الحلقه الاولى
ممن انتقم
الحلقه الاولي
بعد انتصاف الليل بساعتين سياره فخمه عائده من المسرح والكل بها يمرح ويمزح
الابنه بسعاده:ياه يا بابي ممكن تخدنا كل اسبوع للمسرح
الاب:معلش حبيبة بابي مش هينفع عشان شغلي بس اوعدك كل شهر مره
الابن بضيق:كل شهر ده بعيد قوي يا بابي طب خليها مرتين في الشهر
الام بابتسامه:بس يا ولاد بقي كفايه كده عشان بابي ما يزعلش
وفجاه صوت انفجار اطار السياره الاول ثم الثاني
الاب في فزع : ايه ده في ايه ايه الي حصل
وداس علي المكابح محاولا ايقاف السياره فهيا تترنح ونجح بالفعل واوقف السياره وفي نفس اللحظه ظهر امام السياره شخص يقف امام السياره كانه شبح ارتعب كل من في السياره الي حد الفزع ثم وجه هذا الشخص مسدس واطلق النار علي الاب فصرخ كل من في السياره ثم اطلق النار علي الام ‘وظل الابن والابنه يصرخان وازادادا صرخهم عندما ظهر بجورا شباك الابن فجأه واطلق عليه النار ثم ظهر امام شباك الفتاه التي من شدة الرعب كانت تنظر له برعب وفزع وتصرخ دون صوت وترتعد وتنتفض فنظر لها نظره حاده مرعبه ‘وكان لا يظهر منه سوي عينيه واطلق رصاصه في الهواء ففقدت الفتاه الوعي؛ ثم اختفي كما ظهر فجاه‘ وبعد عددت ساعات اتت سيارات الشرطه والإسعاف‘ وملات المكان وبداء الطبيب الشرعي يكشف علي الجثث
الطبيب : بسرعه عربيه اسعاف هنا البنت لسه عايشه
الضابط:مفيش حد تاني غير البنت كلهم ماتو
الطبيب بتعجب:ايوه الكل مقتول بنفس الطريق رصاصه في المخ واضح ان القاتل استاذ في النشان ض*ب كوتش العربيه بالرصاص فخرجت عن الطريق ووقفت وض*بهم من مسافه قريبه تقريبا كان واقف قدام السياره
الضابط:طب ارفع كل الب**ات وقولهم يرفعو الجثث ويلا بينا
............
في القسم دخل مندوب من الوزاره وجلس مع الضابط
المندوب: انا الرائد محمود جي مندوب من الوزاره للتحقيق في الجريمه الي حصلت عايز كل الاوراق عشان اشوفها وتقرير الطب الشرعي ‘ياريت بسرعه
الضابط:اهلا بيك يا فندم الاوراق كلها جاهزه بس التقرير بتاع الطب الشرعي لسه مجاش
محمود: ماشي هات واخذ منه الورق وبداء يقراء فيه ثم قال: ده كده ملك الليل مفيش غيره دي طريقته في القتل
الضابط بتعجب: وده يطلع ايه ملك الليل ده جن ولا انس
محمود بضيق : محدش يعرف ده يطلع ايه ده بيظهر في مكان الجريمه ويختفي زي الشبح كل الشهود الي شفوه قالو كده ومحدش يعرف شكله
الضابط باستنكار: طب هو بيقتل ليه
محمود: عشان الفلوس اي واحد عايز جريمه مظبوطه ميفلتش منها حد يتفق معاه
الضابط:خلاص شوفو حد من الي اجرو واعرفو شكله واقبضو عليه
محمود باستهزاء: تصدق صح مستنين سيتك عشان تقول لنا محدش شافه الاتفاق بيكون مع السكرتيره بتاعته
الضابط: اقبضو عليها وهتعرفو منها
محمود بضيق : السكرتيره دي زي الزبيق محدش يعرف يمسكها ولا حد يعرف شكلها
الضابط:ايه الالغاز دي
محمود بنفاذ صبر : هات الورق وبطل رغي
اخذ الورق وذهب
................
في مدرية الامن في احد المكاتب؛ كان يجلس الرائد محمود ومعه اثنين من الضباط‘ ودخل مدير المنطقه وجلس امامهم وكان اللواء سامح صاحب المكتب يجلس علي مكتبه‘ قدم اللواء بعض الاوراق لمدير المنطقه
وقال: اتفضل اوراق القضيه. فاخذها مدير المطنقه ثم نظر بها لبعض الوقت
وقال:بص يا محمود انت والاثنين الي جمبك مهمتكو القبض علي ملك الليل لانه عامل لنا مشاكل كبيره وخصوصا قضية امبارح تعتبر كارثه وفهمهم اهمية المهمه بتاعتهم وخطورتها عشان ما نخصرهمش زي الي قبلهم مفهوم
محمود: مفهوم يا فندم ‘وقام الثلاثه وخرجو ودخلو في مكتب محمود ‘ جلس محمود علي مكتبه وجلس الاثنان امامه
محمود: نبداء التعارف انا الرائد محمود واشار من علي يمنه: وده الرائد حسام جاي من الصعيد طازه
واشار علي يساره : وده الرائد يسري
فنظر كل منهم للاخر واوماء براسه تحيه للاخر
محمود: اتعرفتو خلاص شوف ياباشا انت وهو القضيه مش سهله والي مُكلفين بالقبض عليه
مش شخص عادي ولا قاتل محترف وخلاص لاء ده واحد بيقتل بمزاج وكل جريمة قتل بيعملها يفنن لها
حسام: هو عمل كام جريمة قتل لحد دلوقتي
محمود: مانعرفش العدد غير معروف
حسام: طب ايه المعلومات المتوفره عنه
محمود: مفيش اي معلومات عنه غير انه مشهور بملك الليل بيظهر في مكان الجريمه ويختفي زي الشبح ‘ومحدش شاف شكله ايه
يسري: يعني ايه مفيش معلومات
محمود: محدش نجا من تحت ايده وشاف شكله كلهم وصفو بالشبح وبعضهم وصفه بالساحر لانه بيظهر فجأه ويختفي فجأة‘ وبعضهم قالو انه زي الشبح؛ لانه ممكن يظهر قدام عربيه وهيا ماشيه علي سرعة ١٦٠ كيلو ويختفي بردو فجأة
حسام بتعجب: ايه شغل العفرته ده بيعملو ازي
محمود: اكيد لو كنا نعرف كنا قبضنا عليه ومتعبناش سيتك وجبناك من الصعيد
حسام: اسف علي السؤال بس اكيد في خدعه ورا الموضوع ده
محمود: هيا محتاجه كلام! بس ايه الخدعه ده الي المفروض نعرفه ‘ عايزك انت ويسري تمسكو اوراق القضيه الي هديهلكو وتفصصوها حته حته وتعرفولي ايه هيا الخدعه وانا اخترت يسري عشان غاوي برمجيات كومبيوتر وكمان لما تقرأو الورق ده هتعرفو ان ملك الليل شغله كله بالنت
يسري : شغله كله بالنت ازي
محمود: يعني الاتفاق مع العمله بتوعه وتحديد مكان المقا**ه بين العميل وسكرتيرته بردو من علي النت
حسام: هو مش بيقا**هم بنفسه
محمود: لاء السكرتيره بس هيا الي بتقابل الناس وقبل ما تقول نمسكها ونعرف منها؛ عامله زي الزيبق ملهاش مسكه ولاحد حتي يعرف شكلها كل مقا**ه بشكل
يسري: يعني خبيرة مكياج واستاذة تنكر
محمود: برافو عليك بصو بقا انا عندي مشوار بتاع ساعتين كده هسبكو مع الدوسيه تتعرفو علي القضيه من كل الجوانب ونقاط الضعف والقوه وهجبلكو معيا غدا وانا راجع عشان بعد ما ارجع نقعد مع بعض نشوف ايه الخطه الي هانعملها ‘وتركهم وذهب
اخذ يسري وحسام الورق وبدأا في قرأته وفحصه جيدا
توقاعتكو بقا للحلقه الجايه
سلااااااااااااااااااااام
تحياتي /هدى مرسى ابوعوف