الحلقه السابعه والعشرين
سوء الظن نتيجه طبيعيّه لـ تجارب خذلان متراكمه
كـ طفل يعتقد أن جميع الأباريق ساخنه
لأن أحدها قد لسعته سابقاً !
اغلق الباب بشده وارمي بها علي السرير وكان الشرار يتطار من عينه
سماح بخوف وقوه مصطنعه وبكاء :ااانت بتعمل كده ليه انا عملتلك ايه حرام عليك
مازن بزعيق:عملتي ايه وقفه قدام مكتبي وانا معايا راجل غريب ونزله بلبسك ده وبتتميصي مع الجنيني وتضحكي ويديلك ورده وتوطي وهو يبص عليكي وفي الاخر تقولي عملتي ايه انا هستني منك تعملي ايه اكتر من كده
سماح ببكاء:لا لا والله انت فاهم غلط انا كنت واقفه وحدي هو جالي وعجبني الورد فقلي اقطفلك ورده قلتله ماشي
مازن:لا والله ونزله بفستانك ده تحت قدامه ويديلك ورده في ايه مابينك وبينه
سماح:لا انا مسمحلكش تقول عليا كده انا اشرف من الشرف كله الا كده
مازن:ماشي ياشريفه اللبس ده مشفهوش عليكي تاني ومافيش خروج بره الاوضه انتي فاهمه الا لما اشوف انا واقرر
سماح:بس ده لبسي وانا متعوده عليه مبحبش البس غيره فقترب منها مازن وهو ينظر بغضب وقطع الفستان الذي ترتديه
مازن :انا قلت ميتلبسش تاني خلص الكلام ولا انتي حابه انك توطي والرجاله تشوفك
اما هي فكانت تداري نفسها وتبكي في ركن من الغرفه
فنظر لها مازن وهي لاتعرف كيف تداري نفسها وتبكي فتحرك شئ ما في قلبه وقرب منها وهمس في اوزنها ياريت تسمعي كلامي ومتعصبنيش عليكي ثم اخرج لها فستان طويل واعطها اياه وقال البسي ده وخرج من الغرفه مستشاط غضبا ليتوجه للجنيني ليقول بعلو صوته
كل الخدم يحضرو حالا
فاحضر الجميع
مازن:سمير تاخد حاجتك ومتورنيش وشك تاني غور
سمير:يا سعادة البيه انااا
فالقنه مازن ض*به علي وجهه
مازن:قولت غور بدل مايبقي اخر يوم في عمرك هنا وكل الرجاله اللي هنا انهارده اخر يوم ليكو هنا وكل واحد هيوصله مرتبه لحد عندوه في بيته احنا مابنحبش نظلم حد ثم وجه كلامه لولدته ماما مش عايز اي راجل يدخل الفيلا تاني
نبيله :وهي تعلم ابنها ومدي غضيه حاضر ياحبيبي بس انت اهدي اللي انت عايزه يمشي
كانت سلوي تخبط علي الباب لتري سماح الذي لم تستجيب للرد
سلوي:سماح افتحي بالله عليكي سماح الله يسامحك يا ابيه كمان حابسها
وفي جه اخري
مازن يدخل عند خالد الذي يعلم صاحبه كويس
خالد:حبيتها يا صاحبي
مازن:وهو يولع سيجاره اسكت ياخالد لحسن اولع فيك
خالد:حبيتها او ممكن نقول فتحت باب قلبك افتح لنفسك صفحه جديده يامازن وعيش حياتك
مازن:امشي ياخالد دلوقتي اشوفك بعدين محتاج اقعد مع نفسي شويه
خالد:فوق لنفسك وعيد حسباتك سلام
خالد يخرج من المكتب ليلتقي بسلوي فيوقفها
خالد:ماتتدخليش ياسلوي سبيه
سلوي:ياخالد مينفعش اللي بيعمله ده والله ده غلط البت غلبانه
خالد: اخوكي مضطرب نفسيا سبيه هو بيعمل كده علشان ميتعلقش بيها انا عارفه
سلوي:وبعدين بعد ده كله ايه هيدي لنفسه فرصه امتي يعيش حياته
خالد: علشان كده بقولك سبيه اللي حصله مش هين خليه يفكر كويس وبعدين البت شكلها عجبته هههه شكلها جامده
سلوي:بعيظ خاااالد اتلم
خالد:لا ياحبيبي انا مايملاش عيني غير سوسو وبس
سلمي:وبعدين بقي بطل تعا**ني بدل ما انده علي ابيه وقوله الحق خالد بيتحرش بيا ثم اخرجت له ل**نها
خالد: هههه لا ياحبيبتي روحي قوليله براحتك مبخفش خليه بس يفتح بقو معايا هخدك ونروح بيتنا وبلاها فرح وفستان
سلوي:لا ياحبيبي انا مش اي حد انا البس احلي فستان ويتعملي احلي فرح ويله امشي بقي كفايه عليك كده ايه مبتزهقش كل يوم عندنا
خالد :ماشي ياسلوي سوف تأتين الي بيتي وحين إذن لن ارحمك
سلوي:هههههه طرقنا يا ابي لهب
وفي جهه اخري كان مازن يمشي ذهابا وايابا ويفكر لماذا فعل كل هذا لاجلها
مازن في نفسه انا ايه اللي عملته ده معقوله غيرت عليها اكيد غيرت عليها لان سميره مكنتش هماني اصلا دنا كل همي اني اخلص منها لاكن دي حاجه تانيه بريئه كده وفيها حاجه بتشدني ناحيتها انا شكلي هحبك ولا ايه طب وفيها ايه ما احبها واعيش حياتي يمكن هي دي الاختيار الصح لا لا مافيش ست ليها امان لا بس سماح حاجه تانيه اه بس لبسها ده معناه ايه وهي عارفه ان في رجاله في الفيلا وجي عند مكتبي لا بس شكلها مكنتش تعرف اااه يادماغي انا احترت انا هروح اطمن عليها واصلحها انا بردو كنت قاسي عليها
وهو خارج من مكتبه كانت سلوي ودعت زوجها وصديقه خالد
سلوي:ابيه مازن
مازن:نعم ياسلوي
سلوي:كنت عايزه اقولك حاجه
مازن:لو بخصوص اللي حصل ييقي السكات احسن
سلوي: يا ابيه انت لازم تعرف ان سماح متعرفش ان في رجاله هنا وجنايني هي ماشفتهمش من يوم ماجت وكمان الجزء ده من الفيلا هي متعرفوش اصلا انا غلطانه انا اللي مفهمتهاش وعرفتها فهي شدها الانوار والورد يا ابيه مكنش لازم تحبسها وتض*بها كده طبعا انا اسفه ان بعدل علي حضرتك بس انت معلمني كده ومعودني علي اننا نتناقش سوي
مازن:انتي روحتلها
سلوي:روحت وخبط محدش رد عليا ولقيتك قافل الباب
مازن:يانهار تصدقي صح انا نسيت وقفلته طب انا هروح تصبحي علي خير
مازن كان يتهرب من عيون اخته وكلامها وبالفعل احساس الذنب بيزيد ناحيه سماح حل يوجد حب من اول نظره نعم يوجد بالتاكيد الحب الذي ينسينا الامنا
ذهب سريعا الي غرفته ليفتحها ويجد سماح نائمه علي السرير مثل الاطفال وبظهر علي عيونها شدت البكاء اقترب منها مازن ليطمأن عليها وحينها استنشق عبيرها الذي سافرت به الي عالم اخر عالم سماح فتحركت غريزته واقترب اكثر ليخ*ف قبله سريعا لم تشعر بها سماح
مازن في نفسه:ياخربيتك بحلاوتك دي من اول يوم عملتي فيا كده امال هتعملي فيا ايه بعد كده ثم ذهب الي الحمام ليستحم وبعد ذلك ارتدي بجامته وخلد الي النوم ناظره لها ولعيونها ولوجهها الملائكي فقترب منها ليضمها في حضنه اما هي فلم تشعر به بل شعرت بالحضن الدافي وكانه حضن الاب الذي تفتقده لتنام بسكون بين عضلاته
وفي الصباح تستيقظ سماح لتري نفسها في حضن مازن وتتنفس من نفسه فخجلت من نفسها كثيرا فحاولت الابتعاد فأحس بها مازن ففتح عيونه بصعوبه يحاول يفيق
مازن بابتسامه :صباح الخير
سماح:ممكن حضرتك تشيل ايدك عايزه اقوم
مازن ولو مش حابب اسيب هتعملي ايه يعني
سماح: هشيلها بالعافيه
مازن:ههههه طب جربي كده تخرجي من حضني
سماح حاولت ولكنها فشلت: ابعد بقي
مازن:لا انتي متعرفيش ان ده مكانك اساسا
سماح:انا ماليش اماكن هنا بعد اذنك فبتعد مازن وقامت هي لتدخل الحمام وبعد قليل خرجت وسرحت شعرها ووقفت في شباك الغرفه
فستيثظ مازن ودخل الحمام ايضا وافاق وخرج لها لياتي من ورائها ليهرها المنظر او بمعني اصح ليقترب منها ويحاول اصلاحها
مازن:عجباكي الجنينه
سماح :اه
مازن:ومالك كده مطلعها من غير نفس شكلها مش عجباكي
سماح بجمود:حلوه
مازن:لو تحبي تنزلي انزلي
سماح:مش انت قولت لا ابدا متنزليش
مازن: لا غيرت رائي
سماح:غيرته مغيرتوش خلاص مش نازله يمكن ربنا ياخودني ويريحكو مني
هذه الكلمات حطمت مازن
مازن: بعد الشر عليكي ايه اللي بتقوليه ده ومين قال اننا هنعيش مبسوطين من غيرك فامسك وجهها وقال: متقوليش كده تاني ممكن ثم امسك يدها تعالي هنا عايز اقولك علي حاجه ثم اجلسها علي السرير ومسك يداها وتكلم بهدوء تام وحنو
مازن:بصي ياسماح الاول متزغليش مني مكنش قصدي اوجعك ولا اأزيكي انا انفعلت لما شفت الحيوان ده بيبص عليكي فأعزريني بجد ثانيا لبسك ده مينفعش قصير او وانا بغير علي اهل بيتي ثم انتي مسلمه وجميله وحلوه ينفع الشعر ده حد يشوفو غيري ينفع رجلك وايد*ك يبقو باينين للرجاله ينفع انتي بتاعتي انا وبس محدش ليه حق فيكي غيري انا اللي عايزه تلبسيه البسيه هنا في اوضتك وخلاص ياستي انا مشيتلك كل الرجاله اللي هنا تقدري تلبسي براحتك سماح لم تعرف ماذا تقول انها حقا لم تفهم شخصيته هل هو عصبي وغ*ي ام هو غيور ومحب ام هو ب*ع ام حنين ام ام ام من يكون
سماح:انا اسفه مكنتش اعرف ان المكان ده في مكتبك والورد شدني جدا فرحت اشوفه
مازن:انا عرفت اللي حصل وفهمت خلاص وبعدين لو عايزه اي حاجه اطلبيها مني ماشي
سماح بابتسامه :ماشي
مازن:يله لو عايزه تنزلي انزلي ولا تحبي ننزل سوي ثم غمز لها فخجلت وقالت
سماح:لا هنزل انا وحدي
مازن: علي فكره انا هسافر ورايا شغل كام يوم كده تحبي اجبلك حاجه من دبي
سماح وقد انخفض قلبها وبحزن لا شكرا بسس
مازن:بس ايه عايزه ايه
سماح:لا انا هنزل تحت خلاص سلام
فذهب سماح اما هو فكان يفكر معقوله زعلت لما عرفت اني هسافر ثم اكمل ايه هي السناره غمزت ولا ايه شكلك قلبك **ب عقلك يامازن
نبيله:صباح الخير ياحبيبتي عامله ايه
سماح:الحمد لله ياماما كويسه
نبيله:متزعليش من مازن هو غار عليكي
سماح:متقلقيش ياماما هو فهمني وكلمني
نبيله:ربنا يهدي سريكو ياحبيبتي روحي انتي بره وانا هخلي البنات تجهز الفطار وتكون سلوي صحيت
سماح:بابتسامه ماشي
كانت سماح تشم الورود مغمضه الاعين اما هو فكان يشرب سيجاره وينظر عليها من الشرفه ثم قرر ان ينزل اليها ليأتي لها محتضنها من الخلف ويضم يداها بيده ويهمس في اوزنها ايه الورد بيجننك للدرجه دي فانفزعت سماح
سماح:ايه ده انت بتعمل ايه عيب ابعد عني
مازن: مازن: اه صح نسيت اقولك انتي مراتي متعرفيش ولا ايه هههه
سماح:لا عارفه ابعد بقي افرض سلوي ولا ماما شافونا
مازن:طب ما يشفونا وفيها ايه انا حر تحبي اروح احضنك قدمهم دلوقتي
سماح:هههه لا خلاص الطيب احسن
مازن:طب تعالي معايا
سماح:علي فين
مازن:هخ*فك وادخلك في اوضه ضلمه
سماح بدلع:لا انا اخاف
مازن: تؤ تؤ مافيش خوف وانتي معايا يله بينا ثم ذهب بها الي المكتب بصي ياستي ده بقي مكتبي بحب اقعد لوحدي كتير وبستقبل خالد هنا لاكن اي حد تاني ممنوع نهائي يجي الفيلا اصلا
سماح بستغراب:واشمعنا خالد
مازن: هيبقي سر
سماح:اكيد
مازن:خالد جوز سلمي
سماح بشهقه ايه ازاي سلوي مقلتليش حاجه
مازن:اكيد خايفه للموضوع يوصل لبابا وتبقي كارثه
سماح:هو بباك ميعرفش
مازن :لا بابا خاطب سلوي لواحد صاحبه
سماح:ايه اللي بتقوله ده مش فاهمه حاجه
مازن:انا هقولك تعالي نقعد واحكيلك بصي ياستي
يتبع
الحلقه الثامنه والعشرون
سماح :اهو قول بقي
مازن:هههه قاعده ليه اخر الدنيا تعالي اقعدي جنبي هنا
فجلست بجواره علي الاريكه وهي خجله منه
مازن: طبعا انتي عارفه بابا اهم حاجه مصلحته فخطب سلوي لواحد صحبه قده في السن خمسين سنه كده طبعا رمه القنبله في وشنا وسافر زي عويده سلوي حالتها كانت سيئه جدا وتعبت وانتي عارفه انا روحي فيها ومردتش بالظلم وكنت عارف ان خالد وهي بيحبو بعض فكتبت كتابهم علشان بابا ميقدرش يفتح بقه معانا ويغصبها علي حاجه مش عايزها ويقتلها زي ماقتلني فخانتها دموعها علي كلمته ونزلت دمعه من عينها فأحس مازن ومسح وجهها وقال
مازن:انا مش قاصدي عليكي ياسماح انتي غير اي حاجه فى حياتي كفايه انك خلتيني .....
فنظرت له سماح باهتمام ليكمل حديثه عنها
مازن: هييح كبري مافيش حاجه بعدين المهم ماما طبعا كانت معترضه كتبنا الكتاب وقولنلها بعدين علشان متبوظش الموضوع ومخلينه سر مابينا لحد الوقت المناسب
سماح: يابختك ياسلمي
مازن:اشمعنا
سماح:عندها اخ بيخاف عليها
مازن: ويبختك انتي كمان
سماح : هه اشمعنا
مازن:مش يمكن في حد بيحبك وانتي متعرفيش
سماح: انا مفتكرش مافيش غير جدو وبكت وحشني اوي ومعرفش هو عامل ايه وحدو
مازن:انتي كنتي عايشه معاه صح
سماح:ايوه ماليش غيره في الدنيا دي هو وبس حبيبي
نظر لها مازن ومسك يدها:هو بس
فخجلت وسحبت يدها بسرعه
مازن بابتسامه طيب خلاص مش ه**ف المهم ايه رايك تحبي تذكري هنا
سماح بفرح:بجد هزاكر وهمتحن
مازن:لا انا مقلتش في امتحان انا قلت في مزكره
سماح: فتحلت بال**ت
مازن:ها هتزكري
سماح:بابتسامه صغيره بدون امل هزاكر
مازن:طب تعالي بقي اوريكي ركني الخاص اللي محدش يعرفه غيري
سماح باستغراب :ركن خاص ازاي يعني
ففتح مازن باب صغير في الارض مغطي بسجاده لا احد يلاحظه ليفتح مكان في منتهي الهدوء ويوضع فيه تلاجه صغيره وسرير وتلفاز وحمام وكل مايحتاجه الانسان في عزلته
سماح بزهول:مش ممكن يانهاري هو في كده
مازن:هههههه اه في اصلي احنا كنا عايشين في شقه ولما جينا نبني الفيلا بحكم سفر بابا انا اللي كنت المسؤول في بناها مع المهندس وخبايا هنا محدش يعرف عنها حاجه غيري والمكتب ده محدش بيدخله غيري برضو ها هتحفظي علي السر
سماح:بتسأول واشمعنا انا
مازن وهو يفهم ماتقصده:اشمعنا انتي في ايه
سماح:اشمعنا انا اعرف كل ده
مازن بستنكار:بضحكه لها مش انتي مراتي لازم تعرفي ولمس علي شعرها فحمرت وجنتها ونظرت للاسفل
مازن:ايه ده احنا بن**ف اوي كده فقترب منها طب انتي مش هتقعدي هتفضلي واقفه
سماح بتوتر: ها لا انا هطلع سلام بس ممكن اسال سؤال
مازن:طبعا اسألي
سماح:هي مراتك الاوله كانت تعرف بالمكان ده سماح قصدها ان تعرف هل هي مميزه عندو ولا مجرد مراته فلازم تعلم ولكنها لا تعرف انها فتحت علي نفسها ابواب جهنم
احمر وجه مازن ولا يعرف يسيطر علي غضبه انه بمجرد تذكر ذلك الشئ يجن جنونه فنظر لها بغضب
مازن: بغضب وانتي مالك بيها متجبيش سيرتها تاني فاهمه اتفضلي اطلعي بره حالا يله
سماح بخوف من تقلبه حاضر طالعه بدموع انا اسفه مكنش قصدي
مازن:بقولك برررررره حالا اطلعي من الاستراحه اساسا مش عايز اشوف وشك فاهمه
خرجت سماح وهي تبكي لماذا يفعل هكذا
سلوي:سماح يابنتي رايحه فين
لم ترد عليها سماح وجرت علي غرفتها تفكر لماذا غضب هل هو حبها بالفعل وحزين لخيانتها له او مبيحبش يجيب سيرتها علشان مش طايق سرتها انا في كل الاحوال غلطانه يارتني ماسئلته وكنت سكت كان ل**ني اتقطع احسن فدق باب الغرفه فمسحت وجهها وردت مين بره
سلوي:انا ياسماح ادخل
سماح:تعالي
سلوي:ابيه جابلك مفتاح المكتب بتاعه علشان تزاكري فيه وقالي احضرله شنطته عايز يسافر دلوقتي
سماح:احضرهاله انا
سلوي:لا يسماح احضرها انا مش نقصين عصبيته ده مش طايق نفسه في مكتبه انتي عملتي ايه
سماح:بحزن بعدين ياسلوي بعدين
سلوي:علي راحتك ياحبيبتي انا موجوده في اي وقت تحبيه
احضرت الشنطه سلوي والخدم اخذوها
نبيله:هتسافر بدري كده
مازن:معلش يا امي شغل انتي عارفه ظروف شغلي
نبيله:ربنا معاك وتجيلي بالسلامه يابني طالع تلبس ولا ايه
مازن وهو يطلع علي الدرج :ايوه ياست الكل
فدخل غرفته ليجدها نائمه علي السرير فدخل الحمام لكي ياخذ الشور ويذهب
اما هي فكانت تشعر به ولكنها احبت ان لاتتواجه معه بهذه الحاله الهروب افضل وبعد ربع ساعه خرج من الحمام وهو نصف عاري ليمشط شعره ويرتدي قميصه ففتحت عينها لتري جسمهه هكذا فأغلقت عينها بسرعه فضحك علي حركتها الطفوليه
مازن: انا مسافر عايزه حاجه
سماح: انا اسفه متزعلش مني مكنش قصدي اضايقك
مازن: بجمود لا انا محدش يقدر يضايقني اصلا ولوي شفتيه واكمل لبسه ووضع عطره وذهب من الغرفه دون حديث سلم علي ولدته واخته وهمس في اذن سلوي
مازن:خلي بالك منها
سلوي:هييح ياسلام علي الحب بقي
مازن:ض*ب اخته علي راسها بطلي واتلمي
نبيله:في رعايه الله يابني خرج مازن وكان قلبه في البيت ولكن احذ معه قلب سماح الذي تبكي على سفره
مضي اسبوع علي هذا الحال سماح لاتفارق مكتب مازن ولا استراحته دون علم احد كانت سلمي تجلس معها في المكتب وعندما تمشي لتنام تذهب سماح لاستراحه مازن الذي احست بغيابه وسواد الدنيا في بعده هو برغم تقلب شخصيته معها الا انه قدر ي**ب قلبها بعض الشيئ سماح في نفسها يارب استرها معايا انا شكلي حبيته وﻻ ايه الصراحه هو يتحب ده كفايه نظرته وكلامه وحضنه فنامت وهي تفكر فيه وفي الصباح تسمع ضجيج خارج الحديقه استيقظت سريعا وخرجت لهم واقفلت المكان بحزر
سماح بخضه:في ايه حصل ايه ياماما
نبيله:الحصان بتاع مازن مش عارفين ماله رافض الاكل والشرب وشكله بيموت
سماح:هو فين
سلوي: وانتي هتعرفي فيه ايه ده ياسماح انتي مش تخصصه سبيه يموت وامرنا لله ربنا يستر من مازن بقي
نبيله:مش هو اللي محرج علينا منجبش رجاله في غيابه الحصان محتاج دكتور
سماح: ياجماعه هو فين
سلوي:تعالي اوريكي
ذهبت بها الي المكان المخصص للاحصنه
سلوي:هو ده
سماح:سبيني معاه
سلوي:وحدكو
سماح:لا هنجيب محرم روحي يابنتي
جلست سماح مع الحصان لتحسس عليه بيداها انه مشتاق لصاحبه
سماح:وحشك صح وحشني انا كمان تعرف نفسي اشوفه اوي علي فكره انت فيك من رحته وجبروته بص ياسيدي احنا هناخد حقنه ونخرج نتمشي شويه تغير جو اي رايك ولازم تاكل خليك شاطر بقي ومت**فنيش
وبالفعل مضي يومان وسماح لا تترك الحصان فكلا منهما اكمل نقصه بالاخر وتعافا الحصان كانت تجلس سماح تحدثه
وفي مكان اخر اتي مازن واخبرو بما حدث
مازن:هههه وهي ايه عرفها في البهايم انا حروح لتكون موتته هدفنها جنبه
سلوي:بغمز طب خلي بالك
مازن:من ايه
سلوي:اصلي جعفر اتعلق بيها اووي وبيغير عليها انا بحزرك بس هههههه
ذهب مازن لهم دون ان تشعر به فسمع ما تقول
سماح :وحشني اوي ياجعفر نفسي اشوفه وميزعلش مني بس هو عصبي اوي وبيتعصب بسرعه وحشك ياجعفر صح طب انت جالك اكتئاب لقيت اللي يعلجك انا بقي لو جالي اكتئاب مين هيعلجني فدخل مازن سريعا واخذها في حضنه ليضمها ضمه العاشق
مازن:انا اللي اعلجك وقبلها قبله طويله دون ان تتفوه بكلمه وهي بصدمه مجيئه وبصدمه فعله فجاء اليه الحصان واخرج صوته المعروف
مازن:ههههه انت غيران عليها ياجعفر دي بتاعتي انا وبس ثم نظر لها وهي ما تزال في حضنه وغمز لها مش كده ولا ايه فخجلت واخبئت راسها في ص*ره
مازن:هههههه طب ايه موحشتكيش انا زي ما وحشتيني ولا ايه
سماح بخجل امئات راسها وهي لاتزال مخبئه راسها في حضنه
مازن:طب ايه مش هنروح اوضتنا ولا هنفضل قاعدين هنا
قدام جعفر عيب حتي يشوفنا وانا ببوسك نفتح عينيه وهو لسه مدخلش دنيا ثم انا عايزك في موضوع مهم جدااا
وبالفعل همو الي داخل الفيلا قاصدين غرفتهم وهو ماسك يديها لا يتركها
نبيله: بضحك رايح فين يامازن
مازن وهو يحك انفه طالع انام شويه ياماما تعبان جدا
سلوي: بخبث طب ماتخلي سماح هنا يا ابيه نجهزلك العشا سوي
نبيله: بغمز مع ابنتها سبيها يابت يمكن هتفضي شنطه هدومه
مازن:بهزار معهم امال ايه حكايتك انتي وهي اهي خدوها مش عايزها
سماح :ايه ده مره عايزني ومره مش عايزني طب ايه رايك بقي انا مش طالعه معاك وهروح اقعد في الجنينه وهروح لجعفر حبيبي انا كده كده مكنتش بسيبه
مازن: رايحه عند مين ياماما وحبيبك مين
سماح وهي تخرج ل**نها له وتجري من اماما الي الحديقه جعفر حبيبي
مازن:بضحك علي تصرفتها ويذهب خلفها طب تعالي هنا يابنت المجنونه ثم اكمل حديثه لعائلته عجبكو كده ضيعتو اللحظه منكو لله
نبيله:ربنا يسعدكو يابني ويهنيكو
تجري سماح في الحديقه لتخبط في شخص كبير بالسن فنصدمت منه من هذا الرجل وكيف اتي الي هنا
جاء مازن والشرار يتطاير من عينه فمحبوبته واقفه اماما رجل غريب بلبس لم يليق
مازن بغضب: سماااح روحي اوضتك
سماح :بخوف ورعب اختفت من امامهم ذاهبه لغرفتها تبكي خائفه من رد فعله ومن لبسها القصير مين الراجل ده ياربي انا كنت ناقصه يعني هو ليه فرحتي ديما مبتكملش واكملت بكائها
عند مازن
مازن:اهلا ياباشا منور حضرتك متصلتش بيا ليه قبل ماتيجي
رأفت باشا:ههههه هو انا غريب انا جي علشان اشوف خطبتي عامله ايه
مازن :بغضب وغيظ من والده ومن هذا الشخص اتفضل جوه في مكتبي
رأفت:امال فين العروسه
مازن: عروسه ؟ عروسه ايه احنا معندناش عرايس
رأفت:امال مين الحلوه اللي خبطت فيا دي مش دي سلوي اختك
فذدادت النار بداخل مازن ورد بزعيق ﻻ دي مراتي ويله نورت اطلع بره معندناش عرايس انا اختي متجوزه اساسا
رأف:انت بتزعق فيا ياولد انا هشوف صرفه مع ابوك ياما يفض الشراكه اللي بينا ياما يجوزني سلوي
مازن:اولعو في بعض برررررره
فسمعت نبيله وسلوي صراخ مازن واتو علي الفور
سلوي:ابيه مالك بتزعق مع مين مازن:لم يرد علي احد وخرج من الفيلا اخذ سيارته ولم يعرف الي اين يذهب فكان عصبي وغاضب ولا يريد ان يري احد في حالته هذا
الحلقه التاسعه والعشرون
وزغروطه حلوه بقي اول مره اكتب روايا وتطول معايا كده ههههه
كان مازن يمشي في طريقه لا يعرف اين يذهب الا ان قرر ان يذهب الي ......
في مكان اخر تبكي سماح علي حالها بعد ان دخلت عليها سلوي لتخبرها بأن مازن ذهب وهو غاضب
في غرفه سلوي تتصل بخالد
سلوي:الو خالد الحقني
خالد:مالك يالولتي
سلوي:مازن ساب البيت اتصل بيه مش راضي يكلمني ويرد علينا وسماح بتعيط
خالد:ممكن تهدي مين زعله ما انتي عارفه اخوكي عصبي
سلوي:معرفش كنا بنهزر مع بعض وكان بيجري وره سماح مره واحده سمعنا زعيقه بس سماح بتقول ان في راجل كبير كان واقف في الفيلا بعد كده مازن مشي
خالد:طب اقفلي وبطلي عياط انا هكلمه
اتصل خالد بمازن عدة مرات
مازن:يخربيت زنك عايز ايه
خالد:انت فين وبتعمل ايه
مازن:انا سافرت مصر
خالد:اشمعنا
مازن:مش مهم ياخالد اقفل بقي علشان متعصب ومش طايق نفسي سلام وابقي قول للي اتصلت بيك انا هغيب يومين او تلاته محدش يكلمني
خالد:ماشي يامازن وخلي بالك من نفسك سلام
في فيلا مازن
نبيله:انا قلقانه اوي علي الواد
سلمي:ربنا يستر عليه ابنك لما بيتعصب مابيشفش قدامه ولا اللي بيعمله بابا ده كمان اوفر الصراحه احنا مش عبيد عنده
نبيله:خلاص ياسلوي بطلي عياط انتي ومرات اخوكي فتحتوها مندبه حرام عليكو ارحموني ارحموني بقلك يابت اتصلي بخالد دلوقتي
سلمي:بتسأل ليه
نبيله:بقلك اتصلي
سلمي:حاضر ياماما
نبيله:يا انا يا انت ياابو ولادي ماشي
فلاش بالك
نبيله تقف في المطبخ
نبيله:ياسلوي رودي علي التليفون
سلوي: مش فاضيه ماما خلي حد من اللي عندك يرد
فرد احد الخدم ليخبر نبيله ان زوجها علي التليفون
نبيله:مش عوايده ربنا يستر الو
والد مازن: بزعيق وغضب اهلا ياهانم اللي انتو عملتو ده
نبيله بعدم فهم:عملنا ايه
والد مازن: يعني مش عارفه اللي ابنك قاله للراجل
نبيله:لا ماتتكلم علي طول في ايه
والد مازن: ابنك قال للراجل ان سلوي متجوزه وده من امتي ان شاء الله تزعلو الراجل وابنك يطردوه خلي الراجل عايز يفك الشراكه بينا من امتي وانا كلامي بيت**ر
نبيله: لاتعرف ماذا تقول
والد مازن:اسمعي ياست انتي انتو كلكو تحت امري واللي اقوله يمشي الحيوان ابنك يصلح غلطته ويصالح الراجل واﻻ هقتلكو كلكو البت دي لو اتجوزت تطلق جواز ايه ده وانا معرفش هنا هعرف اتصرف معاكو ازاي انا حجزت اسبوع واكون عندكو
نبيله: ايه براحه علينا كل كلامك زعيق زعيق لما عقدت العيال تعالي ياخويا اما انشوف هتموتنا ازاي دي عيشه تق*ف
سلوي:بخضه مالك ياماما فيكي ايه
نرررجع للحاضر
سلوي:خالد تعالي ماما عايزاك ضروري
خالد:هي كويسه في حاجه عندكو
سلوي:ماتتاخرش ياخالد
خالد:مسافه السكه
وصل خالد لياتي لنبيله جري
خالد بخضه:مالك ياطنط
نبيله:بص ياحبيبي مازن ادالك عينينا هتعرف تحافظ عليها
خالد:في عنيا وقلبي بس فهموني كلكو بتعيطو كده ليه
نبيله توجه كلامها لسلوي:روحي جهزي شنطه هدومك هتروحي مع جوزك بيته
سلوي:ايه اللي بتقوليه ده ياماما اروح فين ومازن وفرحي وفستاني
نبيله بحزم:فستانك ولا كفنك يابنت بطني
خالد:اعوز بالله اللي بتقوليه ده بس ياماما بعد الشر عنها
نبيله:جوزي انا عارفاه لو معملش اللي عايزه هيقتل حتي لو كان بنته اسمعو كلامي محدش يقطعني
خالد:روحي جهزي شنتطك ياسلوي ولو علي فستانك الموضوع يهدي بس واعملك احلي فرح
سلوي تقبل راس والدتها وتطلع لغرفتها
امام الغرفه تجد سماح وهي تبكي
سلوي:موحه انتي بتعيطي
سماح:خلاص هتسبيني ياسلوي وحدي هنا هعمل ايه من غيرك هما ليه اهلينا بيعملو فينا كده
سلوي:انا اسفه اني خبيت عليكي بس خالد يبقي
سماح :عارفه جوزك مازن حكالي علي كل حاجه
سلوي:مازن بيحبك ياسماح خلي بالك منه غيرته عليكي ده معناه حب وانه يقولك علي سر زي ده يبقي بيموت فيكي مازن مش بساهل يحكي اسراره ومعرفتي بمازن واول مره اشوفه بيغير علي حد كده ومبسوط كده احب اقولك انتي اول واحده مازن حبها صدقيني مازن لو بيحب سميه كان قتلها او علي الاقل كان فرح بيها زيك او لمسها حتي انا اللي عيشت معاه وعارفه خلي بالك منه
سماح:وانا كمان بحبه بس يجي بقي وحشني اوي
سلوي:طب تعالي جهزي معايا الشنط وادعيله مدام بابا جي يبقي البيت هيولع
فهمو البنات لينظمو الشنط وبالفعل انتهو وودعت سلوي نبيله وسماح وذهبت مع خالد لمنزلهم
خالد:ادخلي برجلك اليمين ياشابه
سلوي:هههههه حاضر
خالد:نورتي بيتك ياعروسه يااه واخيرا سبحان الله تصدقي اول ماصحيت انهارده كنت بفكر فيكي
سلوي: وانا مش مصدقه والله
خالد:بجد ياحبيبتي فرحانه
سلوي:لا بجد ياحبيبي ق*فانه ايه الزريبه دي
خالد:احم ما انتو اخدتوني في دوكه ملحقتش انضف اعمل ايه انا
سلوي:تقلع
خالد:بفرحه ياه قد كده مستعجله يله بينا
سلوي:علي فين يا ابو دماغ شمال انت اقلع علشان تنضف الشقه انجزز
خالد: بصوت منخفض ابتدي الق*ف بقي
سلوي:سمعاك علي فكره لا منا بقولك ايه فستان وملبستوش فرح ومفرحتوش كمان الشقه تبقي وسخه لا بقي ده كتير
خالد:خلاص ياعم ايه هنده علي مرات البواب تيجي تساعدك وانا هخرج اجيب شويه حجات وطلبات
سلوي بحنين:خالد
خالد:قلب خالد عمر خالد غيرتي رايك وعايزنا نقعد سوي صح
سلوي:لا عايزه عيش وطماطم ولحمه وفراخ وخضار وبيبسي وشبسي وعصاير ومناديل واي حاجه تشوفها في وشك
خالد: يارب صبرني سلام
سلوي:ماله ده سلام ياخويا
نسبهم يروقو الشقه ويظبطو حالهم ونروح لسماح
سماح:ماما انا هروح المكتب
نبيله:ماشي ياحبيبتي وانا هروح انام
ذهبت سماح لمكتب مازن لتقفله علي نفسها وتفكر في مازن
مر يومان علي هذا الحال ال**ت يملا المكان نبيله في غرفتها خائفه من القادم وسماح تعتكف في الاستراحه لتشم رائحه مازن بجوارها
جاء مازن مستغربا من حاله ال**ت الرهيب هذا
مازن بصوت مرتفع سلوي سماح ماما فينكو
تنزل نبيله علي صوت ابنها
نبيله: حمدلله علي السلامه يابني بردو كده يامازن تسيبني ياحبيبي وحدي
مازن: وهو يقبل يد والدته سامحيني يا امي انا جيت اهه امال فين البنات
نبيله :فقصت عليه ماحدث باكمله
مازن:ازاي محدش يكلمني ويقولي
نبيله:بعتب هو انت كنت بترد علي حد
مازن: كنت محتاج اقعد لوحدي ياماما سامحيني متقلقيش وبابا متخفيش منه انا هقفله ولو علي حثتي كفايه ظلم بقي
اتصل مازن بخالد
خالد:ابو نسب وحشني
مازن:ايه يازفت اخبارك
خالد:تمام ياعم ماتيجي
مازن: بعدين المهم
خالد:قول
مازن:الامانه اللي عندك متلمسهاش يازفت انت فاهم
خالد:بلا المسها ولا ملمسهاش تعاله خودها انا ندمت اساسا
مازن:ههههه ليه ياه معلقالك المشنقه
خالد:ياعم اختك دي مش بنت زي البنات اساسا دنا جيت اطبطب عليها كانت هت**رلي دراعي وقال ايه منيماني علي الكنبه بره بتقولي ملكش حق تشوفني الا لما نتجوز ونبي فهمني امال هي مرات مين ده عم رفعت البواب فيه ليونه عنها
مازن:اتلم يلا دي اختي والصراحه انت تستاهل ههههه حقها لازم يتعملها احلي فرح دي مش اخت اي حد ولا ايه
خالد:ياعم عارف ومكنتش هاجي جنبها اساسا دنا بهزر معاها علشان اخرجها من المود ياصاحبي بس هي دكر اساسا
مازن:هههههه مش بتحبها اشرب بقي المهم اليوم اللي هيجي في ابويا تجبها وتيجي
خالد:ناوي علي يامازن
مازن:مش طايقه خالد يا انا ياهو خلاص مش طايقه
خالد:ربنا يقويك ياصاحبي
كانت سماح نائمه علي السرير في استراحه مازن وتضع السماعه في ازونها لتسمع صباح وهي تغني
ياحلو مالك سايق دلالك ياحلو مالك سايق دلالك هو انت يعني مافيش جمالك لاكن طوعني اوعي تلوعني لاكن طوعني اوعي تلاوعني لنساك واحب القمر بدلاك لنساك واحب القمر بدالك
مازن:الله الله علي المزكره هي دي ياهانم المزاكره
لتجري في حضنه سماح وتبكي
سماح:مازن وحشتني اووي سامحني
مازن وهو محتضنها ويلمس علي شعرها : وانتي كمان وحشتيني اووي عامله ايه
لتتلاقه العيون لمده لتتكلم سماح
سماح:هعمل ايه من غيرك زي ما انت شايف
مازن: امم يعني مافيش مزاكره ياهانم خلاص يبقي مافيش امتحان
سماح:بفرح بجد يامازن هتخليني امتحن
مازن:ايوه طبعا ياع**طه امال هضيع مستقبلك يا احسن دكتوره بس بشرط
سماح:ايوه هو
مازن: اكون انا المريض بتاعك بس
سماح: طبعا موافقه بحبك اوي لتحتضنه مجددا ولكن تبعد قليلا وتكمل حديثها بس في حاجه
مازن:ايه هي
سماح:الامتحان بكره مش هنلحق نسافر
مازن:مين قالك كده استريح شويه بس واكل وغمز لها وانام ونسافر علي طول فحمرت وجنتها ونظرت للاسفل
مازن بخبث:لا انتي فهمتي غلط انا هنام وحدي هههههه
سماح:انت رخم ياه وربنا اوعي كده
فامسكها مازن رايحه فين
سماح:هجهزلك الاكل بسرعه واجي
مازن:لا انا جي معاكي بس هاتي بوسه صغننه بس
سماح:تطلع ل**نها له وقالت لا ده بعينك وهي تضحك وتجري من امامه
مره اليوم بسلام وسافرو الي القاهره لتمتحن اول يوم لها
وطبعا انتو عارفين حصل ايه
في سياره مازن
سماح:مازن مش هتوديني عند جدو نفسي اشوفه
مازن : حاضر يله بينا
في بيت الجد الذي كانت السعاده تغمر قلبه بملاقاه حفيدته
سماح:وهي تحضن جدها جدو وحشتني
الجد: قلب جدو عامله ايه
كان مازن جالس معهم مستمتع بحديثهم ورئيهم سعداء
وجه الجد حديثه لمازن : عامل ايه يامازن
مازن:الحمد لله ياجدو بعد أذنكو انا هروح اوضه سماح انام شويه علشان تعبان
الجد:يابني تعاله كل الاول
مازن:تعبان ياجدو والله انت عارف اخد المشوار سد رد
تنظر لهم سماح وهي فاتحه فمها من طريقه حديثهم وكانهم يعرفون بعضهما من سنوات
سماح :ايه ده انتو الاتنين بتكلمو بعض كانكم مشاء الله علي معرفه قديمه وحضرتك رايح اوضتي ازاي وتعرف مكانها ازاي اصلا
فأطلق ضحكتها الذي تسحرهها
مازن:اصلي انا
يتبع
❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️