الفصل السابع

1940 Words
دلفت للخيمه المخصصه لهم فلم تجده .. نامت علي الفراش تحاول الذهاب في النوم ولكن لم يأتيها نوم وكل فتره تنظر لباب الخيمه لعله يدلف وتراه ولكن يخيب امالها في كل مره ... نامت من كثرة الانتظار استيقظت في يوم جديد لتتطلع في انحاء الخيمه ولكن لم تجده بها ووجدت الفراش كما هو هذا يعني انه لم يأتي منذ امس ... وقفت وعزمت علي الذهاب له .. خرجت تبحث عنه فوجدته جالس بالقرب من الخيمه يقلب في هاتفه .. فتقدمت منه لتقع عينيه علي هيئتها الغاضبه فعقد حاجبيه باستغراف فوجدها تندفع تقول بنبره غاضبه = انت كنت فين كل دا .. ماجتش لي .. انا استنيتك كتير و.. تلجلجت في الكلام فابتسم رغما عنه ثم اسرع باخفاء ابتسامته ورد بجفاء قائلا = وتستني لي .. اتكونيش صدقتي انك المدام بحق وحقيقي .. وبعدين انا بعمل كل دا عشانك لما يعرف شيخ همام اننا مش متجوزين لا وكمان نايمين مع بعض ف نفس المكان وانا سهلتها ومنمتش معاكي وهقضي انهارده كمان هنا وبكره ماشييين ثم اكمل بسخريه = بقصد همشي لوحدي .. وطبعا الكل شاف واستغرب اني نايم طول الليل هنا .. يعني متقلقيش محدش هيجيب سيرتك بالعاطل لما بعرفو الحقيقه فقالت بتردد : = ومين قالك اني هقعد هنا رد بأمل = افهم من كلامك انك هترجعي معايا اومأت له بخفوت ليقف فجأه يحتضنها بشده وسط مقاومتها في دفعه عنها فبعد عنها قائلا بفرحه = اسف بس فرحتي خلتني اتصرف غلط ... بس اي الي غير رائيك فجأه لتوضح بنبره حزينه = خفت من الحياه هنا .. دايما بفكر الحياه سهله وبجاذف زي المره الاولي سافرت شرم وانا فاكره الحياه هتبقا وردي بس حصل ع** ماتوقعت .. والمره دي خايفه يحصل معايا زي الاول ... لازم ارجع واعيش حياتي زي ما كانت هشتغل واشوف شقه اجار واعيش ليقول بشك : = طب وجوازنا لترد بسخط = مش معقوله ههرب من جوازه ادخل في جوازه تانيه .. كده كتير والله تن*د ثم قال بهدوء : = الاهم هو رجوعك معايا .. مش عايز حاجه تانيه لترد بتردد : = تمام .. هتدورلي علي سكن ؟! ليرد بقلة حيله : = هشوفلك حاضر بس بعد فرح معاذ وبسمه واظن ان معاذ عازمك لتقول بأحراج : = اه بس مش عايزه اروح .. الفرح في الغردقه وانا يعني فهم ماتريد قوله لذلك قال : اقامتك وكل حاجه عليا متشليش هم لترد بتوتر : = لا هو ال .. بص من الاخر الفرح هيبقا في ناس عاليه ومش هعرف اخد راحتي فأسرع قائلا : = هتحضري معايا ومش هخليكي تحسي ب اي فرق ... = تمام .. ثم كادت تذهب فعادت تقول بتوتر : = هتيجي تنام في الخيمه ولا هتفضل هنا بردو ؟؟ ابتسم قائلا : = هاجي طبعا الحب من طرف واحد صعب ولكن ليس بمستحيل ان تجعل الطرف الاخر يشعر بما تشعر به ... في المساء اقيم احتفال صغير كتوديع لهم .. اراد الشيخ همام ان يجعل امسيه رائعه يتذكروها دائما ... في صباح يوم جديد ها قد اشرقت الشمس .. لتعلن بداية يوم .. فهو يوم رجوعهم ... تم توديع الجميع واحتضان اسين للفتيات مع حزنها لفراقها لهم .. ارادت ان تظل ولكن هذا المكان ليس لها .. فكيف لفتاه عاشت في مجتمع مختلف ان تظل في مجتمع ع** تفكيرها .. برغم انها تريد المكوث ولكن سوف تندم .... ذهبو اتجاه وقوف الجمال فهمست اسين ل اهم بخفوت قائله بخوف = ادهم .. احنا ازاي هنروح بالجمال .. انا خايفه ليجيلي جلطه دول بيمشو براحه .. ماتشوفلنا حصان اسرع ادهم وهو ينظر للجمال بسخط =الشيخ قال ان الاحصنه عندها شغل بره الجزيره و دول فاضيين حاليا فتسائلت قائله : هو الطريق طويل رد بمرح : = ياااه طويل جداا .. دا احنا هنفضل بالايام بنمشي اسين بصدمه : =هااا ضحك ادهم علي منظرها المصدوم قائلا = بهزر معاكي .. الطريق محتاج اربع ساعات بالجمال ونوصل ردت بامل : = وساعتين بالاحصنه يلا نرجع ونستني الاحصنه لما تفضا وهمت برجوع ليوقفها ادهم قائلا بتسليه = دا انتي بتستلككي بقا ... يلا يا قموره عشان هنطلع علي الجمال تأففت منه واتجهت نحو الجمل فقال بمرح = يلاا يا شابه يا صغننه اطلعي علي الجمل ركبت علي الجمل ووقف بها لتصرخ ويستمع لها الجميع بزهول = يالهووي هقع يا ادهم .. مما احرج ادهم فقال وهو يرفع يديه = اسف يا جماعه .. المدام مش متعوده علي الجمال .. ثم ركب الجمل الخاص به مسرعا قائلا = يلا يسطا بسرعه شكلي بقا وحش قدامهم فضحت اسين بسخريه = اسطا .. لي شايفه سواق تا**ي !؟ = لا سواق مكروباص واسكتي بقا بدل ماقتلك لتقول بمرح : = لو مش عجبك طلقني ابتسم قائلا بعند مصطنع = بعينك وغادرو الجمال .. وها قد رحلو من الجزيره .. فهل سوف تكون نهاية المغامره ام بدايه لمغامره اخري .... طول الطريق واضغه يديها علي قلبها تحسبا ل اي جلطه تحدث لها بسبب سير الجمال البطئ ... متمنيه ان تصل بأسرع وقت .. كان يختطف منها بعض النظرات ويبتسم .. فكر في شئ يفعله لكي يضيعو وقت .. جاء في تفكيره ان يغني فهو يحب الغناء وصوته مقبول ليغني قائلا = قولي لأمك يابنت ... جاية الليلة اطلب ايدك ... ولا بعمري عاقل كنت ... وحياة الاله بريدك ... عشتا بطول وعرض الدني ... مابعمرو راسي بينحني ... لما دخلتِ بعمري غِني ... من عمري نشالله يزيدك .... انا لما بحب بحن بجن ... بهدم بحرق بقلب جن .. الروح بغيباتك بتحن ... بتنده وينك ... انا لما بحب بكفي بدربي ..بدوب بلحظة مني تقربي .. بتضحك روحي بيفرح قلبي .. بضحكة عينك .. بيك غلّى المهر كتير ... فكرو بيغلى عليكِ الغالي .. بيك عجزني ت يصير ... عليي نجم وصولك عالي .. لو فيي ألماس بجيب .. مابعمرو بيغلى عالحبيب ... بيرخصلك عمري و بطيب ... أنا دمي ومالي .. انا لما بحب بحن بجن ... بهدم بحرق بقلب جن ... الروح بغيباتك بتحن .. بتنده وينك .. انا لما بحب بكفي بدربي .. بدوب بلحظة مني تقربي .. بتضحك روحي بيفرح قلبي ... بضحكة عينك ... غمزيني بعينك ياروح ... بغمزة ببيع الكون وهمو ... ع أبعد دنيا منروح .. بيرخصلك هالقلب و دمو .. ميلي بخصرك صوبي ميلي .. تغنجي عليي تغميلي .. ابني ع ذوقك سميلي .. وعد تكوني وحدك ام .. غمزيني بعينك ياروح .. بغمزة ببيع الكون وهمو .. ع أبعد دنيا منروح .. بيرخصلك هالقلب و دمو .. ميلي بخصرك صوبي ميلي .. تغنجي عليي تغميلي .. ابني ع ذوقك سميلي .. وعد تكوني وحدك ام .. انا لما بحب بحن بجن .. بهدم بحرق بقلب جن .. الروح بغيباتك بتحن ... بتنده وينك .. انا لما بحب بكفي بدربي .. بدوب بلحظة مني تقربي .. بتضحك روحي بيفرح قلبي .. بضحكة عينك ثم انتهي من الغناء ليقول الرجلين باعجاب = صوتك جميل .. الله يبارك فيك فابتسم ادهم وتطلع علي من ملكة قلبه فوجدها صامته وشارده فقال بصوت عالي = اسيييييين خرجت من شرودها قائله = في اي خضتني ؟!! ابتسم قائلا = سلامتك من الخضه يا قمري خجلت ولكن حاولت مداراة خجلها لتقول بضيق مصطنع = صوتك وحش علي فكره ابتسم بتسليه قائلا = وانا مختش رائيك علي فكره = علي فكره انت مستفز = مانا عارف علي فكره ابتسمت في داخلها ولكنها اظهرت تأففها من كلامه .. اكان يقصدها هي في تلك الاغنيه .. ايمكن للشخص ان يحب في فتره قصيره ؟؟ .. ليس مستحيل .. لا انكر انه يعجبني ويروق لي كثيرا ولكن مابيد الحيله وها قد وصلو لنهاية طريق الصحراء ليجدو طريق مرور السيارات لتقول اسين بفرحه = يااه وصلنا .. اخيرا يا ببلاوي لوي فمه بسخريه قائلا : = لسه ياختي لسه .. ثم نزلت الجمال في الارض لينزلو من عليها ليقول احد رجال البدو : =هيدي النهايه وبدورك هتلاقي عربيه تنقلكم للمكان الي بتريدوه فشكرهم ادهم قائلا بامتنان : = الف شكر ليكم يا جماعه وغادرو الرجال .. ليقف ادهم علي طريق يحاول ايقاف سياره فتضحك عليه اسين قائله : = ابقي قابلني لو حد عبرك = اسكتي انتي .. مبتفهميش في فن وقوف السيارات اسين بتريقه : = والله هما عملو فن فيه كمان رد بثقه : = اه طبعا فحاول ايقاف اخري ولكن لم تنجح طرقه .. ضحكت اسين قائلا وهي تمدد علي المقعد قائلا = لما توقف واحده ابقا صحيني .. تأفف وحاول ايقاف اخري ولكن لم تنجح ليصيبه الملل ويعود يجلس بجانبها فقالت بثقه = اقعد انت واتف*ج عليا ثم وقفت وسارت علي الطريق توقف سياره .. فرأها سائق السياره بعيون متفحصه ولم يوقفها ليضحك ادهم عليها .. ليجد السياره قد توقفت بعيدا والسائق يشير لها ان تأتي .. ليصدم مما حدث فتضحك اسين بشده وتتجه للسياره وتقول للسائق برقه = ممكن توصلني في سكتك ليوافق السائق وهو يتفحص هيئتها بنظره لعوب ثم تنادي علي ادهم ليأتي وعندما اتي تضايق السائق وشعر بالأحباط ثم قال = ومين دا كمان لترد باستفزاز فهي تعرف تفكيره جيدا اتجاهها : = دا ادهم جوزي ثم جذبت ادهم الذي لمعت عينيه من تلك الكلمه التي قالتها وتمنا ان تصبح حقيقه .. واتجهو للناحيه الاخري وجلسو بجانب السائق لتنطلق السياره فكانت سياره نصف نقل بعد فتره من القياده اوصلهم السائق ل اقرب مكان وتركهم .. اجري