الفصل السادس

1191 Words
نظر اليها عمر بنظرات مبهمه ليستدير مره اخري ثم يتحدث قائلا : وانا هفضل اقولك شكرا طول عمري . . . .. شكرا لانك قتلتي عمر القديم . . . .عمر اللي كان ديما بيخاف . . . وبقي فيه عمر جديد . . . .عمر الناس بتخاف منه مش هو اللي بيخاف من الناس زي زمان . . . .تعرفي انك ادتيني القوه علشان ابقي عمر دا اللي واقف قدامك . . . يوم مقولتيلي انت مبصتش لنفسك في المرايه . . .خلتيني بحد بصيا لنلسي وعرفت اني لازم اكبر واكبر وابقي احسن من اي حد . . .وانتي اول واحده لازم تبقي تحت . . . .لازم تبقي تحت علي طول . . .لازم متطلعيش من مكانك . . علشان كدا اوعدك انك تفضلي في مكانك ديما مجرد طباخه . . . . . . . . . . انهي كلامه ونهض من امامها لتنظر في اثره بحزن شديد. . . الان عرفت لما يعاملها بهذه الطريقه. . .الان عرفت ان لديه كل الحق فيما بفعله . . . ولكن عليها ان تحاول تعويضه مهما تطلب الامر منها . . . لن تتركه يحرق نفسه بنار انتقامه . . . هو يحبها لازال يحبها . . . ستعوضه مهما تطلب الامر . . .حتي لو تطلب ان ت**ر كبرياءها.. . . لو تطلب الامر هذا ستفعله حتي . . . . يظل هكذا . . .يجب ان يعود . . .يجب ان يعود الي عمر القديم صاحب القلب الابيض . . .وليس عمر الحقود الذي يسعي لانتقامه . . . . . . . . . . . . . . . . . . . نهضت ليلي من مكانها لتذهب وراءه فاذا بها تجده يقف مع تلك الفتاه التي سبق واهانتها في هذه الفيلا لاشتعل نار الغيره في قلبها اليوم علمت لما تغار وتغضب عندما تراها لاقارب من خديجه قائله : ديجه . . . ياقلبي ممكن اطلب منك طلب . . . . .اوكلت لها خديجه لتكمل ليلي قائله: شايفه الست اللي واقفه مع بابا عمر دا . . . عايزاكي تروحي وتزعقي فيها وتقوليلها دا بابا انا وانتي ملكيش مكان هنا . . .. . . . . . نظرت اليها خديجه وكانها تعلم م اد والدتها لتبتسم بخبث ثم تذهب باتجاه عمر وهايدي لتقترب منهم قائله: بابا عمر . . .ممكن  تشيلني علشان ابوسك . . انت وحشتني قوي وانا مشفتكش من شويه صغيرين . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ابتسم عمر وحملها لتنظر اليها هايدي بغيظ قائله : ومن امتي بقي ياعمر بقيت بابا . . . .ولشحطه زي دي . . . . .روحي ياشاطره لماما قوليلها تعملي قهوه مظبوطه بسرعه . . . .. . علشان حاسه اني مصدعه.  . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . نظر اليها عمر بضيق وكذلك الصغيره لتتحدث قائله : اولا هو بابا وحبيب ماما. . . .  انتي ملكيش دعوه ياسودا ياغلاويه انتي . . . . .تفاجا عمر مما تقوله الصغيره ليهم ان يعنفها ببطئ الا انها اكملت قائله : وبعدين ماما مش خدامه  .  . . . . . ولو انتي عايزه قهوه روحي اعمليها لنفسك ايه هو انتي . . . . . . مت**حه ولا ايه . . . .ولا انتي مفكره نفسك حاجه  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . لم تكن هايدي تصدق ان تلك الصغيره تتفوه بذلك الكلام الوقح لتهم ان تعنفها بشده فترفع يدها بكل قوتها لصفعها الا ان يد عمر كانت الاسرع لينظر اليها بغضب قائلا.  . . . . .اياكي . . . شوفي اياكي . . ثم اياكي . . .تفكري انك تكرري اللي كنتي هتعمليه دا . . . اول واخر مره ياهيدي تفكري ترفعي ايدك علي بنت صغيره وخاصه بقي لو كانت لين . . . . . . .انتي فاهمه ياهايدي واتمني مكررش كلامي . . . علشان مشعايز ازعلك مني . . . وانتي عارفه ان زعلي وحش قوي . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . كانت هايدي تنظر اليهم بضيق شديد بينما لين تبادلها النظرات الساخره فهيا لا تقبل ان يهين امها اي احد ابدا اما ليلي فقد كانت تنظر الي ابنتها بغير تصديق لتبتسم بسعاده فهناك دعم لها حتي لو كان تلك الصغيره ابنتها حبيبه قلبها وابنه عمرها . . . . . لتغمز لها بعينيها دون ان يلاحظ عمر لكن نظرات عمر لم تغفلها ليبتسم قلبه الا ان وجهه لم يبدي اي تعابير نهائيا . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  .. . . . . . . دخلت عائشه الي غرفه فريده لتجد تلك الجميله  فريده  تنام وبجانبها طفلها الرائع بينما يقف حولها جمع من الفتيات والشباب وسيده كبيره ورجل يبدوانه والدها  فقد كان بالغرفه ابناءها وزوجاتهم وكل منهم يحمل صغيره . . . .  . استغربت عائشه فهيا لم تشعر بانها غريبه بينهم . . . .هيا فقط شعرت بالافه بينهم شعرت ب*عور لم تشعره من قبل . . . . كانت نظراتهم جميعا متعلقه عليها لتنظر اليهم قائله بطريقه مرحه محاوله تلطيف الجو : ايه دا ياجدعان هو انا من يتيمه الاب والام لعيله كبيره قوي كدا . . . . . . . . . . . . . . نظرت اليها فريده وايضا جميع الفتيات نظرن الي ازواجهم لتتحدث فريده  قائله : مين فيكم اتجوز علي مراته منك ليه . ..  .ولا يمكن اوس . . . سنتك سودا ياادم لو كنت انت.  . . . والله اموتك . . . لا اموته ايه دا انا هاكله بسناني . . . نظرت حور الي محمد ممسكه اياه من ياقته قائله : اوعي تكون انت . . . شكلك انت وانا مش هعديهالك علي خير يامحممممد . . . ليبعد محمد يدها قائلا : اوعي ياماما العبي بعيد هو اللي بيقي عنده انتي وعيالك يتجوز تاني انا ناقص جنان . . . . . . . . . . . . . . . . لتعيد فريده نظرها اليها قائله : امال انتي دخلتي عيلتنا ازاي ياحببتي . . . . يعني اتجوزتي مين يااختي . . . والله اصلي مش ناقصه  . . . انا عايزه اخلص من التخلف دا . ضحكت عائشه قائله : ياستي متزعليش انا مش هتجوز جوز حد فيكم . . . . انا فيه واحد خ*فني وطلع قليل الادب وباسني ودلوقتي طلع انه يوسف وشكله كدا اخو جوزك . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  . ساد ال**ت بين الجميع لينظر الكل الي بعضهم بدهشه ليباغتهم دخول ادم الذي نظر الي وجوههم ليتحدث قائلا : . . . . . . . . .  .. . . . . . . وبكدا البارت خلص اتمني يكون عجبكم دمتم سالمين . . . . . . .
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD