الفصل الثاني. (2)

1246 Words
نظرت لقبضته الممسكه بيدها بشده وخرجت منها شهقه خائفه مرتجفه زاغت نظراتها بتوتر وعدم استيعاب للحظه ولكن استعاده تركيزها في لحظات اخري وفجأة نفضت يده بحده هاتفه دره بغضب،،انت أزاي تمسك ايدي كده ،،،،،نظر لها بتفحص بعين صقر ،،،امال اسيبك خبطه تيجي فيكي كده ولا كده ولا حركه مش محسوبه تعلم علي الوش ده شحب وجهها وابتعدت عوه بمسافه كافيه ،،،عديني ،،،ماينفعش الخناقه لسه في البدايه دره بصدمه،،كل ده وبدايه ،،هاتخلص امتي ،،،مش هاتخلص الا لما أدخل دره بضيق،،واشمعنا بقي انت وبعدين ماانت واقف مابتعملش حاجه تلاقيك خايف ،،،انتي بتكلمي مين كده دره،،بكلمك انت هو في حد غيرك ،،،شكلك مش من هنا ومش عارفه انتي بتكلمي مين هاسامحك عشان جاهلك ، دره وربعت يديها بتهكم ،،ومين سيادتك بقي تركها وتقدم ونظر لها بثقه،،هاتعرفي ،،،،،،،،،،،، اوعي ايدك كده يابني ادم انت نظر لها بغضب،،انتي مجنونه يابت انتي انتي عايزه تتش*ي نصين ازاي واقفه في النص الخناقه كده شهد،،وانت مالك انت اوعي بقي عايزه اطلع وقف امامها،،تطلعي فين يخربيتك دي الرجاله هنا بتستخبي لما يعرفول ان في خناقه من النوع ده وانني عايزه تطلعي شهد بخوف،،،نوع ده ايه نهار اسود أختي زمانها جايه ،اوعي بقي تافف بضيق،،،الصبر يارب طب استني هنا اختك دي قد ايه شهد ،،،قد ايه ايه دي دكتوره ضحك بتهكم،،مش عيله صغيره يعني فاض بها الغضب ،،،تصدق غلطانه اني واقفه بكلم واحد زيك اوعي كده ،،،،،انني مش عارفه انا مين يابت ولاايه ،،بت لما بتبك ياسبع البرومبه انت مين سيادتك ،،،،هاتعرفي دولقتي رجلك، ماتخطيش الباب ده ،واختك هاجيبهالك،ول**نك ده هاقصهولك ،،،،،،،،،،،،،،،، هتف الرجل بصوت عالي ياريس حسن يا ريس سيف ياجماعه حد يندهم عشان اليله دي تخلص ركض سيف باتجاه المشاجره فاكنت بين احدي رجال القاضي مع رجال اغراب كال سيف بعض اللكمات بسرعه وخبره مع محاوله لفض الشجار صرخ بنفاذ صبر ياحسن وقف هو وبين يديه سلسله بها عده حلقات متواصله يطلق عليها (جنزير) وهو يطيح بها بالهواء توترت الأجواء بوجوده دخل في الشجار بغضب وعنف هو ومن معه وبعد قليل من الوقت وامام اعين الجميع اطاح بهم بالارض وقف في المنتصف بصوت جهوري اللي يدخل منطقه القاضي ومايعرفش قوانينها احنا نعلمهاله اقترب منه سيف بابتسامه ،،،عاش ياريس هلل رجل من رجاله،،ربنا يخليك لينا ياريس حسن هومين مايعرفش حسن القاضي كبير الناحية القي حسن نظره ثقه لتلك الواقفه علي اول الشارع ب**ت هتف الرجل مره اخري ،،والريس سيف القاضي زينه شباب المنطقه ونظر لتلك الواقفه امام منزلهم بنظره مشا**ه هتف حسن،،يالا كل واحد يشوف حاله الليله خلصت اقتربت دره بخطوات شبه راكضه لاختها المنتظراها امام المنزل دلفوا الاثنتين واغلقوا الباب الحديد ذو الفتحات الواسعه امام اثنين من العيون المتابعه لكل منهم بتربص يتبع اقتباس من إحدى الفصول 1 لاتدري لما تُأنب نفسها علي كلمتها له بعد مااستمعت لحديث اختها وماتعرضت له من الفاظ جرىئه من ذلك المتحرش وايضا محاولته للمسها داهمتها رغبه في انتزاع عينيه من مقلتيها من الغضب لاختها الصغري،وبدل ما تشكره وصفته بالهمجيه اي همجيه وهم من دافعوا عن اختها وادميتها ولكن دائما تقف امام الطريقه الض*ب والسباب وانواع أسلحتهم التي يستخدموها ورجالهم المتواجدون دائما بعدين كل البعد عن التحضر ،،تن*دت بتعب توجهت لشرفتها ورغبه ملحه لرؤيته وماتمنت حدث وجدته يتحدث بهاتفه ويسير ذهابا وايابا حتي بعد مااغلق هاتفه استمر بفعلته بشرود رفع نظره فجأة لاعلي يحدق بها بهدوء تسمرت مكانها لاتقوي لا علي الدخول ولا رفع عينيها عن عينبه وكأن مغناطيس خفي يجذبها نحو رماديته اما هو ينظر لها وشعرها يتطاير علي وجهها بنعومه وجدها كملاك بعيد عنه نظر لها بتساؤل وكأنه يريد أجابه عن سبب تفكيره بها وضيقه منها ومن ل**نها السليط وايضا يسألها لما عينيها بهذا الدفئ فقد عندما تنطر اليه خفيه ، نظر لاسفل قليلا وغادر وبداخله رغبه ملحه للنظر إليها مره اخيره ولكن كلمتها تركت اثرها السلبي علي كبريائه اقتباس2 جاءموعد خطوبه زياد قرر حسن وسيف الذهاب علي مضض فقد لان دره وشهد ذاهبون ،فقررو الذهاب معهم فهي فرصه للتقرب من حوريتهم علي اي حال استعدت الفتاتان من أجل الحفل ارتدت شهد فستان من الازرق السماوي طويل باكمام تصل للمرفقين وفتحت ص*ر دائريه بشريط من الوسط ستان لامع ،اما شعرها تركته طليقا اما دره ارتدت فستان ذهبي بلون عينها وعلى الخصر ايضا خزام من الستان الامع فهو مطابق لفستان شهد بتختلاف اللون ،اما شعرها رفعت اخدي جانبيه بدبوس ذهبي وتركت غرتها لتخطي جبهتها بنعومه استعدوا الفتاتان للذهاب الان اما علي الجانب ابطالنا ارتدي حسن حله سوداء بدون ربطه عنق وترك اولي ازاز قميصه مفتوحه اما سيف حلته باللون الكحلي الغامق توجهو لمكان الاحتفال بفندق ما حسب الاتفقاق بحثوا عنهم وليس لهم اثر التفت العيون اليهم من النساء بجاذبيتهم واناقتهم توجهو منضده ومالبثوا لدقائق يعبث حسن بهاتفه بملل فهو لايحبذ تلك الاجواء رفع عيينه واخفضها ولكنه رفعها متسع العيين لجميلته التي تتبختر بخطواتها بثقه بحثت بعينها عنه ووجدته خفق قلبها بجنون بطلته البهيه ووسامته ولمعه عينيه الرماديه التي تفعل بداخلها الافاعيل ارتسمت ابتسامه علي جانب ثغره من تطلع وبحث جميلته عنه اما الاخر وقف علي حين غره لمشا**ته وجمالها الرقيق ابتسم ابتسامه بلهاء علي شفتيه من ابتسامتها له ومرحها مع صديقاتها سيف. ،،حسن ياحسن هما مش هايقعدوا جذبه للجلوس مره اخري ،،يابني اهدي ،سببهم براحتهم يمكن يت**فوا لو في حد قريبهم هنا صرخ سيف برفض،،لا مانا مش هاستني تفضل بعيده كده ربت حسن علي كتفه محاولا إقناعه ،،طب اصبر شويه ،،شوف شوف مين اللي دخلوا عليهم دول رفع حسن نظر ووجد عدد من الشباب يقترب منهم ومن صديقاتهم بمرح والاخرون يضحكن وقف حسن متحفزا،،تصدق صح ماينفعش نبقي بعيد كده تحركوا الاسدين بتحفز لفريستهم جذب كل منهم ما يخصه ذهب كل متهم فاتجاه ،،،،،،،،، جذبها من يديها لشرفه للقاعه مبتعدا عن الأنظار نفضت يدها بغضب،،أيه ده ياحسن ازاي تعمل كده رد الاخر باعين مشتعله،،،عملت إيه اسيبك تكملي ضحك معاهم واجي اسقفلك بالمره اشارت اليها بسبابتها،،انا ماكنتش بضحك معاهم دول قرايب صحباتنا وكده كده كنا هانسيبهم ونمشي رد هو الاخر محاولا المرح فهو لاينتوي انتهاء تلك الليله بشحنه غضب منه،،طب والنبي شيلي صباعك ده عشان بخاف خففت من حدتها والتفتت قريبه من سور الشرفه تنظر للقمر المكتمل بشرود فيه وفي تقلبات أحواله التفتت اليه بعد ماساد ال**ت لفتره ،نظراته تخترق روحها وتقتلعها من جذورها ،روماديته بلمعتها الجديده وذهبيتها يعلم انه يسحب لتيار ولن ينجو منه ابدا ولا يريد النجاه فهو دائم الشعور نحوها بامان قلبه بين يديها همس بصوت اجش شارد ، لما بشوفك بتلغي اي حاجه واي تفكير ،مش عارف ايه السحر اللي عملتهولي، حرك يداه علي وجنتيها وتلقائيا وضعت يداه ص*ره مكان ض*بات قلبه المتسارعه كأنه في سباق ورائحته الرجوليه تداعب انفها حسن بصوت متحشرج ونبره حنونه ،،مستعده تعيشي معايا كل المشاعر اللي ماعشتهاش؟؟ ابتسمت بحب مع احمرار وجنتيها وبريق عينيها هامسه،،المشاعر معاك رحله حلوه ياحسن اغمض عينبه بانتشاء وتلذذ من جمال جملتها ورقتها رد ببحه رجوليه ،،والدنيا اخيرا ادتني فرصه تانيه بيكي.... وعمري ماهضيعها يتبع الفصل الثالث
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD