزفت اللى فضلتيه عليا ؟ نظرت اليه بصدمة _ايه استغربتى انى عارف استطرد وهو يض*ب على ص*ره كله من قلبى الغبى اللى رغم اسلوبك الجارح اللى نهيتى بيه علاقتنا رفض يصدق وفضلت متابعك فترة لغاية متاكدت بنفسى من خيانتك وساعتها شيلت حبك من قلبى ودوست عليه بالجزمة لم ترد فقد سأمت كل شئ الى متى سيظل يجلدها بكلماته ونظراته وهى ابدا لن تتوسل غفرانه مجددا كنتى بتعملى معاها ايه؟ ..لا تكونى عايزة ترجعى حبال الود القديم ..لم تجيبه والتفتت بوجهها تراقب حركة المارة بالخارج غير عابئة به زياد بصراخ وهو يجز على اسنانه .. انططققى ..سارة باستفزاز.دون ان تنظر اليه .ملكش فيه انا حرة اعمل اللى انا عايزاه انا مش مراتك ولا عمرى هكون مراتك وجوازنا مجرد حبر على ورق اردفت بصراخ .مش ده كلامك .رد بوقاحة ...هههه مبقاش حبر على ورق ولا نسيتى ليلة امبارح يا مدام سارة لم تتخيل ابدا ان يكون بمثل تلك الوقاحة ولكنها قالت ببرود لتستفزه اكثر ..كانت لحظة غباء منى بس اطمن مش هتتكرر تانى ض*ب على المقود بقوة سارة بلاش تستفزينى مش فى مصلحتك صدقينى .طلقنى يازياد كبح فرامل السيارة فجاه مص*را صوت ارتطام قوى .بالاسفلت ثم صرخ عليها بغضب . والطلب ده بقى سيادتك فكرتى فيه دلوقتى ولا بعد ما شوفتى ريحة الحبايب ظفرت بضيق ..لا بس انا شايفة انه خلاص ملوش لازمة نكمل المسرحية دى الموضوع خلاص خلص وحامد وفهمى اتحبسوا يعنى خلاص مبقتش مضطر تحمينى او تضغط على نفسك وتستحمل وجودى فى حياتك امسك ذراعها بقوة ..تانى عايزة تستغلينى وبعدين ترمينى وتدوسي عليا كانى حشرة ثم استطرد يتهكم ..ولما تطلقى بقا هتروحى فين ولا تعملى ايه ..هشتغل واشوفلى اوضة اقعد فيها زى ما عملت قبل كده ..انتى مجنونة تعيشى لوحدك وانتى واحدة مطلقة عشان كل من هب ودب يطمع فيكى لا ياحلوة انتى دخلتى عرين الاسد بمزاجك .بس مش هتطلعى منه غير بمزاجى و.اللى بينا مش هينتهى الا لما انا ااقول انه انتهى واياكى اسمع منك كلمة طلاق دى تانى انتى فاهمة لم تجيبه فضغط على ذراعها اكثر ..وبصراخ فااااهمة اومات له براسها ادار السيارة مرة اخرى وهو يردد ..والبنت دى مش هتشوفيها تانى ده لو كنتى عايزة تروحى تزورى والدتك تانى ..اومات له مرة اخرى وهى تشيح ببصرها بعيدا عنه لتخفى قطرات الدموع التى تجمعت داخل مقلتيها ..____________________ حمادة..اخيرا بقيتى فى بيتى وملكى شوفتى بقى ان لما حمادة بيعوز حاجة بياخدها ازاى اقترب منها ليقبلها فابتعدت عنه وهى تنظر اليه باشمئزاز .ابعد عنى بريحتك دى اللى تق*ف دى واياك تقرب منى او تفكر تلمسنى امسكها من شعرها بقسوة ..نعم يا ختى .انتى اتجننتى يابت بتقولى الكلام ده للمعلم حمادة ..مش طايقاك يا اخى هو بالعافيه حمادة بغضب ايوة بالعافيه طالما الذوق مش جايب معاكى يبقى بالعافية مزق لها فستان الزفاف بعتف فصرخت به وهى تدارى نفسها عنه ااه.. ياحيوان .يااا صفعة قوية نزلت على صدغها اسكتتها ..انا حيوان يا بنت الكلب طب انا هعرفك الحيوان ده هيعمل فيكى ايه دلوقت انهال عليها بالصفعات وهى تصرخ مستنجدة حتى فقدت وعيها وبدا هو فى الاعتداء عليها بوحشية ______________________ . ..عبلة ..ابراهيم يا ابراهيم .قوم يا اخويا بقى الساعة بقيت 12 الضهر عايزين نروح نصبح على البت . ..يووو يا راجل قوم هنتاخر على البت .انا عارفة ان الجوازة دى مش على مزاجك بس اهو نصيبها بقى مش احسن ما كانت قعدت جنبنا وعنست بدأ يساورها القلق فهو بالعادة ليس نومه ثقيل لهذه الدرجة اقتربت منه ومدت يدها تتحسس يده فاذا بها مثلجة رفعتها للاعلى فاذا بها تسقط مرة اخرى وهنا صرخت بعلو صوتها ..ابرررراههييم ..ياخراب بيتك يا عبلة ابراهيم قوم يا اخويا الله يخليك رد عليا ..ابراهههههيييم ولكن كيف يرد وقد صعدت روحه الى بارئها ?? ______________ رايكم فى البارت ؟ رايكم فى الرواية؟ ايه اكتر كابل حبتوه ؟ الناس اللى بتقرا وتجرى يارب تروحوا النار?
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD