الحلقه الخامسه والعشرون
يا امرأة من انتي؟؟؟
من اي كوكب نزلتي ؟؟
او من اي رحم ولدتي؟؟
ايوجد جنه ام الجنه انتي!!
مسحت كل حماقاتي رسمتي
علي وجهي ابتساماتي
فاجيبيني الان من انتي ؟؟
اءنت ملك والي البشر تحولتي
ام انك قمر والي الارض نزلتي
بالله عليكي اجيبيني من انتي
من تكوني
قصه سماح ومازن
طبعا احنا هنرجع بزمن لاخر مره البنات كانو متجمعين في منزل سماح
نبتدي بقي
الجد:هتمشي وتسبيني يابنتي خلاص
سماح بدموع :امري لله ياجدو نصيبي كده
الجد: ابقي طمنيني عليكي في رعايه الله
سماح:هتوحشني اوي ياحبيبي
تستقل سياره ومعاها والدها ووالدتها ووالد العريس ليوصلو سماح في احدي قري الصعيد
ام سماح: ماتزعليش مني يابنتي مازن شاب كويس وهتدعلينا اننا سبب جوازكو
سماح:مافيش فايده الكلام ياماما الي حصل حصل خلاص وحش حلو اهه نصيبي بس انا نفسي اكمل دراستي حرام عليكو مستقبلي
في فيلا شاكر بيه والد مازن
كانت في غرفتها تسمع الاغاني ولم تسمع منادات والدتها لها
ام مازن نبيله:حرام عليكي يابنتي شيلي الزفت ده من ودانك بقي تعالي ساعدينا مرات اخوكي واهلها جاين في الطريق
سلوي: يوه ياماما مافي خدامين ياست الكل اتعب نفسي ليه انا
نبيله:يارب صبرني علي ما بلتني قومي فزي ساعديني بقولك مرات اخوكي جايه
سلوي: اه ياما نفسي اشوفها شكلها ايه دي اللي هتاخد ابيه مازن ربنا يكون في عونها
نبيله :بس عيب يابت متقوليش علي اخوكي كده
سلوي:ياماما بابا غلطان حرام عليكو ابيه والله ده صعبان عليا الاول تغصبو عليه يتجوز سميره علشان خاطر بابا ومصالحه واهي من يوم ما ماتت وهو حزين علشان حاول يتعلق بيها وفي الاخر اكتشفنا انها مريضه ودلوقتي بتجوزه واحده لاشفها ولا شفته حرام بجد
نبيله بقله حيله :ما انتي عارفه ابوكي اهم حاجه مصلحته وابوها كمان دنا سمعت عنه العجب
سلوي:هما جاين امتي
نبيله:كمان ساعه
سلوي:هو بابا عارف ان مازن سافر امريكا
نبيله:لا مقلتش لما يجي هيعرف ربنا يستر
ومرت الساعه واتت سماح وعائلتها ورحبو بهما دخلت السماح الفيلا الذي تشبه قصور الافلام وهي تحدث نفسها ايه البيت الكبير ده ربنا يستر شكلي هاخد ايام بيضه هنا
رحبت بها سلوي واخذتها لتتعرف علي الفيلا والخدم
سلوي:انا فرحانه اوي انك طلعتي عسوله كده علشان نبقي اخوات بقي ونهيص سوي اوعي تكوني مبتحبيش الرقص والهيصه واللعب وتبقي نكديه زي المرحومه يوه انا اسفه
سماح:لا ابدا بس انا يعني من ساعه ماجيت ماشفتش حد غير انتي ومامتك
سلوي: اه انتي قصدك علي ابيه مازن
فخجلت سماح:لا يعني انا كنت بسال عمتا انتي عارفه انا معرفش حد هنا
سلوي:ابيه مازن سافر امريكا شغل ومعرفش يعتزر اصله كابتن طيار هو انتي ما شفتيهوش قبل كده طبعا
فحركت راسها بالنفي
سلوي: بحنين انا عمري ماشفت اهل كده تلقيهم غصبين عليكي
سماح:كل واحد بياخد نصيبه
في مكان اخر يجلس الاباء
والد سماح:امال فين العريس
والد مازن:ههههه يمكن حابب يجي بعد ما احنا نمشي علشان يعرف يشوف عروسته بعد ازنك اشوف نبيله واجي
والد سماح:اتفضل
ذهب الاب الي نبيله :ابنك فين
نبيله: مازن سافر امريكا
والد مازن:ومقلش ليه عجبك كده يحرجني مع الناس وميسلمش عليهم ينفع كده
نبيله:غصب عنه بيقول شغل ضروري انتو هتسافرو امتي
والد مازن:كمان 3ساعات هناخد طياره خصوصي مش عايزين ناخر علشان نجهز اورقنا
نبيله:مش هتقعد معانا يومين كمان
والد مازن:اقعد فين وبتاع ايه انا ورايه شغل ومش فاضي ثم انا بعمل كل حاجه دي لمين مش عشانكو يله جهزو الاكل الناس جاعت
وبالفعل بعد اكلو وتسامرو ومضي الوقت ذهبو الاباء ومعهم ام سماح الذي تركت بنتها الوحيده وقلبها يتمزق من قرار والدها ولكن لاحول لهم ولا قوه
اتعرفو الفتاتان علي بعضهما وتقربو اكثر واكثر كل واحده منهم قصت حكايتها للاخره سلوي صعبت عليها سماح ومن الجوازه الغريبه دي وكمان صعبان عليها مازن الذي كان يتهرب من حياته غاب اسبوعين وتاقلمت سماح علي العيشه مع نبيله وسلوي والي حد ما السعاده دخلت قلبها
وفي يوم
سماح:الله الجو هنا تحفه بجد انا مبسوطه بس خايفه
سلوي:مبسوطه علشان انا معاكي هههههه صح لكن خايفه من ايه
سماح:من المستخبي
سلوي:هههههه قصدك ابيه مازن ده العسل والسكر بصي ياستي هو مافيش صور ليه هنا عشان اوريهولك للاسف مبيحبش يتصور لكن هو ابيض وعيونه زرقه وحلو اوي مز من الاخر بس غيووور جدا وعصبي ابقي خالي بالك
سماح:طب يعني ايه حكايه مراته دي ممكن اعرف
تن*دت سلوي :عايزه اقولك بس اخاف منه اوعي تقولي انك عرفتي حاجه ماشي
سماح بوعد:ماشي
سلوي:بصي ياستي بابا بيتحكم فينا اوي وكله لاجل مصلحته في يوم كده بعد تخرج ابيه سامح من الجمعه جه بابا وقاله هتتجوز سميره بنت انكل عبد العزيز
فلاش باك:
مازن:سميره دي ايه اللي اتجوزها انا مبحبهاش انا بحب واحده صحبتي في الجامعه وهتجوزها
شاكر:ولد انا كلامي لازم يتسمع انت فاهم
ومر اسبوع وبالفعل تزوج مازن من سميره بعد ان اكتشف ان حبيبته تركت البلاد دون ان تخبره حتي او تعرف اخباره تحطم قلبه وسمع كلام والده مر يومان علي زوجهما واكتشف ان سميره تخرج دون ان يشعر بها احدا ليلا لتقابل شخص اخر
وجهها مازن
سميره:انت ملكش حكم عليا انت مش جوزي اصلا بقالنا يومين انت في اوضه وانا في اوضه يبقي جواز ايه ده ثم انا بحب امجد لو راجل طلقني
فامسكها من شعرها بشده لا انا راجل غصب عنك وعلشان انا راجل مش هفضحك واقول لاهلك انا اقدر اقتلك انهارده وحالا انتي والزباله ده بس انا مش هعمل كده عشان انتي اصلا متهمنيش في حاجه وانا مش معتبرك زوجه اساسا
سميره:اللي انت عايزه هعمله
مازن: اغسلي عارك بنفسك لاني مش هوسخ ايدي ولكي عندي سرك محدش هيعرفه من البلد
سميره:انت عايزني انتحر
وقف مازن بغرور :باريت وتكون موته سهله بدل ما اسجنك انا وتتفضحي
وفي تاني يوم مازن ترك البلاد وغادر
اما سميره
الحقني يا امجد : مالك ياسامرمر
سميره:مازن عرف وعايزني اموت نفسي الحقني
امجد:ازاي عرف
سميره:معرفش يمكن شافنا
امجد: ههههه طب وانا اعمل ايه سميره:اقف جمبي
امجد:ازاي
سميره:بكل شر اقتل مازن
امجد:لا ياحلوه قتل ايه مافيش فيه انا اخري ابيع سلاح م**رات لاكن اقتل ﻻ حلي مشكلتك بنفسك ياعسل
سميره:كده يا امجد ماشي
كتر التفكير خلاها معندهاش حل تاني لو مسمعتش كلام مازن هيفضحها لانه فهمها انه مصورها وعلشان تنتقم من امجد واللي عمله بلغت بمعاد العمليه اللي سمعته في مكالمه ما مع احد رجالته لتتخلص منه وتنتقدم بغدره بها اما هي فأخذت سم وماتت ولكي يدارو بين اهل البلد والعائله عرفو الناس جميعا انها كانت مريضه
ولكن مازن لم يحزن علي موتها مثل ما الناس تفكر بل انه كره النساء جميعا اولا محبوبته التي تركته وتزوجت واحد اخر خارج البلاد والثانيه الذي خانته
نعود بقي
سلوي:دي الحكايه الحقيقيه ياسماح هي مكنتش مريضه دي خاينه
سماح:طب وهو اللي حكالكو ده كله
سلوي:هههههه انتي فاكره بابا وماما فاكرين انها انتحرت علشان خانته لا طبعا دول فاكرين انها انتحرت علشانه هو شديد معاها مع انه اغلب من الغلب
سماح بتسال :امال انتي عرفتي منين غريبه دي
سلوي:مازن اخد فتره تعبان قوووي ودور سخونيه وهلوسه كده وانا بقي اخويا ايه من النوع اللي يسخن تعرفي عنه كل حاجه انا كنت براعيه طبعا محدش غيري فسمعته ولما ركزت في كلامه وصلت الخطوط ببعضها وعرفت مازن غلبان جدا وكوني حزره معاه ت**بيه لانه دلوقتي مش بيثق في حد غير انا وماما وده طبعا علشان احنا اقرب الناس ليه انا قولتلك الحقيقه بالله عليكي متقليهاش انا حساكي طيبه وانتي هتعدليه زي ماكان ربنا يسعدكو
سماح:انتي خوفتيني جدا انا هتعامل معاه ازاي ده بذات اني حتي معرفهوش
سلوي:ربنا معاكي انتي في امتحان صعب وﻻزم تعديه ياموحه هسيبك انا واروح المطبخ مش هتاخر
ذهبت سلوي الي والدتها في المطبخ
لتكون سماح بمفردها في الجنينه لتري شاب وسيم يدخل من باب الجنينه ويسلم عليه الجنايني لم تعرف من هو ولكن ساحرها بجماله عند دخوله شاب زو بشره بيضاء يمشي بثقه يرتدي بدله شيك ورائحه عطره تفووح في المكان بشده
سماح:لنفسها ايه المز الجامد ده شكله كده قريبهم ولا تكون البت سلوي مخطوبه ومقلتليش
اما هو:في نفسه مين البت دي واو دي حلوه اوي هي بصالي كده ليه ههههه لتكون دي اللي بابا مدبسني فيها لا لا بابا ميعرفش غير الوحشين وبس وبعدين احنا قولنا ايه ستات لا لا لا بعد اللي حصل ده خلاص تغوور الستات بلا ق*ف اما ادخل اشوف الحيوانه الجديده شكلها ايه بس ازاي سلوي سايبه صحبتها كده
كان يفكر بها وعقله لارافض وهي تشم رائحته هو الان يقترب يقترب
مازن: ايه ده انا رايح فين يله ياعم نشوف سلوي بدل هبل
سماح:بعد **وف بانه يدخل عليها احرجت بانه لم يهتم بها
سماح:ده شكله قليل الزوق اوي انا هدخل بقي اشوف سلوي
دخلت سماح: لتري سلوي متعلقه في احضان هذا المازن
سلوي:بفرح تعالي ياموحه ابيه مازن جه
كان ينظر لها من تحت النظاره الشمسيه
مازن: بأستهزاء هي دي النمره الجديده قصدي العروسه ااجديده تشرفنا
سماح:تكاد تصيح في وجهه من شده الالم الذي سببه لها والدموع علي وشك الانفجار بعد ازنكو انا طالعه اوضتي
نبيله:ليه كده يابني حرام عليك
مازن:امي ماتتدخليش مش هي دي اللي ابويا اشترهالي علشان مصلحته تتم سبوني بقي اتعامل براحتي انا هروح اوضتي انام جهزو الغدا واندهولي سلوي اللي تصحيني محدش غيرها
سلوي:بحزن علي سماح ومازن حاضر يا ابيه
دخل غرفته ورائها
يتبع ياحلوين اديني عدلت الحلقه الاولي وكتبتها بمزاج ههههه
الحلقه السادسه والعشرون
من تكوني
كان مازن يدخل غرفته متعبا فدخل واغلق الياب فرئها كانت نائمه علي السرير ودموعها تملاء وجهها
احس مازن باحساس داخله عقله يرفضه تماما وكان به شخصان قلبه وعقله في شجار قلبه يقول افتح قلبك وعقله يقول لا كفايه
مازن :ايه ده انتي ايه دخلك اوضتي
سماح:انا معرفش انها اوضتك
مازن:ليه عاميه ماشفتيش هدومي في الدولاب
سماح وقفت بجرئه وتحاول الرد فقالت له محزره
سماح:ايه عاميه دي يا استاذ لو سمحت متغلطش كل حاجه وليها حدود وبعدين انا مش بتمسح في حضرتك علشان من ساعه ماجيت وانت عمال تهزق فيا مش لعبه انا اشترهالك الوالد
مازن باستغراب:ايه ده براحه علي نفسك ياماما وانتي ايه اصلا علشان تعلميني اتكلم ازاي يله خودي حاجتك واتفضلي نامي بره عايزه ارتاح
سماح: تصدق بقي اني دي اوضتي وانا مش هنام في حته تانيه واللي مش عجبه ينام هو بره
مازن بزعيق: ايه الجرئه دي يابت انتي جيه بيتي علشان تطرديني طب ايه رايك بقي اني مش هنام غير هنا
سماح براحتك انت حر
مازن: وضع يده علي وجهها طب اتكلمي بسلوب احسن من كده
سماح:اوعي كده فبعدت يده عنها
مازن :من غير كلام كتير انا عايز انام اتفضلي اطلعي
سماح بغضب وتحزير:انا هطلع هقعد بره لاني مش طايقه اشوفك اساسا لاكن هنام هنا بليل علي سريري انت فاهم
مازن:بصوت واطي جاتك الارف صحيح مش بالجمال داهيه تاخد
سماح:سمعاك علي فكره وهمت بالخروج واغلقت الباب بندفاع
سلوي: ايه صوتكو كان عالي اوي جايب لاخر الفيلا
سماح:هو ده اللي طيب زوق ده قمه قله الادب
سلوي:ههههه
سماح:اضحكي اضحكي ياختي دنا هشوف ايام سوده سلوي:ههههه والله طيب بس انتي استحمليه
سماح:بقولك ايه اسكتي خالص انا مستحمله نفسي بالعافيه
خرج مازن من الغرفه: سلوي
سلوي:نعم يا ابيه
مازن:هاتي كوبايه مايه حبيبتي عطشان وانتي ياسماح ياحبيبتي ياريت بعد كده وطي صوتك وانتي بتتكلمي وابتسم ابسامه في داخله
نظرت له سماح باستغراب ولم تتفوه بكلمه
فدخل غرفته وسلوي وسماح ذهبو
كانت سماح تتمشي في الحديقه بين الزهور بينما كانت في عيون تراقبها من بلكونه غرفته
مازن:في نفسه ايه التركيبه الغريبه دي وبأبتسامه شكلك هتتعبيني وانا بحب اللي يتعبني بس لو يقصو من ل**نك شويه
عقله:اعقل كل الستات خاينه
جائت من ورائه
سلوه:بضحكه ايه عجبتك
مازن:ههههه يعني بس ل**نها طويل قوي ايه دي
سلوي: بس حنينه اوي ثم انت داخل شادد حيلك عليها قوي من اول ما شفتها مش كده ياحبيبي براحه
سرح مازن ويفكر في نفسه انه من حقه ان يعيش حياته مثل اي شاب وكيف يهرب من جبروت والده
نظرت سلوي لاخيها وكانها تعرف ما بداخله
سلوي:ادي لنفسك فرصه يا ابيه سماح محترمه وكويسه
مازن:تعرفي ايه عنها
سلوي:اعرف انها اخر سنه طب وعاشت مع جدها حياتها كلها ولا بتحب بابها اصلا لانه قاسي وجبروت ومامتها ماشيه وراه وخلاص
مازن:هههه زي حالتنا يعني
سلوي:جدا ويمكن اكتر متنساش انه بطلها من تعليمها وجوزها واحد متعرفهوش
مازن:هما ي**بو فلوس ويخسرو اوﻻدهم وعايزنا احنا ندفع التمن
سلوي: تطبطب علي اخيها نصيبنا كده ياحبيبي المهم
مازن:ايه
سلوي:هتدي فرصه لنفسك
مازن: مش عارف بعد اللي كان( سوف يكمل عن سميه ولاكنه تذكر انه سر )اكمل حديثه انتي مالك انتي اديها فرصه ولا لا هاتي الميه وحطيلي اكل
فمثلت سلوي الزعل
سلوي:انت بتزعق فيا طب انا زعلانه منك
مازن:هههههه زعلانه اوي اوي ولا نص نص
سلوي: اوي اوي اوي
مازن:هههه لا كده ييقي لازم الهديه تبقي كبيره اوي اوي اوي روحي خودي الشنطه اللي هناك دي كل اللي فيها بتاعك يله
سلوي:انا بحبك اوي يا ابيه ربنا يخليك ليا
كانت تراهم سماح وهم يتحدثان من الحديقه ورائته وهو يلمس شعر اخته ويا اخذها في حضنه
سماح لنفسها: بتنهيده ياريت كان ليا اخ حنين كده يا بختك ياسلوي عندك شخص بيحبك
وخانتها دموعها فبكت علي نفسها مرت نصف ساعه وهي واقفه علي حالها تشم رائحة الورد التي تهدي من حزنها
نبيله في المطبخ:ياسلوي اندهي علي اخوكي ومراته
سلوي حاضر ياماما
مازن ينزل علي الدرج انا جيت وحدي ياست الكل
نبيله:حبيبي يارب ديما منور حياتي مازن
مازن وكانه فاهم ما سوف تتكلم فيه امه :هحاول ياماما هحاول بس ما اوعدكيش
نبيله:ربنا يهد*ك يا ابني
مازن:انا خارج في الجنيه حطو الاكل وانا جي امال سلوي فين
نبيله:اكيد مع مراتك بره
كلمه مراتك دخلت في قلبه مباشرتا وكان شئ قوي يحاربه
ذهب مازن
سماح تبكي
سلوي:اهدي بقي ياموحه بطلي عياط كده ماما هتلاحظ
سماح: ماليش حظ في الدنيا وكاني جيه الدنيا علشان اتعذب بس
سلوي: ما تزعليش ياحبيبتي بس اخدتي بالك وهو بيكلمك بهدوء ويقولك
فتكلم الفتاتان سويا حبيبتي سماح وطي صوتك وانتي بتتكلمي فضحكت الفتاتان بصوت عالي فتبسم مازن من ضحكتها بالخلف لاحد من الفتاتان يشعر بيه
سماح:بس ده غلبان وطيب انتي بجد طلعتي كدابه فحت ردم يعني ده مجنون
سمع كلمات سماح فدخل عليهم
مازن: اذيكو يابنات
سلوي:الحمد لله ياحبيبي
لم تتحدث سماح ونظرت للناحيه الاخره
مازن: بقول عامله ايه
احست سلوي ان ليس لها مكان بينهم
سلوي:طب انا هروح لماما بعد اذنكو
نظرت لها سماح وكانها تترجها ان لا تذهب
وبعد ذهاب سلمي قرب مازن من سماح
مازن:انتي مسمعتنيش وانا بقولك عامله ايه
سماح نظرت للاسفل :سمعت
مازن:امال مجوبتنيش ليه
سماح: لو يهمك كنت رديت
مازن: وانتي عرفتي منين انه يهمني او ميهمنيش قاسيتي الموضوع ازاي يعني
سماح: معرفش حسيت علي العموم انا كويسه شكرا
مازن: اممم الشكر لله بس في حاجه عايزك تعرفيها
سماح:اتفضل قول
مازن: ابقي وطي صوتك وانتي بتتكلمي معايا بعد كده عشان انا بمسك نفسي بالعافيه
سماح بغضي :وحضرتك مش انت اللي تقولي وطي صوتك او لا
مازن بهدوء: وياريت كمان متعرضنيش وانا بتكلم وبره اوضتنا فمسك خصله من شعرها يداعبها بيده وهنا قلب سماح كاد ان يقتلع من مكانه وبره اوضتنا ياريت نتعامل مع بعض بادب واحترام علشان خاطر ماما مش ناقصه لتموت فيها
سماح لا تعلم ماذا تقول ورددت بتوتر طب ابعد ايدك لو سمحت
مازن:بس انا بعيد فعلا
سماح: قصدي علي شعري سيب شعري
مازن بضحكه استفز بها سماح وقال: طب ما امسكه عادي ما انتي مراتي ولا اللي جابك هنا معرفكيش حقوق جوزك
احست سماح بكلامه وكانه بركان فولت وجهها لتذهب وتتركه
فمسك بزراعها
ماذن :رايحه فين طول منا واقف تقفي معايا مش من الادب اني اكلمك وتسبيني
اتت سلمي واخيرا لتنقذ سماح
سلمي:يله الاكل جاهز يله ياموحه
ذهبو الي السفره حيث نبيله وسلمي
جلست سماح بجوار سلمي
نبيله:سماح يا بنتي روحي اقعدي جنب جوزك ياحبيبتي
كادت ان تقوم فاوقفها مازن
مازن:خليها علي رحتها ياماما
نبيله:لا ياحبيبي لازم تعرف ان مكانها جنبك خلاص قومي يابنتي
فشاور لها مازن علي الكرسي لتجلس بجواره وبالفعل جلست
فقرب لها ليقول معلش استحمليني شويه زي ما انا هستحملك كتير
كادت ان تبكي فحاولت ان تتلاشي كلماته واكملو طعامهم
نبيله:تنده علي الخدم لينظفو المكان نبيله: ها يامازن كانت حلوه سفريتك
مازن:جدا يا ماما اميركا فيا اماكن ممتعه جدا
سلوي:يا ابيه الاماكن بس المتتعه
مازن:هههههه انتي عارفه اخوكي ملهوش في الحرام
نبيله:بس يابت عيب
سلمي:بتزمر يوه هو انا كل ما اتكلم تقوليلي عيب ومش طيقالي كلمه ياماما ابيه مازن
مازن:ياعيونو
سلوي:انا زعلانه
مازن:لا اتفلقي ياروح ابيه معيش حاجه تانيه ليكي كفايه عليكي الشنطه
سلوي: اه صح نسيت هروح اتف*ج جبتلي ايه تعالي معايا ياموحه
فهمت سماح لتذهب مع سلمي لانها احست ان ليس لها وجود في هذيه العائله الصغيره
نبيله:لا انا عايزه سماح ومازن روحي انتي
سلوي:ماشي ياعم الله يسهلوو
سماح بادب:نعم ياماما
مازن:ايوه ياماما
نبيله:بصو ياحبيبي انتم دلوقتي متجوزين شئتو ام ابيتو متجوزين غصب عنكو براضاكو بقي ده نصيبكو ولازم تتاقلمو عليه كل واحد فيكو وليه ظروفه يبقي نتغلب عليها وانتو مع بعض قوه بعض اقفو جنب بعض حبو بعض ولو محبتوش بعض هتتعودو علي بعض بس ادو لنفسكو فرصه هننسي الماضي يامازن ونفوق لحاضرنا فهذيه الكلمات كفيله بان تعطي مازن نار يحرق بها فتيات الارض
مازن:ماما لو سمحتي متجبيش سيره الماضي خالص بحلو بمره بقي ده يخصني انا لو سمحتي
نبيله:اهدي ياحبيبي احنا بنقول ننسي
سماح:طب انا كان نفسي في حاجه
نبيله:اامري يابنتي
سماح: بتردد انا كنت يعني نفسي اكمل دراسه ممكن
مازن وهم واقفا :لا انا مراتي متخرجش بره بيتي ومافيش تعليم اذا كان ابوكي وامك مهمهش تعليمك انا اللي يهمني
جرت وتركتهم سماح لتذهب الي غرفتها باكيا فانه يحاول باستمرار ان يحطمها
فاحسها مازن في نفسه
نبيله:روح صالحها
مازن:ياماما كفايه بقي
نبيله:روح يابني ربنا يهد*ك البت غلبانه
سمع مازن كلام ولدته وذهب للاعلي وقف امام الغرفه ليسمع شهقاتها عاليه لتمزق قلبه وهو لا يعرف لماذا يتعمد مضايقتها فهي ليس لها ذنب بما حصل معه بل هي ضحيه مثله فتح الباب ليجدها تبكي علي السرير
فقترب منها مازن: متزعليش خلاص مكنش قصدي
لم ترد عليه بل تستمر في البكاء
مازن: سماح
سماح:خلاص يامازن انت مغلطش اذا كان اهلي باعوني بالرخيص هتشتريني انت ازاي خلاص فهمت يامازن فهمت
مازن وقد رق قلبه :بهدوء وهو يلمس علي شعرها فهمتي ايه
سماح :فهمت اني رخيصه فهمت اني ماليش مكان وسطيكو اني ماليش حق اني اخد الشهاده اللي نفسي فيها واتجوز واحد بيحبني مش واحد مش طيقني اصلا ولا متقبلني فهمت اني ماليش حق ان يكون ليا اب يحتويني وام تخاف عليا فهمت اني ماليش وجود كانت تتكلم وواضعه يدها علي وجهها جالسه علي السرير تبكي وهو واقف امامها مثل الاسد بجبروته والام في حنيتها والاب في قلبه الرحيم فجلس بجوارها لتستقر في حضنه وهي تبكي علي حالها فضمها بشده وهنا قلبه دق بشده علي طفلته الذي من اول نظره عين خاطفتهه
مازن بحنين وهدوء: اهدي بقي ياسماح ياموحه ياعسل انتي انا اهو جنبك متزعليش انا اسف خلاص بقي وموضوع الجامعه ده هنفكر فيه بعدين سبيني اظبط حسباتي ماشي
سماح:فئمأت براسها بنعم
دقت سلوي علي الباب لتفزع سماح وتبعد عن مازن ليضحك هو عليها وعلي طفولتها وبرئتها وقال
مازن:ياع**طه انتي مراتي تعالي ياسلوي
سلوي:احم احم انا جيت في وقت غير مناسب ولا ايه
مازن: ماتتلمي يابت وقولي عايزه ايه
سلوي: خالد بره عايز حضرتك
مازن:قوليله هيلبس وينزل
سلوي:حاضر يا باشا
ذهبت سلوي لتخبر خالد بان مازن سوف ياتي بعد قليل
مازن :موحه انا هنزل دلوقتي لو تحبي تنامي براحتك او تنزلي تقعدي ماسلوي براحتك
سماح:هقعد مع سلوي تحت
مازن:ماشي وابدي زاكري الله اعلم يمكن اقولك هتكملي
فبتسمت سماح بفرحه ماشي
خرج مازن ووضع عبيره الذي يدخل قلب سماح بدون استأذان ليعلن عن وجود شخص ليس له مثيل
وبالفعل نزل مازن لخالد واتت سلمي لتأخذ سماح ليجلسو في الحديقه
سماح:هغير وانزل معاكي
سلوي:ماشي ياعم مش هتقولي الباشا كان وخدك في حضنه ليه
سماح:ههههه بيوسيني
سلوي:اه منك يالئيمه
فرتدت فستان قصير كعادتها وفردت شعرها الناعم
كان مازن يحب ان يقابل ضيوفه بعيدا عن البيت فكان يجلس في مكتب هادي في الحديقه ﻻن غيرته تحتم عليه ذلك وبالطبع سماح لم تكن تعلم بان مازن جالس هو وصديقه بهذا المكان
سلوي:انا هروح اجيب عصير ايه رايك
سماح:ماشي
كانت تتجول وكانها تكتشف المكان وقفت امام مكتب مازن لتري الزهور بالوانها الجميله والاضواء الملونه الذي تسحر عينها
فأتي لها الجنيني
سليم الجنايني وهو ابن حسن الجنايني وهو بنفس عمر سماح سليم:اهلا ياهانم عجبك المكان تحبي اجبلك حاجه
سماح:المكان تحفه فنيه مين زارع الورد ده
سليم:ده مازن بيه اصله بيحب الورد اوي تحبي اجبلك ورده
سماح:اه ياريت انا حبيته اوي شكله تحفه
قطف سليم الورده لياتي بها الي سماح فوقعت علي الارض لتوطي لتاتي بها فكان سليم ينظر اليها
وفي مكان اخر كان يراقب المنظر ودمه يغلي ولا يتحمل فترك خالد وذهب سريعا لياتي اليها مسرعا ممسكه ب*عرها وبقوي ويذهب بها الي الداخل كانت سلوي اتيه عليها لتراهم هكذا وقع منها العصير علي الارض وهي تجري ورائهم
سلوي:في ايه يا ابيه حصل
سماح تبكي لاتعرف ماذا فعلت وتستغيس بسلمي ونبيله ولكن هو لايسمع كلام احد فذهب بها الي غرفتهم واغلق الباب بشده وارمي بها علي السرير و
قد ارك شهرزاد الصباح فسكتت عن الكلام المباح
يتبع
❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️