ادهم اتصال بصديقه فهنا الشبكه عاليه علي ع** الجزيره .. رد عليه معاذ وظل يتحدث معه وهو يسير علي اقدامه لحتي وصلو إلي الشاليه الخاص بأدهم .. فتح ادهم الشاليه ومازال يتحدث مع معاذ وهي ورائه تقول واخيرا وصلنا بعد المغامره الفظيعه دي ترك الهاتف و رد وهو يضئ الشاليه = الحمدلله علي كل .. قطع كلامه حينما وقعت عينيه علي اخر شخص يتوقع وجوده هنا .. ليصدم من وجوده قائلا = اوه شيت دلفت اسين ورائه وتصدم ايضا = احيييييه قال الشخص : = اهلا وسهلا نورتو بيتكم يا حلوين .. كده تسبوني مستنيكم هنا وتفضلو بالأيام بره ... بس قولي يا ابن المصري انبسط مع المزه ولا مقدرتش تبسطك ... ولا اقولك تعالو معايا وانا ابسطكم اخر انبساط ثم امر الرجال قائلا بصرامه هاتوهم علي المخزن وحصلوني اتجه الرجال ناحيتهم لتوقفهم اسين مشيره علي ادهم قائله بترجي = ونبي يا باشا خرجني منها مليش دعوه ادهم هو السبب . ليرفع حاجبيه بصدمه قائلا بسخريه = بتبعيني يا سونه .. مكنش العشم ردت بسخط قائله وهي تمسك يديه باحكام : = عشم ولا بسطرما دا هيعملنا كفته الله يخربيتك ليرد ادهم موجها الحديث للشخص = باشا بص البت دي اس المصايب كلها خدها وهد*ك فوقها اتنين كيلو برتقان بس خدها وريحني منها شهقت اسين بغضب وهي ترجع خطوه للوراء : = بقا انا اس المصايب يا بتاع هنادي لطم علي خديه واقترب منها قائلا : = هنادي حطت راسك في الطين ياختي تأففت ورجعت للوراء = وتحط راسي لي ماتحط راسك انت مش انت خالها بردو ... ثم وجهت الحديث للشخص الذي يظهر عليه الحيره بسبب كلامهم قائله وهي ترجع خطوه للوراء = طب يرضيك ياباشا بنت اختو تحط راسو في الطين وميقتلهاش وياخد عارو بأيدو .. لا دا سابها تكمل وعادي جدا الشخص بحيره شديده = عار اي ومين الي حط اسين موضحه = بص يا باشا انصت لها الرجال فيبدو انهم يريدون معرفة القصه = هو الي حصل ان ... اجرري يا ادهم وفي لحظه كان ادهم قفل باب الشاليه ثم بالمفتاح جيدا = يلااا نمشي قبل مايلاقو مخرج .. بسرعه اوقف تا**ي واخذهم وغادر السائق بتساؤل = علي فين يا استاذ رد قائلا : = موقف الاتوبيسات ثم التفت ل اسين قاىلا بعدائيه = عارفه لو كنتي بعتيني .. كنت قتلتك شهقت اسين قائله = هو انا اقدر ياباشا دا احنا مهما كان عشره واكلنا سمك ني سوا ... = بحسب ردت بمرح = ها ووصلت لحد كام لوي شفايفه بسخريه حتي في المواقف الصعبه تهزر فيها = يابت اسكتي وصعت يديه علي فمها قائله = سكتنا حاضر ها رايحين ع فين فكر قليلا ثم قال : = هنروح الغردقه نحضر فرح معاذ وبسمه فتسألت بريبه : = والناس دي مش هتوصلنا ؟! = احتمال يجو ورانا .. سبيها علي الله ليس من السهل التخلص من الذي يلاحقهم فيبدو عليه انه رجل مهم وان وضعهم في رأسه سوف يقضي عليهم وهو يعلم ذلك ويتمني ان يبتعد عنه قدر المستطاع ... .... ... ....
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD