ممن انتقم
الحلقه الثانيه
في مكتب محمود
بعد ان قاما حسام ويسري بقرأة الاوراق
يسري: واضح ان الشخص ده ذكي جدا ولازم نفكر في خطه جامده والا هنخسر ونموت زي المجموعه الي قبلنا
حسام: ده صحيح كل الجرايم الي عملها بتقول كده
يسري: بس فيه حاجه انا مش فاهمها الكام واحد الي اتكشفو دول اتكشفو ازي ؟!
حسام: لاء السؤال الصح اتكشفو ليه؟ كلهم اعترفو ان الي عملها ملك الليل ‘وهو مش بيسيب وراه اي دليل في جرايم التأمين دي بالذات !
يسري: قصدك ايه
حسام : اقصد انها حاجه غريبه انها تتكشف واصحبها يعترفو كمان
يسري بتعجب: تقصد انو هو الي بلغ عنهم وكشفهم بنفسه ‘ طب ليه ؟
حسام بعد ان نظر في الاوراق لبعض الوقت : لقيتها كلهم قالو انهم طمعو ومادفعوش باقي المبلغ المطلوب ‘ وهو كان محذرهم انهم لو مادفعوش الباقي هيعرف يخده منهم كويس
يسري: قصدك انه لما هما مادفعوش بلغ عنهم طب ماكان قتلهم وخلاص ليه يبلغ عنهم ؟!
حسام بعد بعض التفكير : اعتقد انه ليه سببين
الاول بيدي انذار لاي واحد هيتعامل معاه؛ انك لو مادفعتش ‘هبلغ عنك وهخسرك الفلوس‘ واحصرك علي عمرك كله في السجن ‘السبب التاني بيستهزاء بينا ‘وبيقول لنا انا الي عملت الجريمه وانا الي بكشفها لكم ‘ وبيطلع لنا ل**نه ‘اننا هنكون متاكدين انو هو القاتل ‘ومش قادرين نمسكه
يسري: ايه ده دا بيلعبنا بقا
حسام: بالظبط بيلاعبنا ‘وانا خايف نوصل لدرجة انو يلعب بينا كمان
يسري باستنكار : ازي يعني هو احنا شويه عيال! ؟
حسام : بالع**؛ دا هو بستغل اننا كبار ويلعب بينا
يسري بعدم فهم : ماتقول كلام واضح يا عم
حسام : افهمك يعني المجموعه الي قبلنا لما حاولو يضحكو عليه‘ لعب بيهم وقتلهم كلهم عشان هما فكرو غلط ‘حاولو يوقعو في فخ نصبو له ‘بس الحقيقه انو هو الي نصب لهم الفخ؛ وقعهم فيه مرتين مش مره واحده
يسري : اه فهمت مكتوب انهم خدعو وعملو انهم عملا عايزين منه شغل‘ ولما جت السكرتيره بتاعته وقابلتهم ماعرفوش يمسكوها وموت منهم كام واحد ‘وراح وقتل الشخص الي كانو مكلفين بالقبض عليه وهو بيقتله حسب الاتفاق
حسام: بالظبط هما كانو فاكرينو هيدخل عشان يقتلو وحاصرو المكان ‘وهو وقف من فوق عماره وض*بو من بعيد ‘ ولبسو هما في الحيط
يسري بابتسامه : اه لعبها صح‘ خلص منهم وادي انذار للي هيحاول يقرب منه ؛هيكون ده مصيره
حسام: برافو عليك يعني احنا في اللعبه دي يا قاتل يامقتول ‘ يا نمسكه يا نموت
تن*د يسري وقال: بالظبط ‘عشان كده الخطه لازم تكون ما فيهاش احتمال للخطأ
حسام: يبقي الورق ده لازم نقرأو ورقه ورقه وما نسبش فيه سطر ‘ مره واثنين وثلاثه ولازم نشوف ايه الاخطاء الي وقعو فيها؛ عشان ما نعملهاش زيهم ونوصل لمصيرهم
امسك الاثنان الاوراق وبداءا في تفحصها ورقه ورقه حتي انتهيا منها
حسام : شوف يا سيدي اول الاخطاء الي ارتكبوها المراقبه علي مكان المقا**ه مكشوفه جدا وفي اماكن سيئه جدا لاء وبص مكتوب جزء منهم كان متنكر يعني مش كلهم وده طبعا غلط
تاني ومكنش في مراقبه جيده علي بعض الاماكن
يسري: واضح انهم استهانو جدا بالبنت المساعده بتاعته ودي بردو غلطه
حسام: وايه كمان اول لما البنت ظهرت القوه استعدت يعني البنت خدت حذرها واستعدت هيا كمان‘ وبعدين ض*ب النار اشتغل فجاءه ‘ومبقوش عارفين جاي منين‘ يعني اتنيلت والبنت اختفت في لمح البصر بعد ما اخدت الورقه الي فيها بيانات الشخص الي هايتقتل والفلوس
يسري: اه ماهو الباشا عشان يأمن نفسه بيطلب الفلوس مقدم‘ وبيخدهم مع اسم الشخص وبياناته عشان تبقي مقا**ه واحده ‘ماعدا قضيا التأمين ‘عشان بياخد نسبه من مبلغ التأمين
حسام: خدت بالك من المعلومه دي ‘دي قالت علي معاد تنفيذ العمليه
يسري بعدم فهم : يعني ايه مش فاهمها دي
حسام: يعني لعب بيهم مش معاهم ‘ بمعني اختار المعاد الي يناسبه ونفذ فيه
يسري: وضح قصدك مش فاهم
حسام : بمعني هو الي اختار الزمان وحددو بيتحداهم انهم مش هيقدرو يعملو حاجه‘ يعني هو كاشفهم من الاول ‘ وكان بيتسلي شويه
يسري باستنكار : لاء ده كده كتير
حسام: لاء هما استهانو بيه جدا‘هو والبنت الي معاه وكانو فاكرين هيمسكوها وتعترف عليه ويخلص الموضوع‘ مش هيحتاجو للخطه البديله
يسري: دي غلطه تانيه وغلطه كبيره بس هما كاتبين التواصل معاه عن طريق النت ازاي!؟
حسام: عن طريق واد من المسجلين‘ بتروح تقوله ان عايزه في شغل فبيد*ك اسم صفحتو علي الفيس ‘وازاي تتواصل معاه لانه بيغير الصفحه وطريقة التواصل كل شويه‘ وده شئ بديهي
يسري : طب الواد ده بيجيب المعلومات دي منين وازاي
حسام: السكرتيره بتاعته هيا الي بتعمل كل ده‘ الواد ده ما يعرفش عنه اي حاجه‘ والبنت فاهمته انو يوم لما هيقا**ه هيكون اخر يوم في عمره
يسري: وضحت الرؤيا كده يعني اسمه ملك الليل ما جاش من فراغ
حسام: بالظبط ده وصف ليه مش اسم
يسري: طيب في ايه اخطاء تاني
حسام: شوف يا سيدي اممممممممم ‘اه الخطأ الاكبر لما عرفو انو بيلعب بيهم كان المفروض ينهو اللعبه عشان سلامتهم ‘لكنهم عاندو واصرو يكملو اللعبه للاخر ؛وكانو فاكرينو هيدخل يقتلو من جوا الشقه
يسري: ما كانوش يعرفو انو قناص ؟
حسام: لاء عارفين بس ما فكروش فيها هما قالو جاي يتحدانا ‘وهيستعرض علينا دي فرصتنا نصطاده ؛فاصطادهم هو و***بها صح
يسري: يعني بيحسب كل خطوه قبل ما يخطيها ويشوف الارض الي هايمشي عليها
حسام: يعني لازم نحطاط لكل خطوه‘ ونحسبها كويس قوي ؛عشان ما نقعش في نفس الاخطاء
فتح الباب فنظرا اليه‘ اذا به محمود قد عاد
محمود: ها يا بشوات خلصتو ولا لسه
حسام: تقريبا كده خلاص
محمود: طب يلا تعالو افردو معيا الاكل ده علي الطرابيزه الصغيره دي عشان نتغدي ونتكلم ‘ فجذب يسري الطاوله الصغيره من المكان الذي اشار عليه محمود ووضعها ووضع محمود عليها الطعام ‘وجلسو حوله وبدأو بتناوله
محمود: قولو بقا وصلتو لايه
يسري: عرفنا كل الاخطاء الي ارتكبتها المجموعه الي قبلنا
محمود:وايه هيا الاخطاء دي
حسام: اعتقد ان اهمها؛ واكبرها الاستهانه بالخ** والتعامل معاه علي انه واحد تافه
محمود: وتقدر تقول الثقه الزايده‘ قوي بالنفس وعدم الاحطيات لاي شئ
يسري: انما انت كنت معاهم في العمليه دي ازاي مسكوهالك تاني
محمود: تمام كده تبقو فهمتو صح شوف ياسيدي انا كنت معترض من الاول علي الخطه الاساسيه‘ والخطه البديله‘ ولما باظت الخطه الاساسيه‘ قولت ان ده ماينفعش وان احنا لازم نوقف ونعمل خطه جديده والا هنخسر اكتر‘ لما البنت هربت منا ومات كام واحد وانصاب غيرهم‘ حذرتهم ان ملك الليل كده كشفنا وبيلاعبنا‘ وقولت انه كده هيموت الشخص المطلوب منه يقتله ويضحك علينا ‘لكنهم ما سمعوش كلامي‘ واصرو يكملو الخطه بتاعتهم ‘فلما باظت اللعبه ومات كام واحد تاني قرر مدير المنطقه اني انا اكمل لاني كنت فاهم‘ شوفوبقا يا بشاوات الشغل الي جاي ما في هوش هزار‘ كل واحد فينا هيكون عليه مهمه هيقوم بيها ‘ يسري عليك تحاول تخترق الاميل بتاعه وتهكره لو نجحت هنوصل منه لشويه معلومات
يسري: يعني هخترقه واهكره والاخر شوية معلومات
محمود: انا مش متوقع اننا نوصل لاكتر من كده بس المهم حاول‘ وبعد كده هنبدأ في تنفيذ الخطه الي هنتفق عليها ‘ دلوقتي بعد ما نخلص غدا هتقعد تحاول اختراق الصفحه‘ واحنا هنحاول نحط الخطه‘ وبعد كده هنوزع الادوار ونبدأ شغل
اكمل كلا مهنم غداءه وجلس محمود وحسام ووضعا معا خطه ‘وحاول عصام اختراق الاميل ولكن فشل ‘ وجلسو جميعا وعرف كل واحد منهم دوره ‘ وعاد كل واحد منهم الي منزله
................
دخل حسام منزله ‘وكان لم يخبر والدته بعودته ارد ان يفاجأها‘ فهو منذ ان سافر الي الصعيد لم يستطع زيارتها؛ الا ساعات معدوده ‘كانت بغرفتها تجلس في مصلها تقراء اذكار ما بعد الصلاه ‘فتح باب الغرفه فنظرت اليه بفزع
سعاد بفزع: مين مين بيفتح الباب
فنظر لها وابتسم : ست الكل ست الحبايب وحشتيني
سعاد بفرحه ممزوجه بخضه : حسام حبيبي فزعتني ياواد‘ يعني غايب كل ده وجاي تخضني تعالي هنا ياواد
اقترب منها فاضمته في فرح وهما يضحكان
سعاد بسعاده :وحشتني يا واد وحشتني قوي كده تسبني طول الفتره لوحدي
حسام: غصب عني ياامي انت عارفه لو عليا اقعد جمبك علي طول
سعاد بضحك : يا بكاش ما انا عماله اقولك اكلملك خالك ؛يرجعك تقول ما بحبش الوسطه
حسام: ما انت عارفه اهو يا ست الكل كفيا انو ساعدني اول مره عشان ادخل عايز اكمل بمجهودي ‘وعايزه يفتخر بيا
سعاد بفرحه: هو ديما يفتخر بيك‘ وبيحبك بس سيبك بقا من الكلام ده‘ امتي بقي هتفرحني وتتجوز عشان اشيل عيالك
حسام: يا ست الكل هاتي عروسه مناسبه‘ وانا هوافق علي طول ‘وانت عارفه كل المواصفات الي عايزها
سعاد بسعاده: خلاص قولي قاعد قد ايه وانا من بكره هجبلك عروسه
حسام: مش عارف بس المأموريه الي جيلها شكلها مطوله ‘يعني برحتك
سعاد : ربنا يوفقك فيها يا حبيبي‘ يلا ادخل غير هدومك وانا هحضرلك العشا
حسام : حاضر.
وتركها ودخل الي غرفته اخذ حمام وغير ملابسه وخرج ‘كانت هيا اعدت الطعام‘ وجلسا معا لتناول والطعام
سعاد بسعاده : ايه رايك اعزم اخواتك بكره‘ تقضو اليوم مع بعض
حسام : خليها كمان كام يوم‘ عشان مش هبقا فاضي ‘عندي شغل كتير وهرجع متاخر
سعاد : طب خلاص هستني بس هقول لهم يجو بالليل عشان تشفهم ويشفوك
حسام: وانا هحاول ارجع بدري عشان هما وحشني جدا
اكملو طعامهم وهما يتبادلا الحديث
توقاعتكو بقا للحلقه الجايه
سلااااااااااااااااااااام
تحياتي /هدى مرسى ابوعوف